چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۰ - Aug 10, 2005
اجلاس شوراي حكام آژانس بين المللي
انرژي اتمي بي نتيجه پايان يافت
شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار است
در جلسه بعداز ظهر امروز موضوع ايران را بررسي كند
004560.jpg
004551.jpg
004554.jpg
004557.jpg
گروه سياسي: نشست اضطراري شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي كه به درخواست سه كشور فرانسه، انگلستان و آلمان براي بررسي پرونده هسته اي ايران تشكيل شده بود، در دور اول خود بي نتيجه پايان يافت.
پس از اتمام فرصت دو ماهه ايران به اروپا براي ارائه طرح پيشنهادي خود به جمهوري اسلامي، تهران طي نامه اي به آژانس اعلام كرد فعاليت فرآوري اورانيوم (و نه غني سازي اورانيوم) در اصفهان را از تعليق خارج مي كند. اروپا طرح خود را با چهار روز تاخير ارائه كرد اما اين طرح نيز تضمين كننده حقوق ايران در حفظ فناوري چرخه سوخت و غني سازي اورانيوم نبود. به اين ترتيب ايران بر آغاز فعاليتهاي اصفهان اصرار ورزيد اما اروپا ضمن تهديد ايران به ارجاع پرونده هسته اي اش به شوراي امنيت، از شوراي حكام درخواست جلسه اضطراري كرد.
اروپا هر چند حمايت جدي آمريكا را به همراه داشت، اما با علم به عدم موافقت ديگر كشورها براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، پيش نويس قطعنامه اي را تهيه كرد كه فقط حاوي هشدار به ايران بود.
با اين همه،   در جلسه ديروز با اين پيش نويس هم مخالفت هاي جدي شد و عليرغم همراهي هاي نمايندگان ايالات متحده و استراليا با اروپا، با تلاشهاي ديپلماتيك ايران و مقاومت جدي گروه كشورهاي غيرمتعهد نسبت به درخواست زورمندانه بلوك غرب،  پرونده ايران بي نتيجه ماند و جلسه شوراي حكام تا امروز بعدازظهر به تعليق درآمد تا لابي هاي سياسي براي اجماع بر روي يك قطعنامه فعال شوند.
گزارش مشروح همشهري از اجلاس ديروز را در صفحه ۲۶ بخوانيد.
گروه سياسي: نشست اضطراري شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي براي بررسي پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران با ۴ ساعت تأخير عصر روز گذشته (حدود ساعت ۱۸ به وقت تهران) در وين آغاز شد. اين نشست به درخواست سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس در واكنش به از سرگيري فعاليت كارخانه UCF اصفهان برگزار شد. اين سه كشور هر چند در نامه خود به حسن روحاني ،تهديد كرده بودند در صورت آغاز فعاليت هاي هسته اي ميز مذاكره را ترك مي كنند و تلاش خود را براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت به كار مي گيرند اما در پيش نويس قطعنامه خود براي نشست سه شنبه از لحن ملايمي استفاده كرده اند. روزنامه آمريكايي «يو اس اي تودي » به نقل ازديپلماتهاي اروپايي احتمال ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت را منتفي دانست. به نوشته اين روزنامه اروپا قصد دارد فقط به ايران هشدار دهد كه تلاشهاي جديدش براي توليد سوخت هسته اي را معلق كند و گفتگو با اروپايي ها را از سر بگيرد. خبرگزاري نووستي هم پيش بيني كرد كه اروپا در متقاعد كردن روسيه، چين و كشورهاي در حال توسعه براي تصويب قطعنامه شديد اللحن عليه ايران موفق نخواهد بود. اين خبرگزاري پيش بيني كرد كه آژانس قطعنامه خود را به اعلام هشدار به ايران محدود مي كند. يك ديپلمات غربي هم به ايرنا گفت: در نشست سه شنبه شوراي حكام موضوع ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت در دستور كار قرار ندارد. اين ديپلمات احتمال داد اين نشست با دادن يك اولتيماتوم به ايران خاتمه يابد. به گفته وي براساس اولتيماتوم مطرح در پيش نويس قطعنامه اروپا چنانچه ايران فعاليتهاي هسته اي خود را در تعليق نگاه ندارد احتمال ارجاع پرونده به شوراي امنيت در آينده تقويت مي شود.
تأخير در برگزاري نشست
عصر روز دوشنبه گروه كشورهاي غيرمتعهد عضو شوراي حكام با حضور نماينده ايران تشكيل جلسه دادند تا راههاي حمايت از ايران را بررسي كنند. آنها مخالفت خود با پيش نويس قطعنامه سه كشور اروپايي را دوشنبه شب به اطلاع نمايندگان آنها رساندند. اختلاف بين نمايندگان كشورهاي اروپايي و گروه نم باعث شد تا محمد البرادعي دبيركل آژانس براي نزديك كردن مواضع طرفين وارد عمل شود و در نشست سوم گروه نم در ظهر سه شنبه حاضر شود.
وي پيش از آن نيز با نمايندگان انگليس، فرانسه و آلمان در آژانس گفت و گو كرده بود.
رئيس گروه غيرمتعهدها پس از دريافت پيش نويس قطعنامه سه كشور اروپايي در مورد برنامه هسته اي ايران گفت: ما پس از بررسي اين قطعنامه به دنبال رسيدن به يك نتيجه صلح آميز خواهيم بود.«جاما حسين» تاكيد كرد: متن قطعنامه به دست ما رسيد و ما در حال بررسي آن هستيم.همچنين بنابر ديگر اخبار گروه كشورهاي جنبش عدم تعهد براي اتخاذ موضعي واحد گروه كاري تشكيل دادند تا بيانيه نهايي اين گروه را تهيه كند. روزنامه فرانسوي ال موندو در اين خصوص نوشت اين گروه فراوري اورانيوم را حق مسلم ايران مي داند.
گفتگوي احمدي نژاد و كوفي عنان
پيش از آغاز جلسه شوراي حكام همچنين دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان با كوفي عنان گفتگو كرد.رئيس جمهوري اسلامي ايران در اين گفتگو طرح پيشنهادي اروپا را توهين به ملت ايران خواند و تأكيد كرد كه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حق مسلم و قانوني ايران است و هيچ كس نمي تواند آن را ناديده بگيرد.
كوفي عنان در اين گفت و گوي تلفني، انتخاب احمدي نژاد به رياست جمهوري اسلامي ايران را تبريك گفت و در ادامه سخنانش، خواستار پيشنهاد متقابل ايران براي ادامه مذاكرات با سه كشور اروپايي و اجتناب از تشديد فعاليت هاي هسته اي شد.
دبير كل سازمان ملل همچنين گفت كه از بوجود آمدن بن بست در مذاكرات ايران و اروپا نگران شده است.وي همچنين ابراز علاقه كرد در جريان نشست سالانه سازمان ملل در نيويورك با دكتر احمدي نژاد ديدار و با وي درباره مسايل بين المللي گفت و گو كند.
دكتراحمدي نژاد در پاسخ به كوفي عنان گفت: ما عضو آژانس هسته اي هستيم و انتظار داريم از حقوق خودمان در آژانس برخوردار شويم.
از آقاي دبير كل نيز انتظار مي رود تا از يك عضو جامعه بين الملل براي بهر ه مند شدن از حقوق خود، حمايت كند.قطعا ايران از اقدامات يكجانبه خودداري خواهد كرد، منتهي ما نمي توانيم از آن چيزي كه حقوق مسلم ايران است، بگذريم، چيزي كه اروپاييها فرستاده اند اصولا فاقد پيشنهاد است و مجموعاً  توهين به ملت ايران تلقي مي شود.
آنها به گونه اي صحبت كرده اند كه گويي ملت ايران يك ملت عقب مانده است، زمان هم صد سال قبل است و آنها نيز مسلط بر كشور ما هستند و مي خواهند به ملت ما امتياز بدهند.احمدي نژاد افزود: مجموعه  بحث هايي كه مطرح كرده اند خارج از NPT و پروتكل الحاقي است و هيچ ارتباطي به موضوع ندارد.ما به قوانين احترام مي گذاريم و تابع قانون هستيم اما نمي توانيم اراده هاي فراقانوني را بپذيريم.اين نامه اي كه فرستاده اند نقض قوانين بين المللي و قوانين آژانس است.
يوسي اف (UCF) اصفهان براساس همه قوانين شناخته شده حق ملت ماست و راه اندازي نيز خواست ملت ايران است و هيچ كار خلاف قانون و يكجانبه اي محسوب نمي شود.
وي تأكيد كرد: ما آماده مذاكرات هستيم و هيچ گاه مذاكرات از ناحيه ما دچار آسيب نشده است، منتهي علاقمنديم مذاكرات در چارچوب مقررات و قوانين حاكم بر آژانس، ادامه پيدا كند.
مسئولين ما بيش از دو سال به اروپا مهلت دادند و اقدامات ايران باعث بالا رفتن سطح توقعات غير قانوني طرف اروپايي شده است.
اروپايي ها فقط و صرفاً تضييع حقوق مسلم ايران را انتظار دارند و اين چيزي نيست كه هيچ ايراني بتواند آن را تأييد كند.ما آماده هستيم مذاكرات را ادامه دهيم.البته من ابتكارات و پيشنهادات جديدي هم دارم كه بعد از استقرار دولت ارايه خواهم داد.
وي خاطرنشان كرد: از شما نيز انتظار داريم كه اين روندها باعث نشود سازمان هاي بين المللي كاركرد خودشان را از دست بدهند.
البته من هم بسيار علاقمندم كه در اجلاس آينده با شما حتما ملاقات كنم و درمورد مسايل مورد علاقه با هم صحبت داشته باشيم.از پيام تبريك شما نيز صميمانه تشكر مي كنم.
يك مقام بلندپايه كشورمان هم ديروز در گفتگو با فارس از احتمال آغاز فعاليتهاي غني سازي سايت نطنز در صورت ادامه برخورد منفي و رويه تحقيرآميز اروپا در شوراي حكام خبر داد.
مذاكرات نشست شوراي حكام
با آغاز نشست شوراي حكام محمد البرادعي اعضا را نسبت به آغاز فعاليت هاي هسته اي ايران آگاه كرد.
البرادعي در جمع خبرنگاران گفت: من به شوراي حكام گزارش دادم كه ايران از روز گذشته و پس از اعلام به آژانس و با حضور بازرسان به راه اندازي مجدد كارخانه يو سي اف اصفهان اقدام كرده است.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: تعليق كليه فعاليتهاي ايران از جمله فرآوري اورانيوم در اصفهان گرچه اقدامي داوطلبانه براي اعتماد سازي بوده است ولي پايداري كماكان ايران بر آن حياتي ترين رويكرد ممكن براي اعتمادسازي و همچنين براي روشن شدن ساير مسايل فني باقيمانده است.
البرادعي بدون هرگونه اشاره به نقض توافق پاريس از سوي اروپا و قانوني بودن اقدام ايران افزود: من از همه طرفها مي خواهم تا رابطه را عادي كنند، چرا كه اين مساله هم به نفع ايران و هم غرب است.وي گفت: ما شاهد روند بسيار خوبي از همكاري با ايران بوديم و اين تجربه خوب اقتضا دارد كه از سوي ايران جهت روابط بين المللي بهتر و ادامه روند همكاري با اروپا ادامه يابد تا به سمت بحران حركت نكنيم.البرادعي در اظهاراتي دوگانه گفت: استفاده از چرخه سوخت حق ايران است اما همه ما بايد متوجه خطر نزديكي خيلي زياد چرخه سوخت با انحراف به سمت سلاحهاي كشتار جمعي باشيم!
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: برخورداري از انرژي الكتريكي هسته اي حق مورد احترام ايران است اما چرخه سوخت يك موضوع مورد نگراني جهاني است كه در نشست سپتامبر آينده (شهريور) مجمع عمومي سازمان ملل در اين زمينه و با تاكيد بر وضعيت ايران بحث خواهد شد.
البرادعي گفت: اميدوارم گفتگوها و نيز اقدامات اعتماد ساز ادامه يابد تا در سايه آن روابط تهران با غرب بهبود يابد و از سوي ديگر نگراني هاي امنيتي اين كشور هم از ميان برود.
البرادعي افزود: راه اندازي كارخانه اصفهان حق ايران است اما بايد توجه كرد كه مذاكره فرآيندي طولاني است.
اظهارات نماينده آمريكا در آژانس
نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي با بيان اينكه كشورش با ديگر اعضاي شوراي حكام درباره اقدامات بعدي درمورد ايران گفت وگو مي كند، گفت: «ما نيز همراه اروپايي ها از مسيري كه ايران در پيش گرفته نگرانيم.»«گرگ شلتي» گفت: ايران پيشنهاد سخاوتمندانه سه كشور اتحاديه اروپا را كه به نفع مردم ايران است، رد كرد.شلتي مدعي شد: «نبايد به ايران اجازه داد تعهدات بين المللي اش را نقض كرده و سلاح هسته اي بسازد.»
حمايت غيرمتعهدها از ايران
جنبش غيرمتعهدها در شوراي حكام آژانس بين المللي در قطعنامه اي بر حق ايران براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي تأكيد كرد.
غيرمتعهدها با تأكيد بر حق اساسي و جدايي ناپذير كشورهاي عضو پيمان منع توليد و تكثير(NPT) براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي اعلام كرد: «جنبش غيرمتعهدها علاقمند است تأكيد كند كه اين مساله از اهميت اساسي برخوردار است كه بين تعهدات حقوقي اعضاي NPT و تعهدات داوطلبانه تمايزي روشن ايجاد شود تا اطمينان حاصل شود تعهدات داوطلبانه اعضا تبديل به تعهدات حقوقي آنها نگردد زيرا اگر اين تمايز حاصل نشود اين بدان معنا است كه كشورهاي عضو ممكن است به علت عدم پايبندي به تعهدات داوطلبانه خود مجازات گردند.»
جنبش غيرمتعهدها تصريح كرد: «تعليق فعاليت هاي فرآوري و غني سازي ايران اقدامي داوطلبانه، اعتمادساز و غيرحقوقي است كه نبايد به هيچ طريقي، آن را به عنوان حق جدايي ناپذير براي ممنوعيت يا محدوديت كشورهاي عضو از توسعه انرژي اتمي در مسير اهداف صلح آميز تفسير كرد.»
در بخش ديگري از قطعنامه غيرمتعهدها آمده است: «غيرمتعهدها قويا معتقدند كه همه مسائل پادمان هسته اي و راستي آزمايي شامل اين است كه مساله ايران بايد صرفا در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي و بر اساس مسائل فني حل و فصل شود.»در پايان جنبش غيرمتعهدها از ايران و اتحاديه اروپا خواست مذاكرات اتمي خود را تا زمان دستيابي به راه حلي بلندمدت ادامه دهند.
درخواست استراليا
براي توقف فعاليت هاي ايران
استراليا با انتشار بيانيه اي در نشست شوراي حكام آژانس بين  المللي انرژي اتمي خواستار توقف همه فعاليت هاي مربوط به تبديل اورانيوم ايران و ادامه تعليق همه فعاليتهاي هسته اي حساس ديگر شد.
در بيانيه استراليا آمده است: «اگر تعليق كامل توسط ايران انجام نشود، شوراي حكام مسئوليت انجام اقدامات ديگر را خواهد داشت.»
اين كشور همچنين از اينكه ايران پيشنهادات سه كشور انگليس، آلمان و فرانسه را در چشم پوشي از حق خود براي برخورداري از چرخه سوخت هسته اي نپذيرفته است، ابراز نااميدي كرد و افزود: «اين پيشنهاد، فرصتي براي ايران فراهم مي كرد تا از برنامه صلح  آميز هسته اي براي توليد برق و تحقيقات استفاده كند.»
نامه مهم ايران به آژانس
ايران ديشب طي نامه اي رسمي به آژانس با اشاره به سير نوع همكاري آژانس با كشورمان طي يك هفته اي كه از ارسال نامه و درخواست فك پلمب مي گذرد تأكيد كرد كه تا چهارشنبه ظهر بايد كليه پلمب ها و مهر و موم هاي تأسيسات اصفهان باز شود.
اين نامه رسما در دبيرخانه آژانس ثبت شده و آژانس نيز طي برنامه اي به بازرسان خود تأكيد كرد كه قرار است تا ظهر چهارشنبه عمليات نصب دوربين ها پايان يابد و مهر و موم برخي تجهيزات باقيمانده نيز شكسته شود.
پايان بي نتيجه اجلاس
جلسه شوراي حكام ديشب بدون نتيجه پايان يافت و به بعد از ظهر امروز موكول شد.
با توجه به عدم اتفاق نظر گروههاي حاضر در شوراي حكام و پراكندگي فراوان نظرات اعضا بلافاصله بعد از پايان نشست جلسات چند جانبه و درون گروهي آغاز شد كه پيش بيني مي شود اين نشست ها تا ظهر چهارشنبه نيز ادامه يابد.
گفته مي شود در پيش نويس اروپا صراحتاً از ايران خواسته شده تا به وضعيت تعليق بازگردد و البرادعي نيز تا ۲۰ اوت يعني ۱۱ روز ديگر گزارشي از روند پايبندي ايران به تعليق چرخه سوخت ارائه دهد.

پدر علم ارتباطات ايران:
همشهري محله مي تواند
در عرصه هاي بين المللي به نمايش گذاشته شود
004548.jpg
گروه اجتماعي: دكتر كاظم معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات ايران گفت: نشريه محلي به گستردگي نشريات همشهري محله در ساير كشورها بي سابقه است. وجود اين نشريات نشان دهنده حركت رو به گسترش روزنامه نگاران در ايران است و مي تواند در عرصه هاي بين الملل به نمايش گذاشته شود و به عنوان الگويي در سطح جهان مورد بررسي قرار گيرد.بنابراين گزارش، وي كه در پنجمين نشست فصلي گروه نشريات همشهري محله كه به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد سخن مي گفت، افزود: همشهري محله با فعاليت گسترده در عرصه مطبوعات و ارتباط تنگاتنگ با شهروندان از افتخارات جمهوري اسلامي به حساب مي آيد.
در اين مراسم كه در سالن اجتماعات شهرداري منطقه ۲ برگزار شد علي اكبر اشعري سردبير روزنامه همشهري رسانه هاي محلي را عامل موثري براي ايجاد همگرايي در يكي از سطوح زيرين جامعه يعني محله دانست و اظهار اميدواري كرد دانشگاه ها در رشته هاي مرتبط در قالب پايان نامه دانشگاهي به تحقيق درمورد اين پديده جديد بپردازند. حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسام الدين آشنا، معاونت پژوهشي دانشگاه امام صادق (ع) نيز در سخناني «همشهري محله» را نويد تازه اي از آنچه در يك روزنامه شهري بايد باشد ولي نبوده معرفي كرد و اظهار اميدواري كرد كه حال مي توانيم نه فقط از جهان بلكه مطالبي از محله خود را هم در همشهري بخوانيم.وي افزود: حالا همشهري با ما هم محلي شده است و چه بسا كه در آينده اي نه چندان دور اين حركت زمينه اي براي ايجاد راديوي محلي و تلويزيون محلي فراهم كند.در اين مراسم از زحمات مهندس عليرضا شيخ عطار سردبير سابق روزنامه همشهري تقدير به عمل آمد.
در پايان مراسم نيز لوح تقديري به پاس يك عمر تلاش و زحمت دكتر معتمدنژاد با امضاي سردبيران و مسئولان ارشد همشهري محله به ايشان اهدا شد. يادآور مي شود «همشهري محله» از ضمائم روزنامه همشهري است كه در مناطق بيست و دوگانه تهران بزرگ به صورت هفتگي منتشر مي شود.

خبرنگاران صاحب «فرهنگسراي خبرنگار» مي شوند
004545.jpg
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همزمان با ۱۷ مرداد - گراميداشت روز خبرنگاران - از احداث فرهنگسرايي ويژه خبرنگاران تحت عنوان فرهنگسراي خبرنگار يا رسانه در منطقه دروس خبرداد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس اسفنديار رحيم مشائي در مراسم ويژه اي كه به مناسبت گراميداشت روز خبرنگار در فرهنگسراي بهمن تشكيل شده بود، با بيان اين مطلب افزود: سرانجام پس از بررسي هاي بسيار از چندي پيش در منطقه دروس كار احداث فرهنگسراي خبرنگار يا رسانه ( كه پس از پايان مراحل ساخت يكي از اين دو نام قطعيت خواهد يافت ) آغاز شده است.
وي تاكيد كرد: اميدواريم بتوانيم تا چند ماه آينده كار احداث اين فرهنگسرا را به پايان رسانده و با اين كار گام كوچكي در تجليل از اهل قلم و خبرنگاران مطبوعات برداريم.گفتني است در اين مراسم از عباس اسدي _ خبرنگار گروه اجتماعي روزنامه همشهري به عنوان خبرنگار برتر تقدير شد.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم:
مجلس شيوع وبا در كشور را بررسي مي كند
گروه اجتماعي: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم گفت: با توجه به بروز جو نگران كننده نسبت به شيوع وبا در كشور، امروز در كميسيون بهداشت بحث درمورد وضعيت اين بيماري مطرح خواهد شد.
عابد فتاحي در گفت وگو با خبرنگار ايلنا افزود: البته جا داشت اين موضوع نيز در جلسه اي كه ديشب با پزشكيان، وزير بهداشت داشتيم مطرح مي  شد ولي آنقدر مسايل وسيع بود كه بحث درمورد وبا فراموش شد، از همين رو امروز حتما در كميسيون عنوان مي  شود.وي ادامه داد: بيماري وبا و سلامت جامعه شوخي بردار نيست، درصورت حاد بودن مساله، ضمن دخالت مجلس تمام مسايل شفاف به جامعه اعلام مي شود.
از سوي ديگر رئيس  سازمان  پزشكي  قانوني  گفت : به  علت  عدم  توجه  به  مراقبتهاي  بهداشتي و ملاحظاتي  كه  در تبادلات  مرزي  لازم الاجراست ، وبا دوباره  به  كشور بازگشته است .
دكتر شهاب الدين  صدر ديروز در نشست  با خبرنگاران ، افزود: ازآن  جايي  كه  در جريان  قراردادن  مردم ، منجر به  گسترش  آگاهي  آنان  و پيشگيري و درمان  مي شود، لازم  است  مسئولان  وزارت  بهداشت  مردم  را نسبت  به  شيوع  اين بيماري  مطلع  كنند.
وي ، با اشاره  به  اين  كه  رسيدگي  به  علل  و عوامل  شيوع  بيماري  وبا موضوعي است  كه  به  حيطه  پزشكي  قانوني  مرتبط نمي شود و صرفا در محدوده  وظايف  وزارت بهداشت  است ، افزود: در تهران  يكي  دو مورد مرگ  به  علت  شيوع  وبا گزارش  شده اما در شهرستان  كرج  و قم  موارد متعددي  گزارش  شده  است .
صدر، در مقابل  اصرار خبرنگاران  مبني  بر اعلام  تعداد فوت شدگان  بيماري وبا، تصريح  كرد: پزشكي  قانوني  فقط در صورتي  در اين  خصوص  مبادرت  به  اعلام آمار خواهد كرد كه  مرگ  افراد به  علل  مشكوك  صورت  گرفته  و يا اينكه  در اين خصوص  شاكي  خصوصي  وجود داشته  باشد.

احمد مسجد جامعي رئيس هيأت ا مناي موزه قرآن شد
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در حكمي، احمد مسجدجامعي را به سمت رياست هيات امناي موزه قرآن منصوب كرد.
در حكم يادشده آمده است: «به استناد آيين نامه اجرايي ماده ۵ قانون تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در راستاي تشكيل هيات امناي مجموعه هاي ملي، با عنايت به سوابق و تجارب فرهنگي و علمي جناب عالي، به موجب اين ابلاغ به مدت چهار سال به عنوان رئيس هيات امناي موزه قرآن منصوب مي شويد. اميد است با اتكا به خداوند متعال، در انجام وظايف محوله موفق باشيد» .

نوسازي در كارگزاران براي تقويت جبهه اعتدال
ايسنا: يك عضو ارشد حزب كارگزاران سازندگي، از بازسازي و نوسازي حزب متبوعش خبر داد و گفت: اگر كارگزاران بخواهد بعد از اين باقي بماند و مايه قوام و تقويت جبهه اعتدال باشد، راهي جز نوسازي و از سر گرفتن فعاليت هاي خود ندارد. محمد عطريانفر با تأكيد بر اين كه بايد زمينه براي اضافه شدن نيروهاي جوان تر و صاحب فكر به كادر رهبري كارگزاران فراهم شود، اضافه كرد هيچيك از افراد برجسته از كارگزاران جدا نخواهند شد، اتفاقا برخي از اعضايي كه در گذشته از فعاليت كمتري برخوردار بودند و كمتر وقت خود را صرف حزب مي كردند، با توجه به اين كه بعضا وقتشان آزادتر شده، براي حضور فعال تر در حزب علاقه نشان داده اند. وي همچنين با اعلام اين كه مهلت انتشار شش ماهه روزنامه كارگزاران شهريورماه منقضي مي شود، گفت: بر اين اساس ما بايد تا آخر شهريور روزنامه را منتشر نماييم كه در اين مقطع در جهت تامين منابع مالي اوليه حركت مي كنيم.

جبهه مشاركت انتخاب خاتمي در
مجمع روحانيون را تبريك گفت
ايسنا: جبهه مشاركت ايران اسلامي در بيانيه اي كه به مناسبت انتخاب سيدمحمد خاتمي به عنوان رئيس شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز صادر كرده، آورده است: «مجمع روحانيون مبارز به عنوان تشكلي كه در جهت پاسداري از انديشه ها و آرمان هاي بلند حضرت امام خميني(ره) و دفاع از اعتقادات ديني و منافع ملي كشور پايه گذاري شده است، يكي از عالي ترين سرمايه ها و اركان پيشبرد انديشه احياگرانه و اصلاح طلبانه اي است كه با ابتناء بر اهداف متعالي انقلاب اسلامي و خط اصيل امام در دوران فعاليت خود منشا تحولات ماندگار در مسير اعتلاي دين و ميهن بوده است.»
در ادامه اين بيانيه آمده است: «اكنون كه در مرحله اي تازه از حيات اين تشكل اصيل حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاي خاتمي راهبري و رياست شوراي مركزي آن را عهده دار شده اند، بر خود فرض مي دانيم اين حسن انتخاب را به اعضاي محترم آن مجمع صميمانه تبريك بگوييم و اين اتفاق فرخنده را در مسير تداوم اصلاحات به فال نيك بگيريم.

تمام مهر و موم هاي تاسيسات اصفهان
تا بعد از ظهر امروز برداشته مي شود
مهر: محمد سعيدي معاون رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در گفتگوي تلفني با رويترز اعلام كرد كه آژانس بين المللي انرژي اتمي سازمان ملل مهر و مومها را در بخشي از تاسيسات هسته اي اصفهان تا قبل از بعد از ظهر چهارشنبه برخواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري رويترز، سعيدي در اين گفتگو اعلام كرد: «آژانس به ما قول داده است تا بعد از اتمام نصب و راه اندازي دوربين هاي كنترل يعني ظهر روز ياد شده اين مهر و موم را برخواهد داشت» .
همچنين در اين باره «پيتر ريك وود» يكي از سخنگويان آژانس بين المللي انرژي اتمي روز گذشته گفت: ما از ايران ۲۴ ساعت وقت خواسته ايم تا دوربين هاي خود را نصب كنيم.
گفتني است هم اكنون فعاليت هاي كارخانه UCF اصفهان تا مرحله توليد VF4 انجام مي شود و مرحله نهايي توليد VF6 هنوز در تعليق قرار دارد.

درخواست پيگيري حقوقي و ديپلماتيك
درباره وجود آثار تاريخي ايران در خاك عراق
گروه علمي فرهنگي: مديركل اداره ميراث فرهنگي و گردشگري ايلام، پيگيري حقوقي و ديپلماتيك مقام هاي مسؤول را درمورد مساله قرار گرفتن سه اثر ثبت شده در فهرست آثار ملي كشور در خاك عراق، خواستار شد.
فريدون محمدي در گفت وگو با ايسنا با تأييد اين مطلب كه آثار شماره هاي يك تا سه فهرست آثار ملي اكنون در خاك عراق هستند، اظهار داشت: اين آثار در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملي ثبت شده و به تمدن ايلام باستان متعلق هستند.
البته اين موضوع كه براساس قرارداد الجزيره و قطعنامه ۵۹۸ اين آثار بايد در كدام طرف مرز باشند، به بررسي ديپلماتيك نياز دارد.همين طور، اين مساله كه اين آثار پيش از صدور قطعنامه ۵۹۸ جزو خاك ايران محسوب مي شدند يا خير، هم بايد روشن شود.
وي با اشاره به اين كه آثار يادشده به خط مرزي بسيار نزديك هستند، گفت: من در اين باره نامه اي به دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت كشور مي نويسم؛ تا هرچه سريع تر موضوع بررسي و وضعيت آثار روشن شود.
تپه هاي سليمان تپه، تل بك سايه و سبعات خزير مربوط به دوره ايلام باستان هستند كه آثار اين دوره بخشي از قلمرو جغرافيايي ايران قديم شامل ايران، عراق و افغانستان محسوب مي شدند.آثار مربوط به اين دوره در استان ايلام يك سري تپه را شامل مي شود كه در دشت دهلران و مهران واقع شده و تعداد آنها انگشت شمار است.
كارشناس باستان شناسي ميراث فرهنگي ايلام اعلام كرده بود: سه اثر باستاني مربوط به دوران تمدن ايلام (عيلام) در اين استان، با وجود ثبت در آثار ملي، هم اكنون در خاك كشور عراق قرار گرفته اند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |