چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۸
فقر ويرانگر محيط زيست
يك، دو، سه؛يكي مرد
اگر مسئله آب و هوا كه در راس آن مشكل گرمايش زمين قرار دارد حل نشود طرح ريشه كن كردن فقر هم به نتيجه نخواهد رسيد
003045.jpg
معصومه صفايي
اين مسئله قابل پيش بيني بود كه بوش به معاهداتي از جنس پيمان كيوتو براي محدود كردن توليد گازهاي گلخانه اي تن ندهد،هرچند كه بريتانيا، قصد داشت در زمينه كاهش گازهاي گلخانه اي تلاش كند
به پيمان هاي آب و هوايي وفادار باشيد
يك ، دو، سه؛ يكي مرد. يك، دو ، سه؛ يكي مرد. يك، دو، سه، يكي مرد...
و صدها هزار نفر يك صدا تكرار كردند. يك، دو، سه؛ يكي مرد. هر سه ثانيه يك كودك به خاطر فقر مي ميرد.
شايد همين دليل كه فقر در سرلوحه مذاكرات نشست سران كشورهاي گروه هشت قرار گرفت نقطه آغازي باشد براي نجات كشورهاي فقير دنيا بخصوص آفريقا. هرچند كه بحث بر سر تغييرات آب و هوايي و گرمايش زمين و پروتكل كيوتو كه در آغاز در پيش نويس دستور كار اين اجلاس قرار گرفته بود لغو شد، اما اين واقعيت كه فقر يكي از مهمترين علل تخريب محيط زيست در سطح جهان است را نمي توان ناديده گرفت.
در پيش نويس بيانيه اين رهبران آمده بود: با اينكه درك از علم، آب و هوا با ابهام همراه است، ولي ما آنقدر مي دانيم كه اكنون اقدام كنيم. چارچوب سازمان ملل براي تغييرات جوي كه پروتكل كيوتو مهمترين بخش آن است محملي مناسب براي بحث درباره آينده رژيم چند جانبه تغييرات جوي است. اما از  آنجا كه دولت آمريكا هنوز به پروتكل كيوتو نپيوسته و به قول خودشان با تعاريف و مضمون تغييرات آب وهوايي هنوز مشكل دارند، بحث جدي بر سر تغييرات آب و هوايي از دستور كار اين اجلاس حذف شد. البته اين مسئله كاملا قابل پيش بيني بود كه جورج بوش به معاهداتي از جنس پيمان كيوتو براي محدود كردن توليد گازهاي گلخانه اي تن ندهد، هرچند كه بريتانيا، ميزبان اين اجلاس در ادينبورگ با رياست توني بلر، قصد داشت با تاكيد بر فن آوري هاي بي خطر براي محيط زيست، در زمينه كاهش گازهاي گلخانه اي براي سازش در اين زمينه تلاش كند ولي نشد.
بوش درباره تغييرات آب و هوايي فقط يك اشاره كرد: بايد به انرژي هاي نو رو  آورده شود.
از آنجا كه از مهمترين عوامل گرمايش جهاني مصرف سوخت هاي فسيلي بخصوص زغال سنگ است و مصرف آنهم بيشتر در كشورهاي جهان سوم وتوسعه نيافته كه هنوز به شكل سنتي چرخ صنعت نصفه و نيمه شان را به گردش در مي آورند ديده مي شود، نمي توان فقر و محيط زيست را در دو فصل مجزا مورد بررسي قرار دارد.
كميسيون بروتتلند هم در دو دهه قبل اعلام كرده بود كه پيشرفت اقتصادي به حفاظت از محيط زيست بستگي كامل دارد. آركاردو انتاگازوار، وزير محيط زيست تانزانيا نيز با تاكيد بر اين ايده گفت: تلاش براي جلوگيري از تغييرات آب و هوايي نقشي حياتي در چشم انداز بلند مدت آفريقا دارد. اگر فرض كنيم كه سبك كردن يا لغو كامل بدهي هاي كشورهاي فقير بخصوص در آفريقا كه در سرلوحه كار گروه هشت قرار گرفته كافي است، داريم خودمان را گمراه مي كنيم چرا كه اين يك توهم است و اگر مسئله آب و هوا و در راس آن گرمايش زمين را حل نكنيم، طرح ريشه كن كردن فقر هم به نتيجه نخواهد رسيد.
اما مقام هاي ارشد ميزبان اين اجلاس از جمله توني بلر با خونسردي عنوان مي كنند كه چندان هم مهم نيست كه در باره تغييرات آب وهوايي در اعلاميه نهايي اجلاس گروه هشت به صورت خاص صحبت شود. البته دست يافتن به تصميم جدي براي كاستن از ميزان گازهاي گلخانه اي همانند پيمان كيوتو، هرگز جزو برنامه هاي اين اجلاس نبوده است.
البته اين در شرايطي است كه قبلا در پيش نويس دومين محور گفت وگو در اجلاس گروه هشت، بعد از بخشش بدهي 40ميليارد دلاري 18كشور فقير آفريقايي، تبادل نظر برسر تغييرات جوي كره زمين عنوان شده بود. حتي در اين پيش نويس طرح هايي نيز براي ايجاد صندوقي براي انتقال فن آوري از كشورهاي غني به كشورهاي فقير و كمك به آفريقا براي تطبيق با استانداردهاي كاهش آثار گرمايش زمين ارائه شده بود، اما ظاهرا به درخواست آمريكا اين بخش به طور كامل از پيش نويس هاي بعدي حذف شد.
در اجلاس گروه هشت كه هفته گذشته در ادينبورگ اسكاتلند تشكيل شد، جزئيات نهايي بخشودگي كامل بدهي كشورهاي آفريقايي و افزايش كمك به آفريقا تا ميزان دو برابر مورد بررسي قرار گرفت.
همزمان با برگزاري اين اجلاس ميليون ها نفر در سراسر دنيا از جمله در اطراف هتل گلن ايگلز، محل برگزاري اجلاس گروه هشت دست به تجمع در حمايت از كشورهاي فقير جهان زدند.
اما در مقابل به خاطر اين بخشش بدهي، آفريقا نيز بايد متعهد به كنترل جنگ و گسترش دموكراسي در قاره اش شود. رهبران آفريقا قول داده اند تا تلاش هاي خود را براي پايان دادن به جنگ و بي ثباتي سياسي در اين قاره بيشتر كنند و استانداردهاي حكمراني را نيز براي جلب سرمايه خارجي بهبود بخشند. آنها در عين حال از توني بلر، نخست وزير بريتانيا به خاطر قراردادن آفريقا درصدر دستور كار اجلاس سران گروه هشت تشكر كردند. پيش از اين اجلاس در سال 2001 نيز توني بلر، نخست وزير بريتانيا عنوان كرده بود كه وضعيت آفريقا داغي است بر وجدان بشريت، اما اگر جامعه جهاني توان خود را متمركز كند قادر به درمان اين داغ خواهيم بود.
گروه هشت متشكل از سران هشت كشور عمده صنعتي جهان، ايتاليا، كانادا، فرانسه، آمريكا، بريتانيا، ژاپن و آلمان و روسيه است.
اين گروه در آغاز تاسيس يعني اواخر دهه 1970 تنها براي رسيدگي به امور بازرگاني و اقتصادي تاسيس شد اما بعدها مسائلي از قبيل كمك به كشورهاي در حال رشد، امنيت جهاني، صلح خاورميانه و بازسازي عراق نيز در چندسال اخير در دستور كار اين اجلاس قرار گرفته است. در واقع كارهايي كه در حال حاضر اين گروه انجام مي دهد به كلي از گفت وگوهاي اولين گروه در دهه 1970 متفاوت است.
اين اجلاس مخالفان بسياري دارد. آنها معتقدند گروه هشت نهادي است كه تنها از منافع نخبگان صنعتي كشورهاي صنعتي بزرگ دفاع مي كند كه البته اين منافع با نيازهاي ديگر كشورهاي جهان در تضاد است؛ حتي هر ساله تظاهرات اعتراض آميز و گسترده اي همزمان با برگزاري اين اجلاس از سوي مخالفان صورت مي پذيرد و تدابير شديد امنيتي نيز اين تصور را در بسياري به وجود آورده است كه تصميمات گروه هشت پشت درهاي بسته انجام مي گيرد.

هشداري ديگر براي متوليان ميراث فرهنگي
ارگي ديگر در كوير فرو مي ريزد
003060.jpg
عكس تزييني است
غلامرضا رفيع- چه فرقي دارد كه زلزله اي ويرانگر، ارگ بم را به يكباره فرو ريزد يا سهل انگاري و بي توجهي نسبت به حفظ و نگهداري ميراث فرهنگي، بنايي كهن و تاريخي را در گوشه اي از كشور بتدريج ويران سازد.
اگرچه در برخي كشورها، دولت براي حفظ و نگهداري بناهايي حتي با قدمت كمتر از 2 قرن، براي اثبات فرهنگي نداشته و هويت سازي، بودجه اختصاص مي دهد، ولي در اينجا گويي دستگاه هاي متولي منتظرند بناهاي چندهزار ساله اين مرز و بوم فرو ريزد تا آيندگان با صرف هزينه هاي هنگفت و توسل به كاوشگران خارجي بخش ناچيز و اندكي از فرهنگ كهن ايران را از دل خاك بيرون آورند.
قلعه بياضه در 53 كيلومتري جنوب شرقي خور و بيابانك از توابع شهرستان نائين واقع در روستايي به همين نام، با بنايي چند طبقه و خندق عريض و عميق و برخوردار از مجموعه خشتي بهم پيوسته و بافت گسترده تاريخي پيرامون آن، نمونه بارز يك ارگ و دژ كويري است كه هم اكنون از اين بي توجهي رنج مي برد.
اين قلعه افسانه اي كه شاهكار سبك معماري عهد ساساني است، قرن ها به عنوان دژ مستحكم و تسخيرناپذير كوير مركزي ايران كاركردهاي گوناگون دفاعي و مسكوني داشته و از جمله اينكه در دوره اسماعيليه پايگاه ياران حسن صباح بوده است، حتي برخي از اين كاركردها تا سالهاي نخست انقلاب اسلامي نيز ادامه داشت و اتاق هاي متعدد و طبقات مختلف قلعه به عنوان محل نگهداري اموال و انبار غله روستائيان مورد استفاده قرار مي گرفت و قلعه باني امين از آن محافظت مي كرد.
ردپاي روستاي تاريخي و قلعه باستاني بياضه را در اسنادي مانند احسن التقاسيم مقدس، صورت الارض ابن حوقل، سفرنامه ناصرخسرو و آثار ديگري از جمله سندي موسوم به جنگ نامه امامزاده ابومحمد ابراهيم(ع) كه در اين روستا مدفون است با نام هاي ديگري چون بياذه ، پياده ، بيابانك ، بيادق و بياذق مي توان يافت.
ناصرخسرو حدود يكهزار سال قبل، هنگام عبور از مسير نائين به طبس در اين روستا و به قول خودش پياده توقف داشته و از قلعه كهن آن ياد كرده است. بسياري از جهانگردان غربي مانند سون هدين ، آلفونس گابريل و مگ گرگور نيز هنگام عبور از كوير مركزي، سري به اين روستا زده و در مواردي به تفصيل از آن سخن گفته اند.
چند سال پيش يك گروه تحقيقاتي از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران به سرپرستي دكتر منصور فلامكي، مطالعات جامعي را در اين زمينه انجام و قلعه را از زواياي مختلف مورد مطالعه قرار داد و حتي راهكارهايي را نيز براي بازسازي و مرمت اين مجموعه ارزشمند پيشنهاد كرد، ولي متاسفانه هنوز گوش شنوايي براي كاربردي كردن اين پيشنهادها پيدا نشده است.
با اين حال به دليل جاذبه هاي اين اثر باستاني، چند سالي است كه آهنگ سفر و عزيمت گروه هاي تحقيقاتي و توريست هاي علاقه مند به كوير و ايرانگردي اعم از داخلي و خارجي براي بازديد از روستاي بياضه و ارگ تاريخي آن به رغم مشكلات موجود شتاب گرفته است.
چند سال پيش كه زمزمه ثبت و مرمت و بازسازي قلعه بياضه شنيده شد، بسياري اميدوار بودند كه چتر حمايت سازمان ميراث فرهنگي دست كم اين بناي تاريخي را در برابر نفوذ آب و باران حفظ كند، ولي چنين اتفاقي نيفتاد و متاسفانه در سالهاي اخير به دليل گل اندود نشدن پشت بام قلعه و نفوذ آب به بخش  هايي از آن،  اكنون روند تخريب، شدت گرفته است و وضع روزبه روز بدتر مي شود و به قول يكي از كارشناسان، شايد متوليان امر به جاي مرمت و بازسازي، منتظر تخريب و نوسازي اين بناي تاريخي هستند و گرنه جلوگيري ازتخريب به مراتب كم هزينه تر و در مورد اين گونه آثار به عنوان يك اصل مسلم به شمار مي رود.
به بيان ديگر قلعه اي كه روزگاران متمادي با قامتي استوار به عنوان دژ سترگ و تسخيرناپذير، اقتدار كويرنشينان اين خطه را به رخ مي كشيد و در دوره هاي مختلف جان ومال و ناموس آنان را در برابر حملات مهاجمان و غارتگران حفظ مي كرد، اكنون خود در برابر باد و باران و صد البته بي توجهي متوليان و دستگاه هاي ذي ربط ناتوان و بي پناه مانده و هر روز قامت اين ارگ باستاني كوتاه و كوتاهتر مي شود و عنقريب فرو ريزد و برگي ديگر از شناسنامه ايران باستان و بنايي ارزشمند از مجموعه خشتي كشور در دل كوير دفن شود و خيال ميراث فرهنگي براي هميشه از بابت ثبت و هزينه مرمت و نگهداري اين اثر تاريخي راحت شود.
قلعه و روستاي بياضه در دوره هاي گذشته به دليل موقعيت سوق الجيشي همواره از اهميت فراواني برخوردار بوده است، به گونه اي كه با هجوم نايب حسين كاشي و قشون كارآزموده او در سالهاي 1327 و 1328 هجري قمري، تمامي قلاع منطقه از نائين تا طبس سقوط كرد، ولي مهاجمان باوجود به توپ بستن قلعه بياضه از تسخير آن عاجز ماندند تا جايي كه ماشاءالله خان پسر كاربر و معروف به نايب حسين سرمست از فتوحات قبلي و با اصرار بر ماندن نيروهايش در منطقه تا تسخير قلعه بياضه در نامه اي تهديدآميز خواستار تسليم روستائيان شد ولي آنان به پشتوانه آمادگي دفاعي و موقعيت استراتژيك و استحكامات وامكانات موجود در داخل قلعه اعم از آب، غذا و راه هاي متعدد ومخفي تداركاتي؛ قطعه شعري به خط زيباي يكي از اهالي به وي اينگونه پاسخ دادند:
يا ما سر خصم را بكوبيم به سنگ
يا او سرما به دار سازد آونگ
القصه در اين سراچه پرنيرنگ
يك كشته به نام به كه صد زنده به ننگ
بالاخره مهاجمان در برابر استقامت و پايداري قلعه نشينان پس از مدتي مجبور به ترك منطقه شدند.
به هر حال اين ارگ كهنسال كوير كه قرن هاست با قامتي استوار همچنان برافراشته مانده است اكنون براي پايداري در برابر حوادث طبيعي و ساير آسيب ها به ياري فرهنگ دوستان چشم دوخته است تا مگر مانع افتادن قامت سترگ آن در دل كوير شوند و بتواند با ادامه حيات خود اسرار و ناگفته هاي تاريخ پيشينيان را براي آيندگان بازگو كند.

گشت و گذار
003099.jpg
فقط خيلي پولدارها بخوانند
شايد برايتان جالب باشد كمي درباره گرانترين هتل هاي جهان بدانيد؛ حتي مثلا اسامي آنها را. به گزارش فارس هتل هاي فرگيت  آيلند، نورث آيلند، مانشن جي ام گراند، برج العرب، تورتل آيلند، لتونيي، كلوپ واكايا، پالم آيلند، هوكالوج و مركز تفريحي سياحتي سينگيتا جزو 10 هتل گران جهان هستند، ولي اين گراني براي چيست؟
بر اساس همين گزارش قيمت هتل فرگيت آيلند براي دو نفر هر شب 2 هزار و 482 دلار است. هتل نورث  آيلند هم براي سه نفر هر شب 3 هزار و 217 دلار دريافت مي كند. شايد يكي از ويژگي هاي اين هتل اين باشد كه داراي 11 ويلاست كه توسط هنرمندان آفريقايي ساخته شده است.
هتل مانشن ام جي ام  گراند كه به سبك ساختمان هاي قرن هجدهم ميلادي ساخته شده است به خاطر اتاق  ناهارخوري مجلل، سونا، استخر و جكوزي خصوصي، سرو غذاهاي سراسر دنيا و دو آشپز بسيار زبردست، يكي متخصص در پخت غذاهاي آسيايي و ديگر متخصص طبخ غذاهاي ديگر قاره ها، شبي 5 هزار دلار از ميهمانان خود دريافت مي كند.
هتل تورتل آيلند با 14 كلبه دوخوابه كه سقفشان گنبدي و پوشيده از برگ گياهان است شبي  هزار و 836 دلار براي دو نفر دريافت مي كند. از ويژگي هاي ديگر اين هتل  وجود جكوزي در داخل كلبه ها و امكانات غواصي براي ميهمانان است.
در هتل لتونيي 14 كلبه يك تخته و يك كلبه سه تخته وجود دارد كه تخت ها از چوب  ماهون است و سبك ساخت كلبه ها از درختكاري هاي غرب فرانسه اقتباس شده است. اين هتل براي هر شب 2 هزار و 92 دلار هزينه از مسافران دريافت مي كند.
در هتل كلوپ واكايا كه حداقل اقامت در آن 5 شب است، هزينه اقامت هر شب براي دو نفر يكهزار و 900 دلار است كه استفاده از زمين گلف يا تنيس خصوصي، خدمات خشكشويي، بازي هاي دريايي نامحدود از جمله قايق سواري و 2 بار غواصي در روز از جمله ويژگي هاي اين هتل است.
هتل پالم آيلند نيز كه هزينه آن هر شب براي دو نفر يكهزار و 145 دلار است، شامل 28 سوئيت كلبه اي شكل است كه هر يك مجهز به حمام هاي مدرن و دوش هايي از جنس بامبو در خارج از ساختمان هستند. از ويژگي هاي جالب اين هتل آن است كه استفاده از تلفن، ساعت هاي زنگدار و تلويزيون در اين كلبه ها ممنوع است.
هتل هوكالوج نيز از جمله هتل هاي گرانقيمت جهان است. اين هتل هر شب براي دو نفر يكهزار و 780 دلار دريافت مي كند. از ميان افراد خانواده سلطنتي انگلستان، ملكه اليزابت دوم، پرنس ادوارد و تعداد بسياري از اشراف اين كشور به اين هتل آمده اند.
مركز تفريحي - سياحتي سينگيتا نيز هر شب براي دو نفر 2 هزار و 200 دلار دريافت مي كند كه در زميني به مساحت 19 هزار هكتار در آفريقاي جنوبي واقع شده است.
اقاقياها بيمارند
وقتي از خيابان هاي دودگرفته تهران و از بين گاري هاي آهني مدرن با سروصداهاي سرسام آور مي گذريم، گاهي نيم نگاهي به درخت هاي سبز بلوارها يا بدنه بزرگراه ها كمي تسكينمان مي دهد، هرچند كه شاخ و برگ اين درخت ها هم در غبار و دود رنگ تيرگي به خود گرفته باشد؛ همين كه هستند جاي شكرش باقي است. انواع كاج، چنار، ترون، شمشاد، اقاقيا و گونه هاي مقاوم ديگري به دليل قدرت تطابق بالايشان هنوز در تهران دوام آورده اند. ولي مدتي است كه درختان اقاقياي سطح شهر تهران دچار زردي و ريزش برگ، خشكيدگي شاخه ها و از بين رفتن پوست و حتي سيستم آوندي شده اند. انگار اقاقياها هم ديگر كم آورده اند.
به گزارش ايسنا، مهندس سيدضياء نصرتي، عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي واحد تهران نتايج تحقيقات تيمي روي اين معضل را چنين بيان مي كند: با مشاهده زردي و خشكي و رو به نابودي گذاشتن اقاقياهاي سطح تهران براي بررسي علل، تيمي تحقيقاتي تشكيل داديم و به منظور تشخيص عامل خشكيدگي و رفع آن، عوامل محتمل از جمله كمبود يا در دسترس نبودن عناصر غذايي، بيماري ها، آفات، كم آبي و تنش هاي رطوبتي، آلودگي، شوري خاك و حتي كمبود نور در مناطق آلوده شهري و نهالستان هاي توليد نهال اقاقيا را مورد بررسي قرار داديم. پس از آزمايش خاك و كشت قسمت هاي آلوده به منظور تشخيص عامل بيماريزا، جداسازي قارچ از بافت هاي آلوده و آزمايش وجود ناقل بيماري در خاك توانستيم علت اصلي خشك شدن درختان اقاقيا را بيابيم و گونه اي از قارچ فوزاريوم را روي درختان اقاقيا شناسايي و گزارش كنيم. اين قارچ نوعي قارچ آوندي و خاكزاد است كه به آوندها حمله كرده و آنها را مسدود مي كند.
تحت شرايط آزمايشگاهي و گلخانه اي با استفاده از كنترل شيميايي و قارچ كش ها مي توان تا حدودي اين قارچ را از ميان برد، ولي كنترل آن در شرايط كنوني نياز به تدبير بيشتري دارد. يكي از راهكارهاي مديريت صحيح نهالستان ها براي توليد نهال عاري از آلودگي، از ميان بردن درختان آلوده در فضاي سبز است. رسيدگي مناسب به درختان كشت شده در فضاي سبز از جهت آبياري و تغذيه، مبارزه با عوامل استرس زا براي جلوگيري از ضعف عمومي درخت، معرفي ارقام مقاوم اقاقيا و در نهايت بهداشت وسايل باغباني از ديگر روش هاي موثر در كنترل اين بيماري است.
درخت اقاقياي معمولي با خوشه هاي گل سفيدرنگ، اقاقيا با خوشه هاي گل ارغواني و اقاقياي چتري از جمله گونه هاي اين درخت است كه در بخش فضاهاي سبز شهري كاربرد داشته و اثرات مثبت و مفيدي در زندگي شهرنشيني دارد.

در همين حوالي
003066.jpg
پارك هاي ملي در آتش
تنها طي يك ماه گذشته حدود 1/10 هكتار از اراضي پارك هاي ملي خجير و سرخه حصار و منطقه حفاظت شده جاجرود كه در برگيرنده اين دو پارك است در آتش سوخته است. به گزارش ايسنا، اكثر اين آتش سوزي ها از سوي دكتر پيراسته، رئيس اداره كل محيط زيست استان تهران عمدي اعلام شده است. او مي گويد: بر اثر اين آتش سوزي ها بخش هايي از زيستگاه هاي حيات وحش بخصوص قوچ و ميش ها و كل و بزها كه تعداد زيادي هم بره و بزغاله تازه پا، به همراه دارند تخريب شده و قسمتي از منابع غذايي شان از بين رفته است.
وي پيامد اين اقدام را كاهش جمعيت وحوش دانست و تصريح كرد: آتش سوزي هاي اخير موجب بروز ناامني در مناطق زيست حيات وحش استان تهران شده است.
مديركل محيط زيست استان تهران با اشاره به اينكه ماموران گارد محيط زيست با همكاري آتش نشاني و شهرداري، آتش را در مراحل اوليه خاموش و از خسارت بيشتر جلوگيري كرده اند، خواستار توجه بيشتر تفرجگران به حفظ محيط زيست شد و در پايان به ايسنا گفت: ماموران گارد محيط زيست با متخلفان برخورد جدي مي كنند.
دو متخلف ديگر در گلستان
بازهم دو متخلف ديگر در پارك ملي گلستان دستگير شدند. دو شكارچي كه به صورت مخفيانه و بدون مجوز وارد مناطق امن پارك ملي گلستان شده و به منظور شكار در حال گشت شبانه در منطقه بودند، توسط محيط بانان در ارتفاعات منطقه كهنه سولگرد دستگير شدند.
از اين دو شكارچي غيرمجاز يك قبضه اسلحه شكاري تك لول، يك دستگاه دوربين چشمي، قطار فشنگ۶تايي۳،فشنگ ساچمه زني، يك دستگاه تلفن همراه و يك دستگاه موتورسيكلت كشف و ضبط شد.
آنها در بازجويي ماموران به زخمي كردن يك راس ميش كه به دليل تاريكي هوا موفق به پيدا كردن لاشه اش نشده اند، اعتراف كردند.
پرونده اين دو متخلف براي بررسي و صدور حكم تحويل مقامات قضائي و دادسراي عمومي مانه و سملقان شده است.
پارك ملي گلستان كه بين دو استان گلستان و خراسان شمالي قرار دارد، به دليل قرارگرفتن بين دو اكوسيستم متفاوت به لحاظ شرايط اقليمي داراي تنوع بسيار بالايي است و به خاطر داشتن
قوچ اوريال - شكيل ترين قوچ دنيا كه به دليل شاخ هاي برگشته به طرف گردن با قاعده مثلثي و ريش بلند سفيد شهرت جهاني دارد- بسيار موردتوجه شكارچيان بوده و هرساله توريست هاي بسياري را به كشورمان مي كشاند.
003030.jpg
اداي احترام به مي مي
بعد از مرگ مي مي دوستداران حيوانات در چين با حضور در باغ وحشي در جنوب غربي اين كشور، به پيرترين پانداي جهان اداي احترام كردند. بازديدكنندگان دسته گل هايي را براي اداي احترام، در كنار مي مي كه به مدت 20سال در باغ وحش تماشايي و زيباي شهر گويي لين چين مي زيست قرار دادند. به گزارش خبرگزاري شينهوا در چين، عمر طبيعي يك پاندا به طور متوسط 25 سال است در نتيجه دوره زندگي مي مي برابر با بيش از 100سال عمر انسان است.
مي مي دقيقا همان روزي كه يك پانداي ديگر در مركز نگهداري پانداها در شهر ولونگ چين دوقلو زائيد، مرد.
شمار پانداهاي بزرگ چين، يكهزار و 500 عدد اعلام شده است كه در مناطق مرتفع چين زيست مي كنند. اين حيوان از سال۱۹۶۲ ميلادي تحت حفاظت ويژه دولت چين قرارگرفته است.

حيات وحش ايران
خفاش شمالي
گونه: Eptesicus nilssonii
جنس:Nyctalus
خانواده :خفاش هاي معمولي
VESPERTILIONIDAE
راسته:خفاش هاCHIROPTERA
رده:پستاندارانMAMMALIA
003102.jpg
شباهت زيادي به خفاش سروتين دارد ولي جثه آن كوچكتر است. گوشك كوچك و به اندازه يك سوم طول گوش دارد. موهاي پشت، قهوه اي تيره با جلاي طلايي و موهاي زيرشكم زرد روشن است.
رنگ موهاي تيره پشت گردن كاملا از رنگ روشن زير گلو متمايز است. طول سر و تنه 8/4 تا۴‎/۵ سانتيمتر و وزن آن بين 8 تا۱۳ گرم است. وجود خفاش شمالي در ايران از منطقه سما واقع در جنوب چالوس گزارش شده است. عادات و رفتار اين گونه ناشناخته است.

سفر و طبيعت
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |