چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۴
ميوه هاي رنگارنگ تابستان
001056.jpg
اگرچه امروزه به يمن حضور گلخانه ها، در تمام فصول سال مي توانيم انواع ميوه ها را در دسترس داشته باشيم، اما همواره مصرف ميوه هاي فصل به دليل طعم و عطر طبيعي  شان، دلپذير است. فصل تابستان نيز با ميوه هاي رنگارنگش يكي از پرطرفدارترين فصول سال از نظر تنوع ميوه هاست.
خربزه و هندوانه: اين دو ميوه، شاه ميوه هاي تابستان و خنك ترين ميوه هاي فصل براي گذراندن ماه هاي گرم و داغ تابستان به شمار مي روند. مقدار انرژي موجود در آنها كم است. (در حدود ۲۵-۲۰ كالري در هر ۱۰۰ گرم) اين ويژگي، خربزه و هندوانه را به ميوه هاي كاربردي در رژيم هاي لاغري تبديل كرده است. حجم زياد آب موجود در خربزه و هندوانه مي تواند به جبران آب از دست رفته بدن به ويژه در فصل تابستان كمك كند. به همين دليل اين دو ميوه سبب بهبود عملكرد كليه مي شوند. به عنوان مثال هندوانه به دليل دارا بودن مقادير زيادي آب (در حدود ۹۲ درصد) خاصيت ضدعفوني كننده دارد و سموم موجود در بدن را دفع مي كند. خربزه به بهبود عملكرد سيستم گوارش كمك مي كند، زيرا اسيدهاي معده را خنثي مي كند. هم چنين برخي پزشكان معتقدند خربزه داراي خاصيت ضد استرس است، به همين دليل اين ميوه را در رده ميوه هاي آرام بخش طبقه بندي مي كنند. خربزه و هندوانه داراي مقادير كمي آهن و پتاسيم هستند و معمولاً به دليل اين ويژگي، مصرف آنها به كساني كه از فشار خون بالا رنج مي برند، توصيه مي شود. اين دو ميوه سرشار از ويتامين هاي A، C، و فيبر هستند كه به آنها خاصيت ملين بودن مي بخشد.
انگور: تاكنون بيش از ۲۰۰ نوع انگور در سراسر جهان كشت شده است. انگور قرمز و سياه داراي قابليت خنثي كردن راديكال هاي آزاد و خاصيت ضد آنتي اكسيدان دارند، به همين دليل انگور نيز مانند خربزه و هندوانه نقش مهمي در پيشگيري از بيماري هاي قلبي و سرطان دارد. انگور يك ميوه غني است كه خون را تصفيه كرده و باعث شادابي و نشاط ارگان هاي بدن مي شود. انگور فشار شريان ها را ثابت كرده و از انعقاد چربي در آنها جلوگيري مي كند. مصرف انگور به افرادي كه از كم خوني و خستگي مفرط رنج مي برند، توصيه شده است انگور سرشار از پتاسيم، آهن، ويتامين B و C است و مقادير بالاي فيبر موجود در انگور جذب چربي در اندام هاي بدن را كاهش مي دهد و از بروز يبوست جلوگيري مي كند. انگور به دليل مقادير بالاي شكر طبيعي اش منبع خوبي براي تأمين انرژي است، به همين دليل اين ميوه مي تواند نقش مهمي در رژيم غذايي ورزشكاران داشته باشد. خوردن انگور با دانه مي تواند گام مؤثري در مبارزه با پيري باشد. هم چنين روغن موجود در هسته انگور سبب تنظيم كلسترول خون مي شود. اين ميوه مي تواند به درمان سريعتر سرخك، آبله مرغان و ديفتري كمك كند و مصرف آن به بيماراني كه در حال گذراندن دوره نقاهت هستند، توصيه شده است. به علاوه مصريان باستان از انگور در درمان آسم استفاده مي كردند.
001059.jpg
گيلاس: گيلاس نه تنها به دليل رنگ قرمز و جذابش كه به دليل مزاياي بي شمارش يكي از ميوه هاي پرطرفدار فصل است. گيلاس ملين است، روده را ضدعفوني كرده و عملكرد كبد را بهبود مي بخشد. به علاوه گيلاس داراي ويتامين C بوده و اسيد اوريك بدن را كاهش مي دهد و به دليل داشتن پتاسيم و منيزيم سبب افزايش فعاليت هاي مغزي مي شود.
انجير: انجير اولين بار در يونان كشت شده است. انجير ميوه اي پر انرژي و ملين است. اين ميوه سرشار از پتاسيم و آهن است كه از بروز كم خوني جلوگيري مي كند و داراي تركيباتي است كه مي تواند از توليد سلول هاي سرطاني جلوگيري كنند.
هلو: هلو براي اولين بار در چين كاشته شد. اين ميوه داراي آهن، ويتامين E و C است و پوست را پاكسازي مي كند. به همين دليل از هلو در ساخت بسياري از كرم هاي آرايشي و بهداشتي استفاده مي شود. اين ميوه ملين بوده و چون بسيار كم كالري است، در بسياري از رژيم هاي كاهش وزن مورد استفاده قرار مي گيرد.
زردآلو: اين ميوه داراي مقادير زيادي بتاكاروتن و ويتامين C به عنوان دو آنتي اكسيدان قوي است. بتاكاروتن در بدن ما به ويتامين A تبديل مي شود كه ماده مورد نياز براي تقويت بينايي، داشتن پوست و موي سالم و بهبود عملكرد سيستم ايمني بدن است.
زردآلو كم كالري بوده و يك ميان وعده مناسب در بين وعده هاي اصلي غذا است. برگ زردآلوي خشك داراي مقادير زيادي فيبر بوده كه مي تواند در درمان يبوست، فشار بالا و كم خوني مورد استفاده واقع شود. هم چنين به دليل دارا بودن مقادير زيادي پتاسيم اين ميوه به دفع نمك و آب زايد موجود در بدن كمك مي كند و چون سرشار از آهن است، مصرف آن به خانم ها و افرادي كه از كم خوني رنج مي برند، توصيه شده است.
منبع: mijeractual.com و Salady medianas.com
مترجم: طلوع رياضي


نگاهي به نقش كلسيم در بدن انسان
ضروري براي بافت هاي سخت
001053.jpg
۵/۱ تا ۲ درصد از وزن كل بدن هر انسان بالغ را كلسيم تشكيل مي دهد. كلسيم ماده اصلي تشكيل دهنده دندان ها و استخوان (۹۹ درصد) بوده و در اين بافت ها به صورت فسفات كلسيم است. بافت هاي بدن، خون، مايعات ديگر بدن محتوي يك درصد كلسيم هستند.
كلسيم براي رشد، بازسازي و ترميم بافت هاي بدن ضروري است. استخوان ها و دندان ها بدون كلسيم از بين مي روند. از اين رو مصرف كلسيم براي حفظ سلامت دندان ها و استخوان ضروري است.
كلسيم در تنظيم غلظت و ساختار خون، انتقال پيام هاي عصبي، عملكرد بافت عضلاني، جلوگيري از خستگي بدن پس از كار و فعاليت، عملكرد صحيح قلب وتنظيم ضربان قلب، تنظيم و تحريك ترشح هورمونها، تنظيم عملكرد و تأثير هورمونها روي گيرنده ها نقش اساسي داشته و بدون كلسيم كليه اين اعمال مختل مي شوند.
منابع غذايي
كلسيم در بسياري از مواد غذايي وجود دارد، اما لبنيات منبع اصلي كلسيم هستند. در بين محصولات لبني نيز شير در درجه اول و سپس ماست و پنير منبع غني كلسيم هستند.
از آنجايي كه مصرف لبنيات پرچرب و چرب براي بزرگسالان و كودكان پس از ۲ سالگي مناسب نيست، بنابراين بايد انواع كم چرب يا معمولي براي مصرف انتخاب شود. اما بسياري بر اين باورند كه محصولات لبني پرچرب يا چرب كلسيم بيشتري نسبت به انواع معمولي يا كم چرب دارند اما اين عقيده كاملاً نادرست است چرا كه ميزان چربي محصولات لبني نه تنها ارتباطي با محتوي كلسيم آن ندارد بلكه با حذف مقداري از چربي محصولات لبني مي توان ميزان كلسيم آن را افزايش داد. در اروپا با حذف يا كاهش چربي محصولات لبني بخصوص شير آن را باكلسيم غني مي كنند.
براساس نظر متخصصان تغذيه، يك فنجان شير بدون چربي كلسيم بيشتري نسبت به يك فنجان شير كامل (چربي گرفته نشده) دارد. بنابراين بدون نگراني از ميزان كلسيم مي توان از محصولات لبني كم چرب يا بدون چربي استفاده كرد.
شير علاوه بر كلسيم منبع بسيار غني از فسفر و منيزيم است. اين دو ماده معدني به جذب و مصرف كلسيم در بدن كمك مي كنند. ويتامين D نيز ويتاميني ضروري براي جذب كلسيم بوده و مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين D يا پياده روي در معرض آفتاب عامل مؤثري در جذب و نگهداري كلسيم در بدن است.
محصولات لبني ديگر مانند ماست، پنير،كشك، خامه،  سرشير و... نيز منابع بسيار خوبي از كلسيم بوده و مصرف ميزان متعادلي از آنها توصيه مي شود.
علاوه بر محصولات لبني سبزي هاي برگي مانند كلم بروكلي، كلم، گل گلم و يا مواد خوراكي چون قارچ، شلغم، كلم چيني و... نيز منابع غني كلسيم هستند. جدا از كلسيم موجود در اين مواد خوراكي، فيبر و اسيداگزاليك موجود در اين سبزي ها فاكتورهاي مهمي در جهت تسريع جذب و نگهداري كلسيم در بدن هستند.
از منابع ديگر كلسيم مي توان به انواع غذاهاي دريايي چون ماهي سالمون، ساردين، صدف خوراكي اشاره كرد.
انواع آجيل هاي خام بخصوص بادام و از غلات لوبيا و انواع نان منابع بسيار غني از كلسيم هستند.
استفاده از منابع غني از كلسيم به غير از محصولات لبني براي همه افراد و در هر سني توصيه مي شود اما افرادي كه دستگاه گوارش آنها به لاكتوز موجود درشير حساسيت دارد مي توانند از اين منابع استفاده كرده و كلسيم مورد نياز بدن را تأمين كند.
اثرات
افزايش مصرف كلسيم؛ تاكنون بيماري مبني بر افزايش مصرف كلسيم گزارش نشده است چرا كه مازاد ميزان كلسيم از طريق ادرار و مدفوع دفع مي شود. اما اگر در مصرف مايعات امساك كرده و بدن با كمبود مايعات روبه رو شود و مصرف كلسيم نيز افزايش يابد خطر ابتلا به سنگ كليه حتمي است. بنابراين توجه به ميزان مصرف مايعات ضروري است.
كاهش مصرف كلسيم؛ كمبود كلسيم باعث پوكي استخوان، تحليل استخوان هاي فك كه ابتدا به صورت خفيف و نامحسوس و در نهايت به صورت پيشرفته خواهد بود. به دنبال بروز اين مسأله ابتدا مشكلاتي در جويدن ايجاد و سپس فك به طور كامل تحليل رفت و از بين مي رود. فشار خون بالا، نامنظم شدن ضربان قلب، اختلال در انتقال پيام هاي عصبي و... نيز از ديگر مشكلات ناشي از كمبود كلسيم در بدن است.
ميزان مصرف
ميزان نياز بدن به كلسيم روزانه ۲ هزار ميلي گرم است كه مي توان با مصرف ۲ ليوان شير در روز و يا مصرف ديگر مواد غذايي حاوي كلسيم آن راتأمين كرد. زنان باردار، زناني كه به فرزندشان شير مي دهند، كودكان و زنان يائسه بيش از ديگران به كلسيم نياز دارند... سلامت باشيد.
مهتاب. ص. خسروشاهي

خاصيت ضدآلرژي شير مادر
به گفته پژوهشگران فنلاندي، تغذيه نوزادان با شير مادر در جلوگيري از ابتلاي آنان به حساسيت (آلرژي) بسيار مؤثر است.
نوزاداني كه شير مادر نمي خورند و يا اين كه كمتر از يك ماه از شير مادر تغذيه مي كنند، در سنين نوجواني بيش از نوزاداني كه به مدت طولاني شير مادر مي خوردند، دچار حساسيت مي شوند.
نتيجه تحقيقات متخصصان بيمارستان كودكان هلسينكي، پايتخت فنلاند نشان مي دهد ۶۵درصد از نوجواناني كه در دوران خردسالي از شير مادر تغذيه نكرده و يا كمتر شير خورده اند، در معرض انواع مختلف حساسيت هستند. اين در حالي است كه تنها ۳۰ درصد از نوجواناني كه در زمان طفوليت از شير مادر تغذيه كرده اند دچار آلرژي هستند.
در گزارش اين تحقيقات آمده است: علت رواج نداشتن تغذيه با شير مادر آگاه نبودن مادران و همچنين تمايل نداشتن بسياري از مادران جوان به تغذيه نوزادانشان با سينه مادر است. حال آن كه شير مادر بهترين و كامل ترين ماده غذايي براي نوزادان به شمار مي آيد.
شير مادر به دليل داشتن مواد غذايي بسيار ارزشمند، موجب تقويت سيستم دفاعي نوزاد مي شود و بدين ترتيب نوزاد را در برابر حمله ويروس ها و بيماري هاي عفونتي مختلف مقاوم و مصون مي سازد. از سوي ديگر آن دسته از مادراني كه نوزاد را با شير خود تغذيه مي كنند، كمتر در معرض ابتلا به سرطان سينه قرار مي گيرند.
پژوهشگران فنلاندي در تحقيقات چندين ساله خود به اين موضوع مهم اشاره مي كنند كه شيرهاي خشك فاقد دو اسيد چرب موجود در شير مادر است و اين دو اسيد چرب مهم، نقش تعيين كننده اي در ساخت سيستم عصبي نوزادان ايفا مي كند.
بنابر اين نوزاداني كه از بدو تولد شير خشك مي خورند و از نعمت تغذيه با شير مادر محروم مي شوند بيشتر از ساير نوزادان دچار ناراحتي هاي عصبي مي شوند.
به عقيده اين پژوهشگران، تغذيه نوزادان با شير مادر طي سه هفته نخست پس از تولد بسيار ضروري و حياتي است، زيرا مواد و اسيدهاي چرب موجود در شير مادر نقش بسزايي در رشد نوزاد دارد. گذشته از اين، مواد معدني و غذايي موجود در شير مادر، با نيازهاي غذايي نوزادان كاملاً مطابقت دارد و بهترين عامل در جلوگيري از سرايت باكتري ها و ويروس ها به بدن آنان به شمار مي آيد.
ترجمه: علي احمديان كيسمي

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سينما
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سينما  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |