پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۱ - Aug 11, 2005
آينده ديسكاوري
004584.jpg
گروه دانش- علي اصغر محمدي: شاتل ديسكاوري با غرشي اطمينان بخش به زمين بازگشت، اما نه به پايگاه فضايي كندي (در شرق آمريكا)، بلكه در پايگاه نيروي هوايي ادواردز در غرب ايالت متحده.
ديسكاوري نمايشي به ياد ماندني در اوج نخستين مأموريت علمي پس از فاجعه فضاپيماي كلمبيا در سال ۲۰۰۳ ميلادي از خود بر جا مي گذارد و فرمانده ايلين كالينز، يك فرود شبانه بي خطر را در پايگاه هوايي ادواردز به نمايش گذاشت كه سال ها در خاطره ها مي ماند.
اين فرود رأس ساعت ۵ و ۱۱ دقيقه صبح به وقت محلي (۱۲ و ۱۱ دقيقه به وقت گرينويچ) به وقوع پيوست.
اين فضاپيما طي سفر دو هفته اي خود، ۲۱۹ بار دور زمين به گردش پرداخت، البته اين سفر مشكلاتي را نيز براي شاتل ديسكاوري به همراه داشت. اما آن چه مهم است اين كه ديسكاوري در خانه اش است.
مأمور كنترل مي گويد كه ديسكاوري براي فرود موفقيت آميز خود و برخورد چرخ ها با زمين، ۱۵ هزار فوت (معادل ۶۸۰۰ متر) را در صحراي موجاوه پيمود و بعد از دو صداي غرش عظيم، خدمه ديسكاوري از آن بيرون آمدند و همراه فرمانده كالينز با فريادهاي شادي گفتند: «ما برگشتيم» ، تبريك به دليل نمايشي موفق و پروازي سلامت.
فضانورد «كن هم» ، بعد از توقف ديسكاوري در صحراي موجاوه به وسيله بي سيم، خطاب به خدمه اين شاتل گفت: «به خانه خوش آمديد دوستان» و فرمانده كالينز نيز پاسخ داد: «اين بهترين جمله اي بود كه شنيدم، ما از بازگشت به زمين خوشحاليم، ما به همه گروه به دليل اين كاري كه انجام شد تبريك مي گوييم.»
ماجراي فرود
ديسكاوري در ابتدا به طرف فلوريدا در حركت بود، اما پس از آن كه شرايط جوي در فلوريدا نامساعد اعلام شد، آسمان پايگاه كندي را دور زده و به طرف مخالف، يعني غرب آمريكا و ايالت كاليفرنيا حركت كرد و با اين كار در واقع طول كشور آمريكا را پيمود تا فرودي امن داشته باشد. اين تغيير مكاني تنها سه ساعت زمان برد.
شاتل ديسكاوري با هفت سرنشين روز ۲۶ ژوئيه به فضا پرتاب و روز ۲۸ ژوئيه به ايستگاه فضايي وصل شده بود و روز شنبه ششم اوت پس از جدا شدن از ايستگاه فضايي بين المللي، قرار بود روز دوشنبه (هشتم اوت) به وقت محلي به زمين بازگردد كه به دليل هواي ابري در مراكز فرود، اين برنامه به مدت ۲۴ساعت به تعويق افتاد.
مقامات فضايي آمريكا اميدوار بودند فرود فضاپيما روز سه شنبه در ساعت ۹ و هفت دقيقه بامداد به وقت گرينويچ در مركز فضايي كندي در فلوريدا صورت گيرد، اما نامناسب بودن شرايط جوي مانع از اجراي اين برنامه شد.
سپس امكان فرود شاتل در ساعت ۱۰ و ۴۵ دقيقه در همين مركز پيش بيني شد. هر چند دو منطقه فرود ديگر در پايگاه هوايي ادواردز در ايالت كاليفرنيا و نورتراب در ايالت نيومكزيكو نيز به عنوان محل هاي قابل استفاده آماده پذيرش اين فضا پيما بودند.
وجود آسمان صاف، پنجره ورودي مناسبي را براي فرود شاتل فراهم مي كرد كه با توجه به شرايط جوي، سرانجام پايگاه هوايي ادواردز براي فرود تعيين شد.
به گفته كارشناسان، فرود شاتل در كاليفرنيا به معني آن است كه بازگرداندن اين فضاپيما به فلوريدا، كه پايگاه اصلي آن محسوب مي شود، مستلزم حمل سفينه با هواپيما است كه حداقل يك هفته طول مي كشد و بيش از يك ميليون دلار هزينه دارد.
شاتل ديسكاوري نخستين سفينه از اين نوع بود كه از زمان انهدام شاتل كلمبيا در فوريه سال ۲۰۰۳ به فضا پرتاب شد. در حادثه انهدام كلمبيا، كه به دليل نقص فني و هنگام بازگشت به زمين رخ داد، همه سرنشينان آن كشته شدند و مقامات فضايي آمريكا پرتاب شاتل هاي ديگر از اين نوع را تا زمان رفع نقص فني متوقف كردند.
با همه تدابير انديشيده شده براي ديسكاوري، هنگام پرتاب به فضا، بدنه آن آسيب ديد و فضانوردان ناگزير شدند در يك راهپيمايي فضايي آن را تعمير كنند، گرچه مقامات فضايي آمريكا اطمينان داده بودند كه شاتل ديسكاوري هنگام ورود به جو زمين با خطري مواجه نخواهد شد.
آينده شاتل
آژانس فضايي آمريكا (ناسا)، كه پيشتر و در حالي كه شاتل ديسكاوري هنوز در فضا بود، اعلام كرد مأموريت هاي بعدي شاتل را براي مقطع كنوني به حالت تعليق درمي آورد، در حال حاضر نسبت به ازسرگيري زود هنگام پرواز اين فضاپيماها ابراز خوشبيني كرده است.
به گفته مايكل گريفين، رئيس ناسا، اين آژانس تلاش خواهد كرد تا امسال ديسكاوري بار ديگر به فضا بازگردد چرا كه عمليات عمراني مهمي هست كه بايد روي ايستگاه بين المللي فضايي انجام شود.
ناسا، تاريخ بعدي براي پرتاب شاتل را آواخر سپتامبر تعيين كرده است كه چندان قطعي به نظر نمي رسد و رئيس ناسا نيز در اين زمينه گفته كه پرتاب تا زماني كه همه چيز آماده و مهيا نشود، انجام نخواهد شد.
ديسكاوري در دوره منتهي به پرتاب و در جريان آن با مشكلات مختلفي روبه رو شد كه از آن جمله لق شدن «ملاط» پركننده شكاف ميان سراميك هاي ضد حرارتي سطح شاتل بود. اما مهم ترين مشكل كه باعث شد ناسا بار ديگر تصميم به زمين گير كردن ناوگان شاتل بگيرد تكرار مشكل عايق مخزن سوخت خارجي بود. اين در حالي است كه ناسا دو سال و نيم گذشته را صرف طراحي مجدد مخزن سوخت كرده بود.
سؤالات بي پاسخ
نخستين سؤالي كه دكتر گريفين رئيس ناسا بايد به آن پاسخ دهد اين است كه مشكل مربوط به عايق چطور ممكن است دوباره روي داده باشد، حادثه اي كه مي توانست براي فضانوردان مرگبار باشد.پرسش مهم تر براي گريفين اين است كه ناسا با چه سرعتي مي تواند به رفع اين مشكل بپردازد تا مانع پروازهاي بعدي نشود.
در همين زمينه دكتر اندروكوتس از دانشكده لندن مي گويد: «با توجه به مشكلاتي كه پيش آمد فكر مي كنم ممكن است ما شاهد آخرين پرواز شاتل و آخرين بازگشت آن در مقطع فعلي بوده باشيم.»
وي اضافه مي كند: «نه تنها در مورد عايق مشكل وجود دارد بلكه سيستم الكترونيكي فضاپيماها نيز كهنه شده است، بنابراين به عقيده من ممكن است مجبور شويم مدتي منتظر بمانيم تا آنها دوباره پرواز كنند.»
قرار است ناوگان شاتل در سال ۲۰۱۰ بازنشسته شود و پس از آن نسل بعدي فضاپيما معرفي خواهد شد.
دكتر گريفين در ماه مه به يك كميته مجلس سنا گفته بود:  «شاتل ذاتاً پرنده اي ناقص است. اين فضاپيما حاوي سيستمي براي فرار خدمه در مواقع ضروري نيست.»
وي اضافه كرده بود كه: «همه ما مي دانيم كه از آنجا كه محصول كار انسان نمي تواند بي نقص باشد، دير يا زود حادثه ديگري در انتظار شاتل است. مي خواهم شاتل را پيش از آن كه كار به آنجا ختم شود بازنشسته كنم.»

سوپر اسكورپيو و نجات خدمه زيردريايي تايگر
004581.jpg
گروه دانش- مرتضي اسلام زاده: سوپر اسكورپيوها زيردريايي هاي بدون سرنشين هستند كه در زير آب قابليت هاي بسيار زيادي دارند و مي توانند تا عمق ۵ هزار پايي زير آب به عمليات و اكتشاف بپردازند. اين اسكورپيوها براي نخستين بار به كمك روسها آمدند. چرا كه هفت سرنشين زيردريايي «تايگر» روسيه كه يك زيردريايي كوچكي است روز پنج شنبه هفته گذشته در حال انجام آزمايش و تمرين عمليات جنگي در آبهاي اقيانوس آرام در منتهي اليه شرقي آن كشور و در منطقه كامچاتكا در لابه لاي كابل هاي ماهيگيري و آنتن هاي سيستم بازبيني ساحل گرفتار شدند.
مقامات روسي پس از آن كه از نجات جان هفت سرنشين زيردريايي تايگر عاجز شدند از مقامات بريتانيايي و آمريكايي درخواست كمك كردند. در پي درخواست كمك روسيه مقامات بريتانيايي و آمريكايي نيز تلاش كردند كه اين مأموريت را بدون استفاده از نيروي انساني به انجام برسانند.
كنت ون هورن، سخنگوي نيروي دريايي ايالات متحده اطمينان داد كه اسكورپيوها قادر به نجات جان سرنشينان زيردريايي روسي هستند. وي خاطر نشان كرد كه اين اسكورپيوها قابليت آن را دارند تا در عمق ۵ هزار پايي آب به فعاليت بپردازند.
آنها به بازوهايي مجهز هستند كه قادر به بريدن كابل ها و رها كردن و آزاد ساختن زيردريايي هستند. از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون اين نخستين بار است كه هواپيماها و نيروهاي نظامي ايالات متحده و انگلستان اجازه يافته اند كه به صورت رسمي بر فراز منطقه كامچاتكا پرواز كنند.
آدميرال ولاديمير پيلايف، معاون ستاد نيروي دريايي مسكو مي گويد زيردريايي تايگر روسي با هفت سرنشين روز ۵ شنبه در عمق حدود ۲۰۰ متري اقيانوس آرام و در نزديكي شبه جزيره كامچاتكا در دام كابل هاي ماهيگيران گرفتار شد و به گل نشست. مقامات روسيه ساعاتي پس از آن اعلام كردند سرنشينان زير دريايي هنوز زنده هستند و با كم كردن جيره اكسيژن و غذاي خود سعي دارند تا رسيدن نيروهاي امدادي دوام بياورند. وي اظهار اميدواري كرد كه سوپر اسكورپيوها مأموريت موفقيت آميزي را داشته باشند و سرانجام اسكورپيوها توانستند با موفقيت مأموريت خود را به انجام برسانند و هفت سرنشين زير دريايي تايگر نجات يافتند.

جزئيات اصلاحيه هاي جديد مايكروسافت
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: شركت مايكروسافت چندي پيش خبري درباره وجود شش حفره امنيتي در سيستم عامل ويندوز و مرورگر IE منتشر كرد. اين شركت ديروز (چهارشنبه) جزئيات مهمي از اين حفره ها و اصلاحيه هاي مربوط به آن را اعلام كرد.
برخي از حفره هاي موجود در سيستم عامل ويندوز و مرورگر IE از سوي شركت مايكروسافت بحراني شناسايي شده اند و اين بدان معني است كه اين حفره ها بسيار خطرناك هستند و به هكرهاي اينترنتي اين امكان را مي دهد كه كنترل رايانه كاربران اين سيستم عامل را بدون هيچ اقدامي از سوي كاربر به دست بگيرند.
مجموعه اصلاحيه اين شركت شامل شش اصلاحيه براي ترميم اين حفره ها است. از ميان شش حفره شناسايي شده از سوي مايكروسافت سه حفره از سوي اين شركت بحراني تشخيص داده شده كه اين سه حفره در سيستم plug-and-play ويندوز نرم افزار هاي print spooler و همين طور در نرم افزار انتقال تصاوير (Jpeg) در مرورگر IE است و سه حفره ديگر كه از اهميت كمتري برخوردار است مربوط به سرويس Telephony ويندوز، پروتكل Remote desktop و پروتكل شناسايي Kerberos است. سيستم امنيتي اينترنتي Intemet security system (ISS)) شركت مايكروسافت حفره هاي موجود در plug-and-play را اصلاح مي كند و در آخر اين كه plug-and-play يك تكنولوژي استانداردي است كه سيستم عامل ويندوز با استفاده از آن به طور خودكار دستگاه هاي سخت افزاري را شناسايي (پيكره  بندي) مي كند.

گذرنامه هاي الكترونيك
فارس: وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد به  منظور تقويت مرزها و امنيت هويت افراد، اين كشور از ماه دسامبر گذرنامه هاي الكترونيكي صادر مي كند. صدور گذرنامه الكترونيكي از ماه دسامبر آغاز خواهد شد و تا اكتبر ۲۰۰۶ تمامي سازمان هاي صدور گذرنامه آمريكا گذرنامه هاي الكترونيكي صادر خواهند كرد. بنا بر اين گزارش، يك تراشه كوچك در جلد گذرنامه كار گذاشته خواهد شد كه در آن تمامي اطلاعات مربوط به نام، تاريخ تولد، جنسيت، محل تولد، تاريخ صدور و اعتبار گذرنامه، شماره گذرنامه و عكس دارنده آن كه در گذرنامه وجود دارد نگهداري مي شود.

تحريم cnet از سوي گوگل
گروه انفورماتيك: به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس شركت گوگل از مصاحبه با خبرنگاران سايت خبري cnet خودداري مي كند. اين اقدام از سوي گوگل به علت انتشار خبري از سوي cnet مبني بر اين كه از طريق موتور جستجوي گوگل مي توان به اطلاعات شخصي افراد ازجمله مقامات اين شركت دست يافت، صورت گرفت.همچنين انتشار اطلاعات شخصي در مورد زندگي رئيس گوگل از سوي يكي از خبرنگاران cnet در اين سايت موجب خشم شركت گوگل شد و اين تحريم شركت cnet از سوي گوگل به مدت يك سال خواهد بود.

دزدي اينترنتي
گرو ه انفورماتيك- محمدتقي رسولي:شركت Sunbelt از بزرگترين توليد كننده هاي ضد ويروس و امنيت شبكه در جهان روز گذشته اعلام كرد كه تعداد زيادي از كاربران اينترنت مورد حمله يك گروه هكر قرار گرفتند و بخش عمده اي از ID و اطلاعات آنها به سرقت رفته است.
اين گروه هكري از يك سري نرم افزار معروف Hijack معروف به CWS استفاده كرده است. Cool Web Search يا CWS نرم افزار بسيار قوي است كه به سختي قابل شناسايي و حذف شدن است. اين نرم افزارها به شكلي عمل مي كنند كه به صورت خودكار كاربران را به سمت سايت هاي داراي ويروس مي فرستند و به اين ترتيب اطلاعات آنها به سرقت مي رود.
طبق تحقيق شركت Sunbelt، اطلاعات به سرقت رفته شامل گفت وگوهاي محيط Chat، Username، رمزها و اطلاعات بانكي افراد بوده است. در اطلاعات بانكي به سرقت رفته، اطلاعات بانكي شركتي ملاحظه مي شود كه موجودي آن بيش از سيصد و پنجاه هزار دلار است.
همچنين بسياري از اطلاعات، account كاربران eBay نيز جزو موارد سرقتي بوده است.
در حال حاضر FBI در حال تحقيق بر روي اين سرقت است.

ايجاد فضاي اينترنتي براي سخن گفتن
با حضرت عبدالعظيم الحسني(ع)
گروه انفورماتيك: براي بازديد كنندگان سايت اينترنتي آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) فضايي مجازي، براي گفت وگو و اظهار ارادت به حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) ايجاد شد.
به گزارش روابط عمومي آستان مقدس حضرت  عبدالعظيم الحسني(ع) در اين فضاي مجازي كه با لينك «با حضرت سخن بگوييد» در صفحه اصلي سايت اينترنتي آستان مقدس قابل استفاده است زائران اينترنتي آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) از سراسر جهان مي توانند با حضرت سخن گفته و مكنونات دروني خود را به صورت مكتوب با حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) در ميان بگذارند.
بنابر اين گزارش از ديگر مختصات اين بخش از سايت اينترنتي كه با عنوان «هر چه مي خواهد دل تنگ  ات بگو» در صفحه اي مجزا گشوده مي شود، اين است كه هر مراجعه كننده به سايت مي تواند تا ۱۰ پيام نوشته شده توسط مراجعان قبلي را نيز مطالعه كند.
اظهار دلتنگي هاي ايرانيان خارج از كشور براي زيارت از آستان حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) و همچنين عرض ارادت بسياري از دوستداران حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) از نقاط دور و نزديك موجب درج پيام هاي زيبا و دلنشيني در اين بخش از سايت شده است.
افرادي نيز كه مايل نباشند، سخنانشان در اين صفحه از سايت به نمايش عمومي درآيد و در فهرست پيام هاي ثبت شده درج شود، مي توانند با درخواست خود از نمايش عمومي آن جلوگيري كنند.
علاقه مندان به مراجعه به سايت اينترنتي آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) مي توانند به نشاني اينترنتي WWW.abdulazim.com مراجعه كنند.

تفاوت سليقه هاي اينترنتي زنان و مردان
ايرنا: بررسي هاي جديد نشان مي دهد سليقه ها و علاقه هاي اينترنتي زنان و مردان با يكديگر متفاوت است و به طور مثال يك وب سايت ممكن است از ديد زنان بسيار جذاب و از نظر مردان كاملا غير جذاب باشد.
محققان دانشگاه «گلامورگان» در انگليس در مطالعه اي جديد متوجه شدند واكنش جنسيت هاي مختلف به پايگاههاي اينترنتي كاملا متفاوت است. در اين مطالعه مشخص شد مردان به طور ناخودآگاه به وب سايتهايي كه در طراحي آنها از رنگهاي كمتري استفاده شده و بيشتر از خطوط مستقيم به جاي خطوط منحني بهره گرفته شده، بيشتر جذب مي شوند و ترجيح مي دهند ادبيات مورد استفاده در متن پايگاه اينترنتي رسمي و يا كارشناسانه باشد و از كلمات اختصاري كمتري در آن استفاده شده باشد. اين درحالي است كه اغلب زنان وب سايتهاي رنگارنگ با خطوط و اشكال منحني را بيشتر مي پسندند و ترجيح مي دهند ادبيات مورد استفاده در متن آن غير رسمي و ساده باشد. به علاوه، مردان و زنان بيشتر به وب سايتهايي علاقه مندند كه همجنس خودشان آن را طراحي كرده باشد.

پشه ناقل عامل مالاريا مبتلايان به اين بيماري
را بيشتر مي گزد
ايرنا: تحقيقات جديد نشان مي دهد نوعي پشه كه مي تواند ناقل عامل بيماري مالاريا باشد، به سوي افرادي كه مبتلا به اين بيماري هستند بيشتر از افراد سالم جذب مي شود.
به گزارش پايگاه اينترنتي «نيوساينتيست» ، پشه «آنوفل» ترجيح مي دهد خون افرادي را بمكد كه مبتلا به بيماري مالاريا بوده و عامل مالاريا در بدن آنها آماده انتقال به ميزباني ديگر است و اين احتمالا همان سازوكاري است كه عامل مالاريا از آن براي گسترش خود استفاده مي كند.
محققان دانشگاه «پيراند ماري كوري» در پاريس اعلام كردند بر خلاف تصورات قبلي، پشه آنوفل علاقه مند است خون افراد آلوده را بمكد تا با نيش زدن افراد سالم در مراحل بعدي، شانس انتقال عامل مالاريا از ميزباني به ميزبان ديگر را افزايش دهد.
در اين مطالعه «جاكوب كلا» و همكارانش تعدادي پشه آنوفل كه فاقد عامل مالاريا بودند را در اتاقكي قرار داده و درون آن اتاقك، سه كودك را درون سه پشه بند مجزا قرار دادند.
از ميان اين سه كودك، كودك اول مبتلا به بيماري مالاريا بود و عامل مالاريا در بدن وي به مرحله اي رسيده بود كه مي توانست به ميزبان جديدي منتقل شود، كودك دوم نيز مبتلا به مالاريا بود، اما انگل مالارياي موجود در بدن وي هنوز آمادگي لازم براي رفتن به بدن ميزبان جديد را نيافته بود و كودك سوم نيز سالم بود.
نتيجه اين مطالعه نشان داد تعداد پشه هاي آنوفلي كه به سوي كودك اول جذب مي شدند، دو برابر تعداد پشه هاي جذب شده به سوي دو كودك ديگر بود. دانشمندان براي برطرف كردن اين شبهه كه شايد پشه ها به دلايلي نظير نوع بوي بدن، دماي بدن و يا موارد ديگر به سوي كودك اول جذب شده و مبتلا بودن به مالاريا نقشي در جذب پشه هاي آنوفل نداشته، همين آزمايش را پس از درمان كامل دو كودك مبتلا به مالاريا تكرار كردند و متوجه شدند پس از درمان، همان كودكي كه در زمان ابتلا به بيماري به شدت پشه ها را به سوي خود جذب مي كرد، ديگر با دو كودك ديگر در اين زمينه تفاوتي ندارد و ميزان جذب پشه ها به سوي هر سه كودك يكسان است و جذابيت كودك اول، از انگل موجود در بدنش ناشي مي شده است.
نكته جالب توجه اين است كه سازوكار مذكور تنها به نفع عامل مالارياست زيرا انسانهاي ميزبان و پشه هاي آنوفل هر دو ممكن است با ورود عامل مالاريا به بدنشان بميرند. محققان به منظور استفاده از نتايج اين مطالعه در زمينه مبارزه با بيماري مالاريا بايد در ابتدا مشخص كنند كه چه چيزي باعث تغيير بوي مبتلايان به مالاريا و جذب پشه هاي آنوفل به سوي آنها مي شود.

ماهواره كاشف ماه سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب مي شود
ايرنا: شركت علوم وفنون فضايي چين پيش بيني كرد كه نخستين ماهواره كاشف ماه اين كشور سال ۲۰۰۷ميلادي به فضا پرتاب شود.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، هدف از اين اقدام، اجراي طرح هاي بيشتر اكتشافي در كره ماه است. «يه پي جيان» طراح ارشد اين شركت در نشست فناوري فضايي در پكن خاطر نشان كرد كه ماهواره «چانگ آر - ،۱» نخستين ماهواره كاشف ماه چين محسوب مي شود كه برنامه پرتاب آن براي سال ۲۰۰۷ميلادي تنظيم شده است. وي گفت كه اين ماهواره مورد آزمايش هاي مختلف قرار گرفته و شبيه سازي هايي نيز براي سنجش كارآيي آن انجام شده است.
اين طراح چيني، گفت كه تحقيقات و آزمايش هاي بيشتر بر روي اين ماهواره كه در ماه سپتامبر استفاده واقعي از آن آغاز مي شود، انجام خواهد شد. وي گفت كه چين پس از پرتاب اين ماهواره، ماموريت ديگري چون بررسي خودكار و اكتشاف بر روي ماه را انجام خواهد داد و كاوشگرهاي ساخت اين كشور در سطح ماه به اكتشافات علمي خواهند پرداخت. طرح اكتشاف كره ماه چين شامل بررسي مواد، بررسي سطح ماه، نجوم و زمينه هاي ديگر است.

استفاده دوسوم كاربران تلفن همراه در روسيه از SMS
موج: تقريباً دو سوم از كاربران تلفن همراه در روسيه از مشتركين سرويس sms هستند.
طبق گزارش ها، بيش از نيمي از جمعيت بزرگسال اين كشور داراي تلفن همراه مي باشند اين ميزان تقريبا ۵۲ درصد اعلام شده است. از اين ميان اكثر كاربران از ساير خدمات تلفن همراه همچون sms نيز استفاده مي كنند.
مسئولان اعلام كردند، ۶۷ درصد از كاربران تلفن همراه اين كشور از سرويس ارسال پيغام متني استفاده مي كنند.از هر پنج نفر يك نفر از سرويس sms براي دريافت ملودي هاي متنوع و ۱۷ درصد براي دريافت تصاوير استفاده مي كنند. يك چهارم از كاربران تلفن همراه اين كشور اعلام داشتند به ساير خدمات تلفن همراه علاقه اي ندارند و تنها به مكالمه تلفني مي پردازند.در امر استفاده از اين سرويس هاي متنوع تلفن همراه مردان بيش تر از زنان از خود علاقه نشان دادند به طوري كه ۲۵ درصد از مردان و ۱۷ درصد از زنان از طريق سرويس اس ام اس به تبادل ملودي مي پردازند همچنين ۲۰ درصد از مردان و۱۴درصد از زنان از اين سرويس به منظور دريافت تصاوير متنوع استفاده مي كنند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |