دوشنبه ۱۳ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۹ - Jul 4, 2005
خاتمي: دستاوردهاي تكفا پايه توسعه آينده كشور است
001392.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
گروه انفورماتيك: ديروز «نشست ملي فناوري اطلاعات» در محل سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد و سيد محمد خاتمي، در يكي از آخرين نشست هاي علمي دوران رياست جمهوري خود، سخنراني كرد. به گفته رئيس  جمهوري، اجراي همزمان برنامه تكفا با برنامه سوم توسعه و كاربرد ICT در كليه اركان و دستاوردهاي اين مجموعه، پايه توسعه آينده كشور است.
در اين اجلاس، رئيس جمهوري كه به عنوان رئيس شوراي عالي اطلاع رساني سخن مي گفت، بر عدم نگرش كهنه و بخشي به فناوري اطلاعات و ارتباطات تأكيد كرد و گفت: خطوط چشم انداز ۲۰ ساله آ ينده و برنامه چهارم توسعه برمبناي اقتصاد دانش محور تهيه و به تصويب مجلس رسيده است. در اين نشست، علاوه بر رئيس جمهور، مهندس جهانگرد، دبير شوراي عالي اطلاع رساني و نماينده ويژه رئيس جمهور در حوزه IT و نيز مهندس قنبري، معاون وزارت ارتباطات سخناني را ايراد كردند.
گزارش كامل اين نشست و سخنان سيدمحمد خاتمي در صفحه ۵ امروز به چاپ رسيده است.
گروه انفورماتيك: اجراي همزمان برنامه تكفا با برنامه سوم توسعه، سكوي پرش مهمي براي توسعه كاربرد ICT در كليه اركان و دستاوردهاي مجموعه اين مرحله پايه توسعه آينده كشور است.
به گزارش خبرنگار همشهري، حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور طي سخناني در نشست «ملي فناوري اطلاعات» با تشكر ازدست اندركاران اين عرصه، افزود: تأثير ارتباطات و فناوري اطلاعات بر همه ابعاد جهان ايجاب مي كند ما نيز براي توسعه همه جانبه كشور از آن برخوردار شده و آن را در جهت منافع ملي به كار گيريم.
وي با تأكيد بر عدم نگرش كهنه و بخشي به اين پديده مهم (ICT) خاطر نشان ساخت؛ دسترسي به آخرين دريافت هاي جهاني در اين عرصه از جمله ضرورت هاي پيش روي ماست كه غفلت از آن به معناي بي تفاوتي به تجارب موفق بشري و افتادن به ورطه تجربه ناموفق ديگران و اتلاف منابع مالي و انساني كشور است.
رئيس شوراي عالي اطلاع رساني با اشاره به تجارت الكترونيك، پول الكترونيك، جامعه اطلاعاتي و به ويژه اطلاع رساني رايانه اي، اظهار داشت: اين مفاهيم اموري شناخته شده در فرهنگ اجرايي، اداري و فضاي اقتصادي و اجتماعي ايران هستند كه در ارتباط با آن، گام هاي عملي مهمي در عرصه هاي مختلف برداشته شده است.
خاتمي خاطر نشان كرد: دولت با تصويب طرح تكفا كار مؤثري را در عرصه گسترش شبكه اطلاع رساني انجام داد و در عرصه ملي نيز شاهد نخستين برنامه بوديم كه در سالروز آن مي توان فعاليت ها را ارزيابي كرد.
وي در ادامه سخنانش تصريح كرد: خطوط چشم انداز ۲۰ ساله آينده و برنامه چهارم توسعه بر مبناي اقتصاد دانش محور تهيه و به تصويب مجلس رسيد و موارد متعددي از آن ناظر به كارگيري ICT در بخش هاي مختلف است كه تلاش در اجراي دقيق منجر به افزايش درآمد ملي خواهد شد.
رئيس جمهور با اشاره به گسترش و ارتقاي توان نيروي انساني و اهميت آن در برنامه تكفا، گفت: بيشترين توجه در اين زمينه صورت گرفت و بايد بيش از پيش به آن پرداخته شود و اين فعاليت ها تداوم و گسترش يابد.
خاتمي با مهم دانستن فعاليت بخش خصوصي در عرصه ارتباطات و فناوري اطلاعات تأكيد كرد: همه فعاليتها در حوزه ICT و موفقيت هاي به دست آمده با مشاركت فعال بخش خصوصي و نهادهاي غيردولتي بوده است كه اين امر به جذب سرمايه گذاري ۵ برابر در بخش غيردولتي نسبت به دولتي منجر شده است و اينك زمينه افزايش بيش از اين نيز براي رشد درآمد ملي، فراهم است.
وي تشكيل نظام صنفي رايانه اي را اولين تجربه براي همگامي بخش خصوصي در كنار تصميم گيري ها و تصميم سازي هاي دولت برشمرد و خاطرنشان كرد: در نتيجه اين همكاري نقش دولت در اين امور كاهش خواهد يافت.
خاتمي در ادامه اظهار داشت: ايران بزرگترين و توانمندترين بازار از لحاظ ارتقاي بهره وري و ايجاد تسهيلات براي مردم، در منطقه است و از اين رو دست اندركاران با شناخت اين ويژگي و تكيه بر آن بايد زمينه را براي دستيابي به سهم مناسب در افزايش توليد ناخالص ايجاد كنند.
به گزارش خبرنگار ما در اين نشست معاون برنامه ريزي وزارت ICT نيز در خصوص نظام صنفي رايانه اي اظهار داشت: براساس تصويب بخشي از آيين نامه اجرايي قانون حمايت از پديد آورندگان نرم افزارهاي رايانه اي، نظام صنفي رايانه اي در قالب تشكيلاتي در هر استان و نيز در سطح ملي به وجود آمد كه در تمام سطوح با انتخاب اعضاي صنف تعيين شده و به اين ترتيب به عنوان يك نهاد غيردولتي تمام اعضاي صنف را نمايندگي مي كند.
مهندس برات قنبري خاطرنشان كرد: دريافت پيشنهادهاي ناسنجيده از پيمانكاران، نداشتن معيارهاي دقيق براي ارزيابي پيشنهادها و قرارداد مبهم، از جمله مشكلات در ناكامي پروژه هايIT و نتيجه فقدان يا ضعف نظام مهندسي است.
وي افزود: بنابراين با استفاده از استانداردهاي جهاني، الگوهاي بومي براي هر يك از مراحل پروژه از ابتدا تا پايان به  وجود  آمد تا با استفاده از آنها به عنوان جزئي از نظام مهندسي مشكلات برطرف شود.
قنبري در ادامه يادآوري كرد: نظام مهندسي و استاندارد توليد و توسعه نرم افزار (نماتن ۱) تهيه و توسط سازمان مديريت به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شد كه به عنوان اولين سنگ بناي نظام مهندسي حوزه IT محسوب مي شود.
وي به پروژه نماتن ۲ اشاره كرد و گفت: مطالعات اين پروژه به پايان رسيده و براي ابلاغ به دستگاه هاي اجرايي در حال آماده سازي است.قنبري افزود: اين استاندارد توليد نرم افزار را در شركت ها ضابطه مند كرده و كيفيت را افزايش مي دهد.
در ادامه مدير كل دفتر پژوهش سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز در خصوص اهميت فناوري اطلاعات در توسعه كشور خاطرنشان ساخت: IT به عنوان يكي از سه پايه اصلي توسعه مبتني بر دانايي شناخته مي شود و راه ابريشم جديدي از جنس اطلاعات را پيش روي ايران گشوده كه اگر به درستي طي شود، كشورمان را در افق چشم انداز به قدرت برتر منطقه تبديل مي كند.
دكتر محمد جعفر صديق تصريح كرد: تار و پود برنامه چهارم توسعه با IT و توسعه مبتني بر دانايي تنيده شده و تمامي بخش ها اقدامات مربوط به خود جهت ورود به عصر اطلاعات را در برنامه پيش بيني كرده اند.وي همچنين به اقدامات راهبردي هفتگانه با تأكيد بر تجربه اندوخته در طي برنامه سوم توسعه و اجراي تكفا اشاره كرد و اظهار داشت: پروژه راه ابريشم اطلاعات، اصلاح ساختار و ساز و كارهاي مورد استفاده دولت با تكيه و توجه به IT، پروژه ايجاد و بهره برداري منظومه ملي اطلاعات مكان محور، توسعه دفاتر خدماتي دولت، ارتقاي توان صنعت ICTو پياده سازي نظام ملي نوآوري IT و همچنين توسعه آموزش بر پايه IT و توسعه فرهنگ و خط و زبان فارسي در محيط رايانه از جمله طرح ها در اين مجموعه است.
به گزارش خبرنگار همشهري رئيس انجمن شركت هاي انفورماتيك نيز طي سخنان خود اظهار داشت: بررسي شاخص هاي ICT در كشور نشان مي دهد كه دولت با اتخاذ راهبرد مناسب و اجراي برنامه و توسعه و كاربري ICT توانسته است به صورت هدفمند در بازار عرضه و تقاضاي ICT حضور يابد. مهندس سهيل مظلوم در خصوص تقاضا يادآور شد: بازار IT در بخش تقاضا از ۶۰۰ ميليارد تومان در سال ۸۰ به ۱۵۰۰ ميليارد تومان در پايان سال ۸۳ رسيد. همچنين در بخش سخت افزار با رشد ضريب نفوذ از حدود ۷ درصد به ۴/۱۰ درصد، تعداد رايانه هاي شخصي از ۵/۴ ميليون دستگاه در سال ۸۰ به بيش از ۷ ميليون دستگاه در سال ۸۳ رسيد.
در بخش نرم افزار حجم بازار ساليانه از ۲۰ ميليارد تومان در سال ۸۰ به حدود ۲۵۰ ميليارد تومان در سال ۸۳ و سهم آن از حدود ۷ درصد به حدود ۱۷ درصد از بازار در كشور رسيده است.در بخش اينترنت از ۷/۱ ميليون كاربر در سال ۸۰ به بيش از ۶/۶ ميليون كاربر در پايان سال ۸۳ رسيد كه چيزي نزديك به صد درصد رشد و افزايش كاربر را نويد مي دهد.
وي در خصوص بخش عرضه نيز خاطرنشان كرد: تعداد شركت هاي فعال در اين زمينه از ۶۰۰ شركت در سال ۸۰ به ۱۴۲۳ شركت در پايان سال ۸۳ يعني ۴/۲ برابر و اعضاي انجمن شركت هاي انفورماتيك از ۳۳۶ عضو در پايان سال ۸۰ به حدود ۹۰۰ عضو در پايان ۸۳ رسيد كه در حقيقت بيش از ۷/۲ برابر شده است.در ادامه دبير شوراي عالي اطلاع رساني و نماينده ويژه رئيس جمهور در حوزه IT نيز در سخنراني خود بيان داشت: اكنون در ايران با توجه به توسعه نسبي زيرساختهاي مخابراتي و مشاركت بخش خصوصي در كليه نقاطي كه تلفن وجود دارد، امكان دسترسي به اينترنت و ديگر شبكه هاي اطلاع رساني ملي و جهاني نيز برقرار است.
مهندس نصرا... جهانگرد افزود: ديدگاه هاي ما براي تدوين طرح تكفا در كشور و اجراي آن اقتدار ايران در قرن ۲۱ و اقتصاد دانايي محور با ICT بوده است.وي با اشاره به اصول پنجگانه در چارچوب اين برنامه خاطرنشان كرد: تمهيدات زيرساخت شامل شبكه دسترسي اينترنت، قوانين و مقررات، منابع و تسهيلات و همچنين تقويت محيط هم افزايي، برنامه جامع ICT با رويكرد توسعه پايدار، توسعه بخش خصوصي به عنوان محور كلان حركت و توسعه ICT و توسعه منابع انساني به عنوان اولويت استراتژيك گسترش ICT در كشور، اجزاي اين اصول است.
همچنين در ادامه اين نشست از فعالان حوزه IT كشور با اعطاي لوح تقدير توسط رئيس جمهور تقدير به عمل آمد و نخستين رئيس نظام صنفي رايانه اي كشور نيز با دريافت حكم از رئيس جمهوري، رسما تعيين شد.

كشف اسناد تاريخي ۲۰۰۰ ساله
001395.jpg
گروه دانش ـ مرتضي اسلام زاده: كتابخانه معروف پاپايرا ويلا كه در نزديكي شهر ناپل ايتاليا واقع شده است و در حدود ۲ هزار سال پيش در زير گدازه هاي آتشفشان پومپي مدفون گرديده بود، اين بار با اسناد تاريخي جديد توانست پژوهشگران، متخصصان و تاريخ نويسان را به سوي خود جلب كند.
پايگاه اينترنتي يورو نيوز به نقل از مجله دانشگاهي برگهام يانگ واقع در ايالت هاوايي آمريكا گزارشي در اين مورد منتشر كرده است. بر اساس اين گزارش در سال ۷۹ ميلادي آتشفشان كوه وزوو شهرهاي پومپي و هركولانيوم را در زير هزاران تن گدازه و گل و لاي و خاكستر دفن كرده است. نزديك به هفده قرن بعد باستان شناسان در هنگام حفاري شهر هركولانيوم در سال ۱۷۵۰ ميلادي هنگامي كه كتابخانه بزرگ ويلاي هركولانيوم را از زير خروارها خاك بيرون آوردند تعداد زيادي قطعات سياه شبيه به زغال در آن پيدا شد.
پس از گذشت سالها و به تازگي دانشمندان و محققان دانشگاه بيرگهام يانگ آزمايشاتي در اين زمينه انجام داده اند. تحقيقات ابتدايي بر روي اين قطعات سياه رنگ نشان مي دهد كه آنها در واقع كتيبه هاي پاپيروس دو هزار ساله اي هستند كه آتشفشان وزوو آنها را تبديل به زغال كرده است و تا همين اواخر هم به نظر نمي رسيد كه قابل خواندن باشند. اما با استفاده از سيستم تصويربرداري چند طيفي جديد موسوم به Multispectral Imageing كه ناسا در اختيار اين محققان قرار داده نوشته هاي روي اين كتيبه هاي سياه به وضوح قابل تشخيص است.
استيو بوراس از دانشگاه بيرگهام يانگ در اين باره مي گويد كه با اين روش جديد دانشجويان و پژوهشگران كلاسيك به گنجينه اي گرانبها از نوشته ها و اسناد قابل مطالعه دست پيدا كرده اند. اين نوشته ها ظاهراً متعلق به فيلودوموس، فيلسوف قرن اول قبل از ميلاد است و به زبانهاي يوناني و لاتين نوشته شده است.
پژوهشگران و دانشجويان دانشگاه بيرگهام يانگ مدت يك سال است كه در كتابخانه ملي تاريخي شهر ناپل روي اين كتيبه ها مطالعه مي كنند. اين تيم پژوهشي با استفاده از دستگاه تصويربرداري چندطيفي فوق العاده پيشرفته ناسا حدود بيست هزار تصوير را از اين گنجينه عظيم شناسايي كرده اند.
اين پژوهشگران معتقدند كه اين احتمال وجود دارد كه در كتابخانه ويلاي هركولانيوم نوشته هايي از ارسطو و ديگر دانشمندان يوناني و لاتين به دست آورند. پژوهشگران و تاريخ نويسان دانشگاه بيرگهام يانگ در حال ساختن يك بايگاني ديجيتالي از نوشته هاي اين كتيبه ها هستند؛ آنها براي اين كار خود دليل قانع كننده اي دارند.آنها مي گويند: اين كتيبه ها بيش از دو هزار سال راز خود را مخفي نگاه داشته  بودند و اين احتمال وجود دارد كه حتي با وجود بهترين و كامل ترين مراقبت ها آتشفشان ديگري دوباره آنها را بلعيده و براي هميشه نابودشان كند؛ پس بهترين كار اين است كه ما يك بايگاني ديجيتال براي آنها تهيه كنيم.

دارويي براي مقابله با بيماري پاركينسون
لندن- ايرنا: نتايج كالبد شكافي بر روي مغز يك بيمار ۶۲ساله انگليسي كه به مدت چهار سال در يك آزمايش باليني براي بررسي اثر يك داروي ضد پاركينسون شركت كرده بود نشان مي دهد سلولهاي عصبي مغز بيمار در زمان حيات در قسمتهايي كه در اثر بيماري نابود شده بود رشد خود را دوباره از سرگرفته است.
پروفسور «ست لاو» متخصص آسيب شناسي بيمارستان بريستول در مقاله اي كه در نشريه نيچر مخصوص علوم پزشكي منتشر شد، مي نويسد زماني كه مغز اين بيمار را كه در اثر حمله قلبي درگذشت مطالعه كردند دريافتند رشته هاي عصبي ناحيه پوتامن مغز اين بيمار ۶۲ساله مجدداً رو به رشد گذاشته بود.
از بين رفتن سلولهاي عصبي در اين ناحيه و مختل شدن توليد ماده شيميايي دوپامين كه اين سلولها توليد مي كنند، منجر به بروز بيماري پاركينسون مي شود.
آزمايشهايي كه در زمان حيات بيمار بر روي او انجام شده بود نشان مي داد فعاليتهاي حركتي وي بين ۵۰ تا۸۰ درصد بهبود يافته است.
در عين حال توقف تجويز اين دارو از شش ماه پيش مشكلي براي بيمار به وجود نياورد و در عين حال وضعيت بيمار از نظر عوارض پاركينسون بدتر نشده بود.
داروي مصرفي اين داوطلب با علامت اختصاري «جي دي ان اف» معرفي شده است. اين دارو ساخت يك شركت آمريكايي است، اما اين شركت سال گذشته به خاطر نگرانيهايي كه در مورد عوارض جنبي اين دارو و نيز ميزان كارآمدي آن به وجود آمده بود، اين محصول را از بازار خارج كرد.
اما به گفته پروفسور لاو اين دارو بر روي بيمار انگليسي اثر مثبتي داشته است و اين اولين باري است كه يك دارو توانسته اثر بيماري را معكوس كند.
خانم هلن گارنر از انجمن بيماران مبتلا به پاركينسون در انگلستان نيز در مورد نتايج بررسي اخير ابراز خشنودي كرده است هرچند وي يادآور شد اين نتيجه تنها از بررسي بر روي يك بيمار به دست آمده، در حالي كه در حال حاضر در انگلستان ۱۲۰هزار بيمار از عوارض پاركينسون رنج مي برند.

آزمايش  اولين  هواپيما با سوخت  هيدروژن
يك  شركت  آمريكائي  موفق  شد براي  اولين  بار هواپيمايي  با سوخت  هيدروژني  بسازد.ساخت  اين  هواپيما مي  تواند اولين  گام  براي  استفاده  از انرژي  پاك  در حمل  و نقل  هوايي  باشد.به  گفته  طراحان  اين  هواپيما هيدروژن  مايع  كه  در مخزن  سوخت  هواپيما حمل  مي شود با اكسيژن  تركيب  و انرژي  پرواز را توليد مي كند.محصول  تركيب  اكسيژن  با هيدروژن  نيز آب  است  كه  به  صورت  بخار وارد هوا مي  شود.
پرواز آزمايشي  اين  هواپيما با موفقيت  انجام  شده  است .

وجود اتمسفر مستقل در حلقه هاي  سياره  زحل
بي.بي. سي: دانشمندان  اعلام  كردند براساس  اطلاعات  به دست  آمده  از سفينه  كاسيني ، حلقه هاي  اطراف  سياره  زحل  اتمسفر جداگانه  خود را دارند.
اخترشناسان  با بررسي  اطلاعات  دريافت شده  از كاسيني  دريافتند اتمسفر اطر اف  حلقه هاي  زحل  بيشتر از مولكولهاي  دو اتمي  اكسيژن  تشكيل  شده  است ، پژوهشگران  مي  گويند هنگام  جدا شدن  مولكولهاي  آب  از حلقه هاي  زحل  ، اين  مولكولها هيدروژن  خود را از دست  مي دهند و مولكولهاي  اكسيژن  را به جاي  مي گذارند.

آزمايش  جديد تشخيص  جنسيت  جنين  در پنج  هفته اول
بارداري
گروه دانش: آزمون  جديدي  براي  تشخيص  جنسيت  جنين  در اوايل  حاملگي  در آمريكا به  بازار آمده  كه  البته  با واكنشهاي  مختلفي  همراه  بوده  است .
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  كيسرنت  ورك، به  تازگي  آزمايش  جديدي  عرضه  شده  است  كه  به  كمك  آن  مي  توان  جنسيت  جنين  را پس  از گذشت  پنج  هفته  از حاملگي  تشخيص  داد. در اين  تست  ابتدا زنان  باردار در منزل  نمونه  خون  خود را از سر انگشت  خود مي گيرند و سپس  به  يك  آزمايشگاه  مخصوص  ارسال  مي  كنند.
در آزمايشگاه  دي  ان  اي  جنين  كه  در خون  مادر وجود دارد مورد بررسي  قرار مي گيرد و پسر يا دختر بودن  جنين  مشخص  مي شود.  وجود كروموزوم  ايگرگ  نشان  دهنده  جنين  پسر است . به  گفته  محققان  با اينكه  اين  روش  امكان  تشخيص جنسيت  جنين  را كه  بطور معمول  در شانزده  هفتگي  پس  از حاملگي  ميسر است  سريعتر فراهم  مي  كند، ممكن  است  از نظر اخلاقي  مشكلاتي  را ايجاد كند و به  سقط  جنسيت  هاي  نامطلوب  از نظر والدين  بينجامد.

موفقيت  پيوند سلول  هاي  جزيره اي  ادامه  دارد
گروه دانش:محققان  انگليسي  مي گويند تا كنون  شش  نفر در اين  كشور تحت  عمل  جراحي  پيوند سلول  هاي  جزاير لانگرهانس  قرار گرفته اند و نتايج  اين  نوع  عمل  جراحي  كاملا موفقيت آميز بوده  است .
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  ديابت ، سلول  هاي  جزيره اي  در لوزالمعده  قرار دارند و انسولين  ترشح  مي  كنند.به  طور معمول  اين  سلول ها از دو يا سه  فرد دهنده  گرفته  مي  شوند اما هفته  گذشته  در انگليس  اعلام  شد كه  پيوند موفقيت آميزي  با استفاده  از سلولهاي  جزيره اي  يك  نفر دهنده  انجام  شده  است . در اين  بيماري يك  روز پس  از پيوند مقدار نياز به  انسولين  كاهش  چشمگيري  يافت .به  گفته  محققان  عمل  پيوند، سلول  هاي  جزيره اي  پيچيده  است  با اين  حال  موفقيت  در اين  زمينه  همچنان  ادامه  دارد. هر بار اين  روش  بهتر از قبل  به  كار گرفته  مي  شود.گفتني  است،  در ديابت  نوع  يك  بدن  قادر به  ترشح  انسولين  نيست  و تنها راه  براي  ادامه  زندگي  بيمار تزريق  مداوم  انسولين  يا پيوند است .

كاشت كامپيوتر در بدن انسان
موج: پيشرفتهاي تكنولوژي روزي امكان كاشت كامپيوتر را در بدن انسان فراهم مي سازد به طوري كه نابينايان و ناشنوايان را قادر به ديدن و شنيدن مي سازد.
رئيس شركت مايكروسافت مي گويد: انسان هاي ماشيني سالهاست كه به عنوان موضوعي براي فيلم هاي علمي تخيلي استفاده مي شوند، اين انسانها به طور كامل كامپيوتري هستند و حافظه آنها توسط چيپ هاي كامپيوتري دانلود مي شود و با از دست رفتن يك عضو، امواج مغزي عضو رباتيك ديگري را جايگزين عضو مصدوم مي كند.
حالا با امكان استشمام بو يا لمس اشياء توسط كامپيوترها ،تخيل به واقعيت نزديك مي شود و فرضيه كاشت يك نرم افزار در بدن انسان كه بتواند معلوليت انسان را بر طرف سازد مطرح مي شود.
بيل گيتس در سال جاري بيش از ۶ ميليارد دلار براي تحقيقات و توسعه نرم افزاري هزينه كرده است تا در زمينه امكان كاشت كامپيوترها در بدن انسان پيشتاز باشد.
كاشت قطعه اي حلزوني شكل براي كساني كه مشكل شنيداري دارند قبلاً مورد آزمايش قرار گرفته است اما اين قطعه در بعضي موارد سبب درد دائم در گوش بيمار شده است اما قطعه هاي پيشرفته تري توسط اين شركت در حال بررسي است كه مي تواند به ناشنوايان كمك كند.
تحقيقاتي نيز در زمينه توسعه تكنولوژي اي براي كاشت قطعه اي در بدن انسان جهت كمك به نابينايان تحت بررسي است.

تأثير نوعي  داروي  ضد قارچ  در درمان  سرطان
گروه دانش:محققان  مي  گويند نوعي  داروي  ضد قارچ  كه  ده ها سال  است  براي  درمان  عفونت  قارچ هاي  پوستي  به  كار مي  رود در درمان  سرطان  ها نيز موثر است .
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  كاليفرنيا، داروي  گريزوفولوين  مي تواند رشد سلول  هاي  سرطاني  را در محيط  آزمايشگاهي  متوقف  كند.
به  گفته  محققان ، اين  دارو عوارض  بسيار كمتري  در مقايسه  با داروهاي  شيمي  درماني  دارد و مي  توان  آن  را به  مدت  طولاني  بدون  آن  كه  اختلالي  را در بيمار ايجاد كند به  كار برد.
همچنين  اين  دارو به  صورت  خوراكي  تجويز مي  شود كه  از مزيت  هاي  ديگر اين  داروست .به  عقيده  محققان ، با آن  كه  خاصيت  ضد سرطاني  اين  دارو نسبتا ضعيف  است  به  علت  آن  كه  پيش  از اين  استفاده  آن  در انسان  مورد تاييد قرار نگرفته  است  مي تواند حداقل  به  عنوان  داروي  كمكي  در كنار ساير داروهاي  ضد سرطان  به  كار گرفته  شود.
گفتني  است،  اين  دارو فرايند تقسيم  سلولي  را در سلول  هاي  سرطا ني  مختل  مي كند.

مايكروسافت يك شركت توليدكننده «اسپاي ور» را خريداري
مي كند
گروه انفورماتيك: شركت مايكروسافت در حال مذاكره براي خريد يك شركت توليدكننده نرم افزارهاي مزاحم «اسپاي ور» است.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اينترنتي «پي سي ورلد» ، خبر تلاش مايكروسافت براي خريد شركت كلاريا به قيمت ۵۰۰ ميليون دلار، روز پنج شنبه در روزنامه هاي آمريكا منتشر شد.
شركتهايي نظير كلاريا با توليد انواع كم خطرتري از نرم افزارهاي جاسوسي اسپاي ور با نام «اد-ور» معمولاً  از طريق نصب اين نرم افزارها روي رايانه كاربران و بدون اطلاع آنها، علايق اينترنتي آنها را زير نظر گرفته و سپس تلاش مي كنند بر پايه علايق اينترنتي كاربر، پنجره هاي تبليغاتي موسوم به «پاپ آپ» را براي او به نمايش درآورند.
به گفته كارشناسان، بروز نگراني در ميان كاربران در پي انتشار خبر تلاش مايكروسافت براي خريد كلاريا حتي ممكن است مايكروسافت را از تصميم خود منصرف كند.
اسپاي ور به طور كلي به نرم افزارهاي مخربي گفته مي شود كه با سوء استفاده از حفره هاي امنيتي سيستم هاي عامل و مرورگرهاي اينترنتي، بدون اراده كاربران از برخي پايگاههاي اينترنتي به رايانه ها راه يافته و باعث باز شدن پيايي پنجره هاي تبليغاتي، تغيير دايمي برخي مشخصه هاي مرورگرهاي اينترنتي (به ويژه اينترنت اكسپلورر) از جمله آدرس هوم پيج، كند شدن رايانه و ربوده شدن كلمات عبور و اسم رمزهاي مورد استفاده كاربران مي شود.
خريد يك شركت توليدكننده اين گونه نرم افزارهاي تبليغاتي مزاحم مي تواند توان تبليغاتي شركت مايكروسافت را در موتور جستجوي «ام اس ان» اين شركت و همچنين ساير خدمات اينترنتي افزايش دهد.
دو نشريه تايمز و وال استريت ژورنال در گزارشهايي مختلف اعلام كردند تصميم جديد مايكروسافت واكنشهاي شديد كاربران را در پي خواهد داشت.

كاهش زمان انتشار ويروس ها
گروه انفورماتيك: تحقيقات جديد نشان مي دهد كه سرعت انتشار ويروسهاي رايانه اي در اينترنت به شدت افزايش يافته و هم اكنون مدت زمان پخش شدن ويروسهاي جديد از لحظه ظهور تا گسترش كامل تنها چند دقيقه طول مي كشد.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اينترنتي نيوزفكتور، شركت ارايه دهنده خدمات امنيت اينترنتي «سوفوس» اعلام كرد در شش ماهه اول امسال نزديك به هشت هزار ويروس جديد شناسايي شده است كه اين ميزان در مقايسه با سال قبل حدود ۵۹ درصد افزايش نشان مي دهد.
مسئولان اين شركت همچنين بيان داشتند سرعت انتشار ويروسهاي جديد نيز به شدت در حال افزايش است و هم اكنون كاربري كه تنها ۱۲دقيقه با استفاده از يك رايانه غيرمجهز به نرم افزارهاي امنيتي محافظ در اينترنت گشت و گذار مي كند، به احتمالي۵۰ درصد گرفتار دست كم يك ويروس يا كد مخرب رايانه اي خواهد شد.
محققان عقيده دارند تلاش براي دستيابي به منافع مالي از طريق ربودن اطلاعات شخصي نظير شماره حسابهاي بانكي و اسم رمزها يكي از دلايل اصلي افزايش روزافزون فعاليتهاي نگارندگان ويروسهاي رايانه اي و نرم افزارهاي مخرب اسپاي ور است. باوجود آن كه كاربران سيستم عامل ويندوز مهمترين اهداف طراحان ويروسهاي رايانه اي هستند، اما به نظر مي رسد ميزان توجه نگارندگان ويروسها و كدهاي مخرب به كاربران سيستم هاي عامل لينوكس، يونيكس و همچنين مكينتاش نيز در حال افزايش است.
كارشناسان همواره اعلام كرده اند براي محافظت از رايانه بايد نرم افزارهاي اصلاح كننده حفره هاي امنيتي سيستم عامل، مرورگرهاي اينترنتي و برنامه هاي كاربردي را نصب كرده و نرم افزارهاي ضد ويروس را به روز نگاه داشت.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |