دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۴
فرهنگ
Front Page

نمايشگاهي نه چندان جدي
002328.jpg
احسان موسويان
مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران در ابداعي تازه در روز جمعه ۱۰ تيرماه با قبول پيشنهادي از رياست انجمن دوستداران يادگارهاي فرهنگي(۱) بخشي از تاريخ صاحبقرانيه را در قالب نمايش، به بازديدكنندگان ارائه كرد، اما آنچه به نمايش درآمد نه بخشي از تاريخ سياسي- فرهنگي صاحبقرانيه، كه هجوي از تاريخ بود.
وقتي دوستي كه پس از سال ها دوري از وطن و بازگشت به ايران درخواست كرد تا ديداري از جاذبه هاي فرهنگي- تاريخي شهرمان داشته باشيم بي درنگ پذيرفتم. ديدار از محله هاي دوران كودكي، بازار، ميدان ارك و كاخ گلستان، پارك شهر، موزه ملي ايران، ديدني هاي خيابان سي تير، دربند، توچال همه و همه گشتي در پس كوچه هاي نوجواني و جواني با همه خاطرات تلخ و شيرينش بود. اما آرزوي بازديد از كاخ نياوران در جمعه ۱۰ تيرماه كاملاً تلخ بود. در اين روز براي ديدار از اين مجموعه و به ويژه كاخ صاحبقرانيه راهي نياوران شديم.
بناهاي مجموعه، آرامش محيط، صداي نسيم و پرندگاني كه در درخت ها لانه كرده بودند، آبهاي روان چشمه مجموعه، درختان سر به فلك كشيده ناخودآگاه تو را به جست وجويي در تاريخ وا مي دارد.
از ميدان نياوران كه بالا مي روي، پس از گذر از نرده هاي باغ قديمي نياوران عمارت دو طبقه صاحبقرانيه با معماري زيبا و خاطراتي از هنر و فرهنگ هنرمندان دوره قاجار آدمي را به خود مي خواند.گوشه و كنار اين كاخ با تصاوير، معماري و عكس هاي آويخته بر در و ديوارش بيانگر خاموشي صداي تاريخ نهفته در اين مجموعه است. تصوير ميرزا تقي خان اميركبير، تابلوهاي عبدالله نقاش با نام صف سلام فتحعلي شاه در طبقه دوم، اتاق هاي اسناد كاخ در طبقه اول شامل اسناد و عكس هاي قديمي دوره قاجار از جمله عكس هايي كه ناصرالدين شاه خود عكاس آنها بوده است، عكس هايي از مراسم رسمي و مذهبي گوياي تاريخي اين بخش از مجموعه نياوران است.
وسايل مظفرالدين شاه و اسناد دوران حكومت وي، تصوير فرمان مشروطه، تابلوي فتح تهران، اتاق جنگ، تالار جهان نما كه در دوران پهلوي براي ديدارهاي رسمي مورد استفاده قرار مي گرفته است تو را به تورق تاريخ فرا مي خواند. اين تالار همان تالاري است كه بخشي از مذاكرات دكتر مصدق با شركت هاي نفت انگليس در جريان ملي شدن نفت در آن صورت گرفته است.
اتاقي مملو از مدال ها و نشان ها و سلاح هاي سرد و گرم، مجموعه اي از عكس هاي سران وقت كشورهاي مختلف با امضاي خودسران و نهايتاً حوضخانه با نقاشي زيبا و بديع كمال الملك از حوضخانه كه بي اختيار شعر آفتاب آمد دليل آفتاب را تداعي مي كند بي هيچ تغيير شاخصي.
نقاشي هاي قاجاري، نقش برجسته مرمري داستان شيخ صنعان، كالسكه و كجاوه ناصرالدين شاه و مظفرالدين شاه، كرسي خانه با اشعاري بر ديوارهاي نقش دار آن، اتاق بازي با مجموعه اي از آثار چوبي منقوش، آثار هنري شامل تابلوهاي سوخت معرق و منبت از ميرزا آقا امامي و تابلوهايي از استادان معاصر نگارگري همچون محمود فرشچيان و... آنقدر گويا هست كه اگر توضيحي نباشد مدت ها نگاهت را مات و مبهوت نمايد. در كنار زيبايي ها فريادي از سوي تالار آيينه تو را از كتاب تاريخي كه در ذهنت ورق مي زدي بيرون مي كشد آنقدر سريع كه حتي كمي وحشت زده مي شوي. فردي ملبس به پوشش دوره قاجار كه ظاهراً ناصرالدين شاه سلطان صاحبقران است بر تالار آيينه قدم مي گذارد و فرياد مي زند چه خبر است؟ مات مي ماني واقعاً اينجا چه خبر است؟
ظاهراً قرار شده است در اين كاخ موزه قسمتي از وقايع تاريخي به نمايش گذاشته شود. زمان اين نمايش ها به اندازه يك بازديد از كاخ صاحبقرانيه در نظر گرفته شده است. گفته مي شد جلوه هايي از زندگي ناصرالدين شاه در قالب بازي هاي نمايشي به تماشا گذاشته شده است. اما هر چه مانديم جز ديدار ناصرالدين شاه در حرمسرا با زنان حرم آن هم در فضاي زيباي حوضخانه با غيبت پرخاش گرايانه ۶ تا ۷ تن از زنان از امين اقدس همسر موقت و مورد علاقه شاه در خصوص پوشش او كه به تقليد از فرنگيان صورت مي گيرد و نيز قصد سفر وي براي درد چشمش به آن سوي مرزها و سؤال و جواب ناصرالدين شاه از كريم شيره اي از پزشكان موجود در ايران و... كه سرانجام در تالار جهان نما پايان مي يابد چيزي نديديم بي هيچ عبرت تاريخي.
اين كه اين گونه نمايش ها چگونه مردم را به بازديد از موزه ها ترغيب خواهد كرد موضوعي است كه نياز به بررسي دارد. شخصي كه قدم به موزه و يا هر مكان تاريخي مي گذارد براساس بينش و تصميم گيري قبلي است و قطعاً يك نمايش صرف نمي تواند عاملي براي بازديد باشد. ترغيب و تشويق آحاد ملت به ديدار از هويت هاي ملي- فرهنگي و تاريخي نياز به بستر سازي فرهنگي با برنامه ريزي هاي بلند مدت را مي طلبد و نمايش هايي از اين دست نيز حتي اگر جز برنامه هاي پيشنهادي باشد بايد با تعمق و تدبر بيشتري انتخاب شوند.
002331.jpg
محل فعلي كاخ نياوران نيزاري در نزديكي يكي از روستاهاي شميران به مساحت ۱۲ هكتار بود كه نخستين بار از سوي فتحعلي شاه قاجار جهت باغ ييلاقي در نظر گرفته شد و وي دستور ساخت كوشكي در آن را داد. بعدها در زمان محمد شاه فرزند وي عمارتي كوچك و پس از وي ناصرالدين شاه به معمار خود حاجب الدوله دستور ساخت كاخي با طرح نو در آن را مي دهد. از آنجا كه اين كاخ پس از قرن نخستين پادشاهي ناصرالدين شاه (در آن زمان هر سي سال يك قرن محسوب مي شد) آماده بهره برداري مي شود به دستور ناصرالدين شاه صاحبقرانيه ناميده مي شود.
اين كاخ زير مجموعه هاي بسيار داشته كه در فصل تابستان مورد استفاده زنان حرم بوده است. اجراي نمايش هجوي اين گونه در كاخي كه خاطراتي به مراتب به يادماندني و شيرين تر از اين را در ذهن خود دارد به بازي گرفتن شعور ملتي است كه هماره بزرگ مردان و شيرزناني براي ساختن تاريخ در دامان خود پرورده است.
صاحبقرانيه در تاريخ پر تنش حكومت مظفرالدين شاه اتفاقات سياسي بسياري را شاهد بوده است. از جمله قيام مشروطيت در ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ كه روزي خاطره انگيز در تاريخ معاصر ايران است زيرا با امضاي فرمان مشروطيت ايران صاحب مجلس مي شود. در اين روز اين كاخ ميزبان شاهي بود تا فرمان مشروطيت را پس از زد وخورد و درگيري هاي بسيار امضا نمايد.
اين بنا محلي بوده كه مجلس شورا سه روز در هفته در همين عمارت تشكيل جلسه مي داده است. اجراي مراسم خاص عاشورا، عيد نوروز، رمضان مانند سلام عيد فطر، عيد قربان، مذاكرات دكتر مصدق با شركت هاي انگليسي در جريان ملي شدن نفت و فتح تهران از جمله وقايع و رويدادهايي است كه در اين محل رخ داده است.
در آن روزها كه قلم دست گرفته بودم تا شرح ماوقع را در قالب گزارشي ارائه نمايم مصاحبه آقاي نوروزي كارگردان و نويسنده متن نمايشنامه به نقل از ميراث خبر به چشمم خورد. ايشان از سكون وحشتناك داخل موزه ها ياد كرده و بازديد از موزه ها را فراتر از معرفي شيء و يك راهنما برشمرده و از نبود شرايطي كه بتوان بازديد از موزه ها را از اين شكل خارج كرد اظهار تأسف كرده اند.
اين كه موزه ها فراتر از معرفي شيء و راهنماست با ايشان هم عقيده ام؛زيرا اشياي به نمايش درآمده در موزه ها بيانگر بخشي از هويت ملي، ميهني و تاريخي هر ملتي است. از اين رو، هويت تاريخي ملتي با نام ايران كه همواره با شجاعت، شهامت و خردمندي حتي فرهنگ غارتگران و اشغالگراني همچون مغول را در خود حل كرده است، به طور يقين نمايشي بيانگر عظمت تاريخي اش را مي طلبد نه هجو تاريخ آن هم با صحنه اي از برخورد شاه قاجار با زنان حرمش درخصوص يكي از زنان موقت وي كه به گفته آقاي نوروزي از منابعي مانند خاطرات اعتماد السلطنه، خاطرات سياسي اعتمادالدوله شرح رجال سياسي مهدي بامداد و... گردآوري شده است.
آقاي نوروزي در مصاحبه ياد شده داستان هاي كريم شيره اي، حكايت هاي حرمسرا و تبادل اطلاعات بين ناصرالدين شاه و درباريان را داستان هاي شيرين برمي شمرد كه مي تواند بازديدكنندگان را جذب كند. نامبرده عهد ناصري را جهت به اجرا در آوردن نمايش هايي كه به آن اشاره شد، مناسب دانسته و آن را از عهد مظفري و دوره هاي ديگر كه متأثر از سياست بوده اند، جدا كرده است. اما آنچه تاريخ را مي سازد فرهنگ، سياست، وقايع اجتماعي سرنوشت ساز است نه داستان هاي اندروني شاهان. هرچند كم نبوده اند زنان اندروني كه توانستند تاريخ را دگرگون كنند نظير وقايع نهضت تنباكو و يا شديدتر دسيسه هاي مهد عليا در دوره ناصري در دوره صدارت ميرزا تقي خان اميركبير كه سرانجام به قتل وي منجر مي شود.

همايش ها و سمينارها

هشتمين همايش كامپيوتر و نقش آن در آموزش (CATE2005)
۱- تاريخ برگزاري: ۳۱- ۲۹ آگوست ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: جزاير اروبا واقع در آمريكاي جنوبي/ ادانجستاد
۳- پست الكترونيكي: Jaimie@iasted.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.iasted.org/conferences/2005/aruba/c470.htm
۵- نيم نگاه: همايش با هدف بحث و گفتگو در زمينه تكنولوژي آموزش و آموزش هاي پايه در كامپيوتر، استفاده از ابزارآلات و روش هاي جديد آموزش، آموزش هاي گروهي و تأثير آن بر روند آموزش، طراحي كتابخانه هاي ديجيتالي و استفاده از كتابخانه ها، تكنولوژي  انتقال اطلاعات، تداخل عمل بين آموزش و عقايد سنتي، ارتباط انسان و كامپيوتر، آموزش سيستم هاي مديريتي، آموزش و فراگيري پويا و قابل انتقال، ارتباطات اينترنتي و تأثير آن بر آموزش، اطلاعات و شيوه هاي صحيح جمع آوري اطلاعات با كامپيوتر، لغت نامه ها و دايره المعارف هاي اينترنتي و چند زبانه و نقش آنها در تسهيل آموزش، آموزش علوم سخت افزار و نرم افزار، آموزش علوم سخت افزار و نرم افزار به رده سني خاص چون دانش آموزان، آموزش كامپيوتر به معلولان ذهني، كامپيوتر و جايگاه آن در دانشگاه ها، شيوه هاي حفظ امنيت سيستم هاي مخابراتي به ويژه كامپيوتر به عنوان منبع اطلاع رساني و... برگزار مي شود.
چهل و دومين همايش تكنولوژي نفت خام
۱- تاريخ برگزاري: ۱۲-۱۱ اكتبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: اسلووني/ براتيسلاوا
۳- پست الكترونيكي:
yozef.mikulec@Vurup.sk
۴- صفحه الكترونيكي:www.Vurup.sk/ipc
۵- نيم نگاه: همايش با محور بحث و گفتگو در زمينه شيمي نفت خام، گاز طبيعي، صنعت شيمي نفت خام، روش هاي پيشگيري از استفاده بي رويه از منابع فسيلي برگزار مي شود. از زير گروه هاي محورهاي اصلي مي توان به افزايش قيمت در فراوري نفت خام، كيفيت بنزين و استفاده در خودروها، نفت خام و نقش ارتباطي آن ميان كشورها، شيوه هاي استخراج اولفين ها، تكنولوژي ساخت كارخانه هاي توليد اتيلن از ابتدا تا انتها. سوخت هاي قابل بازيافت، تكنولوژي تبديل توليدات گازي به سوخت مايع و سوخت هاي شيميايي، پيشرفت هاي انجام شده در تكنولوژي  نفت خام، تحول در توليد فرآورده هاي نفتي و بازاريابي، چالش هاي موجود در توليد سوخت هاي زيستي، محيط زيست و محافظت از آن در مقابل سوخت هاي فسيلي، قواعد و اصول توليد محصولات شيميايي از گاز طبيعي، سوخت هاي هيدروژني و سلول هاي توليد انرژي، شيوه هاي حفظ امنيت كارخانه هاي توليد اتيلن، تكنولوژي توليد سوخت سبز، سيستم هاي مديريت محيط زيست و حفظ امنيت محيط زيست، منابع انساني و نقش آنها در توليدات صنعتي از نفت خام و... اشاره كرد.
مهتاب خسروشاهي

بازار فرهنگ

تجلي جلال و جمال منتشر شد
كتاب تجلي جلال و جمال نوشته محمود شاهرخي (جذبه)، از مجموعه كتاب هاي ادبيات آ ييني، كاري از مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري، توسط  انتشارات سوره مهر منتشر شد.
اين كتاب در عناويني چون: وصف رخساره خورشيد، فيض حضور، آينه جلال، كيمياي مراد، سفينه نجات و... به بررسي صفات، فضائل و كمالات امام حسين عليه السلام مي پردازد كه به گفته مؤلف:
بر  آستان تو مشكل توان رسيدن آري
عروج بر فلك سروري به دشواري است
در «خود چه آيتي» چنين آمده است: عزت و بزرگي از آن خداست اما برخي برگزيده و مقرب در گاه اويند و در عزت و شكوه چنانند كه در اين خصالشان مي توان، به روشني نظاره گر عزت خدايي بود و حسين عليه السلام مظهر كامل اين عزت است:
كرد اندر ساحت ميدان ظهور
مظهر آيت الله نور
در سخن شد آيت كبراي حق
شد نواي حق بلند از ناي حق
اين كتاب در ۶۳ صفحه، در قطع رقعي، به شمارگان ۲۲۰۰ نسخه و با قيمت ۶۰۰ تومان به بازار كتاب عرضه شده است.
002325.jpg
فصل غزل
«جهان غبار آلوده است و گام هاي زمان طربناك، .. و چشم شب خيره، ناداري و دارايي در آميزش و زاده شان خلاقيت و فساد،
اما همچنان،
گل شور مي آورد و در آغوش نسيم نجوا مي كند:
غزل هنوز زنده است.»
آنچه خوانديد مدخلي بود تفكر برانگيز از كتاب شعر «فصل غزل» سروده حسين معياري فارغ التحصيل كارشناسي ارشد رشته زبان و ادبيات فارسي و دبير دبيرستان هاي تهران.
ذهن و زبان پرشور، آدمي را وا مي دارد تا
گاه به گاه از خور و خواب دست شسته و در گوشه اي خلوت به ذوقيات خويشتن بپردازد، آنچه كه وديعه آسماني است.
به لبانش گل زيباي سخن پنهان است
در دو چشمش شبح شادي و غم عريان است ...
و در اين بيت ها آنچه به چشم مي آيد، از دل برآمده هاي يك عاشق و يك شاعر است:
عشق، آواي خوش پيوستگي است
راز رؤياگونه ي دلبستگي است...
و پيام واپسين او چنين است:
در نشيب عالم انديشه، ره گم گرده اي
از زمان دل برده اي و نقش خود آورده اي...
و اين چنين است كه نجوا مي كند غزل هنوز زنده است.
فصل غزل، در ۸۶ صفحه  ، به قيمت هزار تومان و توسط نشر روزگار به چاپ رسيده است.

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   فرهنگ   |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |