چهارشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۲ - Jul 20, 2005
حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمودند، جمعي از پيامبر اكرم(ص) پرسيدند: محكم كاري و دورانديشي چيست؟ ايشان فرمودند: مشورت كردن با صاحبنظران و پيروي كردن از ايشان.
بحارالانوار ۷۵ / ۱۰۰
امروز با حافظ
به وداعي دل غمديده ما شاد نكرد
ياد باد آنكه ز ما وقت سفر ياد نكرد
كه بدين راه بشد يارو زما ياد نكرد
مطربا پرده بگردان و بزن راه عراق
مسجد جامعي:
خبرگزاري هاي جديد فضاي رسانه اي كشور
را متحول ساخته است
فارس: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آستانه برگزاري هم انديشي خبرگزاري هاي نوين با دانشكده خبر گفت: خوشبختانه تأسيس خبرگزاري هاي جديد در سال هاي اخير فضاي رسانه اي را متحول ساخته است.
به گزارش روابط عمومي دانشكده خبر هم انديشي خبرگزاري هاي نوين با دانشكده خبر روز چهارشنبه ۲۹تير ماه با حضور جمعي از انديشمندان، صاحبنظران و دست اندركاران رسانه هاي كشور در دانشكده خبر برگزار مي شود.
احمد مسجد جامعي از جمله دلايل فراهم كردن زمينه هاي ايجاد خبرگزاري هاي نوين را برآوردن نيازهاي اطلاعاتي افكار عمومي ذكر كرد و گفت: پوشش رسانه اي وسيع موجب شد نياز كاذب به رسانه هاي خارجي در كشور احساس نشود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه كرد: اكنون رسانه هاي ما از جمله خبرگزاري ها آرام آرام به سمت خروج از مرزهاي ملي گام برداشته و نقش مهمي را در اطلاع رساني منطقه اي به عهده مي گيرند. وي تصريح كرد: اين مسئله مهمي است كه امروز ديگر كمتر رسانه خارجي وجود دارد كه بدون نياز به اخبار و گزارش هاي رسانه هاي داخلي بتواند گزارش و خبر از داخل ايران و حتي از سطح منطقه ارائه كند.
مسجد جامعي از ديگر اهداف مهم اعطاي مجوز براي تأسيس خبرگزاري ها را ايجاد رقابت فعال در ميان رسانه هاي داخلي خواند و گفت: در اين زمينه آغاز خوبي داشته ايم اما هنوز براي اين كه به مرز مطلوب برسيم نياز به زمان بيشتري هست.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تقدير از عملكرد دانشكده خبر خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: دانشكده خبر به عنوان يك مركز اصلي و اساسي آموزش هاي كاربردي روزنامه نگاري و خبرنگاري طي سال هاي اخير مهمترين تأمين كننده نيروهاي عملياتي خبرگزاري ها و روزنامه هاي تازه تأسيس بوده است.
وي با بيان اين مطلب كه واحدهاي درسي دانشكده خبر در تربيت كادر خبري خبره و كارآمد رسانه هاي كشور تأثير قابل توجهي داشته است گفت كه خوشبختانه امروز خلأ و ضعف رسانه اي كشور در خصوص تربيت كادر خبري با وجود دانشكده خبر برطرف شده است.
مسجد جامعي با بيان اين كه تنوع و تعدد منابع اطلاع رساني از جمله خبرگزاري ها موجب شده تا بخش عمده اي از فعاليت ها و امور جاري در كشور تحت پوشش نظارتي قرار گرفته و كليه رفتار و كردار مديران كشور رصد شود و اين براي ايجاد جامعه اي مدني، قانونمند، سالم و پويا يك ضرورت است.
وي با يادآوري اين مطلب كه جهان امروز تحت نفوذ و تأثيرات جامعه اطلاعاتي قرار داشته و ما نيز از تبعات و آثار ناشي از آن مستثني نيستيم گفت:  نتايج حركتي كه ايرنا از سال ۷۶ و با تأسيس دانشكده خبر آغاز كرده است امروز مشهود و محسوس است و در آينده ما قادر خواهيم بود علاوه بر صدور فناوري و خدمات فني به كشورهاي جهان از جمله كشورهاي اسلامي نقش خود را به عنوان يك جامعه پيشرو به ويژه در منطقه ايفا كنيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين ابراز اميدواري كرد كه براي تكميل روند تربيت كادر خبري كشور، دوره كارشناسي ارشد نيز به زودي در دانشكده خبر راه اندازي شود.

۵۷ فيلم در جشن تصوير سال به نمايش درمي آيد
برنامه سومين  جشن  تصوير سال ، اول  مرداد ماه باحضور هنرمندان و كارشناسان در خانه  هنرمندان  ايران  برپا مي شود.
سيف الله  صمديان دبير جشن  تصويرسال  در گفت  وگو با خبرنگاران افزود: اين  رويداد هنري  با استفاده ازكمك هاي  نهادهاي  غيردولتي  برپا مي شودو به  نوعي  بزرگترين  همايش  هنرمندان  فعال  در عرصه  هنرهاي  تجسمي كشور به شمار مي رود.
وي  توضيح  داد: ۳۵۰ هنرمند متقاضي  شركت  دراين  دوره  از جشن  تصوير سال هستند كه  ازاين  ميان  ۲۷۰ نفر در رشته  عكاسي ، ۳۰ نفر در رشته  گرافيك ، ۲۰هنرمند در رشته  كاريكاتور و ۳۰ نفر در صنعت  سينما به  فعاليت  مي پردازند.
صمديان  در عين  حال  گفت : دراين  دوره  برخلاف  سال هاي  گذشته ، همه  عكس هاي حاضر در جشن  تصويرسال  به  نمايش  گذاشته  مي شود.صمديان  افزود: با توجه  به  موفقيت  برپايي  جشنواره  فيلم  تصوير هنرمند درجشن  تصويرسال  امسال  نيز دومين  دوره  اين  رويداد در سطح  بين المللي  برگزارمي شود.وي  ادامه  داد: ۲۷ اثر خارجي  به  همراه  ۳۰ فيلم  داخلي  در جشنواره  تصويرهنرمند به  نمايش  در مي آيد.
صمديان ، حضور هنرمندان  برجسته  كشور در كنار جوانان  را از جذابيت هاي جشن  هنرتصوير سال  برشمرد و گفت : عباس  كيارستمي در يك  اثر چيدمان  عكاسي به  نام  هفت  چنار و نخستين  اكران  فيلم  جديدش  جاده  در اين  رويداد هنري حضور دارد.
جشن  تصوير سال  توسط مجله  هنري  تصوير براي  نمايش  فعاليت هاي  هنرمندان فعال  در عرصه  هنرهاي  تصويري ، همه ساله  در خانه  هنرمندان  برپا مي شود.
جشن  تصوير سال ، ۱۴ مردادماه  پايان  مي يابد.

پاسخ به پرسش پزشكي
فوليكوليتيس
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه آيا «فوليكوليتيس» يك بيماري مسري است و او پاسخ مثبت داده و گفته است «فوليكوليتيس» كه همان تورم و عفوني شدن فوليكل هاي مو است اگر در يك فرد ديده شود به معاشران او سرايت مي كند. اين بيماري عمدتاً ريشه موهاي سينه، صورت، پا و بازو را مورد حمله قرار مي دهد و عامل آن باكتري «ستا فيلوكوكوس» است. دكتر براي درمان آن آنتي بيوتيك تجويز مي كند.

بهارستان
اي عزيز! بدان كه راه خداي تعالي نه از جهت راست و نه از جهت چپ و نه بالا و نه زير و نه دور و نه نزديك است.
تمهيدات _ عين القضات همداني

نقل زنان سنگي در نياوران
ساعت ۳۰/۱۹ شنبه و يكشنبه، اول و دوم مرداد، هفتمين جلسه نمايشنامه خواني فرهنگسراي نياوران با خوانش متني از چيستا يثربي برگزار مي گردد.
نقل زنان سنگي توسط پريسا وثوقي كارگرداني مي شود، فرناز قبادي و پريسا طالبي نيز نقش خوانهاي اين اثر هستند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
آگهي تا ۴۰ درصد گنجايش صفحات و نه كمتر از آن
نمايندگان شوراهاي ناشران روزنامه هاي چند كشور پيشرفته در آخرين نشست خود درباره وضعيت آگهي در روزنامه ها تصميم گرفتند كه هر روزنامه در هر روز بايد دست كم تا چهل درصد جاي صفحات خود، آگهي تجاري و يا خبر پولي (متن اخبار دولتي و نطق هاي رسمي و رپرتاژ آگهي) داشته باشد و اگر يك روز اين حداقل درصد به ۴۰ نرسد، در آن روز به همين نسبت از صفحات روزنامه كاسته شود تا نصاب چهل درصد رعايت شده باشد. اين نشست در عين حال تصميم گرفته است كه در هيچ شرايطي ميزان اعلان و اخبار پولي نبايد از ۶۰ درصد جاي روزنامه تجاوز كند. اين تصميم در پي بالا رفتن هزينه چاپ و بهاي كاغذ، دستمزد اعضاي تحريريه و حق التحرير نويسندگان آزاد (مستقل) و اشتراك خبرگزاري ها گرفته شده است. اين نشست در نخستين جلسه تصميم گرفته بود كه بحث درباره بهاي تكفروشي را كه افزايش آن باعث كاهش تيراژ مي شود از دستور كار خود حذف كند.
دلايل عمده كاهش روزنامه خوان ها
آخرين آمار وضعيت فروش روزنامه ها در سطح جهان (در كشورهايي كه موفق به گرفتن آمار شده اند) همراه نظر روزنامه خوان ها، كه چند بار در سال انتشار مي يابد نشان مي دهد كه جز در چند كشور در حال پيشرفت، در بقيه كشورها تيراژ روزنامه ها در حال كاهش يافتن است، البته با شتابي بسيار كم و تقريباً نامحسوس. دلايل عمده آن از اين قرار اعلام شده است: قرار گرفتن اخبار خبرگزاري ها در اينترنت و دسترسي همگان به آنها، خبري شدن وبلاگ ها، كاهش هزينه آبونمان مؤسسات تفكيك و ارسال اخبار و مقالات مورد تقاضا به اي ميل هاي افراد كه سريع تر از روزنامه ها اطلاع رساني مي كند و افراد را از خريد روزنامه چاپي تا حدي بي نياز مي سازد، قرار گرفتن اخبار اختصاصي شبكه هاي تلويزيوني در اينترنت با عكس و فيلم و نيز عدم توجه سردبيران روزنامه ها به انتظارات مردم قرن ۲۱ و عصر اينترنت از روزنامه ها و كاهش رابطه مستقيم و منظم روزنامه ها با روزنامه خوان ها و كسب نظر آنان درباره محتواي روزنامه و رفع كمبودها. اين آمار و نتايج نظرسنجي ها به اين لحاظ منظماً انتشار مي يابد تا سردبيران درصدد چاره جويي برآيند.
درگذشت ژنرالي كه ۵۹ هزار آمريكايي را به كشتن داد
دوشنبه شب، ژنرال ويليام وستمورلند (وستي) فرمانده نيروهاي ۵۰۰ هزار نفري آمريكا در جنگ ويتنام (سال هاي ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۸) كه نام او براي بسياري از مردم آشناست، در ۹۱ سالگي در يك آپارتمان در يك مجتمع ساختماني ويژه سكونت بازنشستگان سالمند در ايالت زادگاه خود (كاروليناي جنوبي) درگذشت. مورخان تلفات ۵۹ هزار نفري آمريكا در جنگ ويتنام را به حساب اشتباهات نظامي او نوشته اند. وي در جريان اجراي طرح نظامي خود معروف به «جستجو كن و ويران ساز» ، در بخش هايي از جنوب ويتنام از بمب شيميايي معروف به «ايجنت اورنج» و نيز بمب ناپالم و مايعات شعله ساز استفاده كرد كه ايجنت اورنج پس از چهار دهه هنوز قرباني مي گيرد. وستمورلند از ليندن جانسون رئيس جمهور وقت آمريكا خواسته بود كه دويست هزار سرباز ديگر براي او بفرستد تا ميدان جنگ را گسترش دهد كه جانسون ترجيح داد از خير نامزدي رياست جمهوري براي يك دوره ديگر بگذرد اما در خواست وي را نپذيرد. جانسون از آنجا كه افكار عمومي آمريكا با ادامه جنگ بي حاصل ويتنام مخالفت داشت وستمورلند را بركنار كرد. «وستي» كه يك افسر توپخانه بود و در جنگ جهاني دوم و جنگ كره شركت داشت، در طول جنگ ويتنام، در داخل و خارج همواره مورد انتقاد بود، حتي معاونش ژنرال پالمر گفته بود كه ما در ويتنام با يك شكست رو به رو هستيم. دانشگاه «جانز  هاپكينز» در سال ۱۹۸۶ در كتابي به قلم «كرپنه ويچ» اشتباهات نظامي وستمورلند را روشن ساخته است. چند سال پيش شبكه تلويزيوني «سي.بي.اس» آمريكا در يك برنامه خود وستمورلند را متهم كرد كه در ويتنام دچار وهم و خودفريبي شده بود و اين وضعيت رواني او، آن همه زيان مالي و تلفات انساني روي دست آمريكا گذاشت كه وستمورلند بر ضد اين شبكه به دادگاه دادخواست داد ولي بعداً شكايت خود را پس گرفت. جنگ ويتنام سرانجام به شكست آمريكا و تخليه آن سرزمين انجاميد.

تنديس علي نصيريان در موزه سينما نصب شد
با نصب  تنديس  علي  نصيريان  در موزه  سينماي  ايران ، طرح  نصب  تنديس  بزرگان  سينماي  ايران ، در اين  مكان  آغاز شد.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر، اين  طرح  به  منظور بزرگداشت  و تجليل  از فعاليت  هاي  تاثيرگذار مشاهير سينماي  ايران  در اعتلاي  سطح  كيفي  و جهاني شدن  فعاليت  هاي  هنرهفتم  در كشورمان ، با نصب  تنديس  فعالان  اين  رشته  در موزه  سينماي  ايران ، برگزار مي شود.
مهدي  سليمي مديرعامل  موزه  سينما در مصاحبه  با خبرنگار واحد مركزي  خبر افزود: سينماي  ايران  پس  از پيروزي  انقلاب اسلامي  با تحولي  شگرف،  دوران  نوين حيات  خويش  را آغاز كرد و توانست  به  سفيري  ارزشمند براي  نمايش  واقعيت  هاي  نظام  مقدس  انقلاب  اسلامي  در سطح  جهان  تبديل  شود.
وي  گفت : هنرمندان  سينما در اين  امر نقشي  قابل  توجهي  ايفا كرده  اند و حركت  موزه  سينما براي  نصب  تنديس  اين  بزرگان  كه  با تهيه  تنديس  علي  نصيريان آغاز شد، اداي  ديني  به  تلاش  هاي  خستگي ناپذير آنان  است .سليمي  با اشاره  به  مراسم  بزرگداشت  علي  نصيريان  به  عنوان  آغاز طرح  تجليل از مشاهير سينما افزود: موزه سينما قصد دارد با برگزاري  اين  بزرگداشت  ها به  تبارشناسي  سينماي  ايران  كمك  كند و امكان  آشنايي  علاقه مندان  با گنجينه  سينماي  ايران  را نيز فراهم  كند.

فيلم هاي برتر ايراني در سينماهاي قطر
خبرگزاري فارس: فيلم هاي برتر سينماي ايران براي ايرانيان مقيم قطر نمايش داده مي شود.
به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، رايزني فرهنگي ايران در قطر به دنبال درخواست هاي مكرر قطري و ايرانيان مقيم، نمايش فيلم هاي برتر سينمايي را از تابستان امسال آغاز كرده است.
براساس اين گزارش، نخستين جلسه نمايش فيلم هاي ايراني، روز جمعه ساعت ۱۹ تا ۲۱ پخش فيلم سينمايي سام و نرگس با حضور خانواده هاي مقيم شروع شد كه در ماه هاي آينده جمعه ها طبق جدول زمانبندي توزيع شده، برنامه پخش فيلم ادامه خواهد داشت.
گفتني است؛ همچنين جمعه اين هفته يك فيلم سينمايي ديگر در مركز فرهنگي ايران در قطر نمايش داده مي شود.

سينماكارت از امروز به اجرا درمي آيد
فروش  مكانيزه  بليت  به  همراه  استفاده ازامكانات  رايانه اي  براي  رزرو بليت  سينماها در قالب  سينما كارت  از دوسال  قبل  در برنامه  مديريت  سينماي  كشور گنجانده  شد و اكنون  به  مرحله  امضاي  تفاهم نامه  با بانك  كشاورزي  رسيد.
روابط عمومي معاونت  امور سينمايي  وزارت  فرهنگ  وارشاداسلامي اعلام  كرد كه تفاهم نامه اجرايي  سينما كارت ، ۲۹ تيرماه  ميان  مديريت  بانك  كشاورزي  و معاون سينمايي  امضا مي شود.
براساس  اين  تفاهم نامه ، بانك  كشاورزي  به  عنوان  حامي مالي ، انجام  عمليات اجرايي  سينماكارت ، گردش  مالي  به همراه  صدور كارت  و نصب  تجهيزات  و دستگاه هاي لازم  را در سراسر كشور بر عهده  خواهد گرفت .سينمابه ايجاد سرگرمي و جذب  مخاطب  براي  ادامه  حيات  نياز دارد، اجراي  طرح سينماكارت ، فروش  مكانيزه  بليت  و سرمايه گذاري  در توليد آثار فاخر در صورت آمدن  مخاطب  به  سالن ها شيرين  است .

جشنواره مهر در شيراز
فارس: چهارمين دوره جشنواره شعر و داستان دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، «مهر ۴» ششم تا هشتم مهرماه سال جاري در شيراز برگزار خواهد شد.
هدف از برگزاري اين جشنواره كه دوره هاي اول و دوم آن در شيراز و دوره  سوم آن در اصفهان برگزار شد، هم گرايي بيشتر اهالي شعر و ادب دانشگاه هاي علوم پزشكي و شكوفايي هر چه بيشتر استعداد هاي دانشجويان است.
دانشجويان علاقه مند دانشگاه هاي سراسر كشور مي توانند براي شركت در اين دوره جشنواره، آثار خود را با موضوع «آزاد» ، و بخش ويژه «انتظار» تا ۳۱ مرداد ماه به آدرس شيراز صندوق پستي ۳۱۴۷- ۷۱۳۴۵ دبيرخانه جشنواره «مهر ۴» ارسال كنند.

نيكي جديد منتشر شد
چهل و چهارمين شماره نشريه نيكي منتشر شد. در اين شماره مطالبي از جمله: پول نداريم درمان را رها كرديم، چگونه پوست خود را جوان نگه داريم، پادشاه ايراني گوگل، يك زن ايراني طراح گلهاي اسكار، فقرا به شما نياز دارند، اين را فراموش نكنيد، نگاهي به زندگي و چگونگي سير تحول شعر فروغ فرخزاد، داستان جام جهاني فوتبال، انقلاب در اولدترافورد و ...به چشم مي خورد.

برگي از تاريخ
ترور ملك عبدالله كه متهم به خيانت به فلسطيني ها شده بود
۲۰ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۸۱۰ سرزمين كلمبيا مستعمره اسپانيا اعلام استقلال كرد. در سال ۱۹۳۶ ميثاق مونترو كه آزادي عبور همه كشتي ها از تنگه هاي تركيه در زمان صلح را تضمين كرده است در سوئيس امضا شد. در سال ۱۹۳۳ اجراي قانون محدود شدن فعاليت هاي حزبي در ادارات دولتي آمريكا به امضاي روزولت رسيد. در سال ۱۹۴۴ هيتلر در يك قرارگاه نظامي از توطئه قتل رهايي يافت. در اين سوءقصد كه با انفجار بمب صورت گرفت، چهار تن كشته و گروهي ديگر مجروح شدند. در سال ۱۹۴۴ بيماري وبا در بمبئي هند ۳۴ هزار تن را بي جان ساخت. در سال ۱۹۷۲ كنفرانس استكهلم در باره ابزار هاي دمكراسي، نشريات حزبي را از شمول سانسور خارج دانست و اعلام كرد: اين نشريات با پول حزب و يا اعانات اعضاء و هواداران حزب به وجود مي آيند تا سياست حزب را در جامعه پيش ببرند و آن را به قدرت برسانند، بنابراين انتقاد از كارها و برنامه هاي رقباء وظيفه اين نشريات است و مي توانند از انتشار مطالبي كه برنامه رقيب را توجيه كند و به نفع آن باشد خودداري كنند و اين سانسور نيست. روزنامه هاي حزبي بيش از روزنامه هاي حرفه اي در تلاش براي كسب تيراژ هستند زيرا كه با هر نسخه بيشتر، يك هوادار به دست مي آورند و به اين سبب است كه به نشر اخبار روز هم مي پردازند تا مخاطب هوادار خود را از خريد و خواندن روزنامه ديگر بي نياز كنند و از آنجا كه در موارد بسيار تشخيص روزنامه حزبي از حرفه اي دشوار است، در بعضي از كشورها، قانون خواسته است كه ناشران افكار حزبي هويت خود را در لگو روزنامه درج كنند. در سال ۱۹۸۰ شوراي امنيت تصويب كرد كه دولت هاي عضو نبايد بيت المقدس را به عنوان پايتخت اسرائيل به رسميت بشناسند.
و اينك برگ امروز: بيستم ژوئيه ۱۹۵۱ ملك عبدالله پادشاه اردن به دست يك فلسطيني به نام مصطفي شكري (خياط) در بيت المقدس هنگام ورود به مسجد اقصي با شليك سه گلوله كشته شد. ملك عبدالله متهم شده بود كه تحت نفوذ انگليسي ها به فلسطيني ها خيانت مي كند و به همراه دولت لبنان قصد مصالحه جداگانه با اسرائيل را دارند. چند روز پيش از اين واقعه، الصلح نخست وزير لبنان كه براي ديدار ملك عبدالله به اردن رفته بود در اين كشور ترور شده بود. در آن زمان، نه تنها فلسطيني ها بلكه گروه هاي ديگري از اعراب نيز ملك عبدالله را به دليل تصرف قسمت قديمي بيت المقدس در جريان جنگ يهوديان و فلسطيني ها خائن به ملت عرب مي دانستند و مي گفتند كه ملك عبدالله به جاي تصرف بيت المقدس كه متعلق به فلسطيني ها است بايد ارتش خود را در جهت دريا به حركت درمي آورد و پيشروي يهوديان مسلح را سد مي كرد. مفتي اعظم فلسطين نيز همين نظر را نسبت به ملك عبدالله داشت. ملك عبدالله كه هنگام مرگ ۶۹ ساله بود در جريان جنگ جهاني اول به انگليسي ها در خارج ساختن سرزمين هاي عرب از دست عثماني ها كمك كرده بود كه پس از جنگ او را امير اردن و پس از دادن استقلال به اردن، پادشاه اين كشور كرده بودند. پس از ترور ملك عبدالله، پسرش طلال كه به بيماري ضعف اعصاب مبتلا بود بر جاي او نشست و پس از او نوبت به ملك حسين پسر طلال رسيد كه ۱۷ ساله بود. وي هنگام تيراندازي به پدر بزرگش در كنار او بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سردرد
صبح كه از خواب بيدار شدم سردرد داشتم. به اداره كه رسيدم سردردم شديدتر شد. حوصله انجام هيچ كاري را نداشتم. همكارانم با من شوخي مي كردند اما من حوصله شان را نداشتم. آنها برايم قرص مسكن و داروهاي آرامبخش مي آوردند اما بي فايده بود.
سرم به شدت درد مي كرد و صداي همكارانم در سرم مي پيچيد. چند بار بر سرشان فرياد كشيدم و آنها ديگر چيزي نگفتند. در آن لحظه از همه كس و همه چيز متنفر بودم. ديگر تحمل ماندن در اداره را نداشتم .به طرف اتاق رئيس رفتم تا مرخصي بگيرم. مقابل اتاق رئيس يكي از همكاران دبيرخانه را ديدم كه دستش را روي سرش گذاشته بود. او هم براي گرفتن مرخصي آمده بود. به من لبخند زد.
وقتي صحبتهاي او را شنيدم سردردم را فراموش كردم. او توموري به اندازه يك سيب در سر داشت و همچنان لبخند مي زد.
رضا رشيدي

گشتي در دنياي خبرها
مار و خاموشي
نيوجرسي: برق ۷ هزار خانه در يكي از شهرهاي آمريكا به مدت ۴۵ دقيقه قطع شد و شهر در خاموشي كامل فرورفت. اما عامل اصلي اين خاموشي ماري بود كه وارد نيروگاهي كوچك شد و با اتصال دو كابل به يكديگر اتصالي به وجود آورد. در جريان اين ماجرا مار از بين رفت.
دستگيري سارق زيرآبي
آمستردام: پليس هلند، سارقي را كه قصد داشت با شنا كردن بگريزد دستگير كرد. هنگامي كه اين سارق ۲۱ ساله با مأموران مواجه شد به داخل كانال آب شيرجه زد و براي اين كه پليس وي را شناسايي نكند به صورت زيرآبي به شنا پرداخت. البته او هرچند ثانيه يك بار براي نفس گرفتن به سطح آب مي آمد. سرانجام سارق از تعقيب مأموران به ستوه آمد و خود را تسليم آنان كرد.
ناهماهنگي و سرگرداني داوران
لاگوس: حضور همزمان دو تيم داوري در رقابت هاي فوتبال ليگ نيجريه منجر به تعطيلي برخي از مسابقات شد. البته علت اصلي بروز اين بي نظمي، ناهماهنگي ميان فدراسيون فوتبال نيجريه و سازمان ليگ اين كشور بود. از يك سو، كميته داوران فدراسيون، داوران مورد نظر را به محل برگزاري مسابقه ها اعزام مي كرد و از سوي ديگر، سازمان ليگ اقدامي مشابه انجام داده بود. به همين دليل در برخي مسابقات ۸ داور به صورت همزمان حضور داشتند.
سرقت هويت كودك ۲۲ ماهه
نيويورك: هويت يك كودك ۲۲ ماهه، دو بار به سرقت رفت. هنگامي كه مادر اين كودك مشغول ورق زدن دفترچه راهنماي تلفن بود ناگهان با نام كودكش مواجه شد و پس از پيگيري ماجرا به اين نتيجه رسيد كه يك نفر براي دريافت خط تلفن از هويت اين كودك استفاده كرده است. همچنين چندي پيش يك شهروند براي اين كه ماليات كمتري بپردازد، اين كودك را به عنوان يكي از وابستگان خود معرفي نمود.
خريد كفش خانم ها
لندن: هر خانم انگليسي به طور متوسط در طول عمر خود ۳۱ هزار پوند صرف خريد كفش مي كند. همچنين ۳۰ درصد خانم ها بيش از ۲۵ جفت كفش در كمد خود دارند. از سوي ديگر ۸۶ درصد آنها هر ماه كفش نو خريداري مي كنند. زنان معمولا از سن ۱۴ سالگي خريد كفش را به تنهايي آغاز مي كنند و اگر به طور متوسط ۴۰ پوند در ماه براي خريد كفش هزينه كنند تا سن ۸۰ سالگي بيش از ۳۱۶۸۰ پوند صرف خريد كفش خواهند كرد.
سگ و چيزبرگر
واشنگتن: يكي از بهترين مشتريان يك رستوران در آمريكا هرگز وارد اين مكان نشده است. درحقيقت اين مشتري خوب، يك سگ ۳۰ كيلوگرمي است كه همراه با صاحب ۵۱ ساله خود هر روز به اين رستوران مي آيد. جالب اين كه غذاي مورد علاقه سگ، چيزبرگر و شير ميوه با طعم وانيل است. ۷ سال پيش هنگامي كه اين مرد ۵۱ ساله مشغول باغباني بود متوجه سگي شد كه از شدت گرسنگي پارس مي كرد. به همين دليل براي او يك ساندويچ چيزبرگر خريد و حيوان آرام شد. از آن به بعد، سگ علاقه اي ويژه به اين غذا پيدا كرده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت۲۰و ۳۸ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۲۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴ دقيقه

گل و گياه
پافيوپديلوم (اركيده)
002598.jpg
نام علمي: Paphiopedilum appletonianum
خانواده: ORCHIDACEAE
اركيده خاكزي، بومي تايلند و هيماليا، گلها منفرد به قطر ۱۰ سانتيمتر اواخر زمستان، تا اوايل بهار ظاهر مي شوند، برگها تسمه اي شكل به طول ۱۷ سانتيمتر، بلندي گياه به ۱۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: محيط نسبتا سايه، قسمتهاي مساوي از پوست تنه درخت (خردشده) و خاك لومي _ ماسه اي، دوره استراحت ندارد بنابراين در تمام مدت سال خاك آن بايد مرطوب نگهداشته شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۲ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم بوته صورت مي گيرد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |