چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۰ - Aug 10, 2005
در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران به تصويب رسيد
اختصاص درآمد طرح پاركبان به بهبود حمل و نقل ترافيك
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران ديروز لايحه نحوه ادامه اجراي مصوبه مجوز استفاده از بخش خصوصي براي كنترل پاركينگ هاي حاشيه اي شهر تهران (پاركبان) را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس حسن بيادي، نايب رئيس شوراي شهر، هنگام بررسي لايحه گفت: سازمان حمل و نقل و ترافيك و كميسيون عمران بايد مطالعات طرح پاركبان را يك هفته قبل ارائه مي كردند تا لايحه با مطالعه دقيق تر به تصويب برسد ولي اين اقدام انجام نشده است و فقط منتظر پاسخ آري يا نه هستند.
وي افزود: بدون مشخص شدن متراژ، قيمت و جزئيات اين طرح تنها يك طرح مجهول تصويب مي شود.
به اعتقاد وي اين طرح نبايد به سرنوشت مونوريل دچار شود زيرا آن موقع نيز مطالبي را به شورا ارائه كردند كه پس از تصويب هم اكنون با مشكلات زيادي روبرو است.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز گفت: مطالعات لازم براي اجراي اين طرح انجام شده است و شوراي شهر هم با تصويب آن به سازمان حمل و نقل و ترافيك اجازه مي دهد تا با واگذاري فضاهاي موجود به بخش خصوصي اين طرح اجرا شود.
دكتر خسرو دانشجو عضو كميسيون شهرسازي و معماري نيز با اشاره به اينكه راهنمايي و رانندگي تنها مرجعي است كه در رابطه با اجراي اين طرح حق جريمه كردن را دارد گفت: از آنجا كه راهنمايي و رانندگي بابت اجراي اين طرح هزينه هايي را متحمل مي شود، از اين روز تخصيص ۲۰درصد از سود حاصله جهت مديريت اجراي طرح از اين بابت بوده است.
دكتر حسن زياري رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر نيز اين طرح را در جهت روان سازي ترافيك دانست و گفت: در اجراي اين طرح كسب درآمد و اهداف اقتصادي مطرح نيست. مهندس اميررضا آشتياني عضو هيات رئيسه شوراي شهر نيز با بيان اينكه اجراي اين طرح حتي با درنظرگرفتن جنبه اقتصادي آن اشكالي ندارد، گفت: اين طرح اگر جنبه اقتصادي هم داشته باشد، درآمد آن در روان سازي ترافيك هزينه مي شود و خارج از سيستم حمل و نقل هزينه نخواهد شد.
از سوي ديگر حبيب كاشاني عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در تذكري به شهرداري نسبت به افزايش نرخ طرح ترافيك اعتراض كرد و گفت: اين افزايش با مصوبه شوراي شهر مبني بر عدم افزايش نرخ عوارض در سال جديد تعارض دارد.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز در اين باره گفت: اين مساله نياز به بررسي حقوقي دارد و بايد ديد كه آيا نرخ طرح ترافيك جزء عوارض محسوب مي شود تا مشمول عدم افزايش نرخ ها در سال جاري نيز بشود يا نه؟
مهندس اميررضا واعظي آشتياني نيز با اشاره به مذاكرات انجام گرفته با مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك گفت: با توضيحات مهندس حاج نصراللهي درباره دلايل افزايش نرخ ها مقرر شد اقدامات در اين زمينه به گونه اي باشد كه موجب افزايش قيمت تعرفه طرح ترافيك نشود.
در ابتداي جلسه ديروز، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران در حمايت از آغاز ازسرگيري فعاليت مركز تحقيقات هسته اي اصفهان گفت: شوراي شهر از استيفاي حقوق ايران در زمينه انرژي هسته اي و برنامه هايي كه در اين زمينه انجام مي شود، حمايت مي كند.
وي افزود: با اينكه تاكنون نتايج بررسي ها و بازديدهاي مكرر حاكي از عدم هرگونه استفاده نظامي ايران از انرژي هسته اي بوده ولي متاسفانه دولتهاي استكباري همچنان نسبت به فعاليت اين مركز برخورد دوگانه دارند.

آب تهران سالم است
004506.jpg
ايرنا: مدير روابط عمومي شركت  آب و فاضلاب  استان  تهران  اعلام  كرد: آب توزيعي در شبكه هاي  آبرساني  تهران  هيچگونه  مشكلي  ندارد و مشتركان  اين  شركت  از منابع  آبي  مطمئني  برخوردار هستند.
خسرو رفيعي افزود: تاسيسات  آبرساني  تهران  به  طور جدي  تحت  كنترل  است  و براي  تصفيه  آب در اين شبكه  از كلر و مشتقات  آن استفاده  مي شود و با توجه  به  اينكه  بيماري  وبا ازنوع  بيماريهاي  ميكروبي  است ، استفاده  از مشتقات  كلر، امكان  حضور و رشد اين ميكروب  را در اين  منابع  آبي  نمي دهد.
وي  تأكيد كرد، روزانه  ۴۰۰ نمونه  برداري  از منابع  آبي  تهران  صورت  مي گيرد و متخصصان  در بيش  از ۱۵ آزمايشگاه  مدرن  و مجهز آبهاي  نمونه  برداري شده  را آزمايش  مي كنند و در اين  زمينه  نگراني  وجود ندارد.
رفيعي  اظهار داشت : آب تهران  بعد از كدورت  زدايي ، كلرزني  مقدماتي  و طي كردن  مسير هفت  تا ۱۰ ساعته  از آبگير بيلقان ، وارد حوضچه هاي  مخصوص  مي شود و سپس  تصفيه  فيزيكي  و شيميايي  در تصفيه خانه ها صورت  مي گيرد.
وي  اظهار داشت : شهروندان  تهراني  با توجه  به  فصل  گرما براي  تفريح  به پاركها، مراكز تفريحي  و حاشيه  رودخانه ها مي روند، از اين  رو توصيه  مي شودكه  از استفاده  از آبهاي  تصفيه  نشده  كه  ويژه  آبياري  فضاهاي  سبز است  و يا از آب رودخانه ها به  طور جدي  خودداري  كنند.
رفيعي  در پايان  اظهار داشت : با توجه  به بالا بودن  دماي  هوا، مصرف  آب در شهر تهران  در شرايط كنوني  از سه  ميليون  مترمكعب  در روز فراتر رفته  است ، در حالي  كه  مصرف  روزانه  ۷/ ۲ تا ۸/ ۲ ميليون  مترمكعب  آب در تهران  نيز خط قرمز محسوب  مي شود. از اين  رو از شهروندان  تهراني  درخواست  مي شود براي گذر از شرايط كنوني ، با شركت  آب و فاضلاب  استان  تهران  همكاري  بيشتري  به عمل  آورند.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران در گفت وگو با همشهري:
۱۰ هزار خودرو «ون» جايگزين تاكسي هاي راهي مي شود
004515.jpg
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: معاون خدمات شهري شهرداري از ورود خودروي «ون» به ناوگان حمل و نقل عمومي تهران خبر داد.
مهندس محمدجواد محمدي زاده در گفت وگو با همشهري بر ضرورت تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي تهران تاكيد كرد و افزود:در اين راستا مذاكرات قرارداد خريد ۱۰ هزار دستگاه خودرو «ون»   با روسيه انجام شده و به تدريج وارد ناوگان تاكسيراني تهران خواهد شد.
وي با بيان اين مطلب كه خودروهاي ون، قابليت سوخت بنزين و گاز را داراست، افزود: اين خودرو به رغم اينكه بدون راننده ظرفيت ۱۰ سرنشين را دارد به گونه اي طراحي و ساخته شده است كه فضاي كمي را در معابر عمومي به خود اختصاص مي دهد.
وي تصريح كرد: خودروهاي «ون» جايگزين تاكسي هاي راهي (مسافركش هاي شخصي ساماندهي شده) خواهند شد.
به گفته وي براساس مطالعات انجام شده، خودروهاي ون مطابق معيارهاي زيست محيطي (يورو ۲۰۰۲) است و وفق شرايط اقليمي تهران مي باشد و البته كشور سازنده متعهد است كه گواهي يورو ۲۰۰۳ نيز براي اين خودرو دريافت شود.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران در ادامه خاطرنشان كرد: باتوجه به اينكه شمار قابل توجهي از شهروندان، دچار كهولت سن و ناتواني حركتي و معلول مي باشند، خودروهاي ون به لحاظ فني به گونه اي طراحي و ساخته شده اند كه اين قبيل شهروندان مي توانند از اين وسيله براي انجام سفرهاي خود استفاده كنند. وي افزود: اين قبيل خودروها، افزون بر خطوط درون شهري تهران مي توانند به مقصد شهرستان هاي استان نيز خدمات بدهند.
وي با بيان اين مطلب كه نحوه و شرايط واگذاري خودروهاي ون متعاقبا اعلام مي شود،  افزود: باتوجه به اينكه اين قبيل خودروها در شبكه خدمات رساني به كار گرفته خواهند شد از دولت انتظار مي رود براي كاهش قيمت تمام شده، از دريافت حقوق گمركي چشم پوشي شود.
به رغم تلاش هاي انجام شده، متاسفانه توان ناوگان حمل و نقل عمومي نظير تاكسي، اتوبوس و مترو بسيار ضعيف است و اين مساله موجب افت كمي و كيفي خدمات آنها شده است.
همچنين كاستي هاي موجود در اين زمينه موجب گرايش شهروندان به خودروهاي شخصي براي سفرهاي درون شهري شده است و دامنگيرشدن اين پديده، تبعاتي ازجمله سنگين ترشدن روزافزون بار ترافيك خودروها در معابر عمومي، غيرمتعارف شدن زمان سفرها، افزايش مصرف بنزين، مستهلك شدن زودهنگام خودروها، افزايش آلودگي هوا و درنتيجه كاهش ضريب ايمني، سلامت و بهداشت شهروندان و چندين خسارت آشكار و پنهان شده است.
مديريت شهري تهران با آگاهي ژرف نسبت به گستره تبعات ناشي از كم تواني ناوگان حمل و نقل عمومي، تقويت اين ناوگان را در سرلوحه امور خدماتي خود قرارداده است.
مهندس محمدي زا ده دراين باره مي گويد: علائم بهبود وضعيت ترافيك و تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي كه منجر به سهولت درآمد و شد شهروندان مي شود، به چشم مي خورد و ورود حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس جديد به خطوط اتوبوسراني طي هفته هاي آينده و افزايش تدريجي واگن هاي مترو از آن جمله هستند.

مصوبات شوراي شهر
لايحه نحوه ادامه اجراي مصوبه مجوز استفاده از بخش خصوصي براي كنترل پاركينگ هاي حاشيه اي شهر تهران (پاركبان) در يكصد و شصت و هفتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران به تصويب رسيد.
در ماده واحده اين مصوبه آمده است كه به شهرداري (سازمان حمل و نقل و ترافيك) اجازه داده مي شود به منظور بهبود عبور و مرور و روان سازي ترافيك و ساماندهي پارك خودروها نسبت به برآورد نرخ فضاهاي پارك (در محدوده هاي مورد نظر اجراي طرح پاركبان) و اعلام قيمت پايه جهت برگزاري مزايده واگذاري فضاهاي مورد نظر به بخش خصوصي اقدام كند.
براساس بند يك اين مصوبه، نرخ حق توقف براساس ماده واحده ميزان حق توقف وسايل نقليه در معابر داراي ايست سنج (پاركومتر)، مصوب يكصد و چهل و دومين جلسه شوراي شهر در اول اسفند ۱۳۷۹ خواهد بود.
براساس بند ۲ و تبصره مربوطه، اجراي مقررات پارك حاشيه اي براي سواري، وانت و موتور سيكلت صورت مي پذيرد و نرخ توقف موتورسيكلت در هر فضاي پارك ساعتي ۵۰۰ ريال مي باشد.
براساس بند ،۳ سازمان حمل و نقل و ترافيك به نمايندگي از شهرداري تهران مسئول نظارت مالي و راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، مسئول نظارت فني و حسن اجراي طرح مي باشند.
در بند ۴ اين مصوبه آمده است: از آنجا كه اجراي اين طرح به منظور بهبود عبور و مرور و روان سازي ترافيك شهر تهران انجام مي پذيرد، كل درآمد حاصل از اجراي طرح، توسط سازمان حمل و نقل و ترافيك صرف بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران خواهد شد.
همچنين ۲۰درصد از سود حاصله، جهت مديريت اجراي طرح به نيروي انتظامي كه مسئوليت هماهنگي و ساماندهي بخش خصوصي و آموزش و كنترل از طريق راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ را به عهده دارد، تعلق خواهد گرفت.
برابر بند ۶ اين مصوبه، كليه تجهيزات و هزينه هاي سرمايه اي كه در سال اول اجراي اين طرح توسط شهرداري انجام شده در اختيار مجري طرح قرار گرفته است همچنان در تملك شهرداري است و سازمان حمل و نقل و ترافيك هر ۶ ماه يك بار گزارشي از چگونگي اجراي طرح را ارائه خواهد داد.
در اين جلسه همچنين لايحه آيين نامه اجرايي تبصره ۱۶ ماده واحده بودجه سال ۱۳۸۴ شهرداري تهران به تصويب رسيد.
به موجب ماده واحده اين مصوبه، شهرداري مكلف است، به منظور حفظ و ثبت آثار و ابعاد مالي ناشي از اجراي تبصره مذكور و تهاتر املاك واقع در طرحهاي عمراني در قبال واگذاري املاك و مستغلات و تاسيسات موديان به شهرداري يا صدور مجوز كارسازي تراكم و تغيير كاربري بنا و پذيره و يا عوارض مشابه ساختماني و يا املاك و مستغلات معوض براساس مواد قانوني و آئين نامه هاي مربوطه اقدام كند.
به موجب اين مصوبه ارزش املاك و مستغلات دريافتي و يا اعطاء املاك و مستغلات معوض بايد براساس قيمت كارشناسي و با درنظرگرفتن صرفه و صلاح شهرداري انجام شود.

۲۲ ايستگاه سنجش آلودگي هوا
004509.jpg
ايلنا: مديركل محيط زيست استان تهران، گفت: به زودي ۲۲ ايستگاه سنجش آلودگي هوا در تهران نصب مي  شود.دكتر محمد حسن پيراسته گفت: از اين تعداد، ۱۷ ايستگاه توسط سازمان حفاظت محيط زيست و پنج ايستگاه توسط شركت كنترل كيفيت هواي شهرداري تهران نصب خواهد شد.وي افزود: با نصب اين ۲۲ ايستگاه، تعداد ايستگاه  هاي بخش آلودگي هوا در تهران به ۳۳ ايستگاه خواهد رسيد.
پيراسته خاطرنشان كرد: حجم زيادي از اعتبار تاسيس اين ايستگاه  ها توسط بانك جهاني تامين مي  شود و مقداري از اعتبار لازم براي نصب ۱۷ ايستگاه نيز توسط سازمان حفاظت محيط زيست تامين مي  شود.

مراجعه به مراكز معاينه فني
004512.jpg
طي تيرماه ۲۵ هزار و ۱۳۲ خودرو به مراكز معاينه فني مراجعه كرده اند كه از اين تعداد ۱۰ هزار و ۳۲۶ خودرو (معادل ۴۱ درصد ) به دلايل مختلف براي اخذ كارت معاينه فني نياز به مراجعه مجدد داشته اند. عيوب ظاهري، گازهاي خروجي، هم راستا نبودن چرخ ها، نقص كمك فنرها و ترمزها از مهمترين دلايل عدم صدور برگه معاينه فني بوده است.بر اين اساس از ۲۵ هزار و ۱۳۲ دستگاه خودرويي كه در تيرماه به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه كرده اند، مركز معاينه فني بيهقي با ۶۴۹۸ مراجعه خودرو، الغدير با ،۴۴۵۹ شكوفه با ،۴۱۷۶ نيايش با ،۳۶۰۸ سراج با ۳۵۹۸ و آبشناسان با ۲۷۹۳ مراجعه به ترتيب بيشترين مراجعات را از سوي شهروندان تهراني در تيرماه داشته اند.

رئيس مركز ۱۱۰: ميانگين حضور پليس
در صحنه ۱۲ دقيقه است
رئيس  مركز فوريت هاي  پليسي  نيروي  انتظامي جمهوري  اسلامي ايران  ( ۱۱۰)، برقراري  امنيت  و آرامش  عمومي درجامعه  را از ماموريت هاي  اصلي  ناجا عنوان كرد و تأكيد كرد: حيات  يك  جامعه  بستگي  به  وجود امنيت  دارد.
سردار سرتيپ  پاسدار اسكندرمومني ، ديروز در جمع  خبرنگاران ، تصريح  كرد: در جامعه  اسلامي ايران ، در برقراري  امنيت ، يك  تعامل  جدي  ميان مردم ، پليس ، اصحاب  مطبوعات ، رسانه ها و خبرگزاريها ايجاد شده است .
مومني ، انتظار پليس  از مردم  در انعكاس  نظرها، پيشنهادها، انتقادها ونقد شهروندان  و هموطنان  از فعاليت هاي  مركز ۱۱۰ را اعلام  كرد و تصريح  كرد: هرچند كه  نقدها و انتقادهاي  مردمي ، شيرين  نباشد، اما در جهت گيري  وترميم  نواقص  ماموريتها و فعاليت هاي  ناجا بسيار مهم  و كارساز خواهد بود.
معاون  انتظامي ناجا، با تأكيد بر اينكه  همه  در پناه  امنيت  و قانون مداري  بايد احساس  آرامش  كنند، ابراز اميدواري  كرد كه  تعامل  مردم  با پليس در برقراري  امنيت  جامعه  مستمر و از افزايش  روزافزون  برخوردار شود.
سردار مومني  در اين  مصاحبه  به  طرح  تابستاني  مركز ۱۱۰ اشاره  كرد وگفت : در طرح  تابستاني  مركز فوريت هاي  پليسي ، با اجراي  طرح  جامع  امداد ونجات  جاده اي ، حجم  تصادفات  و در نتيجه  ميزان  مرگ  و مير كاهش  خواهد يافت .
وي  افزود: اين  طرح  با همكاري  چهار ارگان  راه  و ترابري ، اورژانس ، هلال احمر و پليس  انجام  مي شود و مركز ۱۱۰ نيز در سراسر كشور بدون  گرفتن  كدشهرستان  در خدمت  و اختيار هموطنان  خواهد بود.
مومني ، عمليات  امداد و نجات ، رسيدگي  سريع  به  تصادفات ، رسيدگي  به تخلفات  رانندگان  و نيز اخذ راهنمايي  براي  رانندگي  را چهار محور اصلي  طرح تابستاني  مركز فوريت هاي  پليسي ( ۱۱۰) ناجا در سراسر كشور ذكر كرد.
وي ، با بيان  اين  مطلب  كه  تماسهاي  عملياتي  مردم  با مركز ۱۱۰ نسبت  به سال  گذشته  افزايش  يافته است ، افزود: افزايش  تماسهاي  عملياتي  مردم  با مركز۱۱۰ بيانگر ارتباط متقابل  پليس  با مردم  است  كه  اين  امر برخي  از فعاليت هاي  اضافي  را نيز كاهش  داده است .
رئيس  مركز فوريت هاي  پليسي ، ميانگين  حضور پليس  ۱۱۰ در صحنه  را ۱۲دقيقه  اعلام  كرد و گفت : طي  چهار ماهه  نخست  سال  جاري ، مجموع  جرائم  در كل كشور ۵ درصد كاهش  يافته  است .

ثبت نام آزمون كارشناسي ناپيوسته
ثبت نام آزمون كارشناسي ناپيوسته دانشگاه آزاد از روز شنبه ۲۲ مرداد ماه در سراسر كشور آغاز مي شود.
دكتر ناصر اقبالي رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي در گفتگو با ايسنا اعلام كرد: ثبت نام آزمون كارشناسي ناپيوسته اين دانشگاه از روز شنبه ۲۲ مردادماه آغاز و تا پايان وقت اداري روز پنج شنبه سوم شهريور ماه ادامه خواهد داشت.
وي در خاتمه خاطرنشان كرد: اين آزمون در ۴۵ رشته امتحاني در آذر ماه سال جاري برگزار مي شود و داوطلبان مي توانند با مراجعه به دفاتر پستي سراسر كشور نسبت به دريافت مدارك و ثبت نام در اين آزمون اقدام كنند.

مديران ۱۴ مدرسه مجبور به استرداد وجوه
اخذ شده در زمان ثبت نام شدند
گروه علمي فرهنگي: مديران ۱۴ واحد آموزشي در كشور با احراز تخلف مجبور به استرداد مبالغ اخذشده در هنگام ثبت نام دانش آموزان شدند.
به گزارش ايسنا، براساس بازرسي هاي به عمل آمده، ۱۴۱ مدرسه در ۶ سازمان آموزش و پرورش كشور، بازديدشده در سطح كشور تعداد ۳۱ واحد آ موزشي داراي انواع تخلفات مربوط به ثبت نام بوده اند كه در نتيجه براي مديران ۱۴ واحد آموزشي علاوه بر استرداد مبالغ اخذشده تذكر كتبي با درج در پرونده درخواست شده است، اين مديران در صورت تكرار تخلف از سمت خود عزل خواهند شد.
همچنين از ۶۸ واحد آ موزشي در سطح شهر تهران نيز بازديد به عمل آمده است كه با احراز تخلف در اخذ كمكهاي مردمي و فوق برنامه براي مديران ۱۰ واحد آموزشي، استرداد مبالغ اخذشده با تذكر كتبي صادر شده است.
گفتني است ۵/۷۵درصد از شكايات واصله از سوي مجلس شوراي اسلامي (۱۰۲ مدرسه) كه براي بررسي به آموزش و پرورش ارجاع شده است، مربوط به مناطق شهر تهران، ۱۴درصد (۱۹ مدرسه) مربوطه به مناطق شهرستانهاي تهران و تنها ۱۴ مورد مربوط به ساير استانهاست.
در همين ارتباط تاكيد شده است كه دو نفر از كارشناسان دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات با استقرار در سازمان آموزش و پرورش شهر تهران بر روند ثبت نام در شهر تهران نظارت دارند.

جزئيات آئين نامه اجرايي ساماندهي
كودكان خياباني اعلام شد
مهر: جزييات آيين نامه اجرايي ساماندهي كودكان خياباني كشور با تصويب هيات وزيران اعلام شد. در آيين نامه اجرايي ساماندهي كودكان خياباني كه در روزهاي گذشته به تصويب هيات وزيران رسيد جزئيات اين طرح بدين شرح اعلام شده است: ۱- كودك خياباني به فرد كمتر از ۱۸ سال كه به صورت محدود يا نامحدود در خيابان به سر مي برد اعم از كودكي كه هنوز با خانواده خود تماس دارد و از سر پناه برخوردار است و يا كودكي كه خيابان را خانه خود مي داند و رابطه او با خانواده به حداقل رسيده و يا اساسا چنين ارتباطي وجود ندارد، گفته مي شود.در امر ساماندهي كودكان خياباني نيز مجموعه فعاليتهايي كه توسط نهادها، سازمانها و دستگاههاي اجرايي دولتي و غير دولتي تعريف شده دراين آيين نامه از شناسايي، جذب و پذيرش كودكان خياباني آغاز و تا رسيدن وي به فرجام قابل اطمينان ادامه مي يابد.

بانك اطلاعات بيماريهاي حيات وحش
004503.jpg
ايرنا: كارشناس  مسئول  بيماريهاي  حيات  وحش  دفتر امور حيات  وحش  سازمان  حفاظت محيط زيست ، گفت : بانك  اطلاعاتي  به  منظور تكميل  اطلاعات  در زمينه  بيماريهاي حيات  وحش  كشور ايجاد مي شود.
دكتر «سيدمجيد خرازيان  مقدم » افزود: براساس  برنامه ريزي  انجام  شده ، راه اندازي  سيستم مراقبت  از بيماريهاي  حيات  وحش  كشور نيز در دست  اقدام  است .وي  ادامه  داد: اين  سيستم  شامل  نظارت  و پايش  مستمر از وضعيت  سلامتي حيات  وحش  است  كه  ايجاد آن يك  ضرورت  براي  بخش  حيات  وحش  كشور مي باشد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |