چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۴
مروري بر مشكل  كم خوابي و بي خوابي كودكان
مامان، چند دقيقه بيدار بمانم؟
001050.jpg
«پروين» دوست دارد كه مهران ۹ ساله و مارال ۸ ساله هر شب ساعت ۹ به رختخواب بروند. ولي به علت فعاليت هاي فوق العاده خارج از مدرسه مانند؛ كلاس هاي ورزش، پيانو و همچنين تكاليف مدرسه كمتر مي گذارد كه آنها به موقع بخوابند. «پروين» مي گويد: «با وجود همه اين كارها، آنها بايد به حمام بروند شام بخورند.» اكثر شب ها، آنها ساعت ۱۰ مي خوابند و صبح زود ساعت ۶ نيز با صداي گريه برادر كوچكترشان از خواب بلند مي شوند، در مجموع آنها ۸ ساعت در طي شبانه روز مي خوابند.او مي گويد: «هميشه من فكر مي كردم كه كارهاي عجيب و غريب دخترم باعث مي شود كه او كم بخوابد.»«پسرم،« مهران» نيز خيلي خسته است. تصميم  گرفتم كه فعاليت هاي فوق العاده شان را كم كنم ولي پسرم مخالفت مي كند و همه مي دانيم كه او اين مقدار فعاليت را دوست دارد.»
متأسفانه، كودكان دوست دارند كه بيشتر وقتشان را به انجام اين گونه فعاليت ها بپردازند. بچه هاي ۷ تا ۱۰ سال حداقل به ۹ ساعت خواب در طي شبانه روز نياز دارند. ولي ۳۰ درصد از آنها به ميزان كافي نمي خوابند.

خستگي يكي از دلايلي است كه باعث به وجود آمدن مشكلات رفتاري و به خطر انداختن سلامت جسمي كودكان اين سن و سال مي شود. كودكان خسته، بيشتر از بچه هايي كه استراحت كافي دارند به خودشان آسيب مي رسانند و خيلي بيشتر به سردرد و افسردگي مبتلا مي شوند و همچنين خيلي سريع تر، از انجام عملي منصرف مي شوند. معمولاً  اين گونه كودكان توانايي كمتري در دريافت اطلاعات جديد در مدرسه دارند. حتي ممكن است خيلي سريع تر از ديگران چاق و فربه شوند(چاقي دوران كودكي). كمبود خواب بر روي عملكرد جذب قند تأثيرگذاشته و باعث افزايش وزن مي شود.
خستگي مفرط كودكان هميشه به راحتي قابل تشخيص نيست، اما بعضي ها علائم مشخص و بارزي دارند. علائمي مانند: آنها خيلي سخت و به زحمت مي خوابند، از شدت خستگي ناله مي كنند، آخر هفته دير مي خوابند و در مسافت هاي كوتاه در ماشين چرت مي زنند. اما برخي ديگر از كودكان بيش ازحد فعال، عصبي و بي قرار هستند. نتيجه تمام اينها چيست؟ اختلالات بيش فعالانه اي كه بعضي از كودكان از خود نشان مي دهند، در واقع ناشي از بي خوابي است و خستگي مفرط مي تواند اين اختلالات را تشديد كند.
استراحت بدون آرامش
در واقع، تعدادي كودكان، بسيار كمتر از آن مقدار زماني مي خوابند كه والدينشان فكر مي كنند. آنها به سختي به خواب مي روند يا پس از مدت كمي به علت دست و پنجه نرم كردن با نگراني هاي عجيب و سنگين از خواب بيدار مي شوند. بيشتر مراجعه كنندگان به كارشناسان در محدوده سني دبستان قرار دارند كه از اضطراب و كم خوابي رنج مي برند. به طور كلي نگراني هاي اجتماعي يكي ديگر از عوامل كم خوابي شبانه كودكان مي باشد.
به منظور پي بردن به اين كه آيا فرزندتان در خوابيدن مشكلي دارد، بپرسيد چگونه مي تواند راحت بخوابد، سپس سعي كنيد كه به توصيه هاي زير براي راحت خوابيدنش، عمل كنيد.
فعاليت هايش را كم و محدود كنيد
اگر فرزندتان اغلب، تا انجام دادن تمام تكاليفش نمي خوابد يعني بيشترين وقتش را براي انجام اين كار مي گذارد و تمام بعد از ظهر به اين كار مشغول است، اجازه ندهيد كه كار ديگري انجام دهد، حتي اگر مخالفت مي كند. ولي اگر فقط تكاليف مدرسه اش تمام وقت او را در منزل مي گيرد، با آموزگارش در اين رابطه صحبت كنيد.
تلويزيون را خاموش كنيد. كودكاني كه قبل از خواب برنامه هاي تلويزيوني تماشا مي  كنند سخت تر از ديگران به خواب مي روند. تلويزيون نيز، همانند نوارهاي ويديويي و بازي هاي رايانه اي تحريك كننده است و مانع خوابيدن كودك مي شود. بنابراين قبل از ساعت خواب تمام لوازم الكترونيكي و صوتي تصويري را خاموش كرده و به هيچ عنوان تلويزيون در اتاق فرزندتان قرار ندهيد.
براي شام غذايي سبك درست كنيد
به فرزندتان چند ساعت قبل از خواب آب، چاي و يا هر نوشيدني ديگري ندهيد، همچنين از خوردن غذاهاي سنگين و ديرهضم در آخر شب جلوگيري كنيد.
در هنگام خواب به او آرامش دهيد
كمك كنيد تا فرزندتان آرام باشد، درست مانند زماني كه كوچكتر بود او را حمام كرده و كتاب داستان برايش بخوانيد. سعي كنيد كه يك ساعت قبل از خواب او را به هيچ وجه نگران و مضطرب نسازيد. چراغ خواب كم نوري در اتاقش روشن كنيد. اگر فرزندتان هنگام خواب خيلي سريع سرش را برمي گرداند و مي گويد: «حالا، حالا بروم بخوابم.» مطمئناً  او خيلي به سختي خواهد خوابيد.
در مورد چيزهايي كه به او مربوط مي شود
صحبت كنيد.
شب هنگام، زماني كه فرزندتان به تنهايي در تختخوابش هست، خيلي بيشتر از طول روز در مورد مشكلاتش احساس نگراني مي كند. طوري نشان دهيد كه او بداند با مشكلاتش تنها نيست و شما او را در تمام كارهايش همراهي خواهيد كرد.
سعي كنيد با نرمش و ورزش او را آرام كنيد
اگر كشيدگي عضلات فرزندتان را آرام مي كند، پيشنهاد دهيد كه او يك صحنه آرام را تصور كند يا سعي كنيد كه با تمرينات ساده و آرام بخش مانند اين كار او را آرام كنيد: زماني كه او در تختخواب استراحت مي كند، ماهيچه هاي نوك اندام بدنش را سفت بگيرد و سپس رها كند و همين كار را از اندام هاي بالايي تا نوك انگشتان پايش انجام دهد.
نكات مهمي كه باعث كم خوابي كودكان مي شود:
در اينجا به چند عامل مشترك كه باعث كمبود خواب كودكان ۷ تا ۱۰ سال مي شود اشاره مي كنيم.
خفگي و بسته شدن راه نفس در هنگام خواب
بسته شدن راه تنفسي در هنگام خواب معمولاً  به دليل بزرگ بودن لوزه ها يا چاقي بيش از حد است كه باعث بيدار شدن فرد به دفعات مختلف مي شود. همچنين اين گونه افراد با صداي بلند خروپف مي كنند.
روش درمان: خارج كردن لوزتين يا لوزه سوم و يا كاهش وزن.
درد در ناحيه پاها
اين گونه كودكان احساس مي كنند پاهايشان خواب مي رود و يا به اصطلاح سوزن سوزن مي شود و در ناحيه پاها احساس درد و ناراحتي مي كنند. آنها به علت دردناك بودن پاهايشان، هنگام خواب مرتباً  لگد مي زنند و پاهايشان را تكان مي دهند.
روش درمان: ورزش كردن به روش هاي ساده و خواب به اندازه كافي و كارهايي كه براي خواب راحت توصيه مي شود.
راه رفتن در خواب
كودكان ممكن است بدون اين كه بيدار شوند در جاهاي خطرناك و نامناسبي راه بروند.
روش درمان:معمولاً  كودكاني كه در خواب راه مي روند، دوران نوجواني را پشت سر گذاشته اند. پزشكان توصيه مي كنند كه براي پله ها و ديگر جاهاي خطرناك از وسايل امن و درهاي مخصوص استفاده كنند و اگر راه رفتن در خواب آنها پي در پي و هميشگي است براي آنها داروهاي آرام بخش تجويز مي كنند.
كابوس هاي شبانه
كودك در تختخوابش از ترس تكان نمي  خورد، چشم هايش را مي گشايد و با صداي بلند گريه كرده و تقاضاي كمك مي كند. نگراني و آشفتگي او ممكن است براي يك ساعت يا بيشتر نيز به طول بكشد.
روش درمان: با خوابيدن بيشتر ممكن است تعداد اين حادثه ها و صحنه ها كمتر شده و به حداقل برسد.
منبع: Parents
ترجمه: رزيتا شاهرخ


شب بخير دوست عزيز
خواب يكي از نيازهاي اصلي انسان است. همان قدر كه انسان ها براي زنده ماندن به اكسيژن نياز دارند به خواب كافي نيز نيازمندند. خوب خوابيدن فوايد پنهان و آشكار بسياري بر روي سلامت رواني و فيزيكي انسان ها دارد و عدم داشتن خواب كافي در دراز مدت تأثيرات سويي بر روي سلامتي دارد. با وجود پيشرفت هاي چشمگير علمي هنوز انسان هاي بسياري از بي خوابي رنج مي برند و كمتر كسي را مي توان يافت كه حداقل يك روز در هفته بد نخوابد. كم خوابي يك از جدي ترين مشكلاتي است كه در حال حاضر سلامت انسان ها را تهديد مي نمايد. اگر شما اينگونه فكر نمي كنيد بهتر است به اين موضوع توجه نماييد كه براساس مطالعات جديد انجام شده كه توسط كارشناسان علم خواب صورت گرفته، مردمي كه روزانه كمتر از ۴ ساعت استراحت مي كنند احتمال مرگشان در ۶ سال دو برابر بيشتر از كساني است كه هر روزه ۸ ساعت يا بيشتر استراحت مي كنند.
ممكن است از خودتان بپرسيد كه چگونه مي توانيد مطمئن شويد كه خوب و به اندازه استراحت مي كنيد؟ هر چند كه تاكنون كارشناسان روش هاي بسياري را براي بهتر خوابيدن پيشنهاد كرده اند و كتاب هايي نيز در اين زمينه تأليف شده است. فراموش نكنيد كه خواب يك فرايند كاملاً طبيعي است و بدن انسان تنها پذيراي روش هاي طبيعي و عاري از هرگونه تزريق هاي شيميايي است. اگر شما جزو افرادي هستيد كه نمي توانيد به راحتي بخوابيد مي توانيد با مطالعه اين روش ها كه جزو سالم ترين و طبيعي ترين روش هاي شناخته شده مي باشند مشكل بدخوابي خود را كاملاً برطرف نماييد.
* از خوردن مايعات قبل از خواب خودداري كنيد.
* اتاق خوابتان بايد كاملاً تاريك ، ساكت و داراي تهويه مناسب باشد.
* براي اينكه به خواب برويد تلاش نكنيد. هر چه بيشتر تلاش كنيد سخت تر به خواب مي رويد.
* از تخت خوابتان فقط براي خوابيدن استفاده كنيد. تماشاي تلويزيون و مطالعه كردن عادت سريع به خواب رفتن را در شما از بين مي برند.
* قبل از خواب و در خارج از رختخواب خود مدتي مطالعه كنيد. مطالعه به ذهن شما كمك مي كند تا با آرامش بيشتري بخوابيد.
* قبل از خواب مقداري حركات كششي سبك انجام دهيد، با اين كار عضلات شما براي خوابيدن آماده مي شوند.
* اگر نيمه شب از خواب بيدار مي شويد از رختخواب خود خارج نشويد. بيداري و در معرض نور قرار گرفتن چشمان باعث افزايش بي خوابي شما مي شوند.
* خوردن تقريبا ۵۰ _ ۲۰۰ ميلي گرم ويتامين ۳ _B بيست دقيقه قبل از خواب بسيار مؤثر است. مقدار مورد نياز اين ماده با توجه به خصوصيات فيزيكي افراد كمي متفاوت است. مقدار ايده آل مصرف اين ويتامين تا حدي است كه در شما احساس خواب آلودگي توليد كند.
* سعي كنيد هر روز صبح در ساعت مشخص بيدار شويد، خواب زياد مي تواند باعث بي خوابي شما در شب گردد.
* سعي كنيد صبح ها به مدت ۳۰ دقيقه پياده روي كنيد. خورشيد صبحگاهي به تنظيم ساعت مغناطيسي بدن كمك مي كند.
* از ايجاد هرگونه مزاحمت (تماس تلفني و...) در زمان خواب جلوگيري كنيد.
* حيوانات خانگي مثل گربه و ساير پرندگان را در اتاق خوابتان نگه داري نكنيد، در اتاق را بسته و صدا و روشنايي را به حداقل ميزان خود برسانيد.
* از مصرف موادي مثل قهوه و سيگار كه حاوي كافئين و نيكوتين هستند خودداري كنيد، زيرا در اين مواد عناصري وجود دارند كه باعث بيداري طولاني مدت مي گردند.
* از چرت زدن هاي طولاني در طول روز خودداري كنيد. چرت زدن بيش از حد مي تواند باعث بي نظمي در الگوي خواب شود. فقط ۱۰_ ۱۵دقيقه خواب سبك بين ساعت ۲ الي ۴ بعد از ظهر براي بدن شما كافيست.
* ميزان خواب روزانه تان را با ميانگين خوابتان در هفته گذشته تنظيم كنيد.زياد خوابيدن باعث رفع كمبود بي خوابي شما نمي شود.
* نماز ،دعا و تأمل علاوه بر اثرات معنوي و ايجاد آرامش به بهتر و زودتر به خواب رفتن كمك مي كنند.انجام اين كارها منفعت هاي ديگري هم دارد. تكنيك هاي تمركز نشان داده است كه نماز خواندن و تمركز كردن قبل از خواب به علت از بين بردن اضطراب يك استراحت عميق بوجود آورده و يك درمان مؤثر براي بي خوابي است.
* تمرينات ورزشي خود را ۶ ساعت قبل از زمان خوابتان انجام دهيد. ورزش كردن در هنگام عصر مي تواند باعث بيداري شما در طول شب گردد.
* براي داشتن يك خواب لذت بخش و عميق بهتر است ۲ ساعت قبل از خواب به مدت ۱۵ _ ۳۰ دقيقه دوش  آب گرم بگيريد. دوش گرفتن عضلات بدن را گرم كرده و باعث آرامش آنها در طول زمان خواب مي شوند.
* سعي كنيد در تمام روزهاي هفته در ساعت مشخصي به خواب برويد. از بيدار ماندن در شب هاي آخر هفته به اين بهانه كه فرداي آن روز مي توانيد بيشتر بخوابيد جداً خودداري كنيد. دير خوابيدن در آخر هفته مي تواند به بي خوابي در طول هفته منجر شود.
* براي وعده شام سعي كنيد از موادي استفاده نماييد كه مقدار تريپتوفان آنها زيادتر است. اين ماده يكي از اسيد آمينه هاي اصلي است كه بدن از آن براي درست كردن انتقال دهنده هاي عصبي مثل سرتونين و ملاتونين استفاده مي كند. اين مواد از عصب هاي شيميايي بدن هستند كه به مغز كمك مي كنند تا در شب فعاليت كمتري داشته و در روز كاملاً هوشيار باشد.
به عنوان مثال غذاهايي دريايي ،مرغ ، شير ، پنير، ماست و... داراي مقدار زيادي از اين ماده هستند. اگر مي خواهيد براي بهتر خوابيدن از اينگونه غذاها استفاده كنيد دو الي سه ساعت قبل از خوابيدن از آنها استفاده كنيد.
بر طبق گزارش سازمان NAS (آكادمي ملي علوم) تنها در كشوري مثل آمريكا سالانه ۵/۸ ميليون نفر از قرص هاي خواب آور استفاده مي كنند. بررسي هاي انجام شده نشان داده است كه سالانه براي هر آمريكايي ۱۴۵ قرص واليوم تجويز مي شود كه مصرف بي رويه اين قرص ها عوارضي مانند اضافه وزن، حالت تهوع، يبوست و... به همراه دارد. ضمناً اگر اين قرص ها در سه ماهه اول حاملگي استفاده شوند، به علت نفوذ در شير مادر اثرات بسيار بدي بر روي جنين مي گذارد.
آيا زمان آن نرسيده است كه با قرص هاي خواب آور براي هميشه خداحافظي كرده و سعي كنيم از روش هاي طبيعي مطابق با نياز روح و جسم خودمان براي خوابيدن استفاده كنيم؟
ترجمه و تأليف: محمد صادق اميني

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سينما
علم
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سينما  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |