دوشنبه ۱۳ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۹ - Jul 4, 2005
گزارش همشهري از افزايش ۱۰درصدي قيمت شير
و فرآورده هاي لبني
001398.jpg
گروه اقتصادي- علي ابراهيمي: شركت صنايع شير ايران اعلام كرد با توجه به رشد قيمت نهاده ها و هزينه هاي توليد، اين شركت قيمت شير و فرآورده هاي لبني را از ششم تيرماه جاري افزايش داده است.
اين افزايش قيمت در حالي است كه مجلس شوراي اسلامي سال گذشته طرح تثبيت قيمتها در سال جاري را به تصويب رساند و وزارت بازرگاني به دستگاه هاي ذي ربط براي اجراي هرچه بهتر اين مصوبه تاكيد كرده است.
رئيس سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت ها در گفت وگو با همشهري هشدار داد در صورتي كه شركت مذكور قيمت ها را افزايش دهد و با چنين رويه اي موجب بي نظمي در بازار فرآورده هاي لبني شود به دولت پيشنهاد مي دهيم تا اجازه دخالت در بازار و تعيين قيمت فرآورده هاي لبني را بدهد چرا كه اكنون برخي فرآورده هاي لبني بيش از قيمت تمام شده عرضه مي گردد. احمديان گرچه معتقد است قيمت پايه خريد شير خام براي پرداخت يارانه شير خانوار، مدارس و پنير كالابرگي بوده و قيمت شير كارخانه هاي شير براساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود و حتي در سال هاي گذشته نيز اين كارخانه ها شير را به قيمت كمتر از قيمت پايه خريداري مي كرده اند اما اين قيمت گذاري بر قيمت شير فروخته شده توسط واحدهاي توليدي به صنايع فرآوري اثر مي گذارد.
وي مي گويد: از آنجا كه شركت پگاه مرهون حمايت هاي بي دريغ دولت، آزاد بودن قيمت و رقابتي بودن فعاليت است اين گونه تصميم گيري هاي بي موقع، نامناسب بوده و صحيح نيست. از نظر اخلاقي بنگاهي كه با سرمايه ملي و حمايت مردم شكل گرفته و هميشه مورد حمايت دولت بوده نبايد در چنين مقطعي قيمت ها را افزايش و با اين روش بد و برخورد رواني و تبليغي خود از اكنون به پيشواز افزايش قيمت فرآورده هاي لبني در ۶ ماهه دوم سال نيز برود. اين شركت با توجه به اهميت لبنيات در سبد غذايي مردم از سود معقول و رشد ۵۰ درصدي برخوردار است.
اين در حالي است كه روابط عمومي شركت پگاه با اشاره به اينكه اين شركت دولتي نبوده و فقط حقوق سهامداران اين شركت كه با سازوكارهاي كاملاً خصوصي اداره مي شود، الزامي است، به نحوه قيمت گذاري و پرداخت بدهي دولت بابت شير خانوار، پنير كالابرگي و شير مدارس در دو سال گذشته اعتراض و اعلام كرده اين امر موجب زيان كارخانه هاي توليدي و كاهش سودآوري اين شركت شده است.
اين شركت در جوابيه خود اعلام كرده تنها اثر دخالت دولت در كنترل و قيمت گذاري فرآورده هاي شيري ايجاد ركود در يكي از پررونق ترين و رقابتي ترين صنايع موجود كشور و علامت منفي در سياست هاي كلان اقتصادي دولت براي رونق و جهاني سازي اقتصاد است.
مدير روابط عمومي اين شركت در گفت وگوي خبرنگار ما در زمينه طرح تثبيت قيمت ها، گفت: در ابتداي سال سازمان حمايت در نامه اي اعلام كرد با توجه به طرح تثبيت قيمت ها، قيمت فرآورده  هاي لبني را افزايش ندهيم. اما با بررسي زمينه هاي اجراي اين طرح در صنعت شير، ارزيابي كرديم كه اين طرح امكان اجرايي در اين صنايع به دليل فراهم نبودن زمينه ها و تورم موجود را ندارد.
تعيين نرخ پايه خريد شيرخام
پس از آنكه براساس مصوبه شوراي اقتصاد قيمت پايه خريد هر كيلو شير خام از ۲۲۰ تومان سال گذشته به ۲۵۰ تومان افزايش يافت و رشد ۱۳ درصدي را شاهد بود، برخي تعاوني هاي توليد شير نسبت به اين موضوع واكنش نشان داده و اين قيمت را فاقد كار كارشناسي لازم دانستند و اعلام كردند تاكنون قيمت اعلام شده خريد شير يارانه اي از واحد هاي فرآوري شير يارانه اي از سوي شوراي اقتصاد كارشناسي نبوده بلكه از سال ۷۷ تاكنون به جز دو سال اين قيمت فقط با احتساب افزايش ۱۲ درصد به قيمت سال قبل تعيين شده است.
اما مديركل دفتر بازرگاني سازمان مديريت با دفاع از نرخ پايه تعيين شده براي خريد شير خام مي گويد: اصولاً نرخي كه در دولت در باره آن تصميم گيري مي شود بر مبناي كار كارشناسي خيلي دقيقي تعيين شده و سازمان حمايت پس از دريافت صورت هاي مالي و تمام اقلام هزينه اي از واحدهاي ذي ربط و بازديدهاي موردي و بررسي هاي لازم اين نرخ را پيشنهاد مي دهد.
دولت هيچ بدهي بابت شير ندارد
از سوي ديگر مديران صنايع شير معتقدند بدهي ۲۰ ميليارد توماني دولت بابت شير يارانه اي در سه ماهه اول سال جاري و سال گذشته در نابساماني هاي اخير نقش داشته است. اين در حالي است كه پاشايي فام مي گويد: دولت براي شير به هيچ وجه به كسي بدهكار نيست و از آنچه در اين زمينه مطرح مي شود، تنها بدهي شركت هاي دولتي به سيستم بانكي صحت دارد چرا كه شركت هاي دولتي اعتباراتي را براي پرداخت بدهي هاي خود به بخش غيردولتي از سيستم بانكي دريافت نموده و به بانك بدهكار شده اند و دولت هيچ بدهي بابت شير يارانه اي سال گذشته و سال جاري ندارد.

روند رو به افزايش مصرف بنزين ادامه دارد
ايسنا: ميزان مصرف بنزين كشور در طول هفته گذشته (چهارم تا ۱۰ تير) ۴۶۷ ميليون و ۶۰۰ هزار ليتر و مصرف گازوئيل به ۵۲۸ ميليون و ۹۰۰ هزار ليتر رسيد.
آمار رسمي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از ميزان مصرف سوخت كشور حاكي است، بيشترين ميزان مصرف بنزين هفته گذشته در روز پنج شنبه نهم تير ماه به ميزان ۷۱ ميليون و ۵۰۰ هزار ليتر و كمترين مصرف نيز در روز جمعه ۱۰ تير ماه و به ميزان ۶۲ ميليون و ۲۰۰ هزار ليتر گزارش شده است.
براين اساس متوسط مصرف روزانه بنزين در هفته گذشته ۶۶ ميليون و ۸۰۰ هزار ليتر در روز و گازوئيل ۷۵ ميليون و ۵۵۰ هزار ليتر بوده است كه نسبت به هفته قبل از آن مصرف بنزين يك ميليون و ۲۰۰ هزار ليتر و گازوئيل چهار ميليون و ۱۰۰ هزار ليتر بيشتر شده است.
به گزارش ايسنا، اين در حاليست كه بر اساس آمار شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ميزان توليد بنزين از ۹ پالايشگاه داخلي روزانه ۴۰ ميليون و ۲۰۰ هزار ليتر اعلام شده كه بر اين اساس به طور متوسط روزانه بيش از ۲۶ ميليون ليتر بنزين از بازار فرآورده هاي نفتي خارج از كشور خريداري و به كشور وارد شده است.
گفتني است هفته گذشته نيز متوسط قيمت بنزين در بازار خليج فارس بيش از ۵۰۰ دلار در هر تن بوده است.
از سوي ديگر نيز به گفته بيژن نامدار زنگنه وزير نفت بودجه ۵/۱ ميليارد دلاري واردات بنزين در شش ماه نخست امسال تا پايان تير ماه به اتمام رسيده و براي تامين بودجه مورد نياز واردات بنزين تا پايان سال، دولت پيشنهاد اختصاص دست كم دو ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار از منابع ارزي كشور را براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهد كرد.

كنسرسيوم ايراني حمل و نقل دريايي گاز مايع
گروه اقتصادي: كنسرسيوم ايراني حمل و نقل دريايي گاز مايع (LNG) با مشاركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران (۱۵ درصد سهام)، كشتيراني ملي نفتكش (۱۵ درصد سهام)، كشتيراني ايران و هند (۱۵ درصد سهام) و شركت ملي صادرات گاز ايران (۵ درصد سهام) تشكيل شد.
به گزارش شبكه اطلاع رساني مانا به دليل توانمندي شركت هاي حمل و نقل درياي عضو اين كنسرسيوم در زمينه حمل و نقل انواع محمولات و در اجراي سياست توسعه ناوگان دريايي كشور و تامين اهداف و منافع ملي، اين كنسرسيوم تشكيل شده است. به دنبال خريد گاز طبيعي مايع (LNG) ايران توسط كشور هندوستان و مذاكرات انجام شده طرفين، مقرر گرديد كنسرسيومي متشكل از شركت هاي هندي با سهم كمتر از ۵۰ درصد و شركت هاي ايراني با سهم بيشتر از ۵۰ درصد به طور مشترك اقدام به سرمايه گذاري و خريد كشتي LNG جهت حمل محمولات مورد توافق دو كشور نمايند.

گزارش بانك مركزي از وضعيت اقتصادي كشور در سال ۸۳
دارايي هاي خارجي از مرز ۳۴ ميليارد دلار گذشت
گروه اقتصادي: بانك مركزي به عنوان مرجع اصلي تهيه آمارهاي اقتصادي كشور، در آخرين گزارش خود تحت عنوان «گزيده هاي آمار اقتصادي» وضعيت نهايي بودجه، دارايي و بدهي هاي خارجي كشور را منتشر كرد.
به گزارش خبرنگار ما درآمدهاي بانك مركزي در خصوص ميزان دارايي هاي اين بانك آمده است: مجموع دارايي هاي خارجي بانك مركزي كه شامل ۶ جزء اصلي است در پايان سال ۸۳ به بيش از ۲۹۵ هزار ميليارد ريال رسيده است.
اين گزارش حاكي است كه دارايي هاي خارجي بانك مركزي در ابتداي برنامه سوم توسعه (سال ۷۹) برابر ۲۳۰ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال بوده كه به اين ترتيب در پايان برنامه سوم حدود ۱۲ برابر شده است.
براساس اين گزارش اگر ارزش هر دلار به طور متوسط در سال ۸۳ برابر ۸۶۰ تومان در نظر گرفته شود، حجم دلاري دارايي هاي خارجي بانك مركزي به حدود ۳۴ ميليارد دلار خواهد رسيد.
طلا و ارز دو جزء عمده از دارايي هاي خارجي هر كشور است كه آمارهاي منتشر شده حاكي است حدود ۱۱ هزار ميليارد ريال از اين دارايي ها به طلا و ۲۶۵ هزار ميليارد ريال نيز به ارز اختصاص دارد.
پرداخت تعهدات خارجي كشور
يكي ديگر از آمارهاي مورد توجه ميزان پرداخت تعهدات خارجي كشور است. آمار بانك مركزي نشان مي دهد كه در سال ،۱۳۸۳ دولت توانسته حدود ۲۳ هزار و ۷۹۳ ميليارد ريال از تعهدات خود را بازپرداخت كند. اين ميزان برابر ۷/۲ ميليارد دلار است.
براساس اين گزارش حجم كل بازپرداخت بدهي هاي كشور در سال ۸۲ برابر ۱۹ هزار و ۸۷۵ ميليارد تومان بوده كه به اين ترتيب در سال ۸۳ و نسبت به سال ۸۲ بازپرداخت بدهي هاي خارجي كشور ۲۰ درصد افزايش داشته است.اين گزارش همچنين در خصوص منابع حساب ذخيره ارزي كشور حاكي است كه دولت در سال گذشته ۵۴ هزار و ۶۲۴ ميليارد ريال از موجودي حساب ذخيره ارزي استفاده كرده است كه نسبت به سال ۸۲ حدود ۲۸ درصد رشد را نشان مي دهد.
بنابراين گزارش ميزان تحقق بودجه اي استفاده از حساب ذخيره ارزي در سال گذشته حدود ۱۰۲ درصد بوده است.

درآمد و هزينه بودجه
براساس آمارهاي بانك مركزي درآمدهاي واقعي دولت در پايان سال ۸۳ به رقمي در حدود ۲۵۱ هزار و ۶۶۸ ميليارد ريال رسيد و اين درحالي است كه اين ميزان در پايان سال ۸۲ برابر ۱۹۶ هزار ميليارد ريال بوده است. از اين ميزان درآمد سهم ماليات ها تنها ۸۴ هزار و ۴۲۱ ميليارد ريال بوده است.
اين گزارش حاكي است كه هزينه هاي جاري دولت در پايان سال گذشته ۳۸۰ هزار ميليارد ريال بوده كه به اين ترتيب تراز عملياتي (تفاوت درآمد و هزينه) بودجه در سال ۸۳ منفي ۱۲۸ هزار ميليارد ريال بوده است.
همچنين تراز حساب سرمايه (تفاوت بودجه عمراني و درآمد نفت) در سال ۸۳ مثبت ۸۵ هزار ميليارد ريال بوده كه به اين ترتيب مي توان نتيجه گرفت بودجه دولت در سال گذشته حدود ۴۰ هزار ميليارد ريال كسري داشته است. براساس تعاريف موجود اختلاف بين تراز عملياتي و تراز سرمايه برابر كسري بودجه است.

حجم تجارت خارجي
ازجمله آمار جالب توجه در آمارهاي منتشر شده بانك مركزي به حجم تجارت خارجي كشور طي برنامه پنجساله سوم بازمي گردد.
براساس اين آمار حجم تجارت خارجي كشور در برنامه سوم برابر ۲۸۰ ميليارد دلار بوده است كه از اين ميزان ۱۵۸ ميليارد دلار به بخش صادرات و ۱۲۱ ميليارد دلار نيز به بخش واردات كالا اختصاص دارد.
اين گزارش حاكي است كه تنها در سال ۸۳ حجم واردات كالا به كشور ۳۶ ميليارد و ۶۹۳ ميليارد ريال بوده و اين ميزان در بخش صادرات برابر ۴۴ ميليارد و ۴۰۳ ميليون دلار بوده است.

واحد مطالعات اقتصادي CIA منتشر كرد:
ايران نوزدهمين قدرت اقتصادي جهان است
مهر: واحدمطالعات اقتصادي CIA اعلام كرد در سال ۲۰۰۴ ايران از لحاظ توليد ناخالص داخلي نوزدهمين كشور جهان بوده است.
به گزارش واحد اطلاعات اقتصادي CIA توليد ناخالص داخلي ايران در سال ۲۰۰۴ برابر با ۴۷۷ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار بوده كه از اين لحاظ ايران نوزدهمين قدرت اقتصادي جهان است.
بر اساس اين گزارش، آمريكا با توليد ناخالص داخلي نزديك به ۱۱ تريليون دلار، اولين قدرت اقتصادي جهان محسوب
مي گردد.
اين گزارش مي افزايد، پس از آمريكا كشورهاي آسيايي چين، ژاپن، و هندوستان به ترتيب با بيش از شش، سه و سه تريليون دلار قدرتهاي دوم تا چهارم اقتصادي جهان هستند.
اين گزارش حاكي است، آلمان با احراز رتبه پنجم جهان، قدرتمندترين اقتصاد اروپايي است.
پس از آلمان به ترتيب كشورهاي فرانسه، ايتاليا، برزيل، روسيه، كانادا، مكزيك، اسپانيا، كره جنوبي، اندونزي، استراليا، و تايوان به ترتيب هفتمين تا هجدهمين قدرتهاي اقتصادي جهان هستند.

قانون مستمري بيمه بيكاري بايد اصلاح شود
گروه اقتصادي: طي چند سال اخير مكررا شاهد اعتراض دست اندركاران بخش هاي كارگري نسبت به قراردادهاي موقت كارگري و بيمه بيكاري بوده ايم. اعتراض هايي كه متاسفانه از سوي مسئولان به صورت جدي مورد توجه قرار نگرفتند. با حسن صادقي رئيس كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور گفت وگو كرده ايم.
***
*دولت چه نقشي در صندوق حمايت از بيكاران ايفا مي كند؟
- بايد اذعان كرد كه قانون مستمري بيمه بيكاري كه سال ۱۳۶۸ نوشته شده است بايد اصلاح شود چرا كه اين قانون داراي نقاط مبهم زيادي است كه عملا كارايي آن را به حداقل رسانده است. در واقع صندوق حمايت از بيكاران يا بيمه بيكاران بايد به شكل جامع تري باشد تا هر كس بيكار باشد بتواند از مزاياي آن برخوردار شود.در تمام نقاط دنيا دولت ها اين صندوق ها را از محل منابع درآمد عمومي بوجود مي آورند و سپس شركاي اجتماعي ديگر (كارفرما و كارگر) در آن دخيل مي شوند، اما در ايران مبلغ فوق توسط كارفرما تأمين مي شود نه دولت و نه كارگر. اين در حاليست كه بايد جنبه حضور شركاي اجتماعي در صندوق فوق لحاظ شود و سرمايه گذاري به صورت مشترك در آن صورت گيرد تا در مديريت اجرايي نيز با توجه به سهم سرمايه گذاري امكان اعمال مديريت فراهم گردد.در شرايط كنوني ۳ درصد از حق بيمه متعلق به كارفرماست كه به اين صندوق پرداخت مي شود، اما دولت هيچ نقشي ندارد، حال آنكه چتر حمايتي صندوق بايد فراگير باشد به نحوي كه صرفا كسي كه شغلش را از دست مي دهد زير اين چتر قرار نگيرد.در واقع كارگراني كه به دليل پايين بودن تقاضا و عدم پاسخ گويي به عرضه گرفتار بيكاري شده اند نيز بايد بتوانند زير اين چتر قرار گيرند.
* آيا كارگران قراردادي مشمول دريافت بيمه بيكاري مي شوند؟
- كارگران قراردادي در صورت بيكار شدن براساس نظر ديوان عدالت اداري مشمول بيمه بيكاري نمي شوند. به همين دليل هم هست كه هم اكنون بيش از ۲ ميليون كارگر از شمول يك قانون نظام جامع تاميني محروم هستند.فقط كارگران رسمي در صورت اخراج مي توانند از مزاياي صندوق بيمه بيكاري برخوردار شوند آن هم به اندازه حداقل حقوق دريافتي.
* وضعيت پرداخت بيمه بيكاري هم اكنون چگونه است؟
- براساس قانون مستمري بيكاري اگر سابقه پرداخت حق بيمه از ۶ ماه تا ۲۴ ماه باشد به افراد مجرد معادل ۶ ماه و به متاهلان معادل ۱۲ ماه بيمه بيكاري تعلق مي گيرد.باسابقه پرداخت حق بيمه ۲۵ ماهه تا ۱۲۰ ماهه نيز رقم فوق براي مجردان ۱۲ ماه و براي متاهلان ۱۸ ماه خواهد بود. سابقه ۱۲۱ ماهه تا ۱۸۰ ماهه هم مشمول پرداخت حق بيمه ۱۸ ماهه براي مجردان و ۲۶ ماهه براي متاهلان است.افراد باسابقه بيمه ۱۸۱ ماه تا ۲۴۰ ماهه نيز اگر مجرد باشند معادل ۲۶ ماه و اگر متاهل باشند معادل ۳۶ ماه بيمه بيكاري دريافت خواهند كرد. براي دارندگان سابقه بيمه ۲۴۱ ماه به بالا هم ۳۶ ماه بيمه بيكاري براي مجردان و حداكثر ۵۰ ماه بيمه بيكاري براي متاهلان لحاظ خواهد شد.

طرح جالب دولت كره جنوبي براي مبارزه با فساد اقتصادي
واحد مركزي خبر: سازمان  ملي  مبارزه  با فساد در كره  جنوبي  در بيانيه اي  اعلام  كرد از اين پس  هر كس  كه  درباره  بي  قانوني ، خلافكاري  و فساد مقامات  دولتي  اين  كشور گزارش  مستند ارائه  دهد حدود دو ميليون  دلار جايزه  نقدي  دريافت  خواهدكرد.
به  گزارش  روزنامه  تايمز كره  جنوبي ، تصميم  سازمان  ملي  مبارزه  با فساد در كره  جنوبي  براي  پرداخت  جايزه  نقدي  به  گزارش  دهندگان  هفته  گذشته  در پارلمان  اين  كشور مطرح  و تصويب  شد.
به  گفته  كارشناسان  كره اي  اين  اقدام  گام  مثبت  و موثري  براي  كم  كردن  خلافكاريها و فسادهاي  مالي  در بين  مقامات  دولتي  كره  در رده هاي  مختلف خواهد بود.
در طرح  جديد سازمان  ملي  مبارزه  با فساد از حقوق  گزارش  دهنده هاي  اين موارد كاملا حمايت  و پشتيباني  مي شود و هرگونه  اقدام  عليه  آنها جرم  تلقي خواهد شد و پيگرد قانوني  دارد.گفتني  است  پيش  از اين  جايزه  نقدي  براي  گزارش  دهندگان  اين  موارد در كره جنوبي  دويست  هزار دلار بود.

اخذ نرخ سود بانكي بالاتر از ۱۶ درصد خلاف قانون است
مهر: به كليه بانك هاي كشور اعلام شده كه از اين پس مصوبه شوراي پول و اعتبار براي يكسان سازي نرخ سود تسهيلات بانكي را مبناي كار خود قرار دهند.
مصباحي مقدم عضو شوراي پول و اعتبار با بيان اين مطلب به نقل از رئيس كل بانك مركزي توضيح داد: اعضاي شوراي پول و اعتبار بار ديگر در جلسه پريشب خود بر اخذ ۱۶ درصدي نرخ سود تسهيلات بانكي از سوي كليه بانك هاي كشور تاكيد كردند.
وي افزود: در جلسه اخير شوراي پول و اعتبار مطرح شد كه برخي از بانك هاي كشور مصوبه اين شورا مبني بر اخذ ۱۶ درصد نرخ سود تسهيلات بانكي را اعمال نمي كنند كه رئيس كل بانك مركزي در اين باره توضيحاتي ارايه كرد.
وي گفت: به كليه بانك هاي كشور اعلام شده كه از اين پس مصوبه شوراي پول و اعتبار را مبناي كار خود قرار دهند و بدين ترتيب، اخذ نرخ سود تسهيلات بانكي بالاتر از ۱۶ درصد خلاف قانون است.
در اين جلسه همچنين تاكيد شد كه دولت بخشنامه اي مبني بر اخذ نرخ سود ۲۵ درصدي از برخي بخش ها نظير خدمات نداشته و بانك هايي كه اقدام به اين كار كرده اند، خود سرانه عمل كرده و بايد به تخلف آنها رسيدگي شود.

قيمت طلا و ارز
نوع -----------فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۸۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۰۸۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۴۴۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۹۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۷۶۱


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |