پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۱ - Aug 11, 2005
دستگاه هاي دولتي مكلف به پرداخت هزينه توانبخشي
افراد تحت تكفل كاركنان دولت شدند
004587.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: براساس قانون بودجه سال ۸۴ مجلس شوراي اسلامي كليه دستگاه هاي دولتي مكلف به پرداخت هزينه توانبخشي افراد تحت تكفل كاركنان دولت شدند.
دكتر محمدرضا راه چمني در گفت وگوي اختصاصي با همشهري ضمن اعلام اين مطلب گفت: براساس بند «س» تبصره ۱۵ قانون بودجه ۸۴ مجلس شوراي اسلامي كليه دستگاه هاي اجرايي كه در ماده ۱۶۰ توسعه فرهنگي و اجتماعي شامل وزارتخانه ها، شركت ها، بانكها و مؤسسات دولتي مي شوند،با مجوز مجلس مي توانند از محل اعتبار برنامه هاي خدمات رفاهي كاركنان به شماره ۳۰۴۱۴ هزينه نگهداري و توانبخشي معلولان و سالمندان و بيماران رواني مزمن كه تحت سرپرستي كاركنان دولت قرار دارند، را پرداخت كنند.
راه چمني در پاسخ به اين سؤال كه نرخ و ميزان اين هزينه ها براساس چه معياري مشخص مي شود، گفت: اين نرخ براساس تعرفه هاي مورد عمل در سازمان بهزيستي مشخص شده و به كليه دستگاه هاي دولتي ابلاغ شده است و مراجعه كنندگان مي توانند با تأييد بهزيستي هر استان و شهرستان نسبت به مطالبه اين هزينه و مراجعه به مراكز بهزيستي اقدام كنند.
وي همچنين افزود: كليه كاركنان دولت كه فرزند و پدر، مادر و همسر تحت سرپرستي دارند كه نيازمند توانبخشي هستند مي توانند به مراكز خود مراجعه و هزينه هاي نگهداري و توانبخشي را دريافت كرده و در مراكزي كه تحت پوشش سازمان بهزيستي است، با هماهنگي اقدام كنند.
راه چمني در پاسخ به اين سؤال كه بسياري از مردم از كمبود مراكز توانبخشي دولتي شكايت دارند و بالا بودن هزينه هاي مراكز خصوصي مانع مراجعه آنها مي شود گفت: مجوزهاي زيادي براي راه اندازي مراكز توانبخشي دولتي از سوي سازمان بهزيستي صادر شده كه به دليل كمبود حمايت هاي مالي دولت غيرفعال مانده، اميدواريم با اجراي اين قانون بخش زيادي از مشكلات مردم كه توان مراجعه به مراكز خصوصي را ندارند حل شود و به حمايت هاي سازمان هاي دولتي كه تحت پوشش آن هستند، افراد تحت تكفل خود را كه نيازمند خدمات توانبخشي هستند به اين مراكز معرفي كنند.

علاقه شخصي و درآمدزايي مهمترين ملاك
انتخاب رشته كنكوري ها
گروه علمي فرهنگي: «علاقه شخصي» ، «درآمدزا بودن رشته» ، «نياز جامعه» و «بازار كار» به ترتيب مهمترين ملاك هاي اعلام شده از سوي دانش آموزان براي انتخاب رشته در كنكور سراسري است.
نتايج بررسي بر روي حدود دو هزار دانش آموز دبيرستاني تهران نشان مي دهد كه «منزلت اجتماعي رشته» و «صرف وارد شدن به دانشگاه» تنها از جانب حدود ۵ درصد افراد به عنوان ملاك انتخاب رشته بيان شده و «تمايل والدين» در اين خصوص چندان تأثيري نداشته است؛ اما در عين حال ملاك انتخاب رشته محصلين رشته هاي «علوم تجربي»   و «علوم رياضي» بيش از سايرين براساس علاقه شخصي بوده و دانش آموزان رشته كاردانش، انتخاب رشته خود را در آينده بيش از سايرين با در نظر گرفتن «نياز جامعه» و «بازار كار» تعيين مي كنند.
ملاك «درآمدزا بودن رشته تحصيلي» نيز بيش از همه از جانب دانش آموزان فني و حرفه اي عنوان شده است.
منزلت اجتماعي رشته بيشتر مورد نظر محصلين رشته علوم انساني بوده و همچنين در بين كساني كه در امر انتخاب رشته ملاك مشخصي نداشته و صرف قبولي در دانشگاه برايشان مهم است، افراد رشته علوم تجربي سهم بيشتري دارند.
«مهندسي» ، «كامپيوتر» و «حقوق» نخستين اولويت ها
به گزارش ايسنا توضيح دانش آموزان در مورد رشته تحصيلي مورد علاقه براي ادامه تحصيل بيانگر آن است كه ۱۲ درصد افراد به رشته خاصي اشاره نكرده اند و خواهان ادامه تحصيل در رشته هاي مهندسي (بطور كل) بوده اند. در مراتب بعدي رشته هاي كامپيوتر (۱۰ درصد)، حقوق (۷ درصد)، الكترونيك و حسابداري (هر كدام با ۶ درصد) و پزشكي (۵ درصد) بيشتر مورد علاقه دانش آموزان واقع شده اند.
ملاحظه پاسخ ها با در نظر گرفتن عامل جنس گوياي آن است كه پسران بيش از دختران به رشته هاي مهندسي و الكترونيك ابراز علاقه كرده اند. در مقابل دختران بيشتر از پسران به رشته هاي حقوق، معماري و روانشناسي اشاره داشته اند.
تأثير بسزاي تحصيلات والدين
در تمايل دانش آموزان به مشاغل
يافته ها نشان مي دهد كه نگرش جوانان به چگونگي وضعيت شغلي دلخواه به تفكيك وضعيت تحصيلي والدين متفاوت است. بر اين اساس جواناني كه مدرك تحصيلي والدين  آنها زير ديپلم است، تمايل به مشاغلي دارند كه درآمد زيادي داشته و به لحاظ اجتماعي از ارزش بالايي برخوردار باشد؛ اما كساني كه والدين آنها داراي مدارك تحصيلي فوق ديپلم و بالاتر هستند به مشاغلي كه با علائق آنها منطبق است بيشتر گرايش نشان مي دهند. همچنين اين گروه كمتر از ساير گروهها به داشتن شغلي با درآمد معمولي فكر مي كنند.
ملاحظه پاسخ ها برحسب جنس نشان مي دهد كه شغل دلخواه ۵۲ درصد پسران در مقابل ۳۸ درصد دختران عمدتاً شغلي است كه درآمد زيادي داشته باشد و در مقابل ۴۸ درصد دختران در مقايسه با ۳۵ درصد پسران به تناسب شغل يا علاقه بيشتر اشاره كرده اند.
آمادگي براي شركت مجدد در كنكور، انتخاب بعدي مردودين
به گزارش ايسنا پاسخگويان در قبال اين پرسش كه «اگر در آينده نتوانيد وارد دانشگاه شويد، كدام راه را در پيش مي گيريد؟» نظرات متفاوتي اظهار داشته اند. حدود ۶۰ درصد افراد مجدداً خود را براي شركت در كنكور آماده مي كنند كه در اين ميان درصد دختران بيش از پسران (۶۳ درصد در مقابل ۵۷ درصد) است.
در مرتبه بعدي حرفه آموزي و يادگيري مهارت به يك نسبت (۱۱ درصد) از ناحيه پسران و دختران عنوان شده است. علاوه بر اين تلاش براي «يافتن يك كار دولتي» از جانب ۷ درصد و «ازدواج و تشكيل خانواده» از سوي ۵ درصد پاسخگويان مطرح شده است. در عين حال ۵ درصد پسران در صورت عدم راهيابي به دانشگاه به خدمت سربازي مي روند. نكته قابل تامل تحقيق فوق آن است كه حدود ۸ درصد پاسخگويان برنامه خاصي را براي آينده خود پيش بيني نكرده اند كه درصدهاي مربوط به دختران و پسران به ترتيب ۱۰ و ۷ درصد است.

هندوانه شگفت انگيز است
004590.jpg
فارس: در روزهاي گرم تابستان چيزي بهتر از هندوانه خنك نمي تواند باعث رفع خستگي و تأمين ويتامين A لازم براي بدن گردد.
پايگاه اينترنتي دانشگاه ايالتي كلرادو گزارش داد: محققان اين دانشگاه با بررسي خواص موجود در هندوانه شگفت زده شدند. يافته هاي اين تحقيق حاكي از آن است كه هندوانه نه تنها عامل رفع گرما و خستگي ناشي از هواي بسيار گرم تابستان است، بلكه منبعي غني از مواد غذايي است . اين محققان دريافتند كه هندوانه منبع غني ويتامين A است كه در بينايي افراد خصوصاً در تاريكي اثري قابل توجه دارد. علاوه براين ويتامين A فراوان موجود در هندوانه مي تواند حفظ سلامت و شادابي پوست و پيش گيري از بيماري ها و ايمن سازي سلول هاي بدن اثري جدي داشته باشد.

فوتي هاي وبا افزايش نيافته است
ايلنا: در حال حاضر تعداد موارد ابتلا به وبا در كشور ۱۰۵ مورد گزارش شده اما تعداد بيماراني كه بر اثر ابتلا به وبا فوت شده اند، همان ۳ نفر است.
محمود سروش، رييس اداره بيماري  هاي منتقله از آب و مواد غذايي وزارت بهداشت، گفت: در حال حاضر قم با ۵۱ مورد و كرج با ۱۲ مورد در رتبه  هاي اول ابتلا به بيماري وبا قرار دارند. وي تأكيد كرد اصلي ترين توصيه متخصصان بيماري هاي عفوني براي پيشگيري از شيوع وبا، رعايت بهداشت فردي، شست و شوي دست ها قبل از غذا و سبزيجات با مواد ضدعفوني كننده است.

كشف گور دوران قبل از ميلاد در مشكين شهر
گروه علمي _ فرهنگي: حفاري شركت آب و فاضلاب در محله سبزه ميدان مشكين شهر منجر به كشف يك گور مربوط به هزاره هاي قبل از ميلاد شد.
به گزارش ايرنا، مدير ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان مشكين شهر با اعلام اين خبر گفت: عمليات حفاري متوقف شده و كارشناسان اين سازمان مشغول گمانه زني و كاوش هاي علمي و باستان  شناسي در اين محل هستند.
محرم جعفري افزود: در اين گور خمره اي كشف شده كه داخل آن اسكلت يك انسان دفن شده است كه در اصطلاح علمي به گور خمره معروف است. همچنين سه شيء تاريخي و يك كاسه سفالي منقوش به تصاوير حيوانات و هندسي از ديگر كشفيات باستان شناسان در اين گور است.

اشتغال  غيرقانوني  اتباع  بيگانه  در ايران  ممنوع  است
ايرنا: سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور، اعلام  كرد: براساس  تصويب  هيأت  وزيران  اشتغال  غيرقانوني  اتباع  بيگانه  در ايران  ممنوع  است .
نمايندگان  تام الاختيار وزارتخانه هاي  كشور، كار و امور اجتماعي ، اطلاعات ، امورخارجه ، سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور و نيروي  انتظامي  با تشكيل  يك  گروه  كاري ، از اشتغال  غيرقانوني  اتباع  بيگانه  جلوگيري  كرده  و ديگر تكاليف  قانوني  مقرر در آيين نامه  مربوطه  را انجام  خواهند داد.
به  گزارش  روابط  عمومي  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور، هيأت  وزيران  همچنين  بر اساس  پيشنهاد سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور، آيين نامه  اجرايي  ماده  ۱۰۴ قانون  برنامه  سوم  توسعه  كه  در ماده  ۷۱ قانون  چهارم  توسعه  تنفيذ شده  است  را تصويب  كرد.
اين  تصويب نامه  با اشاره  به  ميزان  جرايم  اخذ شده  از واحدهاي  آلوده كننده  محيط  زيست ، تمام  واحدهايي  كه  خروجي  آنها آلودگي  بيش  از حد ضوابط ، معيارها و استانداردهاي  زيست  محيطي  دارند و نيز واحدهايي  كه  فعاليت  آنها باعث  تخريب  محيط  زيست  مي شود را موظف  كرده  است  پس  از اخطار سازمان  حفاظت  محيط  زيست  و تعيين  مهلت ، اقدامهاي  لازم  را براي  كاهش  يا رفع  آلودگي  و تخريب  به  عمل  آورند.

پيام مديركل سازمان
يونسكو به مناسبت روز بين المللي جوانان(۲۱ مرداد)
۸۵ درصد جوانان جهان در كشورهاي در حال توسعه هستند
گروه اجتماعي: جوانان ۱۸ درصد جمعيت جهان را تشكيل مي دهند. تقريباً ۸۵ درصد جوانان جهان در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند و ۲۰۰ ميليون جوان با كمتر از يك دلار درآمد به سر مي برند؛ به عبارت ديگر، آنها در فقر مفرط زندگي مي كنند.
بر اساس اين گزارش، در زمينه آموزش، علي رغم پيشرفت هايي كه در برخي از مناطق صورت گرفته، هنوز ۱۳۰ ميليون جوان بي سواد وجود دارد. به طور كلي نرخ مشاركت نيروي كار جوان در جهان كاهش يافته، اما آنان به طور بي تناسبي در برابر بيكاري آسيب پذير هستند. رشد ناگهاني ويروس ايدز و تأثير اين اپيدمي بر جوانان بازتاب افزايش آسيب پذيري جوانان است. به علاوه درگير شدن جوانان در نبردهاي مسلحانه، هم به صورت قرباني و هم عامل جنايت، بسيار مشكل ساز شده است.چالش «اهميت به تعهدات» يك فراخوان براي يونسكو محسوب مي شود تا بدين وسيله بتواند به فعاليت هاي خود در زمينه جريان سازي نيازهاي جوانان بيفزايد. جوانان سراسر جهان در حاشيه برگزاري سي وسومين كنفرانس عمومي يونسكو (۸ الي۱۰ مهرماه ۱۳۸۴) براي شركت در «چهارمين گردهمايي جوانان يونسكو» در پاريس گرد هم مي آيند. اين گردهمايي با هدف مطرح سازي ديدگاه ها و نظرات جوانان در انجام فعاليت هاي علمي و ملموس در جهت پيشبرد «گفت وگو ميان فرهنگ ها و تمدن ها» در حوزه هاي آموزش؛ علوم، فرهنگ و ارتباطات برگزار خواهد شد. موضوع و زمان اين گردهمايي اعلام خواهد شد.
يونسكو ايمان راسخ دارد كه جوانان بايد محور اصلي كليه عملكردهاي توسعه پايدار قرار بگيرند، بنابراين به مناسبت «روز جهاني جوانان» از تمامي مسئولان تقاضا مي كنم به نداي جوانان گوش فرا دهند و خط مشي ها و برنامه هاي خود را در چارچوب تحقق آرمان ها، نياز ها و خلاقيت هاي آنان طرح ريزي كنند.

ابتلا به فشار خون در بين جوانان عصبي
مهر: پژوهشگران دريافته اند كه خطر ابتلاي جوانان عصبي به فشار خون در سنين بالاتر، بسيار بيشتر از افراد عادي است.
مطالعه پژوهشگران در خصوص وضعيت ۳ هزار و ۱۴۲ نفر از جوانان نشان مي دهد، كساني كه هميشه در حال عجله، رقابت، تنش و نگراني هستند ۱۰ برابر بيشتر از همسالان خود كه اين ويژگي ها را ندارند به فشار خون بالا مبتلا مي شوند.
بر اساس اين گزارش، نتايج تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه در مجموع هرچه احساس بي حوصلگي و تنگي وقت بيشتر باشد خطر ابتلا به فشار خون بالا در دراز مدت بيشتر است بنابراين با ايجاد تغييراتي در شيوه زندگي مي توان از حاد شدن اين مشكل جلوگيري كرد.
بر پايه اين گزارش، اين نتايج بخشي از مطالعات گسترده در مورد خطر ابتلاي جوانان عجول و بي حوصله به انسداد سرخ رگ كرونر است.

اجرايي شدن مصوبه گسترش فرهنگ عفاف
مهر: شوراي فرهنگي اجتماعي زنان بر پيگيري مسئولين جهت اجرايي نمودن مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جهت گسترش فرهنگ عفاف ، برنامه ريزي در جهت ديدار زنان فرهيخته، نخبه ، دانشمند و فعال در عرصه هاي مختلف اجتماعي با مقام معظم رهبري در هفته زن تأكيد نمود و نحوه برگزاري برخي از جشنواره ها مغاير با ارزشها و شأن زن مسلمان و فرهيخته ايراني به بهانه بزرگداشت مقام زن، را مورد انتقاد قرار داد.
همچنين توجه بيشتر مسئولين به بروز و افزايش آسيب هاي موجود در بحث اشتغال زنان به خصوص در مشاغل خصوصي، ضرورت حضور و همكاري مستمر زنان فعال كشور در سازمانهاي غير دولتي زنان به منظور تاثيرگذاري در تصميمات و اقدامات اين سازمانها در داخل و خارج از كشور و توسعه و تقويت ارتباط با زنان مسلمان كشورهاي همجوار، از ديگر موارد مطروحه در اين جلسه بود.

عكس العمل مردانه، هميشه منطقي نيست
فارس: يافته هاي محققان حاكي از آن است كه مردان در برابر كساني كه شخصيت مردانه آنان را ناديده بگيرند مردانه تر، خشن تر و هراسناك تر عمل مي كنند، هر چند منطقي و عقلاني نباشد.
پايگاه اينترنتي دانشگاه كرنل اعلام كرد: محققان اين دانشگاه دريافتند كه گرايش به خشونت در مرداني كه به نحوي شخصيت مردانه آنان ناديده گرفته شده يا زير سؤال رفته است بيشتر است. دكتر راب ويلر جامعه شناس و رييس گروه تحقيق مي گويد: من به اين نتيجه رسيده ام كه اگر مردان را بيشتر در خطر ناديده گرفته شدن قرار دهيم آنها نظرات هراسناك بيشتري پيدا مي كنند و از اين رو مثلاً از جنگ در عراق بيشتر حمايت مي كنند. او ادامه داد: هدف تحقيق ما بررسي اين نكته بود كه آيا زمان خاصي وجود دارد كه مردان بيش از حد عادي خشونت به خرج دهند يا خير و يافته هاي تحقيق نشان مي دهد كه يكي از مواردي كه مردان به چنين عملي دست مي زنند وقتي است كه شخصيت مردانه آنان ناديده گرفته شود.

۱۰ ميليون سيگاري در كشور
واحد مركزي خبر: هم اكنون حدود ۱۰ ميليون سيگاري در كشور وجود دارد و روزانه ۴ ميليارد تومان در كشور خرج سيگار مي شود.محمدرضا معدني خواستار برنامه ريزي براي كاهش مصرف سيگار شد و افزود: تا شهريور امسال فرصت داريم به كنوانسيون جهاني ممنوعيت سيگار ملحق شويم در غير اين صورت از گردونه تصميم گيري خارج مي شويم.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |