دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۴
سخنراني ادوارد لوسي اسميت در كنفرانس هنر مدرن ايران در دانشگاه آكسفورد
هنر معاصر در ايران
001524.jpg
اشاره:
ادوارد لوسي اسميت، شاعر، مورخ، منتقد هنري و يكي از مهم ترين صاحب نظران برجسته هنر معاصر جهان به شمار مي رود. او در سال ۱۹۳۳ در جامائيكا تولد يافته و از سن ۱۳ سالگي به انگلستان مهاجرت و بعدها به مليت انگليسي درآمد. اسميت فارغ التحصيل از دانشگاه آكسفورد در رشته تاريخ معاصر بوده و تاكنون بيش از يكصد كتاب در زمينه هاي مختلف هنري به رشته تحرير درآورده است.
گفتني است كه يكي از آثار وي با عنوان «مفاهيم و رويكردها در آخرين جنبش هاي هنري قرن بيستم» به ترجمه دكتر عليرضا سميع آذر به فارسي ترجمه شده است.آنچه مي خوانيد ترجمه گزيده متن سخنراني او در كنفرانس هنر مدرن ايران: مدرنيته و هنرمند ايراني است كه در دانشگاه آكسفورد ايراد شده است.

زماني كه فكر هنر معاصر يا هنر آوانگارد براي اولين بار اختراع شد وابستگي خود را به معيارهاي سنتي غربي حفظ كرده بود، به عبارت ديگر علي رغم تمايل اين نظريه به قطع ارتباط با گذشته، يكي از عمده ترين مآخذ آن سنت هاي روشنفكري و فني آن ميان هنرمنداني بود كه ميراث رنسانس را به ارث برده بودند.
اين وضعيت با ريشه گرفتن هنر آوانگارد در آمريكاي لاتين تغييراتي را آغاز كرد. اگرچه در همين زمان اين تمايل وجود داشته است كه ريشه هاي فرهنگ آمريكاي لاتين را غير اروپايي بشناسيم. علت اين امر نيز به ويژه به ميراث فرهنگي غني سرخپوستان آمريكايي موجود در اين مناطق و گسترش آن قبل از كشف آمريكا توسط «كريستف كلمب» ارتباط دارد. نتيجه اين امر نوع جديدي از هنر دورگه مي باشد. «تارسيلا آمارال» ، هنرمند برزيلي نقاشي هايي ارائه كرده است كه تحت تأثير «هگر» (كه او را در پاريس ملاقات كرده بود)  مي باشد كه مبتني بر اصول ساده و ابتدايي هنر سرخپوست هاست. «ديه گو ريورا» پس از مدتي فعاليت به عنوان يك هنرمند آوانگارد پاريسي به مكزيك برگشت تا تعداد زيادي نقاشي ديواري خلق كند. به نظر مي رسيد كه اين نقاشي ها شبيه نقاشي هاي ديواري «قوم آزتك» است، اما در واقع آنها تحت تأثير نقاشي هاي «پيرودلا فرانچسكا» و «اوتچلو» نقاشي شده بودند كه «ريورا» قبل از آن كه به كشورش بازگردد در ايتاليا ديده بود. در نظر اول ممكن است كه وضعيت ايران دنباله روي از الگوي آمريكاي لاتين باشد اگرچه با ويژگي هاي خاصي كه پيامد حوادث اخير ايران است. پيش از انقلاب اسلامي در ۱۹۷۹ نقاشان ايراني دنباله رو مدرنيسم اروپا و به ويژه جريانات پاريس بودند.
اين اثرات تا حدود زيادي خود را تا سال ۱۹۷۹ نشان مي دهند. به طور مثال اين اثرات را مي توان به خوبي در كارهاي «بهرام دبيري»  و تأثير شديد «پيكاسو» بر هنرمندان تمامي ملت ها مشاهده كرد. تأثير اين موضوع را مي توان حتي در مجسمه هاي «بهروز دارش» نيز ملاحظه كرد.
انقلاب شكل جديدي از هنر را نيز در ايران عرضه كرد، نقاشي هاي بزرگ ديواري كه به بزرگداشت شخصيت ها و رهبران ديني اختصاص دارد و در مرحله بعد به بزرگداشت شهداي اسلام، به ويژه قهرمانان جنگ بين ايران و عراق كه از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ ادامه داشت اختصاص يافته است.
در بازديدي كه از تهران داشتم متوجه شدم اين نقاشي ها يك توليد فرهنگي كامل است. منشأ آنها را مي توان در جايي جست وجو كرد كه انتظار نمي رود مي توان كتاب  هاي هنر سنتي ايران را نيز منشأ اين آثار دانست.
اگرچه نهضت نقاشي ديواري در ايران در اواخر دهه ۱۹۹۰ به اوج قدرت خود رسيده است، اما اثرات بعدي آن را مي توان در زندان ابوغريب ديد كه در آنجا رفتار نابهنجار سربازان آمريكايي با زندانيان عراقي بازتاب خشمناك جهان اسلام را به دنبال داشت و بعد جديدي از خلق نقاشي هاي ديواري در اين زمينه را در ايران به وجود آورد.
در تضادي آشكار با اصول مدرنيته، نقاشي هاي ديواري ادامه يافت و در اوضاع و احوال جديد و نشأت گرفته از كتاب هاي هنر سنتي ايران كه نمونه آن را مي توان در نقاشي هاي بزرگ «فرح اصولي» ، ديد كه در هنر سنتي به رقابت با خوشنويسي هاي «محمد احصايي»   مي پردازد.
انقلاب شرايط متفاوتي را براي ارائه هنر در ايران به وجود آورده است. بعضي از اين هنرمندان ايراني در صحنه هنر آوانگارد بين المللي جا افتاده اند. يكي از آنها «شيرازه هوشياري» متولد ۱۹۵۵ در تهران و ساكن بريتانياست كه در «مدرسه هنر چلسي» تحصيل كرده است. آثار او ارجاعات بسياري به سنت هاي ايرانيان دارد به ويژه به شعر عرفاني و شعرهاي مولوي.
يك هنرمند زن شناخته شده ديگر ايراني «شيرين نشاط» است كه از هنگام انقلاب اسلامي در نيويورك زندگي مي كند. «نشاط» توجه غربي ها را به خود جلب كرده است به اين دليل كه تم اصلي كارهاي او موقعيت زنان در جمهوري اسلامي است. يك سري از كارهاي او به نام «زنان خدا» (۹۷-۱۹۹۳) نمايشگر زنان نظامي مسلماني است كه ايده شهادت اسلامي را به نمايش مي گذارد. (ايده شهادت اگرچه تا حدود بسياري به مردان تعلق دارد و در نقاشي هاي ديواري تهران به چشم مي خورد) همين اواخر «نشاط» يك ويديو اينستاليشن در مراكش توليد كرده است كه به تفسير و توضيح فعاليت زنان و مردان در جوامع اسلامي مي پردازد.
انقلاب شكل جديدي از هنر را نيز در ايران عرضه كرد، نقاشي هاي بزرگ ديواري كه به بزرگداشت شخصيت ها و رهبران ديني اختصاص دارد و در مرحله بعد به بزرگداشت شهداي اسلام، به ويژه قهرمانان جنگ بين ايران و عراق كه از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ ادامه داشت اختصاص يافته است
يك سري از فيلم هاي ويديويي متفاوت نيز توسط هنرمند ايراني «غزال» كه در پاريس زندگي مي كند توليد شده است. در يكي از اين فيلم هاي ويديويي تصاويري از خود هنرمند با چادر ديده مي شود كه فعاليت هاي متفاوتي را انجام مي دهد؛ علي رغم آن كه اين هنرمند بعد از انقلاب از جامعه ايران دور بوده است .
در واقع مي توان اين سؤال را مطرح كرد كه آيا اين هنرمندان دور از وطن را مي توان ايراني تلقي كرد يا بايد آنها را به جوامع غربي كه در آن زندگي مي كنند متعلق دانست. به طور مثال روشن است كه مخاطبان آثار اين هنرمندان افراد غربي هستند. در حالي كه نقاشي هاي ديواري تهران براي مخاطبان ايراني عرضه مي شوند.
به هر حال تم موقعيت زن ها ذهن تعدادي از هنرمنداني را كه در تهران زندگي مي كنند به خود مشغول داشته است. شايد مهم ترين شان عكاس هنرمند «شادآفرين قديريان» است؛ به ويژه آن دسته از كارهاي او كه عكس هاي عكاسخانه اي دوران قاجار را با لباس هاي از مد افتاده نشان مي دهد. پرتره هاي «قديريان» زنان جوان را با لباس هاي قاجاري به همراه عنصر يا عناصري از دنياي آزاد غرب نشان مي دهد.
روش ها و اشكال پست مدرن را مي توان در كارهاي هنرمندان مرد ايران و معروف ترين آنها «آيدين آغداشلو» كه هنرمندي شناخته شده است پيگيري كرد. در يكي از پرتره هاي او كه نشانگر عصر قاجار است و در ديگري كه عصر رنسانس ايتاليا را نشان مي دهد.
جزئياتي كه «آغداشلو» در كارهاي خود استفاده مي كند و اصل آن در آثار غربي ديده مي شود در هنر معاصر چين نيز وجود دارد.
مي خواهم سخنراني ام را با اشاره به نقاشي هايي كه «حسين خسروجردي»  آفريده است به پايان برسانم كه برنده جايزه بزرگ «بي ينال شارجه» گرديده است كه مهم ترين محل گردهمايي هنرمندان جهان اسلام است. اين نقاشي تصوير دو تن را نشان مي دهد كه تا نيمه در آب فرو رفته اند و با يك كشتي كاغذي بازي مي كنند.نكته قابل ملاحظه اي كه در اين نقاشي وجود دارد؛ اين است كه از تكنيك هاي چاپ ديجيتال استفاده شده است، وسيله مدرني براي توليد تصوير توسط كامپيوتر.
نكات ديگري را نيز مي توان اضافه كرد؛ يكي آن كه وسيله يا مديومي كه مورد استفاده قرار گرفته، از آن جا كه فرهنگ ايران به سرعت خود را با كامپيوتر تطبيق داده است (اين نكته در مورد بعضي از كشورهاي عمده غيرغربي مثل هند، چين و ژاپن نيز صادق است) تصاوير توليد شده با كامپيوتر انتظاري را كه از تصاوير سنتي هنر غرب وجود دارد، برآورده نمي سازد يعني تصاويري كه با رنگ و روغن بر روي بوم ايجاد شده اند.
نكته ديگر آن كه حتي با تكيه بر تكنولوژي هاي جديد عنايتي روزافزون به جنبه هاي گذشته ايران وجود دارد. تيپ هاي نمونه عصر قاجار يا افسانه سهراب و رستم براي بيان مفاهيم معاصر مورد استفاده قرار مي گيرد.

نگاه
صنايع فرهنگي و فرهنگ پذيري
001527.jpg
يكي از مباحث مهم ديگر در عرصه فرهنگ بحث فرهنگ پذيري است. دگرگوني فرهنگي به ميزان درخور توجهي بر اثر اشاعه فرهنگ يعني بخش عناصر فرهنگي از جامعه اي به جامعه ديگر تحقق مي يابد.
«ساپير» مي گويد فرهنگ مجموعه اي است از معناها كه افراد يك گروه معين به مدد آنها با يكديگر ارتباط برقرار مي سازند.
يكي از مباحث مهم ديگر در عرصه فرهنگ بحث فرهنگ پذيري است. دگرگوني فرهنگي به ميزان درخور توجهي بر اثر اشاعه فرهنگ يعني پخش عناصر فرهنگي از جامعه اي به جامعه ديگر تحقق مي يابد.
از اشاعه زماني سخن به ميان مي آيد كه ملل فرهنگ هاي مختلف به صورت خصمانه يا دوستانه در تماس قرار مي گيرند، خواه اين تماس مستقيم باشد خواه از طريق ابزار و وسايلي كه دخالت در امور ديگري را ممكن مي سازند. بايد توجه كرد كه اشاعه فرهنگي روندي خشك و مكانيكي نيست.فرهنگ پذيري متغيرها و روندهاي متعددي دارد كه عبارتند از:
۱- ميزان تمايز و تفاوت فرهنگي
۲- شرايط و شدت تماس (خصمانه يا دوستانه)
۳- موقعيت هاي فرادستي و فرودستي
۴- كارگزاران تماسي
۵- جهت جريان تماسي
بسته به متغيرهاي ياد شده چند جريان يا روند ممكن است به وقوع بپيوندد. (البته ممكن است برخي از جريان ها همزمان رخ دهد)
۱- جانشيني (خصوصيات و ويژگي هاي جديد جانشين ويژگي هاي موجود مي شوند)
۲- افزودني (اضافه شدن خصوصيات و عناصر جديد به ويژگي هاي موجود)
۳- درهم آميزي، تركيب به هم آميختگي (خصوصيات تازه يا قديم ممكن است در هم بياميزد)
۴- فرهنگ زدايي آينده (تماسي موجب فقدان بخشي از فرهنگ مي شود بدون آن كه جانشيني صورت گيرد)
۵- بنيانگذارانه (ساختارهاي جديد كه در هيچ يك از فرهنگ هاي در تماس آمده ريشه ندارد)
۶- طرد كننده (تغييرات مطلوب آن قدر زيادند و به حدي با شتاب رخ مي دهند كه تعداد قابل توجهي از افراد نمي توانند آن را بپذيرند.)
با اين مقدمه پيرامون تعريف فرهنگ و فرهنگ پذيري به موضوع مهم صنعت فرهنگ مي پردازيم. اهميت اين موضوع از آنجا ناشي مي شود كه صنعت فرهنگ داراي كاركردهاي گوناگوني بوده و تأثيرات زيادي بر فرهنگ پذيري هر جامعه دارد.
علي اكبر رضايي

سايه روشن هنر
001533.jpg
حرفه هنرمند ۱۱
يازدهمين شماره «حرفه هنرمند» نشريه  هنرهاي تصويري منتشر شد.در اين شماره مي خوانيم: حرفه عكاس: انسل ادامز، واقع گرايي در عكاسي، بازي با واقعيت، فراسوي محدوديت ها، پنجره عقبي/ حرفه نقاشي: نگارگري ايراني، نگارگري قديم، نگارگري جديد، معيارهاي «ايرانيت» در مسير تاريخ، نگارگري سنتي ايران ديروز، امروز و.../ حرفه هنرمند: مدرنيسم؛ نقاشي مدرن كلمنت گرينبرگ، يادداشت هاي يك خوابگرد ، نقاش زندگي مدرن، آن كاوارا، خود آگاهي- رنه دنيزو.
001530.jpg
تنديس ۵۳
پنجاه و سومين شماره نشريه «تنديس» دو هفته نامه هنرهاي تجسمي منتشر شد. در اين شماره مي خوانيم: نقاشي: تأثير فمينيسم بر هنرهاي تجسمي، فيث رينگولد/ عكاسي: ارنست هولستر، عكاس عهد ناصري، عاشق لحظه(يادي از مرحوم شهبازي)/ مجسمه: مجسمه هاي بوريس بيزلي، فرم و فضا در مجسمه سازي معاصر/ گرافيك: نويل برادي/ هنر جديد: ريركريت تيراواينجا و بي ينال هوگو باس.
001536.jpg
فصلنامه هنر ۶۳
شصت و سومين شماره فصلنامه هنر انتشار يافت. اين شماره اختصاص به مطالبي در زمينه ادبيات، تئاتر، تجسمي، موسيقي، سينما، مطالعات كاربردي هنر(ويژه هنرمندان) و تازه هاي نشر دارد.كريستينا روزتي، سرمشق هاي اسطوره اي، خانلري و نقد ادبي، طنز در آثار چخوف، نمايش عروسكي سايه در اندونزي «وايانگ كوليت» ، سيماي سلطان محمد تبريزي در منابع دوره صفوي از جمله عناوين درج شده در اين شماره از فصلنامه هنر هستند.

هنر
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |