دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۴ - Aug 15, 2005
پرتاب فضاپيماي جستجوگر به مريخ
كاوش در سياره سرخ
004884.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: يك فضاپيما كه مجهز به دوربين هاي بسيار پيشرفته، آنتن و رادار مي باشد سفر ۷ماهه خود را به مريخ آغاز كرد تا اينكه اطلاعات بيشتري در مورد اين سياره بدست آورد. گفته مي شود اطلاعاتي كه در جريان اين سفر جمع آوري خواهد شد قابل مقايسه با اطلاعات قبلي نخواهد بود.
اين فضاپيماي شناسايي ۳ روز پس از اينكه فضاپيماي ديسكاوري به زمين نشست ،به فضا پرتاب شد. يكي از كارشناسان ناسا در مورد اين ماموريت مي گويد: پس از اينكه سرنشينان ديسكاوري در سلامت كامل به زمين بازگشتند، فضاپيماي شناسايي مريخ با موفقيت به فضا پرتاب شد. انرژي مورد نياز اين فضاپيما در طول سفر از طريق پانل هاي خورشيدي تامين مي شود و طبق پيش بيني هاي صورت گرفته در اسفند ماه سال جاري به مريخ خواهد رسيد.
در طول اين سفر ۳۱۰ ميليون مايلي، ناسا به آزمايش تجهيزات نصب شده در فضاپيما خواهد پرداخت. يكي از اين تجهيزات به اندازه گيري تشعشعات مادون قرمز از زمين خواهد پرداخت كه دانشمندان قادر خواهند بود اين تشعشعات را با تشعشعات مادون قرمز مريخ مقايسه كنند.
اين فضاپيما در ۶ماه آينده به طور مداوم وارد قسمت بالايي اتمسفر خواهد شد تا اينكه با بهره از پديده اصطكاك ،سرعت و ارتفاع خود را كاهش بدهد. البته هر بار ورود به اتمسفر بسيار خطرناك است چون اگر فضاپيما بيش از حد وارد عمق اتمسفر بشود آنگاه به بدنه فضاپيما آسيب خواهد رسيد.
يكي از دانشمندان در اين رابطه مي گويد: ما اطلاعات كافي در مورد اتمسفر نداريم و به همين دليل اين قسمت از فضا براي ما مبهم است به همين دليل بايد با احتياط كامل وارد آن شد.
با آنكه اين فضاپيما به حركت حول محور مريخ خواهد پرداخت اما تا پايان سال۲۰۰۶ قادر به ارسال عكس و يا اطلاعات به زمين نخواهد بود.
اما از آن پس دانشمندان ناسا اميدوارند كه اين فضاپيما بتوانند به ارزيابي شرايط آب  و  هوايي و وضعيت جغرافيايي مريخ بپردازد كه اين اطلاعات براي سفرهاي بعدي انسان به اين سياره بسيار مفيد خواهد بود.
هزينه اين پروژه عظيم در حدود ۷۲۰ ميليون دلار برآورد مي شود كه كلا در دو مرحله انجام خواهد شد. در دو سال نخست، اين فضاپيما اطلاعات مفيدي در مورد تاريخچه يخ هاي اين سياره بدست خواهد آورد كه اين اطلاعات به اطلاعات قبلي ناسا مي افزايد.
سياره مريخ يك سياره سرد و خشك است كه حفره هاي آن مملو از توده هاي يخ مي باشد. البته دانشمندان معتقدند كه در گذشته اين سياره مرطوب و گرمتر بوده است كه در آن صورت براي زندگي مناسب بود.
با توجه به اينكه فضاپيماي مورد نظر مجهز به جديدترين دوربين تلسكوپي مي باشد، تصاوير واضح و دقيقي از سطح مريخ را به زمين ارسال خواهد كرد تا دانشمندان ناسا در مورد محل فرود دو ربات فضايي در اين سياره برنامه ريزي نمايند.
قرار است اين دو ربات كاوشگر در اواخر دهه جاري ميلادي به مريخ اعزام بشوند.
در مرحله دوم پروژه، اين فضاپيما به ارسال پيام ميان زمين و ربات هاي كاوشگر در مريخ خواهد پرداخت. آنتن اين فضاپيما قادر است۱۰ برابر اطلاعات بيشتر در دقيقه نسبت به ماهواره هاي موجود در اطراف زمين ارسال نمايد.
فضاپيماي مورد نظر مجهز به دو دوربين پيشرفته است كه تصاوير با كيفيت بسيار بالا به زمين ارسال مي كند. با استفاده از تصاوير و نقشه هاي ارسالي به زمين مي توان به اندازه گيري غبار موجود در اتمسفر مريخ پرداخت.

كاهش  فروش  تجهيزات  «نيمه  هادي »
ايرنا: ميزان  فروش  تجهيزات  نيمه  هادي  در ماه  ژوئن  در آمريكا با كاهش  شديدي  همراه  بود.
شركت هاي  توليدكننده  تجهيزات  نيمه  هادي  اعلام  داشتند، ميزان  فروش  اين  توليدات  در سال  جاري  با كاهش  شديدي  همراه  بوده  است .
به  طور كلي ، در فصل  دوم  اقتصادي  سال  جاري  ميزان  فروش  جهاني  توليدات  نيمه  هادي  كاهش  داشت ، به  طوري كه  اين  ميزان  فروش  در ماه  ژوئن  سال  جاري  به  ۹۸/۱۷ ميليارد دلار رسيد.در نيمه  اول  سال  جاري ، ميزان  فروش  چيپ ها در آمريكا با افزايش  ۵/ ۶ درصدي  همراه  بوده  است .

درخشان  بودن  خورشيد از چهار و نيم  ميليارد سال  پيش
پژوهشگران  بر اين  باورند خورشيد از چهار و نيم  ميليارد سال  پيش  و از هنگامي  كه  سيارات  منظومه  شمسي  در حال  شكل  گيري  بوده اند، به  روشني  امروز مي  تابيد.يافته هاي  پژوهشگران  آمريكايي  نشان  مي دهد خورشيد در ابتدا با تابش  پرتوهاي  قوي  فرابنفش  شكل گيري  حيات  و منابع  حياتي  نظير آب  و ديگر عنصرهاي  حياتي  را روي  زمين  تسريع  كرد.دانشمندان  پس  از بررسي  شهاب سنگ هايي  كه  قدمت  آنها به  حدود چهار و نيم  ميليارد سال  قبل  مي رسد به  اين  نتيجه  رسيدند.

طراحي  و ساخت  دستگاههاي  نشت يابي
  لوله هاي  نفت  در سازمان  انرژي  اتمي
دستگاه هاي  نشت يابي  لوله هاي  انتقال  فرآورده هاي  نفتي  با استفاده  از روشهاي  پرتودهي  در سازمان  انرژي  اتمي  طراحي  و ساخته  مي شود.
عباس  عيوضي ، پژوهشگر، در مصاحبه  با خبرنگار واحد مركزي  خبر با اشاره  به  وجود هزاران  كيلومتر خطوط  لوله  انتقال  نفت  با قطرهاي  مختلف  از ۸ تا ۲۴ اينچ  در كشور گفت : روشهاي  تشخيصي  به  كمك  مواد پرتوزا مي تواند با دقت  زياد تا نيم  ليتر نشت  در ساعت  را از محل  ترك  لوله ها تعيين  كند.
وي  افزود: در اين  پژوهش  كه  از سال  ۱۳۷۵ با همكاري  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  آغاز شده  و چندبار با موفقيت  در لوله هاي  نفتي  آزمايش  شده است ، دستگاه هاي  اندازه گيري  با قطرهاي  مختلف  ساخته  شده  و همچنين  بهينه سازي  اين  دستگاهها در دستور كار قرار دارد.
عيوضي  روش  كار نشت يابي  لوله هاي  نفتي  به  كمك  مواد پرتوزا را شامل  ۳ مرحله  ذكر كرد و گفت : در ابتدا ابزار آشكارساز كه  به  آن  پيگ  گفته  مي شود متناسب  با قطر لوله  به  داخل  آن  فرستاده  مي شود تا از نبود مانع  در مسير اطمينان  حاصل  شود. در مرحله  بعد، شاخص هايي  از جنس  ماده  راديواكتيو كبالت ۶۰ در مسير لوله  قرار داده  شده  و با حركت  دوباره  پيگ  ميزان  پرتو ثبت  مي شود.
وي  افزود: در مرحله  نهايي ، تركيبي  از ماده  پرتوزاي  متيل  برومايد با فرآورده  نفتي  در لوله  تزريق  شده  و در صورتي  كه  در مسير لوله  ترك  وجود داشته  باشد، مقداري  از آن  به  خارج  نشت  مي كند. سومين  حركت  پيگ  كه  با فشار فرآورده هاي  نفتي  به  جلو رانده  مي شود و ثبت  ميزان  پرتو در طول  خط  لوله  مي تواند به  دقت  محل  تجمع  ماده  نفتي  نشاندار شده  را تعيين  كند.وي  تصريح  كرد: تحليل  نهايي  به  كمك  رايانه  و مقايسه  پرتونگاري  در دو مرحله  آخر انجام  مي شود.
پژوهشگر سازمان  انرژي  اتمي  طرح  جديد مركز راديوايزوتوپ  براي  بهينه سازي  روش  تشخيص  را استفاده  از امواج  فراصوت  براي  نشانه گذاري  طولي  لوله  ذكر كرد.
گفتني  است  جلوگيري  از نشت  نفت  علاوه  بر جنبه هاي  اقتصادي  موجب  پيش گيري  از خطرات  زيست محيطي انتشار فرآورده هاي  نفتي  مي شود.

تلفن همراه و انتقال احساسات
گروه انفورماتيك: يك شركت ارائه دهنده نرم افزار اروپايي، اخيرا نرم افزاري را براي كاربران تلفن همراه طراحي كرده كه قادر است، احساس كاربران را از پشت خط، مورد بررسي قرار دهد.
به گزارش ايرنا به نقل از يك پايگاه اينترنتي، اين نرم افزار مي تواند به شخص تماس گيرنده اعلام كند كه آيا فرد از تماس وي خوشحال است يا ناراحت.
اين گزارش حاكي است، بنابراين كاربران مي توانند با نصب اين نرم افزار كه از سوي شركت سازنده نرم افزارهاي ويژه تلفن همراه ارائه شده، از احساس دوستان و آشنايان خود آگاهي پيدا كنند و از اينكه آيا وي به گفته هاي تماس گيرنده توجه مي كند، مطمئن شوند.
اين نرم افزار با بررسي امواج صوتي و لحن صداي فرد در حين مكالمه، قادر است از بين صفر تا ۱۰۰درصد به دريافت كننده تماس، امتياز دهد و بدين ترتيب فرد تماس گيرنده را از اشتياق وي آگاه مي كند.همچنين اين نرم افزار مي تواند استرس و ساير شرايط روحي افراد را تجزيه و تحليل كند.اين نرم افزار بيشتر مورد استقبال زوج هاي جوان قرار خواهد گرفت زيرا از اين طريق مي توانند، از ميزان علاقه همسر خود آگاهي پيدا كنند.ساخت نرم افزار مذكور تا شش ماه ديگر به اتمام مي رسد و در دسترس كاربران قرار خواهد گرفت.

نسل جديد پردازنده هاي اينتل
گروه انفورماتيك: شركت «اينتل» به عنوان بزرگترين توليدكننده پردازنده هاي رايانه هاي شخصي جهان پس از پنج سال توليد پردازنده هاي «پنتيوم۴» به زودي نسل جديد تراشه هاي خود را با كارايي بالاتر و مصرف انرژي كمتر معرفي خواهد كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، شركت «اينتل» معماري جديد پردازنده هاي خود را در همايشي در شهر «سان فرانسيسكو» و در ماه جاري معرفي خواهد كرد و انتظار مي رود پردازنده هاي ساخته شده با اين معمار جديد در نيمه دوم سال ۲۰۰۶ميلادي وارد بازار شوند. «اينتل» در اواخر سال۲۰۰۰معماري مورد استفاده در پردازنده هاي «پنتيوم ۴» فعلي به نام «نت برست» را معرفي كرد.

راه اندازي سيستم RFID در هوستون
گروه انفورماتيك- محمدتقي رسولي: شركت Gulf state توزيع كننده خودروهاي يك شركت ژاپني در آمريكا، سيستم گزارش گيري و پيگيري RFID را در هوستون راه اندازي نمود كه با استفاده از آن وضعيت امكانات، ابزار و صورتحسابهاي ۱۹۰‎/۰۰۰ خودرو موجود در منطقه به سادگي قابل پيگيري خواهد بود. اين شركت داراي ۱۴۵ نمايندگي در ۵ ايالت آمريكا مي باشد.
از حدود يك سال پيش شركت Gulf State به دليل افزايش تعداد خودروها و تجهيزات آنها تصميم به افزايش پرسنل، ساختمانها و تجهيزات خود گرفت ولي با پيشنهادي كه شركت IBM/where net به آنها ارائه نمود آنها راغب به خريد سيستم پي گيري اين شركت گرديدند كه اين موضوع باعث كاهش هزينه هاي شركت خودروسازي ژاپني گرديد.
قبل از راه اندازي اين سيستم، كارگران شركت مجبور بودند براي شناسايي و راه اندازي تجهيزات، مسيرهاي زيادي را طي نمايند ولي اكنون ديگر نيازي نيست. تجهيزات و خودروهاي جديد بر روي ريل به مركز پردازش مي روند و برچسب هاي RFID بر روي آنها متصل مي شود كه بر روي آن شماره شناسايي آنها نوشته شده است. اين برچسب ها بر روي شبكه wherenet ذخيره و در تمام ۵ ايالت و تنها با يك دستگاه تشخيص RFID قابل استفاده خواهند بود.
شبكه IBM/where Net داراي ۴۰ شبكه بي سيم مي باشد. همچنين داراي ۷۴ دستگاه تشخيص برچسب ها مي باشد كه از زمان ورود خودرو به مراكز مخصوص تا زمان خروج را محاسبه مي نمايد. اين سيستم باعث افزايش كارايي نمايندگي ها و سرعت بيشتر در سرويس دهي مي گردد.

سيستم عامل اپل براي رايانه هاي شخصي
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: ساختار سيستم عامل هاي شركت اپل به گونه اي است كه فقط سخت افزارهاي اين شركت قادر به اجراي آن هستند و سيستم عامل هاي اين شركت با ديگر سخت افزارهاي شركت هاي غير اپل سازگاري ندارد. ولي هم اكنون با وجود مخالفت هاي شديد شركت اپل هكرها توانسته اند نسخه غيرمجازي از سيستم عامل «Macosتx» كه با سخت افزارهاي غير اپل در رايانه هاي شخصي نيز سازگاري دارد را با ايجاد تغييراتي در بعضي از فايل هاي آن براي كاربران رايانه  هاي غير اپل فراهم كنند كه اين سيستم عامل را به همراه نحوه نصب آن مي توان بر روي وب سايت هاي مختلفي در اينترنت يافت.
منحصر به فرد بودن سيستم عامل هاي شركت اپل مربوط به استفاده از نوع پردازشگر متفاوت در ساخت رايانه هاي اين شركت است كه اين پردازشگرها كه توسط شركت IBM ساخته مي شود ساختاري متفاوت با ساير پردازشگرها دارد.
اگرچه تعداد رايانه هاي اپل در مقايسه با رايانه هاي شخصي بسيار محدود است ولي به علت قابليت ها و توانايي هاي منحصر به فرد سيستم  عامل هاي شركت اپل، بسياري از كاربران آرزوي استفاده از سيستم عامل هاي اپل را بر روي رايانه هاي شخصي خود كه بسيار ارزان قيمت تر از رايانه هاي شركت اپل است دارند.
چندي پيش در خبري كه از سوي اپل منتشر شد مقامات اين شركت اظهار داشتند كه پردازشگر مورد استفاده در ساخت رايانه هاي خود را تغيير مي دهند و از پردازشگرهاي شركت اينتل استفاده خواهند كرد. ولي همچنان مقامات اين شركت تأكيد كردند كه كاربران رايانه هاي غير اپل امكان اجراي سيستم عامل «Macosتx» را بر روي رايانه هاي خود ندارند. با اين وجود هم اكنون كاربران رايانه هاي شخصي با هر نوع پردازشگري مي توانند با استفاده از چند نرم افزار و فايل ساخته شده توسط هكرها سيستم عامل «Macosتx» را بر روي رايانه هاي خود اجرا كنند.
تاكنون خبري از سوي شركت اپل در راستاي انتشار روش هاي نصب غيرمجاز سيستم عامل اين شركت توسط رايانه هاي شخصي منتشر نشده است.

پرتاب  ماهواره  مخابراتي  گالاكسي  چهارده
واحد مركزي خبر: ماهواره  مخابراتي  گالاكسي  چهارده  آمريكا روز يكشنبه  با كمك  يك  فروند موشك  سايوز روسيه  با موفقيت  از پايگاه  فضايي  بايكونر روسيه  در قزاقستان  به  فضا پرتاب  شد و در مدار قرار گرفت .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بايكونر موشك  حامل  ماهواره  گالاكسي  چهارده ، ساعت  پنج  و بيست  و هشت  دقيقه  صبح  به  وقت  محلي  به  هوا برخاست  و ماهواره  يك  ساعت  و سي  و هفت  دقيقه  بعد از پرتاب  در مدار قرار گرفت .
گالاكسي  چهارده  ماهواره اي  به  وزن  دو تن  است  كه  ابتدا قرار بود به  كمك  يك  فروند موشك  اريان  پنج  به  فضا پرتاب  شود.
اين  ماهواره  با هدف  تامين  برنامه هاي  ويدئويي  ديجيتالي ، برنامه  هاي  پيچيده  تلويزيوني  و برنامه  هاي  ويدئويي  درخواستي  در آمريكا در مدار قرار گرفته  است .

خرس هاي  قطبي  روزي  هفتاد و چهار كيلومتر شنا مي كنند
دانشمندان   به  اين  نتيجه  رسيده اند كه  خرس هاي قطبي  در روز تا هفتاد و چهار كيلومتر در آب  شنا مي  كنند و ممكن  است اين  ميزان  در برخي  از مواقع  به  يكصد كيلومتر نيز برسد. خرس ها براي  يافتن  غذا هر سال  هزاران  كيلومتر را مي  پيمايند اما پيشتر دانشمندان  مطمئن  نبودند خرس هاي  قطبي  چه  مدت  مي توانند به طور متوالي  در آب  شنا كنند؛ از اين  رو آنها با بستن  فرستنده اي  به  گردن  يك  خرس  قطبي  ماده  رد آن را از طريق  ماهواره  دنبال  كردند و متوجه  شدند اين  خرس  برخي  روزها هفتاد تا صد كيلومتر را بدون  وقفه  در آب  شنا مي كند.

جمع  آوري  زباله هاي  الكتريكي  در اتحاديه  اروپا
قانون  جمع آوري  و بازيافت  زباله هاي  الكتريكي  و الكترونيكي از روز شنبه  در بيست  و پنج  كشور عضو اتحاديه  اروپا به  مرحله  اجرا گذاشته  شده  است.
به  گزارش  خبرگزاري  شين  هوا از بروكسل  بر اساس  اين  قانون  اروپايي  كه  سال  دو هزار و سه  ميلادي  به  تصويب  رسيده  و از ديروز جنبه  اجرايي  پيدا كرده  است  بايد براي  كليه  شهروندان  اروپايي  فرصت  و توانايي  خلاص  شدن  از اجناس  قديمي  برقي  هنگام  خريد دستگاه هاي  برقي  نو فراهم  شود.
بر همين  اساس  مراكز جمع  آوري  اجناس  برقي  كهنه  بدون  آن كه  براي  مصرف كننده  هزينه اي  داشته  باشد در مناطق  مختلف  راه اندازي  خواهد شد.به  موجب  اين  قانون  بر روي  كليه  اجناس  ساخت  اتحاديه  اروپا اين  مطلب  قيد خواهد شد كه  مصرف كننده  حق  ندارد جنس  مورد نظر را دور بياندازد.بر اساس  آمارهاي  اروپايي  اين  قانون  سالانه  پانصد تا نهصد ميليون  يورو براي  اتحاديه  اروپا هزينه  خواهد داشت .هر اروپايي  به طور متوسط  سالانه  هفده  تا بيست  كيلوگرم  زباله  الكتريكي  و الكترونيكي  توليد مي كند و اين  ميزان  سالانه  بين  سه  تا پنج  درصد در حال  افزايش  است .

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |