سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۴
تابستان و گرمازدگي
001794.jpg
كلمه تابستان همواره يادآور «آب تني كردن» ، «هندوانه سرخ» و «بازي هاي شاد كودكانه» است. اما در كنار اين واژه ها «گرمازدگي» جزء لاينفك اين فصل داغ است. شايد بتوان گفت گرمازدگي شايع ترين پديده ناشي از افزايش درجه حرارت هوا است. عواقبي كه گرماي هوا مي تواند به دنبال داشته باشد، معمولاً به سه دسته تقسيم مي شود: گرفتگي عضلاني، خستگي مفرط ناشي از گرما و گرمازدگي. در بين موارد ذكر شده «گرمازدگي» خطرناك ترين پديده ناشي از گرماي هواست كه در نهايت مي تواند به شوك، آسيب مغزي و حتي مرگ منجر شود. در واقع، گرمازدگي پاسخ بدن به حمله ناشي از گرماست.
چه كساني بيشتر در معرض خطر قرار دارند؟
كودكان، سالمندان و افراد چاق بيش از سايرين در معرض خطر گرمازدگي قرار دارند. همچنين افرادي كه ساعات زيادي از روز را در معرض نور آفتاب قرار مي گيرند، به خصوص در روزهاي اول تابستان به شدت با خطر گرمازدگي مواجه هستند.
عوامل به وجود آورنده گرمازدگي
* درجه حرارت بالا يا رطوبت بالا (معمولاً در درجه حرارت بالاي ٍِ ۳۷ درجه سانتيگراد در رطوبت بالاي ۶۰ درصد احتمال بروز اين پديده به طرز قابل توجهي افزايش مي يابد.)
* بيماري هاي قلبي
* عدم استفاده از وسايل لازم جهت حفاظت در برابر نور آفتاب و به مدت طولاني در برابر نور آفتاب قرار گرفتن.
علائم گرمازدگي
* پوست خشك، گرم  و قرمز ( در دقايق اوليه حادثه فرد به شدت عرق مي كند، اما كم كم از شدت تعرق فرد كاسته مي شود و پوست وي خشك و قرمز مي شود.)
* تب
* تشنج
* تغيير در وضعيت هوشياري (فرد حادثه ديده دچار گيجي و هذيان گويي مي شود و در بعضي موارد حاد فرد به حالت اغما فرو مي رود.)
* نفس نفس زدن
* ضربان سريع، بي نظم و ضعيف (در بعضي موارد ضربان فرد از ۱۵۰ ضربه در دقيقه فراتر مي رود).
* سردرد
* حالت تهوع
* چهره برافروخته و قرمز
* بي اشتهايي
* گرفتگي عضلاني
چگونه مي توان از بروز گرمازدگي جلوگيري كرد؟
* از قرار گرفتن به مدت طولاني در برابر نور آفتاب خودداري كنيد.
* به مقدار زياد آب بنوشيد.
* از لباس هاي سبك و رنگ روشن استفاده كنيد.
* از انجام فعاليت هاي سنگين بدني و ورزشي در هواي گرم و در معرض نور آفتاب اجتناب كنيد.
* هنگامي كه از خانه خارج مي شويد، سعي كنيد از مسيرهاي سايه دار حركت كنيد.
به فرد حادثه ديده كمك كنيم...
* فرد حادثه ديده را از محيط هاي گرم دور كنيد و پاهايش را بالاتر از سطح زمين قرار دهيد. اين كار سبب تسريع عمليات خون رساني به مغز مي شود.
* با پارچه مرطوب، پوست صورت، گردن، دست ها و پاهاي مصدوم را خنك كنيد.
* هيچگاه فرد مصدوم را به يك باره وارد آب سرد نكنيد. زيرا كاهش ناگهاني درجه حرارت بدن فرد مي تواند عواقب وخيمي به دنبال داشته باشد.
* يك قاشق نمك در يك ليتر آب حل كنيد و محلول را كم كم به فرد مورد نظر بخورانيد.
* از خوراندن آب بسيار سرد به فرد حادثه ديده خودداري كنيد.
* بروز علائم شوك (كبودي ناخن ها و لب ها و كاهش سطح هوشياري) در فرد حادثه ديده بسيار خطرناك است. در اين صورت بايد سريعاً فرد مصدوم را به نزديكترين مركز پزشكي منتقل كرد.
تابستان و تعرق بيش از حد
علي رغم اينكه عرق كردن معمولاً پديده اي آزاردهنده است، اما گرماي پوست بدن را كاهش مي دهد و به دفع مواد زائد و سمي موجود در بدن كمك مي كند. با اين وجود در بعضي مواقع اين پديده طبيعي به يك مشكل واقعي تبديل مي شود كه مي تواند زندگي اجتماعي فرد را تحت تأثير قرار دهد و اعتماد به نفس او را كاهش بدهد. مثلاً افرادي كه كف دستشان عرق مي كند، گاهي از دست دادن با ديگران امتناع مي كنند. هر فردي به طور معمولي روزانه معادل يك ليتر عرق مي كند، در حالي كه گاهي ورزشكاران ۴ تا ۵ ليتر در ساعت نيز عرق مي كنند. اما شما بايد توجه كنيد كه تعرق بيش از حد، هيچ ربطي به بهداشت شخصي شما ندارد و عرق كردن به اين معني نيست كه شما بهداشت را رعايت نمي كنيد يا به اندازه كافي دوش نمي گيريد.
عوامل تعرق بيش از حد
گرما
تعرق، يك فرايند طبيعي براي كاستن دماي بدن است. وقتي درجه حرارت محيط افزايش مي يابد، بدن بيشتر عرق مي كند. بخش اعظم عرق از آب و نمك تشكيل شده است. براي تبخير اين آب، بدن گرماي خود را از دست مي دهد، در نتيجه دماي بدن كاهش مي يابد. همچنين از طريق غدد پوست مواد سمي خود را از دست مي دهد. در نتيجه در اصل براي بدن ضروري و مفيد است.
استرس
بعضي موقعيت ها و شرايط خاص مثل استرس، اضطراب و شرايط بد روحي- عاطفي باعث آزاد شدن آدرنالين مي شوند و تعرق را افزايش مي دهند.
تب
افزايش درجه حرارت هوا يكي از مهم ترين عوامل تشديد كننده تعرق است. براي كاستن عواقب ناشي از اين پديده در فصل تابستان موارد زير را به شما پيشنهاد مي كنيم:
- سعي كنيد به جاي استفاده از لباس هاي پلاستيكي و يا لباس هايي كه در آنها الياف مصنوعي به كار رفته است، از لباس هاي پنبه اي استفاده كنيد.
- اگر جنس كفش بد باشد يا از جنس پلاستيك باشد، پا نمي تواند نفس بكشد و تعرق پا افزايش مي يابد. بنابراين سعي كنيد از كفش هاي منفذدار استفاده كنيد.
- كافئين مي تواند باعث تشديد اين پديده شود، از اين رو مصرف مواد كافئين دار را كاهش دهيد.
در موارد بسيار حاد عمل جراحي آخرين اقدام براي درمان اين مشكل است. در اين روش بعضي عصب ها قطع مي شوند و تاكنون ۹۵ درصد از جراحي هاي انجام شده با موفقيت همراه بوده اند.
بيماري هاي فصل تابستان
افزايش درجه حرارت هوا در فصل تابستان، سبب شيوع بيماري هايي مي شود كه اگر چه امكان ابتلا به اين بيماري ها در تمام فصول سال وجود دارد، اما با شروع تابستان امكان شيوع آنها افزايش مي يابد. مسموميت هاي غذايي يكي از مهم ترين بيماري هاي شايع روزهاي گرم تابستان هستند كه معمولاً از طريق باكتري هاي موجود در محيط و يا انگل موجود در غذا، آب، ميوه و سبزيجات منتقل مي شود.
همچنين عدم پخت يك ماده غذايي براي از بين بردن باكتري هاي آن و يا آلودگي  خود ماده غذايي،  مي تواند سبب ايجاد مسموميت شود. افزايش درجه حرارت هوا، رطوبت، نور، نگهداري نامناسب مواد غذايي محيط لازم براي رشد و فعال شدن باكتري ها و انگل ها و در نتيجه فساد مواد غذايي را فراهم مي كند. مهمترين نتيجه مسموميت غذايي استفراغ و برون روي است كه سبب از دست رفتن آب بدن مي شود، بنابراين:
* غذايي را كه بيرون از يخچال مانده مصرف نكنيد.
* سعي كنيد در بيرون از منزل غذا نخوريد و يا حداقل غذاي خود را از جاهاي مطمئن تهيه كنيد.
* قبل از مصرف آب، آن را بجوشانيد.
* ميوه و سبزيجات را به دقت بشوييد.
يكي ديگر از بيماري هاي فصل تابستان  آلرژي است. بسياري از مردم بعد از اينكه مدت زيادي را در بيرون از خانه و در هواي گرم سپري كردند، به محض رسيدن به خانه با لباس هايي كه از شدت عرق خيس شده اند، در جلوي كولر مي ايستند. اين كار مي تواند عواقب خطرناكي به دنبال داشته باشد، بنابراين:
* به محض رسيدن به منزل لباس خود را عوض كنيد.
* هيچ گاه بلافاصله در معرض جريان مستقيم باد كولر قرار نگيريد.
در تابستان به دليل تماس بيشتر انسان با محيط هاي طبيعي، خطر گزيدگي توسط حشرات و به دنبال آن ايجاد آلرژي و حتي بيماري مالاريا افزايش مي يابد. بنابراين:
* سعي كنيد در محيط هايي كه احتمال گزيدگي بيشتر است، كمتر از خانه خارج شويد.
* در روز از حشره كش و در شب از پشه بند استفاده كنيد.
درنهايت، قرار گرفتن به مدت طولاني در معرض نور آفتاب، علاوه بر سوختگي درجه (۲)، مي تواند باعث پيري زودرس، ايجاد چين و چروك، لكه هاي قهوه اي و سرطان پوست بشود. از اين رو همواره بايد احتياط كرد و از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداري نمو د.
منابع: google.es
latinfalud.com
مترجم: طلوع رياضي

شرايط عينك آفتابي مناسب از نظر پزشكان
حافظ يا قاتل چشم؟!
001791.jpg
چشم يكي از اعضاي بسيار حساس و آسيب پذير در مقابل عوامل مختلف به ويژه نور آفتاب است. اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از نور خورشيد، لطمات جبران ناپذيري به شبكيه چشم وارد مي كند كه در صورت تداوم تأثير اشعه ماوراء بنفش بر شبكيه، نابينايي اتفاق مي افتد. استفاده از «عينك آفتابي» يكي از بهترين شيوه هاي محافظت از چشم درمقابل نور خورشيد است، اما پزشكان بر انتخاب نوع عينك تأكيد دارند. پزشكان و پژوهشگران آكادمي بينايي سنجي آمريكا نكاتي را براي انتخاب «عينك آفتابي» بيان مي كنند كه در پي مي آيد.
خورشيد و چشم
با شدت گرفتن تابش آفتاب در تابستان محافظت از چشم بيش از فصول ديگر ضروري به نظر مي رسد. چرا كه اشعه ماوراءبنفش خورشيد تأثير بسيار مخربي بر چشم به ويژه قرنيه و شبكيه چشم وارد مي كند.
پژوهش هاي آكادمي بينايي سنجي آمريكا (American Academy of opthalmology) نشان مي دهد تابش نور سفيد خورشيد به چشم، باعث افزايش خطر ابتلا به بيماري آب مرواريد (Cataract) و از بين رفتن لكه زرد يا دژنره شدن لكه زرد (Macular degeneration) مي شود (لكه زرد؛ نقطه اي در شبكيه چشم است كه وضوح ديد آن از همه نقاط شبكيه بيشتر است)؛ اين دو بيماري از علل اصلي كم بينايي و سپس نابينايي در سن كهولت است. از سوي ديگر اشعه ماوراءبنفش خورشيد (UV) مي تواند آسيب هاي جدي و جبران ناپذيري را به چشم به ويژه به قرنيه و شبكيه چشم وارد كند.
ويژگي هاي عينك آفتابي مناسب
اشاره كرديم كه يكي از روش هاي مطمئن و مؤثر براي جلوگيري از آسيب چشم در اثر تابش نور آفتاب استفاده از عينك آفتابي است، اما عينك آفتابي بايد داراي شرايط ويژه اي باشد تا خود عاملي جهت افزايش آسيب به چشم نباشد. براساس اعلام آكادمي بينايي سنجي آمريكا، عينك آفتابي بايد داراي ويژگي هايي به اين شرح باشد:
* عينك انتخابي بايد بتواند به خوبي چشم را در مقابل نفوذ اشعه ماوراي بنفش خورشيد محافظت كند، چرا كه با زدن عينك آفتابي به چشم مردمك چشم گشادتر شده و نور بيشتري به چشم وارد مي شود. اگر عينك آفتابي نتواند مانع ورود اشعه ماوراء بنفش خورشيد به چشم شود، شبكيه به راحتي در معرض نور UV قرار گرفته و به سرعت تخريب مي شود. بنابراين عينكي را انتخاب كنيد كه شيشه هاي آن در مقابل نور UV نفوذناپذير باشد.
* ميزان تيرگي شيشه عينك ربطي به مقاومت آن در مقابل نفوذ نور خورشيد ندارد. از روي شناسنامه عينك از ميزان مقاومت آن در برابر نور خورشيد به ويژه نور سفيد و نور UV آگاه شويد.
* عينك بايد بتواند چشم را در مقابل اشعه هاي ديگر خورشيد نيز بيمه كند.
* اشعه خورشيد نبايد از كناره ها يا بالاي عينك به چشم نفوذ كند. در واقع چشم بايد به طور كامل تحت پوشش شيشه ها و قاب عينك قرار بگيرد.
* اگر از عينك طبي استفاده مي كنيد، بهتر است براي انتخاب عينك آفتابي نزد كسي برويد كه عينك طبي را از او خريداري كرده ايد.
* براي انتخاب عينك آفتابي مناسب، حتما با چشم پزشك مشورت كنيد. اين نكته براي افرادي كه عينك طبي استفاده مي كنند، ضروري است.
* بهتر است، از عينك هايي كه قبلا كيفيت آنها تاييد شده، استفاده كنيد؛چرا كه كيفيت انواع جديد عينك با مارك هاي جديد چندان مطمئن نيست.
* سعي كنيد شيشه عينك، خش بر ندارد. اين مسأله از كيفيت عينك مي كاهد. خش هاي روي شيشه عينك مانند منافذي براي نفوذ نور عمل  كرده و به چشم آسيب وارد مي شود.پزشكان آكادمي بينايي سنجي آمريكا استفاده از عينك آفتابي را در فصل تابستان و زمستان ضروري مي دانند.
موارد استفاده از عينك
اگر چه پزشكان استفاده از عينك آفتابي را در تمام فصول سال توصيه مي كنند، اما استفاده از عينك آفتابي در تابستان و زمستان ضروري است.در فصل تابستان به جهت افزايش شدت تابش نور خورشيد، گرماي هوا، باز تابش نور از سطح آسفالت، ساختمانها به ويژه ساختمان هاي داراي شيشه هاي بلند و زياد و در فصل زمستان به جهت بازتابش نور خورشيد از سطح سفيد برف استفاده از عينك آفتابي توصيه مي شود.علاوه بر اين نگاه كردن به ماسه هاي داغ كنار ساحل، سطح صخره ها به هنگام كوهنوردي، سطح مواج آب دريا به ويژه در فصل تابستان و به هنگام رانندگي به جهت بازتابش نور از سطح ماشين(كاپوت ماشين)  به چشم استفاده از عينك آفتابي ضروري است.و كلام پاياني: استفاده نكردن از عينك آفتابي باعث سوزش و خارش چشم، تورم چشم و سردرد در مراحل اوليه شده و با ادامه بي توجهي به چشم عوارضي چون خشكي سطح قرنيه، آسيب به قرنيه، شبكيه، لكه زرد و در نهايت كوري ايجاد خواهد شد؛ اما توجه كنيد براي حفاظت از چشم محافظي مناسب براي آن انتخاب كنيد.
مترجم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي
www.wellnessjunction.com

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |