چهارشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۲ - Jul 20, 2005
يازده مورد خلأ قانوني در تبليغات تجاري كشور
۹۰ درصد كودكان ۱ تا ۲ ساله كشور،
هر روز «هله هوله» مي خورند
002649.jpg
گروه اجتماعي: مريم غفاري: ممنوعيت استفاده ابزاري از كودكان شاداب براي مصرف مواد مضر براي رشد آنها در آيين نامه وزارت بهداشت و همچنين عدم نظارت بر آسيب شناسي تبليغات تجاري چالشي حل نشده بين متوليان سلامت و رسانه ها مي باشد كه در نهايت منجر به سوءتغذيه در كودكان مي گردد. به طوريكه ۹۰ درصد كودكان ۱ تا ۲ ساله كشور هر روز هله هوله مصرف مي كنند.
سعيد صادقيان شريف متخصص تغذيه و كارشناس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در اين خصوص به همشهري گفت: تحقيقات وزارت بهداشت از گروه غذايي موسوم به هله هوله ها كه شامل پفك ها، آب ميوه هاي صنعتي، نوشابه هاي گازدار، آب نبات ها و انواع شكلات حاكي از آن است كه  كودكان ۶ تا ۱۱ ماهه شهري در كل ايران به ميزان ۱/۴۷ درصد و ۱۲ تا ۲۳ ماهه به ميزان ۳/۹۰ درصد يكبار در هفته از هله هوله ها مصرف مي كنند. همچنين در گروه سني ذكر شده در روستاها نيز به ترتيب ۲/۵۱ درصد و ۷/۸۷ درصد از اينگونه تنقلات مصرف مي كنند.
براساس اين گزارش، در استان تهران كودكان ۶ تا ۱۱ ماهه ۵۳ درصد و كودكان ۱۲ تا ۲۳ ماهه ۳/۹۴ درصد در هفته از تنقلات استفاده مي كنند.
كارشناسان تغذيه مي گويند تحريك حس و اراده مردم به خصوص كودكان و نوجوانان به آنچه كه غالباً نياز حياتي ندارند، قصد و هدف توليد كنندگان محصولات است و در شخص انگيزه اي ايجاد مي كند كه چيزي را كه نمي خواهد بخرد.
از طرفي نيز، افزايش بيماري هاي قلبي و عروقي، فشار خون، ديابت، گوارش و انواع سرطان ها همچنين آمارهاي ارائه شده مبني بر اينكه ۵۰ درصد كودكان۱ تا ۶ ساله و ۹۰ درصد كودكان ۱ تا ۲ ساله كشور هر روز محصولات پفكي مصرف مي كنند. تبليغات مستمر و طولاني اينگونه تنقلات رسانه ها را به چالش مي كشد. براساس گزارش وزارت بهداشت تبليغ انواع غلات حجيم شده (پفك) و چيپس با تصاوير كودكان شاداب و سالم و يا تبليغ نوشابه هاي گازدار با پخش تصاوير ورزشكاران، تبليغ روغن هاي نباتي با پخش تصاوير غذايي كه در حال سرخ شدن در مقادير فراوان روغن مي باشد، ممنوع است.
اين در حالي است كه صدا و سيما منع تبليغ را خلاف قانون مي داند و معتقد است هر كسي كه سرمايه گذاري مي كند حق استفاده از مزاياي تبليغاتي محصول خود را دارد و معتقدند وزارت بهداشت كليه مراحل ساخت، توليد و صدور مجوزها را رها مي كند و موقع تبليغ مانع مي شود در حاليكه بايد از همان ابتدا نظارت دقيق داشته باشد.
اين گزارش مي افزايد: استفاده از اينگونه تنقلات علاوه بر تحميل نمودن هزينه هاي مضاعف بر دوش والدين موجب بيماري هاي سوءتغذيه، كم سو شدن چشمان، پوكي استخوان، امراض معده، افت ضريب هوشي و رشد و ... است.۶۰ درصد كودكان كمبود ويتامين A دارند كه ناشي از تغذيه غلط و رويكرد شديد به انواع چيپس و پفك و سس و ... در سنين مختلف است كه عامل بسيار مهم آن تزريق و تحميل تبليغات است.
براساس اين گزارش، محمدرضا رسولي مسئول گروه پژوهشي تبليغات در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات كه با عنوان تبليغات برگزار شد، افزود: نزديك به يازده مورد خلأ قانوني در خصوص تبليغات تجاري در كشور وجود دارد كه تا كنون فكري براي آن نشده است. وي با بيان اين كه تبليغات در ايران جلوتر از قانون حركت مي كند به فارس گفت: هم اكنون صدا و سيما حتي تا ۲۰دقيقه در ساعت را به تبليغات اختصاص مي دهد كه بخش عمده اي از آنها تبليغات غيرمفيد يا انواع تنقلات است. رسولي بيان كرد: اروپاييان مقررات منع تبليغات تجاري براي كودكان را از ما جدي تر مي گيرند. وي با مقايسه نوع نگاه به كودكان و مخاطبان كودك رسانه اي در قوانين تبليغات تجاري برخي كشورها گفت: كشور انگلستان سخت گيرانه ترين مقررات را در خصوص تبليغات كودكان انجام مي دهد.
رسولي كه مجري طرح بررسي قوانين و مقررات تبليغات بازرگاني ايران و مقايسه آن با چند كشور اروپايي و آسيايي است افزود: موضوع تبليغات و ساز و كار نظارتي آن به مثابه يك فعاليت اقتصادي-ارتباطي چند وجهي است كه از يك سو با گروهي از مشتريان كالا و از سوي ديگر با مخاطبان رسانه اي در ارتباط مستقيم قرار دارد.
وي با اشاره به اين كه موضوع اساسي مورد توجه اين پژوهش طرح مباحث چالش انگيز حوزه تبليغات است افزود: متأسفانه در سال هاي اخير بحث آسيب شناسي و آثار تبليغات به فراموشي سپرده شده است.
به گفته وي سكوت درباره تبليغات و آثار و پيامدهاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي آن جامعه را بامشكلات و موانع بسياري مواجه خواهد ساخت.

سخنگوي قوه قضائيه :
بيشترين سوءاستفاده در مفاسد اقتصادي
مربوط به تصرف جنگل ها و مراتع است
گروه اجتماعي: زهرا رفيعي- گرماي ۴۲ درجه اي ديروز تهران مانع از حضور به موقع سخنگوي قوه قضاييه در جمع خبرنگاران و پاسخ هاي وي در مورد پرونده هاي مفاسد اقتصادي، اكبر گنجي، زهرا كاظمي... نشد. جمال كريمي راد در نشست اين هفته خود با خبرنگاران گفت: قوه قضائيه در انجام وظايف خود با همكاري قواي ديگر به نتايج مطلوبي رسيده است. اميدواريم كه در دولت آينده نيز اين همكاري به صورت دقيق تر ادامه داشته باشد. مهم ترين محورهاي همكاري ما اجراي سياست هاي كلي نظام است كه به تصويب مقام رهبري رسيده است. وي در ادامه با اشاره به عملكرد مناسب دستگاه قضايي در برخورد با مفاسد اقتصادي گفت: بيشترين سوءاستفاده در مفاسد اقتصادي مربوط به تصرف زمين جنگل ها و مراتع است كه اميدواريم با تغيير برخي قوانين از اختلاس و كلاهبرداري ها جلوگيري به عمل آيد. وي در مورد اختيارات كميسيون ماده ۳۲ كه به سرپرستي استانداران در استانها تشكيل مي شود و كميسون ماده ۵ شهرداري گفت: در اين كميسيون ها اختيارات قانوني بدون نظارت در اختيار مسئولان قرار گرفته است. اين قانون باعث شده بيت المال بدون رسيدگي فروخته شود. قوه قضاييه از مجلس درخواست كرده است كه در قالب كميته تحقيق و تفحص دليل و مبلغ خريد فروش زمين ها را بررسي كند و مشخص شود آيا آنها در موارد پيش بيني شده استفاده شده اند يا خير.
وي با اشاره به تشكيل پرونده هاي بسيار در قوه قضاييه و سازمان بازرسي كل كشور گفت: برخي اختيارات بايد محدود و قوانين تغيير كند تا برخي تخلفات ديگر صورت نگيرد.
وي در پرونده زمين خواري در كرمان، بندرعباس و هرمزگان گفت: زميني با مساحت هزار هكتار بين شهر كرمان و ماهان براي احداث اتوبان در نظر گرفته شده بود كه افرادي سودجو اين زمين ها را به قيمت گزاف فروخته اند. مسئولان قضايي از انتقال زمين ها جلوگيري كرده اند. وي با انتقاد از موافقت نامه هاي اصولي وزارت صنايع و معادن گفت: برخي از اين موافقت نامه ها ايجاد مفسده مي كند.
وي در مورد پرونده زمين خواري كيان مهر كرج گفت: افرادي با استفاده از اسناد و مدارك جعلي و با همكاري يكي از كاركنان ادارات (بنياد مستضعفين) قطعه زميني را با مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع مورد سوءاستفاده قرار داده اند. تاكنون ۱۰ نفر در اين رابطه دستگير شده اند. قاضي پرونده مذكور نيز تخلفاتي انجام داده است كه پرونده اش پس از تعليق وي در دادسراي انتظامي قضات در حال رسيدگي است. متهمان پرونده، كاركنان ثبت اسناد و املاك منطقه كرج و تعدادي از كاركنان اداره اي دولتي، با اتهام جعل اسناد، رشوه دادن و رشوه گرفتن در بازداشت به سر مي برند.كريمي راد گفت: در شهرستان ري نيز افرادي با جعل مهر اقدام به مفاساحساب در دارايي مي كردند. در اين پرونده ۴۰ نفر تحت تعقيب هستند. ۳۰۰ ميليون تومان كلاهبرداري صورت گرفته كه به بيت المال بازگرداند شده است.
سخنگوي قوه قضاييه از اختلاس از بانكي در هرمزگان با رقم ۱۰ ميليارد تومان خبر داد و گفت: ۶ نفر به همراه رئيس بانك از طريق رشوه دادن و رشوه گرفتن از بانك اختلاس كرده اند.وي در مورد مأموريت هاي سازمان بازرسي گفت: سازمان بازرسي كل كشور اكنون در برخي از مأموريت هاي خود به علت ضعف قوانين دچار مشكل و سهل انگاري است. در اصلاحيه اي كه از سوي قوه قضاييه تنظيم شده پيش بيني شده است كه پرونده ها ظرف سه ماه به نتيجه برسد، در غير اين صورت مسئول رسيدگي كننده بايستي علت تأخير را گزارش دهد.وي در پايان يازده و بيست ونه مرداد را زمان برگزاري دادگاه دو جاسوس هسته اي اعلام كرد.

رئيس جمهور:
بهره مندي از نظام كارشناسي خارج
از ساختار دولت ضرورت دارد
فارس: سيد محمد خاتمي در پيامي به اولين همايش مشاوران مديريت و توسعه ملي تأكيد كرد: ضرورت دارد كه بهره مندي از نظام كارشناسي خارج از ساختار دولت به عنوان يك نياز ملي براي تجلي مشاركت مردم در اداره كشور در نظر و عمل احساس شود.
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران در پيامي به اولين همايش مشاوران مديريت و توسعه ملي با بيان اينكه آنچه نياز امروز ماست انباشت علمي تجربه هايي است كه در فرآيند مديريت كشور به سختي و با هزينه هاي گزاف ملي بدست آمده است، تصريح كرد: اين تجربه هاي گرانقدر مي توانند به آساني و با ساده انگاشتن تحولات نوين اجتماعي و جهاني از كف بروند.
رئيس جمهوري در پيام خود افزوده است: كشور براي برخورداري از كارآمدي و توسعه نيازمند پيوندهاي پويا ميان نهادهاي مدني و حرفه اي با دولت است كه ايجاد شبكه مشاوران مديريت مي تواند برآورنده بخشي ازآن باشد؛ شبكه اي كه مي تواند تفاهم را هم در ميان مشاوران و هم در ميان مديران سامان دهد.
وي در اين پيام تأكيد كرده است: امروز بايد به تأسيس و تقويت شبكه هاي علمي، حرفه اي و مدني كه بتوانند انديشه و رفتار جمعي را در مديريت كشور ساري و جاري سازند، اهتمام داشت و من اميدوارم كه اين نشست ارزنده گامي در اين جهت باشد.

با افزايش يك شماره
تلفن هاي شهر تهران از ساعت ۱۲ امشب ۸ رقمي مي شود
گروه اقتصادي: براي افزايش ظرفيت واگذاري تلفن ثابت در تهران از ساعت ۲۴ امروز چهارشنبه يك شماره به تلفن هاي شهر تهران اضافه مي شود.
مسئولان شركت مخابرات استان تهران از ميزان افزايش واگذاري تلفن ثابت در تهران با اين تحول، گزارشي براي اميدوارتر شدن مراكزي كه انتظار حداقل يك ساله  جهت دريافت تلفن ثابت براي خريداران فيش ضروري است را اعلام نكرده است.
براساس اعلام مسئولان شركت مخابرات از صبح پنج شنبه تلفن هاي تهران هشت رقمي مي شود و افراد مي توانند با تكرار رقم اول شماره تلفن هاي موردنظر با شماره هفت رقمي قبلي تماس حاصل كنند.
براساس اعلام قبلي شماره تلفن هاي ۳ رقمي و ۴ رقمي كه براي ارائه اطلاعات و خدمات به مشتركان تلفن برقرار شده است و شماره تلفن هايي كه با رقم ۹ آغاز مي شود تغيير نمي كند.
مشتركاني كه نياز به كسب اطلاعات بيشتر دارند مي توانند با تلفن ۱۹۰ تماس حاصل فرمايند.

معاون دادستان تهران خبر داد
رسيدگي ويژه و تخصصي به متخلفان
رستورانهاي بين راهي
گروه اجتماعي: معاون دادستان تهران از مجازات پرداخت ديه به افرادي كه بر اثر مصرف غذاهاي آلوده در رستورانها دچار نقص عضو يا مرگ شده اند خبر داد.
سالار كيا با دعوت از افرادي كه بر اثر خوردن مواد غذايي ناسالم يا مسموم در رستورانهاي بين راهي يا شهري دچار بيماري شده اند به طرح شكايت در دادسراي تخصصي گفت: مردم مي توانند با مشاهده جرايم بهداشتي در رستورانهاي بين شهري، شكايت خود را به نزديكترين دادسرا ارجاع دهند و اقامه دعوا كنند. به گزارش واحد مركزي خبر و به نقل از معاون دادستان تهران دادسراهاي تخصصي در تهران و در سراسر كشور به جرايم پزشكي، بهداشتي و مواد غذايي رسيدگي مي كنند.
سالاركيار ضمن اعلام اين مطلب افزود: به منظور تسريع در رسيدگي به جرايم پزشكي، بهداشتي و مواد غذايي دادسراي تخصصي ناحيه ۱۹ واقع در خيابان مطهري تشكيل شده است.وي با بيان اين كه صلاحيت تخصصي اين دادسرا نافي صلاحيت دادسراهاي عمومي نيست تصريح كرد چنانچه درباره مواد غذايي آلوده و ديگر جرايم بهداشتي شكايتي به دادسراهاي عمومي ارسال شود اين دادسرا پس از بررسي اوليه پرونده را براي رسيدگي تخصصي به دادسراي ناحيه ۱۹ ارجاع مي دهد.

جلوي صدور حكم تخليه مدارس را بگيريد
گروه علمي فرهنگي: مديركل  دفترحقوقي  و حمايت  قضايي  كاركنان  وزارت  آموزش  و پرورش  از رياست  قوه  قضاييه  خواست  تا تصويب  نهايي  «كليات  قانون  ممنوعيت  قلع  و قمع  واحدهاي  آموزشي  و پرورشي » در مجلس  شوراي  اسلامي  از صدور حكم  تخليه  مدارس  استيجاري  توسط  دادگاه ها جلوگيري  كند.
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  ۱۲ تير ماه  امسال  كليات  لايحه  ممنوعيت  قلع  و قمع  واحدهاي  آموزشي  و پرورشي  تابع  وزارت  آموزش  و پرورش  را در جلسه  علني  تصويب  كردند.«عيسي  تميمي» روز سه شنبه  به  خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا گفت  : چنانچه  قوه  قضاييه  تا تصويب  نهايي  اين  قانون  در مجلس  شوراي  اسلامي  از صدور حكم  تخليه  مدارس  استيجاري  توسط  دادگاه ها جلوگيري  كند كمك  بزرگي  به  دانش آموزان  كرده  است .وي  افزود: قرار است  كه  قوه  قضاييه  و كميسيون  حقوقي  مجلس  شوراي  اسلامي  نامه  مشتركي  خطاب  به  دادگاه ها درباره  تصويب  شور نخست  اين  لايحه  و جلوگيري  از صدور حكم  تخليه  مدارس  استيجاري  تا زمان  تصويب  نهايي  اين  طرح  منتشر كنند كه  تاكنون  وزارت  آموزش  و پرورش  اطلاعي  از انتشار اين  نامه  دريافت  نكرده  است .
وي  درباره  خبر وجود شش  هزار و ۶۹۴ مدرسه  استيجاري  در كشور و بحراني  بودن  ۸۸۰ باب  اين  مدارس  گفت : شمار مدارس  استيجاري  سراسر كشور طبق  آمار آموزش  و پرورش  بيش  از چهار هزار باب  است  كه   ۱۶۲ از اين  مدارس  با حكم  تخليه  دادگاه ها روبرو شده  است .تميمي  افزود: در صورت  تصويب  نهايي  اين  لايحه ، از تاريخ  تصويب  اين  قانون  ، اجراي  احكام  قلع وقمع  ساختمان هاي  آموزشي  و پرورشي  تابع  وزارت  آموزش  و پرورش  توسط  مراجع  قضايي  در هر موردي  ممنوع  است .
«همچنين  وزارت  آموزش  و پرورش  موظف  خواهد بود ظرف  سه سال  از تاريخ  قطعيت  احكام  قلع  و قمع  بناهاي  آموزشي  و پرورشي  كه  به  نفع  اشخاص  صادر مي شود، طبق  مقررات  مربوط  نسبت  به  توافق  با مالكان  و خريد يا تملك  عرصه  اين  ساختمان ها اقدام  كند.»

هنوز گزارشي به دستگاه قضايي ارسال نشده است
فارس: در پي انتشار اخباري مبني بر شيوع سيستم هاي هرمي بازاريابي در دانشگاه ها و خوابگاه هاي دانشجويي، رئيس شعبه سوم دادسراي كاركنان دولت كه رسيدگي به پرونده گلدكوئيست را برعهده دارد اعلام كرد تاكنون گزارشي درباره فعاليت اين شركت در دانشگاه به دستگاه قضايي نرسيده و در صورت وصول گزارش بلافاصله با عوامل قانون شكن برخورد قاطع خواهد شد.
قاضي طائفي افزود: تاكنون اطلاعيه هاي زيادي درخصوص ممنوعيت در شبكه گلدكوئيست منتشر شده است و بنابراين در صورتي كه در هر نقطه حتي خوابگاه هاي دانشجويي گزارشي مبني بر فعاليت در اين شبكه غيرقانوني واصل شود به شدت با عوامل آن برخورد مي شود.

مصرف تتراسايكلين موجب تغيير
رنگ دندان كودكان مي شود
ايسنا: مصرف برخي آنتي بيوتيك ها به خصوص تتراسايكلين توسط مادران باردار، بر روي جوانه هاي دنداني جنين تأثير سوء گذاشته و موجب تغيير رنگ دندان هاي كودكان مي شود. دكتر فاطمه رضايي دندانپزشك با بيان اين خبر گفت: به علت وجود برخي مواد تشكيل دهنده تتراسايكلين، اگر مادران باردار از اين آنتي بيوتيك استفاده كنند با تغيير رنگ دندان فرزندانشان مواجه خواهند شد بطوري كه رنگ دندان ها قهوه اي و يا حتي قهوه اي مايل به سياه مي شود.

تأثير شكلات تلخ بر روي قلب
002646.jpg
ايسنا: مصرف شكلات تلخ در افراد سالم مي تواند اثر حفاظتي بر روي دستگاه قلب و عروق داشته باشد.يك گروه از دانشمندان يوناني ۱۷ جوان سالم را پس از مصرف صد گرم شكلات تلخ به مدت سه ساعت مورد بررسي قرار دادند و دريافتند كه قطر شريان بازو و ميزان خون عبوري از آن در اين حالت افزايش مي يابد.

تخلف سازمان انتقال خون
فارس: بر اساس طرح تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت اسنادي مبني بر تخلف هاي مختلف در سازمان انتقال خون در تهران و برخي از شهرستان ها به دست آمده كه جزئيات آن به هيأت تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت گزارش شده است.
حسن نوعي اقدم (نماينده مجلس) در اين باره گفت: در اين گزارش مسائلي از قبيل تخلفات مالي، سوء مديريت و نحوه خريداري تجهيزات فني پالايشگاه خون از خارج گزارش شده است كه به علت بررسي كارشناسي آن در هيأت تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت فعلاً مجاز به بيان جزئيات آن نيستيم.

شرايط سني نام نويسي در مدارس شبانه و متفرقه اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: حداقل سن تحصيل در مدارس شبانه و متفرقه بزرگسالان در دوره هاي راهنمايي تحصيلي و متوسطه به ترتيب ۱۴و ۱۸سال تمام است.
براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، دانش آموزاني كه شرايط تحصيلي در مدرسه روزانه را از دست مي دهند و دانش آموزان مردودي متوسطه، با هر سني مي توانند در مدرسه شبانه نام نويسي كنند.
برگزاري امتحان متفرقه در دوره ابتدايي به استثناي پايه پنجم، در داخل كشور مجاز نيست. حداقل سن براي نام نويسي در امتحانات متفرقه پايه پنجم ابتدايي ده سال تمام است و براي شركت در اين امتحانات نيازي به ارايه مدارك قبولي سنوات قبل نيست. در ساير پايه ها شرط سني وجود ندارد، اما ارايه كارنامه قبولي پايه قبل ضروري است. حداقل سن براي نام نويسي در امتحانات متفرقه دوره راهنمايي تحصيلي۱۸ سال تمام در اول مهر ماه است و دارندگان كارنامه قبولي پايه پنجم ابتدايي مي توانند بدون ارايه مدرك قبولي پايه هاي اول و دوم راهنمايي در امتحان نهايي دوره راهنمايي تحصيلي به صورت داوطلب آزاد شركت كنند.
نام نويسي و شركت داوطلبان پسر مشمول نظام وظيفه در امتحانات متفرقه بلامانع است اما براي آنان معافيت تحصيلي صادر نخواهد شد و شركت در امتحانات متفرقه نيز از نظر مقررات نظام وظيفه ترك تحصيل تلقي مي شود.
در شرايط ويژه با مجوز كميسيون خاص اداره آموزش و پرورش محل به صورت موردي مي توان از دانش آموزي كه حداقل شرط سني را ندارد، در مدرسه شبانه نام نويسي كرد.

مردادماه از طرف تأمين اجتماعي
طلب بازنشستگان و مستمري بگيران پرداخت مي شود
002652.jpg
ايسنا: معوقه چهار ماهه افزايش ۱۶ درصدي مستمري سال ۸۴ بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي مردادماه امسال محاسبه و پرداخت مي شود.
معيني، مديركل مستمري هاي سازمان تأمين اجتماعي گفت: بر اساس بخشنامه شماره ۴۳ مستمري هاي سازمان تامين اجتماعي در خصوص نحوه افزايش مستمري و حداقل آن و كمك هزينه هاي عائله مندي و اولاد از ابتداي سال ۸۴ كه از سوي اين سازمان به شعب سراسر كشور ابلاغ شده، حداقل ميزان مستمري هاي بازنشستگي، از كار افتادگي كلي و نيز مجموع مستمري پرداختي به بازماندگان، در هر حال نبايد از رقم ماهانه ۱۲۲ هزار و ۵۹۲ تومان يعني از حداقل مزد كارگر عادي در سال ۸۴ كمتر باشد.
وي تصريح كرد: همچنين سازمان تأمين اجتماعي در اين بخشنامه براي افزايش قدرت خريد مستمري بگيراني كه مستمري آنان در سال هاي قبل از سال ۸۳ بر قرار شده و ميزان مستمري استحقاقي آنان، بيش از حداقل دستمزد زمان برقراري بوده است، به مستمري سال جاري آنان علاوه بر افزايش ۱۶درصدي مستمري ها، به ازاي هر سال كامل دريافت مستمري، معادل ۲/۰ درصد مستمري اسفند سال ۸۳ افزوده مي شود. مدير كل مستمري هاي سازمان تأمين اجتماعي تأكيد كرد: به موجب اين بخشنامه، براي حمايت از مستمري بگيراني كه داراي سابقه پرداخت حق بيمه بيش از ۲۵ سال هستند، علاوه بر افزايش ۱۶ درصدي ياد شده، به نسبت هر سال مازاد بر ۲۵ سال سابقه، ۲/۰ درصد مستمري اسفند سال ۸۳ پرداخت مي شود؛ ضمن آن كه جمع ريالي افزايش هاي ناشي از سنوات مازاد بر ۲۵ سال و سال هاي كامل دريافت مستمري، نبايد از ۱۵ هزار تومان تجاوز كند.

انعقاد قرار داد امنيتي براي اعزام
زايران ايراني به عتبات عاليات
گروه علمي فرهنگي:  معاون سازمان حج و زيارت گفت: به منظور اعزام زايران به عتبات عاليات قرار است تا يك ماه ديگر قرار داد امنيتي ميان ايران و عراق بسته شود.
سيد ابوالحسن رضوي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: توافقات جديد بين وزارت جهانگردي عراق با سازمان حج منعقد شده اما اين امر منجر به اعزام زايران به عتبات عاليات نخواهد شد و آغاز اعزامها منوط به قرارداد امنيتي بين وزارت كشور ايران و عراق است.وي در خصوص شايعات اعزام زايران به عتبات عاليات خاطرنشان كرد: دولت عراق دولتي موقت است و تنها بايد حرف مقامات مسوول آن كشور را پذيرفت بنابراين هر مطلبي كه در مورد آغاز اعزامها و ايجاد امنيت در عراق گفته مي شود شايعه اي بيش نيست و صحت ندارد.معاون سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: هنگامي اعزام زايران آغاز مي شود كه دولت عراق در قبال ايجاد امنيت زايران تعهد دهد و اين امر نيز تاكنون صورت نگرفته است.رضوي به سفر زايران عراق به اماكن زيارتي ايران اشاره كرد و گفت: اعزام زايران عراقي به ايران ربطي به امضاي توافقنامه براي اعزام زايران ايراني ندارد و هم اكنون نيز روزانه تعدادي از زايران عراق به ايران سفر مي كنند و هيچ ممنوعيت و محدوديتي براي آنها وجود ندارد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |