دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۴ - Jul 11, 2005
امام علي(ع):[در مقام دعا] گفتم: خدايا مرا نيازمند احدي از آفريدگانت نكن! رسول اكرم(ص) فرمودند: يا علي! چنين مگو، زيرا كه هيچ كس نيست كه نيازمند مردمان نباشد. گفتم: پس چگونه بگويم اي پيامبر خدا! [ايشان] فرمودند: بگو، خدايا! مرا نيازمند مردم بد مكن.
بحارالانوار ۹۳ / ۳۲۵
امروز با حافظ
كه به كوي مي فروشان دو هزار جم به جامي
كه برد به نزد شاهان ز من گدا پيامي
كه به همت عزيزان برسم به نيك نامي
شده ام خراب و بدنام و هنوز اميدوارم
درباره نحوه مميزي كتاب و محمل قانوني آن
دفتر رئيس جمهور از وزارت ارشاد توضيح خواست
ايسنا: در پي نگارش و انعكاس نامه يك شاعر در رسانه ها، دفتر رياست جمهوري از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، درباره موارد و مشكلات اشاره شده در اين نامه، توضيح خواست.
در نامه عليرضا بهرامي به سيدمحمد خاتمي، با اشاره به خلأ قانوني مشهود در زمينه نحوه مميزي كتاب، نسبت به اعمال سليقه هاي شخصي در اين عرصه، انتقاد، و موضع گيري و اظهار نظر دولت اصلاحات در پايان دوره خود، در اين زمينه، خواسته شده بود.
در پي نگارش اين نامه، مشاور رئيس جمهور و مديركل هماهنگي و رسيدگي به شكايات مردمي دفتر رياست جمهوري، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواسته است كه درباره اعتراض هاي موجود به نحوه مميزي كتاب در اين وزارتخانه و موارد مورد اشاره در نامه يادشده، پس از بررسي، توضيح لازم، به اين دفتر ارايه شود.
در نامه عليرضا بهرامي به خاتمي با توضيح مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره نحوه مميزي كتاب آمده است: «در تمام اين مصوبه، تنها در بخش نظارت بر نشر كتاب هاي كودك و نوجوان تصريح شده است كه محتواي اين كتب قبل از چاپ و نشر با فرهنگ اسلامي و ايراني و اصول صحيح تربيتي تطبيق داده شود.»
بهرامي در نامه خود آورده است: «مميزي كتاب هم اكنون به نحوي غيررسمي، سليقه اي و در عين حال ايجابي و سلبي صورت مي گيرد.» وي با اشاره به زمان اندك باقيمانده براي دولت خاتمي كه تغيير اين روند را امكان ناپذير مي سازد مي نويسد: انتظار مي رود كه به ويژه با توجه به شرايط موجود، از تأييد اين شيوه اجرايي در مراجع عالي همچون كابينه دولت و شوراي عالي انقلاب فرهنگي تبري جسته، بستر ذهني را براي تأكيد بر لزوم تغيير اين گونه روش ها در دولت جديد فراهم سازيد.

پيكرهاي ده ها شهيد دفاع مقدس در تهران تشييع شد
همزمان با فرارسيدن سالروز شهادت دخت نبي مكرم اسلام حضرت فاطمه زهرا(س)، مردم تهران پيكرهاي پاك دهها شهيد دفاع مقدس را تشييع كردند.
به گزارش ايرنا، هزاران نفر از مردم تهران، صبح يكشنبه پيكرهاي شهداي دفاع مقدس را به سمت معراج شهدا تشييع كردند.
در اين مراسم كه با حضور انبوه عزاداران فاطمي برگزار شد، نمايندگان مجلس، اعضاي شوراي شهر تهران و جمعي از فرماندهان نظامي و انتظامي حضور داشتند.
جمعي از مداحان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) نيز با مديحه سرايي و روضه خواني در ثناي حضرت فاطمه زهرا(س) و شهداي جنگ تحميلي، رنگ و بويي عاشورايي به محل برگزاري مراسم بخشيدند.
همچنين پيكر مطهر شهدا در شهرهاي تبريز، عجب شير، شهركرد، آران و بيدگل، فاروج، كاشان، تنكابن، كازرون، كرج، نجف آباد، مباركه، جمكران و ملارد نيز تشييع شد.

تشكيل كميته ارزشيابي ادبا و اهالي قلم
فارس: مسعود ترقي جاه دبير شوراي هنر گفت: با توجه به عدم وجود شوراي ارزشيابي در حوزه كاري اهالي قلم و ادبا، شوراي هنر با حضور معاون فرهنگي وزير ارشاد مصوبه اي را تصويب كرد، كه در آن ادبا و اهل قلم مي توانند، صاحب كميته  ارزشيابي براي خود باشند.
مسعود ترقي جاه، با اشاره به اين كه هم اكنون منتظر تصويب  نهايي اين مصوبه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي هستيم، ادامه داد: شوراي ارزشيابي هنرمندان از گذشته در كشور وجود داشت، اما كار مربوط به ادبا و اهالي قلم در آن شوراي مذكور بررسي و ارزشگزاري نمي  شد، بنابراين با توجه به اين كمبود، تصميم گرفته شد شورايي به ارزشگزاري اهالي قلم بپردازد.
وي در ادامه با اشاره به اين كه «شوراي هنرمندان سنتي» هم از گذشته هاي دورتر به انجام فعاليت مي پرداخت،  افزود: در آخرين نشستي كه در شوراي هنر برگزار شد، قرار بر اين شد كه «شوراي هنرمندان سنتي» و «شوراي هنرمندان» و «شوراي ادبا و اهل قلم» در يك شورا تلفيق شده و در يك مكان به انجام فعاليت بپردازند و در يك شوراي خاص به ارزشگزاري اين سه طيف مشغول شوند.
دبير شوراي هنر با بيان اين مطلب كه هم اكنون مراحل پاياني كار در دست انجام است، گفت: مصوبه تشكيل اين شورا كه محل استقرار آن در وزارت ارشاد خواهد بود،  هم اكنون براي تصويب نهايي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به سر مي برد.
وي در ادامه با اشاره به اين كه براي هر سه گروه از اين شوراها كميته هاي تخصصي در نظر گرفته شده است،  ادامه داد: هم اكنون برخي از آن ها كه قديمي ترند، در حال انجام كار و ارزشيابي هستند. درخصوص وزارت ارشاد و بخش ادبيات هم منتظر هستيم كه معاونت فرهنگي اين وزارتخانه كميته تخصصي خود را به ما معرفي كند تا كارشان شروع شود.

كريم امامي درگذشت
گروه ادب و هنر: كريم امامي، نويسنده و مترجم صاحب نام كه به دليل بيماري مدتها در منزلش بستري بود روزشنبه دارفاني را وداع گفت. پيكر او ديروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
امامي زبان و ادبيات انگليسي را در دانشگاه هاي تهران و مينه سوتا فرا گرفته بود و تسلطي تام به آن داشت.از برجسته ترين آثار او ترجمه اشعار خيام و سهراب سپهري به زبان انگليسي و كتابهاي «گتسبي بزرگ» اسكار فيتزجرالد، نمايشنامه «با خشم به ياد آر» جان آزبرن و «ايرانيان در ميان انگليسي ها» دنيس رايت به فارسي است.
آخرين كار امامي كه مي توان آن را شاخص ترين كارش در حوزه زبان به شمار آورد تدوين و تاليف فرهنگ لغات فارسي به انگليسي است كه قرار است در آينده نزديك از سوي انتشارات فرهنگ معاصر به بازار كتاب راه يابد.

برگي از تاريخ
معروف ترين دوئل تاريخ
نهم ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال۱۹۱۳ و در اثناي جنگ بالكان، دولت روماني به دولت بلغارستان اعلان جنگ داد و متعاقب آن به خاك اين كشور حمله برد. در آن زمان بلغارستان و چند كشور ديگر بالكان از جمله يونان با عثماني در حال جنگ بودند. در سال ۱۹۲۱آن قسمت از مغولستان كه به مغولستان خارجي معروف بود از چين جدا شد و به نام جمهوري خلق مغولستان اعلام استقلال كرد و اين روز، روز ملي مغولستان است. نظام حكومتي مغولستان تا دهه ۱۹۹۰ كمونيستي بود و از سوي شوروي حمايت مي شد. در سال ۱۹۳۳ كنگره آمريكا با وضع يك قانون، براي نخستين بار حداقل دستمزد در اين كشور را تعيين كرد كه هر چند وقت يك بار برحسب هزينه زندگي و نرخ تورم پول تغيير مي كند و پرداخت كمتر از آن، قانوني نيست. درسال ۱۹۹۵ دولت آمريكا روابط خود را با جمهوري ويتنام به حالت عادي درآورد.
و اينك برگ امروز: معروف ترين «دوئل» تاريخ روز يازدهم ژوئيه سال ۱۸۰۴ ميان «آرن بر» معاون رئيس جمهور آمريكا و الكساندر هاميلتون وزير خزانه داري اين كشور در «ويهاكن» ايالت نيوجرسي (نه چندان دور از شهر نيويورك) روي داد كه به كشته شدن هاميلتون انجاميد. هر دو ۴۹ ساله و از رزمندگان انقلاب استقلال آمريكا بودند و هاميلتون از پدران مؤسس اين كشور به شمار مي رود. دوئل (تيراندازي به يكديگر از فاصله نزديك با حضور شاهد به منظور دفاع از حيثيت) مدت ها در غرب مرسوم بود. اين دو سياستمدار و در عين حال دولتمرد، عقايد سياسي مختلفي داشتند و هاميلتون فدراليست (هوادار وجود يك قدرت مركزي در آمريكا) و «بر» هوادار دادن قدرت به ايالات (كنفدراسيون) بود. در جريان مبارزات انتخاباتي آن سال در نيويورك، هاميلتون برضد «بر» سخن گفته بود و به رأي دهندگان اخطار كرده بود كه اگر بار ديگر آراء خود را به سود «بر» به صندوق ها بيندازند و او فرصت تازه به دست آورد، فدراسيون (ايالت متحده) را منحل خواهدكرد و بر جايش كنفدراسيوني با يك دولت مركزي كم قدرت خواهد نشاند و اين مطلب در روزنامه ها به چاپ رسيد و «بر» آن را نسبت به خود يك «افترا» اعلام كرد و از هاميلتون خواست كه در ملاء عام حرف خود را پس بگيرد و عذرخواهي كند و چون پاسخ هاميلتون او را قانع نساخت، «بر» پيشنهاد «دوئل» داد و در اين دوئل، هاميلتون كه در جواني افسر و در جريان جنگ هاي انقلاب آجودان جورج واشنگتن بود و به تيراندازي خود با سلاح كمري اطمينان داشت گلوله خورد و درگذشت. وي نخستين وزير خزانه داري آمريكا به شمار مي رود.
www.iranianshistoryonthisday.com

شهبازي، فيلمبردار تلويزيون درگذشت
واحد مركزي خبر: كاظم شهبازي فيلمبردار متعهد سينما و تلويزيون بامداد روز يكشنبه بر اثر عارضه قلبي درگذشت.وي كه از شاخص ترين فيلمبرداران تلويزيون و سينما بود، در سال ۱۳۳۷ به دنيا آمد. شهبازي پس از فارغ التحصيلي از دانشكده صداوسيما در بخش نورپردازان سازمان مشغول به كار شد.پيكر مرحوم كاظم شهبازي صبح روز دوشنبه از مقابل مسجد بلال صدا و سيما در خيابان وليعصر تشييع مي شود.

تسليت وزير ارشاد به جامعه موسيقي و خانواده ناصري
احمد مسجدجامعي، وزير فرهنگ و ارشاد و اسلامي ضمن تسليت درگذشت استاد ناصري گفت: نقش بي بديل استاد ناصري در احياء «اركستر سمفونيك ايران» كه مظهر حضور مجدد موسيقي علمي كشور به شمار مي رود و همچنين شكيبايي، پايمردي و استواري اين استاد در اعتلاي فضيلت هنر، در خور ستايش است و حدود دو دهه تلاش بي وقفه شادروان ناصري و هنرمندان صبور و فروتن موسيقي ايران و اركستر سمفونيك، هرگز از ياد اهل هنر نخواهد رفت.

تازه هاي دنياي رسانه ها
درگذشت داستان نويس معاصر فرانسه
جمعه گذشته «كلود سيمون» داستان نويس فرانسوي در ۹۲ سالگي درگذشت كه در سال ۱۹۸۵ برنده جايزه ادبي نوبل شده بود. وي با اين كه در انگلستان تحصيل كرده بود به زبان مادري داستان مي نوشت و عقيده داشت كه «داستان» را اگر بخواهند بر دل نشيند جز به زبان مادري نمي توان نوشت و ترجمه داستان از زباني ديگر تأثير و لطف آن چناني نخواهد داشت. سيمون كه داوطلبانه در جنگ داخلي اسپانيا و جنگ جهاني دوم شركت كرده و به اسارت آلماني ها درآمده بود گفته است: بايد درك نويسنده از وضعيت و شرايط زندگي مردم كه حقيقت محض است، در نوشتن داستان به كار رود و هنر نويسندگي، خلق آثار در رابطه با شرايط و محيط زندگي انسان و انعكاس برخورد انسان ها (افراد داستان) با اين شرايط است، زيرا كه شرايط زندگي و وضعيت محيط، اخلاقيات و رفتار بشر را تغيير مي دهد.
نخستين داستان سيمون تحت عنوان «تقلب» در سال ۱۹۳۵ و آخرين آن با عنوان «اتوبوس برقي» در سال ۲۰۰۱ (در ۸۸ سالگي اش) انتشار يافته اند. سيمون كه داستان هايش را در استراحتگاهي در ارتفاعات «پيرنه» مي نوشت، قاعده و سبكي را در نگارش داستان رعايت نمي كرد، مقيد به اين نبود كه داستان را چگونه آغار كند و چطور به پايان برد و عقيده داشت كه رعايت قواعد، ويژه تأليفات غير داستاني است كه نياز به فصل معرفي و فصل پاياني (نتيجه گيري) و كتاب نامه، زيرنويس و نمايه دارند. داستان هاي معروف سيمون عبارتند از: باد، كلاهبردار، طلاق، راهي به فلاندر، تاريخ و داشتن وسواس از قضاوت آن، زنان، سبزه، كاخ، هر مشكل يك درس، نبرد فارلالوس و....
اشتباه قاضي در بازداشت كردن خبرنگار
انتقاد مطبوعات و اظهار نظر حقوقدانان از بازداشت بانو «جودي ميلر» خبرنگار «نيويورك تايمز» ادامه دارد. وي چون از افشاء منبع خبر خود امتناع كرده است، به رأي هيات منصفه دادگاه فدرال تا زمان بيان منبع، اما نه بيشتر از چهار ماه، زنداني شده است و اين بازداشت براي او سابقه كيفري نخواهد شد. حقوقداناني كه در اين زمينه ابرازنظر كرده اند گفته اند كه قوانين موضوعه (پارلمان) نمي تواند حقوق مندرج در قانون اساسي را نقض كند، حتي اگر در قانون موضوعه به آن اشاره نشده باشد. قانون اساسي يك كشور بالاتر از همه قوانين و آيين نامه هاي موضوعه و اختيارات افراد است. در قانون اساسي آمريكا، آزادي مطبوعات تضمين شده و اين يك حق سلب نشدني است. در مورد موضوع بازداشت بانو «جودي ميلر» ، قاضي تسليم نظر هيأت منصفه شده و حق آزادي مطبوعات مندرج در قانون اساسي را ناديده گرفته است. با توجه به اصل آزادي مطبوعات، بند مربوط به جرم شناخته شدن افشاي نام يك مأمور اطلاعاتي نمي تواند ناقض قانون اساسي باشد كه حقوق مردم را تعيين و تضمين مي كند و لذا بازداشت بانو ميلر، ناشي از اشتباه قاضي بوده است. در چارچوب كار روزنامه نگاري، قصور روزنامه نگاران بايد در اتحاديه مربوط رسيدگي و اتخاذ تصميم شود و اگر روزنامه نگار عضو يك اتحاديه نباشد، انجمن سردبيران كشور به اتهام او (كه ناشي از شغل روزنامه نگاري باشد) رسيدگي و حكم مي دهد، كما اين كه در طول ۱۵۰ سال گذشته در صدها مورد رسيدگي كرده و حكم به تعليق موقت و يا اخراج دائم يك روزنامه نگار از اين حرفه داده است.
ديروز وبلاگ و امروز سلفون
سريعترين عكس هاي بمب گذاري هاي اخير لندن كه چند دقيقه پس از وقوع، از شبكه هاي تلويزيوني پخش شد، بر اديشن اينترنتي روزنامه ها قرار گرفت و در وبلاگ هاي خبري بازتاب پيدا كرد، توسط افرادي گرفته شده بود كه در صحنه حضور داشتند و با سلفون خود عكس ها را گرفته و به مراكز خبري ارسال داشته و دستمزد كلان گرفته بودند. روزنامه ها در اين زمينه نوشته اند: ديروز وبلاگ ها رقيب روزنامه هاي چاپي شدند و امروز دارندگان سلفون ها رقيب خبرنگاران عكاس شده اند و به اين ترتيب به زودي همه مردم همكار رسانه ها خواهند شد.

همايش دو روزه در دانشكده فني دانشگاه تهران
گروه علمي و فرهنگي: جنبش عدالتخواه دانشجويي با هدف تبيين چشم انداز دولت آ ينده، همايش دوروزه اي را با عنوان «دولت آينده، انتظارات و رويكردها» ، در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه، ۲۱ و ۲۲ تيرماه از ساعت ۱۴ الي ۲۰ در تالار شهيد رجب بيگي دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار مي كند.براساس اين گزارش، در اين همايش آقايان دكتر سيدعباس نبوي، دكتر ابراهيم فياض، حجت الاسلام نقي پورفر، دكتر سعيد جليلي، دكتر حسن سبحاني، دكتر سعيد زيباكلام و حجت الاسلام حميد پارسانيا حضور داشته و مولفه هاي دولت اسلامي و عدالتخواه در حوزه فرهنگ، سياست خارجي، اقتصاد و جامعه شناسي را مورد بررسي قرار خواهند داد.

اطلاعيه ستاد نمايشگاه ياد يار مهربان
خطاب به مدرسه هاي شهر تهران
گروه علمي فرهنگي: موسسه نشر شهر وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران كه مسئوليت برگزاري نمايشگاه ياد يار مهربان (طرح اهداف كتاب، لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي به مدارس شهر تهران توسط شهرداري) را برعهده دارد، خطاب به مدرسه هاي شهر تهران اطلاعيه اي صادر كرد.
به گزارش خبرنگار ما، براساس اين اطلاعيه، از كليه مدرسه هاي شركت كننده در نمايشگاه ياد يار مهربان كه حواله دريافت كالا دراختيار دارند و هنوز كالاي خود را دريافت نكرده اند، دعوت شده است از امروز تا ۲۵ تيرماه به جز ايام تعطيل، از ساعت ۸ تا ۱۵ با دردست داشتن برگه انتخاب كالا، اصل حواله و مهر آموزشگاه، به انبار نمايشگاه واقع در كيلومتر ۱۵ جاده مخصوص كرج، بعد از سايپا، مجتمع غزالي مراجعه كنند. همچنين شماره هاي تلفن ۴۱۹۱۹۳۶ و ۴۱۹۷۴۴۹ براي كسب اطلاعات بيشتر اعلام شده است.

پاسخ به پرسش پزشكي
خارش پوست و دود سيگار
- خارش پوست يك ديابتي (مرض قندي) عارضه اي موقت است و اگر با كمپرس آب سرد و كرم هاي مرطوب كننده و داروهاي معمولي (بدون نسخه) ضد خارش برطرف نشود بايد به دكتر متخصص بيماري هاي پوست مراجعه كرد، زيرا كه به احتمال زياد از بيماري قند نيست و عامل ديگري دارد.
- سيگار عامل اصلي بيماري ريوي «امفيزما» است كه كيسه هاي هوا (جاي مبادله اكسيژن و دي اكسيد كربن) را تخريب مي كند و بيماري ريوي به وجود مي آيد. براي جلوگيري از تخريب بيشتر، بايد دود كردن سيگار را ترك كرد و اجازه نداد كه در محيط كار و خانه، دود سيگار وجود داشته باشد.

بهارستان
سوگند-۴
سوگند به شب، آن گاه كه جهان را در خود فرو پوشد و سوگند به روز، آن گاه كه آشكار شود و سوگند به آن كه به دو جنس آفريد.
قرآن مجيد _ ترجمه عبدالمحمد آيتي

نمايشگاه عكس در نگارخانه هنر
گروه ادب و هنر: نمايشگاهي از آثار عكاسي محمود عبدالحسيني در نگارخانه هنر واقع در خيابان ويلا، نبش ورشو، برپاست.ديدار از اين نمايشگاه براي علاقه مندان رايگان است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
انگشت
بي سر و صدا كارش را كرده بود. كسي نمي فهميد... اما اگر انگشت نگاري مي كردند چه؟!
با عجله دستكش پوشيد و برگشت. با دستمال درو دستگيره ها و هر جايي را كه ممكن بود اثري مانده باشد، پاك كرد. داشت آرام در را پشت سرش مي بست كه فريادش همه را بيدار كرد. انگشتش لاي در مانده بود!
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
نابودي سلاح هاي گرم
سريلانكا: دولت سريلانكا كه قصد دارد براي كاستن از نرخ جرم و جنايت، تجارت اسلحه گرم را ازبين ببرد در يك اقدام سمبليك به نابودي ۳۲ هزار قبضه اسلحه گرم پرداخت.در اين اقدام نمادين، دو دستگاه بولدوزر، اين سلاح ها را زير چرخ هايشان له كردند. مقامات سريلانكا اعلام كرده اند درصورتي كه شهروندان سلاح هاي خود را به صورت داوطلبانه دراختيار پليس قرار دهند مجازات نخواهند شد.
هندوانه دردسرساز
كامبوج: يك هندوانه باعث واژگون شدن يك دستگاه كاميون و كشته شدن يك نفر شد.باتوجه به اينكه كاميون موردنظر مملو از ميوه، سبزيجات و كارگر بود ناگهان يكي از هندوانه ها زير پدال ترمز گير كرد و به همين دليل راننده نتوانست ترمز بگيرد و كاميون واژگون شد.براثر واژگون شدن كاميون، يك نفر كشته و ۳۰ تن مجروح شدند.
فوتباليست ها خوشبخت نيستند
رم: با آنكه همگان تصور مي كنند بازيكنان حرفه اي فوتبال افرادي ثروتمند هستند و خودروهاي گرانقيمت سوار مي شوند اما اخيرا تحقيقي در روزنامه گازتادسواسپورت به چاپ رسيده كه نشان مي دهد بازيكنان فوتبال ايتاليا افراد خوشبختي نيستند.براساس نظرسنجي به عمل آمده از ۱۲۴ بازيكن حرفه اي فوتبال، دوسوم آنها اعلام كردند كه شغل آنها استرس زيادي به آنان وارد مي كند كه بيشترين استرس، نگراني از مصدوميت است. همچنين ۱۰ درصد آنها اعلام كردند از اينكه دوست واقعي ندارند، رنج مي برند.
سارق معلق
مينياپوليس: يك مرد كه قصد سرقت از فروشگاهي بزرگ در آمريكا داشت از سقف اين مكان آويزان شد. اين سارق كه قصد داشت از سقف فروشگاه وارد شود، ناگهان در سيم هاي برق سقف كاذب گير افتاد و در آسمان معلق ماند. به همين دليل نگهبان فروشگاه پليس را خبر كرد و ماموران سارق را از هوا پايين آوردند.
افزايش فروش دوچرخه
لندن: بمب گذاري شهر لندن باعث افزايش فروش دوچرخه در اين شهر شده است. باتوجه به اينكه پس از اين انفجارها سيستم متروي لندن از كار افتاد و جمعيت در اتوبوس ها موج مي زد، شهروندان به فروشگاه هاي دوچرخه هجوم آوردند و حتي حاضر شدند با پرداخت ۵۰۰ دلار دوچرخه بخرند.كساني هم كه دوچرخه سواري بلد نيستند، با استخدام معلم خصوصي به فراگيري دوچرخه سواري پرداخته اند. در حال حاضر، دوچرخه امن ترين وسيله حمل و نقل در لندن به شمار مي آيد.
تقليد گوسفندان
آنكارا: بيش از ۴۵۰ راس گوسفند در تركيه به دليل تقليد از يكديگر ازبين رفتند.چند چوپان كه ۱۵۰ گوسفند را به چرا در يك چمنزار برده بودند، تصميم گرفتند كه دور هم، صبحانه ميل كنند به همين دليل گوسفندها را به حال خود رها كردند.درهمين حال يكي از گوسفندان كنار دره رفت و داخل آن سقوط كرد. به همين دليل ساير گوسفندها نيز از او تبعيت كردند و خود را به درون دره انداختند. در جريان اين حادثه، ۴۵۰ راس گوسفند كشته شدند و بيش از ۱۰۰ هزار دلار خسارت به چوپان ها وارد شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۱۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و۵۸ دقيقه

گل و گياه
پافيوپديلوم (اركيده)
001896.jpg
نام علمي:Paphiopedilum wenustum
خانواده:ORCHIDACEAE
اركيده خاكزي، بومي هيماليا به بلندي و گستردگي ۱۵ سانتي متر است داراي برگهاي بيضي _ سرنيزه اي شكل با خالهاي بنفش و سبز خاكستري بوده و گلهاي منفرد آن با قطر ۸ سانتي متر از زمستان تا بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان نيمه سايه، خاك به نسبت مساوي از پوست تنه درخت (خرد شده) و خاك لومي _ ماسه اي، دوره استراحت ندارد بنابراين در تمام مدت سال خاك آن بايد مرطوب نگهداشته شود، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم بوته امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |