دوشنبه ۱۳ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۹ - Jul 4, 2005
معاون مركز تحقيقات آزمايشگاه هاي رفرانس :
بروز خطاهاي آزمايشگاهي با استفاده از تجهيزات قاچاق
001389.jpg
مهر: معاون مركز تحقيقات آزمايشگاه هاي رفرانس گفت: استفاده از تجهيزات و مواد مصرفي آزمايشگاهي كه به صورت قاچاق وارد كشور شده اند مي تواند به ميزان زيادي در بروز خطاهاي آزمايشگاهي مؤثر واقع شود ، چرا كه نمي توان به نگهداري اين مواد مصرفي در شرايط خاص اطمينان كرد.
دكتر رعنا اميني همچنين افزود: بروز خطا در شبكه هاي آزمايشگاهي به عوامل زيادي بستگي دارد ، چون عوامل انساني و تجهيزات نظير دو نفر نمونه بردار، ظرف ها و وسائل ويژه آزمايشگاه و تجهيزات داخلي قسمت داخلي آزمايشگاه كه توسط بيماران ديده نمي شود نظير مواد، كيت هاي مصرفي بوده كه در بروز خطا مؤثر هستند.
وي با بيان اينكه مسئول آزمايشگاه موظف به كنترل تمامي اين وسايل و اطلاع از صحت آن است، گفت : حتي در اين فرآيند، سازنده تجهيزات، وجود جنس هاي قاچاق در كشور، كم و زياد شدن قدرت برق در حين بررسي نمونه گرفته شده در جواب آزمايش بيمار تأثير گذاشته و مي تواند منجر به بروز خطا در نتيجه آزمايش شود و مسئول آزمايشگاه موظف است كه در اين مواقع بار ديگر آزمايش را مورد بررسي قرار دهد.
اميني در خصوص ارجاع بيمار به آزمايشگاه خاص توسط برخي از پزشكان اظهار كرد: هر پزشك بر اساس عادت و يا هم دوره بودن با برخي از افراد در رشته هاي ديگر پزشكي، با افراد خاصي همكاري دارد چون همكاري و ارتباط با اين افراد سهل تر است البته اين ارتباط جداي از مشكلاتي نظير خطاهاي وجداني بوده كه معمولاً در همه گروه ها وجود دارد.
معاون مركز تحقيقات آزمايشگاه هاي رفرانس گفت: علت ديگري كه باعث ارجاع بيمار به آزمايشگاه خاص مي شود مي تواند امكانات و تجهيزات پيشرفته برخي از آزمايشگاه ها باشد كه موجب ارجاع تعداد بيشتري از بيماران توسط پزشكان به آن مي شود.
وي افزود: كشور در مورد آزمايش هاي معمولي در كشور به استانداردهاي قابل قبول دنيا رسيده است اما رسيدن كشور به استانداردهاي جهاني در زمينه آزمايش هاي فوق تخصصي نيازمند گذشت زمان است.
اميني گفت : بر اساس گزارش هاي سازمان بهداشت جهاني، اغلب خطاهاي پزشكي مربوط به مسائل باليني بيمار شده كه شايع ترين آنها مربوط به اشتباهات نسخه نويسي مي شود ، همچنين مطالعه انجام شده در آمريكا در خصوص اشتباهات پزشكي و اشتباه گروه هاي پاراكلينيك شامل راديولوژي، اسكن و آزمايشگاه كه جزئي از آن محسوب مي شود نشان داد كه فقط بخش بسيار كمي از مجموع اشتباهات مربوط به آزمايشگاه ها است.

ماماها مجوز ادامه تحصيل در مقطع دكتري گرفتند
مهر: وزارت بهداشت و درمان كشور با ادامه تحصيل فارغ التحصيلان رشته مامايي در مقطع دكتري موافقت كرد. مسئول دفتر مامايي وزارت بهداشت ضمن اعلام اين خبرگفت: ادامه تحصيل فارغ التحصيلان رشته مامايي در مقطع PHD كه طي چند سال اخير از سوي دفتر مامايي وزارت بهداشت مورد پيگيري قرار گرفت، ديروز با موافقت آن از طريق امضاي وزير بهداشت و درمان به دفتر مامايي وزارت بهداشت و درمان اطلاع داده شد.

شيوه  انتخاب  رشته  دانش آموزان  اعلام  شد
گروه علمي و فرهنگي: دانش آموزي  در امتحانات  پاياني  نوبت  دوم (خردادماه ) پايه اول  متوسطه  قبول شناخته  مي شود كه  نمره  سالانه  وي  در هر ماده  درسي  كمتر از ده  نباشد.
براساس  آيين  نامه  هدايت تحصيلي (انتخاب  رشته )، دانش آموز پايه  اول  متوسطه  بايد شرايط ورود به  يكي از شاخه ها يا رشته هاي  تحصيلي  دوره  متوسطه  را احراز كند. دوره  متوسطه  شامل  شاخه  نظري  در رشته هاي  علوم  رياضي ، علوم  تجربي ، علوم انساني  و علوم  و معارف  اسلامي ، شاخه  فني  و حرفه اي  و شاخه  كاردانش  است . براساس  ماده  ۷۵ اين  آيين نامه ، دانش آموزي  كه  حد نصاب  قبولي  را در درسي احراز نكند بايد در امتحانات  شهريورماه  شركت  كند و در صورتي  قبول  پايه  اول  شناخته  مي شود كه  در هريك  از آن  درس ها حد نصاب  قبولي  را كسب  و شرايط هدايت تحصيلي  براي  ورود به  يك  رشته  يا شاخه  را احراز كند.
اگر پس  از امتحانات  شهريورماه ، دانش آموزي  حداكثر در دو ماده  درسي  نمره هفت  تا ۱۰ داشته  باشد بشرط احراز شرايط هدايت  تحصيلي  به  يكي  از شاخه ها يا رشته ها،قبول شناخته  مي شود و در صورتي  كه  معدل  درس هاي  پايه  وي  حداقل  ۱۰ باشد و در يكي  از مواد درسي  مذكور نمره  كمتر از هفت  داشته  باشد، نيز با رعايت  ساير شرايط ،قبول  شناخته  مي شود. چنانچه  در امتحانات  شهريورماه  معدل  درس هاي  پايه  اول  دانش آموزي  حداقل  ۱۲باشد با داشتن  نمره  بين  هفت  تا ۱۰ در حداكثر دو ماده  درسي  و نمره  كمتر از ده  در يك  ماده  درسي  بشرط احراز شرايط هدايت  تحصيلي ،براي  ورود به  يك  شاخه يا رشته  قبول  شناخته  مي شود. چنانچه  دانش آموزي  در پايان  امتحانات  شهريورماه  شرايط مندرج  در ماده  ۷۵و تبصره هاي  ذيل  آن  را كسب  نكند مردود شناخته  مي شود و بايد پايه  اول  را در واحدهاي  آموزشي  روزانه  تكرار كند و يا درصورت  تمايل  مي تواند در واحدهاي  آموزشي بزرگسالان  ادامه  تحصيل  دهد.

سنوات سربازي هنوز قابل اجرا نيست
گروه اجتماعي:معاون حقوقي سازمان تامين اجتماعي با اشاره به تصويب قانون احتساب سنوات خدمت سربازي به عنوان سنوات پرداخت حق بيمه در هيات وزيران گفت: با مشخص شدن منبع پرداخت حق بيمه اين ۲ سال خدمت سربازي باز هم اين قانون تا زمان تامين اعتبار آن اجرايي نيست.
علي مطوري افزود: طبق مصوبه دولت فقط مشكل مشخص نبودن كارفرما براي اين ۲ سال خدمت سربازي حل شد اما همچنان مشكل تامين اعتبار آن لاينحل مانده است.
وي در ادامه گفت: زمان اجراي اين مصوبه تا زمان تامين اعتبار مشخص نيست و قطعا هيچ سازماني از جمله سازمان تامين اجتماعي نمي تواند آن را اجرا كند.
معاون حقوقي سازمان تامين اجتماعي با بيان اينكه اجراي اين مصوبه براي هر فرد مشمول آن، ۵ ميليون تومان بار مالي دارد، اظهار داشت: طبق برآوردهاي انجام شده توسط تامين اجتماعي به تحت پوشش قرار دادن ۱۸ هزار نفر مشمول اين قانون سالانه ۱۸ ميليارد تومان در سال بار مالي دارد.
مطوري ادامه داد: اين ارقام با توجه به سود و ارزش افزوده سرمايه گذاري محاسبه شده است. وي در خصوص مصوبه اخير دولت در اين خصوص گفت: همه سازمانها و نهادها مكلف شده اند كه دوره سربازي و حضور داوطلبانه در جبهه را به عنوان سابقه پرداخت حق بيمه كارگران محسوب كنند.
وي اضافه كرد: طبق اين مصوبه ۷ درصد حق بيمه را كارگر و مابقي را كه ۲۳ درصد حقوق فرد مي شود دولت بايد پرداخت كند.
معاون حقوقي سازمان تامين اجتماعي گفت: مشمولان اين قانون بايستي از مجاري قانوني موضوع را پيگيري و از دولت و سازمان مديريت درخواست تامين اعتبار كنند.

نقش مشاركت مردمي در تأمين سلامت دو برابر وزارت
بهداشت است
گروه اجتماعي: معاون تحقيقات و فن آوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با تأكيد بر نقش مشاركت هاي مردمي در تأمين سلامت جامعه گفت: به دليل تغيير نوع بيماري ها طي سال هاي اخير از بيماري هاي واگيردار به بيماري هاي غيرواگير، برنامه ريز ي هاي وزارت بهداشت، از قبيل تأمين دارو، امكانات و تجهيزات بيمارستاني و... تنها ۳۰ درصد در كنترل بيماري ها نقش داشته و۷۰درصد بقيه عوامل خطرساز بيماري ها از عهده وزارت بهداشت خارج است.
دكتر حسين ملك افضلي به مناسبت برپايي كنگره سراسري پژوهش مشاركتي مبتني بر جامعه با اعلام اين مطلب افزود:  به عقيده كارشناسان، امروزه با پيدايش فاز جديدي از مسايل مبتلابه جامعه مانند بيماري هاي قلبي- عروقي، مسايل رواني، سوانح و تصادفات و يا رفتارهاي نابه هنجار جنسي مانند ايدز تنها راه كنترل اين بيماري ها مشاركت خود مردم ارزيابي شده است.
وي با تأكيد بر نقش مردم در تأمين سلامت جامعه تصريح كرد: توصيه مردم به ورزش كردن و داشتن تحرك  بدني، اجتناب از كشيدن سيگار، استفاده از روغن مايع، رعايت فرهنگ ايمني، داشتن رفتارهاي جنسي سالم و... همگي از مقوله هايي است كه انجام آن به تنهايي از عهده وزارت بهداشت خارج بوده و مشاركت گسترده مردم را براي حل اين معضلات مي طلبد.
وي اضافه كرد: سالانه۸۰ ميليارد دلار در دنيا صرف تحقيقات مرتبط با سلامت شده كه عمده اين اعتبارات توسط كشورهاي پيشرفته و توسط بخش خصوصي انجام مي شود.وي با اشاره به اين كه در ايران ۹۶ درصد بودجه پژوهش، توسط دولت تأمين مي شود، اظهار داشت: مشاركت بخش خصوصي در امر سرمايه گذاري تحقيقات به دو دليل عمده بسيار ضعيف است.
معاون تحقيقات و فن آوري وزارت بهداشت، تربيت نشدن محققان و نبود امكانات براي پاسخگويي بخش خصوصي از جمله بخش صنعت از يك سو و رقابتي نبودن صنايع در كشور و به دنبال آن نداشتن رغبت نسبت به هزينه كردن براي انجام پژوهش را دو دليل عمده ضعف بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در امر پژوهش برشمرد.
وي «مشاركت مبتني بر جامعه» را كه در آن از خود مردم براي حل معضلات آنان بهره گرفته مي شود، يكي از بهترين راه حل ها در اين زمينه دانست و تصريح كرد: هرچند اين شيوه پژوهش در كشور ما بسيار نوپاست، اما از طريق اطلاع رساني به مردم و فرهنگ سازي پيرامون مزاياي اين شيوه از پژوهش مي توان گام هاي بلندي در اين زمينه برداشت كه برپايي «كنگره سراسري پژوهش مشاركتي مبتني بر جامعه» يكي از اين گامها است.

كريمي راد: تغيير ساختار سيستم قضايي در دستور كار قوه
قضاييه قرار دارد
ايسنا: سخنگوي قوه  قضاييه گفت: تغيير ساختار سيستم قضايي كشور در دستور كار قوه قضاييه قرار دارد.
جمال كريمي راد، ، درباره  دليل تفاوت در صدور برخي احكام در محاكم بدوي با محاكم تجديدنظر و ديوان عالي كشور، گفت: قوه قضاييه به دنبال راهكاري است كه با اين اختلاف فاحش در صدور آراء در دادگاه ها مواجه نباشيم. براي حل اين معضل قوه  قضاييه به دنبال تغيير ساختار دادگاه هاست كه در محاكم بدوي تعدد قاضي داشته باشيم و از اين پس شاهد صدور چنين احكامي نباشيم. براي پي بردن به اينكه اشكال از كجا نشأت مي گيرد، بايد سوابق دو قاضي صادر كننده حكم را با يكديگر مقايسه كنيم.
كريمي راد خاطرنشان كرد: البته نبايد تفاوت به اين نحو وجود داشته باشد، براي حل اين مسأله بايد پيگيري هايي داشته باشيم، اما روي هم رفته تعداد اين گونه پرونده ها و احكام زياد نيست اما اگر يك مورد هم باشد بسيار قابل توجه است. در اين موارد يا شخصي كه شديد و سنگين حكم داده دقت نكرده و بي محابا حكم صادر  كرده يا برعكس كسي كه حكم خفيف صادر كرده دقت نكرده است.
سخنگوي قوه  قضاييه با تأكيد بر اينكه قوه  قضاييه به دنبال حل اين مشكل است، يادآور شد: قوه  قضاييه به دنبال تعدد قاضي حتي در شعب بدوي است. تغيير ساختار سيستم قضايي كشور در دستور كار قوه قضاييه قرار دارد.
كريمي راد در پاسخ به اين سؤال كه آيا عملكرد دستگاه قضايي به گونه اي بوده است كه مردم اين دستگاه را مأمن و پناهگاه خود در هنگام مشكلات بدانند؟ گفت: سعي كرده ايم كه اين گونه عمل كنيم، كه هم رفتار همكاران قضايي ما و هم سرعت و دقت در رسيدگي به پرونده ها به گونه اي باشد كه در مردم ايجاد اعتماد شود.
سخنگوي قوه قضاييه، با بيان اينكه قوه  قضاييه اين ادعا را ندارد كه به قله  نهايي موفقيت رسيده است، تصريح كرد: اميد و اطمينان با پيگيري هايي كه داشتيم در مردم ايجاد شده است. وي به راه اندازي سيستم ويدئو كنفرانس در قوه قضاييه اشاره كرد و گفت: اين سيستم به كمك دستگاه قضايي مي آيد و به كاهش معضل اطاله  دادرسي كمك مي كند و هم شأن شهروندان را حفظ مي كند. اين سيستم و راه اندازي آن از بعد نظارتي هم داراي اهميت است و مي توان از طريق آن بر روند دادرسي ها نظارت كرد.
سخنگوي قوه  قضاييه، در پايان استان اردبيل را از جمله استان هاي موفق در كاهش معضل اطاله  دادرسي معرفي كرد و افزود: سال ۸۴ را سال حل معضل اطاله  دادرسي با راهكارهاي مختلف معرفي كرديم.

به منظور توانمندسازي زنان و تحكيم بنيان خانواده
دوره آموزشي «خانواده سالم» در استان تهران برگزار
مي شود
گروه اجتماعي: دوره آموزشي خانواده سالم به منظور توانمندسازي زنان و تحكيم بنيان خانواده طي ۳ روز در شهر ري برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار «زنان» خبرگزاري دانشجويان ايران، اين طرح به منظور توانمندسازي زنان در ۳ سرفصل «زنان، حقوق انساني و خانواده سالم» ، «مهارت هاي ارتباطي» و «بهداشت باروري» برگزار مي شود.
اين طرح به زنان كمك مي كند تا علاوه بر آشنايي با حقوق و وظايف خود با مهارت هاي ارتباط اجتماعي و مسايل بهداشتي آشنا شده و در پايان دوره از بحث مشاوره نيز بهره مند شوند.
اين دوره آموزشي كه به همت دفتر امور بانوان استانداري تهران برگزار مي شود در ۳ شهر استان تهران در مجموع بيش از يكهزار و ۵۰۰ نفر را آموزش خواهد داد.
دوره آموزشي خانواده سالم در درجه اول زنان خانه دار و سپس زنان شاغل را در برمي گيرد و مهمترين شرط براي شركت در اين دوره تأهل زنان شركت كننده است.
شايان ذكر است دوره قبلي اين طرح در شهرستان ملارد برگزار شد.

چهارمين جشنواره بين المللي يادگار سال آينده برگزار
مي شود
هر شخصي كه به مسايل فرهنگي و رونق آن علاقمند باشد، جشنواره يادگار را پي خواهد گرفت.
جشنواره يادگار را سال آينده و در زمان هميشگي خودش برگزار كنيم.
محمد آفريده، دبير جشنواره يادگار، ضمن بيان اين نكته درباره وضعيت برگزاري جشنواره با شرايط جديد به خبرنگار گروه هنر ايلنا گفت: جشنواره يادگار، جشنواره تاثير گذاري بوده و باعث رونق مستند در كشور شده است.
رسيدن توليدات با موضوع ميراث فرهنگي به سقف ۳۸۰ فيلم در سال از تاثيرات مثبت اين جشنواره بوده است.
با توجه به شرايط جديد، اميدوارم مديران آينده اين جشنواره را پي بگيرند و روند رو به رشد فرهنگي را ادامه دهند.
با شرايط جديد و با همكاران جديد، حتما اين جشنواره برگزار خواهد شد.
وي درباره به تعويق افتادن زمان برگزاري جشنواره يادگار گفت: هر عمل فرهنگي نياز به فراغت و شرايط مشخص دارد.

۵۰ هزار مخزن جمع آوري كاغذ در دستگاه هاي دولتي تهران
توزيع مي شود
ايرنا: معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  از توزيع  بيش  از ۵۰ هزار مخزن  جمع آوري  كاغذ در دستگاهها و نهادهاي  دولتي  تهران  تا پايان  تابستان  امسال  خبر داد.
محمدجواد محمدي زاده  گفت : از ابتداي  سال  ۸۳ در مدارس  شهر تهران ، ۱۵ هزار مخزن  جمع آوري  كاغذ توزيع  شد كه  تاثير بسزايي  در افزايش  بازيافت  كاغذ تهران  داشت .
وي  با بيان  اينكه  كيسه هاي  رايگان  جمع  آوري  زباله  در ميان  شهروندان تهراني  در تابستان  امسال  نيز توزيع  خواهد شد افزود: ماموران  شهرداري  اين  كيسه ها را در بسته هاي  چهارتايي  هر هفته  ميان  شهروندان  توزيع  خواهند كرد.
وي  درخصوص  بازيافت  زباله  در تهران  گفت : از ابتداي  سال  جاري  روزانه  شش هزار تن  زباله  شهر تهران  در كارخانه هاي  بازيافت  به  كود كمپوست  تبديل  مي شود كه  اين  ميزان  بازيافت  در جهان  بسيار مطلوب  است .
محمدي  زاده  با بيان  اينكه  اجراي  طرح  بازيافت  به  دست  متخصصان  داخلي  و بدون  وابستگي  به  خارج  انجام  شده  است ، افزود: در زمان  افتتاح  اين  طرح ، ۴۰۰ نفر از شهرداران  شهرهاي  مختلف  كشور حضورداشتند كه  تمايل  بسياري  براي  انتقال  اين  فناوري  به  شهرهاي  خود نشان  دادند.
معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  با بيان  اينكه  ۷۰ درصد زباله هاي  توليدشده  در تهران  را مواد فسادپذير ازجمله  پسماندهاي  ميوه  و سبزي  تشكيل  مي دهند، خاطرنشان  كرد: اين  زباله ها قابليت  بازيافت  مجدد را نداشته  و در قالب  كودهاي  شيميايي ، مورد مصرف  در كشاورزي  قرار مي گيرد.
به گفته  وي ، اين  كودها با درجه بندي  مرغوبيت  با قيمتي  معادل  هر كيلو ،۲۰۰ ۱۵۰ و ۱۰۰ ريال  فروخته  مي شود.

مجلس آموزش  مراقبين بهداشتي مدارس  را به  وزارت 
بهداشت  واگذار كرد
ايرنا: نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  تصويب  كردند ، سياستگذاري  در امر سلامت  وبهداشت  و تربيت  مراقبين  بهداشت  مدارس  مورد نياز آموزش  و پرورش  از وظايف  وزارت  بهداشت  ، درمان  و آموزش  پزشكي  است .
نمايندگان  مجلس  اين  لايحه  را در قالب  «لايحه  الحاق  يك  تبصره  به  ماده  واحده  قانون  اصلاح  قانون  انتقال  مراقبين  بهداشت  مدارس  به  واحدهاي  آموزشي  تابعه  وزارت  آموزش  و پرورش  مصوب  ۱۳۷۳» در جلسه  علني  روز يكشنبه  مجلس  تصويب  كردند.
براساس  اين  مصوبه  ، وزارت  بهداشت  ، درمان  و آموزش  پزشكي  موظف  است  در برنامه ريزي  تربيت  اين  مراقبين  مواد آموزشي  مورد نظر آموزش  و پرورش  را ملحوظ كند.به  موجب  اين  مصوبه ، دولت  بر اساس  شاخص هاي  مشخص  شده  سلامتي  ، امكانات  ، اعتبارات  و رديف هاي  استخدامي  مورد نياز را در اختيار وزارت  آموزش  و پرورش  قرار مي دهد.آيين  نامه  اجرايي  اين  مصوبه ، ظرف  دوماه  پس  از تهيه  توسط وزارتخانه هاي  آموزش  و پرورش  و بهداشت  ، درمان  و آموزش  پزشكي  به  تصويب  هيات  وزيران  خواهد رسيد.

زمان اعلام نتايج نهايي آزمون دستياري
گروه اجتماعي:دبير شوراي آموزش پزشكي تخصصي وزارت بهداشت گفت: نتايج نهايي آموزش دستياري مرداد امسال اعلام مي شود.
به گزارش شوراي آموزش پزشكي به نقل از بهرام عين اللهي آزمون امسال براي اولين بار بر اساس معلومات عملي بود و نه فقط صرف محفوظات، سئوالات آزمون توسط ۱۰۷ عضو هيئت علمي از ۱۹ دانشگاه طراحي شد كه ۶۴ نفر آنها دانشيار و هفت نفر استاد تمام بودند كه اين امر كيفيت بالاي سئوالات طراحي شده را باعث شد.
دبير شوراي آموزش پزشكي تخصصي ادامه داد: براي حفظ امنيت نيز سيستمها و دوربينهاي بسيار پيشرفته اي در حوزه هاي امتحاني بكارگرفته شد و حتي تمام حوزه هاي امتحاني به سيستم هاي ضد موبايل مجهز بودند و امكان هيچ نوع ارتباط داوطلبان با بيرون حتي انتقال پيامهاي كوتاه sms نبود.

آمار بالاي قاچاق دختران صحت ندارد
ايلنا:  رييس انجمن مددكاران ايران، اعلام كرد دليل اصلي قاچاق دختران به كشورهاي ديگر مشكلات اقتصادي خانواده  ها است. اما خوشبختانه قاچاق دختران به كشورهاي ديگر در ايران آمار بسيار پاييني دارد و آمارهاي بالايي كه اعلام مي  كنند، صحت ندارد.
وي افزود: تقريباً همه دختراني كه به كشورهاي ديگر قاچاق مي  شوند، به خواسته خود اين كار را مي  كنند. به گفته اقليما، بحث قاچاق دختران در تمام كشورها مطرح است و ايران نيز با اين موضوع روبرو است.

ساخت سيستم مكانيزه انگشت نگاري در كشور
فارس:رييس مركز تحقيقات كاربردي كشف جرايم ناجا از ساخت سيستم مكانيزه انگشت نگاري براي اولين بار در داخل كشور و همچنين تشخيص هويت از طريق ژن شاخص خبر داد. اسدالله احمدي در اين باره گفت: اين دستگاه با همكاري مراكز و موسسات تحقيقاتي و دانشگاهي خارج از سازمان ساخته شده است. رييس مركز تحقيقات كاربردي كشف جرايم ناجا، از تهيه فيلم هاي كارآموزي براي ارتقاي دانش تخصصي كارآگاهان و توزيع آن در بين رده هاي مختلف كارآگاهان اعم از پي جويي، كشف پرونده هاي قتل و... نيز خبر داد.

صورت خود را شفاف كنيد
ايسنا: شستن صورت با آب سرد سبب شفافيت صورت مي شود.كارشناسان زيبايي مي گويند كه اگر مي خواهيد به شكل طبيعي صورتي شفاف و براق داشته باشيد،  هر روز صورت تان را با آب سرد بشوييد. دستگاه عصبي به سبب شوك ناشي از آب سرد به رگهاي خوني تغذيه كننده صورت دستور منبسط شدن مي دهد و به اين شكل هر روز خون بيشتري وارد ناحيه صورت مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |