چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۰ - Aug 10, 2005
با تصويب هيأت وزيران
جزئيات سند فقرزدايي و هدفمند كردن يارانه ها اعلام شد
004473.jpg
گروه اجتماعي: هيأت وزيران به استناد ماده (۹۵) قانون برنامه چهارم، سند كاهش فقر و هدفمند كردن يارانه ها را تصويب كرد.
اين قانون به پيشنهاد مشترك وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به تصويب هيأت وزيران رسيده است.
در بخش هايي از مواد اين سند كه مبتني بر برنامه هاي كاهش فقر است، آمده همه افراد جامعه به حداقل نيازهاي اساسي بايد دسترسي داشته باشند و تأمين اين حق بر عهده دولت است و طراحي برنامه ها و سياستهاي اقتصادي، علاوه بر اهداف تخصصي بخشها، تأثيرات ناشي از اجرا بر رفاه آحاد كشور نيز مدنظر قرار گرفته و هزينه هاي جبراني آثار سوء سياستها و برنامه هاي اقتصادي بر رفاه مردم از منابع اجراي همان سياستها و برنامه هاي اقتصادي تأمين مي شود.
به فقرا به عنوان افرادي نگريسته شود كه بايد در فرآيند فقرزدايي خودشان شركت نمايند.
براساس اين سند اقدامات حمايتي با اولويت تحت پوشش قرار گرفتن محروم ترين افراد جامعه (از لحاظ شدت فقر) صورت مي گيرد.
به منظور توانمندسازي فقرا با هدف شركت در فرآيند فعاليتهاي اقتصادي و كسب مشاغل پايدار، آموزش مهارتهاي شغلي متناسب با نيازهاي بازار كار ارايه مي شود و پيشگيري از ايجاد و بروز فقر و بهبود وضعيت زندگي گروههاي محروم در اولويت است. اقدامات ارايه شده در اين خصوص، نخست بايد برطرف كننده عوامل و زمينه هايي باشد كه موجب ايجاد فقر مي گردند و در مرحله بعد مساعدت مالي و فرهنگي و آموزشهايي را شامل مي شود كه منجر به توانمندسازي افراد مي گردند.
همچنين به گزارش ايسنا، مديركل دفتر فقرزدايي و هدفمندي يارانه هاي وزارت رفاه با اشاره به تصويب سند كاهش فقر و هدفمند كردن يارانه ها اعلام كرد: وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور موظفند به منظور شفاف سازي يارانه هاي پنهان، جبران اثرات تغيير يارانه ها بر گروههاي درآمدي آسيب پذير آيين نامه حساب هدفمندي يارانه ها را ظرف مدت ۴ ماه پس از تصويب سند به هيات وزيران ارائه دهد.
نجات اميني ضمن اعلام اين مطلب افزود: منابع اين حساب شامل منابع حاصل از اصلاح نظام موجود پرداخت يارانه ها ، ۹۰ درصد منابع حاصله از شفاف سازي يارانه هاي پنهان به ويژه شفاف سازي يارانه حاملهاي انرژي، ماليات ويژه رفاه اجتماعي و ساير منابع است.
وي دسترسي همه افراد جامعه به حداقل نيازهاي اساسي را يك حق همگاني و تأمين اين حق را بر عهده دولت دانست و تاكيد كرد: در طراحي برنامه ها و سياستهاي اقتصادي، علاوه بر اهداف تخصصي بخشها، تأثيرات ناشي از اجرا بر رفاه آحاد كشور نيز مدنظر قرار گرفته و هزينه هاي جبراني آثار سوء سياستها و برنامه هاي اقتصادي بر رفاه مردم از منابع اجراي همان سياستها و برنامه هاي اقتصادي تأمين مي شود.
اميني با اشاره به تاكيد سند مصوب مبني بر اين كه بايد به فقرا به عنوان افرادي نگريسته شوند كه در فرآيند فقرزدايي خودشان شركت داشته باشند، اقدامات حمايتي با اولويت تحت پوشش قرار گرفتن محروم ترين افراد جامعه (از لحاظ شدت فقر) را در اين سند يادآور شد و گفت: به منظور توانمندسازي فقرا با هدف شركت در فرآيند فعاليتهاي اقتصادي و كسب مشاغل پايدار، آموزش مهارتهاي شغلي متناسب با نيازهاي بازار كار ارايه مي شود.
مديركل دفتر فقرزدايي و هدفمندي يارانه هاي وزارت رفاه تاكيد كرد: جهت گيري برنامه هاي فقرزدايي به گونه اي است كه منجر به خروج افراد داراي توانايي كار از پوشش خدمات حمايتي به پوشش بيمه هاي اجتماعي مي شوند و پوششهاي حمايتي فقرايي كه توانايي كار و فعاليت دارند از نظر زماني محدود و طي دوره حمايت، اقدامات لازم براي كسب مهارتهاي شغلي به صورت رايگان براي آنها فراهم مي شود.
وي با اشاره به تعيين چهار سطح فقر درآمدي، شديد، مطلق و قابليتي در سند كاهش فقر و هدفمندي يارانه ها از برخورداري از سبد غذايي مطلوب براي صددرصد جامعه هدف، برخورداري از خدمات بهداشتي درماني و توانبخشي، سرپناه مناسب، سواد آموزش پايه، توانمندسازي جامعه هدف به عنوان اهداف كمي و كيفي سند كاهش فقر و هدفمند كردن يارانه ها ياد و تصريح كرد: جمعيت زير خط فقر شديد، جمعيت مابين خط فقر شديد و مطلق و مابين خط فقر مطلق و ۱۰ درصد بالاتر جزو جامعه هدف اين سند خواهد بود.

سخنگوي قوه قضائيه اعلام كرد:
رفع ممنوعيت خروج از يكصد و ده هزار مسافر خارجي
004476.jpg
گروه اجتماعي:زهرا رفيعي- مشكلات ۱۱۰ هزار نفر از افرادي كه به علت تشابه اسمي با افراد ممنوع الخروج در هنگام مسافرت هاي خارجي با مانع روبه رو مي شدند، رفع شد.
جمال كريمي راد - سخنگوي قوه قضائيه- با اعلام خبر ساماندهي ورود و خروج به كشور توسط دادستاني كل كشور گفت: پس از بررسي اسامي مشابهي كه ممنوع الخروج شده بودند تعداد ۱۱۰ هزار اسم از پرونده هاي اداره گذرنامه خارج شده است و افراد در صورت بروز مشكل با مكانيزه شدن سيستم كنترل اسامي در كمتر از يك ربع ساعت مشكلشان رفع خواهد شد. وي در ادامه با اشاره به تصويب قانون هيأت منصفه در شوراي نگهبان گفت: نشريات گلبانگ، ميهن، مبين و جبهه به علت مرور زمان و عدم تعيين تكليف و صدور رأي براي آنها رفع توقيف شده اند. پرونده يكي از اين نشريات از آنجايي كه توسط هيأت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد توقيف شده است، به اين هيأت براي بازبيني ارسال شده است.
جمال كريمي راد از حمايت معنوي دستگاه قضايي از خبرنگاران گفت و ادامه داد: ما حمايت رواني و روحي دستگاه قضايي را به عنوان هديه به شما مي دهيم.سخنگوي قوه قضاييه در مورد پرونده آدم ربايي ها در كرمان گفت: ۷ نفر از آدم رباهاي يكي از پرونده ها در ملاء عام اعدام شدند. براي ۱۳ نفر از آدم رباياني كه يك پزشك را دزديده بودند نيز كيفرخواست صادر شده است و به زودي دادگاهشان برگزار خواهد شد. كريمي راد در مورد گزارش تخلفات انتخاباتي كه از سوي رئيس جمهور سابق به رئيس قوه ارائه شده است، گفت: اين گزارش شامل پرونده هايي است كه در دستگاه  قضايي تشكيل شده است و چيز جديدي نيست. سخنگوي قوه قضائيه در ادامه از پيگيري پرونده هاي ترور قاضي مقدس، پرداخت ديه خانواده هاي قربانيان پاكدشت، تهديد به ترور دادستان تهران و ارائه گزارش عملكرد سران سه قوه در مورد مفاسد اقتصادي سخن گفت.

علي رغم سررسيد وعده ها
بانك جهاني آمبولانس هاي ايران را تحويل نداد
گروه اجتماعي: پانصد دستگاه آمبولانس خريداري شده از طريق وام بانك جهاني هنوز به ايران تحويل نشده است.
اين آمبولانس ها برابر تعهد بانك جهاني مي بايست تا ۱۵ مردادماه جاري تحويل اورژانس كشور مي شد، اما به گفته رئيس اورژانس كشور فقط ۱۱۵ دستگاه آمبولانس وارد كشور شده كه مراحل تحويل اين تعداد آمبولانس هم به انجام نرسيده است.
به گزارش ايلنا شهرام علمداري، رئيس اورژانس كشور گفت: قرار بود تا ۱۵ مرداد آمبولانس هاي بانك جهاني به ناوگان وارد شود، اما اين اتفاق نيفتاده است.
به گفته علمداري، از ۵۰۰ دستگاه آمبولانس كه قرار بود به ايران تحويل داده شود، تنها ۱۱۵ دستگاه وارد گمرك شده است كه احتمالاً مابقي تا ۲ ماه ديگر به ناوگان اورژانس كشور وارد مي شود.رئيس اورژانس كشور، با اشاره به اين كه مراحل نهايي تحويل آمبولانس ها طي نشده است، گفت: اين آمبولانس ها وارد ايران شده، اما هنوز شرايط استفاده از آنها فراهم نيست.
وي خاطر نشان كرد: ايران از طريق وام، اين آمبولانس ها را خريداري كرده و به تدريج پول آنها را به بانك جهاني پرداخت مي كند.

نداشتن كلاه ايمني عامل اصلي مرگ موتور سواران است
گروه اجتماعي: براساس آمارهاي منتشره از سوي روابط عمومي سازمان پزشكي قانوني كشور، بيشترين علت فوت قربانيان تصادفات رانندگي با رقم ۴/۶۰ درصد از ناحيه «ضربه به سر» مي باشد.
براساس اين گزارش، آمارهاي اعلام شده هر چند كه ضرورت استفاده از كلاه ايمني را مورد تأكيد قرار مي دهد حكايت از خلأ قانوني مبني بر فروش اجباري كلاه همراه موتور، غيراستاندارد بودن و كمبود ضريب ايمني كلاه ها، گرانقيمت بودن آنها و در نهايت نهادينه نشدن فرهنگ رعايت نكات ايمني دارند، به طوري كه بسياري از موتورسواران به محض اين كه از زاويه ديد مأموران راهنمايي رانندگي خارج مي شوند كلاه هاي ايمني خود را از سربرمي دارند.
بنابر همين آمار علت مرگ ۸/۶۶ درصد دوچرخه سواران و ۸/۶۴ درصد موتورسواران در حوادث رانندگي نداشتن كلاه ايمني گزارش شده است.
به گزارش ايرنا، اعلام اين آمارها اين گمانه  را در اذهان عمومي به وجود مي آورد كه موتورسيكلت، به عنوان وسيله نقليه ارزان قيمت عامل مرگ و مير چند هزار نفر در سال است.سوءظن و نگاه بدبينانه به اين وسايل نقليه در حالي است كه كارشناسان اذعان مي دارند اين وسايل نقليه به شكل مطلق نمي تواند عامل مرگ و مير باشد بلكه رعايت نكردن نكات ايمني موجب شده كه جان افراد به خطر افتد.
براساس اين گزارش نبود قانوني مبني بر فروش اجباري كلاه به هنگام فروش موتورسيكلت و دوچرخه موجب مي شود، در قبال فروش روزانه ۲۰۰ دستگاه موتورسيكلت در كشور تنها ۲۰ تا ۴۰ كلاه ايمني ويژه موتورسيكلت سواران به فروش برسد.يكي از فروشندگان موتورسيكلت و دوچرخه گفت: برخي از كلاه هاي ايمني داراي مشكلات كمبود ميدان ديد، نبود تناسب كلاه با فصول سال و كيفيت پايين شيشه كه اغلب از مواد بازيافتي تهيه شده است، مي باشد.
اكثر كلاه هاي گرانقيمت را قشر ثروتمند و ورزشكاران حرفه اي رشته هاي ورزشي موتورسيكلت و اتومبيل راني، دوچرخه سواران و قهرمانان اسكيت تهيه مي كنند و مابقي به هر دليلي كلاه ايمني نمي خرند و متأسفانه بانوان و كودكان سرنشين هم به دليل رعايت نكردن نكات ايمني، قرباني اين دسته از حوادث مي شوند.
مسأله استفاده كردن از كلاه ايمني براي وسايل نقليه اي چون موتورسيكلت، دوچرخه، اسكيت و اسكوتر به فرهنگ جامعه برمي گردد. اجراي قانون و مقررات راهنمايي و رانندگي و نكات ايمني در ساير كشورها حرف اول را مي زند و به فرد متخلف به ديد يك مجرم كه زندگي ديگران را به مخاطره انداخته است، نگاه مي شود.
اين در حالي است كه در كشور ما به دليل نهادينه نشدن فرهنگ رعايت نكات ايمني، تخلف جزو افتخارات برخي از رانندگان و موتورسيكلت سواران شده است.

رييس سازمان سنجش:
امسال تنها ۱۴ مورد تخلف در كنكور رخ داد
گروه علمي- فرهنگي: رييس سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به اجراي طرح كد دار كردن دفترچه هاي سؤال كنكور سراسري در آزمون سال جاري، خاطرنشان كرد: در سال جاري كمترين شايعات را در رابطه با كنكور سراسري داشتيم و حتي كمترين تخلف موردي را در طول چهار يا پنج سال گذشته داشته ايم. دكتر حسين رحيمي در گفت وگو با ايسنا افزود: تاكنون تنها ۱۴ مورد تخلف موردي در سر جلسه كنكور سراسري گزارش شده است، اين در حالي است كه در آزمون سراسري سال گذشته ۱۳۶ مورد تخلف موردي گزارش شده بود. رييس سازمان سنجش در خاتمه اظهار داشت: در اين طرح و به دنبال ايجاد تنوع در دفترچه هاي سؤال، تقلب و تخلفات موردي داوطلبان بي اثر شد.

جزئيات شيوه نامه تعيين مدارس ماندگار تصويب شد
مدارس ماندگار در تعيين برنامه درسي
و انتخاب نيروي انساني خود مختار شدند
گروه علمي فرهنگي: معاون دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش با اعلام تصويب شيوه نامه تعيين مدارس ماندگار گفت: اين مدارس در انتخاب نيروي انساني و تعيين برنامه درسي بر اساس راهنماي برنامه درسي آموزش و پرورش و تاييد سازمان پژوهش خود مختار شدند.
بطحايي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه از اين پس مدارس ماندگار به جز برخورداري از تمامي اختيارات مدارس هيات امنايي، اختيارات مازادي نيز خواهند داشت، تصريح كرد: مدارس ماندگار اختيار خواهند داشت كه نيروي انساني خود را متناسب با ويژگي هاي مد نظر خود با رعايت قوانين مربوط و هماهنگي سازمان آموزش و پرورش انتخاب كنند. وي انتخاب دانش آموزان و تعيين شرايط و نحوه پذيرش با هماهنگي سازمان آموزش و پرورش استان را از ساير اختيارات اعطا شده به مدارس ماندگار بيان و خاطرنشان كرد: بر اين اساس اين مدارس مي توانند با رعايت راهنماي برنامه درسي كه به تصويب آموزش و پرورش رسيده است كتاب و مواد آموزشي خود را توليد كرده و پس از تاييد سازمان پژوهش مورد استفاده قرار دهند. وي ادامه داد: اين مدارس بايد برنامه درسي خود را با توجه به راهنماي تصويب شده آموزش و پرورش تعيين و به تاييد سازمان پژوهش برسانند.
معاون دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به اين كه براساس شيوه نامه تعيين مدارس ماندگار استان هاي داراي اين مدارس فرم هايي را پر كرده و اين فرم ها به تصويب كميسيون معين شوراي عالي خواهد رسيد، به ايسنا گفت: قدمت تاريخي و سابقه آموزشي بيش از نيم قرن، داشتن اعتبار و پيشينه درخشان علمي، فرهنگي و تاريخي در سطح ملي و بين المللي، داشتن مؤسس داراي شخصيت معنوي و با نفوذ در منطقه از جمله مفاد شيوه نامه تعيين مدارس ماندگار است.

عضوگيري پيشاهنگان جوان
گروه اجتماعي: وعده تشكيل سازمان ملي پيشاهنگان كشور توسط مسئولان سازمان ملي جوانان داده شد.اين تشكيلات پيش از اين و در سال گذشته با نام« سازمان ملي داوطلبان »به هيأت دولت ارائه شد كه نهايتاً با اسم جديدي به تصويب رسيد.

وعده افزايش حقوق پرستاران
فارس : با تصويب دولت، حقوق پرستاران و بهياران شاغل در مراكز دولتي بين ۴۰ تا ۵۵ درصد افزايش مي يابد.محمد شريفي مقدم در اين باره توضيح داد: براساس مصوبه دولت مورخ ۲۶ تيرماه ۸۴ كه به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي به تصويب رسيده است فوق العاده شغل كادر پرستاري تا مقطع كارداني شامل بهياران ۲۵ درصد و پرستاران مقطع كارشناسي و بالاتر ۱۰ درصد افزايش مي يابد علاوه بر  آن فوق العاده جذب همه كادر پرستاري در بخش دولتي از اول مرداد ۳۰ درصد افزايش مي يابد.

خوش بوكننده هاي دهان براي ريه مضر است
ايرنا: رييس  انجمن  دندانپزشكان  سازمان  نظام  پزشكي  استان  اصفهان  گفت : اسپري هاي  خوش  بوكننده  دهان  كه  با طعم هاي  مختلف  در بازار و داروخانه ها به  فروش  مي رسد براي  ريه  و دستگاه  تنفسي  مضر است .«كوروش  رحيمي »افزود: اين  مواد شيميايي  كه  اسانس هاي  تشكيل دهنده  آنها نامعلوم  است  باعث  به  وجود آمدن  حساسيت هاي  تنفسي  و از بين  رفتن  بافت هاي  تنفسي  به  مرور زمان  مي شود.وي  تصريح  كرد: قرص هاي  خوش  بوكننده  نيز به  نوعي  ديگر با استقبال  بيشتري  روبرو بوده  است  كه  اين  قرص ها نيز علاوه  بر مضرات  فوق  بر روي  سلامتي  لثه  و دندان  تأثير مي گذارد.

انتخاب مددكاران نمونه
ايلنا: سازمان بهزيستي با كمك ديگر نهادها در روز ۲۶ مرداد ماه مددكاران نمونه را انتخاب و معرفي مي كند.روابط عمومي اين سازمان اعلام كرد: سازمان بهزيستي كشور به مناسبت ولادت حضرت علي و روز مددكار، هر سال جشنواره اي با هدف تقدير از مددكاران برگزار مي كند. جشنواره مذكور با عنوان« جشنواره تقدير از مددكاران اجتماعي نمونه سراسر كشور »براي تقويت روحيه دست گيري از نيازمندان و ارج نهادن به مقام مددكار است.

وبا به غرب تهران رسيد
مهر: رئيس اداره بيماري  منتقله از آب و غذاي مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت و درمان اعلام كرد: شمار مبتلايان به بيماري وبا در كشور از ۶۷ مورد در روز گذشته به ۸۰ مورد رسيد.دكتر محمود سروش گفت:«تعداد مبتلايان به بيماري وبا در قم ۴۳ نفر، كرج ۱۲ نفر، ساوجبلاغ ۲ نفر، كنارك ۲ نفر، آزادشهر ۵ نفر، گنبد ۲ نفر، نظرآباد يك نفر، رباط كريم يك نفر، قزوين يك نفر، شهريار ۵ نفر، غرب تهران۳ نفر، همدان ۲ نفر و زنجان يك نفر ثبت شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |