دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۴ - Aug 15, 2005
پس از ۳۸ سال اشغال
خروج اسرائيل از غزه آغاز شد
004923.jpg
004914.jpg
گروه سياسي: سرانجام پس از ماهها كشمكش از ساعت ۲۴ ديشب به وقت محلي عقب نشيني رژيم صهيونيستي از نوار غزه آغاز شد.
اين طرح كه بصورت يكجانبه از سوي رژيم صهيونيستي عمل مي شود شامل خروج نيروهاي تل آويو از ۲۱ شهرك يهودي نشين در غزه و نيز ۴ شهرك در شمال كرانه باختري (در سامريه) است.
نوار غزه از جمله مناطقي است كه در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ به اشغال رژيم صهيونيستي درآمد.
براساس طرح مذكور كه توسط آريل شارون نخست وزير رژيم تل آويو به اجرا گذاشته شد. همچنين كنترل مرزهاي غزه، خط ساحلي و فضاي هوايي غزه همچنان در اختيار تل آويو خواهد بود. از سوي ديگر طبق ماده ده اين طرح ورود كالاهاي اسرائيلي به غزه بدون دريافت حق گمركي خواهد بود اما ورود كالا از غزه به فلسطين مشمول ماليات مي شود.
در همين حال، حدود هفت هزار و ۵۰۰ تن از اعضاي نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطين در حوالي شهرك هاي صهيونيست نشين نوار غزه كه قرار است تخليه شوند، مستقر شدند.
نصر يوسف، وزير داخلي تشكيلات خودگردان فلسطين ديروز در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه گفت: «استقرار هفت هزار و ۵۰۰ تن از اعضاي پليس و نيروهاي امنيت ملي اطراف شهرك هاي نوار غزه بايد تا امروز تكميل شود.»وي در ادامه گفت:  «اين نيروها در سه حلقه اطراف شهرك ها مستقر مي شوند كه واحدهاي نيروهاي ويژه از همه به اين شهرك ها نزديك تر خواهند بود.»
به رغم آنكه حضور شهرك نشينان صهيونيست از نيمه شب ديشب غيرقانوني خواهد بود، آنها ۲۴ ساعت ديگر فرصت دارند تا پيش از ورود نظاميان صهيونيست به منطقه و وادار ساختن آنها به خروج، منطقه را ترك كنند.
محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز هفته گذشته در سخناني خطاب به فلسطيني ها از آنها خواست براي خروج آرام شهرك نشينان صهيونيست از نوار غزه تلاش كنند و اينگونه راه را براي تشكيل كشور مستقل فلسطيني هموار نمايند.
بر اساس طرح خروج به اصطلاح يكجانبه از نوار غزه كه توسط آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي ارائه شد تمامي شهرك هاي صهيونيست نشين در اين منطقه تخليه شده و همه نيروهاي اين رژيم نيز غزه را ترك خواهند كرد.
طرح خروج از نوار غزه مخالفت هاي زيادي را در داخل و خارج از سرزمين هاي اشغالي براي شارون به همراه داشته است.
از سوي ديگر، پليس  رژيم  صهيونيستي  ديروز با هدف  جلوگيري  از دسترسي  به شهرك  هاي  صهيونيست  نشين  نوار غزه  ايستگاه  هاي  جديد بازرسي  جاده اي را در جنوب  فلسطين  اشغالي  بر پا كرده  و با زور در بيت  المقدس  شرقي  مستقر شده  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بيت  المقدس  ايلان  فرانكو فرمانده  پليس اسرائيل  در بخش  بيت  المقدس  در گفتگو با راديو اسرائيل اعلام  كرد نيروهاي  پليس  به  طور گسترده  در جنوب  فلسطين  اشغالي مستقر شده  اند و با هدف  ممانعت  از دسترسي  به  نوار غزه  چندين  ايستگاه بازرسي  جاده اي  برپا كرده  اند.
به  گفته  اين  مسئول  هزاران  نفر از افراد پليس  براي  برقراري  نظم  در شهرقديمي بيت المقدس  مستقر شده  اند.
همچنين راديو رژيم  صهيونيستي  ديروز اعلام  كرد پانزده  تن  از مخالفان  طرح  عقب نشيني  از نوار غزه  و چهار شهرك  شمال  كرانه  باختري  رود اردن  بازداشت  شدند.
به  گزارش  آسوشيتدپرس  از بيت المقدس ، راديو اسرائيل  افزود: اين افراد در شهرك  يهودي  نشين  كاديم  در كرانه  باختري  رود اردن بازداشت  شدند.
شهرك  يهودي  نشين  كاديم  در شمال  كرانه  باختري  يكي  از شهركهايي  است  كه  در چارچوب  طرح  عقب  نشيني  اسرائيل  تخليه  خواهد شد.مقامات  اسرائيلي  بيم  آن دارند كه  هزاران  يهودي  مخالف  طرح  عقب  نشيني  به شهركهاي  يهودي  نشين  در نوار غزه  و كرانه  باختري  نفوذ كرده  باشند تامانع  اجراي  طرح  عقب  نشيني  شوند.

اعتراف واشنگتن پست به دخالت آمريكا
در تدوين قانون اساسي عراق
004911.jpg
روزنامه واشنگتن پست به نقل از برخي اعضاي كميته تدوين قانون اساسي عراق گزارش داد طرحي مكتوب از قانون اساسي اين كشور توسط آمريكاييها به كميته تدوين آن ارائه شده است.
به گزارش روزنامه مذكور، مسئولان آمريكايي طرحي مكتوب از قانون اساسي عراق را به مسئولان كميته تدوين قانون اساسي اين كشور ارائه كردند و مسئولان عراقي در حال حاضر آخرين تماسها را پيش از زمان تعيين شده براي ارائه اين قانون به پارلمان بر قرار مي سازند.
واشنگتن پست به نقل از محمود عثمان از نمايندگان كرد عراق نوشت: «آمريكاييها مي گويند در تدوين قانون اساسي دخالتي ندارند در حالي كه به شدت در آن دخالت كرده اند.»
روزنامه مذكور همچنين در شماره ديروز خود با اشاره به شكل گيري نظام جمهوري اسلامي در عراق نوشت: دولت جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا انتظارات خود را در عراق كاهش داده و اكنون اميدوار است از مجموع اهدافي كه در اوايل جنگ برنامه ريزي كرده بود، تنها به حداقلي دست يابد.
روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آمريكايي و عراقي كه خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: آمريكا ديگر انتظار ندارد عراق به الگوي جديدي از دمكراسي در منطقه تبديل شود كه اكثريت مردم آن از هر گونه چالش اقتصادي يا امنيتي به دور باشند.
واشنگتن پست افزود، روند تصويب قانون اساسي جديد عراق و اختلافاتي كه بر سر تدوين پيش نويس قانون اساسي آن به وجود آمده است، شكاف ميان اهداف اوليه آمريكا و واقعيات هاي پس از جنگ را در اين كشور آشكار كرده است.
اين روزنامه نوشت: آمريكا در ابتدا قصد داشت عراقي مدرن و سكولار بسازد كه حقوق بشر را محترم بشمارد و گروههاي قومي و مذهبي مختلف را يكپارچه سازد. اما پيش نويس قانون اساسي دائم عراق چيزي نيست كه خواسته آمريكا را برآورده كند و در آن بر ضرورت تطبيق قوانين عراق با قوانين اسلام تأكيد شده است.
واشنگتن پست به نقل از يك مقام آمريكايي ديگر نوشت: «ما در ابتدا سعي مي  كرديم دمكراسي در عراق ايجاد كنيم اما اكنون به تدريج قانع مي شويم كه در عراق، جمهوري اسلامي در حال شكل گيري است.»
كشف يك گور جمعي جديد
يك  مقام  پليس  عراق  ديروز   گفت : يك  گور جمعي  شامل  ۳۰ جسد از جمله اجساد دو زن  در جنوب  بغداد يافت  شد.
پليس حله با اعلام اين  خبر افزود كه  اين  گور جمعي  در منطقه  عويريج  در ۲۰ كيلومتري  جنوب بغداد پيدا شد و نزديك  به  شش  ماه  از دفن  اجساد در آن مي گذرد.
اين  مقام  عراقي  همچنين  گفت  كه  نيروهاي  امنيتي  ۱۳ مظنون  از جمله  يك  تبعه عربستان  سعودي  و يك  مصري  را در جريان  عمليات  بازرسي  و حمله  در همان  منطقه دستگير كردند.
رئيس بانك مركزي عراق ربوده شد
يك منبع وزارت كشور عراق گفت: افراد مسلح روز شنبه رئيس بانك مركزي اين كشور را از منزلش در بغداد ربودند.
خبرگزاري فرانسه از بغداد به نقل از اين منبع گزارش داد: افراد مسلح حسيب كاظم را مجبور ساختند تا به دنبال آنها برود.در خشونتي ديگر، يك راننده در نزديكي يك پاسگاه بازرسي در منطقه «العمل» در جنوب بغداد به دنبال ناديده گرفتن دستور ايست، به ضرب گلوله نيروهاي آمريكايي كشته شد.
از سوي ديگر در دوره در جنوب بغداد نيز، جنازه بدون سر يك زن كشف شد.
كشف كارخانه مخفي توليد مواد شيميايي در موصل
به گزارش پايگاه اينترنتي ايلاف - ارتش آمريكا در بيانيه اي اعلام كرد: در هفته گذشته طي عمليات تفتيش در مناطق مختلف عراق، در نزديكي شهر موصل واقع در ۳۷۰ كيلومتري شمال بغداد، كارخانه اي مخفي كه متعلق به شبه نظاميان بوده است، شناسايي شد.
ارتش آمريكا در ادامه بيانيه تصريح كرد: كارشناسان آمريكايي معتقدند كه در اين كارخانه مواد شيميايي توليد و ذخيره مي شده است.
اين كارشناسان اظهار داشتند، اطلاعات كافي درباره نوع توليدات اين كارخانه در دست نيست.
قتل سه سرباز آمريكايي
ارتش آمريكا ديروز اعلام كرد، در اثر انفجار بمب در شمال عراق سه سرباز آمريكايي كشته شدند و يك تن ديگر مجروح گرديد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از بغداد اين حادثه هنگامي رخ داد كه واحد گشتي سربازان آمريكايي با يك بمب كنار جاده اي برخورد كرد.

هشدار مقامات آمريكا درباره موج سوم
حملات القاعده به انگليس و آمريكا
004917.jpg
ايرنا: مقامات  اطلاعاتي  آمريكا هشدار داده اند كه  شبكه  القاعده  در حال  طراحي  موج جديد حملات  تروريستي  انتحاري  در لندن  و شهرهاي  آمريكا است .
اين  مقامات  معتقدند كه  شبكه  القاعده  با استفاده  از تانكرهاي  سوخت  رسان و حمله  به  پمپ  بنزينها، دست  به  كشتار جمعي  خواهد زد.
به  گزارش  روزنامه  تايمز، اين  مطلب  در بولتني  كه  وزارت  امنيت  داخلي  آمريكا هفته  گذشته  آن را به  چاپ  رساند، درج شده  است .
بر اساس  اين  گزارش ، حملات  جديد القاعده  به  مناسبت  چهارمين  سالگرد واقعه يازدهم  سپتامبر و با هدف  كشتارهاي  وسيع  و برجاي  گذاردن  تلفات  انساني بيشمار در شهرهاي  لندن  در انگليس  و نيويورك ، شيكاگو و لوس آنجلس  در آمريكا طراحي  شده  است .
اين  حملات  با بكارگيري  انواع  مختلف  تانكرهاي  سوخت رسان  كه  ذاتا خودروي انفجاري  به  حساب  مي آيند و به  قصد ضربه  زدن  به  اقتصاد ملي  انگليس  و آمريكا برنامه  ريزي  شده  است .
دولت  آمريكا اين  اخطار رسمي را به  لندن  منتقل  كرده  و وزارت  حمل  و نقل انگليس  هم  براي  اولين  بار در بخشنامه اي  تداركات  امنيتي  را در ناوگان  جاده اي  به  اجرا گذارده  است .
منطبق  با اين  اخطار، در دو كشور آمريكا و انگليس  بخشنامه هاي  عملياتي  به تمام  سازمانهاي  مجري  قانون  و سازمانها و شركتهاي  سوخت  رساني  صادر شده  است .

ايتاليا ۶ تن از مسلمانان اين كشور را اخراج مي كند
مهر: در چهارچوب قوانين و مقررات جديد ضد تروريستي كه در سطح بين المللي به منظور مبارزه با تروريسم بين الملل اتخاذ شده است، دولت ايتاليا قصد دارد تا ۶ تن از مسلمانان مظنون را از اين كشور اخراج كند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه تلويزيوني بي بي سي، اين افراد كه اخبار ايتاليا نامي از آنان فاش نكرده است از كشورهاي الجزاير، تونس و مصر هستند.
بر اساس اين خبر گفته مي شود كه يكي از اين افراد روحاني است كه به دست نيروهاي پليس دستگير شده و ۵تن ديگر توسط پليس ضد تروريست ايتاليا تحت بازجويي قرار دارند.
گفته مي شود كه طبق اسناد و اخبار موجود اين افراد به حمايت از گروه هاي اسلامي افراطي مظنون هستند.
لازم به ذكر است تا قبل از اينكه قوانين جديد ضد تروريستي در ايتاليا در طول ماه جاري به اجرا درآيد، اين افراد طبق مقررات قبلي ايتاليا مورد مجازات قرار نمي گرفتند ولي اكنون با احتمال بازگرداندن به كشورهايشان روبرو هستند.

آغاز عمليات  مشترك  نيروهاي  آمريكايي 
و افغان  در شرق  افغانستان
ايرنا: مقامات  افغانستان  و آمريكا ديروز از شروع  عمليات  جديد و مشترك نيروهاي  ارتش  اين  دو كشور در مناطق  شرقي  افغانستان  خبر دادند.ژنرال  ظاهر عظيمي سخنگوي  وزارت  دفاع  افغانستان  روز يكشنبه  در اين باره  به  خبرنگار ايرنا گفت : نيروهاي  دولتي  افغانستان  بر اساس  برنامه  ريزي انجام  شده  به  نيروهاي  شورشي  (طالبان )اجازه  داد تا در يك  مكان  تجمع  كنند.
وي  افزود: هدف  اصلي  اين  عمليات  كه  در منطقه  كوهستاني  كرونگال در ولايت كنر واقع  در شرق  افغانستان  صورت  گرفته  انهدام  مخفيگاه  نيروهاي  تروريستي طالبان  است .به  گفته  نيروهاي  آمريكايي  درباره  اين  عمليات ، تفنگداران  دريايي  ارتش آمريكا اكنون  با استفاده  از الاغ  و بالگرد در حال  اجراي  عمليات  در منطقه كوهستاني  يادشده  مي باشند.
اين  عمليات  نيروهاي  آمريكايي  و افغان  زماني  در اين  منطقه  آغاز شد كه بيش  از ۱۶ تن  از نيروهاي  آمريكايي  در اين  منطقه  كشته  و بيش  از ۱۲ تن  ازاين  نيروها نيز زخمي شدند.
گزارش  منابع  خبري  افغانستان  به  نقل  از مقامات  محلي  اين  كشور حاكيست  كه هواپيماهاي  فوق  مدرن  آمريكايي  چندين  بار از جمله  در اواخر هفته  گذشته بجاي  مواضع  طالبان  خانه هاي  مردم  را هدف  قرار داده  بطوري كه  در منطقه داي چوپان  ولايت  زابل  بيش  از ۱۰ نفر غيرنظامي كشته  و يا زخمي شده اند.حدود ۴۵ روز پيش  نيز يك  بالگرد ارتش  آمريكا از نوع  سي  اچ  - ۴۷ زماني در منطقه  اسدآباد ولايت  كنر سقوط كرد كه  درحال  جست وجوي  چهار سرباز نيروهاي  آمريكايي  كه  در منطقه  ناپديد شده  بودند، بود.بعد از آن نيز چندين بار نيروهاي  آمريكايي و افغان  از اين منطقه  كوهستاني مورد حمله  قرار گرفتند كه  گفته  مي شود تعداد زيادي  از جنگجويان  عرب ، چچني و پاكستاني  در اين  منطقه  مخفي  شده اند.طالبان  اعلام  كرده  است  كه  با افزايش  خشونت ها اجازه  برگزاري  انتخابات پارلماني  و شوراهاي  ولايتي  افغانستان  را كه  قرار است  ۲۷ شهريور ماه  سال جاري  برگزار شود نخواهد داد.

حملات راكتي و بمب گذاري ،بلوچستان پاكستان را لرزاند
ايرنا: دو منطقه  از ايالت  بلوچستان  پاكستان  ديروز   هدف  حملات  راكتي  و بمب گذاري  قرار گرفت .اين  حملات  كه  همزمان  با سالگرد روز استقلال  پاكستان  به  وقوع  پيوست ، تلفات  جاني  به  همراه  نداشت .
به  گزارش  خبرنگاران  محلي پاكستان ، بامداد ديروز ۱۰ راكت  به  مجاورت  يك  اردوگاه  شبه  نظاميان  ارتش  در كوهلو واقع  در ۱۸۰ كيلومتري  شرق  كويته  مركز اين  ايالت  اصابت  كرد.
نيروي  شبه  نظامي  در پاسخ  به  اين  حمله  اقدام  به  تيراندازي  به  سمت  محل  شليك  راكتها كرده  و مهاجمان  را فراري  دادند.
يك  راكت  نيز ديروز به  مدرسه اي  در مند از توابع  تربت  واقع  در ۷۰۰كيلومتري  كويته  اصابت  كرد و به  بروز خساراتي  در آن منجر شد. اين  مدرسه  متعلق  به  زبيده  جلال  وزير آموزش  استثنايي  دولت  فدرال  پاكستان  است .خانه  اين  عضو هيات  دولت  در مجاورت  مدرسه  مذكور است  و گفته  مي شود وي در هنگام  حمله  در منزلش  بوده  است .
همچنين  انفجار در مدرسه اي  دولتي  در كوهلو ديروز خساراتي  به  اين  واحد آموزشي  وارد كرد.اين  انفجار دو ساعت  پيش  از برگزاري  مراسم  يادبود روز ملي  پاكستان  در مدرسه  مذكور رخ  داد. از مند نيز خبر مي رسد، بامداد ديروز بمبي  دست  ساز در مجاورت  دفتر شوراي  محلي  اين  شهرمنفجرشد كه  شيشه هاي  آن را شكست . فرد يا گروهي  مسئوليت  اين  حملات  را برعهده  نگرفته  است .حمله  به  تاسيسات  دولتي ، اقتصادي  و حتي  نظامي  بلوچستان  به  صورت  مكرر در اين  ايالت  رخ  مي دهد و گفته  مي شود، بوميان  يا بلوچهاي  ملي گرا با انگيزه هاي  مالي  يا سياسي  در آنها دست  دارند.
بلوچستان  وسيع ترين  و غني ترين  ايالت  پاكستان  و در عين  حال  فقيرترين  و توسعه  نيافته ترين  ميان  چهار ايالت  اين  كشور به  شمار مي آيد.

بازتاب خبر خروج تعدادي از نيروهاي ايتاليايي
از عراق در مطبوعات اين كشور
ايرنا: مطبوعات  ايتاليا، به  نقل  از يك  سخنگوي  نظامي خبر خروج نظاميان  اين  كشوراز عراق  را منعكس  كردند.
كلنل  فابيو متياسي  سخنگوي  نظاميان  ايتاليايي  مستقر درشهرناصريه  واقع درجنوب  عراق ، روز گذشته اعلام  كرده  بود كه  ۱۳۰ نفراز نيروهاي  ايتاليايي به  كشور بازگشتند.وي  ضمن  اعلام  اين  خبر و عدم  جايگزيني اين  نظاميان  توسط نيروهاي  تازه نفس  گفت : كاهش  نظاميان  ايتاليا در عراق  طبق  برنامه  قبلي انجام  شده است .
اين  سخنگو درعين  حال ، ضمن  رد برنامه  خروج  كلي  نظاميان  ايتاليااز عراق گفت : اين  احتمال  نيز وجود دارد كه  در آينده  نيروهاي  جديدي  جايگزين  اين ۱۳۰ تن  شوند.

تأكيد مجدد لبنان بر خروج صهيونيستها
از اراضي اشغالي اين كشور
خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه لبنان خواستار اجراي كامل قطعنامه ۴۲۵ شوراي امنيت و پايان اشغالگري رژيم صهيونيستي از كشتزارهاي شبعا و ارتفاعات كفرشوبا شد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از بيروت، «فوزي صلوغ» روز شنبه گفت: «قطعنامه ۴۲۵ شوراي امنيت تاكنون به طور كامل عملي نشده است و كشتزارهاي شبعا و ارتفاعات كفرشوبا همچنان در اشغال نيروهاي اسرائيلي است.»
وي افزود: با وجود اينكه نشانه هايي در خصوص عقب نشيني نيروهاي اسرائيلي از مزارع شبعا وجود دارد، هنوز زود است كه درمورد خروج اين نيروها و استقرار ارتش سخن بگوييم.
منابع خبري رژيم صهيونيستي پيش از اين اعلام كرده بودند، تل آويو و بيروت به توافق در خصوص مزارع اشغالي شبعا در لبنان نزديك مي شوند.
به گفته اين منابع، اسرائيل مزارع شبعا را در سه مرحله به لبنان واگذار خواهد كرد و در مقابل دولت لبنان نيز بايد تضمين دهد گروه حزب الله و گروه هاي فلسطيني در طول مرز لبنان و فلسطين اشغالي به اسرائيل حمله نخواهند كرد.

انتخابات  مجلس  قانونگذاري  فلسطين 
اول بهمن برگزار مي شود
ايرنا: روحي  فتوح  رئيس  مجلس  قانونگذاري  فلسطين  شنبه  شب  در رام الله  جنوب كرانه  باختري  رود اردن  اعلام  كرد كه  انتحابات  تازه  مجلس  روز ۲۱ ژانويه  ۲۰۰۶ ميلادي  (اول  بهمن  ۱۳۸۴) برگزار مي شود.
خبرگزاري  ملي  فلسطين  وفا ديروز گزارش  داد، فتوح  اين  مطلب  را به نقل  از محمود عباس  رئيس  حكومت  خودگردان  عنوان  و خاطر نشان  كرد كه  قراراست  وي  دستورالعمل  رسمي را در اين  زمينه  صادر كند.
رئيس  حكومت  خودگردان  (شنبه ) متن  اصلاح  شده  قانون  اساسي  فلسطين  به وسيله  مجلس  قانونگذاري  را در شهر غزه  تأييد و امضا كرد.
مطابق  بند سوم  از اصل  ۴۷ قانون  اساسي  تعديل  شده  فلسطين ، دوره  فعاليت مجلس  قانونگذاري  چهار سال  است  و نمايندگان  از طريق  انتخابات  آزاد و با آراي  مستقيم  مردم  مطابق  قانون  انتخابات  برگزيده  مي شوند.
آخرين  انتخابات  مجلس  قانونگذاري  فلسطين  در سال  ۱۹۹۶ ميلادي(  ۹ سال  پيش) در كرانه  باختري  و باريكه  غزه  و بخشي  از شهر قدس  برگزار شد.
از سوي  ديگر در نشست  مشترك  ميان  جنبش  ملي  آزادي بخش  فلسطين  فتح  و جنبش مقاومت  اسلامي حماس  كه  شنبه  شب  در غزه  برگزار شد دو طرف  توافق  كردند كه كميته  عالي  براي  پيگيري  مسايل  مربوط به  انتخابات  مجلس  قانونگذاري  و نيزطرح  خروج  اسرائيل  از باريكه  غزه  تشكيل  شود.

آيين سوگند رئيس جمهوري جديد قرقيزستان برگزار شد
004920.jpg
بيشكك _ ايرنا: آيين  سوگند قربان  بيك  باقي اف  رئيس  جمهوري  منتخب  قرقيزستان   در ميدان  مركزي  (آلاتاو) بيشكك  پايتخت  اين  كشور برگزار شد.
در اين  آيين  شخصيت هاي  سياسي  كشورهاي  روسيه ، آمريكا، چين ، تركيه ، قزاقستان ، تاجيكستان  و نمايندگان  سازمان هاي  بين المللي  و منطقه اي  شركت داشتند.
در اين  آيين  همچنين  نيروهاي  مسلح  قرقيزستان  اقدام  به  انجام  رژه  نظامي كردند.
برگزاري  آيين  سوگند رئيس  جمهوري  جديد قرقيزستان  در ميان  تدابير امنيتي شديد برگزار شد و گفته  مي شود براي  برگزاري  آن ۲۱ ميليون  صوم   ( يك  دلارآمريكا معادل  ۴۰ صوم ) هزينه  شده  است .
قربان  بيك  باقي اف  دومين  رئيس  جمهوري  قرقيزستان  پس  از كسب  استقلال  اين كشور از شوروي  سابق  در سال  ۱۹۹۱ ميلادي  است .
وي  در پي  فرار عسگرآقايف  رئيس  جمهوري  پيشين  قرقيزستان  در جريان  يك  شورش مردمي در فروردين  ماه  گذشته  كفالت  رياست  جمهوري  اين  كشور را برعهده  گرفت .
باقي اف  كه  تا سال  ۱۹۹۳از مقام هاي  نزديك  به  عسگرآقايف  بشمارمي رفت  بااستعفا از پست  نخست  وزيري  به  صف  مخالفان  رئيس  جمهوري  پيوسته  بود.
باقي اف  در انتخابات  رياست  جمهوري  كه  تيرماه  گذشته  با حضور شش  نامزدبرگزار شد با كسب  بيش  از ۷۹درصد آراء مردم ، به عنوان  رئيس  جمهوري  قرقيزستان برگزيده  شد.
از سوي ديگر به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بيشكك  باقي اف  در اين  مراسم  كه  يك ماه  پس  از پيروزي  وي  در رياست  جمهوري  برگزار شد بر عزم  خود براي ريشه  كن  ساختن  فساد و مبارزه  با اقتصاد در سايه  در قرقيزستان تأكيد كرد و گفت  دستيابي  به  اين  مهم  مستلزم  تشكيل  دولتي  شرافتمندو سالم  است .
رئيس  جمهور جديد قرقيزستان  همچنين  خاطر نشان  ساخت  كشورش  ميدان بازيهاي  ژئوپوليتيك  ديگران  نخواهد شد.
وي  تأكيد كرد قرقيزستان به  منافع  ديگر كشورها احترام  مي گذارد اما منافع  ملي  كشور از بقيه مهم  تر است .
پيشبرد سياست  توسعه  اقتصادي  ريشه  كني  فقر، برقراري  اعتماد عمومي و اميدواري  در جامعه  از ديگر محورهاي  سخنراني  باقي  اف  در مراسم تحليف  رياست  جمهوري  بود.

چهار نظامي ارتش  روسيه  در چچن  كشته  شدند
ايرنا: مقامات  روسيه  اعلام  كردند: در اثر انفجار يك  خودروي  نظامي در چچن  چهار افسر ارتش  اين  كشور كشته  شدند.يك  منبع  اينترنتي  ديروز به  نقل  از خبرگزاري  آلمان  اعلام  كرد: اين حادثه  شنبه  شب  زماني  روي  داد كه  افسران  روسي  براي  انجام   ماموريت خود  در حال  عزيمت  به  يك  روستا در چچن  بودند.
شورشيان  با قرار دادن  يك  بمب  در مسير حركت  خودروي  نظاميان  روس  چهارنفر از آنان  را به  قتل  رساندند.بر اساس  اين  خبر، همچنين  شب  يكشنبه  منزل  يكي  از روستاييان  چچن  از سوي گروهي  از شورشيان  مورد حمله  قرار گرفت .
وزارت  دفاع  روسيه  در تازه ترين  اخبار خود اعلام  كرد: از سال  ۱۹۹۹ تاكنون ۳۴۵۹ سرباز روسي  در چچن  كشته  و ۳۲ نفر نيز مفقودالاثر شده اند.

جمهوري  آذربايجان  بودجه  دفاعي  خود را افزايش  مي دهد
ايرنا: مقامات  جمهوري  آذربايجان  اعلام  كردند كه  اين  كشور بودجه  دفاعي  خود را افزايش  مي دهد.به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  اخبار روسيه ، باكو نگران  انتقال  تجهيزات  نظامي  روسيه  از گرجستان  به  ارمنستان  است .
به  نظر مقامات  نظامي جمهوري  آذربايجان ، احتمال  استقرار اين  تجهيزات  در استان هاي  همجوار با اين  جمهوري  وجود دارد و اين  مساله  مي تواند مشكلات جدي  براي  امنيت  كشور آذربايجان  به  وجود آورد.
به  همين  دليل ، مقامات  باكو كه  از دورنماي  اين  موضوع  نگرانند، اقدامات متناسبي  را انديشيده اند كه  در وهله  نخست ، تجديد نظر در بودجه  نظامي  كشور است .طبق  اطلاعات  رسمي ، هزينه هاي  مربوط به  تقويت  دفاعي  جمهوري  آذربايجان  حدود۵۰ ميليون  دلار افزايش  يافته  و در حال  حاضر به  ۳۰۰ ميليون  دلار رسيده  است .اين  كشور همچنين  گام هاي  مشخصي  براي  برقراري  همكاري هاي  نظامي با ايالات متحده  آمريكا صورت  داده  كه  احتمال  استقرار پايگاه هاي  نظامي آمريكا در خاك جمهوري  آذربايجان  از موارد اين  همكاري  هاست .مطبوعات  باكو معتقدند كه  اين  مساله  در زمان  مذاكرات  المار محمدياروف  وزير امور خارجه  جمهوري  آذربايجان  با مقامات  وزارت  دفاع  آمريكا (پنتاگون )مورد بررسي  قرار گرفت .
دولت  باكو در صورت  موافقت  با استقرار پايگاه هاي  نظامي آمريكا در خاك آذربايجان ، دو مشكل  را در آن واحد حل  خواهد كرد.
از يك  سو، ايجاد موازنه  در مقابل  استقرار نيروهاي  نظامي روسيه  در ارمنستان  و از طرف  ديگر، برقراري  روابط حسنه  با واشنگتن ، به ويژه  در دوران حساس  نزديك  به  انتخابات  است .

سوييس  ازتحويل آدامف  به  ايالات  متحده  خودداري  كرد
ايرنا: دادگاه  عالي  سوييس  اعلام  كرد كه  يوگني  آدامف  وزير سابق  انرژي  اتمي روسيه  را به  آمريكا تحويل  نخواهد داد.به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  اخبار روسيه ، اين  گزارش  حاكي  است كه  آزاد كردن  آدامف  به  قيد ضمانت  نيز توسط دادگاه  عالي  سوييس  رد شد.اين  دادگاه  همزمان  به  دو شكايت  از روسيه  و ايالات  متحده  رسيدگي  كرد.به  نظر قضات  دادگاه ، درخواست  طرف  آمريكايي  فاقد استدلالات  ديپلماتيك  لازم است  به  همين  دليل  از استرداد آدامف  به  آمريكائيان  خودداري  شد.
برآورده  شدن  شكايت  طرف  روسي  نيز با ابهامات  زيادي  روبرو است .
اين  شكايت  در حال  حاضر در دست  بررسي  است  و تا پايان  مراحل  رسيدگي  به پرونده ، وزير سابق  انرژي  اتمي روسيه  در زندان  باقي  خواهد ماند.

تيراندازي به سوي اتوبوس هاي سوري در لبنان
ايرنا: ديروز به  سوي  چهار دستگاه  اتوبوس  مسافربري  سوري  در منطقه  المنيه  واقع  در شمال  لبنان  تيراندازي  شد.
خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) در گزارشي گفت: عمليات  تعرض  به  خودروها و اتوبوس هاي  سوري  درلبنان  كه  به تازگي  رايج  شده ، به  روابط برادرانه  دو كشور آسيب  مي زند.مناسبات  بيروت ، دمشق  از زمان  ترور رفيق  الحريري  نخست وزير پيشين لبنان  در بهمن  ماه  گذشته  رو به  وخامت  گذاشت . برخي  گروه هاي  لبناني ، سوريه را در اين  جنايت  مسئول  دانستند.
برابر گزارشهاي  منتشره  از سوي  منابع  رسمي در سوريه ، در اين  مدت  ۳۸شهروند سوري  در لبنان  به  قتل  رسيدند و صدها تن  نيز مفقود شدند.
سوري ها همچنين  از حمله  تبليغاتي  عليه  خود در رسانه هاي  لبناني  بشدت  خشمگين  هستند.

سفر هياتي از كره شمالي به كره جنوبي
ايسنا: يك هيات از كره شمالي ديروز براي گراميداشت شصتمين سالگرد پايان حكومت استعماري ژاپن بر شبه جزيره كره، وارد كره جنوبي شد.به گزارش خبرگزاري رويتر، اين مراسم چهار روزه مراودات ميان دو كره را برجسته مي كند و اين جشن هاي مشترك در حالي برگزار مي شود كه مذاكرات شش جانبه براي حل بحران هسته اي كره شمالي در تعطيلي سه هفته اي قرار دارد.تدابير امنيتي شديد در فرودگاه بين المللي اينكن محل فرود هواپيماي حامل هيات كره شمالي به كار گرفته شد.باني كي مون، وزير امور خارجه كره جنوبي اظهار داشت: سئول قصد دارد تا با هيات اعزامي از پيونگ يانگ گفت وگو كند تا بدين ترتيب به مذاكرات شش جانبه كمك شود.قرار است هيات كره شمالي از گورستان ملي كره جنوبي كه تعداد زيادي از سربازان اين كشور در آنجا دفن هستند، بازديد كند.
دو كشور بين سال هاي ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ جنگ خونيني با يكديگر داشتند كه در پي آن شبه جزيره كره تقسيم شد.

مقدمه حمله است
ايسنا: كره شمالي مي گويد، تمرينات نظامي مشترك آمريكا و كره جنوبي مقدمه اي براي حمله آمريكا به كره شمالي است.سخنگوي نظامي كره شمالي گفت، اين تمرينات نظامي كه اواخر ماه جاري آغاز خواهد شد، به اين منظور طرح ريزي شده است كه كره شمالي را به ترك برنامه هسته اي خود وادار سازد.قابليت هاي هسته اي كره شمالي مساله اصلي مورد بحث در گفت وگوهاي شش جانبه خلع سلاح بود كه در هفته هاي اخير در پكن انجام شد.عدم توافق بر سر مسائل مختلف موجب شد كه هيات هاي مذاكره كننده، گفت وگوهاي خود را به مدت سه هفته متوقف كنند.

دستگيري ۱۲ عضو ببرهاي تاميل در ارتباط
با ترور وزير امور خارجه سريلانكا
ايسنا: دولت سريلانكا ديروز اعلام كرد: در حمله  شبانه نيروهاي دولتي ۱۲ تن از جدايي طلبان ببرهاي تاميل در ارتباط با ترور وزير امور خارجه اين كشور دستگير شدند.به گزارش آسوشيتدپرس، سخنگوي وزارت دفاع سريلانكا اظهار داشت: اين حمله در داخل و اطراف كلمبو، پايتخت سريلانكا، صورت گرفته است و طي آن ۱۱ مرد و يك زن عضو جدايي طلبان تاميل دستگير شده اند.
لكشمان كاديرگامار، ۷۳ ساله وزير امور خارجه سريلانكا كه خود از اقليت تاميل ها بود جمعه گذشته هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.ارتش، جدايي طلبان ببرهاي تاميل را مسئول اين حمله دانسته؛ اما اين گروه مسئوليت حمله را بر عهده نگرفته است.
پيونگ يانگ: تمرينات مشترك نظامي آمريكا و كره جنوبي

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |