دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۴ - Aug 15, 2005
تا پايان سال
۴۰۰ هزار خودروي فرسوده از رده خارج مي شود
گروه شهري: براساس برنامه هاي از پيش تعيين شده، امسال ۴۰۰ هزار خودروي فرسوده عمومي و شخصي از رده خارج مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در آخرين ديدار خود با خبرنگاران گفت: در سال جاري ۲۰۰ هزار خودروي شخصي كه اعتبار آن از محل تسهيلات و معافيت سود بازرگاني تامين مي شود از رده خارج مي شود.
افزون بر اين، ۱۷ ميليارد تومان اعتبار در بودجه سال ۸۴ براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده تخصيص يافته است كه هفته پيش به تصويب رسيد و اين اعتبار در قالب تسهيلات پرداخت مي شود.به گفته ابتكار، طبق برنامه هاي از پيش تعيين شده دولت، در سال جاري تمهيدات لازم براي از رده خارج كردن ۲۰۰ هزار خودروي فرسوده عمومي شامل اتوبوس، ميني بوس و تاكسي فراهم مي آيد و اين خودروها با هماهنگي وزارت كشور و براساس ضوابط اعلام شده سازمان حفاظت محيط زيست از ناوگان حمل و نقل عمومي حذف مي شوند.
وي با ضروري خواندن بازيافت خودروهاي فرسوده افزود: ايجاد شهرك بازيافت خودروهاي فرسوده از سوي وزارت صنايع پيش بيني شده است كه با راه اندازي اين شهرك، قطعات خودروهاي فرسوده به گونه اي بازيافت مي شود كه در صنايع خودروسازي قابليت استفاده مجدد داشته باشد.
وي همچنين از گشايش بزرگترين موزه تاريخ طبيعي خاورميانه در پارك پرديسان در آينده نزديك خبر داد و افزود: اين موزه كه موزه تاريخ طبيعي ايران عنوان گرفته با ۳۰ هزار مترمربع فضاي مفيد در سه طبقه گنجينه هاي منابع طبيعي را به معرض نمايش مي گذارد و از آن جا كه اين مركز به امكانات مدرن آزمايشگاهي تجهيز مي شود در شمار يكي از پيشرفته ترين مراكز مطالعاتي و تحقيقاتي جهان قرار مي گيرد.

امروز با حضور مديران ارشد شهرداري
۱۴۰ طرح شهري در شمال تهران به بهره برداري مي رسد
گروه شهري: شهردار منطقه يك تهران اعلام كرد: ۱۴۰ طرح عمران شهري امروز طي مراسمي با حضور مديران شهري در شمال تهران به بهره برداري مي رسد.
دكتر محمدرضا بمانيان گفت: اين پروژه ها با هزينه تملك و اجراي بالغ بر ۱۰۰ ميليارد ريال به منظور ساماندهي شبكه راههاي ارتباطي درون شهري، ايمن سازي و استانداردسازي معابر و مسيل ها با احداث مراكز تجاري، ورزشگاه ، ميدان، ديوار و حصار، كانال، پياده رو ها، مراكز اسكان كارگري و تعريض معابر، مرمت، لكه گيري و روكش آسفالت، عمليات زهكشي و جمع آوري آبهاي سطحي، پله بندي، بازسازي و مرمت اماكن مذهبي، آموزشي و فرهنگي اجرا شده است.
وي در زمينه طرح هاي ساماندهي شهري به تعريض و بهسازي خيابان هاي سپند، اشكستان پور، علوي، مرمت و لكه گيري يك هزار متر مربع از پياده روها، مرمت و روكش اساسي آسفالت خيابان هاي دربند، دستواره، مهديزاده، ۱۳ ولنجك، احداث و اجراي ورزشگاه سرداران شهيد، احداث ميدان در تقاطع صالحي _ پگاه، احداث كانال رودخانه دارآباد، نهرسازي خيابان كچويي، ازگل، نياوران، محوطه سازي تپه نور الشهدا اشاره كرد.
بمانيان تصريح كرد: پروژه هاي شهرداري منطقه يك داراي كاركردهاي شهري، منطقه اي و محلي است كه با اتمام و بهره برداري از آنها سرانه هاي خدماتي، ورزشي و فرهنگي منطقه افزايش مي يابد.

نتايج آزمون استخدام ادواري
نتايج نهايي آزمون استخدام ادواري دهه اول شهريور ماه در قالب ارايه كارنامه اعلام مي شود.
دكتر محمد حسين پوركاظمي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اينكه نتايج آزمون استخدام ادواري دهه اول شهريور اعلام مي شود، تصريح كرد: پس از برگزاري جلسه با سازمان مديريت و برنامه ريزي، تصميمات سازمان سنجش براي تنظيم و تحويل كارنامه داوطلبان اتخاذ شد.
وي با اشاره به تغييرات كارنامه داوطلبان آزمون امسال نسبت به سالهاي گذشته، خاطرنشان كرد: امسال بر اساس نتايج بخشي از تستهاي آزمون، علايق افراد سنجيده شده و در كارنامه درج مي شود.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران:
احتمال انتخاب شهردار تهران خارج
از مجموعه مديريت شهرداري افزايش يافت
خبرگزاري فارس: رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران گفت: در صورت آغاز به كار آقاي سعيدلو به عنوان وزير نفت و عدم انتخاب گزينه مناسب، احتمال انتخاب سرپرست جديد براي شهرداري تهران وجود دارد.
نادر شريعتمداري اظهارات فوق را مجموع نتايج حاصل از جلسه روز سه شنبه هفته گذشته عنوان كرد و درخصوص امكان انتخاب شهردار طي هفته جاري گفت: با توجه به اهميت مسئله و ضرورت انتخاب فردي قوي و كارآمد براي مديريت شهر تهران گمان نمي كنم كه طي روزهاي آتي به نتيجه اي برسيم.
وي تأكيد كرد: تهران به شهرداري نياز دارد كه همچون يك وزير كارآمد و قوي باشد و با توجه به اين كه ۳ عضو كانديد شورا به صورت غيررسمي از كانديداتوري خود انصراف داده اند و درمورد ۲ مدير شهرداري نيز به نتيجه اي نرسيده ايم ،از اين رو مبناي انتخاب شهردار از ميان گزينه هاي بيرون از مجموعه مديريت شهري مورد توجه قرار گرفته است.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سئوال كه در صورت كسب راي اعتماد توسط سعيدلو سرپرست فعلي شهرداري تهران به عنوان وزير نفت از مجلس، آيا سرپرست ديگري براي شهرداري انتخاب خواهيد كرد، گفت: تلاش خواهيم كرد در مدت زمان كوتاهي شهردار تهران را انتخاب كنيم اما در صورت به نتيجه نرسيدن، احتمال انتخاب سرپرست جديد وجود دارد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به درگيرشدن سرپرست فعلي شهرداري تهران براي ارائه برنامه هاي خود براي احزار وزارت نفت به مجلس، اداره شهر و كارهاي شهرداري چه وضعيتي پيدا خواهد كرد، گفت: آقاي سعيدلو سمت سرپرستي را با تمام مسئوليتهاي آن پذيرفته اند.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران درخصوص تعداد گزينه هاي جديد انتخاب شده، تصريح كرد: هنوز بحث جدي در اين زمينه نشده است اما اعضا در حال رايزني هستند.

براي نخستين بار در كشور اتفاق مي افتد
برپايي ايستگاه هاي فرهنگي «كاغذ زباله نيست»
004872.jpg
گروه شهري: از ديروز تا آخر شهريور ماه امسال هر ده روز يكبار ميادين فرهنگ، ولي عصر، انقلاب و... (حوزه منطقه ۶) با برپايي ايستگاه هاي فرهنگي با محوريت موضوع «كاغذ زباله نيست» و ارائه انواع بروشورها، آموزش چهره به چهره و پخش فيلم شهروندان را نسبت به امر بازيافت، حفظ محيط زيست و مشاركت در اين امر و چگونگي روند آن ترغيب مي سازند.
به گزارش خبرنگار ما اين ايستگاه ها با اجراي برنامه هاي متنوع آموزشي، در راستاي اعتدال فرهنگ و نهادينه كردن اهميت مسئله بازيافت به ويژه در ميان جوانان و نوجوانان كه قشر عظيم مصرف كنندگان كاغذ به شمار مي روند گام برمي دارد.
بنابراين گزارش همچنين دانش آموزان مي توانند در ازاي ارائه كاغذهاي باطله و دفترها و كتاب هاي مستعمل خود به اين ايستگاه ها كتاب و لوازم تحرير و بازي هاي فكري و كارت اشتراك اينترنت دريافت نمايند. مهندس فرجي شهردار منطقه ۶ در اين باره ضمن اشاره به ابتكاري بودن طرح برپايي ايستگاه هاي بازيافت در منطقه ۶ كه برخوردار از گسترده ترين بافت اداري در كشور و متعاقب آن توليد كاغذ باطله است افزود: بازيافت نوعي صرفه جويي و بازگشت آن دسته از سرمايه هاي ملي به شمار مي آيد كه پيش از اين مي توانست از دست رفته قلمداد شود .بنابراين بازيافت سالانه ميليون ها تن كاغذ باطله و ساير مواد كاغذي نه تنها موجب كاهش بار مالي و كمك به بنيه اقتصادي كشور و سبد خانوار است كه فرهنگ مصرف گرايي بي رويه را نيز كمرنگ و به حفظ محيط زيست كمك مي كند.

تخفيف گمرك به خودروسازان
بابت خودروهاي فرسوده آغاز شد
گروه اقتصادي: مديركل واردات گمرك ايران اعلام كرد: تخفيف در حقوق ورودي واردات قطعات خودرو به شركت هاي خودروسازي داخلي كه سال گذشته در طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده مشاركت كرده اند، آغاز شده است.
ناصر كرماني گفت: براساس مصوبه هيأت وزيران در سال ۱۳۸۳ گمرك ايران موظف شده است به ازاي هر خودروي فرسوده از رده خارج شده، پلاك سفيد ۱۵ ميليون ريال و پلاك قرمز ۳۰ ميليون ريال به شركت هاي سازنده خودرو در واردات قطعات خودرو تخفيف دهد.
وي افزود: سال قبل شركت هاي سايپا و ايران خودرو قرار بود هركدام ۹ هزار و ۷۵۰ دستگاه و شركت بهمن ۵۰۰ دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج كنند كه تنها بخشي از اين تعداد خودرو از رده خارج شد و بر همين اساس گمرك آمادگي دارد برابر مصوبه هيأت وزيران به شركت هاي توليدكننده خودرو معادل تعداد خودرويي كه در سال ۸۳ از رده خارج كردند، براي واردات قطعات خودرو به آنها تخفيف در حقوق ورودي بدهد.
وي افزود: روش كار بدين صورت است كه شركت هاي خودروساز فعال در طرح خودروهاي فرسوده ،اسناد و مدارك خودروها را از صاحبانشان دريافت و به نيروي انتظامي تحويل مي دهند كه اين نيرو خودروهاي فرسوده را با اسناد و مدارك ارائه شده تطبيق مي دهد و پس از حصول اطمينان از صحت مدارك ارائه شده مراتب را به گمرك اعلام مي كند و گمرك نيز بر اين اساس و به ازاي هر خودروي از رده خارج شده در سال ۱۳۸۳ به شركت هاي سازنده خودرو در واردات قطعات خودرو تخفيف در سود بازرگاني مي دهد.
مديركل واردات گمرك تأكيد كرد: اعمال تخفيف حقوق ورودي درمورد خودروهاي خارج شده از چرخه حمل و نقل منوط به صدور گواهي تأييد نيروي انتظامي است.

مركز بازديد محيط زيست تهران
004875.jpg
گروه شهري: سومين مركز بازديدكنندگان محيط زيست استان تهران ديروز صبح با حضور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گشايش يافت.
در اين مركز كه در لواسانات و در نقطه حفاظت شده ورجين واقع شده، بازديدكنندگان و علاقه مندان با مسائل زيست محيطي آشنا مي شوند. افزون بر آن، كارشناسان محيط زيست، اطلاعاتي درباره گذشته منطقه و وضعيت بيولوژيك آن در اختيار مخاطبان قرار مي دهند.منطقه ورجين كه از سال ۱۱۷۴ تحت قرق دربار بوده براساس مصوبه اي در سال ۱۳۶۱ رسما به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام گرديد.
در اين منطقه ۶۰۰ گونه گياهي، ۱۱۱ گونه پرنده، ۲۷ گونه پستاندار و ۷ گونه آبزي وجود دارد كه بسياري از اين گونه ها منحصر به ايران مي باشد.

وبلاگ محله فدك
004863.jpg
خانه فرهنگ فدك با هدف استفاده از راهكارها و ابزارهاي نوين ارتباطي و به منظور كسب اطلاعات، پيشنهادات، نقطه نظرات و طرح هاي علمي و عملي ساكنين محله فدك به خصوص جوانان، انديشمندان، فرهنگيان و صاحبان فكر و انديشه نخستين وبلاگ محله فدك را تشكيل مي دهد.
امير اسماعيلي ، رئيس خانه فرهنگ فدك با اعلام خبر فوق افزود: در اين وبلاگ عموم اهالي محله فدك مي توانند نظرات خود را درباره فعاليت هاي در حال اجرا و برنامه هاي قابل اجرا در جهت افزايش آگاهي هاي عمومي و ارتقاي فرهنگ اسلامي و ميهني و گسترش فرهنگ عمومي درج نمايند.

سالمندان با ارائه كارت منزلت رايگان سينما مي روند
004866.jpg
مجري طرح جامع گنجينه ها با بيان اينكه شهروندان ارشد ( سالمندان ) مي توانند با ارائه كارت منزلت از تمام سينماهاي شهر تهران به صورت رايگان استفاده كنند، گفت: پيش بيني شده ۵۰۰ هزار سالمند تهراني بالاي ۶۵ سال ظرف سه سال آينده تحت پوشش طرح كارت منزلت قرار بگيرند.اكرم شاهرخي گفت: در ابتداي آغاز طرح، شهرونداني كه كارت منزلت را دريافت مي كردند مي توانستند از كليه خدمات تفريحي و رفاهي شهرداري از جمله اتوبوس، مترو، اماكن ورزشي و تفريحي تحت پوشش، كتابخانه ها و همچنين تمام خدمات فرهنگسراها، بطور رايگان استفاده كنند كه از اين پس سينماهاي تهران نيز به اين طرح اضافه شده اند.

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك اعلام كرد :
طرح پاركبان همه خيابانهاي تهران
را تحت پوشش مي گيرد
004869.jpg
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به رضايت ۷۲ درصدي شهروندان از اجراي طرح پاركبان و تمايل به تداوم يافتن اين طرح در نظرسنجي هاي صورت گرفته ، از ايجاد ۸۹۰۰ فضاي پارك جديد با اجراي طرح توسعه پاركبان در سال جاري خبرداد و گفت : امسال در اولويت نخست ، تمام خيابانهاي اصلي شهر تهران تحت پوشش طرح پاركبان خواهد رفت.
كامران حاج نصراللهي با اعلام اين خبر افزود : اجراي طرح پاركبان از ابتداي تيرماه سال گذشته در پي مصوبه شوراي شهر تهران و نيروي انتظامي در ۱۷ محل و با تحت پوشش قرار دادن ۲۹۰۰ فضاي پارك در خيابانهاي ايران زمين ، بلوار فرحزادي ، وليعصر(عج) ، جمهوري ، بلوار آفريقا ، شريعتي ، كارگر ، سيد جمال الدين اسدآبادي ، شهرآرا و شهيد خدامي آغاز گرديد و قرار شد پس از مدتي سازمان حمل و نقل و ترافيك نتيجه اجراي اين طرح را در قالب يك نظرسنجي از شهروندان به انضمام پيشنهادات خود به شوراي اسلامي شهر ارائه كند .
حاج نصراللهي با تاكيد بر اينكه در سال جاري خيابانهاي اصلي شهر تهران تحت پوشش طرح پاركبان خواهد رفت ، تصريح كرد : امسال در پي مصوبه اخير شوراي اسلامي شهر تهران، طرح پاركبان با توجه به مطالعات صورت گرفته در خصوص مكان يابي براي خيابانها و معابر مورد نياز اجراي اين طرح ، سه اولويت براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شده كه اولويت نخست آن امسال اجرايي خواهد شد و در اين راستا به ميزان ۸۹۰۰ فضاي پارك جديد ايجاد مي شود كه با ۲۹۰۰ فضاي پارك قبلي در مجموع ۱۲ هزار فضاي پارك را شامل مي شود ، كه خوشبختانه طرح كاملا مطالعاتي و جاافتاده است و مرحله دوم توسعه آن، هيچگونه هزينه اي را براي شهرداري تهران به همراه نخواهد داشت .
وي همچنين از اجراي آزمايشي مكانيزه كردن صدور قبض پاركبان در محدوده ايران زمين در مرحله نخست با گذاشتن ۱۰ دستگاه صدور قبض پاركبان در اين محدوده خبرداد .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |