دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۴ - Jul 11, 2005
اختصاص ۶۰۰ ميليارد ريال تسهيلات به صندوقهاي رفاه
دانشجويان وام شهريه دريافت مي كنند
001854.jpg
گروه اجتماعي: مبلغ ۶۰۰ ميليارد ريال تسهيلات بابت پرداخت وام به دانشجوياني كه شهريه پرداخت مي كنند در اختيار بانك عامل، قرار داده مي شود.
اين تسهيلات شامل كليه دانشجوياني مي شود كه در دانشگاههاي آزاد و دولتي (دانشجويان گروه پزشكي و غيرپزشكي) شاغل به تحصيل بوده و هزينه ثبت نام و تحصيل مي پردازند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هيأت وزيران بر اساس پيشنهاد مشترك سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه آزاد اسلامي آيين نامه اجرايي بند (ر) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۸۴ كشور را تصويب كرد.
بر پايه اين گزارش به موجب اين تصويب نامه بانك عامل، مبلغ ۶۰۰ ميليارد ريال تسهيلات تكليفي موضوع اين آيين نامه را بر اساس قراردادي كه با هر يك از صندوقهاي رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه آزاد اسلامي، منعقد مي كند به صورت وام قرض الحسنه با حداقل كارمزد مورد عمل بانكها در اختيار صندوقهاي مذكور قرار مي دهد تا صرف پرداخت وام به دانشجوياني شود كه شهريه تحصيلي مي پردازند.
به موجب اين تصويب نامه دانشجويان پذيرفته شده در دانشگاهها و موسسات آموزش عالي وابسته به موارد فوق كه شهريه تحصيلي مي پردازند، مي توانند با رعايت مقررات مورد عمل صندوق رفاه مربوطه براي پرداخت قسمتي از شهريه تحصيلي خود، از اين وام استفاده كرده و پس از فراغت از تحصيل، به تدريج بازپرداخت كنند.

امكانات توانبخشي و توانمندسازي
معلولان كشور افزايش مي يابد
گروه اجتماعي-عباس اسدي: بزودي استخر آب درماني با بهره مندي از تجهيزات و امكانات مدرن ويژه كم توانان با هدف توانبخشي و توانمندسازي جسمي معلولان با نظارت سازمان بهزيستي كشور در تهران راه  اندازي مي شود.
دكتر ايرج رستگار در اين باره گفت: از ديرباز با بهره مندي از مراكز توانبخشي و بهزيستي، بخشي از نارسايي هاي جسمي و ذهني معلولان برطرف و زمينه ورود آنها به اجتماع فراهم مي شد. اما براي اينكه چرخه ورود روحي و رواني معلولان به اجتماع و گروه هاي دوستي بهتر و مناسب تر فراهم شود، مجوز ساخت يكي از مجهزترين استخرهاي آب درماني كشور در تهران گرفته شده و بزودي براي بهره مندي معلولان و كم توانان جسمي راه اندازي خواهد شد.
مدير مركز توانبخشي تهران با اشاره به اينكه در كنار شيوه مدرن آب درماني معلولان امكاناتي چون موسيقي درماني، تئاتر درماني، نقاشي، سرود، قصه خواني و بازي درماني نيز تدارك شده است گفت: به نظر مي رسد كه معلولان و كم توانان جسمي اگر با شيوه هاي كارشناسانه و با ملاحظه شرايط ويژه آنها آموزش داده شوند، رشد عاطفي، رفع تنش و رهايي از حالات خشم، افزايش خلاقيت و توسعه مهارت هاي حركتي معلولان را در پي خواهد داشت.
وي از توانبخشي خانواده توسط متخصصان خبر داد و گفت: يك كودك كم توان، يك خانواده كم توان مي سازد. لذا ما در كنار توانمند سازي كودكان بايد براي افزايش قابليت ها و توانمندي هاي خانواده ها نيز تلاش كنيم. تا در نهايت توانمند سازي كودكان و معلولان با بهره مندي از پتانسيل خانواده ها و مراكز افزايش يابد.
دكتر رستگار ازدواج هاي درون فاميلي، سن بالاي مادر هنگام بارداري، صدمات حين زايمان و كمبود مواد غذايي، مصرف مشروبات الكلي و بيماري هاي عفوني را از عوامل شكل گيري معلوليت دانست و گفت: فقر اطلاعات و ضعف ساختار اطلاع رساني توانبخشي و پيشگيري از معلوليت ها از جمله مواردي است كه منجر به بروز معلوليت هاي جسمي و ذهني در كشور شده است.
وي ايجاد دهكده توانبخشي را از راههاي توانمند سازي كم توانان و همسان سازي آن ها با ساير افراد دانست و گفت: در اين شيوه اولين هدف حفظ كرامت انساني كم توان است به اين معني كه به او پيش از كم توان به عنوان يك انسان نگاه مي شود.
به نظر مي رسد با ايجاد چنين دهكده هايي در ايران با توجه به تعداد كم توانان و بستر بازگشت آبرومندانه و نه ترحم آميز معلولان جسمي و ذهني به جامعه فراهم شود.

وكلا تعرفه هاي كانون وكلا را رعايت نمي كنند
مهر: عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي گفت وكلاي دادگستري به هيچ عنوان تعرفه هاي تعيين شده از سوي كانون وكلا را رعايت نمي كنند.سيدمحمد جعفر سادات موسوي با بيان اين مطلب افزود: وكلا همچون پزشكان تعرفه هاي تعيين شده براي آنان را رعايت نمي كنند و ميزان حق وكالت خود را با توجه به پرونده تعيين مي كنند.وي درخصوص نسبت حقوق قضات با وكلا گفت: وكلا وابسته به بخش خصوصي هستند و در چهارچوب قوانين كانون وكلا فعاليت مي كنند اما قضات وابسته به تشكيلات دولتي هستند و مقايسه حقوق اين دو قشر با يكديگر صحيح نيست.

خرابي سيستم تهويه بيماران را به حياط بيمارستان كشاند
ايسنا: يكي از رزيدنت هاي بيمارستان امام حسين (ع) اعلام كرد شب گذشته به دليل هواي نامطبوع و فقدان سيستم تهويه هوا، بيماران شب را در محوطه بيمارستان سپري كردند.وي مدعي شد: از اوايل تابستان تهويه بيمارستان خراب است و وقتي به تاسيسات بيمارستان مراجعه مي كنيم، تاسيسات اعلام مي كند كه ما از زمستان خرابي  دستگاه ها را به بيمارستان اعلام كرده ايم.اين رزيدنت با اشاره به هواي نامطبوع و گرم بيمارستان گفت: داروهاي ما در هواي ۳۳ درجه اتاق در حال خراب شدن هستند و پزشكان و پرستاران به علت هواي گرم از شب تا صبح حتي يك لحظه  هم نمي توانند استراحت كنند.

مردان ۲۵ و زنان ۲۳ سالگي را براي ازدواج دوست دارند
ايسنا: نتايج يك تحقيق حاكي از آن است كه مردان در سن ۲۵تا ۲۹ سالگي و زنان در سن ۲۳ سالگي علاقه مند به ازدواج هستند.همچنين مردان درباره اينكه دوست دارند همسر آينده آنها چند سال داشته باشد، بيان كرده اند كه با ميانگين تفاوت سني ۴ سال، علاقه مندند كه همسرشان ۲۱ تا ۲۹سال سن داشته باشد اما اين خواسته در ميان زنان ۳ تا ۸سال است، به عبارتي ديگر زنان دوست دارند كه همسر آينده شان ۲۶ تا ۲۸ساله باشند. راستگويي و داشتن صداقت با ۱۱/۴۸ درصد، قابل اعتماد بودن با ۷۳/۴۷ درصد، خوش اخلاق بودن با ۵۴/۴۷ درصد، نجيب و پاكدامن بودن با ۴۴/۴۷ درصد و داشتن سلامت جسماني با ۹۲/۴۶ درصد پنج اولويت اول جوانان مجرد ايراني براي گزينش همسر آينده شان است.

بيكاري ماماها با طرح پزشك خانواده رفع نمي شود
فارس: عضو شوراي عالي نظام پزشكي گفت: بر اساس طرح پزشك خانواده قرار است به ازاي هر دو پزشك خانواده يك نفر ماما استخدام شود ولي حقوق اندك ماماها و ضوابط جذب ماما در اين طرح عملا شرايطي را به وجود آورده كه اجراي آن تاثيري در رفع بيكاري ماماها ندارد.
نوشين زنده زبان افزود:  براساس طرح پزشك خانواده قرار است در جاهايي كه جمعيت تعريف شده كمتر از چهار هزار نفر است يك پزشك خانواده بكارگيري شود و در جاهايي كه بيش از چهار هزار نفر جمعيت تحت پوشش وجود دارد دو پزشك مشغول بكار شود و در كنار آنها يك نفر ماما نيز باشد.وي ادامه داد: حقوقي كه بر اساس طرح پزشك خانواده براي فعاليت ماماها در روستاها در نظر گرفته شده است بين۲۳۰ تا۳۴۰ هزار تومان است در حالي كه حداقل حقوق تعريف شده براي پزشكان عمومي بكارگرفته شده در اين طرح ۶۵۰ هزار تومان و سقف آن يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان است.
اين كارشناس مامايي اضافه كرد: مشكل ديگري كه در جذب ماماهاي بيكار در طرح پزشك خانواده وجود دارد اين است كه اولويت جذب ماما را در اين طرح به ماماهاي شاغل در دانشگاههاي علوم پزشكي داده اند و در صورتي كه ماماهاي شاغل در دانشگاهها تمايلي براي رفتن به روستاها نداشته باشند آن وقت از كارشناسان مامايي كه ثبت نام كرده اند دعوت به كار مي شود.زنده زبان گفت: در زمان حاضر از مجموع ۳۳ هزار ماماي كشور فقط ۱۰ هزار نفر شاغل هستند و بيش از ۲۳ هزار كارشناس مامايي در كشور بيكار هستند و متاسفانه اجراي نامناسب طرح پزشك خانواده نيز گره اي از مشكل بيكاري آنان نمي گشايد.

دستمزد مبناي كسر حق بيمه كاركنان سينماها اعلام شد
ايسنا: سازمان تأمين اجتماعي با صدور بخشنامه اي دستمزد مقطوع مبناي كسر حق بيمه شاغلان سينماها را اعلام كرد.
دستمزد مقطوع مبناي كسر حق بيمه شاغلان در سينماهاي كشور، براساس اختيارات ماده ۳۵ قانون تأمين اجتماعي، در هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي، تصويب و به واحدهاي اجرايي اين سازمان در سراسر كشور ابلاغ شد.
بر اساس ماده ۳۵ قانون تأمين اجتماعي، اين سازمان مي تواند در موارد لزوم، مزد يا حقوق بيمه شدگان برخي از فعاليت ها را طبقه بندي و حق بيمه را از محل درآمد مقطوع از بيمه شدگان و كارفرمايان دريافت و كمك هاي نقدي را نيز بر همان اساس، محاسبه و پرداخت كند.
لازم به ذكر است كه تعيين دستمزد مقطوع براي برخي از فعاليت ها با مشاركت اتحاديه ها و مجامع صنفي مربوط انجام مي شود و مبناي محاسبه و كسر حق بيمه شاغلان اين فعاليت ها قرار مي گيرد.
به موجب بخشنامه جديد سازمان تأمين اجتماعي، دستمزد مقطوع مدير يا مدير اكران سينما در شهرهاي با جمعيت كمتر از ۵۰۰ هزار نفر ۸/۱ برابر حداقل مزد، آپاراتچي ۵/۱ برابر، بليت فروش و سركنترل ۴/۱ برابر، كنترلچي ۲/۱ برابر، بوفه چي ۱/۱ برابر و سرايدار سينما يك برابر حداقل دستمزد مشمولان قانون كار تعيين شده است.
گفتني است در شهرهاي با جمعيت بيش از ۵۰۰ هزار نفر، دستمزد مقطوع مبناي كسر حق بيمه براي مدير يا مدير اكران سينما ۲ برابر حداقل دستمزد، آپاراتچي۶/۱ برابر، بليت فروش و سركنترل ۵/۱ برابر، كنترلچي ۳/۱ برابر، بوفه چي۲/۱ برابر و سرايدار سينما يك برابر حداقل دستمزد تعيين شده است.
حداقل دستمزد شاغلان مشمول قانون كار در سال جاري، حدود ۱۲۳ هزار تومان براي هر ماه است.

جزوات سلامت و بهداشت دانش آموزان
فارس: رياض غيرتمند مديركل دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش گفت: تمام جزوات بهداشت و سلامت دانش آموزان تهيه شده است كه در ابتداي مهرماه در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.براي بهداشت ياران مدارس ۲۵ جلد كتاب پيشگامان سلامت، چهار جلد كتاب سلامت نوجواني براي دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزي، يك كتاب در زمينه آموزش پيشگيري از «اچ .آي.وي» ، تعدادي كتاب در زمينه «اچ.آي.وي» براي معلمان و يك بسته نرم افزاري براي مديران مدارس در اين زمينه آماده شده است.

پي گيري مسايل پيشكسوتان جهاد و شهادت
مشكلات جانبازان، واقعي است
گروه اجتماعي: خبرگزاري مهر با انتشار گزارش ۱۴ صفحه اي، توضيحاتي را در مورد سلسله گزارشهاي خود در خصوص جانبازان ارائه كرد.
در سلسله گزارشهاي پيش از اين خبرگزاري كه بخشهايي از آن در روزنامه همشهري استفاده شده است به مشكلات جانبازان از جمله اشتغال، عدم دسترسي آسان به داروها، مشكلات خانواده هايي كه جانباز اعصاب و روان در آن حضور دارد، امكانات رفاهي، مسكن و ... اشاره شده است.
بنياد جانبازان با ارسال توضيحاتي موارد درج شده در گزارشهاي را تكذيب كرد. يكي از اين تكذيبيه ها نيز به دنبال درج گزارشي از يك جانباز كرجي به روزنامه همشهري ارسال و پاسخ به آن منوط به توضيح منبع اصلي گزارشها شد.
خبرگزاري مهر با در دست داشتن چند سؤال كه از جمله نكات جوابيه بنياد شهيد بود به سراغ ۹ جانباز مورد نظر رفت و از جانبازان مسعود اخگري، سيد علي ابراهيمي، حسين اختياري، سعيد صيادي، حسن كوهي، غلامرضا شفيعي و فرزند جانباز ابراهيم جامه بزرگي در مورد متن مصاحبه شان با خبرگزاري پرسيد: آيا اين مطالبي را كه از قول شما در خبرگزاري مهر منتشر شده است تأييد مي كنيد؟ آن روز كه ما براي مصاحبه آمديم خود را با چه عنواني معرفي كرديم؟ آيا ما به شما گفتيم مشكلاتتان را حل مي كنيم؟ ۷ نفر از جانبازان نيز در پاسخ به اين سؤالات مطالب خود را كه در مورد مشكلاتشان گفته بودند، تأييد كرده و بر واقعي بودن همه مشكلات خود صحه گذاشتند.
خبرگزاري مهر در مورد تصوير تكذيبيه دو نفر از جانبازان، محمد جعفرپور و حسن حسني نائيني، كه با نامه بنياد شهيد ارسال شده است نوشته است: برخورد جانبازاني كه حاضر به مصاحبه نمي شدند و با ترس و واهمه از هر گونه گفت و گويي سر باز مي زدند احتمال صحت اين مطالب را قوت مي بخشد. جانباز حسن نائيني در زير نامه اي كه از سوي بنياد تنظيم شده نوشته است: «اين مطالب با دوره كردن من و استرس جانبازي كه دارم و گفتن نظام و مسئولين را بردي زير سؤال، نوشتم و مطالب فوق را قبول ندارم.»

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |