چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۸
از اوايل شهريور ماه فراهم مي شود
امكان حضور بانوان در پارك آبي
003009.jpg
مشاور اجرايي رئيس سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه اين سازمان با جديت، بحث فراهم آوردن شرايط و تسهيلات لازم براي حضور و استفاده بانوان از امكانات پارك آبي آزادگان را پيگيري مي كند، گفت: اين پارك در صورت عدم بروز مشكل خاص و پيش بيني نشده حداكثر تا اوايل شهريور ماه آماده پذيرايي از بانوان تهراني است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، بنا به اعتقاد مسئولين پارك آبي آزادگان، اين پارك، شهر بزرگي است كه روزانه 12 هزار شهروند با شرايط سني مختلف از امكانات و فضاي تفريحي و ورزشي آن بهره مند مي شوند و پيش بيني مي شود امسال نيز همچون سال گذشته 5/1 ميليون تهراني از امكانات تفريحي، ورزشي و فرهنگي پارك آبي آزادگان استفاده كنند، اين در حالي است كه چاپ و توزيع بليت هاي ورودي رايگان كه با هدف فراهم آوردن شرايط برابر براي امكان حضور تمام شهروندان بخصوص اقشار كم درآمد در اين زمينه صورت گرفته، در جذب تمام گروه هاي سني با شرايط مالي مختلف بي تاثير نبوده است.
چندي پيش مهندس مشائي، رئيس سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران اين مژده را به بانوان تهراني داد كه بزودي امكانات و شرايط به گونه اي فراهم خواهد شد كه بانوان نيز بتوانند تابستان امسال از فضاي شاد و تفريحي پارك آبي آزادگان كه در حال حاضر صرفا مختص مردان است، بهره مند شوند.
مهندس پرهيزگار، مشاور اجرايي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مسئول اجرايي پروژه پارك آبي آزادگان ضمن ارائه توضيحاتي پيرامون تاريخچه اين پارك اظهار مي دارد: اين پارك ابتدا در اختيار بخش خصوصي بود و اين بخش نيز بدون هيچ گونه هزينه اي در اين زمينه فقط از آن بهره برداري مي كرد كه در نهايت اين پارك در تاريخ 17خرداد ماه سال جاري به سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران تحويل داده شد و از همان روز بلافاصله تلاش كرديم شرايط را به گونه اي فراهم كنيم كه اين پارك از اول تيرماه (ابتداي تابستان) براي استفاده شهروندان علاقمند آماده شود.
وي در خصوص بحث فراهم آوردن شرايط ويژه براي حضور و بهره مندي بانوان از فضاها و امكانات موجود در پارك آبي آزادگان كه چندي پيش از سوي مهندس مشائي مطرح شده بود، اظهار داشت: خوشبختانه اين طرح در زمره برنامه هايي است كه سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران با جديت هر چه تمام تر در حال پيگيري آن است، اما به هر حال بايد به اين نكته مهم توجه داشت كه مسلما بايد كار به صورت كاملا كارشناسي، اصولي و دقيق انجام شود تا در سالهاي آينده نيازي به بازنگري و دوباره كاري در اين زمينه وجود نداشته باشد.
پارك آبي آزادگان حداكثر تا اوايل شهريور ماه آماده پذيرايي از بانوان است
مهندس پرهيزگار مي افزايد: در حال حاضر فاز صفر اين پروژه (مناسب سازي پارك براي حضور بانوان) كه همان تعيين پيمانكار است، انجام شده و بيش از 30 كارشناس متبحر به منظور ارائه طراحي مناسب اين كار فراخوانده شده اند كه بر اساس پيش بيني هاي انجام شده اميدواريم تا روز شنبه هفته آينده نقشه معماري اين طرح آماده و كلنگ آن نيز بر زمين زده شود كه به اين ترتيب پيش بيني مي كنيم در صوت عدم بروز مشكل خاص و پيش بيني نشده اي حداكثر اواخر مرداد يا اوايل شهريور ماه اين پروژه به بهره برداري رسيده و زمينه براي حضور و استفاده بانوان از فضاي شاد ورزشي و تفريحي اين پارك فراهم شود.
وي با تاكيد بر بررسي هاي كارشناسي در حال انجام از سوي تيم كارشناسان متخصص اين پروژه براي ضرورت اتخاذ تمام تدابير خاص و ويژه براي فراهم نمودن آسايش و امنيت بانوان در هنگام استفاده از اين پارك، مي گويد: از آنجايي كه اين مجموعه تفريحي و فرهنگي در نزديكي شهرك هاي مسكوني سعيديه و حميديه كه اكثرا تا 11 طبقه ارتفاع دارند، قرار گرفته، با كارشناسي هايي كه توسط طراحان و كارشناسان اين كار صورت گرفته ديوارهايي بايد در اطراف اين مجموعه كشيده شود كه حداقل بين 18 تا 20 متر ارتفاع داشته باشد، در همين راستا در سال جاري فعلا كار تجهيز سيستم به آب گرم و ديوار كشي در اولويت قرار دارد و اميدواريم از سال آينده براي مسقف كردن قسمت مردان و بانوان اقدام كنيم.
مهندس پرهيزگار با اشاره به فضاي سبز زيباي داخل محوطه پارك معتقد است كه مسقف كردن در صورتي كه حساب شده و دقيق انجام نشود موجب ازبين رفتن و آسيب جدي به فضاي سبز پارك خواهد شد. وي همچنين گفت: همانطور كه مطلع هستيد اين پارك 12 هكتار است، با فضاي سبز زيبايي كه اگر آنرا مسقف كنيم مطمئنا بخشي از فضاي سبز از بين خواهد رفت و به همين دليل در صدد هستيم از روش هاي آزمايش شده اي كه در ديگر كشورها جواب داده استفاده كنيم تا ضمن مسقف كردن، آسيبي به فضاي سبز زيباي پارك وارد نشود. در همين زمينه دو گزينه پيشنهاد شده؛ يكي استفاده از سقف مكانيكي كه در صورت نياز كنار برود و ديگري استفاده از چادرهايي است كه در مدينه از آن استفاده مي شود و از كيفيت مطلوبي برخوردار است.
توزيع 750 هزار بليت ورودي رايگان در ميان مردم
مهندس پرهيزگار با تاكيد بر اينكه اين پارك چهار فصل خواهد بود، اظهار داشت: سال جاري 750هزار بليت رايگان توزيع شد و 120هزار سهميه به اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان داده شده كه از اين طريق روزانه 3500 دانش آموز با استفاده از سهميه رايگان مدارس از اين پارك استفاده مي كنند. همه مساجد، پايگاه ها، تمام بسيجيان و كاركنان آموزش و پرورش و فرهنگيان داراي سهميه هستند و اين در حالي است كه بهره برداري از اين پارك هر سال براي ما (با در نظر گرفتن استهلاك وسايل بازي و اينكه در برخي روزها اين پارك تعطيل است) 300 ميليون تومان هزينه به همراه دارد.
وي تاكيد كرد: البته بحث تقسيم يك محيط و مجموعه ورزشي براي استفاده دو گروه مردان و زنان زماني صورت مي گيرد كه مقداري از ظرفيت مجموعه در ساعاتي از روز خالي باشد، درحالي كه در وضعيت فعلي نيز اين پارك با استقبال خوبي از سوي شهروندان مواجه شده است و از همين رو بايد امكانات به گونه اي فراهم شود كه مجموعه ورزشي و تفريحي مجزايي نيز براي بانوان تدارك ديده شود مانند آنچه در دبي و يا تركيه احداث شده (پارك آبي ويژه بانوان) كه البته بسيار پيشرفته تر از پارك آبي كشور ماست، اما متاسفانه در اين زمينه با كمبود اعتبار و بودجه لازم مواجه هستيم و به همين دليل چاره اي جز دو منظوره كردن اين مجموعه هاي تفريحي از طريق ديوار كشي و مسقف نمودن نداريم.
وي در خصوص قيمت بليت اظهارداشت: اين قيمت در سال گذشته 2500 تومان براي 5/2 ساعت بود، در حالي كه امسال همين مبلغ براي 7 ساعت است يعني حداقل 50 درصد در قيمت، كاهش داشته ايم.

ازشهر
نوشابه هفتصد توماني چيپس پانصدي
در امان ماندن از گرماي طاقت فرساي اين روزهاي تهران دو راه بيشتر ندارد. يا بايد بي خيال كار و زندگي شوي و پاي تلويزيون زير باد خنك كولر لم بدهي يا اينكه دست زن و بچه را بگيري و راهي تفرجگاه هاي خنك اطراف شهر شوي.البته روي راه اول نبايد خيلي حساب كرد، چون حتي اگر شرايط مالي اين اجازه را بدهد كه قيد كسب و كار را بزني، عيال محترم حاضر نيست حتي همان يك روز تعطيل هفتگي قيافه تكراري ات را تحمل كند، چه برسد به چند روز متوالي پشت سر هم. مي ماند راه دوم و گشت و گذار يك روزه در اطراف شهر؛ اما اگر فكر كرده اي اين راه عين صواب است و هيچ عوارض جانبي دربر ندارد، كاملا در اشتباهي.
چطور؟ عرض مي كنم.
همين يكي دو هفته پيش بود كه به اصرار خانواده بساط شام را مهيا كرديم و سر ماشين را به سمت شمال تهران كج. بعد از ساعتي معطلي در خيابان هاي پايتخت و جر و بحث فراوان بر سر محل پيك نيك، پارك جمشيديه را براي گذران وقت انتخاب كرديم. هوا كم كم رو به تاريكي مي رفت كه فكر شام بر غم هواي دم كرده، نور كم، پشه فراوان و گربه هاي چاق و چله پيرامون مان غلبه كرد و خوراكي ها از توي سبد بيرون آمد، اما اين تازه اول ماجرا بود چون يكي دستور خريد نوشابه صادر مي كرد و ديگري خريد تنقلات پس از شام را يادآور مي شد. از ابتداي پارك كه محل اطراقمان بود تا كيوسك موادغذايي كه پاي آبگير بالاي پارك واقع شده، حداقل 10 دقيقه راه بود، آنهم نه راه معمولي بلكه سربالايي. به هر زحمتي بود خودم را تا كيوسك كشاندم و نقس نفس زنان دستورات خانواده محترم را به اطلاع متصدي آن رساندم. طرف هم خيلي زود اجناس مورد نظر را درون پاكت گذاشت و گفت، يكهزار و۹۰۰ تومان. بقيه پول را گرفتم و خود را در سرازيري پيش رو رها كردم بدون آنكه فكر كنم چرا چهار قلم جنس يكهزار و 900 تومان شده است. اما بقيه همراهان كه مثل من اين همه راه نرفته بودند و فكر آزادتري داشتند، از اين نكته غافل نشدند. حق هم داشتند چون يك نوشابه 400 توماني، يك پفك 200 توماني، يك چيپس 300 توماني و يك بسته تخمه 200 توماني سرجمع مي شود يكهزار و 100 تومان. دود از كلمه ام بلند شد. هم به خاطر 800 توماني كه در كتم رفته بود و هم به خاطر اين همه راهي كه دوباره بايد مي رفتم تا اجناس را پس بدهم. در راه به اين فكر افتادم كه شايد در جمع مبالغ، اشتباهي شده باشد، اما وقتي با تاكيد مجدد متصدي كيوسك مواجه شدم كه نوشابه خانواده را 700 تومان، پفك را 300 تومان، چيپس را 500 تومان و بسته 100 گرمي تخمه را 400 تومان قيمت گذاري مي كرد، تازه فهميدم كه سر گردنه كه مي گويند آنجاست.اجناس را پس دادم و برگشتم، اما هنوز كه هنوز است دليل قانع كننده اي براي گرانفروشي آن واحد صنفي پيدا نكرده ام. شايد اجاره بالاي كيوسك را شهروندان خوشگذران جمشيديه بايد تامين كنند، شايد هم نبود اغذيه فروشي تا شعاع چند كيلومتري محل موردنظر، باعث سوءاستفاده كيوسك مذكور شده باشد. شايد هم مقصر ما باشيم كه مايحتاج خود را از داخل شهر تهيه نمي كنيم. به هر حال هر كدام از احتمالات ياد شده كه دليل واقعي اين گرانفروشي ها باشد، مسئوليت را از گردن واحدهاي ناظر بر اين اماكن سلب نمي كند.

خبر
003093.jpg
پاركينگ هاي تهران فقط براي 22 هزار خودرو
فكرش را بكنيد، انبوه خودروهاي جديدي كه روزانه وارد شبكه معابر شهري تهران مي شوند، قادر خواهند بود كل ظرفيت پاركينگ هاي تهران كه طي چند دهه گذشته ساخته شده اند را تنها در مدت 15 روز پر كنند. عجيب است، اما واقعيت دارد.
شهرام جباري زادگان كارشناس برنامه ريزي شهري در اين باره مي گويد: هر هفته 10 هزار خودرو جديد وارد خيابان هاي تهران مي شود، در حالي كه در مقابل تقريبا هيچ خودرو قديمي و فرسوده اي از رده خارج نمي شود. اين كارشناس شهري معتقد است: ورود هر خودرو جديد هزينه هاي بسياري را بر مديريت شهري تحميل مي كند، درحالي كه براي احداث يك پاركينگ طبقاتي با ظرفيت چند صد دستگاه خودرو در مركز شهر ميلياردها تومان هزينه و سالها وقت صرف مي شود. جباري زادگان مجموع گنجايش پاركينگ هاي تهران اعم از طبقاتي و مسطح را حدود 22 هزار دستگاه ذكر مي كند و مي گويد: سرعت توليد خودروها از شتاب رشد جمعيت تهران سبقت گرفته است و اين در حالي است كه فعاليت هاي زيربنايي جاري در زمينه احداث بزرگراه، خيابان و پل در رقابتي نابرابر قادر به پاسخگويي به روند موجود ورود خودرو به تهران به ميزان هر دقيقه يك دستگاه نيست.
منطقه 11، موفق در طرح مكمل مبارزه با موش
مثل اينكه اين طرح مكمل مبارزه با موش بدجوري دمار از روزگار موش هاي تهراني درآورده است، چون هر روز كه مي گذرد، اخبار تازه تري از اقدامات شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر در مناطق مختلف شهرداري مي رسد. يكي از مناطقي كه در اين زمينه فعاليت چشمگيري داشته، منطقه 11 شهرداري است. اين منطقه با برپايي سه پايگاه ثابت در ايام انجام اين طرح، ضمن ثبت شكايات شهروندان و اعزام اكيپ اتلاف، با در اختيار گذاشتن انواع تله هاي زنده گير و كشنده جهت استفاده در محل هاي مسكوني و واحدهاي تجاري، اقدام به مبارزه با اين جانوران مضر شهري كرد.همچنين پايگاه هاي اطلاع رساني منطقه 11 با ثبت 932 مورد مراجعه حضوري، 206 مورد تماس تلفني و 54 مورد تماس با واحد 137 روابط عمومي شهرداري تهران موفق به شناسايي 32316 منفذ و صدور 268 اخطاريه به واحدهاي تجاري زباله ساز در سطح منطقه شدند.

راپورت خبرنگار
دقيقه هاي سوخته
هرازچندگاهي با فرا رسيدن هفته كتاب ، آمارهاي ناخوشايند سرانه مطالعه در كشور منتشر مي شود و چند روزي رسانه ها به اين معضل مي پردازند و كساني هم پيشنهاداتي ارائه مي كنند، اما بازهم روز از نو و روزي از نو. در اينكه براي رفع اين مشكل بايد به نكات متفاوت و زواياي گوناگوني توجه شود، شكي نيست. به عنوان مثال همانقدر كه در اين زمينه بايد به تنگناهاي اقتصادي خانواده ها توجه كرد، بايد به عدم اختصاص وقت لازم از سوي پدران و مادران كه به عنوان الگوهاي خانواده محسوب مي شوند نيز پرداخت.(چه بسا خانواده هايي كه براي برخورداري از يك دكور شيك وجذاب كتابخانه هاي آنچناني فراهم آورده اند ولي هيچ وقت جز براي گردگيري به كتاب ها دست نمي زنند كه دليل آنهم شايد گرفتاري هاي هميشگي خانواده ها باشد.)
از سوي ديگر عدم پرداخت دقيق و كارآمد رسانه هاي گوناگون به اين موضوع نيز بي تاثير نيست. چند درصد از شخصيت هاي فيلم ها و سريال هاي سينمايي و تلويزيوني در صحنه هاي نمايش داده شده مشغول مطالعه بوده اند؟ كودكان ايراني الگوهاي كتابخواني را كجا بايد ببينند و ياد بگيرند؟
در اين بين نقش شهرداري ها به عنوان ارگان هايي كه بخش مهمي از وظايف آنها به فرهنگسازي و بهبود شرايط فرهنگي- اجتماعي مربوط مي شود كاملا روشن و آشكار است، به همين دليل مي توان به راهكارهايي كه اين نهادها مي توانند براي افزايش سرانه مطالعه و درنتيجه افزايش آگاهي مردم ارائه كنند، با حساسيت ويژه اي پرداخت چرا كه امروزه مردم، قسمت مهمي از وقت خود را در سطح شهر مي گذرانند و عملا بيشتر خانه ها به خوابگاه تبديل شده اند. در همين راستا مي توان براي افزايش بهره وري از زمان، براي اوقات سوخته مردم برنامه هايي در نظر گرفت كه از اين اوقات استفاده بهينه صورت گيرد. به عنوان مثال مجموع زمان هايي كه يك شهروند تهراني در ايستگاه هاي اتوبوس و مترو تلف مي كند را در نظر بگيريد. اگر امكاناتي فراهم باشد كه همين زمان تلف شده صرف مطالعه شود مسلما سرانه مطالعه اندك جامعه به ميزان زيادي افزايش خواهد يافت. در اين راستا مي توان از تابلوهاي مطالعه در مراكز مختلف شهري كه محل تجمع و انتظار شهروندان است استفاده كرد. ايستگاه هاي اتوبوس يكي از بهترين نقاط براي ايجاد اين امكان است. براي اطمينان از استقبال مردم مي  توانيد به معدود تابلوهاي مطالعه اي كه در سطح شهر وجود دارد دقت كنيد؛ اگرچه اين تابلوها در نقاط كاملا مناسبي نصب نشده  اند.
شايد ايجاد چنين امكاني به علاقه بيشتر مردم منجر شود و همين علاقه احيا نشده باعث شود كه خود شهروندان نيز براي اوقات تلف شده خود برنامه ريزي دقيق تري بكنند. براي ايجاد تنوع بيشتر و جذب سليقه هاي متفاوت تر مي توان برنامه ريزي دقيقي به عمل آورد به نحوي كه از صفحات روزنامه ها و مجلات گوناگوني در روزهاي مختلف استفاده شود.

شهر آرا
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |