دوشنبه ۲۷ تير ۱۳۸۴
ورزش مدارس
دانش آموزان بين المللي ورزش
001236.jpg
جهانگير كوثري
شكي نيست كه ورزش گسترش خارق العاده اي يافته و بي گمان آن جنبه از آداب ماست كه بيشتر از همه در جهان رونق گرفته است و اين شايد تنها جنبه اي است كه ميان جوامع صنعتي و كشورهاي در حال توسعه، مشترك است. و نيز تا درجه اي كه هر روز افزايش مي يابد، يكي از زنده ترين عناصر روابط بين المللي است، كمتر تماس و برخورد و مبادله بين المللي به اندازه ديدارهاي ورزشي در توده هاي مردم بازتاب ايجاد مي كند.
اما ورزش امروزه كه در واقعيت كنوني خود بيش از پيش بين المللي مي شود آيا در واقع امر و در نهاد خويش هم آنگونه كه بنيانگذاران مجامع بين المللي ورزش مي خواستند، بين المللي است؟

اگر به اين باور برسيم كه آري، ورزش در المپيك و رويدادهاي جهاني، تورنمنت ها، جام ها و مسابقات متعدد بين المللي شده است اما هنوز در بخش دانش آموزان دستاوردهاي ابتدايي هم كسب نشده است. رويدادهاي قاره اي دانش آموزان به ويژه در اروپا روز به روز بيشتر شده است، اما در كشورهاي آفريقايي و حتي آسيايي اين اتفاق روي نداده است، حتي در كشور خودمان كه يكسالي است در اين زمينه فعال شده است. حضور در ميادين بين المللي ورزش دانش آموزان، نوعي فرهنگ سازي، تبادل افكار، اطلاعات و آشنايي با ديگر كشورهاست كه در همان اوان نوجواني، دانش آموز را به سوي تفكر جهاني سوق مي دهد و ابعاد جهاني در روحيه اش نقش مي بندد. يونسكو تنها تشكيلات وابسته به سازمان ملل است كه طيف وسيعي از مشكلات مربوط به توسعه تربيت بدني دانش آموزان را در سطح جهان مورد توجه قرار مي دهد. نهادهاي دانش آموزي ديگري هم فعاليت مي كنند، اما برنامه يونسكو در اين زمينه بسيار جدي است. آن ها حتي به مسائل بهداشت و محيط درس و كار نيز توجه خاص دارند. به منظور كاهش ناهمخواني ميان كشورها در زمينه تربيت بدني و ورزش، فعاليت هاي مختلفي با همكاري سازمان هاي غير دولتي به ويژه شوراي بين المللي علوم ورزش، تربيت بدني دانش آموزان انجام گرفته و هدف از آن فعاليت، عبارت است از:
الف) تأمين دسترسي كودكان و جوانان به تربيت بدني و ورزش در سيستم مدارس و در چهار چوب برنامه هاي غيررسمي آموزشي.
ب) ترويج ورزش براي همه
پ) آموزش مربيان در سطوح مختلف دانش آموزي
ت) سازمان دادن هفته بين المللي فعاليت هاي بدني دانش آموزان
ث) كمك به گسترش تحقيقات در علوم ورزش پايه دانش آموزان و تبادل اطلاعات كشورها
نوع ديگري از فعاليت ها معطوف به دفاع و حمايت از روش هاي اخلاق ورزش است: بازي عادلانه، خودشكوفايي هماهنگ، ميل به پيش افتادن، تقويت همبستگي، روحيه گروهي، از خودگذشتگي، وفاداري، رادمردي، احترام به قوانين و مقررات و رقبا، كنترل ميل به خشونت، اين ارزشها امروزه به وسيله نيروهايي غيرورزشي تهديد مي شوند كه مايل اند ورزش را تا سطح يك فعاليت  پول ساز تنزل و آنرا به رويارويي هاي تلخ و در برخي مهلك سوق دهند. اين مهم تنها از راه پرورش فردي به كمك آموزش تحقق مي يابد.
تربيت بدني آموزش و پرورش ايران چند سالي است فعاليت دامنه داري را براي حضور در مجامع بين المللي آغاز كرده است، مسئولين آموزش و پرورش با علم و آگاهي به درس تربيت بدني در مدارس از نظر كمي و كيفي اهميت و جايگاه بخش دانش آموزي در ورزش كشور را بخوبي درك كرده   اند.
001239.jpg
آنها خوب مي دانند كه جوامع انساني بر پايه نهادها و سازمانهاي اجتماعي استوار است كه نقش و اهميت هر يك در اداره آنها، با توجه به تأثيري كه هر سازمان مي تواند در فرايند توسعه كشور داشته باشد، مشخص مي شود. در اين زمينه آموزش و پرورش از جمله سازمان هاي زيربنايي جوامع بشري است كه با توجه به نقش محوري آن در فرايند توسعه، به ويژه توسعه نيروهاي انساني، از اهميت ويژه اي برخوردار است. اين سازمان و زيرمجموعه هاي آن كه با هدف تربيت نسل آينده و متناسب با اهداف از پيش تعيين شده شكل گرفته، نيازمند برنامه ريزي هاي اصولي و مطابق با نيازهاي جامعه در زمينه هاي مختلف است.
در اين خصوص، به نظر مي رسد همراه با ديگر برنامه هاي آموزشي در حوزه هاي شناختي و عاطفي كه در حال حاضر بيشتر مورد توجه و نظر برنامه ريزان است، يك برنامه اصولي تربيت بدني نيز قادر است ضمن تأمين سلامت جسماني و رواني دانش آموزان و با ايجاد زمينه هاي مساعد براي رشد و پرورش استعدادهاي بالقوه آنان موجب پويايي و توسعه  كشور گردد. در اين راستا عوامل مؤثر براي اجراي برنامه  هاي كوتاه و دراز مدت چيست؟
الف) محتواي برنامه
ب) شرايط اجراي برنامه
پ) آموزش و توسعه
ت) تدوين نظام ارتباطات و جذب اطلاعات
در بند (ت) بخوبي مي توان به نقش بين المللي ورزش دانش آموزان پي برد، در واقع اين فاكتور عمده قادر است دانش آموزان ما را در سطح پيشرفته ورزش و تربيت  نگاه دارد و نوعي توقع جهاني در آنها ايجاد كند. پس، زمينه  حضور بين المللي دانش آموزان، آينده اي را براي نسل بعدي ترسيم مي كند كه خواسته هاي قهرماني و موفقيت در ميدانهاي بزرگ المپيك و جهاني را دارند. حركت از نقطه مدارس، مي تواند پشتوانه هاي محكمي براي تيم هاي ملي ما در رشته هاي مختلف ايجاد كند. زماني كه در كشور آلمان فراگيري رشته شنا در هفت سالگي يك اجبار و قانون مي شود، مي توان در دورنماي ورزش قهرماني  آنها، شناگران بزرگ جهان را ديد.
در واقع، هنگام ثبت نام از دانش آموزان سال اول يك امتحان شنا نيزبه جز ديگر مدارك بايد داده شود و بقيه مسائل در مدارس به آنها آموزش داده خواهد شد.
حضور دانش آموزان ورزشكار خود را در ميادين بين المللي به فال نيك مي گيريم و اميدواريم اين حركت با تداوم خود، زمينه را براي فعاليت هاي بين المللي ديگر فراهم نمايد.

وين روني
تشنه يادگيري ام
001242.jpg
وين روني متولد بيست و چهارم اكتبر ۱۹۸۵ در شهر بندري ليورپول است.
او نخستين فصل حضورش در ليگ برتر را در سال ۲۰۰۲ با تيم اورتون آغاز كرد و تا سال ۲۰۰۴ كه با مبلغ سي ميليون پوند به تيم بزرگ منچستر پيوست در اورتون حضور داشت. با اين قرارداد او به عنوان گرانترين بازيكن جوان تاريخ فوتبال دنيا شناخته شد. نخستين بازي او در ليگ برتر به فصل ۲۰۰۳ _ ۲۰۰۲ برمي گردد كه او در گودسين پارك برابر تاتنهام به ميدان رفت، اما در ۹ بازي بعد موفق به گلزني شد، آن هم در سن شانزده سالگي و برابر آرسنال. در آن ديدار دراماتيك كه اورتون دو بر يك پيروز شد و او را تبديل به يك ستاره كرد. استعدادهاي او در رده ملي نيز شناخته شد و او در فوريه ۲۰۰۳ به عنوان جوانترين بازيكن تاريخ انگلستان به عنوان ذخيره در بازي برابر استراليا در آيتون پارك وارد ميدان شد و نيز به عنوان جوانترين گلزن تاريخ تيم ملي انگلستان در دسامبر ۲۰۰۳ برابر مقدونيه موفق به گلزني شد. شهرت او به عنوان يكي از برترين بازيكنان جوان دنيا پس از نمايش هاي خيره كننده اش در يورو ،۲۰۰۴ افزايش يافت. در آن رقابت ها او موفق شد چهار بار دروازه حريفان را بگشايد. گل خيره كننده اش برابر كرواسي كه از فاصله بيست و پنج متري به ثمر رسيد، سرآلكسن فرگوسن را قانع كرد اين مهاجم را كه به گفته خودش از چهارده سالگي دنبال او بوده با مبلغ سي ميليون پوند به خدمت بگيرد.

* خب وين، قرار گرفتن در صفحه هاي اول و آخر همه روزنامه ها چطور است؟ آيا از اين همه توجه خسته نشده اي؟
- اگر صادقانه بگويم، خارق العاده است. وقتي در خيابان راه مي روم يا در حال رانندگي و يا هر كار ديگري كودكان و ديگران را مي بينم كه مي ايستند و به من نگاه مي كنند كه اين بعضي اوقات جالب و بعضي اوقات سخت اما اگر من بخواهم كه هميشه در اوج بازي كنم بايد قادر به كنترل اين موارد باشم.
* بسياري از جوانان تو را قهرمان خود مي دانند در اين مورد چه احساسي داري؟
- احساس خوبي دارم. واضح است كه دوست دارم بهترين نمايش خود را ارائه دهم اما اگر بتوانم ديگران را نيز خوشحال كنم كار بسيار بزرگي انجام داده ام و دستاورد بزرگي برايم خواهد بود. از نخستين لحظه اي كه فوتبال را شروع كردم دوست داشتم حرفه اي باشم. گذران زندگي با فوتبال رؤيايي بود كه برايم به حقيقت پيوست.
* در نوجواني چه كساني قهرمانان تو بودند؟
- امثال پل گاسكوئين، آلن شيرر و نيز دانكن فرگوسن، چون او براي اورتون بازي مي كرد. من چند باري به ملاقات دانكن رفته بودم، مي دانيد كه كودكان در مورد فوتبال و قهرمانانش چه احساسي دارند و براي من هم جز اين نبود. ديدن يكي از اسطوره هاي دوران كودكي بسيار جالب است.
* تو يكي از اعضاي تيم رؤيايي منچستر هستي. كاپيتان تيم براي تو چه كسي است؟
- به احتمال فراوان اريك كانتونا. او رهبر بزرگي بود و كسي بود كه افتخارات بزرگي براي منچستر به ارمغان آورد.
* آيا بازيكنان بزرگي مثل كانتونا تأثير زيادي بر نحوه بازي ات داشته يا خانواده ات اين تأثير را گذشته اند؟
- فكر مي كنم هر دوي آنها. خانواده ام يقينا تأثير زيادي روي كل زندگي ام داشته اند مخصوصا در مواجهه با مشكلات خارج از زمين، اما داشتن الگوهاي فوتبال به عنوان يك نوجوان بيشتر باعث شد تا تصميم قطعي تري براي ستاره شدن بگيرم پس تركيبي از هر دوي آنها روي من تأثير گذاشته است.
* تو و استيون جرارد زوج فوق العاده اي هستيد. آيا داشتن يك زوج در فوتبال كه بتواند فشارهاي وارد بر يك بازيكن حرفه اي فوتبال را درك كند، مهم است؟
- تمام بازيكنان سعي خود را براي كمك به يكديگر و در نهايت به تيم مي كنند، بخصوص اگر بازيكن جواني در تيم باشد. همگي تيم يك جور رفتار مي كنند، بعلاوه خانواده ام نيز در خارج از ميدان منتظر و مراقب من هستند تا بتوانم با تمركز كامل فوتبال بازي كنم.
* آيا اولين باري كه با لباس منچستر پا به ميدان گذاشتي استرس زيادي داشتي؟
- زياد عصبي نبودم، زيرا با چند بازيكن از تيم ملي كه در منچستر حضور داشتند قبلاً آشنا شده بودم.  يونايتد جوي دوستانه دارد و همه احساس نزديكي مي كنند.
* كار كردن با سرالكس فرگوسن چگونه است؟
- او واقعاً عالي است. او هميشه وقتي كاري را اشتباه انجام مي دهي به ما گوشزد مي كند و نيز زماني كه درست تمرين مي كنيم ما را تشويق مي كند.
حضور او براي من واقعاً فوق العاده است.
* تمرين كدام بازيكن بيشتر روي شما تأثير گذاشته است؟
- همه آنها، اگر چه رايان كيگز و كريستيانو رونالدو هميشه كار خاصي در طول تمرينات انجام مي دهند مخصوصا موقعي كه توپ را در اختيار مي گيرند. فكر مي كنم، تحسين و توصيف آنها واقعاً سخت است و شما بايد آنها را در طول تمرينات ببينيد. روي كين نيز در طول تمرين فوق العاده است و هميشه به بازيكنان روحيه مي دهد و اگر اشتباهي مرتكب شويد به شما تذكر مي دهد كه حواست را جمع كن و فكر چيزي جز فوتبال نباش.
* آيا تمرينات سخت است؟
- تمرينات واقعاً مناسب است و من شكايتي از نحوه تمرين ندارم. از اولين جلسه حضورم در تيم احساس خوبي داشتم. شما مجبوريد هر چه در توان داريد نشان بدهيد، زيرا همه دوست دارند كه پيروز شوند حتي در طول تمرينات.
* آيا بازي كردن در منچستر به رشد فوتبال شما كمك كرده است؟
- من هنوز تشنه يادگيري هستم. از تماشا كردن بازي رونالدو و اسكولز لذت مي برم و اگر بتوانم چيزي از آنها ياد مي گيرم. من هميشه به دنبال اصلاح و رشد هستم. فكر مي كنم تمام بازيكنان در قسمتي از بازيشان بيشتر بايد كار كنند و من نيز از اين قاعده مستثني نيستم.
* وين روني در چه قسمت هايي بيشتر تمرين مي كند؟
- من از قبل روي پاي چپم كار مي كنم و نيز روي ضربات سر. من تمام سعي خود را براي تبديل شدن به بهترين بازيكن انجام مي دهم و به همين دليل سخت  تمرين خواهم كرد.
* آيا شما يكي از طرفداران رونالدينيو هستيد؟
- من معمولا بازي هاي ليگ اسپانيا و رونالدينيو را تماشا مي كنم. به نظر من يك بازيكن بايد بداند كه در ديگر ليگ ها چه اتفاقي مي افتد، بخصوص خارج از ليگ برتر.
* به نظر شما رونالدينيو مستحق جايزه برترين بازيكن جهان بود؟
- فكر مي كنم او و تيه ري هانري تنها بازيكناني بودند كه اين استحقاق را داشتند، اما رونالدينيو به حق در صدر قرار گرفت، زيرا در تمام طول سال فوق العاده بود.
* شما از سوي مجله توتو اسپورت ايتاليا به عنوان پسر طلايي اروپا شناخته شديد...
- بردن يك جايزه هر چه كه باشد هميشه خوب است. بازيكنان فوق العاده ديگري مثل فرناندوتورس و كريستيانو رونالدو نيز مي توانستند صاحب اين جايزه باشند. بهترين بودن در ميان اين همه بازيكن جوان در اروپا واقعاً افتخار بزرگي است.
* در اولين بازي ات براي منچستر موفق به گلزني شدي و درست بعد از آن در تيم ملي نيز حضور پيدا كردي. آيا تا به حال عصبي شده اي؟
- بعضي اوقات. براي هر فوتباليستي وقتي در يك بازي بزرگ به ميدان مي رود كمي عصبي بودن طبيعي است چون فشار زيادي به بازيكن و تيم وارد مي شود. فقط بايد تمركز كرد و به فكر بازي در ميدان بود. در هنگام بازي نيز بايد اعتماد به نفس داشت و بازي خود را ادامه داد، مهم نيست حريفتان چه كسي باشد، اگر هنگام بازي عصبي و نگران باشيد مرتكب اشتباه خواهيد شد.
* راجع به اينكه كارشناسان اعتقاد دارند كمي عصبي هستيد چه نظري داريد؟
- واقعاً هيچ چيز. فكر نمي كنم مشكلي با عصبانيت داشته باشم چون آمار بازي هاي من خلاف اين امر را نشان مي دهد.
* نقطه اوج حرفه شما چه موقعي بوده است؟
- احتمالاً آمدن به منچستر و بازي در يورو .۲۰۰۴ اين تورنمنت واقعاً در سطح بالايي برگزار شد و من نيز نمايش خوبي داشتم و پيوستن به يكي از بزرگترين باشگاههاي دنيا فوق العاده است.
* بهترين گلي كه در يورو ۲۰۰۴ به ثمر رساندي كدام بود؟
- دومين گلي كه برابر كرواسي به ثمر رساندم. زيرا باعث شد كمي فشار روي تيم ما كمتر شود و در نهايت چهار بر دو پيروز شويم. بازي كردن در كنار مايكل اوون واقعاً جالب است.
* آيا مي تواني حرفه ات را در چند كلمه خلاصه كني؟
- تمرين سخت، لذت بخش و مهيج.
منبع: مجله شوت
تلخيص و ترجمه: ج. ك

سايه روشن ورزش
جشنواره بزرگ مدارس فوتبال خوزستان
جشنواره  بزرگ  مدارس  فوتبال  نونهالان  سراسراستان  خوزستان درورزشگاه  تختي  اهواز برگزار شد.
در اين  جشنواره  كه  طي  مراسمي  با شركت  نمايندگان  ۱۰ هزار بازيكن  نونهال  و مربي  از ۸۵ مدرسه  فوتبال  برگزارشد برنامه هاي  مختلف  ورزشي  به  نمايش  درآمد.
دراين  آيين  كه  سيف  الله  دهكردي  رئيس  هيات  فوتبال  خوزستان ، جمعي  ازمسئولان  ورزشي  واوليا نونهالان  فوتباليست  شركت  داشتند دبيرهيات  فوتبال خوزستان  گزارشي  درزمينه  توجه  اين  هيات  به  فوتبال  پايه  ارايه  داد.
عبدالله  حسيني  افزود: نگاه  به  فوتبال  پايه  و مدارس  فوتبال  ازاهداف اصلي  اين  هيات  براي  رشد فوتبال  خوزستان  است .وي  اضافه  كرد: اگرامروز فوتبال  خوزستان  حرف  اول  رادرايران  مي زند به دليل  همين  نگاه  بوده  است  كه  بيش  از پنج سال  است  باهمكاري  باشگاهها آغاز شده  و كماكان  ادامه  خواهد داشت  بطوريكه  مي توان  گفت  خوزستان  ازقطبهاي  اصلي  تامين  بازيكن  براي  تيمهاي  ملي  دررده هاي  مختلف  سني  مي باشد.سپس  هنرجويان  مدارس  فوتبال  خوزستان  كه  در چهار رده  سني  زير ۱۰ ، ۱۱ ، ۱۲و ۱۳ سال  هستند باانجام  رژه  ورزشي  آمادگي  خود را براي  انجام  مسابقات مدارس  فوتبال  خوزستان  به  نمايش  گذاشتند.
اين  گزارش  حاكيست  درهمين  آيين  چند حركت  نمايشي  موتورسواري  ازجمله  پرش ازروي  اتومبيل  اجراشد.در يكي  از اين  پرشها يك  موتورسوار براي  بار اول  به  راحتي  از روي  هشت  اتومبيل پرش  كرد، اما دربار دوم  براي  پرش  از روي  همين  تعداد اتومبيل  يك  چرخش  روي سقف  اتومبيل  هفتم  فرود آمد ليكن  توانست  موتور را كنترل  و حادثه  بدون مشكلي  فقط با آسيب  ديدن  اتومبيل  هفتم  به  خير گذشت .
در ادامه  اين  جشنواره  دو تيم  نونهالان  زير ۱۰ سال  فولاد خوزستان  و شهرداري  آبادان  يك  مسابقه  نمايشي  را صورت  دادند.
واليبال دانش آموزي در اروميه
رئيس  انجمن  واليبال  مدارس  پسران  وزارت  آموزش  و پرورش  از راه اندازي  باشگاه هاي  واليبال  دانش آموزي  در استان  آذربايجان  غربي  خبر داد.نخستين  باشگاه  واليبال  دانش آموزي  هفته  گذشته  در تهران  راه اندازي  شد.
«جعفر هوتهم » با بيان  اين مطلب  گفت  با مساعدت  معاونت  تندرستي  و تربيت  بدني  وزارت  آموزش  و پرورش  و هماهنگي هاي  به  عمل  آمده  باشگاه  واليبال  دانش آموزي  در اين  استان  مستعد راه اندازي  مي شود.
وي  افزود: هدف  از اين  كار شناسايي  مستعدان  اين  رشته  ورزشي  و پس  از آموزش  در اختيار قراردادن  آنان  نزد باشگاه هاست .هوتهم  درباره  جشنواره  الگوهاي  آموزش  واليبال  كه  روز پنجشنبه  در اروميه  برگزار شد، اظهارداشت  در اين  جشنواره  ۸۰ نفر از بازيكنان واليبال  نوجوان  اروميه  كه  از قد و قواره  خوبي  برخوردار بودند، شش  اصل واليبال  را به  نمايش  گذاشتند.وي  در ادامه  اظهار داشت  اين  جشنواره  پيش  از اين  در شهرهاي  قزوين ، اراك ، اردبيل ، مشهد و تهران ، كرج ، كرمانشاه ، سمنان  و اصفهان  نيز برگزار شده  بود.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
زندگي
سياست
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |