دوشنبه ۱۳ تير ۱۳۸۴
بهاي يك آزمون
000666.jpg
افرادي كه در بزرگسالي به سيگار معتادند اغلب براي اولين بار طعم تلخ سيگار را قبل از ورود به دبيرستان و يا پيش از فارغ التحصيلي از دبيرستان چشيده اند و اين آغاز اعتياد به سيگار در آنها بوده است. اعتيادي كه از آن مقطع آغاز و گاه تا آخر عمر همراه آنها است.
سيگار جدا از نوع و مارك آن عاملي براي ايجاد بسياري از بيماري ها است. ناراحتي ريه،  اختلال در عملكرد ريه ها، سرفه مزمن، بي حسي، سستي و تنبلي، بيماري هاي تنفسي نظير تنگي نفس، آسم، آلرژي
و .... افزايش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي به خصوص سكته قلبي، سرطان ريه، مثانه، دهان
و ... از بيماري هاي رايج ناشي از مصرف سيگار است و مهم تر اين كه به هرميزان شخص از سنين پايين تري سيگار كشيدن را آغاز كرده باشد احتمال ابتلا به اين بيماري ها بيشتر مي شود.از سوي ديگر اگر كشيدن سيگار از سن كم آغاز شود احتمال اعتياد دائمي به آن بيشتر شده و ترك آن مشكل تر است و متأسفانه در اغلب موارد كشيدن سيگار سرآغاز اعتياد به مخدرهاي ديگر نظير مشروبات الكلي، هروئين، ترياك، حشيش و ... و اخيراً قرص هاي روان گردان
(X-drug) است. علاوه بر اين اغلب آنها عصبي، پرخاشجو و گوشه گير بوده و در صورت اعتياد به مخدرهاي ديگر در كنار سيگار دست به اعمالي چون خودكشي، سوءقصد و آزار ديگران و رفتارهاي ناشايست اجتماعي مي زنند.به اذعان بسياري از افراد معتاد به سيگار، ترك سيگار سخت و نياز به اعتماد به نفس، ممارست و انگيزه اي قوي دارد. بسياري از آنها بارها تصميم به ترك سيگار گرفته اند اما تصميم آنها پس از اندك زماني با شكست روبرو شده و كشيدن سيگار را مجدداً آغاز كرده اند. اما بسياري نيز به دليل انگيزه هاي خاص و بسيار قوي توانسته اند سيگار را ترك كنند اما همان ها نيز به سختي ترك سيگار اذعان دارند.به عقيده بسياري از روانشناسان، جوانان و نوجوانان اولين قربانيان مواد مخدر به خصوص سيگار و مخدرهاي تازه وارد هستند.براساس آمار مركز بررسي رفتارهاي خاص در جوانان آمريكا(YRBSS) تعداد نوجوانان معتاد به سيگار در سال هاي مياني دوره راهنمايي به شرح زير است:
۱- در سال ،۱۹۹۹ ۱۵ درصد از دانش آموزان مقطع راهنمايي از سيگار، سيگار برگ، پيپ و ... حداقل يك بار در ماه استفاده مي كردند كه اكنون اين ميزان در كشورهاي مختلف با نوساناتي روبرو است.
۲- شايع ترين نوع اعتياد، اعتياد به سيگار با فراواني ۲/۹ درصد و سيگار برگ با فراواني ۱/۶ درصد گزارش شده است.
۳- ميزان اعتياد به سيگار در بين دختران وپسران مساوي است اما در پسرها گرايش به سيگار برگ و پيپ بيش از دختران است.
براساس آمار YRBSS تعداد دانش آموزان معتاد به سيگار در مقطع دبيرستان و سال هاي پاياني مقطع راهنمايي در مدارس آمريكا به شرح زير است:
۱- بيش از يك چهارم (۵/۲۸ درصد) از دانش آموزان مقطع دبيرستان به سيگار معتاد هستند كه اين ميزان در سال ،۱۹۹۷ ۳۷ درصد گزارش شده است. نزديك به يك سوم (۸/۳۳ درصد) از دانش آموزان مقطع دبيرستان به مخدرهاي ديگر چون تنباكوي جويدني، سيگار برگ، سيگار و پيپ معتاد هستند و حداقل يك بار در ماه از اين مخدرها استفاده مي كنند.
۲- ۱۵ درصد از دانش آموزان مقطع پايان راهنمايي از انواع مختلفي از مخدرها استفاده مي كنند. هر روز بيش از ۲۲۰۰ نوجوان زير ۱۸ سال به سيگار معتاد شده و هرروز سيگار مي كشند.
۳- در سال ،۱۹۹۹ دو سوم(۴/۷۰ درصد) از دانش آموزان مقطع دبيرستان حداقل يك يا دو پك به سيگار زده اند كه اين ميزان در سال ۲۰۰۴ به ۹/۶۳ درصد رسيده است كه اين جاي بسي خوشحالي است.
۴- در سال ۱۹۹۹ نزديك به ۱۷ درصد از دانش آموزان مقطع دبيرستان خود را پك سيگاركش قهار معرفي كرده و آن را افتخاري براي خود مي دانستند كه اين ميزان در سال ۲۰۰۴ به ۱۴ درصد رسيده است.
۵- بدون توجه به نوع ومارك سيگار، پسران بيش از دختران دبيرستاني به مخدرهايي غير از سيگار گرايش دارند و دراين بين پسران سفيدپوست بيش از نژادهاي ديگر به مخدرهاي ديگر غير از سيگار آلوده مي شوند.(۱۹ درصد)
۶- پسران دبيرستاني بيشتر به سيگار برگ گرايش دارند (۲۵ درصد) در حالي كه دختران دبيرستاني به سيگار بيش از انواع ديگر مخدرها علاقه دارند.(۱۰ درصد)به عقيده روانشناسان و پژوهشگران YRBSS مهم ترين علل گرايش جوانان و نوجوانان به سيگار و ديگر مخدرها براساس اولويت عبارتند از:
۱- تقليد از والد يا والدين
۲- مشكلات خانوادگي
۳- فرا رسيدن دوران بلوغ و نياز جوانان و نوجوانان به مطرح شدن و قرار گرفتن در مركز توجه ديگران
۴- سيگار به عنوان نماد بزرگي و ورود به اجتماع بزرگترها
۵- تقليد از دوستان و تحريك آنها
۶- تقليد از هنرپيشه،  قهرمان ورزشي و يا هر فردي كه به نوعي الگوي جوانان قرار بگيرد.
روانشناسان عقيده دارند خانواده اولين و مهم ترين نقش را در اعتياد يا عدم اعتياد جوانان و نوجوانان داشته و پس از آن اطرافيان و دوستان قرار دارند. به عقيده آنها ورزش، مطالعه و به طور كلي سرگرم كردن جوانان و نوجوانان با سرگرمي هاي مفيد و سازنده بهترين و مؤثرترين راه جلوگيري از اعتياد جوانان و نوجوانان بوده و هر گونه تنبيه چه لفظي و چه بدني (كه البته بدني منسوخ شده است) لجاجت و مخالفت با آنها عواملي تحريك كننده بوده و جوانان و نوجوانان را بيش از پيش به سوي مخدرها سوق مي دهد.
سها دادمند

آشنايي با همايش ها و سمينارها
چهارمين همايش بين المللي طراحي نرم افزارها، تجهيزات و تكنولوژي طراحي كامپيوتر
۱- تاريخ برگزاري: ۳۰-۲۸ سپتامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: ژاپن/ توكيو
۳- پست الكترونيكي:
issam @ soft.iwate-pu.ac.jp
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.somet.soft.iwate-pu.ac.ip/somet-۰۵
۵- نيم نگاه:۰۵- SOMET با هدف بحث و گفت وگو در زمينه؛ مهندسي كامپيوتر و طراحي سيستم ها و تجهيزات كامپيوتري، طراحي و ساخت نرم افزارها و تجهيزات با ظرفيت بالا براي استفاده در سيستم هاي كامپيوتري ويژه، طراحي نرم افزارهاي غيرحساس، طراحي مدل هاي هندسي، طراحي نرم افزارهاي خودكار، ارزيابي فرايندها، روش ها و كيفيت طراحي نرم افزارها، طراحي سيستم هاي نرم افزاري هوشمند، ارزيابي تكنيك هاي كنوني در توليد نرم افزارها، نگهداري و تعمير نرم افزارها، طراحي نرم افزارهاي شناساگر، طراحي نرم  نرم افزارهاي
اطلاعاتي- تحقيقاتي، نرم افزارهاي بازرگاني، مهندسي نرم افزار و تازه هاي علم نرم افزار و... برگزار مي شود. از بخش هاي ديگر همايش مي توان به برگزاري كارگاه هاي آموزشي متنوع در زمينه علوم نرم افزار، سخت افزار، تجهيزات كامپيوتري و... اشاره كرد.
سومين همايش بين المللي اطلاعات و علوم كامپيوتري (ICCSA-۲۰۰۵)
۱- تاريخ برگزاريك ۳۰-۲۸ ژوئن ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ سن ديه گو
۳- صفحه الكترونيكي:
http://www.useducationservice.com/conference/callforpaper.htm
۴- پست الكترونيكي: pdey@un.edu
۵- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي، الگوريتم در كامپيوتر، سيستم هاي هوشمند در كامپيوتر، بانك داده ها و پايگاه هاي اطلاع رساني اينترنتي و افزايش اطلاعات، افزايش حجم اطلاعات با شيوه هاي جديد برنامه ريزي (تراكم اطلاعات)، فرايند ساخت و طراحي علايم ديجيتالي در كامپيوتر، طراحي كتابخانه هاي ديجيتالي، طراحي سيستم هاي توزيع اطلاع رساني و... مي پردازند.
ترجمه و تنظيم: مهتاب خسروشاهي

بازاردانش
خودآموز طراحي مكانيكي با Solidworks
نويسنده: هادي جعفري/ ناشر: آفرنگ/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۷۲۰ صفحه، وزيري/ قيمت (به همراه لوح فشرده): ۷۲۰۰ تومان.
در اين كتاب نرم افزار Solidworks به صورت خودآموز گام به گام از سطح مقدماتي تا پيشرفته، همراه با تمرين ها و مثالهاي عملي آموزش داده شده است.آموزش جامع اين كتاب شامل: اتوماسيون طراحي مكانيكي، آشنايي با ساختار نرم افزارهاي طراحي مكانيكي، روش هاي طراحي در نرم افزارهاي طراحي مكانيكي، طراحي قطعات پارامتريك، مونتاژ قطعات، تهيه نقشه دو بعدي از مدل سه بعدي و روش طراحي قطعات ماشين آلات پيچيده است. در لوح فشرده همراه كتاب نيز فايل هاي تمرين ها پروژه هاي كتاب، فايل هاي طراحي شده حاوي روش طراحي، روش طراحي به صورت فيلم، مثالها و برنامه هاي كاربردي و معرفي توانايي هاي نرم افزار Solidworks گنجانده شده است.
000663.jpg
زيست شناسي
تأليف: پيتر اچ. ريون، جورج بي . جانسون/ ترجمه: هيأت مترجمان/ ناشر: مركز نشر دانشگاهي / چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۱۳۷۵ صفحه، رحلي/ جلد سلفوني/ دوره دو جلدي: ۲۱۰۰۰تومان.
مترجمان در بخشي از پيشگفتار كتاب چنين آورده اند:اين كتاب مجموعه كاملي از موضوع هاي پايه اي زيست شناسي است كه در سيزده بخش و ۵۵ فصل در دسترس دانشجويان رشته هايي قرار مي گيرد كه به نحوي با علوم زيستي سروكار دارند. اين كتاب براي دانشجويان زيست شناسي، پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي، كشاورزي ، منابع طبيعي، پرستاري و روانشناسي، مي تواند كاملاً  سودمند باشد. دانش آموزان رشته تجربي سالهاي آخر دبيرستان و بويژه آنهايي كه به درك عمق مسائل زيست شناسي علاقه مند و در تلاش گذراندن مسابقات ورودي دانشگاهها و پذيرفته شدن در رشته دلخواه خود هستند نيز به خوبي از اين كتاب بهره مي برند. به علاوه بخش هاي عمده اي از اين كتاب نيز براي دانشجويان و افراد تحصيل كرده در رشته هاي ديگر و مخصوصاً  پدران و مادران دانش آموز مهم است، زيرا زيست شناسي رشته اي است پويا و همه به نوعي به آگاهي از نكات جالب توجه و اساسي اين رشته گرايش يافته اند.

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |