دوشنبه ۱۳ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۹ - Jul 4, 2005
آغاز اجراي طرح زيباسازي خيابان وليعصر
001416.jpg
گروه شهري:  اگر روزي گذرتان به مجموعه تئاترشهر يا پارك زيباي دانشجو در چهارراه وليعصر خورده و به طور اتفاقي خواسته باشيد در خيابان وليعصر(عج) به طرف ميدان وليعصر(عج) قدم زنان حركت كنيد، با صحنه عجيبي مواجه شده و خواهيد ديد كه پياده روهاي بخشي از اين مسير پر از چاله چوله و كنده كاري شده است، شايد براي همه شما اين سئوال پيش آيد كه چرا پياده روهاي قديمي ترين خيابان اصلي پايتخت كه به خاطر درازاي شمالي- جنوبي اش به نصف النهار تهران شهرت دارد، به اين شكل درآمده است؟
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، خيابان وليعصر(عج) از معابر اصلي تهران قديم و حتي ابرشهر فعلي بوده و به گفته خيلي از پدر بزرگها يا متخصصان شهرسازي، اين خيابان با چنارهاي سر به فلك كشيده خود از زيبا ترين خيابانهاي پايتخت محسوب مي شود.
البته چند سالي است كه مديران شهري دستي بر سر و روي اين خيابان تاريخي كه مزين به نام امام عصرمان(عج) هم شده، نكشيده اند و در نتيجه امروز در بخش هايي از آن از قبيل: پياده روها، درختان چنار و ديگر اجزاي خيابان با ناهنجاري و فرسودگي مواجه هستيم؛ به طوري كه چاله چوله هاي كف پياده رو به هر صاحب ذوقي اجازه بهره مندي از فضاي اطراف را نمي دهد.
همانطور كه بسياري از شهروندان اخيرا مشاهده كرده اند در بخشي ازخيابان وليعصر(عج) از چهارراه وليعصر تا تقاطع خيابان طالقاني، پياده روها نه تنها بهتر نشده بلكه به واسطه برچيده شدن كف پوش ها و ايجاد چاله چوله هاي بزرگ، وضعيت نامناسبي پيدا كرده و عابران را هم با مشكل تردد مواجه ساخته است، برخي از شهروندان نيز از طريق تماس با واحد ۱۳۷ شهرداري تهران علت آن را جويا شده اند.
مهندس ابوالقاسم وحدتي اصل، مدير عامل سازمان زيباسازي شهر تهران در اين باره گفت: خيابان وليعصر(عج) از مهمترين خيابانهاي پايتخت است و هر شهروند تهراني و مهمانان داخلي و خارجي كه وارد تهران مي شوند براي يكبار هم كه شده از اين بخش شهر عبور مي كنند.ولي شكل ظاهري اين خيابان در شان نام خيابان و شهروندان تهراني نيست و نياز به اقداماتي در راستاي بهسازي و زيباسازي دارد.
وي با اشاره به تهيه طرحي براي ساماندهي پياده رو اين خيابان اظهار داشت: به طور آزمايشي اجراي اين طرح را با نصب كف پوش هاي مخصوص مقاوم در ضلع غربي چهار راه وليعصر تا تقاطع خيابان طالقاني شروع كرده ايم.
به گفته مهندس وحدتي اصل، كف پوش ها از نوعي بتن فشرده است كه با يك نوع رزين خاص رنگ آميزي شده و به نوعي كف پوش هاي رنگي هستند.وي اضافه كرد: در قالب اين طرح بخشي از جوي آب حاشيه خيابان ساماندهي مي شود تا درختان تنفس كرده و به خوبي از آب آن استفاده كنند، همچنين اين قسمت از خيابان به مبلمان هاي لازم از قبيل چراغ هاي خاص، نيمكت ها و سطل هاي زباله و..تجهيز مي شود.

۸۰ ميليون ريال تسهيلات بانكي به واحدهاي مسكوني نوسازي شده اختصاص مي يابد
جست وجوي راه حل براي نوسازي ۷۰۰ هزار بافت فرسوده
001434.jpg
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: به دليل فقدان قوانين منسجم، نوسازي و عمران بافت هاي فرسوده و ساخت خانه امن مورد توجه قرار نگرفته است.
در شرايطي كه زمين شناسان بر وقوع زلزله احتمالي در كلانشهر تهران تأكيد مي كنند، آمارها از وجود بيش از ۷ ميليون واحد فرسوده در سراسر كشور و ۷۰۰ هزار واحد فرسوده در تهران حكايت دارد و متخصصان شهرسازي اذعان مي دارند كه مناطق ۱۷ و ۱۵ داراي بدترين بافت ها و واحدهاي فرسوده هستند و با وقوع يك زمين لرزه احتمالي شاهد فاجعه بزرگ انساني در اين مناطق خواهيم بود، ازاين رو تلاش براي نوسازي بافت هاي فرسوده و ايمن سازي آنها و نيز ساخت «خانه امن» موضوعي الزامي و اجتناب ناپذير است.
به رغم اين كه شوراي شهر تهران، تسهيلات و امتيازات ويژه اي براي نوسازي واحدها و بافت هاي فرسوده اختصاص مي دهد، متأسفانه تلاش درخورتوجهي از سوي شهروندان و نهادهاي متولي شاهد نيستيم لذا شهر همچنان با پديده اي كه مي تواند به راحتي در يك دوره زماني حل و فصل شود، به منزله يك بحران به آن مي نگرد.
يك متخصص زمين شناسي با تكيه به آموزه هاي علمي خود و نتيجه تحقيقات و مطالعات مراكز علمي مي گويد: هرچند نمي توان زمان دقيق زمين لرزه در تهران را اعلام كرد و وقوع آن حتمي است ازاين رو بايد تمهيدات لازم را انديشيد و راهكارهاي مناسب را براي مقابله با آن به كار بست.
وي مي افزايد: نمي توان از وقوع پديده زمين لرزه جلوگيري كرد، اما بايد كاري كرد كه خسارات احتمالي ناشي از زمين لرزه به حداقل ممكن برسد كه افزون بر آماده سازي شهروندان، ساخت خانه امن و نوسازي بافت هاي فرسوده شهر از آن جمله مي باشد.
در همين زمينه «جواد شعرباف» مجري طرح نوسازي بافت هاي فرسوده كلانشهرهاي كشور به چالش هاي موجود براي نوسازي و عمران بافت هاي قديمي اشاره كرده و تحقق آن را منوط به تدوين قانون خاص، منسجم و مدون در مجلس ذكر كرد.
وي تأمين منابع مالي را يكي از مشكلات موجود براي رفع اين مشكل دانست اما در عين حال تأكيد كرد تا قانوني خاص و تعريف شده در اين باره تدوين نشود، با مشكلات جدي روبه رو است.وي گفت: ما نيازمند حضور و مشاركت شهروندان در اين بخش هستيم. مردم بايد با تشكيل تعاوني ها و با استفاده از منابع ارزان قيمت كه از طرف دولت در اختيارشان قرار مي گيرد نسبت به نوسازي اين بافت هاي قديمي اقدام كنند.
نتيجه يك بررسي ميداني نشان مي دهد كه اكثر شهرونداني كه در بافت هاي فرسوده زندگي مي كنند از توان مالي مناسبي برخوردار نيستند به همين دليل تمايلي نيز به نوسازي واحدهاي فرسوده خود نشان نمي دهند. يكي از آنان مي گويد: ما هم مي دانيم كه خانه هايمان فرسوده است، اما پولي براي تهيه لقمه اي نان نداريم چه برسد كه بخواهيم خانه را نو كنيم. الحمدالله سودهاي بانكي هم به ميزاني است كه فقط پولدارها مي توانند وام بگيرند. بانك ها به پولدارها، وام مي دهند نه به امثال ما كه گويي محكوم به زندگي در بيغوله ها و خانه هاي كهنه و فرسوده هستيم.به رغم وجود چنين نگاه نااميدانه نزد برخي شهروندان، مديرعامل سازمان عمران و بهسازي كشور، اخبار اميدواركننده اي در اين باره مي دهد. او گفته است كه ۸۰ ميليون ريال تسهيلات بانكي به واحدهاي مسكوني نوسازي شده در مناطق فرسوده پرداخت مي شود.منوچهر خواجه دلوئي مي گويد: عمليات اجرايي نوسازي بافت هاي فرسوده در ۴۲ شهر بزرگ كشور توسط مردم با حمايت دولت و مشاركت بخش خصوصي در حال اجرا است.
وي ادامه داد: همچنين يك هزار ميليارد ريال در قانون بودجه تبصره شش امسال براي اوراق مشاركت ويژه بافت هاي فرسوده پيش بيني شده است.او اجازه استفاده ۳۰۰ ميليون دلار از اعتبارات تسهيلات خارجي با تضمين دولت را از ديگر اعتبارات تخصيص يافته براي نوسازي بافت هاي فرسوده شهرها ذكر كرد.
وي گفت: در اين زمينه امسال شهرداري ها نيز مكلف شدند براي تمام افرادي كه درون بافت هاي فرسوده ساخت و ساز
مي كنند از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفيف در عوارض شهرداري قائل شوند.خواجه دلوئي اظهار داشت: در برنامه پنج ساله چهارم توسعه دولت مكلف شده در مدت ۱۰ سال بافت هاي فرسوده شهرها را نوسازي كند كه اين امر نيازمند مشاركت مردم است.او ادامه داد: وزارت مسكن و شهرسازي به منظور كمك به پايدارسازي خانه ها در مناطق حاشيه نشين شهري و بافت فرسوده لايحه اي را تهيه كرده كه به زودي مراحل آن طي و با تمهيدات پيش بيني شده در مالكان بناهاي فرسوده براي مقاوم سازي بناها ايجاد انگيزه مي شود.
وي افزود: با اجراي برنامه مقاوم سازي منازل مسكوني با مسأله زلزله و خطرات ويراني اش مقابله مي شود.

تصويب نهايي كنوانسيون زيست  محيطي درياي خزر
001419.jpg
خبرگزاري مهر: اجراي كنوانسيون زيست محيطي درياي خزر با تاييد شوراي نگهبان توسط رييس جمهور به سازمان حفاظت محيط زيست ابلاغ شد.به گزارش روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست، با تصويب نهايي اين كنوانسيون زيست محيطي كه توسط نمايندگان كشورهاي جمهوري اسلامي ايران، جمهوري آذربايجان، جمهوري قزاقستان، تركمنستان و فدراسيون روسيه در تهران روز ۱۳ آبان سال ۸۲ به امضا رسيده است هدف، حفاظت از محيط زيست درياي خزر از كليه منابع آلوده كننده و نيز نگهداري، احيا و استفاده منطقي و پايدار از منابع بيولوژيكي اين دريا محقق مي شود.

كمبود ويتامين «د» در شهرهاي آلوده
001428.jpg
ساكنان شهرهاي آلوده اي كه آسمان آنها با لايه اي از هاله سياه و تيره پوشيده شده است، با فقر ويتامين D مواجه هستند. در روزهايي كه ميزان آلودگي هوا، بعلت افزايش انواع آلايندها، ذرات معلق و گرد و غبار بالا مي رود،  هاله اي از دود، از تابش نور خورشيد به سطح زمين جلوگيري مي كند. به همين دليل در بسياري از كشورها نگراني هايي در ارتباط با كاهش نور آفتاب و در نتيجه كمبود ويتامين D، بويژه در كودكان وجود دارد. هندوستان از كشورهايي است كه در اين زمينه تحقيقات زيادي انجام داده است و بر اساس مطالعات صورت گرفته در دو بخش مركزي و حاشيه شهر دهلي، با اندازه گيري حجم نور دريافتي مشخص شد كه مناطق مركزي به دليل آلودگي و مه بالا، نور كمتري دريافت مي كنند و مناطق حاشيه اي با توجه به آلودگي كمتر، روشن تر هستند.

جمع آوري زباله هاي تفكيك نشده بيمارستان ها وظيفه
شهرداري ها نيست
001422.jpg
فارس: مدير كل دفتر خدمات عمومي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور گفت: بر اساس قانون مديريت پسماندها شهرداريها مكلف به جمع آوري پسماندهاي ويژه بعد از عادي سازي آنها توسط توليدكنندگان هستند در غير اينصورت مجاز به امتناع از جمع آوري زباله هاي تفكيك نشده هستند.
ناصر حاج محمدي با اشاره به ماده ۷ قانون مديريت پسماندها تصريح كرد: در اين ماده به صراحت مديريت اجرايي كليه پسماندها غير از صنعتي و بيمارستاني در شهرها و روستاها به عهده شهرداري ها، دهياري ها و بخشداري ها است.
وي افزود: مديريت اجرايي پسماندهاي صنعتي و بيمارستاني به عنوان زباله هاي ويژه به عهده توليدكنندگان است و شهرداري ها در صورت تبديل آنها به زباله هاي عادي مسئوليت تحويل و جمع آوري آنها را بر عهده دارند.
مدير كل دفتر خدمات عمومي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور خاطرنشان كرد: در صورتي كه توليدكنندگان پسماندهاي ويژه را به زباله هاي عادي تبديل نكنند شهرداري ها، دهياري ها و بخشداري ها مي توانند از جمع آوري زباله هاي تفكيك و عادي نشده امتناع كنند و مسئوليت آن برعهده توليدكنندگان است.

ضرورت استاندارد سازي سيستم هاي برق كشي در تهران
خبرگزاري مهر: معاون امور عملياتي سازمان آتش نشاني تهران گفت با توجه به اينكه بسياري از واحدهاي تجاري و مسكوني واقع در تهران فاقد استاندارد در سيستم برق رساني هستند نياز است شوراي عالي شهرداري نسبت به الزام واحدهاي مسكوني و تجاري به سيم كشي مطابق استاندارد اقدام كند. مهندس محمد رضا سميعي گفت: به علت بالا رفتن شمار برق گرفتگي و بروز تلفات فراوان در تهران شوراي عالي شهرداري تهران موظف است واحدهاي صنعتي و مسكوني را به رعايت ضوابط قانوني و استاندارد در سيستم برق رساني ملزم كند.
وي همچنين تاكيد كرد: بسياري از واحدهاي مسكوني و تجاري در شهر تهران فاقد سيم كشي داخلي مطابق استانداردهاي جهاني هستند و به طوري كه اغلب شبكه هاي مصرف داخل ساختمان ها مجهز به سيم سوم نيستند و همين موجب افزايش احتمال برق گرفتگي و به خطر افتادن جان بسياري از مردم مي شود.

كنترل نامحسوس تاكسيرانها
001425.jpg
مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني با اشاره به ساماندهي گروه جديدي از ماموران كنترل نامحسوس گفت: اين ماموران بزودي فعاليت خود را آغاز مي كنند. محمود دهلوي با اعلام اين خبر افزود: اين ماموران در گذشته نيز فعاليت مي كردند اما مجددا سازماندهي شده و فعاليت خود را از سر مي گيرند.به گفته وي براي اين افراد دستورالعمل ويژه اي تهيه شده و موضوعاتي كه بايد پيگيري و گزارش كنند، به آنها اعلام مي شود و بايد كاملا در چارچوب اين دستورالعمل فعاليت نمايند. وي گفت: ماموران كنترل نامحسوس هنگام انجام وظايف روزانه خود اگر با موضوعات و تخلفاتي مواجه شوند، مراتب را اعلام كرده و حق هيچگونه دخالت فيزيكي در صحنه يا توقيف تاكسي متخلف را ندارند.

ساخت مجموعه ورزشي - پذيرايي
001431.jpg
شهرداري منطقه ،۱۱ براي رفاه حال شهروندان، يك مجموعه ورزشي _ پذيرايي در خيابان كميل، ضلع جنوبي فرهنگسراي انقلاب مي سازد. اين مجموعه كه در زميني به مساحت ۷۸۰۰ متر مربع و با زيربناي ۹۳۰۰ متر مربع طراحي شده داراي سالنهاي ورزشي بدنسازي، رزمي، پينگ پونگ، استخر، سونا و جكوزي ويژه آقايان و خانمها به صورت جداگانه و يك سالن پذيرايي مجهز مي باشد.

مشكلات ساكنان منطقه چهارده تهران بررسي مي شود
سرپرست و معاونان شهرداري تهران به همراه اعضاي شوراي اسلامي شهر، روز پنج شنبه ۱۶تير ماه، ضمن حضور در منطقه ۱۴ شهرداري تهران از نزديك با شهروندان ساكن در اين منطقه ديدار مي كنند و پاسخگوي مشكلات آنها خواهند بود.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شهروندان ساكن منطقه ۱۴ تهران مي توانند براي طرح مشكلات خود و ملاقات با سرپرست و معاونان شهرداري تهران، روزهاي دوشنبه و سه شنبه، ۱۳ و ۱۴ تير ماه به مركز ارتباطات مردمي شهرداري تهران واقع در ضلع جنوبي پارك شهر خيابان بهشت جنب درب ورودي دفتر مركز ارتباطات مردمي مراجعه و يا با شماره تلفن هاي ۵۶۳۵۵۴۵ و ۵۶۳۸۸۴۲ تماس حاصل نمايند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |