دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۴ - Jul 11, 2005
ادامه وحشت در اروپا
001902.jpg
گروه سياسي خارجي: دلهره و وحشتي كه از انفجارهاي تروريستي پنج شنبه گذشته در لندن سراسر اروپا و بلكه تمام كشورهاي غربي را فراگرفته همچنان ادامه دارد و برخي حوادث و تهديدات بر آن دامن زده و به موازات اين نگراني ها تدابير امنيتي در كشورهاي اروپايي به شدت افزايش يافته است.
روز شنبه در پي دريافت هشداري امنيتي، مركز شهر بيرمنگام كه دومين شهر بزرگ انگليس است، بسته شد و حدود ۲۰ هزار نفر از ساكنان اين شهر در طول شب تخليه شدند. اين در حالي است كه يك افسر ارشد پليس ارتباط هشدار امنيتي با انفجارهاي لندن را منتفي دانست.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، نيروهاي كشف و خنثي سازي پليس انگليس پس از دريافت هشدار و اطلاعاتي درباره  بمب گذاري در براد استريت، بسته  مشكوكي را بررسي كردند. پيش از اين هم چنين چهار انفجار عمدي درون يك اتوبوس تحت كنترل ماموران پليس صورت گرفته بود. ماموران اكنون بر اين اعتقاد هستند كه آنچه داخل اين خودروي عمومي نابود شده است، خطري را در پي نداشته بود.
بلر و خشونت ريشه اي
نخست وزير انگليس با اشاره به اينكه اقدامات امنيتي تنها راه مبارزه با تروريسم نيست، گفت: جهان بايد با علت اصلي تروريسم برخورد كند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، توني بلردر گفت وگو با راديو بي. بي.سي گفت: دلايل اصلي تروريسم بايد به صورت ريشه اي مورد بررسي قرار گيرند و اقدامات امنيتي تنها راه مقابله با اين نوع از تروريسم نيست.
وي با اشاره به اينكه به عنوان دولت بايد تمامي كارهاي لازم را براي محافظت از مردم كشور خود انجام دهد اظهار داشت: اگر تروريست ها آمادگي دارند تا مردم را بصورت تصادفي در قطارها و يا اتوبوس ها مورد حمله قرار دهند، حتي اگر تمامي تجهيزات نظارتي جهان را نيز داشته باشيم نمي توانيم از وقوع آن جلوگيري كنيم. به همين خاطر در نهايت به رغم اينكه بايد اقدامات لازم (امنيتي) را انجام دهيم، عوامل ريشه اي تروريسم نيز مورد بررسي قرار گيرند.
نخست  وزير انگليس بهبود درك متقابل ميان اديان و تسهيل روند صلح خاورميانه را از اقدامات لازم براي بررسي علت اصلي تروريسم عنوان كرد. وي همچنين با اجتناب ناپذير خواندن حملات تروريستي در انگليس اظهار داشت: جاي تاسف است كه تروريست ها موفق شدند به هدف خود برسند. بلر اظهار داشت: دولت بايد بسيار محتاط باشد تا در مبارزه با تروريسم آزادي هاي مردم را محدود نكند.
درخواست اعلام وضعيت جنگي در ايتاليا
روبرتو كالدرولي وزير اصلاح قانون اساسي ايتاليا به منظور مبارزه با تروريسم خواستار اعلام وضعيت جنگي در اين كشور شد. مطبوعات و رسانه هاي جمعي ايتاليا ديروز با اعلام اين مطلب به نقل از كالدرولي نوشتند: با توجه به اينكه ايتاليا مورد هدف تروريستي قرار دارد، بايد بند ۷۸ از قانون اساسي در مورد اعلان وضعيت جنگي در ايتاليا به مرحله اجرا گذاشته شود.
وزير اصلاح قانون اساسي ايتاليا گفت: بنيادگران اسلامي به ما اعلام جنگ داده اند و وقتي جنگي در ميان باشد، پارلمان ايتاليا نيز بايد وضعيت جنگي اعلان كند. با اين وجود، سيلويو برلوسكوني نخست زير ايتاليا روز پنج شنبه گفت: دولت وي هنوز تصميم نگرفته است كه آيا پس از انفجارهاي لندن، اقدامات ضدتروريستي ويژه صورت دهد يا خير.
اعلام حالت اضطراري در فرانسه
اعلام  حالت  اضطراري  مقابله  با عمليات  تروريستي  در فرانسه  كه پس از انفجارهاي لندن صورت گرفته، تاكنون  تاثيري بر روند مسافرتهاي  هوايي  دراين  كشور نداشته  است .
راديو دولتي  فرانس  انفو اعلام كرد: تدابير امنيتي شديدي  كه  در فرودگاههاي پاريس  پس  از انفجارهاي  روز پنجشنبه  برقرار شده  است ، تاكنون  هيچ  تاثيري  برمسافرتهاي  هوايي  در فرانسه  نگذاشته  است .
منابع  فرودگاههاي  شارل  دوگل  و اورلي  پاريس  نيز با تأكيد بر عادي بودن  پروازها در آسمان  فرانسه  در روزهاي  اخير گفتند تاكنون  هيچ  حادثه غيرعادي  در فرودگاهها يا آسمان  فرانسه  به  وقوع  نپيوسته  است .
نگراني آمريكايي ها و ژاپني ها
خبرگزاري فارس اعلام كرد: بر اساس نظرسنجي فوري در آمريكا پس از انفجارهاي لندن بسياري از مردم اين كشور نگران حمله تروريستي در داخل كشورشان هستند.
از سوي ديگر موج ترس از انفجارهاي لندن به شهرهاي ژاپن نيز سرايت كرد. به گزارش ايسنا از ژاپن، بعد از سلسله انفجارهاي پنجشنبه گذشته در متروي لندن، پليس ژاپن با اقدام به گشت زني در ايستگاه ها، داخل واگن هاي متروها و بازبيني سطل هاي زباله، اقدامات امنيتي خود را به ويژه در شهرهاي توكيو و كيوتو افزايش داده است. القاعده مشخص نيست.

اسرائيل پشت پرده ترورهاي عراق و انفجارهاي لندن
رژيم اسرائيل در پس پرده حمله به ديپلمات هاي خارجي در بغداد قرار دارد و با نقاب القاعده و زرقاوي به شكار ديپلمات هاي مقيم عراق پرداخته است.
به گزارش خبرگزاري مهر، يك مقام ارشد امنيتي عراق كه خواست نامش فاش نشود، با بيان اين مطلب افزود: روز به روز دست داشتن اسرائيل و هدايت عمليات خرابكاري و تروريستي در عراق توسط اين رژيم آشكارتر مي شود.
به گفته وي، اسرائيلي ها با نفوذ در دستگاه هاي بالاتر دولتي عراق كه در زمان اياد علاوي نخست وزير سابق و به وسيله حازم شعلان وزير دفاع و فلاح نقيب وزير كشور وي صورت گرفت، عناصر بعثي و به ويژه مأموران ناشناخته استخبارات عراق را در پست هاي حساس امنيتي و اطلاعاتي و مالي به كار گماردند.
وي از شنود مكالمات مقامات عراقي و پليس و نظاميان و نيروهاي امنيتي عراق توسط اسرائيل پرده برداشت و گفت: اكنون هدايت عمليات هاي گسترده خرابكاري در عراق به عهده اسرائيل است، آنها حتي در سيستم اقتصادي عراق مشغول اخلال هستند و با حمله به تأسيسات زيربنايي مثل آب و برق و تشديد ناامني، زمينه نارضايتي و روي كار آمدن يك دولت دست نشانده به ويژه يك دولت ضد شيعه را در دستور كار خود دارند.
اين مقام امنيتي گفت: ترور برخي سفرا و ربودن و به قتل رساندن سفير مصر در بغداد پس از انجام يك دوره كارهاي اطلاعاتي توسط تيم هاي تحت هدايت اسرائيل در بغداد صورت گرفت. وي تصريح كرد: چيزي به نام القاعده و زرقاوي با اين شدت عملياتي وجود ندارد. اكنون هدايت بدنه فريب خوردگان تندرو مذهبي به ويژه وهابي و سلفي در شبه جزيره عربي و شمال آفريقا در دست اسرائيل است.
اين مقام امنيتي افزود: بمب هاي به كار رفته در عمليات تروريستي در عراق دست ساز نبوده و به صورت آماده و كيت با فناوري بالايي ساخته شده و در اختيار تروريست ها قرار مي گيرد. وي گفت: عوامل سابق اطلاعاتي رژيم بعث نيز جاده صاف كن آنها به ويژه در غرب، مركز و شمال غرب عراق هستند.
اين منبع امنيتي خاطرنشان كرد كه عمليات بمب گذاري در لندن نيز از دسيسه هاي اسرائيل است؛  آنها زمينه حضور در عراق را با ترساندن اروپايي ها دنبال مي كنند.

ديدار نماينده كوفي عنان با آيت الله سيستاني و مقتدا صدر
نماينده  كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل  در عراق  ديروز با آيت  الله  سيستاني در نجف  اشرف  ديدار كرد.گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر در نجف  اشرف  به  نقل  از منابع  محلي  حاكيست اشرف  قاضي  در اين  ديدار درباره  روند سياسي  عراق  از جمله  تدوين  قانون اساسي  دائم  اين  كشور با آيت  الله  سيستاني  گفتگو كرد.
اين  دومين  ديدار اشرف  قاضي  با آيت  الله  سيستاني  در سه  ماه  گذشته  است .
دفتر نمايندگي  سازمان  ملل  متحد در بغداد تصميم  گرفته  است  به  عراقي  ها در تدوين  قانون  اساسي  دائم  كشورشان  كمك  كند.
همچنين نماينده دبيركل سازمان ملل متحد با مقتدا صدر روحاني عراقي ديدار كرد.اشرف قاضي پس از ديدار با مقتدا صدر در نشست مشترك خبري گفت: در اين ديدار درباره كمك هاي سازمان ملل به تدوين قانون اساسي عراق و مشاركت همه عراقي ها بحث و تبادل نظر شد.مقتدي صدر نيز گفت: ما نيز بخشي از روند سياسي عراق هستيم.وي همچنين گفت: در ديدار با نماينده دبيركل سازمان ملل درباره اوضاع خاورميانه و جهان اسلام گفت وگو كرد.

هشدار عراق به سوريه و عربستان
001899.jpg
مقامات  عراق  درباره  گسترش  چرخه  ترور و خشونت  حاكم بر اين  كشور به  كشورهاي  همسايه  عراق  هشدار دادند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از كويت ، ليث  كوبه  سخنگوي  دولت  عراق در مصاحبه  با روزنامه  القبس  چاپ  كويت  گفت: فشار نظامي بر سازمان هاي  تروريستي  فعال  در عراق  به  زودي  آنها را وادار خواهد كرد به  عمليات  فرامرزي  و به  ويژه  براي  اعزام  تروريستها به  كشورهاي  همسايه  عراق  روي آورند. كوبه  افزود: همه  ما در معرض  خطر قرار داريم  و همه  كشورها بايد ازعراق  حمايت  كنند و به  آن كمك  كنند تا از شر اين  باتلاق  ترور رهايي  يابد.سخنگوي  دولت  عراق  ادامه  داد تروريستها از كشورهاي  سوريه  و عربستان به  داخل  خاك  عراق  نفوذ مي كنند. از اين  رو بايد از سوريه  و عربستان پرسيد علت  نفوذ اين تروريستها از مرزهاي  آن كشورها چيست  تا كابوس  حاكم  بر عراق  پايان يابد.متأسفانه  پس  از تغيير مكان  تروريستهاي  مشهور از افغانستان به  عراق ، اين  كشور به  مدرسه  بزرگ  تروريسم  تبديل  شده  است .
ساير تحولات
* براثر حمله انتحاري در مقابل مركز جذب نيروي ارتش در مركز شهر بغداد، ۵۰ نفر كشته و ۲۰ نفر زخمي شدند. گروه زرقاوي كه شاخه عراقي القاعده به شمار مي رود، مسئوليت اين حمله را به عهده گرفت.
* دولت عراق با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: جلال طالباني رئيس جمهوري دولت انتقالي اين كشور پيشنهاد برگزاري كنفرانسي را با حضور وزيران كشور كشورهاي عرب به منظور اتخاذ موضع واحد عليه تروريسم مطرح كرده است.
* يك افسر عراقي از ورود ۵۰۰ خارجي از مرز عربستان به عراق براي اجراي عمليات تروريستي خبر داد. روزنامه پارلمان به نقل از سرگرد سالم مزهر نجم از افسران پليس منطقه المشروع در شمال استان بابل نوشت اين افراد پس از ورود به عراق در مناطق شمالي استان بابل مستقر شده اند.
* به گفته پليس و شاهدان عيني، افراد مسلح در بغداد بامداد ديروز اعضاي يك خانواده ۹ نفره را كه بيشتر آنان زن و كودك و در خانه خود در خواب بودند، به قتل رساندند.
* به گزارش شبكه تلويزيوني آلماني ان.ت.فا، آمريكا و انگليس قصد دارند سال آينده (۲۰۰۶) نيروهاي نظامي خود را در عراق كاهش دهند. اين شبكه اعلام كرد: بنابر گزارشهاي دريافت شده، آمريكا قصد دارد سال آينده ميلادي نيروهاي خود را در عراق از ۱۷۶ هزار نفر به ۶۶ هزار نفر برساند. انگليس نيز قصد دارد نيروهاي خود را در عراق كه هم اكنون ۸۰۰۰ نفرند، به ۳۰۰۰ نفر كاهش دهد.

ارزيابي محمود عباس از روند مذاكره
فلسطيني ها با اسرائيل
محمود عباس رئيس حكومت خودگردان فلسطين ديروز اعلام  كرد كه مذاكرات  با اسرائيل  درمورد دالان  امن  بين  نوار غزه  و اين  رژيم  و بازگشايي فرودگاه  غزه  خوب  پيش  مي رود.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از قاهره ، عباس  به  روزنامه  مصري  الاهرام گفت : مساله  دالان  امن ، دروازه هاي  داخل  و خارج  غزه  و فرودگاه  آن همچنان  بي پاسخ  باقي  مانده است  اما همه  براي  حل  اين  مسايل  تلاش  مي كنند و اميدوارم  كه قبل  از آغاز عمليات  خروج  به  نتايجي  برسيم .
اسرائيل  قرار است  در ماه  اوت  ۸ هزار شهرك نشين  يهودي  را ازنوار غزه  و بخشي هايي  از شمال  كرانه  باختري  خارج  كند.

طالبان، گروگان آمريكايي را كشت
مهر: جنگجويان طالبان ادعا كردند كه كماندو آمريكايي را كه ماه گذشته در شرق افغانستان ربوده بودند، كشته اند.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري رويترز، عبدالطيف حكيمي سخنگوي طالبان كه روز شنبه از مكاني نامعلوم سخن مي گفت اظهارداشت: ما گروگان آمريكائي را در ساعت ۱۱ امروز كشتيم، با استفاده از چاقو وي را به قتل رسانديم و سر او را تكه تكه كرديم.
وي گفت: جسد اين نظامي آمريكائي در كوهي در استان كونار در شرق افغانستان انداخته شده است. اظهارات اين سخنگو در حالي است كه ارتش آمريكا مفقود شدن اين نظامي را تأييد كرده، ليكن اين مساله را كه آيا اين فرد به دست جنگجويان طالبان افتاده است يا خير تأييد نكرده است.
آغاز به كار دولت آشتي ملي در سودان
ايسنا: دشمنان ديرينه و سابق سودان با امضاي قانون اساسي جديد اين كشور با يكديگر هم پيمان شده و همچنين متعهد شدند به ارتقاي صلح و ثبات در كشور جنگ زده سودان بپردازند.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، جان گارانگ، رهبر شورشي سابق سودان كه طي ۲۲ سال گذشته براي نخستين بار به خارطوم بازگشته، مراسم تحليف خود را در مقام معاونت رياست جمهوري به جا آورد.عمر البشير، دشمن ديرينه گارانگ و رئيس جمهور سودان نيز كه در سال ۱۹۸۹ و از طريق كودتا بر مسند قدرت تكيه زد، به موجب قانون اساسي مجددا به عنوان رئيس جمهور برگزيده شد.

فرمانده زندان گوانتانامو بركنار شد
ايرنا: نيروي  دريايي  آمريكا از بركناري  فرمانده  زندان  آمريكا درگوانتاناموي  كوبا خبر داد.به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، نيروي  دريايي  آمريكا اعلام  كردكه  كاپيتان  لسلي  مك  كوي  فرمانده  پايگاه  دريايي  آمريكا در گوانتانامو پس از تحقيق  درباره  اتهامات  وارده  به  وي  در رابطه  با اقدامات  غير اخلاقي  ازكار بركنار شد.مك  كوي  پس  از استعفا از پايگاه  منطقه اي  نيروي  دريايي  در جكسون  ويل فلوريدا، در مارس  ۲۰۰۳ مسئوليت  فرماندهي  زندان  گوانتانامو را به  عهده گرفت .شماري  از قانونگذاران  آمريكا خواستار بسته  شدن  زندان  گوانتانامو و برخي  نيز خواستار تشكيل  يك  كميسيون  مستقل  براي  تحقيق  درباره  بدرفتاري با زندانيان  اين  زندان  شدند اما جرج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا با اين درخواست ها مخالفت  كرد.

مردم لوكزامبورگ به قانون اساسي
اتحاديه اروپا رأي مثبت دادند
واحد مركزي خبر: مردم لوكزامبورگ به قانون اساسي اتحاديه اروپا رأي موافق دادند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از لوكزامبورگ، براساس نتايج نهايي همه پرسي در اين كشور كه ديروز انتشار يافت، اكثريت مردم لوكزامبورگ از مفاد قانون اساسي اتحاديه اروپا حمايت كردند.رويتر نيز گزارش داد با شمارش ۹۳‎/۵  درصد از صندوق هاي رأي گيري همه پرسي قانون اساسي اتحاديه اروپا در لوكزامبورگ، مشخص شد ۴۵/۵۶ درصد از مردم اين كشور به قانون اساسي اتحاديه اروپا رأي مثبت و ‎/۵ ۴۳ درصد از مردم اين كشور نيز به آن رأي منفي داده اند.

تظاهرات ضد اسرائيلي در پاريس
عليه سفر شارون به فرانسه
پاريس- ايسنا: در اعتراض به سفر آريل شارون به فرانسه كه قرار است ۲۷ ژوئيه (۵ مرداد) صورت گيرد، احزاب سياسي و انجمن هاي دفاع از حقوق بشر و به خصوص حقوق فلسطينيان در مركز پاريس تجمع كردند.
اين تظاهرات همچنين به مناسبت سالگرد اعلام حكم دادگاه لاهه كه در آن خواستار توقف ساخت ديوار حائل بين فلسطين و اسرائيل شده است، برگزار شد.
در اين تظاهرات، تظاهركنندگان خواستار برچيده شدن كامل اين ديوار، پايان اشغال سرزمين هاي فلسطيني، آزادي زندانيان سياسي مطابق بند چهار كنوانسيون ژنو شدند. آنها همچنين از مقامات فرانسوي و اروپايي خواستند كه از شارون بخواهند به حكم دادگاه بين المللي لاهه احترام بگذارد.در اين بيانيه همچنين ليلا شاهد، نماينده سازمان آزادي بخش فلسطين در پاريس، تصريح كرد: آريل شارون، نخست وزير اسرائيل زماني كه به قدرت رسيد قول داد كه حملاتش را با شدت هر چه تمام تر دنبال كند و به خوبي به وعده خود نيز عمل كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |