دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۴ - Jul 11, 2005
نيروي انساني در حادثه سقوط
هواپيمايي ساها مقصر شناخته شد
001851.jpg
گروه حوادث: عدم رعايت دستورالعمل هاي فرود كه لازمه رعايت سرعت هواپيما و فرود در ابتداي باند پروازي است، فرصت هاي ممكنه را براي كنترل هواپيما گرفته و سانحه هواپيمايي بوئينگ ۷۰۷ ساها اتفاق افتاده است.
به گزارش خبرنگار ما، رضا جعفرزاده _ مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري _ با اعلام اين خبر گفت: در پي بروز سانحه هواپيمايي بوئينگ ۷۰۷ در تاريخ ۳۱ فروردين ماه سال ،۸۴ از آن جايي كه سازمان جهاني ICAO به حسب توافقنامه ANGS13، اين سازمان وظيفه بررسي سانحه را بر عهده سازمان هواپيمايي كشوري گذاشت، تيم بررسي سانحه هواپيمايي كشوري تحت نظر معاونت استاندارد پرواز، كار بررسي سانحه از لحظات اوليه را آغاز كرد و با برگزاري جلسات پي درپي با جمعي از متخصصان و خلبانان باتجربه در خصوص اين نوع هواپيما، كار بررسي سانحه پرواز ۱۷۱ هواپيمايي بوئينگ ۷۰۷ ساها را به پايان رساند.
جعفرزاده افزود: در اين بررسي كه تمامي پارامترهاي دخيل در سانحه از جمله FDR هواپيما كه (نوار ضبط اطلاعات پرواز، و كليه فرامين كنترل هواپيما) و نوار CVR (نوار مكالمات خلبان و كمك خلبان و مهندسي پرواز با كنترل پرواز) اعم از واحدهاي مركز كنترل تهران، واحد تقرب پرواز و برج مراقبت پرواز و سوابق فني و تعميراتي هواپيما و گزارش هاي خدمه پروازي طي جلسات متعدد مورد كارشناسي قرار گرفت.
وي ادامه داد: براساس اطلاعات ضبط شده و مستند، هواپيماي مذكور در ساعت ۵۰/۲۱ دقيقه به وقت محلي در محدوده رادار مهرآباد قرار مي گيرد و خلبان با تماس به واحد تقرب مراقبت پرواز پس از دريافت دستورالعمل هاي پرواز -كه رعايت سرعت هواپيما و فرود در ابتداي باند پرواز است - آنها را رعايت نكرده، به همين منظور فرصت هاي ممكنه براي كنترل هواپيما از دست خلبان خارج و سانحه اتفاق مي افتد.
لذا از سه عامل سانحه ساز كه محيط، ماشين و انسان است، برابر اظهارات خلبان، كمك  خلبان، اطلاعات ضبط شده FDR و CVR خطاي نيروي انساني محرز و غيرقابل انكار است.
جعفرزاده در پايان گفت: در اين حادثه موضوع پرداخت خسارت برعهده بيمه بوده است كه ظاهرا ً به حادثه ديدگان پرداخت شده است. در اين حادثه دلخراش دو تن جان  باختند و پسر بچه ۴ ساله اي به نام آرين همچنان ناپديد است.
مقصر سانحه در حالي تعيين شده است كه پدر و مادر آرين پس از گذشت ۸۰ روز از اين واقعه همچنان در انتظار فرزندشان هستند. آنها بر اين باور هستند كه كودك ۴ساله شان زنده است.
پدر آرين كه از روند رسيدگي به پرونده اش براي پيدا كردن آرين ناراضي است، به خبرنگار ما گفت: هيچ يك از مسئولان انتظامي در اين خصوص پاسخي به ما نداده اند. آنها تنها مي گويند، بچه غرق نشده اما نمي دانيم آرين كجاست؟

مرد متعرض دستگير شد
گروه حوادث: مردي كه قصد تعرض به يك دختر دانشجو را داشت بعد از اعلام شكايت دختر جوان به دادسراي امور جنايي تهران به دستور بازپرس شعبه پنج بازداشت شد.
به گزارش خبرنگار ما، هفته گذشته يكي از دانشجويان شهرستان ...كه ساكن تهران بود، طبق برنامه هر هفته خود بعد از پايان ساعت كلاس هايش در دانشگاه به قصد عزيمت به تهران سوار يكي از اتوبوس هاي دانشكده شد.
بعد از رسيدن به مقصد، دختر جوان اتوبوس را ترك كرد ولي كيف دستي اش بر روي صندلي باقي ماند به همين دليل با مسئول اتوبوس هاي اين مسير كه محمود نام داشت تماس گرفت.
محمود وقتي از اين ماجرا مطلع شد از دختر جوان خواست تا براي تحويل كيف دستي اش شب هنگام به منزل وي واقع در منطقه تهرانپارس برود. دختر كه از نقشه محمود غافل بود پيشنهاد وي را قبول كرد. هوا تاريك شده بود كه دختر به منزل محمود رسيد. محمود او را با ترفندي خاص به داخل منزل كشاند. وقتي در منزل پشت سر دختر بسته شد محمود به قصد تعرض به دختر حمله كرد. دختر جوان به هر زحمتي بود خود را از چنگال محمود خارج كرده و فراري شد.فرداي آن روز دختر جوان به دادسراي امور جنايي تهران مراجعه كرد و شكايت خود درخصوص اين پرونده را تقديم بازپرس توكلي كرد.
سوابق محمود مورد بررسي قرار گرفت و معلوم شد نامبرده سه سال پيش به اتهام آدم ربايي دستگير و روانه زندان شده بود و چند ماه پيش، بعد از پايان دوران حبس از زندان آزاد شد. به  دستور بازپرس پرونده، محمود دستگير شد و بررسي بر روي اين پرونده در دادسراي امور جنايي تهران و اداره آگاهي مركز ادامه دارد.

سارق با آويزان كردن خود از ساختمان قصد فرار داشت
گروه حوادث: سارق منزل كه با آويزان كردن خود از طبقه دوم يك ساختمان، ماموران را تهديد كرد، بالاخره دستگير شد.
ساعت ۲ و ۵۰ دقيقه ديروز تعدادي از همسايگان خانه اي واقع در بلوار هميلا به مركز فوريتهاي پليسي ۱۱۰ گزارش دادند كه فرد مشكوكي در حياط منزل مجاور آنهاست. همسايه ها پس از كنترل وي ديدند كه او از منزل سرقت كرد.
در نتيجه ماموران كلانتري ۱۴۰ باغ فيض قبل از اتمام سرقت در محل حاضر شدند. ماموران داخل منزل رفتند و سارق به هويت (حميد.ك) ۲۲ ساله با ديدن آنها شيشه پنجره را شكست و از طريق پشت بام اقدام به فرار به خانه مجاور كرد.
سارق با گروگان گرفتن خانمي پليس را تهديد كرد و در يك اقدام زيركانه متواري شد. مأموران پس از تعقيب و گريز سارق را در خيابان پنجم چهار باغ بالاي تراس طبقه دوم مشاهده كردند. او با آويزان كردن خود از طبقه دوم اعلام كرد چنانچه ماموران يا مردم به وي نزديك شوند خود را به پايين پرت مي كند. ولي درنهايت با شليك يك تير هوايي از سوي ماموران سارق بلافاصله خود را تسليم كرد.
طي بازجويي هاي به عمل آمده از وي يك عدد ساعت مچي، گوشواره طلا، دستبند، حلقه طلا، پلاك و چاقوي ضامن دار كشف شد. گفتني است كه طبق گفته عوامل كلانتري به كسي آسيبي نرسيد و متهم به جرم خود اعتراف نمود.

قتل به خاطر عصبانيت
گروه حوادث: مرد ميانسالي كه در درگيري با كارگري، وي را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود، در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين پرونده علي (۵۱ ساله) متهم است كه در سال ۸۳ در درگيري با فردي به نام عيدي (۴۵ ساله) او را با ضربات چاقو به شدت مجروح كرده كه پس از انتقال وي به بيمارستان جان باخته است. متهم به قتل در اظهاراتش خطاب به پنج قاضي دادگاه گفت: قتل را قبول دارم. روز حادثه، سركار بوديم كه با هم درگير شديم. اين مرد در دعوا به من فحش ناموسي داد و همين مسئله باعث عصبانيت من شد. با چاقو به طرفش حمله ور شدم و او را زخمي كردم. قضات دادگاه، پس از دفاع وكيل مدافع متهم به قتل، ختم جلسه دادگاه را اعلام كردند و قرار است حكم ظرف ۱۰ روز آينده صادر شود.

خواستگار انتقام جو بازداشت شد
گروه حوادث: پسر جواني كه پس از شكست در يك خواستگاري اقدام به انتقام گيري كرده بود بازداشت شد.
به گزارش خبرنگار ما، چند ماه قبل احمد در يك مهماني با دختر جواني به نام مريم آشنا شد، احمد ساكن مهاباد بود و براي چند روزي به تهران سفر كرده بود ولي دختر ساكن تهران بود . مدتي از اين آشنايي نگذشته بود كه احمد به خواستگاري مريم آمد، ولي خانواده مريم با ازدواج آن دو مخالفت كردند. اصرار احمد براي ايجاد اين وصلت نيز فايده اي نداشت.
اين پسر جوان تمامي عكسهايي را كه از دختر مورد علاقه اش داشت جمع آوري كرده و بعد از تكثير آنهادر تهران و مهاباد توزيع كرد تا بدين ترتيب از خانواده مريم انتقام بگيرد. والدين مريم به محض اطلاع از اين ماجرا به داديار سليماني در دادسراي امور جنايي تهران مراجعه كردند و خواستار بازداشت احمد شدند. به دستور داديار سليماني احمد در شهرستان مهاباد دستگير و به تهران انتقال يافت. تحقيقات بيشتر از اين متهم ادامه خواهد يافت.

نقشه دختر فراري براي اخاذي از پيرمردها
گروه حوادث: تلاش پليس اصفهان براي دستگيري يك دختر فراري كه گرداننده يك شبكه فساد بود با مجروح شدن سه نفر خاتمه يافت.
به گزارش خبرنگار ما،  رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار قرار گرفت كه پيرمردي با مراجعه به اداره آگاهي مدعي شد كه توسط يك دختر به نام معصومه مورد سرقت و زورگيري قرار گرفته است. با طرح شكايت اين مرد ۷۱ ساله، پرونده اي در اين زمينه تشكيل شد و تيمي از كارآگاهان اداره  آگاهي اصفهان مامور تحقيق در اين خصوص شدند.
ماموران در ادامه تحقيقات خود متوجه شدند كه چند شكايت مشابه ديگر نيز وجود دارد. بنابراين با انجام چهره نگاري، معصومه شناسايي و معلوم شد كه وي يك دختر فراري است كه از كرمانشاه به اين شهر آمده است. به اين ترتيب دستگيري وي با دستور بازپرس شعبه دوم دادسراي عمومي صادر شد.طي تحقيقات و بررسي هاي صورت گرفته محل اختفاي وي در شهرك بهارستان اصفهان شناسايي شد و زماني كه ماموران براي دستگيري او وارد خانه شدند، دختر جوان به همراه دو پسر ديگر به نام هاي حسين و مهدي پا به فرار گذاشتند.
ماموران به تعقيب و گريز پرداختند كه در نهايت پليس مجبور به تيراندازي شد ودرپي آن مهدي (۲۸ ساله) در اثر شليك گلوله مجروح شد كه براي مداوا به بيمارستان انتقال يافت.معصومه پس از دستگيري ضمن اعتراف به سرقت و اخاذي از پيرمردها درخصوص شگرد خود گفت: پس از فرار از كرمانشاه وقتي وارد اصفهان شدم، با مهدي و حسين آشنا شدم. آنها مرا به خانه شان بردند و به پيشنهاد من بود كه نقشه سرقت و اخاذي از پيرمردها را طراحي كرديم.سپس من در ميدان آزادي و يا مرداويچ اصفهان تردد مي كردم و با شناسايي پيرمردها و ايجاد رابطه دوستي آنها را به خانه موردنظرمان مي بردم و پس از دقايقي از حضورمان دو دوستم وارد خانه مي شدند و به بهانه اينكه آنها برادرهايم هستند پيرمرد را مخفي مي كردم اما ظاهرا برادرهايم، مرد را پيدا مي كردند و پس از كتك زدن او را تهديد مي كردند كه تحويل پليس خواهند داد.در اين صورت بود كه پيرمردها حاضر مي شدند مبالغ هنگفتي به ما رشوه بدهند و از خانه فرار كنند.بر پايه اين گزارش، بازپرس شعبه دوم باتوجه به اعترافات معصومه دستور بازداشت آنها را صادر كرد تا پس از تكميل تحقيقات و صدور كيفرخواست آنها به مجازات برسند.

هنرپيشه برزيلي پس از اكران آخرين بازي اش دستگير شد
يك هنرپيشه برزيلي آخرين بازي اش را با صدور كارت هاي شناسايي جعلي به اكران گذراند و دستگير شد.
يك هنرپيشه معروف برزيلي به نام «آنا تكسيرا» چندي پيش به اتهام صدور كارت هاي شناسايي قلابي، نارضايتي شهروندان «سائوپائولو» را برانگيخت و توسط پليس دستگير شد.بر اساس اين گزارش، اين هنرپيشه زبردست با احداث غرفه اي در يكي از خيابان  هاي شهر و دادن وعده هاي توخالي به مردم، اقدام به گرفتن اثر انگشت آنان كرد و بدين ترتيب آنها را در گرفتن كارت هاي شناسايي ملي ترغيب كرد.شهروندان منطقه پس از آنكه متوجه قلابي بودن كارت ها شدند، نزد پليس شكايت كردند كه اين كار منجر به شناسايي و دستگيري «آنا تكسيرا» شد.به گفته پليس، متهم براي رسيدگي به اتهامش بزودي وارد دادگاه مي شود در حالي كه او به دليل هنرمند بودنش به راحتي نقش بازي كرد و عده اي را به تمسخر گرفت.

بيمار مطرود مرتكب قتل شد
آسوشيتدپرس: مرد بي خانماني كه متهم به قتل يك زن ۵۶ ساله در پاركينگ منزلش است، روز گذشته در يكي از جلسات بازجويي اعتراف كرد كه مقتوله را تنها به اين دليل كه سفيد پوست بوده به قتل رسانده است.
فيليپ گرانت ۴۲ ساله در حالي كه جليقه ضد گلوله بر تن داشت در اولين جلسه تفهيم اتهامات حاضر شده و زماني كه قاضي دادگاه از وي پرسيد: چرا مقتوله را به قتل رساندي ؟ با خونسردي پاسخ داد: هيچ انگيزه خاصي در ميان نبود. تنها چيزي كه مي دانم اين است كه او موهاي بور داشت ، چشمان آبي و البته سفيد پوست بود. همين دلايل كافي است تا شخصي را بكشم.
فيليپ كه خود سياه پوست است زماني كه قاضي دادگاه از وي پرسيد: فكر نمي كني فرد بي  گناهي را به قتل رسانده اي ؟ با خونسردي پاسخ داد: سفيد پوست بي هيچ گناهي گناهكار است.
روسو كاريرو ۵۶ ساله مادر دو فرزند بود كه چهارشنبه گذشته زماني كه داشت از منزل به محل كارش مي رفت، مورد حمله متهم قرار گرفته و با چندين ضربه متوالي چاقوي وي به قتل رسيد.
متهم در حال حاضر با يك مورد اتهام قتل عمد و يك مورد مالكيت سلاح گرم بدون اخذ مجوز روبرو است. وي مي تواند از جانب دادستاني با اتهام قتل از روي تنفر نيز روبرو شود. فيليپ كه پيش از اين نيز به اتهام آزار و اذيت جنسي بازداشت شده بود ، در دادگاه اعتراف كرد كه از اينكه در خيابان همه به ديد يك بيمار جنسي به او نگاه مي كردند خسته شده بود و علاوه بر اين پليس پس از يك بار دستگيري وي نام او را در ليست آزار دهندگان جنسي قرار داده بود كه همين مسئله باعث مختل شدن زندگي عادي وي شده بود. وي همچنين در اولين جلسه بازپرسي در حالي كه شديدا تحت تاثير قرار گرفته و مي گريست، خطاب به دادستان پرونده گفت: شما هرگز نخواستيد بيماري من را مداوا كنيد. تنها من را با عنوان يك بيمار مطرود به درون جامعه اي فرستاديد كه همواره از جانب آن طرد شدم. اين هرگز عادلانه نبود و نخواهد بود.
وي خطاب به قاضي پرونده گفت كه هرگز از قتل روسو پشيمان نيست و اگر دوباره به درون اجتماع بازگردد اولين سفيد پوستي را كه ببيند خواهد كشت.
فيليپ پيش از تشكيل اين جلسه به دادستان گفته بود كه دوست دارد زمان اين بازجويي وكيل مدافع وي و يك خبرنگار حضور داشته باشند كه قاضي با اين درخواست وي موافقت نكرد.
وي در حال حاضر با امكان بيست سال حبس روبرو است.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |