چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۸
نمايشگاه نقاشي كودكان كم توان ذهني همه را شگفت زده كرد
اكسپرسيونيست هاي كوچك
003096.jpg
سعيده امين
آنها نقاشاني هستند كه شهامت دگرگون كردن نقش هاي رئال را دارند و هر كدام يك اكسپرسيونيست و سورئاليست كوچك هستند و بسيار بهتر از ما دريافته اند كه حقيقت فراتر از چيزي است كه به چشم مي بينم
نگاهشان به زلالي رود است و احساسشان به عمق دريا، آسمان آسمان محبت مي كارند به شوق آنكه دانه اي مهرباني برچينند. كسي چه مي داند آن سوي مردمكان بي قرار نگاهشان چه دنيايي جاري است. شايد رنگ ها و نقش هايي كه خلق كرده اند، چيزي فاش كند؛ چيزي به دنياي ناشناخته اي كه ما را به آنجا راه نمي دهند. هر كدام از نقاشي هايشان يك پنجره است رو به سوي باغي سرشار از رنگ ها و نقش هاي ماورايي و .... براستي آنها عقب نمانده اند، اين ماييم كه از قافله  شادي ها و يكرنگي هايشان عقب مانده ايم و آنها آدم هايي كه هنوز ميوه ممنوعه را گاز نزده اند.
وقتي دنياي آنها با نقاشي هايشان روي ما باز شد، وقتي آسمان نقاشي كودكان كم توان ذهني مهرپاكان به رنگ كبود و پرنده آنها رنگ قرمز گرفت، وقتي خطوط بي ريا و بي تكلف نقاشي آنها دنياي ساده ذهني آنها را به تصوير مي كشد، ياد آدم  مي افتد كه آنها انسان هايي از جنس ما در گوشه اي گمنام در اين شهر و كشور زندگي كرده و رنگ ها را از چشم  خود تماشا مي كنند.
كم تواني، ناتواني نيست
اولين نمايشگاه نقاشي كودكان كم توان ذهني با 39 اثر از۲۲ كودك در فرهنگستان شاهد در حالي برگزار شد كه تعدادي از اين آثار نقاشي توسط بازديدكنندگان خريداري شد.
اگرچه به اعتقاد خانم مينا فشنگي، دبير برگزاري اين نمايشگاه تنها هدف از برپايي آن، معرفي توانايي ها و استعداد هاي كودكان كم توان ذهني بود.
اين كودكان و نوجوانان از سن 10 تا 26 سال دچار بيماري هاي مختلف مثل سندروم  داون، اوتيسم cp (فلج مغزي) بوده و براي يادگيري مهارت هاي زندگي در مدارس مختلف آموزش مي بينند. كمترين حسن آموزش براي اين كودكان شناخت توانايي هاي بالقوه اينها و به فعليت درآوردن آن براي نقش پررنگ تر اجتماعي است.
شبه اكسپرسيونيسم
چند سطر از يك شعر كتاب و جدا كردن جزئيات تصويري شعر و بعد چند قلم مو، كاغذ و رنگ گواش كاري بود كه مربي نقاشي اين بچه ها، مينا فشنگي انجام داد و نتيجه، باور كردني نبود. به گفته خودش آثار نقاشي بچه ها شباهت بسياري با سبك اكسپرسيونيسم انتزاعي داشت.
ناآرامي دروني، ميل به پاشيدن رنگ روي صفحه نقاشي و دست آخر اثري كه براي تمام بازديدكنندگان غير قابل باور بود. وقتي اجزا و موجودات يك شعر را برايشان نام مي بردم مثل پرنده يا درخت، هر كدام از بچه ها چيزي را مي كشيد كه برگرفته از تصوير ذهني آنها از درخت بود. نه درختي كه بايد باشد، بلكه آنچه كه آنها مي خواهند باشد. درخت با تنه قهوه اي، شاخه هاي زرد، گل هاي قرمز و يك توده سبز رنگ.
پالاك و بچه هاي ما
خادمي، تصوير گر كتاب كودكان در اثر يك اتفاق راهش به هنرستان شاهد افتاد. وقتي وارد گالري شدم، ابتدا تصور كردم كه اين نمايشگاه دانشجويان رشته نقاشي است. غير قابل باور بود كه يك كودك بتواند به سبكي ناخودآگاه اكسپرسيونيسم انتزاعي را در كارهايش ارائه دهد. آدم ياد كارهاي جكسون پالاك مي افتد.
خودش مي گويد كه تصميم دارد از آثار اين كودكان و حتي خود آنها در تصويرگري كتاب استفاده كند، چون اين نقاشي ها برگرفته از ناخودآگاه و خودآگاه كودكان است كه تاثير بسزايي در جذابيت تصوير گري دارد.
هشت يعني كوه
روز افتتاح نمايشگاه همه ذوق زده شده بودند. بچه هايي كه با والدينشان به گالري مي آمدند و از ديدن آثار قاب شده خود روي ديوار شگفت زده مي شدند.
مامان، اون نقاشي مال منه آنهايي هم كه اثر خود را نمي شناختند از روي اسمي كه پايين هر تابلو نوشته شده بود، نقاشي خود را مي شناختند. مادر يكي از بچه ها مي گفت: اين نمايشگاه، فرزندانمان را به ما بيشتر شناساند. تا آن موقع فكر مي  كرديم كه كودك كم توان يعني يك مصيبت براي خانواده، اما حالا به وجود چنين فرزنداني افتخار مي كنيم.
عليرضا ورتا، عليرضا زنده نام و آرش مشتعل از بهترين ها در اين نمايشگاه بودند.
آرش مشتعل، استاد معرق كاري است. خانواده اش در منزل برايش يك كارگاه معرق كاري درست كرده اند و حالا آرش 20 ساله براي كارهايش سفارش مي گيرد.
چند نمونه از كارهاي او در نمايشگاه به چشم مي خورد. عليرضا ورتا، پسر 18 ساله تمام تمايلات دروني خود را به شكلي زيبا در نقاشي ارائه داد؛ مربي نجاري، مدير مدرسه، مربي نقاشي، يك موبايل و يك پژو 206.
عليرضا زنده نام كه اكثر كارهاي نمايشگاه براي او بود. وقتي در نقاشي اش كه خطوط 7 و 8 كشيده بود، پرسيديم اينها چيست؟ با تعجب گفت: مگه شما تا حالا كوه نديدي؟ چند نمونه از اين آثار به فروش رفت، بقيه به مدرسه منتقل شد. مربي و مدير مدرسه تصميم گرفتند تا براي اين 3 نوجوان يك نمايشگاه انفرادي برگزار كنند.
مينا فشنگي مي گويد: ما اغلب آثار كودكان را كه در قطع كوچك بودند به صورت كارت پستال در آورديم كه تا حالا 40 تاي آنها به فروش رفته است و البته هنوز هم متقاضي داريم.
آنها نقاشاني هستند كه شهامت دگرگون كردن و بهم ريختن نقش هاي واقعي و رئال را دارند و هر كدام يك اكسپرسيونيست و سورئاليست كوچك  اند. بسيار بهتر از ما دريافته اند كه حقيقت بسيار فراتر از چيزي است كه به چشم مي بينيم.

نصب مجسمه بروس لي در هنگ كنگ
003090.jpg
هنگ كنگي ها به مناسبت شصت و پنجمين سالروز تولد بروس لي قرار است در ماه نوامبر از مجسمه برنزي او پرده برداري كنند.
اين اولين مجسمه اي است كه از بروس لي در جهان ساخته مي شود تا در يك مكان عمومي قرار داده شود. ساخت اين مجسمه حدود۱۵۴ هزار و 460 دلار خرج برداشته است. اين تنديس دو متر طول دارد و در واقع اميدبخش دل هاي نااميد كساني است كه نگران اين بوده اند كه چرا تاكنون هيچ بنا و تنديس يادبود ماندگاري براي بروس لي كه در واقع يك سرمايه ملي است، ساخته نشده. كيونگ مدير باشگاه هواداران بروس لي مي گويد كه ما بايد همواره به ياد او باشيم، زيرا او نه تنها يك چهره برجسته و مشهور براي صنعت سينماي كشورمان محسوب مي شد، بلكه باعث شد تا توجه جهانيان به كشور ما جلب شود.
تنديس بروس لي كه توسط كائو چونگن ، مجسمه ساز چيني و سازنده مجسمه دنگ شيائوپينگ ، رهبر سابق چين ساخته شده است، با حضور جكي چان و چويان فت ، بازيگران برجسته هنگ كنگ طي مراسمي باشكوه پرده برداري خواهد شد. بروس لي در ايالات متحده آمريكا متولد شد، ولي در زمان طفوليت خود به همراه والدينش به هنگ كنگ مهاجرت كرد. اكثر فيلم هاي لي در هنگ كنگ ساخته شده است. او در سن 32 سالگي و در سال 1973 در هنگ كنگ درگذشت. مدتهاست كه كلوپ بروس لي در نظر دارد تا موزه اي با نام اين بازيگر بلند آوازه تاسيس كند، ولي به خاطر كمبود سرمايه تاكنون نتوانسته در اين زمينه اقدام مثبتي انجام دهد.

رقابت داستين هافمن و رابين ويليامز
003105.jpg
دو هنرپيشه معروف هاليوودي رقابتي جدي را براي بدست آوردن يك نقش با يكديگر آغاز كرده اند.
رابيـــن ويليامــز و داستين هافمن مي خواهند ايفاگر نقش يك نوازنده پيانو به نام ليبريس در فيلمي كه به زندگي او مربوط است، باشند.
آنها دوست دارند نقش نوازنده چيره دست و عجيب پيانو را كه در سال 1987 از دنيا رفت به دست آورند. گفته مي شود هافمن بازيگر مورد علاقه و منتخب فيلمساز است و خانواده ليبريس هم ويليامز را مناسب ترين گزينه براي اين نقش مي دانند. رابين ويليامز در اين باره مي گويد: ليبريس در واقع بزرگترين شومن تاريخ ايالات متحده بود و طبيعي است كه من بخواهم نقش او را در فيلمي سينمايي بازي كنم. بسياري از آمريكايي ها، ليبريس را نابغه اي بي همتا مي دانند كه اجراهايش در راديو، تلويزيون و روي صحنه هرگز از خاطره ها محو نمي شود.
از سوي ديگر خبر مي رسد كه ويليامز موافقت خود را براي بازي در قسمت دوم خانم داتفاير اعلام كرده است. اين بازيگر و كمدين آمريكايي كه در نسخه بسيار موفق و پرفروش سال 1993 نقش اصلي را ايفا كرده بود، در مصاحبه اي گفت:شنيده ام باني هانت، كارگردان نسخه اصلي، در حال نوشتن فيلمنامه است واگر او بتواند اين كار مهم را به پايان برساند، من با كار در آن مخالفتي ندارم. فيلم اول يك سرگرمي به تمام معنا بود، چون من گريم خوبي داشتم وهمه چيز خوب از آب درآمده بود. حالا هم خبر خوب براي من اين است كه كيفيت چهره آرايي هر روز بهتر از قبل مي شود.

خانواده داوود اسكندري، بدلكار سينما، سرپناه يافتند
هديه به علي كوچولو
خيابان فدائيان اسلام زير پل بعثت، در گوشه اي از عمودهاي پل، اسباب و اثاثيه مختصر يك خانواده ريخته شده بود.
روي يك قالي كهنه و نخ نما شده، پيكر مردي كوتاه قد با پوست تيره به چشم مي خورد. صورتش آشناست براي كساني كه سالها قبل پاي ثابت سينما جي و بهمن بودند.
داوود اسكندري، بدلكار سابق سينما و بازيگر تلويزيون آنقدر از بلندي به زمين خورده و آنقدر از روي اتومبيل پرتاب شده و آنقدر كتك خورده كه ديگر چيزي از او باقي نمانده است.
داوود هر ازگاهي نيم خيز مي شود تا كمي هواي آلوده زير پل بعثت را به درون ريه هاي ناقصش فرو دهد.
خودش فكر نمي كرد به اين روز بيفتد. به خاطر صدمات زيادي كه در بدلكاري خورده بود زودتر از موعد بازنشسته شد. وقتي هم كه بازنشسته مي شوي همه فراموشت مي كنند. اون موقع كه همه تشويقم مي كردند فكر نمي كردم يك روز تنها وبي كس زير پل بعثت پناه بگيرم. توي فيلم ها هم اغلب نقش آدم هاي بي خانمان را بدل مي زد. بايد مي نوشتم كه فقر درخونه من رو هم زده. داوود اسكندري باوجود تن رنجور و بيمارش توي ميدان هفت تير بساط مي كرد و به قول خودش خرت و پرت مي فروخت. ماهي 30 هزارتومان هم كميته امداد به آنها كمك مي كرد. شرايط آنها شامل بهزيستي نمي شود.
نفسش مي گيرد. نيم خيز مي شود تا قدري نفس تازه كند. تازگي ها سيگار را كنار گذاشته.
سيگار، اول برام تفريح بود اما آنقدر عادت كردم تا ريه هام ناكار شد.
داوود دوستي  دارد كه هميشه او را زير پر و بال دارد. آقاي مقدم خوب آنها را درك مي كند اما بيشتر از اين هم نمي شود از او انتظار داشت. دود اگزوز خودروهاي فرسوده بيشتر از هميشه ريه هاي داوود را  آزار مي دهد.
همسرش چند دقيقه بعد از راه مي رسد. زن قد كوتاه و سر و زبان داري كه براي استفاده از دستشويي چند دقيقه به خانه همسايه رفته بود.
علي، پسر كوچك داوود با دوچرخه نسبتا نويي بازي مي كند. مادرش بلافاصله كاغذ رسيد دوچرخه را كه يكي از كسبه محل براي علي خريده بود نشانمان مي دهد: به خدا ما خودمان پول نداشتيم، همسايه آن را به خاطر علي خريده است.
۱۲روز است كه اين خانواده بي خانمان شده اند. خانم اسكندري با زن صاحبخانه دعوا كرده بود و اين بهانه اي بود براي مرد صاحبخانه كه مستاجران دوساله اش را اخراج كند.
با هم نان و نمك خورده بوديم، مي رفتم تمام كارهاي خانه اش را انجام مي دادم. فرش هايش را مي شستم. مبلمانش را شامپو مي كشيدم. تا ظروف ناهارش را من مي شستم، آنقدر پرتوقع شده بود كه مي گفت جايي نرو، بمان براي من كار كن. يك هفته وقتي آقا داوود در بيمارستان بستري بود، نمي گذاشت بيرون بيايم. مي گفت پس چه كسي كارهاي مرا انجام مي دهد.
دعوا هر روز بالا مي گرفت تا اينكه صداي هر دو زن بالا گرفت و مردها هم تصميم گرفتند اين دو را از هم جدا كنند. حالا 12روز است كه اينجاييم. كسبه محل و همسايه ها برايمان غذا مي آورند. كميته امداد هم ماهي 30هزارتومان مي دهد.
در همين گير و دار بود كه مرد ميانسالي از يك خودرو پرشيا پياده شد، به سمت زن رفت و گفت: 2ميليون تومان وديعه يك خانه را به عنوان هديه به علي كوچولو پرداخت كرده ام. اسباب و اثاثيه تان را جمع كنيد و به خانه جديد برويد. ما را هم دعا كنيد.

پيشخوان
003024.jpg
عرب نيوز
عنوان اصلي روزنامه عرب نيوز به عمليات انتحاري در بغداد در ادامه عمليات شورشيان مخالف دولت اختصاص داشت.
اين انفجار كه در بيرون يك ايستگاه پليس در پايتخت عراق روي داد، دست كم 25 كشته برجاي گذاشت. اجساد قربانيان كه اكثرشان نيروهاي پليس بودند بر اثر انفجار سوخت.
ارتش آمريكا تعداد كشته شدگان را 40نفر اعلام كرده است.
003084.jpg
لاووا دولوكزامبورگ
روزنامه فرانسوي زبان لاووا دولوكزامبورگ (به معناي صداي لوگزامبورگ) از پيروزي لنس آرمسترانگ در نود و دومين دور مسابقات دوچرخه سواري توردوفرانس خبر داده است.
اين هفتمين قهرماني پياپي اين دوچرخه سوار آمريكايي است كه سالها پيش به بيماري سرطان مبتلا بود و با اراده محكم خود توانست بر اين بيماري فائق آيد.
003048.jpg
ديلي تلگراف
عنوان و عكس اصلي روزنامه ديلي تلگراف به كشته شدن شهروند بي گناه برزيلي در لندن توسط ماموران پليس اين كشور اختصاص داشت.
خانواده اين مرد بشدت معترض هستند و در نهايت دولت انگلستان مراتب تاسف خود را به وزيرخارجه برزيل اعلام كرد و قول داد در اين زمينه تحقيقات كاملي صورت گيرد.
003111.jpg
تريبون دوژنو
روزنامه فرانسوي زبان تريبون دوژنو كه در سوئيس منتشر مي شود موضوع اصلي خود را به تروريسم و فضاي پر از وحشت در كشورهاي اروپايي اختصاص داده است. درپي انفجارهاي لندن و شرم الشيخ اين روزنامه تيتر زده است: سوئيسي ها نمي خواهند تسليم ترس شوند.

ذهن زيبا
ممكن است دروغ يك سال بدود ولي راستي در يك روز از او جلو مي افتد.
مثل آفريقايي

سئوال هاي هر كس بيش از جواب هايش اورا مي شناساند.
ولتر

تجربه ، مدرسه اي است كه محصلان خود را با شهريه اي گران ، پرورش مي دهد.
فرانكلين

خط مستقيم نه تنها در هندسه ، بلكه در اخلاقيات هم كوتاه ترين راه است .
راسل

شبكه
امشب سه مجموعه ايراني نسبتا پرطرفدار از شبكه هاي اول، دوم و سوم پخش مي شود.
شبكه اول حدود ساعت 22:15 قسمت ديگري از مجموعه فصل زرد را پخش خواهد كرد. در اين قسمت پروانه همراه مهشيد به روستاي زادگاهشان مي روند و شهاب و آرش كه در تعقيب آنها هستند به شهر مرزي نزديك روستاي محل اقامت پروانه مي رسند. در تماسي تلفني آرش از مهشيد مي خواهد كه تنها با اتومبيل به محل قرار ملاقاتشان بيايد. مهشيد سعي مي كند به بهانه گردش در شهر، تنها بر سر قرار حاضر شود، ولي پروانه با سادگي و صداقت و اصرار او را همراهي مي كند.
مهشيد با ترفندي ماشين خود را براي آرش و شهاب مي گذارد تا آنها براي جاسازي و حمل قرص اكس خريداري شده از آن استفاده كنند. پروانه غافل از اينكه در اتومبيلش چه چيزهايي جاسازي شده، به همراه مهشيد راهي تهران مي شود و آرش و شهاب با خيال آسوده به تعقيب آنها مي پردازند و...
اما مجموعه تا غروب نيز حدود ساعت 21 از شبكه 2 پخش خواهد شد. در اين قسمت، پليس دكتر را به خاطر گزارشي كه از طرف دادرس سهيلا دريافت كرده بود بازداشت مي كند. از طرف ديگر سهيلا سرنخ را پيدا كرده و فرهاد را تشويق مي كند با گرفتن حكم جلب سيار به پاسگاه رفته و دكتر را دستگير كند. از سوي ديگر وكيل دكتر هم از وضعيت دكتر مطلع مي شود و براي رهايي او همزمان با فرهاد به طرف پليس راه حركت مي كند و...
اما شبكه 3 نيز قسمت ديگري از مجموعه شبي از شب ها را حدود ساعت 21 پخش خواهد كرد.
در اين قسمت، ماموران پليس در تعقيب دختر فراري تا جلو ساختمان مي روند و همزمان با اين، نازنين اعلام مي كند كه شخصي را در ساختمان ديده است، ولي كسي حرف او را باور نمي كند. صادق به كرم مي گويد فرنگيس در خانه است، ولي كرم منكر بودن فرنگيس در خانه مي شود. اهالي ساختمان نيز به خانه فرنگيس مي روند، ولي كسي جرات باز كردن در را ندارد. آنها تصميم مي گيرند كه جريان را به پليس اطلاع دهند، اما...

در فرهنگسراها
نمايشگاه نقاشي در نگارخانه نقش فرهنگسراي اشراق
نگارخانه نقش فرهنگسراي اشراق اقدام به برگزاري نمايشگاه نقاشي كرده است.در اين نمايشگاه 50 اثر از آثار هنرمند معاصر، ساقي زاد داداش به سبك رئال با تكنيك آبرنگ تا تاريخ 5 مرداد در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از نمايشگاه مذكور همه روزه از ساعت 9 تا 13 و 14 تا۲۰ به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي اشراق مراجعه كنند.
شب هاي نجومي
خانه فرهنگ دولت آباد وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي – هنري شهرداري تهران به منظور آشنايي جوانان و نوجوانان با علوم نجومي و رصد لكه هاي خورشيدي، ماه و ستاره ها، اقدام به برگزاري برنامه شب هاي نجومي كرده است.اين برنامه در تاريخ پنج مرداد ماه ساعت 18:30 در اين خانه فرهنگ واقع در فلكه اول دولت آباد، شهرك وحدت، خيابان استاد دهخدا، كوچه شهيد رمضاني برگزار مي شود.علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 33747772- 33748287 تماس حاصل كنند.
كتابت منتخبي از سوره كوثر
خانه فرهنگ شيخ هادي وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران به مناسبت ميلاد با سعادت دخت نبي اكرم(ص) اقدام به برگزاري مسابقه كتابت منتخبي از سوره كوثر به خط نستعليق كرده است.اين مسابقه در تاريخ پنج مرداد ماه از ساعت 10 الي 12 و 16 الي 18 به صورت حضوري برگزار مي شود.علاقه مندان مي توانند براي شركت در اين مسابقه به صورت غيرحضوري آثار خود را تا پانزدهم مرداد ماه به اين خانه فرهنگ واقع در خيابان وليعصر(ع)، نرسيده به خيابان جمهوري، كوچه وزيري ارسال يا جهت اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 8-66498597 تماس حاصل كنند.
تصوير توهم
خانه فرهنگ خلاقيت ها، وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران با همكاري ستاد شهر سالم، اقدام به برگزاري نمايشگاه عكس با عنوان توهم كرده است.در اين نمايشگاه 60 عكس از عواقب اعتياد در بين جوانان از تاريخ دوم الي ششم مرداد ماه در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از اين نمايشگاه از ساعت 9 الي 20 به نشاني: شهرري، ميدان شهداي شاملو(فرمانداري)، ابتداي خيابان كميل، جنب بانك رفاه كارگران مراجعه و با شماره تلفن هاي
1-55917050 تماس حاصل كنند.

خبرسازان
ايرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |