دوشنبه ۱۳ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۹ - Jul 4, 2005
رئيس جمهوري منتخب با مراجع عظام در قم ديدار كرد
001437.jpg
گروه سياسي: دكتر «محمود احمدي  نژاد» رئيس  جمهوري  منتخب  ديروز در سفر به  استان قم  ضمن  زيارت  مرقد مطهر حضرت معصومه (س ) باچندتن  از آيات  عظام  تقليد ديدار و گفتگو كرد.وي  در ديدار با حضرات  آيات  عظام  «فاضل  لنكراني » ، «مكارم  شيرازي »، «موسوي  اردبيلي » و «نوري  همداني » موضوعات  مختلف  و برنامه هاي  كاري  دولت  آينده  خودرا جهت  رهنمودهاي  لازم  ارائه  داد.وي  همچنين  با آيت الله  محمد تقي  مصباح  يزدي  نيزديدار كرد.
آيت الله مكارم: رئيس جمهوري منتخب، عدالت اجتماعي را در كشور برقرار سازد
حضرت  آيت  الله  «ناصر مكارم  شيرازي » يكي  از مراجع  عظام  تقليد قم  گفت : ازرئيس  جمهور منتخب  انتظار داريم  كه  براي  تحقق  عدالت  در كشور تلاش  كند.وي  در ديدار با دكتر محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهور منتخب افزود: مردم  چون  ديدند كه  مدافع  عدالت  اجتماعي  و ارزشهاي  اسلامي هستيد به شما راي  دادند.وي  خاطر نشان كرد: مردم  دنبال  كسي  بودند كه  با برقراري  عدالت ، محرومان  ومستضعفان  را از اين  وضعيت  نجات  دهد.
آيت  الله  مكارم  شيرازي  اظهار داشت : در شعارهاي  رئيس  جمهور منتخب  خواسته اصلي  مردم  نهفته  بود و درانتخابات ، مردم ثابت  كردند كه  به  دنبال  چه  هستند.
وي  ابراز اميدواري  كرد كه  رئيس  جمهور منتخب  براي  حل  مشكلات  مردم  و ترويج ارزشهاي  اسلامي گام  برداشته  و به  اعتماد مردم  پاسخ  دهد.
آيت الله نوري همداني:  رئيس جمهوري بايد در پيمان خود با مردم وفادار بماند
حضرت  آيت  الله  «حسين  نوري  همداني » از مراجع  عظام  تقليد قم  گفت : رئيس جمهوري  منتخب  بايد، در پيمان  خود با مردم  وفادار بماند.
وي  درديدار با دكتر محمود احمدي  نژاد افزود: مسئوليت  رياست  جمهوري  بسيار خطير و سنگين  است  و رئيس  جمهور منتخب  بايد با بردباري  اين مسير را طي  كند.وي  خطاب  به  دكتراحمدي  نژاد متذكرشد: مردم  براساس  ايمان ، تقوي  و معنويتي كه  در شما ديدند اين  مسئوليت  مهم  را بر دوشتان  گذاشتند و شما نيزقدر اين فرصت  را خوب  بدانيد و از آن براي  خدمت  به  مردم  استفاده  كنيد.
اين  مرجع  تقليد خطاب به احمدي نژاد افزود: شما وسيله اي  براي  رسيدن  به  اهداف مهمي از جمله  اجراي  احكام  اسلامي هستيد كه  اميد است  اين  اهداف  محقق  شود.
آيت الله موسوي اردبيلي: براي حل مشكلات مردم تلاش كنيد
حضرت  آيت  الله  «سيدعبدالكريم  موسوي  اردبيلي » از مراجع  تقليد قم  نيز ابراز اميدواري  كرد كه  رئيس  جمهور منتخب  براي  حل  مشكلات  مردم  گام  بردارد.
وي  در ديدار با دكترمحمود احمدي نژاد افزود: مردم  با حضور در پاي صندوقهاي  راي  وفاداري  خود را اعلام  كردند و شما نيز بايد براي  حل  مشكلات  آنان  تلاش  كنيد.
  آيت  الله تبريزي: براي موفقيت تان دعا مي كنم
حضرت آيت الله  «شيخ  جواد تبريزي » نيز در ديدار با محمود احمدي نژاد گفت : رئيس  جمهور مسئوليت  بزرگي  بر دوش  دارد و من  براي  موفقيت  شما دعا مي كنم .وي  افزود: اميد است  كه  در اين  مسئوليت  بسيار بزرگ  بتوانيد مشكلات  اصلي جامعه  و مردم  را برطرف  سازيد.
مصباح يزدي: اميد كه ارزش هاي كم رنگ شده را احيا كنيد
فارس: مصباح يزدي در ديدار رييس جمهور منتخب گفت: مردم ثابت كردند كه پشتيبان شما هستند و وقتي روز به روز آثار عملي برنامه  هاي شما را ببينند، اين حمايت و علاقه بيش از پيش خواهد شد.وي افزود: آنچه مسئوليت شما را سنگين تر مي كند اين است كه در طول سال هاي بعد از رحلت امام خميني (ره) بي مهري هايي نسبت به ارزش ها و قوانين اسلامي و ارزش هاي انقلاب شده كه دل مومنين و خانواده هاي شهدا را به درد آورده است. اميد است كه با اتكا به خداوند و ادعيه امام زمان بتوانيد بعضي از آب هاي رفته را به جوي بازگردانيد، احكام تعطيل شده را اجرا و ارزش هاي كم رنگ شده را احيا نماييد.

البرادعي در گفت وگو با نيوزويك:
انتخاب رئيس جمهور جديد ايران ،تغييري در روند عادي
پرونده هسته اي ايجاد نكرده است
فارس: مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي تأكيد كرد تقابل درمورد برنامه هسته  اي ايران، به ضرر دو طرف تمام مي شود.
«محمد البرادعي» در مصاحبه با شماره اخير هفته نامه «نيوزويك» چاپ آمريكا تأكيد كرد: من هنوز اميدوارم در پايان با همه ژست هايي كه گرفته مي شود، هيچ كس راضي به تقابل نشود.تقابل در اين خصوص اقدامي است كه به ضرر دو طرف تمام مي شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه به نظر شما ايران از گفت وگو با اتحاديه اروپا خواستار چه چيزي است، گفت: روشن است كه خواستار دستيابي به حداكثر فناوري، نه تنها در زمينه هسته اي بلكه همه فناوري هاي مدرن از جمله ايرباس و بوئينگ است. آنها براي مدرن شدن نياز به فناوري دارند.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: من فكر مي كنم آنها مي فهمند كه چرخه سوخت، آنها را قادر به پيوستن به كلوپ كشورهاي بزرگ مي كند و اگر آنها بتوانند اين كار را انجام دهند، اين سياست تضميني زيركانه اي است ؛ زيرا بار ديگر پيامي را به همسايگانشان مي فرستد.
وي با بيان اينكه ايران خواستار تبديل شدن به بازيگر بزرگ در كل خاورميانه است، تصريح كرد: خاورميانه بار ديگر در حال تغيير شكل است، من نمي خواهم به جاي آنها حرف بزنم اما آنها همچنين در نهايت خواستار عادي سازي روابطشان با آمريكا هستند و گفت  وگوي آنها با اروپا، پلي به سوي عادي سازي نهايي روابطشان با آمريكاست.
البرادعي افزود: اين تنها مساله هسته اي نيست، اين آينده خاورميانه، آينده كلي امنيت منطقه و امنيت جهاني است.
وي تأكيد كرد: به همين دليل است كه كار سخت تر مي شود. اين مسئله زمان بر است و افراد بايد شكيبا باشند. تا زماني كه آنها در حال گفت وگو هستند، من راحت هستم. تا زماني كه چرخه سوخت به حال تعليق درآمده و آنها در حال پيشرفت هستند، بايد به آن ادامه داد.
مديركل IAEA در پاسخ به اين پرسش كه آيا انتخاب محمود احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهوري منتخب ملت ايران، تاثيري در مذاكرات هسته اي دارد، گفت: اين مساله روال عادي خود را طي خواهد كرد و من اميدوارم اينگونه باشد.
وي در پاسخ به پرسش ديگري با اين مضمون كه آيا مي توان در اين شرايط به ايران اعتماد كرد، اظهار داشت: ايران بايد تضمين هاي عيني را بدهد كه برنامه هسته اي اش در جهت مقاصد صلح آميز است.
در نظر اروپايي ها و آمريكايي ها تنها تضمين عيني، خاتمه چرخه سوخت است.
ايراني ها مي گويند: نه، بايد راههاي ديگري هم براي ارائه تضمين هاي عيني وجود داشته باشد.
البرادعي با اشاره به اجبار ايران در مخفي كردن برنامه هسته اي اش در گذشته به دليل تحريمات عليه اين كشور، گفت: اما ايران براي ايجاد اعتماد بايد از اين كار دست كشيده و نه تنها به قوانين پايبند باشد، بلكه بايد كاملاً شفاف و فعالانه  رفتار كند.

در جلسه علني ديروز مجلس تصويب شد:
كليات لايحه ممنوعيت قلع و قمع واحدهاي آموزشي و
پرورشي تابع وزارت آموزش و پرورش
گروه سياسي: غلامعلي حدادعادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني ديروز با گراميداشت ۱۲ تير سالروز شهادت ۲۹۰ نفر مسافر هواپيمايي جمهوري اسلامي در حمله ناو آمريكايي در خليج فارس گفت: اين اقدام كه از سوي دولت آمريكا صورت گرفت رفتاري برخلاف همه موازين اخلاقي، انساني و حقوقي بود و تعجب آورتر از اصل اين اقدام سكوت مجامع بين المللي برابر چنين رفتاري بود.
وي افزود: مجامعي كه گاهي بر سر ضايع شدن احتمالي حق يك فرد جنجالي جهاني برپا مي كنند اما وقتي نفع خود را در سكوت ببينند نسبت به كشته شدن ۳۰۰ نفر در حمله ناو آمريكايي به هواپيماي مسافربري ايران اقدامي انجام ندادند. تا وقتي سازمانهاي بين المللي در مسائل حقوقي، مصلحت هاي سياسي در پيش گيرند وضع جهان بهتر از اين نخواهد بود. رئيس مجلس با اشاره به ديدار سه روزه خود از بلژيك و ديدار با مقامات اين كشور گفت: اين ديدار به دعوت رئيس مجلس بلژيك در پاسخ به بازديد چهارسال پيش وي از ايران صورت گرفت.
رئيس مجلس ديدار خود با خاوير سولانا را خوب توصيف كرد و افزود: در اين ديدار نيز مسائل مربوط به حقوق بشر مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و موضع مجلس شوراي اسلامي درباره ضرورت استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي مطرح گرديد.
حداد عادل گفت: در اين ديدار دو حادثه جزئي وجود داشت كه انعكاس آن بيشتر از اصل واقعيت بود. مقامات جمهوري اسلامي در ضيافت هايي كه مشروبات الكلي بر سر سفره باشد شركت نمي كنند اما طرف بلژيكي اين معنا را نپذيرفت و ضيافت ناهاري كه ترتيب داده شده بود لغو شد. اما اين ضيافت تأثيري در مذاكرات در روابط دوجانبه نداشت. وي همچنين درباره لغو ديدار خود با رئيس سناي بلژيك اظهار داشت: نيم ساعت قبل از اين ديدار به ما اطلاع دادند كه طرف بلژيكي درباره دست دادن با وي اشكال گرفته اند كه پاسخ ما منفي بود و ديدار لغو شد و بعد از لغو ديدار طرف اروپايي اين موضوع را مطبوعاتي كرد و دست ندادن مردان با زنان را نوعي بي احترامي به زنان تلقي كردند كه من بلافاصله در مصاحبه اي با تلويزيون بلژيك دست ندادن زن با مرد در فرهنگ اسلامي و ايراني را نشانه ارزش و احترام براي زنان عنوان كردم.رئيس مجلس درباره سفرش به ايتاليا گفت، اين سفر از طرف بنده لغو شد و علت آن هم مسائل جزئي پروتكلي بود كه ترجيح دادم به ايتاليا نروم.
حداد ضمن تشكر از مسئولان وزارت خارجه افزود: احساس نكردم كوتاهي خاصي از جانب وزارت خارجه كشورمان در اين باره صورت گرفته باشد.
در جلسه علني ديروز، كليات لايحه ممنوعيت قلع و قمع واحدهاي آموزشي و پرورشي تابع وزارت آموزش و پرورش به تصويب ۱۳۴ نماينده از ۲۱۳ نماينده حاضر در جلسه رسيد.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه سه ماده اي احكام قلع و قمع ساختمانهاي تابع وزارت آموزش و پرورش توسط مراجع قضايي در هر موردي ممنوع خواهد بود.
براساس ماده دوم اين لايحه، وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف سه سال از تاريخ قطعيت احكام قلع و قمع بناهاي آموزشي و پرورشي كه به نفع اشخاص صادر مي شود طبق مقررات مربوط نسبت به توافق با مالكان و خريد يا تملك عرصه اين ساختمانها اقدام نمايد.
طبق ماده سوم اين لايحه، در مواردي كه قبل از تصويب اين قانون احكام قلع و قمع ساختمانهاي آموزشي و پرورشي صادر شده باشد ضمن موقوف الاجرا شدن اين احكام مهلت يادشده در ماده دوم از تاريخ تصويب اين قانون خواهد بود.جزئيات لايحه در شور دوم مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
همچنين لايحه الحاق يك ماده به قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين درخصوص مجوز حفر چاه در مناطق ممنوعه استانهاي زنجان و خوزستان براي تأمين آب مصرفي و شرب و بهداشت واحدهاي صنعتي، مرغداري و دامداري ها كه از سوي شوراي نگهبان مورد ايراد واقع شده بود براي تأمين نظر اين شورا اصلاح گرديد.
هم چنين، مجلس سياستگذاري در امر سلامت و بهداشت و تربيت مراقبين بهداشت مدارس موردنياز وزارت آموزش و پرورش را از وظايف بهداشت، درمان و آموزش پزشكي عنوان كرد.
تأمين مراقبين بهداشت مدارس و استخدام، به كارگيري و مديريت كاري آنها برعهده وزارت آموزش و پرورش است. همچنين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موظف است در برنامه ريزي تربيتي اين مراقبين مواد آموزشي موردنظر آموزش و پرورش را ملحوظ نمايد.
طبق ماده دوم اين مصوبه دولت براساس شاخص هاي مشخص شده سلامتي، امكانات، اعتبارات و رديف عملي استخدامي موردنياز را دراختيار وزارت آموزش و پرورش قرار مي دهد.
حاشيه
* حشمت الله فلاحت پيشه عضو كميسيون امنيت ملي طي تذكري آيين نامه اي خواستار لغو همه سفرهاي خارجي مسئولان جمهوري اسلامي به كشورهايي شد كه مقامات آن كشور قوانين ديپلماتيك را رعايت نمي كنند.
* علاءالدين بروجردي در پاسخ به اظهارات فلاحت پيشه درخصوص علت سفرش به هلند گفت: با توجه به معطل ماندن تكليف ميلياردها دلار از ثروت ملت ايران در كشمكش ميان ايران و آمريكا براي استيفاي اين حق به لاهه سفر كرديم.
وي افزود: با توجه به حضور يك زن ايراني در مجلس هلند و جوسازيهايي كه نامبرده عليه جمهوري اسلامي انجام مي دهد و در حال حاضر با هزينه كردن ۴۳ ميليون يورو طرح راه اندازي يك شبكه تلويزيون فارسي زبان را پي گيري مي كند، سفر به اين كشور براي رفع سوءتفاهم و مقابله با فعاليتهاي تخريبي وي ضروري بود.
* سه تن از منتخبان ميان دوره اي حوزه هاي انتخابيه گچساران، قروه و مرند و جلفا براساس آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي سوگند ياد كردند و مراسم تحليف خود را به جاي آوردند.
* فراكسيون اقليت مجلس اسماعيل جبارزاده، قدرت الله عليخاني، اسماعيل گرامي مقدم و محمدرضا تابش را براي رايزني با رئيس جمهور منتخب معرفي كرد.

احمدي نژاد: دولت  اسلامي  به  سمت  اقتدار و پيشرفت 
حركت  خواهد كرد
رئيس  جمهوري  منتخب  گفت : دولت  اسلامي در پيوند با مردم  و نخبگان  به ويژه  علما و مراجع  به  سمت  يك  دولت  نمونه ، مقتدر و پيشرفته  حركت  خواهد كرد.
محمود احمدي نژاد ديروز در گفت وگو با خبرنگاران  افزود: پيوند دولت  اسلامي با علما و مراجع  كه  برجسته ترين  نخبگان  جامعه  هستند، شرايط مناسب تري  را براي  ما ايجاد خواهد كرد.وي  ادامه  داد: علماي  قم  مي توانند ما را در جهت  رفع  مشكلات  جامعه  و حركت به  سمت  اقتدار و پيشرفت  كمك  كنند.
احمدي نژاد خاطرنشان  كرد: علما در طول  زمان  فريادگر عدالت ، معنويت ، توحيد و مطالبات  به  حق  مردم  و ملتها بوده اند و امروز ملت  ايران  از اين پشتوانه  عظيم  تفكر اسلامي بهره مند مي باشد.
احمدي نژاد هدف  از سفر خود به  استان  قم  را ديدار با علما و مراجع  عظام  تقليد ذكر كرد و گفت : در ابتداي  مسئوليت  خدمت  به  نظام  جمهوري  اسلامي ، سفر به  قم  براي  من  يك  افتخار است .
وي  ادامه  داد: استان  قم  نيز پايگاه  نشر احكام  اسلام  و پشتوانه نظري  جامعه اسلامي  و دولت  اسلامي مي باشد.
وي  گفت : به  قم  آمدم  تا از مراجع  عظام  تقليد براي  پيشتازي  آنان  در انتخابات  رياست  جمهوري  و تشويق  مردم  براي  حضور در اين  عرصه  تقدير كنم .
احمدي نژاد همچنين  گفت : در يك  فرصت  مناسب  براي  ديدار عمومي و تقدير از مردم  قم  به  اين  شهر مقدس  سفر خواهم  كرد.

مراسم گراميداشت مرحوم عالي نسب با حضور خاتمي
برگزار شد
فارس: مراسم گراميداشت مرحوم ميرمصطفي عالي نسب پدر صنعت ايران با حضور رييس جمهور برگزار شد.
اين مراسم پيش از ظهر ديروز در مسجد سلمان فارسي نهاد رياست جمهوري برگزار شد و در آن علاوه بر سيد محمد خاتمي رييس جمهور، محمدرضا عارف معاون اول رييس جمهور، وزراي كشور، رفاه و تامين اجتماعي، ميرحسين موسوي مشاور رييس جمهور، مجيد انصاري معاون حقوقي رييس جمهور، جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، تعدادي از صنعت گران كشور و خانواده عالي نسب حضور داشتند.در اين مراسم ياد و خاطره پدر صنعت ايران كه نقش ارزنده اي به ويژه در دوران هشت سال دفاع مقدس در ياري رساندن به صنعت ايران داشت، گرامي داشته شد.
سه كميته كارشناسي اسامي پيشنهادي براي كابينه احمدي نژاد را بررسي مي كند
فارس: براي تعيين اعضاي كابينه دولت احمدي نژاد، سه كميته به منظور انجام مباحث كارشناسي در خصوص وزارتخانه ها و افراد مناسب براي تصدي مسئوليتهاي هر يك از آنها تشكيل شده است. به رغم توصيه دفتر رئيس جمهور منتخب مبني بر اينكه احمدي  نژاد در موعد مقرر، اعضاي كابينه دولت خود را به مردم معرفي خواهد كرد و اظهارات هر فرد ديگري در اين زمينه غير مسئولانه است، گمانه زني هاي سياسي و رسانه اي همچنان ادامه دارد.
براساس اين گزارش، اين گمانه زني ها در حالي صورت مي گيرد كه مسير كارشناسي براي تعيين وزرا در ابتداي راه است و دفتر احمدي نژاد سه كميته سياسي - امنيتي شامل وزارتخانه هايي از قبيل كشور، امور خارجه و اطلاعات؛ فرهنگي - آموزشي شامل وزارتخانه هايي مانند فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوري و كميته زيربنايي شامل وزارتخانه هايي از قبيل راه، مسكن و شهرسازي و نفت را به منظور انجام مباحث كارشناسي در خصوص وزارتخانه ها و افراد مناسب براي تصدي مسئوليتها در هر يك از آنها تشكيل داده است. اين گزارش مي افزايد: اين تنها مسير پيش بيني شده براي تعيين كابينه نيست و كميته هاي ديگري نيز با احمدي نژاد در ارتباط هستند كه نظراتشان را در اين باره به وي ارائه مي كنند. هر يك از فراكسيون هاي مجلس نيز در پي دعوت احمدي نژاد كميته اي را براي رايزني با وي در اين باره تعيين كرده اند.

ديدار عارف، خرازي، صفدرحسيني و شريعتمداري با رئيس
جمهور منتخب
مهر: دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور منتخب ملت در ادامه ديدار و گزارش گيري از اعضاي هيأت وزيران، روز شنبه با وزراي امور خارجه، اقتصاد و دارايي و بازرگاني به طور جداگانه ديدار و گفتگو كرد.
اين ديدارها در محل سابق مجلس شوراي اسلامي انجام شد و طي آن آقايان خرازي، صفدر حسيني و شريعتمداري به ترتيب درباره سياست خارجي و مسائل بين الملل، وضعيت اقتصادي و سياست هاي پولي كشور و نيز مسائل بازرگاني داخلي و خارجي گزارشهايي را به اطلاع دكتر احمدي نژاد رساندند.
در اين ملاقات ها رئيس جمهوري منتخب بر ضرورت جديت هيأت وزيران در پي گيري وظايف قانوني خود تأكيد كرد و از آنان خواست تا با همدلي، وفاق و صميميت روند خدمت رساني به نظام مقدس اسلامي و مردم شريف و بزرگوار ايران را تا آخرين لحظات مسئوليت خويش استمرار بخشند.
دكتر احمدي  نژاد روز شنبه در دفتر كار خود همچنين با آقايان شيباني رئيس كل بانك مركزي، ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما، رئيسي معاون اول قوه قضائيه و نيازي رئيس سازمان بازرسي كل كشور نيز به طور جداگانه ديدار و گفتگو كرد.
بر پايه اين گزارش دكتر عارف معاون اول رئيس جمهوري هم روز پنج شنبه گذشته با رئيس جمهور منتخب ملت ديدار و گزارش مبسوطي را از روند فعاليت هاي دولت به دكتر احمدي نژاد ارائه كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |