پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۱ - Aug 11, 2005
هيأت وزيران به رياست احمد ي نژاد تشكيل جلسه داد
تصميمهاي تازه دولت درباره خريد
تضميني گندم و خودرو هاي فرسوده
در اين  جلسه  وزير امورخارجه  و رئيس  سازمان  انرژي  اتمي  ،گزارشي  از فعاليت هاي  هسته اي  كشور از جمله  آغاز به  كار تأسيسات  اصفهان  ارايه  كردند
004665.jpg
گروه سياسي: ديروز نخستين جلسه هيات دولت به رياست دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور تشكيل شد و در اين جلسه ضمن تصويب پرداخت تسهيلات براي تسريع جايگزيني خودروهاي فرسوده حمل و نقل عمومي درون شهري تا سقف ۵۰ ميليون ريال بانك مركزي موظف شد تا كسري بودجه خريد تضميني گندم را پيگيري و حل كند.
به گزارش خبرنگار ما در اين  جلسه  وزير امورخارجه  و رئيس  سازمان  انرژي  اتمي  گزارشي  از فعاليت هاي  هسته اي  كشور از جمله  آغاز به  كار تاسيسات  اصفهان  به  جلسه  ارايه  كردند.در اين  گزارش  ابعاد طرح  سه  كشور اروپايي  و پاسخ  جمهوري  اسلامي  ايران  تشريح  و تأكيد شد كه  اين  طرح  ناقض  حقوق  مسلم  كشور و اهانتي  بزرگ  به دولت  و ملت  ايران  تلقي  مي شود.
هيأت  دولت  پس  از استماع  گزارش  يادشده  بر ضرورت  ادامه  فعاليتهاي هسته اي  و تحقق  كامل  حقوق  مشروع  كشورمان  تأكيد و در عين  حال  آمادگي  كشورمان  را براي  ادامه  مذاكرات  اعلام  كرد.
در ادامه  اين  جلسه  آيين نامه  اجرايي  بند ع  تبصره  ۲ قانون  بودجه سال  ۱۳۸۴ كل  كشور مطرح  و تصويب  شد.
براساس  اين  آيين  نامه  اجازه  داده  شده  است  كه  قرارداد تسهيلات  مالي بين  دستگاه  اجرايي  و تامين  كننده  تسهيلات  مالي  مشتمل  بر پيمانكار يا سازنده  طرح، اشخاص  حقوقي  ايراني ، بانك  ها و ديگر موسسات  اعتباري مالي  و پولي  و اشخاص  حقيقي  با استفاده  از منابع  داخلي  به  صورت  ارزي يا ريالي  يا تركيبي  از آنها منعقد شود.
طبق  قسمت  ديگري  از اين  آيين نامه  دستگاههاي  اجرايي  مكلفند اعتبار لازم  را براي  بازپرداخت  اصل  و سود قراردادهاي  موضوع  اين  آيين  نامه در سررسيد مقرر در بودجه  خود پيش  بيني  و به  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  منعكس  كنند.
همچنين  چنانچه  تامين كننده  تسهيلات  مالي ، شخص  پيمانكار باشد صورت وضع  تأييدشده  به  منزله  آورده  وي  خواهد بود.
آيين نامه  اجرايي  تبصره  ۱۳ قانون  بودجه  سال  ۱۳۸۴ نيز از ديگر مصوبات  اين  جلسه  بود.براساس  اين  آيين نامه  و به  منظور تسريع  در جايگزيني  خودروهاي  فرسوده حمل  و نقل  عمومي  درون  شهري ، يارانه  تسهيلات  بانكي  براي  هر خودرو جايگزين  تا سقف  ۵۰ ميليون  ريال  پرداخت  خواهد شد.
لايحه  موافقتنامه  كمك  متقابل  اداري  در امور گمركي  بين  دولت  جمهوري  اسلامي  ايران  و دولت  جمهوري  عربي  سوريه  نيز از ديگر مصوبات  اين  جلسه  بود.
همچنين  در اين  جلسه  ۸۵۰ ميليارد ريال  اعتبار براي  اجراي  طرحهاي  تامين آب  كشاورزي  با اولويت  مناطق  مرزي  و استانهايي  كه  ميزان  استفاده  از آب  كشاورزي  در آنها كمتر از متوسط كشور است  اختصاص  يافت .
در اين  جلسه  بانك  مركزي  جمهوري  اسلامي ايران  مكلف  شد تامين  تسهيلات  مورد نياز براي  خريد تضميني  گندم  كشاورزان  را پيگيري  و موضوع  را حل كند.

اجلاس وين ديروز برگزار نشد
شوراي حكام امروز موضوع ايران را بررسي مي كند
004677.jpg
ايسنا: يك سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد: شوراي حكام جلسه رسمي برنامه ريزي شده كه قرار بود ديروز (چهارشنبه) براي رسيدگي به برنامه هسته اي ايران تشكيل شود را لغو كرد تا ديپلمات ها به مذاكرات شان پشت درهاي بسته بر سر پيشنهاد اروپا به ايران ادامه دهند. اين جلسه قرار است امروز (پنج شنبه) برگزار شود. علت لغو جلسه اختلاف نظر گروه غيرمتعهدها با اروپا بر سر پيش نويس اوليه قطعنامه جهت هشدار به ايران اعلام شده است.
گروه غيرمتعهدها موضع واحدي دارند كه در بيانيه رئيس شوراي حكام نيز بايد مسائل صرفا در چارچوب اساسنامه آژانس و موازين حقوقي مثل ان پي تي باشد.
غيرمتعهدها به اين جمع بندي رسيده اند كه بيانيه مذكور نيز نبايد شامل مواردي باشد كه اقدامات داوطلبانه و اعتمادساز ايران را به عنوان وظيفه اي حقوقي الزام نمايد.
تروئيكاي غيرمتعهدها اين پيام صريح را براي اروپا برده اند كه اصولا صدور قطعنامه در شرايط فعلي مثبت نيست و جو منفي تري را در فضاي همكاري تشديد خواهد كرد.
پيش نويس قطعنامه اروپا
سه كشور اروپايي در قطعنامه خود درباره برنامه هسته اي ايران كه در ميان اعضاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي توزيع شده است، خواستار نصب مجدد مهر و موم  هاي آژانس در UCF شدند.
در اين قطعنامه آمده است: با به رسميت شناختن حق كشورهاي عضو براي توسعه و استفاده عملي از انرژي اتمي در راستاي اهداف صلح آميز از جمله توليد برق در چارچوب تعهدات پيمان منع توليد و تكثير و با توجه به نيازهاي كشورهاي در حال توسعه در اين زمينه، با تاكيد بر نياز به پادماني كارآمد براي جلوگيري از استفاده از مواد اتمي در مسير اهداف ممنوعه و مغاير با توافق ها و همچنين تاكيد بر اهميت اساسي پادمان هايي موثر براي تسهيل همكاري در زمينه انرژي اتمي،با ابراز نگراني درباره نامه مورخ اول آگوست ۲۰۰۵ ايران به آژانس مبني بر تصميم اين كشور براي ازسرگيري فعاليت هاي هسته اي در مركز UCF اصفهان و گزارش دبير كل آژانس مبني بر اينكه ايران در هشتم آگوست شروع به وارد كردن عصاره كانه اروانيوم در مرحله اول از فرآوري اتمي در اين تاسيسات كرد، از ايران مي خواهد تا با تعليق مجدد كامل همه فعاليت هاي مرتبط با غني سازي از جمله توليد ماده واردشده از طريق آزمايش يا توليد مواد اتمي در UCF ، به قطعنامه هاي قبلي شوراي حكام پايبند باشد و به دبير كل اجازه دهد تا بار ديگر مهر و موم هايي را كه از اين مركز فك شده اند، مجددا نصب كند.
از دبير كل مي خواهد تا به نظارت دقيق خود بر شرايط كنوني ادامه دهد و شوراي حكام را از تحولات بعدي آگاه كند، از دبير كل مي خواهد تا ۲۰ آگوست ۲۰۰۵ گزارش جامعي را درباره اجراي توافق پادمان NPT در ايران و اين قطعنامه ارائه كند و تصميم گيري درباره اين مساله را به بعد واگذار كند.
بيانيه ايران در جلسه شوراي حكام
ايران در جلسه اضطراري روز سه شنبه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي بيانيه اي صادر كرد.
در اين بيانيه آمده است: ما در زماني با يكديگر جلسه برگزار مي كنيم كه جهان بمباران اتمي غير نظاميان را در هيروشيما (ششم اوت) و ناكازاكي (نهم اوت) در شصت سال پيش به ياد مي آورد. سبعيت اين حمله و مصائب انساني كه پديد آورد، حجم كشتار غير نظاميان اعم از پير و جوان و تبديل شان به تلي از خاكستر در كسري از ثانيه و معلوليت هميشگي افرادي كه از اين حادثه جان سالم به در بردند، نبايد هيچ گاه از حافظه مان پاك شود.
اين طنزي احمقانه است كه مسبب فاجعه  هسته اي خود اكنون نقش مبلغ ضد هسته اي را برعهده گرفته، در حالي كه خود هم چنان به توسعه  قابليت تسليحات هسته اي اش مي پردازد.
ما به عنوان يكي از اعضاي پيمان عدم تعهد از اينكه خاطرنشان كنيم كه هيچ يك از اعضاي نم (NAM) به تسليحات هسته اي براي تامين امنيت شان تكيه نمي كنند، به خود مي باليم. اين درخصوص بسياري از كشورها صادق نيست كه يا سلاح هسته اي در اختيار دارند يا عضوي از متحدان دارندگان تسليحات هسته اي مي باشند و چنين كشورهايي نقشي خود خوانده در تكذيب حقوق قانوني ايران تحت معاهده NPT براي دسترسي به كاربرد هاي صلح آميز از فناوري هسته اي در چارجوب الزامات عدم اشاعه اين معاهده به خود گرفته اند. در واقع كاربردهاي مسالمت آميز هسته اي  نه تنها ايران بلكه بسياري از اعضاي نم تحت معاهده  NPT از سوي كشورهاي هسته اي و هم پيمانان شان از طريق مكانيسم هاي كنترل صادراتي و ساير برنامه ريزي هاي تكذيبي رد شده است.
ايران دربيانيه اش از تحريم هاي بين المللي و كنترل صادرات به كشورمان، از جامعه  بين المللي كه داراي تسليحات هسته اي بوده است، به شدت انتقاد مي كند.
ايران در اين بيانيه ابراز مي دارد كه به واسطه چنين دليلي مي توان نتيجه گرفت كه بر اساس نقض NPT تهران هيچ گزينه ديگري غير از تلاش  براي پيشبرد برنامه  هسته اي اش به صورت بومي نداشته است. در اين بيانيه آمده است: ايران يك دارنده فناوري چرخه سوخت هسته اي است كه هدف از آن صرفا براي به كارگيري در مقاصد صلح آميز مي باشد.
در اين بيانيه تصريح شده است: مقام معظم رهبري توليد، ذخيره و استفاده از سلاح هاي هسته اي را تحت قوانين اسلام ممنوع اعلام كرده است و جمهوري اسلامي ايران هيچ گاه نبايد به اين تسليحات دست يابد.
در ادامه اين بيانيه كه در نشست اضطراري شوراي حكام قرائت شد، آمده است كه محمود احمدي نژاد، رييس جمهور جديد ايران در سخنراني  ابتداي آغاز به كارش اعلام كرده كه دولتش مخالف با تسليحات كشتار جمعي است و فقط به دنبال استفاده  صلح آميز از فن آوري هسته اي مي باشد.
در اين بيانيه همچنين بر قول مقامات ايراني مبني بر اين كه كشورمان عاري از تسليحات هسته اي باقي خواهد ماند، تاكيد شده و آمده است كه تمام جنبه هاي فعاليت هسته اي ايران تحت پادمان آژانس بين المللي انرژي اتمي و پروتكل الحاقي قرار دارد و علاوه بر آن اقداماتي داوطلبانه براي شفاف سازي با آژانس انجام داده است كه حتي فراتر از ملزومات سيستم پادماني آژانس رفته است.
در بخش ديگري از اين بيانيه با تاكيد بر اينكه انرژي هسته اي به يكي از منابع اصلي تامين انرژي بدل خواهد شد، آمده است كه بسياري از كشورهاي جهان مي بايست خودشان قادر شوند تا تاسيسات براي انرژي هسته اي و همچنين سوخت هسته اي را خودشان به دست آورند، يا توليد كنند.
در ادامه اين متن آمده است: منطقي است كه ايران ظرفيت توليد سوخت هسته اي اش را براي برآورده كردن احتياجات انرژي هسته اي توسعه و گسترش دهد. اين روند زمان بر خواهد بود و سالها طول خواهد كشيد تا كامل شود. براي برآورده كردن احتياجات ايران از ۵ تا ۱۰ سال آينده ايران اكنون بايد كارش را آغاز كند، اگرچه كه شايد امروز هم دير باشد.
در ادامه اين بيانيه مي خوانيم: براي ايران اين هدفي استراتژيك از منظر اقتصادي خواهد بود كه به يك تامين كننده سوخت و انرژي هسته اي براي برطرف كردن نيازهاي داخلي و فراتر از آن بدل شود. ما بازيگري اصلي در بخش نفت و گاز هستيم و بازيگري اصلي در حوزه هسته اي خواهيم بود.
در ادامه اين متن با تاكيد بر اينكه ايران همكاري گسترده و كاملي با آژانس بين المللي انرژي اتمي داشته است، به اين حرف البرادعي اشاره شده كه در ايران هيچ مدركي مبني بر آنكه برنامه  هسته اي اين كشور به سوي ساخت سلاح هسته اي منحرف شده باشد، پيدا نشده است.
در ادامه اين بيانيه به روند توافق ايران با سه كشور اروپايي اشاره شده و با بيان اينكه ايران براي رسيدن به توافق با اروپا از خود انعطاف نشان داده، تاكيد شده است، عملكرد طرف اروپايي اميدهاي ايران براي رسيدن به توافق را به يأس تبديل نموده است.
در اين بيانيه آمده است كه ايران از آژانس خواست تا در راه اندازي مجدد تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان نظارت داشته باشد و آژانس نيز اعلام كرد كه اقدامات نظارتي از صبح چهارشنبه به مرحله اجرا درخواهد آمد كه ايران نيز توافق كرد كه مهر و موم ها را نيز تا آن زمان بر ندارد.
در اين بيانيه تاكيد شده است كه اتحاديه  اروپا اكنون بايد به تلقي اش در توافق پاريس در نوامبر ۲۰۰۴ پايبند باشد كه در آن آمده بود، حقوق ايران تحت معاهده  NPT و الزامات تحت اين معاهده بدون تبعيض قابل اعمال است. توافق پاريس بر مبناي تبادل برابر تضمين هاي عيني و قاطع ميان ايران و اروپا ايجاد شده بود تا مبنايي براي توافقي قابل پذيرش از سوي دوطرف باشد.
طرح اخير سه كشور اروپايي حتي به بند هاي تضمين هاي عيني و تضمين هاي قاطع يا تعهدات قاطع اشاره اي نمي كند كه اين نشانگر ترك كامل نويسندگان اين توافقنامه از بنيان هاي توافق پاريس است. اين توافق تضمين هاي عيني را با پايان برنامه  هسته اي صلح آميز ايران كه با مشقت بسيار به دست آمده است، جايگزين كرده است.
در ادامه اين بيانيه آمده است كه طرح پيشنهادي ايران به اروپا در خصوص تضمين هاي عيني و قاطع به طور كامل با مفاد توافق پاريس همخواني داشته است اما سه كشور اروپايي اين طرح منطقي را رد كرده اند و طرح شان غير دقيق بوده كه بنابراين از سوي ايران رد شده است.
در اين بيانيه تاكيد شده است: بنابراين نه منطقي است و نه عادلانه كه از ايران انتظار تعليق داوطلبانه و غير الزام آور از نظر حقوقي درخصوص فعاليت هاي مربوط به غني سازي مطرح باشد. هيچ چيز در اقدامات فعلي و آتي ما غير حقوقي يا در تضاد با الزامات حقوقي ايران از منظر بين المللي نيست.
در اين بيانيه با طرح اين سئوال كه  «آيا ايران به اقدامات پادماني در تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان ادامه خواهد داد» آمده است: كاملا، اين در چارچوب حقوق ماست. ما تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان را تحت نظارت آژانس و در تاريخي كه خودمان انتخاب كنيم، از سر خواهيم گرفت.
در بخش ديگري از اين بيانيه با طرح اين سئوال كه آيا ايران از قابليت غني سازي اورانيوم براي مصارف غير نظامي دست خواهد كشيد، تصريح شده است: مسلما خير. تعليق ما داوطلبانه و غير الزام آور از نظر حقوقي بوده و مي تواند هر زماني كه بخواهيم، پايان يابد؛ اگرچه كه در حال حاضر ما تعليق در نطنز را حفظ خواهيم كرد.
در ادامه اين بيانيه با طرح اين سئوال كه «آيا پيشنهاد سه كشور اروپايي براي چارچوب توافق رضايت بخش است؟» آمده است: همانگونه كه اعلام كرديم طرح پيشنهادي اروپا به طور كامل غير دقيق است و برخلاف نامه و روح توافق نامه پاريس مي باشد.
اين بيانيه با طرح اين سئوال كه «آيا ايران به ترك NPT يا پادمان هاي آژانس تهديد مي كند» ، تاكيد كرده است: هيچگاه. ما بارها تعهد قاطعمان را مبني بر باقي ماندن به عنوان يك عضو از NPT و پادمان هاي آژانس به خوبي اعلام كرده ايم.
در اين بيانيه با طرح اين پرسش كه «آيا اگر ايران به فعاليت هايش در تاسيسات فرآوري اورانيوم ادامه دهد، سه كشور اروپايي از آمريكا براي ارجاع ايران به شوراي امنيت به دليل قصورهاي گذشته اش يا از سرگيري فعاليتهاي غني سازي اروانيوم حمايت خواهند كرد؟» تصريح شده است : همانگونه كه گفتيم ابتدا تعليق ايران در خصوص فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم اقدامي كاملاً داوطلبانه و غير الزام آور از نظر حقوقي بوده است. دوم، تعريف اصلي آژانس از غني سازي شامل فعاليت هاي فرآوري نمي شود و هيچ مدركي يافت نشده است كه حاكي از انحراف در فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ايران باشد.
در بخش پاياني اين بيانيه تاكيد شده است: ايران با محدود كردن فعاليت در تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان حداكثر خويشتن داري اش را نشان داد. ايران تاكنون ساير اقدمات اعتمادساز را انجام داده كه در را براي مذاكره با وجود آنكه قصورهايي تاكنون صورت گرفته، باز گذاشته است. ما همچنان معتقديم كه يك برنامه ريزي مورد توافق بر سر برنامه  هسته اي مان از جمله براي تاسيسات فرآوري اورانيوم هم ممكن و هم قابل دسترس است؛ تصميمي كه در اينجا اتخاذ مي شود مي تواند ماشه يك موج از مواجهه را بكشد كه باعث افزايش تنش خواهد شد كه تمام طرف ها در آن متضرر خواهند شد. اگر اين آن چيزي باشد كه اتحاديه اروپا انتخاب كرده است بايد بار مسئوليت عواقب آن را نيز پذيرا باشد و اگر اروپا مذاكرات را بر مي گزيند و آماده است اين كار را با حسن نيت و بدون پيش شرط به پيش ببرد، ما نيز چنين خواهيم كرد.

آصفي در پاسخ به اظهارات رامسفلد و اروپا:
آمريكا براي توجيه شكستش در عراق
به طرح دشمن فرضي متوسل شده است
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ضمن رد اظهارات وزير دفاع آمريكا، از مسئولان آمريكايي خواست مسئوليت عملكرد اشتباه خود را در عراق بپذيرند و از اتهام زني بي اساس عليه ديگران دست بكشند.
دكتر حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: آقاي رامسفلد با ادعاهاي متناقض سعي در فرافكني دارد تا بر عملكرد غلط دولت آمريكا سرپوش بگذارد.
دكتر آصفي تصريح كرد: مقامات آمريكايي به دليل اشتباهات فاحش در عراق، تحت فشار افكار عمومي جهان و منطقه به ويژه مردم مسلمان عراق قرار دارند و براي توجيه شكست هاي خود، به طرح دشمن فرضي متوسل شده اند.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران به سياست  اصولي در حمايت همه جانبه از مردم و دولت كشور همسايه و دوست در عراق براي به دست گرفتن سرنوشت سياسي خود و حركت در مسير توسعه سياسي و اقتصادي ادامه مي دهد و آمريكايي ها با خبرسازي هاي جعلي و فضاسازي هاي سياسي و تبليغاتي، نمي توانند بر روابط دوستانه دو كشور خدشه اي وارد نمايند.
دكتر آصفي همچنين درخواست مقامات مختلف اروپايي براي توقف فعاليت سايت اصفهان را غيرمنطقي و متكبرانه خواند.
وي با تأكيد بر چارچوب كاملا حقوقي اقدام ايران گفت: اروپا دچار سوء محاسبه شده است؛ چرا كه پايبندي جمهوري اسلامي ايران به مذاكرات هرگز به معناي چشم پوشي از حق مشروع ملت ايران براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي نبوده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: فعاليت مجدد سايت اصفهان يك گام براي صيانت از حقوق قطعي مردم ايران است و فشار و تهديد نمي تواند ما را به حراج حق مردم وادار كند.
دكتر آصفي اضافه كرد: اروپايي ها در پي پاسخ منفي ايران به پيشنهادات سخيف آنها، هياهو به راه انداخته اند.
آنها در حالي شعار اعتمادسازي سرمي دهند كه هيچ اقدامي در اعتمادسازي به عمل نياورده اند.
دكتر آصفي اضافه كرد: اروپا توافق پاريس را به نفع خود تفسير كرده و به جاي زياده خواهي و جنجال، بايد به تعهدات خود عمل كند.
سخنگوي وزارت امور خارجه، اظهارات اخير برخي مسئولان اروپايي درخصوص پرونده هسته اي ايران را غيرديپلماتيك و گستاخانه توصيف كرد و گفت: اين اظهارات دخالت در امور داخلي ايران بوده و غير قابل قبول است.

اعمال درست قانون اساسي بيش از اصلاح آن اولويت دارد
ايسنا: دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي  گفت: «درشرايط فعلي اعمال درست قانون اساسي بيش از اصلاح آن اولويت دارد.»محمد سلامتي به طرح تقاضاي نمايندگان براي اصلاح قانون اساسي اشاره كرد و گفت: «آنچه كه الان نمايندگان دنبال آن هستند بر اساس روال منعكس شده در قانون اساسي نيست.با اين حال معتقدم آحاد مختلف جامعه و نمايندگان اين حق را دارند كه پيگيري كنند كه اصل يا اصولي از قانون اساسي را كه به نظر مي رسد بايد اصلاح شود، اصلاح كنند.»وي بر اجراي درست قانون اساسي در شرايط فعلي تأكيد كرد وگفت: «درشرايط فعلي بيش از اين كه ما به اصلاح قانون اساسي احتياج داشته باشيم به اجراي درست آن نياز داريم. بسياري از اصول قانون اساسي يا درست اجرا نمي شود يا به دست فراموشي سپرده شده، چنان كه روح اسلام، آزادگي اسلامي  و قانون اساسي با توجه به اجراي نامناسب و يا عدم اجراي برخي اصول خدشه دار مي شود.»

انتقاد احزاب انگليس از برنامه ضدتروريستي
دولت اين كشور
لندن- ايرنا: تقريبا همه  طيف هاي  سياسي  در انگليس  به  پيشنهادهاي  جديد ضدتروريستي  ارايه شده  توسط دولت  حمله  كرده  و اين  پيشنهادها را كه  قرار است  در لايحه اي  گنجانده  شود «بدون  برنامه ريزي  دقيق  و نسنجيده » مي دانند.
سه  حزب  عمده  انگليس  گامهاي  بعدي  مقامهاي  دولتي  براي  مقابله  با تروريسم را مورد انتقاد قرار دادند.
تدوين  لايحه  جديد ضدتروريستي  بلافاصله  پس از وقوع  نخستين  موج حمله  تروريستي به  شبكه  مترو و اتوبوسراني  لندن  در دستور كار دولت  كارگري  انگليس  قرارگرفت .
شهر لندن  در نيمه  دوم  تيرماه  گذشته  هدف  دو موج  حمله  انتحاري  قرار گرفت كه  يكي  از آنها ۵۶ كشته  و بيش  از ۷۰۰ زخمي  بر جاي  گذاشت .
«توني  بلر» نخست  وزير انگليس  چهار روز پيش  در يك  كنفرانس  خبري  بخشهايي از لايحه  ضد تروريستي  انگليس  را اعلام  كرد و گفت  كه  انگليس  مقررات  مربوط به حقوق  بشر را با هدف  آماده  كردن  زمينه  براي  اخراج  حاميان  تروريسم  و ياجلوگيري  از ورود آنان  به  انگليس  بازنگري  مي كند.
وي  گفت  كه  براساس  لايحه  جديد فعاليت  تعدادي  از گروههاي  تندرو در انگليس نيز ممنوع  خواهد شد.
بلر بطور مشخص  به  فعاليت  گروههايي  مانند حزب  التحرير و المهاجرون در انگليس  اشاره  كرد.
جان  دنهام  نماينده  وابسته  به  حزب  كارگر ومعاون  سابق  وزارت  كشور انگليس  كه  رياست  كميته  مجلس  عوام  و اعيان  براي  تحقيق  درباره  حمله هاي  تروريستي لندن  را بر عهده  دارد، روز سه شنبه  مقامهاي  دولتي  را به  ارايه  عقايد نسنجيده  و حساب  نشده  متهم  كرد.
ديويد ديوس  وزير كشور در كابينه  سايه  حزب  محافظه  كار انگليس  نيز گفت : دولت  بايد پيش  از انتشار عقايد حساب  نشده  مشخص  سازد قصد انجام  چه  كاري  را دارد.
وي  افزود: ماهمه  موافقيم  كه  دولت  بايد اقدامهاي  مورد نياز را براي محافظت  جامعه  در برابر تروريسم  انجام  دهد اما من  از اين  نگرانم  كه  به جاي  يك  استراتژي  مشخص ، سردرگمي و ابهام  بسيار در طرحهاي  دولت  در زمينه مبارزه  با تروريسم  وجود دارد.
«سيمون   هاگس»   از حزب  ليبرال  دمكرات  نيز پيشنهادهاي  دولت  براي  گنجاندن در قانون  جديد ضد تروريستي  را به  باد انتقاد گرفت .
وي  گفت : هيچ  راهي  براي  يك  مبارزه  ضد تروريستي  به  اين  ترتيب  وجود ندارد.

نشست شوراي عالي انقلاب فرهنگي
به رياست دكتر احمدي نژاد برگزار شد
004671.jpg
ايرنا: نشست  شوراي  انقلاب  فرهنگي  عصر روز سه شنبه  به رياست  دكترمحمود احمدي نژاد رئيس  جمهوري ، سران  قوه  مقننه ، قضاييه  و ديگر اعضا برگزار شد.
رئيس  شوراي عالي  انقلاب  فرهنگي  در اين  نشست  گفت : جهت گيري  فرهنگي  وجه  غالب  تصميمات  و سياست گذاري  هاي  دولت  در عرصه هاي  مختلف  است .رئيس  جمهوري ، تعالي  انسان  را هدف  اصلي  تشكيل  حكومت  اسلامي  دانست  و افزود: اميد است  كه  در دوره  جديد به  يك  نقطه  عطف  در اجرايي  كردن  و اثربخشي  تصميمات و مصوبات  شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  دست  يابيم .وي  بر اهميت  خدمات  و فعاليت هاي  فرهنگي  در دولت  آينده  تأكيد كرد و اظهار داشت : دولت  آينده ، آگاهانه  و هوشيارانه  تمامي توان  خود را براي  رفع  دغدغه هاي  فرهنگي  ملت  ايران  به  كار خواهد بست .
وي  تصريح  كرد: براي  اين  منظور بايد از جمع  با بركت  فرهيختگان  و نخبگان  حاضر در شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  بيشترين  استفاده  به  عمل  آيد.
رئيس  جمهوري ، از شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  به  عنوان  ميراث  بي بديل  امام خميني  (ره ) و مجمعي  بي نظير از حيث  تجمع  برجسته ترين  شخصيت هاي  فرهنگي  يادكرد و خدمات  اين  شورا در سال هاي  گذشته  را بسيار ارزشمند و گرانبها خواند.احمدي نژاد همچنين  بر اهميت  جهت گيري  شفاف  و روشن  مصوبات  شوراي  عالي انقلاب  فرهنگي  تأكيد كرد و گفت :اين  مصوبات  و تصميمات  بايد از استعداد لازم  براي اجرايي  شدن  و به  عمل  درآمدن  برخوردار باشد تا بتواند جامعه  را تحت  تاثير فرهنگي  خود قرار دهد.در اين  جلسه  گزارش  ارزيابي  عملكرد سازمان  صدا و سيما كه توسط هيات  نظارت و ارزيابي  فرهنگي  و علمي شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  تهيه  شده  بود با حضور رئيس  سازمان  صدا و سيما مطرح  و مورد بحث  و بررسي  اعضاي  شورا قرار گرفت .در اين  نشست  همچنين  مناسبت هاي  پيشنهادي  سال  ۱۳۸۵ كه  از سوي  شوراي  فرهنگ  عمومي  پيشنهاد شده  بود، به  تصويب  شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  رسيد.اين  نشست  نخستين  جلسه  شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  است  كه  به  رياست  محمود احمدي نژاد تشكيل  شد.

سفير كوبا با وزير امور خارجه ديدار كرد
مهر: سفير كوبا در پايان دوره ماموريت خود در تهران با دكتر سيد كمال خرازي وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفت وگو كرد.رودريگز سفير كوبا در ايران در اين ديدار با ابراز خرسندي و ارزيابي مثبت از توسعه مناسبات دو كشور گفت: كوبا آمادگي دارد تمامي زمينه هاي همكاري  مورد علاقه را در چارچوب منافع مشترك فعال سازد.دكتر خرازي نيز با اشاره به اهميت روابط دو كشور اظهار داشت: زمينه هاي پيشرفت مناسبات دو كشور فراوان است و خوشبختانه در زمينه هاي كشاورزي، بيوتكنولوژيك و صنعتي پيشرفت هاي مطلوب بين دو كشور به دست آمده است و اميد مي رود با عزم و اراده جدي مقامات دو كشور بتوان گامهاي بلندي در جهت تحقق آرمانهاي بزرگ دو ملت برداشت.

پيام تبريك رئيس جمهوري فيليپين براي احمدي نژاد
ايرنا: رئيس جمهوري فيليپين با ارسال پيام تبريك خطاب به آقاي احمدي نژاد خواستار توسعه روابط و همكاري ميان دو كشور شد.گلوريا آرويو در اين پيام نوشته است با رهبري عاليجناب و دستاوردهاي حاصله در سمت مدير كشوري، مطمئن هستم كه جنابعالي ايران را به سمت ثبات، توسعه اقتصادي و صلح بيشتر با كشورهاي جهان هدايت خواهيد نمود.در اين پيام رئيس جمهوري فيليپين خواستار توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه با جمهوري اسلامي ايران شد.

نتيجه تحقيقات هيات اعزامي مجلس
درخصوص وقايع كردستان اعلام مي شود
سرپرست هيات اعزامي كميسيون امنيت مجلس شوراي اسلامي براي بررسي وقايع اخير كردستان گفت: نتيجه تحقيقات انجام شده اين هيات تا چهار روز ديگر اعلام مي شود.رشيد جلالي روز گذشته در سنندج افزود: اين هيات به منظور پيداكردن علل و عوامل ايجاد ناامنيهاي هفته گذشته روز سه شنبه وارد استان كردستان شد.وي اظهار داشت: اعضاي اين هيات طي ديروز و امروز نشستهايي را با مسئولان سياسي و امنيتي استان كردستان و نيز مسئولان امنيتي در شهرستانهاي مهاباد، سقز و سنندج برگزار كردند.

فرمانده نيروي انتظامي براي بررسي
اوضاع مناطق غربي وارد سردشت شد
ايسنا: هيات امنيتي و فرمانده نيروي انتظامي كشور به آذربايجان غربي سفر كرده اند تا به بررسي اوضاع و اتفاقات اخير در شهرهاي كردنشين بپردازند؛ نتايج اين سفر از سوي فرمانده نيروي انتظامي آذربايجان غربي تشريح مي شود.
سرگرد شهنام رضايي، رييس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي آذربايجان غربي همچنين از آمادگي صددرصدي نيروهاي انتظامي در سالروز تشكيل حزب منحله دموكرات خبر داد و افزود: نيروها صد درصد آماده اند، آنها نيز جرات نمي كنند تحرك خاصي از خود نشان دهند و همه  ادعاهاي آنان براي ايجاد ناآرامي در اين روز در حد شعار است. وي ادامه داد: هم اكنون آرامش بر شهرهاي كردنشين استان حاكم است و در روزهاي اخير نيز موردي از حمله  گروهك پژاك گزارش نشده است. بر اساس اين گزارش احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي نيز پس از ورود به اروميه به سردشت رفته تا از نزديك مسائل مربوطه را بررسي كند.
رييس مركز اطلاع رساني آذربايجان غربي، در ادامه گفت وگو شايعه  منتشرشده درباره خروج جنازه شوانا، فرد كشته شده در حوادث مهاباد را به خارج از كشور تكذيب كرد.

وزير كشور عراق:
گزارش ها مبني بر قاچاق بمب
از ايران به عراق صحت ندارد
ايسنا: بر اساس اعلام روز گذشته وزير كشور عراق، گزارش ها مبني بر اين كه بمب هاي جاده اي از ايران به عراق قاچاق شده اند، صحت ندارد.
بيان جبر، وزير كشور عراق اعلام كرد: منشاء اين گزارش ها يك حادثه در مرز عراق و ايران در زماني بوده كه نيروهاي امنيتي عراق مشغول بررسي يك گروه از مرداني كه در حال حمل جعبه هايي در نزديكي مرز بودند، رخ داده است.
وي مدعي شد كه اين افراد جعبه ها را انداخته و به داخل خاك ايران گريخته اند.
وي هم چنين اظهار داشت كه كل ماجراي رخ  داده در اين ناحيه  مرزي همين بوده و ساير اطلاعات درباره  اين حادثه مبالغه آميز مخابره شده اند.

تمام تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان فك پلمب شد
ايسنا: سعيدي گفت: عصر ديروز (چهارشنبه) پلمب هاي فرآيند تاسيسات UCF اصفهان برداشته شد. دكتر محمد سعيدي، معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي ايران گفت: از تمام پلمب هاي فرآيند تاسيسات UCF اصفهان فك پلمب شد.وي افزود: طي نامه رسمي از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي به سازمان انرژي اتمي ايران اجاره فك پلمب از تاسيسات UCF اصفهان داده شد.
وي گفت: در جريان فك پلمب از فرآيندهاي پلمب شده تاسيسات UCF اصفهان نماينده آژانس بين المللي انرژي اتمي حضور داشته است.

مركز پژوهشهاي مجلس:
تمديد مهلت اجراي آزمايشي قانون
آيين دادرسي كيفري خالي از اشكال است
004668.jpg
فارس: دفتر مطالعات حقوقي مركز پژوهش هاي مجلس، در شرايط كنوني تصويب لايحه پيشنهادي دولت راجع به «تمديد مهلت اجراي آزمايشي قانون آيين دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري را خالي از اشكال دانست.
در اظهارنظر كارشناسي دفتر مطالعات حقوقي اين مركز آمده است: تصويب اين لايحه شائبه احتمال عدم اعتبار و فقدان قدرت اجرايي قانون آيين دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري مصوب سال ۱۳۷۸ و ايجاد خلاء قانوني را منتفي خواهد ساخت.
دفتر مطالعات حقوقي مركز پژوهشهاي مجلس در اين گزارش با اشاره به تمديد مكرر مهلت اجراي آزمايشي اين لايحه مي افزايد: تمديد مهلت قوانين آزمايشي در كشور امري است قانوني و منطقي اما نه چندان ضروري و تمديد مكرر مهلت اجراي قوانين آزمايشي بيانگر ضعف دستگاه قانونگذاري در تصويب قوانين و مقررات دائمي است.
بر اساس اين گزارش و به استناد اصول قانونگذاري و با توجه به مفاد صدر اصل هشتاد و پنجم قانون اساسي جمهوري اسلامي  ايران، تفويض اختيار تصويب قوانين به كميسيون هاي داخلي مجلس و اجازه اجراي آزمايشي مقررات موقت امري استثنايي و خلاف قاعده است و به تعبير قانون اساسي تنها در «موارد ضروري» قابل توجيه مي باشد.

كابينه يكشنبه آينده به مجلس معرفي مي شود
مهر: موسي قرباني گفت: محمود احمدي نژاد رييس جمهور ليست اعضاي كابينه خود را يكشنبه به مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهد كرد.
نماينده قائنات و عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب اظهار داشت: اسامي اعضاي كابينه رييس جمهور در جلسه آتي مجلس در روز يكشنبه بعد از اعلام وصول اعلام خواهد شد.
قرباني همچنين در خصوص ليست هاي منتشرشده در مجلس گفت: اين ليست ها هيچ گونه ربطي به رييس جمهور ندارند چرا كه آقاي احمدي نژاد روز يكشنبه ليست خود را به مجلس به طور رسمي اعلام خواهد كرد.

عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي:
پيام سوم تير عزت و پيشرفت ايران اسلامي است
فارس: عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت: پيام روشن انقلاب اسلامي مردم ايران و نتيجه آراي ريخته شده به صندوق ها در سوم تير، حاكي از آن است كه مردم ايران خواهان استقلال، عزت و پيشرفت ايران اسلامي و فشار هيچ قدرت خارجي را بر نخواهد تافت. عبدالحسين روح الاميني در پايان نشست هفتگي شوراي مركزي اين جمعيت گفت: سياست هايي كه در حال حاضر در اغلب كشورهاي اروپايي درخصوص مسايل هسته اي ايران اعمال مي شود مبتني بر سلطه دو قرن گذشته است.وي افزود: اروپا بر پايه اين نظريه كهنه و سستي كه مربوط به انديشه مبتني بر سلطه است، همچنان مي خواهد بر كشورهاي منطقه خاورميانه مخصوصا ايران، هژموني داشته باشد.

اصلاحات در اساسنامه مجمع روحانيون
يك عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز اظهار داشت: بحث انجام اصلاحاتي در اساسنامه براي تعيين دبير اجرايي در كنار رئيس شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز(سيدمحمد خاتمي) براي كارآمدتر كردن تشكيلات مجمع مطرح است.
حجت الاسلام والمسلمين مجيد انصاري در گفت وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار داشت: مجمع روحانيون مبارز بر اساس مذاكرات مقدماتي كه در جلسه گذشته خود پس از انتخاب آقاي خاتمي به عنوان رئيس شوراي مركزي داشت، بحث انجام اصلاحاتي در اساسنامه مجمع را نيز مطرح كرد كه در جلسات آينده در اين مورد بيشتر بحث خواهد شد.

حاجي بابايي، نوعي اقدم و حياتي وزيران
پيشنهادي آموزش و پرورش به رئيس جمهور
مهر: يك عضو فراكسيون فرهنگيان مجلس گفت:ازسوي هيات رييسه فراكسيون فرهنگيان مجلس سه گزينه براي پست وزارت آموزش و پرورش به رييس جمهور معرفي شده است. حسن زماني نماينده ملاير و عضو فراكسيون فرهنگيان مجلس پس از اتمام جلسه علني ديروز مجلس در جمع خبرنگاران پارلماني حضور يافت و در خصوص سه گزينه پيشنهادي اين فراكسيون گفت: فراكسيون فرهنگيان مجلس ، حميد رضا حاجي بابايي، حسن نوعي اقدم و محمد حياتي را براي وزارت آموزش و پرورش به رييس جمهور معرفي كرده است.وي در ادامه افزود: ما در اين زمينه هيچ ملاقاتي با رييس جمهور نداشته ايم و منتظر نظر رييس جمهور در خصوص گزينه هاي پيشنهادي هستيم.

ترقي: دامنه اصول گرايي محدود به يك جريان خاص نيست
گروه سياسي:رئيس مركز سياسي حزب مؤتلفه اسلامي سه شنبه در نشست مسئولان حزب مؤتلفه با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار تصريح كرد: با احمدي نژاد از اوايل انقلاب و در زمان دفاع مقدس آشنا هستم و ايشان را فردي پرتوان و آشنا به مسائل سياسي مي دانيم. حميدرضا ترقي همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهري كه نظر وي را در ارتباط با ورود برخي چهره هاي اصلاح طلب به جريان اصول گرايان كه پيش از اين توسط دبيركل حزب مؤتلفه مطرح گرديد، جويا شد تصريح كرد: آنچه كه از نقطه نظر حبيبي استنباط مي شود اين است كه دامنه اصول گرايي يك دامنه محدود در يك جمع و جريان حاضر نيست بلكه همه كساني كه به چهار اصل مورد تاكيد مقام معظم رهبري (اسلام ،انقلاب اسلامي، امام و قانون اساسي، ولايت فقيه) باور دارند، در محدوده اصول گرايي قرار مي گيرند. از اين جهت نبايد جريان هايي كه به اين اصول پايبند هستند را خارج از دايره اصول گرايي بدانيم.
اين عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي با اشاره به اينكه همه كساني كه به چهار اصل مورد تاكيد رهبري التزام داشته باشند در محدوده اصول گرايي قرار مي گيرند، تصريح كرد: اگر اين نيروها در جريان دوم خرداد نيز باشند نبايد كشور را از خدمت آنها محروم كرد.وي افزود: استفاده از اين نيروها كه سرمايه نظام هستند هم متناسب است و هم مطلوب ،لذا آنچه از سخنان حبيبي استنباط مي شود وسعت دادن به آرمان هاي انقلاب است.
وي درخصوص ائتلاف بين نيروهاي اصول گرا و دوم خرداد اظهار داشت: ما هيچ مشكلي نداريم تنها اختلاف نظري كه وجود دارد آوردن گروه غيرقانوني نهضت آزادي به جرگه گروه هاي دوم خردادي است.
ترقي تاكيد كرد: ما گروه غيرقانوني نهضت آزادي را كه قانون اساسي را قبول ندارند در ميان گروه هاي دوم خردادي قرار نمي دهيم.
اسدالله بادامچيان قائم مقام دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه آبادگراني كه در سه انتخابات راي آورد، مجموعه اصولگرايان است، گفت: از انتخاب احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران بسيار خوشحاليم.وي افزود: شعار آبادگران شعار ما نيز هست.
وي درخصوص علت راي نياوردن نامزد حزب مؤتلفه در انتخابات رياست جمهوري گفت: احزاب در ايران افراد را معرفي مي كنند، اما براي مردم الزامي نيست كه به فرد معرفي شده راي دهند. از اين به بعد نيز چنين اتفاقاتي را خواهيم داشت.بادامچيان تصريح كرد: به نظر ما شخص چندان نقش اصلي ندارد، نقش اصلي را خطوط سياسي دارد و انتخاب احمدي نژاد نشانه آزادي مردم در راي و انتخاب است.

رأي مردم پشتوانه خوبي براي دولت است
ايسنا: نماينده ولي فقيه در سپاه گفت: اولويت هاي دولت آينده شامل مباحثي همچون ريشه كن كردن فقر، مبارزه با فساد اداري و رعايت حقوق مردم است.
آيت الله محمدعلي موحدي كرماني نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اظهار داشت: حفظ اصول چهارگانه دولت آقاي احمدي نژاد شامل عدالت، مهرورزي، خدمت به مردم و تعالي كشور در ابعاد مادي و معنوي در صدر برنامه هاي دولت آينده قرار دارد.
وي درباره چالش هاي دولت آينده گفت: يك سري از چالش هاي دولت آينده مربوط به مزاحمت هايي است كه دشمنان ما به ويژه آمريكا و اروپا فراروي دولت قرار مي دهند كه در اين زمينه دولت جهت گرفتارنشدن در اين گونه چالش ها اقدامات لازم را انجام مي دهد.
وي ادامه داد:از سوي ديگر يك سري افرادي هستند كه تمايل به اين دولت ندارند و داراي رويه هاي خاصي هستند كه ممكن است چالش هايي را به وجود آورند.
موحدي كرماني با بيان اين كه در داخل هم افرادي وجود دارند كه تمايل به روي كار آمدن دولت نداشتند خاطرنشان كرد: راي مردم پشتوانه خوبي براي دولت است كه مي تواند موفق باشد.

رئيس فراكسيون حزب مردم پارلمان اروپا:
حل مسئله هسته اي ايران يك وظيفه سياسي است
رئيس فراكسيون حزب مردم پارلمان اروپا: حل مسئله هسته اي ايران يك وظيفه سياسي است
مهر: رئيس فراكسيون حزب مردم پارلمان اروپا در گفتگو با راديو آلمان خاطرنشان ساخت: براي همگان اين يك وظيفه سياسي است كه با اتخاذ شيوه برخورد صحيح با مسئله هسته اي ايران آن را برطرف كنند.
 هانس گرت پوترينگ رئيس فراكسيون حزب مردم پارلمان اروپا با بيان اين مطلب كه روند گفتگوهاي ايران و اروپا بايد تداوم داشته باشد، تصريح كرد: تداوم گفتگوها مي تواند در شرايط كنوني موثر واقع شود.
وي درادامه اظهارداشت: عدم پذيرش پيشنهادات اروپا از سوي ايران را نمي توان به معناي شكست اروپايي ها در اين عرصه قلمداد كرد.
رئيس فراكسيون حزب مردم پارلمان اروپا همچنين با ابراز اميدواري نسبت به نشست در حال برگزاري آژانس بين المللي انرژي اتمي خاطر نشان ساخت: اميدوارم نتيجه نشست كنوني آژانس بين المللي انرژي اتمي تداوم روند مذاكرات ايران - اروپا را در پي داشته باشد.

در جلسه علني روز گذشته مجلس؛
فوريت لايحه اصلاح قانون
تاسيس وزارت اطلاعات تصويب نشد
004674.jpg
گروه سياسي: در جلسه علني ديروز نمايندگان در ادامه بررسي لايحه الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، سه ماده از آن را حذف كردند در بررسي تبصره هاي ماده ،۱۱ تبصره سه نيز به تصويب رسيد. براساس اين تبصره، حق الثبت اسناد وكالت براي فروش وسايط نقليه موتوري و ماشين آلات راهسازي و مصرفي و كشاورزي و موتورسيكلت و نظاير آنها مطابق حق الثبت سند قطعي آنها مي باشد.
براساس اصلاحيه ماده ۱۲۴ قانون ثبت نيز حق الثبت اسنادي كه تعيين قيمت موضوع آنها ممكن نباشد و انجام گواهي هر امضا و صدور رونوشت براي هر برگ و فسخ و اقاله معاملات و هر نوع گواهي كه از ادارات ثبت گرفته مي شود به پنج هزار ريال افزايش يافته و براي المثني سند، علاوه بر پانزده هزار ريال بهاي دفترچه نيز دويست و پنجاه هزار ريال حق الثبت دريافت خواهد شد.
كليه قوانين و مقرراتي كه مغاير با اين قانون باشد و نيز هرگونه معافيت از حق الثبت به استثناي قانون معافيت كليه دانشجويان بورسيه و اعضاي هيات علمي كه جهت تحصيلات عالي يا استفاده از فرصتهاي مطالعاتي به خارج از كشور اعزام مي گردند از حق الثبت اسناد مربوط به سپردن تعهد رسمي مصوب ۲/۱۲/۷۱ به موجب اين قانون لغو مي گردد.
نمايندگان همچنين به حذف ماده ۱۲ اين لايحه راي دادند. در اين ماده آمده بود: به منظور تسهيل عمليات حمل و نقل ريلي توسط بخش خصوصي، تعرفه هاي دسترسي به شبكه هاي را ه آهن با پيشنهاد وزارت راه و ترابري به تصويب شوراي اقتصاد خواهد رسيد.
ماده سيزده لايحه مزبور نيز حذف گرديد. در اين ماده تصريح شده بود وزارت مسكن و شهرسازي مجاز است آن قسمت از اراضي ملكي و حاصل از اجراي قوانين مورد عمل را كه توسط اشخاص حقيقي تا پايان سال ۸۱ به صورت غيرمجاز تصرف و احداث بنا شده باشد، چنانچه مغاير طرحهاي مصوب شهري نباشد، برابر بهاي روز تعيين شده توسط كارشناس رسمي دادگستري واگذار و وجوه حاصل را به حساب درآمد عموي واريز نمايد.
كليه متعرضين زمين هاي موضوع اين بند مكلفند حداكثر ظرف سه ماه از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون براي تعيين تكليف زمين متصرفي خود به سازمان مسكن و شهرسازي ذي ربط مراجعه نمايند؛ در غير اين صورت علاوه بر قيمت كارشناسي روز، چهار درصد به ازاي هر ماه تاخير به عنوان جريمه از آنان اخذ خواهد شد.
رد فوريت لايحه اصلاح قانون تاسيس وزارت اطلاعات
بررسي يك فوريت لايحه اصلاح قانون تاسيس وزارت اطلاعات از ديگر مصوبات ديروز مجلس بود كه نمايندگان به اين فوريت راي ندادند.
رضا طلايي نيك طراح يك فوريت اين لايحه گفت: ده ماه است كه اين لايحه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به تصويب رسيده و هنوز در مجلس مطرح نشده و به كاركنان و ماموران وزارت اطلاعات به دليل نوع فعاليتي كه دارند ضرر و زيان و آسيب وارد مي شود كه بايد جبران شود.
جهانبخش محبي نيا در مخالفت با فوريت اين لايحه افزود: به دليل آشنايي با كار وزارت اطلاعات معتقدم نيازي به فوريت براي اين لايحه نيست، بايد اجازه دهيم دولت جديد كار خود را شروع كند، وزير جديد اطلاعات هم معرفي شود و پس از تحويل وزارتخانه، بتوان در فرصت دو يا سه ماه آينده با كارشناسي بيشتر لايحه را مورد بررسي قرار داد.
در حاشيه
* عادل آذر نماينده دهلران برخورد هيات رئيسه مجلس با پيشنهادات نمايندگان را تبعيض آميز خواند و به آن اعتراض كرد.
* اسماعيل جبارزاده نماينده تبريز، ارجاع مجدد لايحه استفاده از منابع مالي خارجي به شوراي نگهبان را كاري عبث دانست و از رئيس مجلس خواست در شيوه ارسال طرحها و لوايح به مجمع تشخيص مصلحت نظام تجديدنظر كند. طبق قانون در صورت اصرار مجلس بر مصوبه خود كه مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته، مصوبه به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع مي شود.
* بيش از هشتاد تن از نمايندگان مجلس در نامه اي به آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضاييه از زحمات و تلاشهاي همت هادي زاده مشاور رئيس و رابط قوه قضاييه با مجلس تشكر كرده و خواستار استفاده از او در جاي مناسب شدند.
همچنين در نامه اي جداگانه به هادي زاده از حضور مستمر وي در مجلس و پيگيري دلسوزانه و تعامل و رايزني مناسب بين قوه قضاييه و مجلس تقدير كردند.
* غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس هفتم در پاسخ به تذكر آيين نامه اي نماينده بندرعباس درخصوص سئوال از وزيران گفت: چند روز صبر كنيد، كارها خودبخود درست مي شود.
علي ديرباز در نشست علني روز چهارشنبه، به هيات رئيسه گفت: تكليف سئوالات مختلفي كه از وزرا در كميسيون هاي تخصصي مجلس مطرح است، چه خواهد شد؟
وي افزود: وزرا تا زماني كه وزير هستند بايد پاسخگو باشند. در كجاي قانون آمده كه چون ۱۰ روز به پايان مسئوليت وزيري مانده است، نبايد پاسخگو باشد؟

معاون اول قوه قضائيه:
قوه قضائيه در برخورد با افراد
در هر مسئوليتي مصمم است
فارس: معاون اول قوه قضائيه با تأكيد بر اينكه دستگاه قضايي براي اشخاص به خاطر جايگاه و نوع وابستگي استثناء قائل نيست، گفت: قوه قضائيه در برخورد با افراد در هر مقام و مسئوليتي مصمم است.
سيد ابراهيم رئيسي روز گذشته ضمن بازديد از قسمت هاي مختلف مجتمع ويژه مبارزه با مفاسد اقتصادي و دفاتر حمايت از سرمايه گذاري مستقر در اين مجتمع با حضور در جمع خبرنگاران بر ضرورت ارتقاي امنيت اقتصادي و حمايت از سرمايه گذاري سالم تأكيد كرد و گفت: تأمين امنيت سرمايه امر مهمي است و براي اين كه سرمايه گذاران داخلي و خارجي بتوانند در كشور ما سرمايه گذاري كنند بايد امنيت داشته باشند.
وي توسعه اقتصادي را يك ضرورت براي كشور دانست و گفت: عدالت اقتصادي لازمه توسعه اقتصادي است و ما براي سرمايه گذاري نيازمند امنيت اقتصادي هستيم.
رئيسي ثبات در مقررات اقتصادي و اصلاح روشها را دو عامل عمده براي تضمين امنيت سرمايه گذاران و جذب سرمايه گذاري در كشور خواند و اظهار داشت: براي تضمين امنيت سرمايه گذاري بايد مقررات و قوانين و روشها تغييرناپذير باشد تا بتواند امنيت سرمايه گذاري را ايجاد كرد.
وي با بيان اينكه بايد كاري كرد تا تغيير هر روزه مقررات باعث نشود سرمايه گذاران احساس ناامني كرده و از سرمايه گذاري در ايران پشيمان شوند، خاطرنشان كرد: مراكز و دستگاه هايي كه مسئول دادن موافقت نامه ها و مجوزها هستند بايد كار را سهل و آسان كنند زيرا زماني كه سرمايه گذار در انجام سرمايه گذاري با وزارتخانه هاي مختلف و سيستم بانكي سرو كار دارد، بسيار مهم است كه احساس كند كه كارش با سهولت انجام مي گيرد، نه توأم با سختي.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |