چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۸
بررسي استفاده از انرژي باد در خاورميانه
مزرعه هاي بادي محل برداشت انرژي
003057.jpg
مهمترين مسئله در استفاده از انرژي هاي نو كه غالبا تجديد پذير هم هستند، صرفه اقتصادي آنهاست. يكي از اين منابع بيكران انرژي كه در كشور ما هم امكان استفاده گسترده از آن مطرح است انرژي باد است
با علم به اينكه منابع انرژي فسيلي، مسلما روزي به پايان خواهند رسيد، محققان و دولتمردان در سراسر جهان از چند دهه پيش به فكر منابع جايگزين بوده اند. در اين زمينه گزينه هاي متفاوتي وجود دارد. از رآكتورهاي هسته اي گرفته تا قدرت امواج درياها و اقيانوس ها. مهمترين مسئله در استفاده از انرژي هاي نو كه غالبا تجديد پذير هم هستند، صرفه اقتصادي آنهاست. مثلا در مورد انرژي خورشيدي - به عنوان يكي از پرمصرف ترين انرژي هاي نو - هنوز مسئله نحوه كاربرد در شرايط محيطي و جغرافيايي متفاوت به صورت جدي مطرح است. يكي از اين منابع بيكران انرژي كه در كشور ما هم امكان استفاده گسترده از آن مطرح است انرژي باد است.
در مورد منشا انرژي باد و كلا منابع تجديد  پذير و حتي انرژي موجود در سوخت هاي فسيلي بايد به خورشيد اشاره كرد. خورشيد در هر ساعت
۱۰۰‎/۰۰۰‎/۰۰۰‎/۰۰۰‎/۰۰۰ كيلووات ساعت انرژي به زمين مي تابد كه در حدود يك تا دو درصد اين انرژي بيكران توسط باد جذب و جا به جا مي شود.
در مورد جا به جايي باد هم مي توان به مناطق سرد وگرم موجود در زمين اشاره كرد. مناطق استوايي كه پست ترين مناطق كره زمين محسوب مي شوند بيشترين ميزان تابش را از خورشيد دريافت مي كنند و به همين خاطر گرم ترين مناطق كره زمين هم هستند. اين جريان بسيار گرم به دليل سبكي آن تا ارتفاع 6 مايلي (10 كيلومتري) زمين بالا مي رود و سپس از آنجا به شمال و جنوب پخش مي شود و همين امر باعث بروز جريان باد مي شود. وجود چنين جرياني علاوه بر حركت باد به چرخش زمين هم مربوط مي شود.
براي استفاده از اين منبع تجديد پذير و بدون آلودگي انرژي، تنها كافي است امكانات و تجهيزات مناسب در مسير باد قرار بگيرند. از اولين موارد استفاده از انرژي باد مي توان به قايق هاي بادباني اشاره كرد. از ديگر استفاده هاي سنتي از باد مي توان آسياب هاي بادي را نام برد. در ايران هم به نوعي مي توان بادگيرهاي ساختمان هاي مناطق كويري را نام برد، اما امروزه استفاده از انرژي باد نياز به فن آوري هاي بسيار پيشرفته اي دارد كه در اختيار هر كشوري قرار ندارد.
به صورت كلي مي توان گفت ميزان استفاده از باد نسبت مستقيم با پيشرفته بودن كشورها دارد. اين بدان معنا نيست كه كشورهاي در حال رشد با اين انرژي بيگانه هستند، بلكه آنها فعلا در مرحله آغازين استفاده از انرژي باد هستند. در كشور ما استفاده از انرژي باد چندان نوپا نيست. اگر از راه قزوين به رشت سفر كنيد، در منجيل توربين هاي بلند و عظيمي را مشاهده خواهيد كرد كه با گردش باد به حركت درمي آيند و الكتريسيته توليد مي كنند.
بنا بر اعلام يكي از محققان سازمان انرژي اتمي، ميزان نهايي توليد انرژي برق توسط باد در ايران، 6500 مگاوات تخمين زده شده است. ساخت تاسيسات بادي در ايران از 8 سال پيش در دو فاز شروع شد. در فاز اول مسئولان و محققان مركز پيشبرد انرژي هاي تجديد  پذير سازمان انرژي اتمي برنامه هاي كامپيوتري و ساختار نرم افزاري طرح را آزمايش كردند. در فاز دوم مناطق مناسب براي ايجاد مزرعه بادي شناسايي شدند و با توجه به ميزان و سرعت باد، توربين هاي مناسب مشخص شدند. مناطق انتخاب شده (منجيل و رودبار) تقريبا در تمامي فصول سال داراي وزش مناسب باد هستند.
پــس از نـصــب موفقيت  آميز توربين ها در دو منطقه ياد شده، اولين برنامه مدون ايران براي توليد 10 مگاوات الكتريسيته برنامه ريزي شد و از سال 77 احداث اولين مزرعه بادي كاربردي در ايران شروع شد. اين پروژه توسط بانك جهاني حمايت مي شود و با اتمام آن ايران مي تواند به عنوان اولين كشور خاورميانه به صورت كاربردي از انرژي باد براي توليد الكتريسيته استفاده كند.
از ديگر كشورهاي خاورميانه كه به صورت جدي در زمينه استفاده از انرژي باد فعال هستند، مي توان به امارات متحده عربي، عربستان سعودي، لبنان و سوريه اشاره كرد. در اين ميان اوضاع در سوريه بسيار بحراني است، چون منابع نفتي سوريه فقط تا 10 سال ديگر به پايان خواهند رسيد و اين كشور ناگزير به استفاده از منابع جديد انرژي است. در عربستان به دليل وفور چاه هاي نفتي موضوع انرژي هاي نو چندان جدي گرفته نمي شود. فعلا تنها مورد مصرف انرژي نو در اين كشور را مي توان چراغ هاي خورشيدي كه در تاسيسات نفتي عربستان مورد استفاده قرار مي گيرند، دانست. در مورد انرژي باد در عربستان، فقط مي توان به تحقيقات مقدماتي محدودي اشاره كرد. در امارات متحده عربي به دليل شرايط كويري، استفاده از انرژي خورشيدي رواج بيشتري دارد. البته اين كشور مصرانه خواهان استفاده از انرژي باد است. تخمين زده مي شود امارات بتواند يكهزار مگاوات برق از انرژي باد توليد كند. به همين خاطر امارات اولين مزرعه بادي خود را در جزيره بانياس ساخته است. در فجيره هم قرار است چند پارك بادي ساخته شود. هر كدام از اين پارك ها مي تواند سالانه 150 تا 200 مگاوات الكتريسيته توليد كند.
بايد منتظر ماند و ديد آيا روزي قلب نفتي جهان ، بادي خواهد شد.

تعريف انرژي خورشيدي
003081.jpg
بهره برداري از انرژي خورشيدي در بسياري از كشورهاي جهان بخصوص مناطق با آفتاب زياد، معمول و در حال پيشرفت است. اين انرژي كه مي تواند براي گرم كردن شوفاژ و توليد الكتريسيته مورد استفاده قرار گيرد، در كشورهاي مختلف دنيا در مرحله آزمايشي است. با توجه به وسعت دسترسي به اين انرژي به نظر مي رسد در آينده، انرژي خورشيدي بتواند به عنوان يكي از منابع ارزان در دسترس بشر قرار گيرد. درحال حاضر 15/0 درصد انرژي مورد مصرف آمريكا از خورشيد تامين مي شود. كشورهاي اروپايي و ساير كشورهاي صنعتي نيز مقدار كمي از انرژي مورد نياز خود را از خورشيد تامين مي كنند.كره زمين انرژي خورشيدي را به صورت تابش خورشيدي دريافت مي كند و مقدار اين تابش به مراتب بيش از نياز بشريت است. اين منبع از تغييرات روزانه شناخته شده اي علاوه بر تغييرات فصلي برخوردارست و به طور قابل ملاحظه اي متاثر از وضعيت هواست. شدت تابش خورشيدي نسبتا كم و پيك (فراز) آن در حدود KW/mو۱۲ در سطح درياست. تمام كشورها به اين منبع به مقادير مختلف دسترسي دارند. كاربرد انرژي خورشيدي كاملا متنوع است و شامل گونه حرارتي مستقيم (سيستم هاي عامل و غير عامل)، توليد نيروي برق از طريق سيكل هاي ترموديناميكي و تبديل مستقيم به الكتريسيته با كمك سيستم هاي فتوولتائي PV مي شود. انبار كردن انرژي خورشيدي در سيستم هاي حرارتي نسبتا ارزان است و بدين ترتيب منبع انرژي از زمان استفاده از انرژي بوسيله مصرف كننده جدا مي شود.مقدار زيادي كارهاي تحقيقاتي در 20 سال گذشته در اين زمينه انجام شده و حجم قابل توجهي اطلاعات در مورد تكنولوژي و كاربردهاي انرژي خورشيدي به دست آمده است و پيشرفت هاي حيرت آوري در زمينه توجيه اقتصادي و مقرون به صرفه بودن اين انرژي انجام گرفته است. اكنون، برخي از اين كاربردها كاملا جنبه تجاري پيدا كرده است، ولي كاهش بيشتر هزينه ها كه از طريق توليد انبوه و توسعه تكنيكي ميسر است، مورد نياز است تا كاربردها گسترده تر شوند.
مزاياي انرژي خورشيدي
انرژي خورشيدي از نظر محيط زيست بي خطر است، اگرچه استفاده متمركز در ابعاد وسيع مي تواند منجر به اثرات زيست محيطي محلي شود. همچنين انرژي خورشيدي با شرايط فرهنگي متفاوت بخوبي پيوند مي يابد. شماري محدوديت هاي اقتصادي و اساسي وجود دارند كه براي استفاده وسيع از اين انرژي مي بايست رفع شوند، اما با پشتيباني كافي سهم اين منبع انرژي در طول دهه هاي آتي ابعاد قابل توجهي خواهد يافت.
بهره گيري از انرژي خورشيدي
در عصر حاضر از انرژي خورشيدي توسط سيستم هاي مختلف و براي مقاصد متفاوت استفاده و بهره گيري مي شود كه اهم آنها عبارتند از:
۱ – سيستم هاي فتوبيولوژيك: تغييراتي كه در حيات و زيست گياهان و جانداران به وسيله نور خورشيد و فتوسنتز ايجاد مي شود، فرآيند تجزيه كود حيوانات و استفاده از گاز آن.
۲ – سيستم هاي فتوولتائيك: تبديل انرژي خورشيدي به انرژي الكتريكي و سلول هاي خورشيدي.
۳ – سيستم هاي حرارتي و برودتي: شامل سيستم هاي تهيه آبگرم، گرمايش و سرمايش ساختمان ها ، تهيه آب شيرين، سيستم هاي انتقال پمپاژ ،سيستم هاي توليد فضاي سبز (گلخانه ها) ، خنك كن ها و اجاق هاي خورشيدي ، سيستم هاي سردسازي ، برج هاي نيرو، خشك كن هاي خورشيدي و نيروگاه هاي خورشيدي.
سيستم هاي فتوولتائيك
سيستمي كه در آن انرژي خورشيد بدون بهره گيري از مكانيزم هاي متحرك و شيميائي، به انرژي الكتريكي تبديل شود، اثر آن  را فتوولتائيك مي نامند. عاملي كه در اين فرآيند به كار مي رود، سلول خورشيدي ناميده مي شود. حدود 45 سال پيش براي اولين بار و به عنوان مولد الكتريكي در سفينه هاي فضايي از اين سلول ها استفاده شد و مدتي است كه بهره  گيري از آنها در زمين نيز متداول شده است. سلول هاي خورشيدي قادرند انرژي تشعشعي خورشيد را با بازدهي معادل 5 تا 20 درصد مستقيما به الكتريسيته تبديل كنند. اگرچه انرژي الكتريكي نوري هنوز به ميزان كافي از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه نيست، ولي در سالهاي اخير كاهش چشمگيري در هزينه هاي مربوط به بهره برداري از اين سيستم ها مشاهده شده و انتظار مي رود در آينده نيز با تحقيقات لازم و رفع سلول هاي نوري، كاهش قيمت ادامه يابد، ولي نبايد فراموش كرد كه در مناطق دور و در جاهايي كه دسترسي به سوخت و الكتريسيته ارزان مقدور نباشد از سيستم هاي فتوولتائيك استفاده مي شود. اين سيستم ها را برق خورشيدي نيز مي نامند.
سيستم هاي آبگرم خورشيدي
با توجه به ميزان تابش خورشيد، استفاده از انرژي خورشيدي به صورت كاربردهاي حرارتي و تبديل مستقيم به برق در مقايسه با انواع ديگر انرژي هاي تجديدپذير از اهميت قابل ملاحظه اي برخوردار است. از ميان كاربردهاي حرارتي از انرژي خورشيدي، سيستم هاي آبگرم و گرمايش، چه به لحاظ تكنولوژي و چه به لحاظ برآوردهاي اقتصادي در مقايسه با ساير كاربردهاي حرارتي از انرژي خورشيدي در جهان بيشتر مورد توجه قرار گرفته است. دليل اين ارجحيت در اين است كه سيستم هاي آبگرم و گرمايش خورشيدي به دماهاي متوسط نياز دارند. سهم قابل ملاحظه اي از انرژي مورد نياز براي تامين آبگرم و گرمايش ساختمان ها، با توجه به شرايط جغرافيايي، در بيشتر ماه هاي سال مي تواند توسط انرژي خورشيدي تامين شود و به اين لحاظ هر ميزان جايگزيني كاربرد انرژي خورشيدي به عوض انرژي هاي فسيلي از اهميت خاصي برخوردار است.

زباله ها، منابع جديد انرژي
003117.jpg
شما احتمالا بسياري از اشيايي كه كهنه شده يا شكسته شده اند وديگر به آنها نيازي نداريد را دور مي اندازيد.
اما زباله هاي ما تنها جزو كوچكي از خروارها زباله  اي هستند كه همه ساله در سراسر جهان به دور ريخته مي شوند. استفاده دوباره از زباله ها موجب كاهش استفاده از منابع طبيعي مي شود، زيرا روزي خواهد آمد كه ذخيره منابع طبيعي به اتمام برسد.
بازيافت موجب كاهش آلودگي حاصل از دستگاه هاي زباله سوز، زباله داني ها و معادن مي شود.در ضمن زباله كمتري دفن و سوزانيده و همينطور مواد خام كمتري از دل خاك بيرون كشيده مي شود. اين روش به زيبايي شهرها و اطراف آنها كمك مي كند.
انواع زباله ها
بسياري از زباله ها مربوط به كارگاه هاي ساختماني، مزارع، كارخانه ها و معادن است كه بعضي از آنها بسيار مضر هستند و بايد از محيط زيست دور نگه داشته شوند. بسياري از اشياي بي فايده، زباله هايي هستند كه به داخل رودخانه ها يا روي زمين ريخته مي شوند. همه روزه كشتي ها صد ها تن زباله شامل تور هاي كهنه ماهيگيري و زباله هاي پلاستيكي را به صورت غير قانوني به دريا مي ريزند. از ديگر عوامل آلوده كننده محيط زيست، پساب ها هستند كه در بسياري از شهر هاي ساحلي از داخل لوله فاضلاب در زير دريا به داخل آب مي ريزند، اما بندرت ممكن است قبل از ريختن به دريا تصفيه شوند. اين فاضلاب هاي تصفيه نشده مي توانند آب درياها را آلوده كنند و شنا كردن در آب را غيرممكن سازند.
فاضلاب تصفيه خانه ها و مزارع با تركيبات شيميايي فسفات ها و نيترات ها مي توانند رودخانه ها را آلوده كنند. فسفات فاضلاب ها از پودر و پاك كننده هاي مايع است. نشت تانكرهاي نفت كش يا شست وشوي تانكرها در دريا نقض قوانين است و آب درياها را آلوده مي كند. گاز و دودهاي خطرناك اتومبيل ها، كارخانه ها و نيروگاه ها هوا را آلوده مي كنند.
بعضي اوقات اين دودها به باران هاي اسيدي تبديل مي شوند. باران هاي اسيدي به درختان و درياچه ها آسيب مي رساند. اين باران ها مي تواند موجب سايش و فرسودگي ساختمان ها و مجسمه ها بشود.
كلروفلوئوركربن، گازي است كه مي تواند به لايه ازن آسيب برساند. مقداري از گازكلروفلوئوركربن در ساخت يخچال هاي خانگي استفاده مي شود. بسياري از كشورها موافقت كرده اند كه از سال 2000 استفاده از اين گاز متوقف شود.باتري هاي كهنه ماشين ها داراي اسيدهاي خطرناكي هستند كه مي توانند نشت كنند. اين باتري ها را مي توان مجددا بازيافت كرد.
سوزاندن يا دفن تايرهاي كهنه بسيار دشوار است و از اين رو دانشمندان سعي مي كنند تا راهي براي بازيافت مجدد آنها پيدا كنند. از ظروف پلاستيكي مخصوصا نوع فشرده كه از انواع مختلف پلاستيك و از چند لايه ساخته شده اند و به طور وحشتناكي غيرقابل تجزيه هستند، پرهيز كنيد.

بافرزانگان
لاپلاس
003087.jpg
پيتر سيمون لاپلاس در 23 مارس 1749 در حوالي پون لوك فرانسه متولد شد. پدرش دهقان فقيري بود و از كودكي خودش اطلاعي در دست نيست. لاپلاس از جمله موثرترين دانشوران در طول تاريخ است. او به محض اينكه رياضيدان مشهوري شد و افتخاراتي كسب كرد، اصل و نسب خود را مخفي نگاه مي داشت.
مشهور است كه لاپلاس براي ملاقات دالامبر، رياضيدان باارزش در يكي از روزهاي سال 1770 به خانه او مي رود و با وجود توصيه هايي كه ارائه مي دهد كمك قابل توجهي از طرف رياضيدان بزرگ نسبت به او نمي شود. لاپلاس مايوس نمي شود و نامه اي براي دالامبر مي فرستد و در آن افكار خويش را درباره اصل مكانيك شرح مي دهد. دالامبر به محض خواندن نامه، نويسنده را احضار مي كند و به او مي گويد چنانچه ملاحظه مي كنيد، من به توصيه و سفارش ترتيب اثر نمي دهم، ولي شما براي شناساندن خود وسيله خوبي به دست آورديد. دالامبر فورا  لاپلاس را به سمت استاد مدرسه نظامي پاريس انتخاب مي كند.
در مرحله اول لاپلاس نوشته هايي درباره مسائل حساب انتگرال، اخترشناسي، رياضي، كيهان شناسي نظريه بازي هاي بخت آزمايي و عليت تاليف كرد. در اين دوره، وي سبك و شهرت و موضع فلسفي و برخي شيوه هاي رياضي خود را ساخته و پرداخته و برنامه اي براي پژوهش در دو زمينه - احتمالات و مكانيك آسماني - تنظيم كرد كه بقيه عمر را به كار رياضي درباره آنها پرداخت.
در مرحله دوم در هر دو زمينه به بسياري از نتايج عمده اي رسيد كه به سبب آنها مشهور است و بعدها آنها را در رساله هاي بزرگ خود مكانيك سماوي (1799 - 1825) و نظريه تحليلي(1812) گنجانيد. اطلاع از بخش اعظم اين مسائل به وسيله شيوه هاي رياضي صورت گرفت كه او در آن زمان يا قبل از آن، به وجود آورد، ابداع كرده بود. مهمترين آنها عبارتند از توابع مولد كه از آن پس به نام وي خوانده شدند. بسط كه آن نيز در نظريه دترمينان ها به نام وي شد، تغيير مقادير ثابت به منظور رسيدن به راه حل هاي تقريبي در انتگرال گيري عبارت هاي اخترشناسي و تابع گرانشي تعميم يافته كه بعدها با دخالت پواسون به صورت تابع پتانسيل برق و مغناطيس قرن 19 درآمد.
همچنين طي همين دوره بود كه لاپلاس به سومين حوزه علايقش، يعني فيزيك كه با همكاري لاوازيه در زمينه نظريه گرما بود، وارد شد و تا حدودي در نتيجه آن همكاري بود كه وي تبديل به يكي از اعضاي موثر حلقه دروني مجمع ملي شد. اولين مسئله مورد توجه لاپلاس دنبال كردن كار اسحاق نيوتن بود، زيرا اسحاق نيوتن قانون اصلي مكانيك آسماني را يافته بود و لاپلاس مي خواست اين قانون را در مورد تمام اجسام منظومه شمسي به كار برد. لاپلاس شروع به تعيين قوانين مكانيك سيارات كرد تا نشان دهد كه اين اجسام مانند ساير اجسام تابع قوانين فيزيكي هستند.
اولين موضوعي كه لاپلاس نزد خود مطرح مي كند، موضوع ثبات دستگاه شمسي است كه آيا در وضعي كه داراست مي ماند يا بالاخره ماه روي زمين سقوط مي كند و سيارات بر جرم خورشيد پرتاب شده و معدوم مي شوند.
اسحاق نيوتن هم اين سئوال را مطرح كرده و به اين نتيجه رسيده بود كه بايد گاهگاهي دست خداوند در كار بيايد و حركات آنها را به جريان عادي برگرداند، ولي لاپلاس گفت اگرچه وضع سيارات نسبت به خورشيد تغيير مي كند، ولي اين تغييرات تناوبي است. لاپلاس تمام اين اكتشافات را تحت عنوان مكانيك آسماني منتشر ساخت، ولي چون فهم مطالبش براي همه كس مقدور نبود، لذا تصميم گرفت كتابي ديگر بنويسد كه مردم عادي هم از آن بهره مند شوند. اين كتاب تحت عنوان شرح دستگاه هاي جهاني منتشر شد. لاپلاس علاوه بر نجوم و رياضيات، استادي عاليقدر در علم فيزيك بود و درباره لوله هاي موئين و انتشار امواج صوتي مطالعات فراواني داشت. از مهمترين آثار لاپلاس، تئوري تحليلي احتمالات را كه در سال 1812 نوشته است، مي توان نام برد.
لاپلاس را كه دانشمندي بي همتا مي توان گفت، متاسفانه نسبت به تمام حكومت هايي كه پي در پي عوض مي شدند، تملق مي گفت و از آنها استفاده مي كرد. در مقابل ناپلئون تا زانو تعظيم مي كرد و به همين علت ها بود كه از طرف امپراتور به مقام هاي كنت، سناتور و رياست مجلس سنا انتخاب شد. با وجود اينها وقتي ناپلئون اسير شد، به او پشت كرد و به عزلش راي داد و خود را در دامان لويي هجدهم انداخت و از طرف او به سمت رئيس كميته تجديد تشكيلات مدرسه پلي تكنيك و عضو مجلس اعيان انتخاب شد.يكي از مهمترين نظريه هاي لاپلاس، نظريه تصادف است. اين نظريه عبارت است از تحويل همه رويدادهايي كه از يك نوع هستند به تعداد معيني از موارد متساوي الاحتمال، يعني مواردي كه از نظر پيشامدي كه در پي احتمالش هستيم، مطلوب هستند. به نظر لاپلاس، مسائل مربوط به احتمال از آن رو مطرح مي شود كه چيزهايي را مي دانيم و چيزهايي را نمي دانيم.
لاپلاس با تمام اين اوصاف جوانان را تشويق و كمك مي كرد، به طوري كه روزي يكي از اكتشافات جوان ناشناسي به نام بيو از طرف آكادمي مورد تمجيد قرار گرفت و معلوم شد لاپلاس قبلا اين اكتشاف را مورد مطالعه قرار داده است.
لاپلاس اواخر عمر را در آركوري نزديك پاريس در عمارت ييلاقي خود كه نزديك دوستش برتوله بود، گذرانيد. او روز 5 مارس 1812 در 78 سالگي درگذشت، در حالي كه آخرين حرف او اين بود: آنچه مي دانيم بسيار ناچيز و آنچه نمي دانيم عظيم و وسيع است.

از شهر
003018.jpg
استفاده از ميكروتوربين ها در انگليس
بتازگي در منچستر انگليس، يك مزرعه كوچك بادي روي يك ساختمان 13 طبقه ايجاد شده است.
در اين مزرعه 24 ميني  توربين نصب شده كه ارتفاع هر كدام از آنها 3 متر است. اين توربين ها سالانه 56 هزار واحد انرژي تجديد پذير توليد خواهند كرد كه معادل 5 درصد نياز انرژي ساختمان است. همچنين قرار است سه پانل خورشيدي در برج سي.آي.اس نصب شود.
برج سي.آي.اس يكي از بلندترين ساختمان هاي بيرون لندن است و در صورت نصب سه پانل انرژي خورشيدي ، يكي از بزرگترين مراكز مرتفع استفاده كننده از انرژي هاي نو در اروپا خواهد شد.
در ساختمان پورتلند استريت هم قرار است چند ميني توربين نصب شود كه در اين صورت، اين مزرعه بزرگترين مركز تجاري ميني توربين ها خواهد شد.
در برنامه ريزي هاي آينده، قرار است 200 ايستگاه مشابه ديگر در سراسر انگلستان نصب شود.
اين طرح ها از نظر تجاري هم بسيار به صرفه هستند، چون سهم مهمي در تامين نيروي الكتريسيته ساختمان ها دارند. اين طرح ها در منچستر، با استفاده گسترده مسئولان مواجه شده است و كن لويس، يكي از اعضاي شوراي شهر منچستر اظهار اميدواري كرده است دوباره از اين منابع انرژي در منچستر استفاده شود.
او در اين مورد مي گويد: يك شهر با كلاس جهاني همچون منچستر، مسئوليت استفاده كارآمد از انرژي را دارد و استفاده از انرژي هاي تجديد پذير يكي از بهترين  راه ها براي استفاده كارآمد از انرژي است.

003006.jpg
انرژي هاي نو در ونزوئلا
اخيرا دولت ونزوئلا اعلام كرده است كه به دليل استفاده اين كشور از انرژي باد، ميزان صادرات نفت اين كشور 100 هزار بشكه در ماه افزايش يافته است. پيش تر اين ميزان نفت براي توليد انرژي الكتريسيته به كار مي رفت، اما با جايگزيني آن توسط باد، اين ميزان به خارج صادر مي شود.
پي.دي.وي.اس.اي شركت ايالتي نفت ونزوئلا و كادافه شركت توليدكننده الكتريسيته در ونزوئلا مي خواهند از افزايش بين المللي قيمت نفت بهره كامل ببرند و در عين حال استفاده از منابع بدون آلودگي انرژي را در ونزوئلا رواج دهند.
نرويس ويلا لابوس، رئيس شركت كادافه در اين مورد اينچنين مي گويد: جذابيت بسيار زيادي براي پي.دي.وي.اس.اي در كشور وجود دارد كه بتواند ميزان توليد و صادرات سوخت هاي مايع را افزايش دهد.
قيمت يك بشكه نفت در داخل كشور به سختي به 4 دلار مي رسد، اين در حالي است كه قيمت همين ميزان نفت در خارج بيشتر از 40 دلار است. به همين خاطر پي.دي.وي.اس.اي روي دو پروژه بزرگ توليد انرژي توسط باد كار مي كند. آغاز كار اولين پروژه در ماه آوريل توسط رئيس پي.دي.وي.اس.اي و وزير نفت و انرژي ونزوئلا، رافائل راميرز به صورت رسمي اعلام شد.
ميزان نهايي توليد برق بادي در اين پروژه 50 ميليون دلاري، 100 مگاوات اعلام شده كه قرار است در فاز اول 40 مگاوات الكتريسيته بادي توليد شود. قرار است تمامي الكتريسيته توليد شده اين مركز، توسط كادافه خريداري شود.
دومين پروژه اي كه در ايالت ساكره پياده خواهد شد، فعلا در مراحل ابتدايي است. در صورتي كه اين پروژه ها به موقع به پايان نرسند، دولت ونزوئلا مجبور خواهد شد از صادرات نفتي خود بكاهد تا برق مورد نياز خود را تامين كند.
دولت ونزوئلا در حالي استفاده از انرژي هاي تجديد پذير را سر لوحه برنامه تامين انرژي خود قرار داده است كه يكي از اعضاي اصلي اوپك (سازمان صادركنندگان نفت) است.

علمي
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |