دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۴
مروري بر فيلمهاي فصل تابستان سينماي جهان
فصل قهرمانان افسانه اي
002346.jpg
حميدرضا زاهدي
فصل سينماي نوجوانان در آمريكا همه ساله در تابستان آغاز مي شود و كمپاني هاي فيلمسازي با در نظر گرفتن محدوده سني مخاطب، محصولاتي را به بازار عرضه مي كنند كه براي اين قشر سني جذاب باشد و محدوديتهاي نمايش هم براي آنان نداشته باشد.
در اين ميان ساختن فيلمهايي براساس شخصيتهاي مجلات مصور (كميك استريپ) با توجه به فناوري هاي امروزي، به ايجاد مجموعه هايي از فيلمها ختم شده است كه مخاطبان پيشاپيش با آنها آشنايي دارند و از طريق مجله هاي ماهانه آنها را مي شناسند و تقريباً فروش گيشه آنها از پيش مشخص و تضمين شده است.
دو شركت بزرگ انتشاراتي «مارول» و «دي سي» ، طي ساليان نيمه دوم قرن بيستم با خلق شخصيتهايي كه معجوني از انواع شگفتي ها بودند، موفق به جذب ميليونها مخاطب در سراسر جهان شدند. تيپ شخصيتهايي كه توسط كمپاني مارول خلق شده است، عمدتاً كاراكترهايي را در برمي گيرد كه كمتر وجهه اجتماعي دارند و حتي گاهي منشاء ترس و بيم و هراس اجتماعي هم به حساب مي آيند، اما درواقع آنان شخصيتهايي خدمتگزار هستند كه از توان خود در خدمت به جامعه بهره مي گيرند. شخصيتهايي مانند «هالك»،«مرد عنكبوتي»، «پانيشر» ، «مردان ايكس»و... شخصيتهايي هستند كه با وجود خدماتي كه به جامعه مي كنند،نيك پنداشته نمي شوند و حتي گاهي از سوي پليس تحت تعقيب هم قرار مي گيرند. كاراكترهاي مجلات مارول عمدتاً از منابع اساطيري و داستانهاي عهد عتيق نشانه هايي را با خود دارند. همين وجوه اساطيري سبب مي شود كه توانايي هاي خاصي در وجود اين افراد به وديعت گذاشته شود.
در مقابل اين خط داستان پردازي، مجلات انتشارات دي سي، شخصيتهايي را مطرح مي كنند كه جامعه با رويكرد مثبتي به آنها مي نگرد. شخصيتي مانند بتمن پياپي از سوي پليس براي مبارزه با پلشتي ها طلبيده مي شود. يا سوپرمن به اسطوره ملي بدل مي شود. كاراكترهاي اين شخصيت ها عمدتاًَ ساده ترند و خط داستاني مستقيم تري را دنبال مي كنند.قهرمانان اين داستانها محبوبيت خود را از رويكرد اجتماعي خويش مي گيرند.
در بازسازي سينمايي شخصيت هاي مجلات كميك استريپ، يك وجه همواره باعث شده است كه اين شخصيت ها در عرصه سينمايي بدرخشند يا شكست بخورند و آن دور بودن يا نزديكي كاراكتر سينمايي با كاراكتر مجلات كميكس از يكسو و بازسازي درست شخصيتها و داستان با تكنولوژي مناسب بوده است.
در نمونه سينمايي مجلات كمپاني دي سي،شخصيتي مانند سوپرمن كه به يك اسطوره ملي بدل شده است، يا شخصيتي مانند فلاش كه محبوبيت زيادي دارد، نتوانستند در سينما بدرخشند و فروش مورد انتظار را تحقق بخشند.
همين موضوع در مورد شخصيتهايي مانند «كاپيتان آمريكا» و «هالك» هم صادق است كه با وجود درخشش داستانهاي مجله اي آنها، در سينما توفيق لازم به دست نيامد.
تاكنون در ساختن فيلمهاي بتمن تلاشهاي زيادي صورت گرفته است اما تابستان امسال «آغاز بتمن» شوري ديگر برانگيخت و باعث شد بار ديگر اسطوره شواليه سياهپوش سينماهاي آمريكا را به تسخير درآورد. همزمان فيلم فانتاستيك فور كه يكي از محبوبترين كميك استريپهاي آمريكاست، به بازار عرضه شد و اين هر دو به رقابت با بازسازي يك ساينس فيكشن كلاسيك اثر اچ جي ولز پرداختند.
002343.jpg
فانتاستيك فور
در سال ۱۹۶۳ استن لي و جك كربي خط تازه اي از ايجاد شخصيتهاي داستاني را در پيش گرفتند كه براي نخستين بار هويتي پنهان نداشتند. اين گروه قهرمان فانتاستيك فور نام گرفت.
فيلم فانتاستيك فور به تعبيري به لحاظ كاركرد شخصيتها با فيلم زيباي «باورنكردني ها» قرابتي اساسي دارد. در هر دو فيلم توانمندي شخصيتها نزديك است و جامعه آنها را مي شناسد. به تعبير بهتر، قهرمانان اين دو داستان وجه مخفي ندارند و از سوي جامعه شناخته شده اند. در مجله كميكس، داستان از جايي شروع مي شود كه پروفسور ريد ريچاردز يك هواپيماي جنگي را مي دزدد و به همراه بن گريم، يك خلبان هواپيماي آزمايشي، سواستورم و برادرش جاني استورم در بازگشت به جو زمين تحت تأثير مسموميت ناشي از تابش اشعه دگرگون مي شوند.
آنها تحت تأثير اين شرايط نيروي واحدي پيدا مي كنند و هر يك تكميل كننده ديگري است. پس از چند شماره يك شخصيت منفي به داستان اضافه مي شود كه بعدها معلوم مي شود همكلاسي دوره دانشگاه ريدريچاردز است. نام شخصيت منفي دكتر ويكتور وان دوم است. در فيلم اما ماجراي همراهي سو و جاني استورم با ريدريچاردز و بن تغيير كرده است. در فيلم چهار شخصيت اصلي بر سفينه سوار مي شوند و به جو كره زمين مي روند تا يك توفان ستاره اي مرموز را كه به سوي زمين مي آيد مورد مطالعه قرار دهند. سفينه آنها مجهز به يك سپر حفاظتي است كه مسافران را از تهديد تأثيرات مخرب اين توفان محافظت كند. اما توفان پيش مي آيد و سفينه را دربرمي گيرد و همين داستان باعث تغييراتي در بدن و توانايي هاي افراد آن مي شود.
آنها در بازگشت متوجه مي شوند كه بدن فرمانده سفينه (ريدريچاردز با بازي لون گارفيلد) دچار تغييري شده است كه هم شكل پذير شده است و هم مي تواند كش بيايد. بن گريم (با بازي مايكل چيكليس) توان فوق العاده اي مي يابد و بدنش هم شبيه سنگ مي شود. سو استورم (با بازي جسيكا آلبا) توان نامرئي كردن خويش را مي يابد و برادرش جاني استورم (با بازي كريس ايوانز) بدن خارق العاده اي مي يابد كه مي تواند آتش برافروزد و حرارتي فوق العاده بيابد.
اين فيلم با توجه به جلوه هاي فوق العاده و تكنيكي بصري به يك كار جذاب بدل شده است، اما به لحاظ كارگرداني و فيلمنامه چيز تازه اي ارائه نمي دهد. فيلم با پرهيز خود خواسته از خشونت و كلام كنترل نشده براي گروه سني ۱۳ سال به بالا طبقه بندي شده است تا بلايي كه بر سر فيلم دير دويل (با بازي بن افلك و بر اساس شخصيت داستاني ديگري از كمپاني مارول) آمد را تجربه نكند.
راجر ابرت منتقد معروف شيكاگو سان تايمز اين فيلم را به عنوان يك نمونه ضعيف سينمايي از نظر شخصيت پردازي توصيف كرده است كه به مراتب ضعيف تر از فيلم هايي مانند مرد عنكبوتي(۲)، سوپرمن و آغاز بتمن جا مي افتد. كارگردان اين اثر تيمن استوري است كه از او پيش از اين فيلم هاي سلماني (۲۰۰۲) و تاكسي (۲۰۰۴)، به نمايش درآمده بود. او فيلمنامه سلماني(۲) را هم در سال ۲۰۰۴ نوشت و فيلم تاكسي سرعت او نيز آماده نمايش است.
جنگ دنياها
جنگ دنياها براساس رماني از اچ جي ولز ساخته شده است. يك فيلم بزرگ كه نام استيون اسپيلبرگ در مقام كارگردان بر پيشاني آن كافي است تا انتظار يك كار عظيم را داشته باشيم اما چنين نمي شود و فيلم نتوانسته است جلوه هاي كششي تصوير را ايجاد كند. اين فيلم كه نسخه بازسازي شده فيلمي به همين نام محصول دهه ۵۰ است به لحاظ تنوع تصويري و كشش داستاني نتوانسته است در ابعاد نسخه اوليه جلوه گر شود. مريخي ها كيلومترها سفر مي كنند تا به زمين حمله كنند و يك تلكسوپ عظيم را نابود كنند. ري فرير (قهرمان داستان با بازي تام كروز) به خاطر دفاع از فرزندش ناگزير به جنگ با مهاجمان مي پردازد و تيم رابينز در اين مبارزه به كمك او مي آيد. اين فيلم با يك بودجه ۱۳۵ ميليون دلاري ساخته شده است. انگيزه مهاجمان در فيلم به خوبي شكل نمي گيرد و همين از هيجان فيلم مي كاهد. مهاجمان در حملات خود هرگونه مظهري از حيات بشري نظير ماشين را از بين مي برند.
فيلم در حقيقت مبارزه يك خانواده آمريكايي براي ادامه حيات در مقابل توفاني از مرگ و نابودي و ترور است. تام كروز، داكوتا فنينگ، ميراندا تو، جاستين چتوين و تيم رابينز نقش آفرينان كار تازه استيون اسپيلبرگ هستند. ارسن ولز نابغه سينماي جهان براساس رمان اچ جي ولز يك نمايشنامه راديويي را نوشته و در سال ۱۹۳۸ اجرا كرده است كه به عقيده كارشناسان قوي ترين برداشت از رمان نويسنده آن بوده است.
آغاز بتمن
جمع كردن مجموعه اي از ستارگان سينماي جهان نظير مايكل كين، ليام نيسون، مورگان فريمن، گري الدمن، كيتي هلمز و كريستين بيل (در نقش بتمن) باعث شده است كه فيلم بتمن و داستان آشناي آن كه بيش از ديگر كاراكترهاي كميك استريپ ها به فيلم درآمده است، به يك كار خوب در اين ژانر تبديل شود. فيلم راهي را نشان مي دهد كه طي آن بروس وين ميليونر معروف شهر گاتام سيتي به شواليه اي در مبارزه با تبهكاران تبديل مي شود.
بروس وين را در آغاز در يك بازداشتگاه مي بينيم. او به آنجا رفته است تا سيماي شيطاني تبهكاران را بهتر دريابد. سپس او توسط مردي مرموز به نام هنري دوكارد نجات مي يابد. دوكارد مرشد او مي شود و به او شمشيرزني و كنترل مغز مي آموزد. او بروس وين را به گروه فناناپذير لشگر سايه هاي خود داخل مي كند. دوكارد دشمن لندن است و مي خواهد آن را نابود كند. بروس وين كشتار آدمها را نمي پذيرد و از اينجا آنها به دشمن بدل مي شوند.
بروس وين از اينجا به گاتام سيتي بازمي گردد تا با شياطين بستيزد. بروس وين در كودكي روياي پيوند خوردن با خفاشها را ديده است و همين مبناي بدل شدن او به بتمن (مرد خفاشي) مي شود. بتمن مسير مبارزه با تبهكاران مختلف را برمي گزيند. جا افتادن كريستين يل به عنوان بروس وين، ابتدايي بودن تجهيزات و حتي لباس و اتومبيل بتمن به عنوان مقدمه اي بر فيلم هايي كه داستان  آنها پس از اين مي آيند از نكاتي است كه در فيلم بسيار هوشمندانه طراحي شده اند.
كريستوفر نولان كارگردان جوان آغاز بتمن كه با «ممنتو» (۲۰۰۰) چهره اي درخشان از خود ثبت كرد در اين فيلم خلاقيت خود را در مقام يك كارگردان روبه رشد نشان داده است. او در «بي خوابي» هم قريحه خود را به عنوان يك كارگردان تأثيرگذار نشان داده بود. آغاز بتمن را يكي از بهترين فيلمهاي اين شخصيت دانسته اند.

سايه روشن هنر
سينماي معناگرا بخشي از سينماي جهان را به خود اختصاص داده است
سينمايي كه به رموز باطني و اصرارهاي پنهان واقعيت توجه دارد و سعي دارد علاوه بر ظاهر به باطن امور و اعمال هم توجه كند، سينماي معناگرا است.
عبدالله اسفندياري مدير گروه معناگراي بنياد سينمايي فارابي در گفت و گو با ايسنا ضمن بيان اين مطلب سينماي معناگرا را يك نگاه و رويكرد معنوي دانست و گفت: اين سينما درهمه نوع ها و ژانرهاي سينمايي مي تواند حضور داشته باشد و منحصر به يك ژانر نيست.
عبداله اسفندياري با انتقاد از افرادي كه معناگرا بودن را به معني دار بودن ترجمه مي كنند اظهار داشت: بعضي از آدم ها به سطحي ترين شكل اين برداشت را مي كنند و مي گويند مگر بقيه فيلم ها بي معني هستند؟
وي معناگرا را بهترين نام براي اين نوع سينما دانست و خاطر نشان كرد: نام هاي ايراني و خارجي زيادي براي اين سينما پيشنهاد شد. اسامي چون سينماي انديشه، ماوراء، شهودي، ديني و عرفاني كه هيچكدام آنها كامل نبودند البته يك لفظ سينمايي فرانگر هم پيشنهاد شد كه نزديك ترين كلمه بود كه آن هم به دليل اينكه وجه تكاملي در آن ديده نمي شد مورد تائيد قرار نگرفت.
اسفندياري افزود: موج جديدي در دنيا راه افتاده است ، كه به اين سينما توجه مي كند وبه دنبال كشف راز و رمز عالم است و حتي نگاه دوباره اي به قصه هاي ديني قديمي، اسطوره هاي ملل و اندوخته هاي قديمي همه اقوام انداخته اند تا به مفاهيم جديدي دست پيدا كنند.
مدير گروه معناگراي فارابي با بيان اينكه سينماي معناگرا بخشي از سينماي جهان را به خودش اختصاص داده است و به تعبير وي با حرف هاي بچه گانه نمي شود جلوي آنرا گرفت تصريح كرد: چه بخواهيم و چه نخواهيم اين سينما وجود دارد و از پايه هاي نظري قوي هم بهره ها برد. نياز قديمي بشر اكنون با ابزار تكنولوژي جديدي بيشتر قابل بيان است و تكنولوژي اين فرصت را ايجاد كرده كه آن تشنگي قديمي بيشتر در سينما بروز كند و امكان بياني بيشتري پيدا كرده و گسترده تر و متنوع تر بيان شود.
002349.jpg
جشنواره زدگي عمده ترين چالش سينماي ايران است
يك  كارگردان  سينما گفت : عمده ترين  چالش  سينماي  ايران  در جشنواره زدگي  و دور بودن  از استانداردها است .
سيدرضا ميركريمي در گفتگو با خبرگزاري  جمهوري  اسلامي در مشهد مدعي  شد: بخشي  از سينماگران  ما تنها براي  حضور در جشنواره  به  توليد مي پردازند.
به  اعتقاد وي  اين  نوع  سينما ساختاري  ابتدايي  و معمولي  دارد كه  بيشتر درون  مايه هاي  سياسي  و محتوايي  را بزرگ  مي كند لذا اين  نوع  فيلمها به  تكرار انجاميده  و حالت  پسرفت  دارند.وي  چالش  دوم  سينماي  ايران  را دور بودن  از استانداردهاي  بين المللي  دانست و افزود: پايين  بودن  كيفيت  اين  نوع  فيلمها باعث  شده  سينما به  ابتذال  و قشري نگري  كشانده  شود.
اين  كارگردان  سينما گفت : اين  نوع  سينماگري  بدليل  ساده انگاري  مخاطب  باعث شده  مخاطبان  زيادي  از آن رانده  شوند.وي  افزود: آنچه  نياز داريم  آن است  كه  بين  افكار مترقي ، پيشرو و سينماي متفكر و همچنين  مخاطبان  عام  يك  پل  بزنيم  و اين  پل  زماني  برقرار مي شود كه استانداردهاي  معمول  و متداول  دنيا را رعايت  كنيم .
ميركريمي گفت : هم  به  لحاظ قصه گويي  و هم  به  لحاظ اجرايي  بايد در سينما تحول  بوجود آورد تا مخاطب  زماني  كه  در سالن  مي نشيند احساس  نكند به  شعورش توهين  شده  است .با اين  حال  وي  چشم انداز سينما را خوب  توصيف  كرد و افزود: سينماي  ايران در حال  ارتقاي بضاعت  فني  و اجرايي  خود است  اما هنوز تا رسيدن  به  آن استانداردهاي  بين المللي  خيلي  فاصله  دارد.
وي  در خصوص  سينماي  ديني  نيز گفت : دو ديدگاه  در اين  زمينه  وجود دارد كه ديدگاه  نخست  درصدد ارتقا نيست ، اين  ديدگاه  مي خواهد يك  واقعه  ديني  را به شكل  تاريخي  روايت  كند كه  در آثار غربي  نيز چنين  ديدگاهي  بچشم  مي خورد.او افزود: ديدگاه  دوم  با نگرشي  فرهنگي  درصدد ارتقاي  فكري  مردم است .
سياست هاي فرهنگي براي مقابله با تهاجم فرهنگ غرب طراحي نشده است
خبرگزاري فارس: ناصر شفق تهيه كننده سينما گفت: سياست هاي فرهنگي كشور هيچگاه براي مقابله با تهاجم فرهنگ غرب طراحي نشده و متاسفانه در اجرا محل تاخت وتاز انديشه هاي بيگانه و دور از انقلاب اسلامي بوده است.
ناصر شفق تهيه كننده سينما درباره توقعات اهالي فرهنگ از دولت آينده با بيان اين مطلب گفت: معضلات و ناهنجاري هاي موجود در جامعه ناشي از بي توجهي جدي دولت ها به عرصه فرهنگي است.وي ادامه داد: بزرگترين آسيبي كه فرهنگ كشورمان در طي سال هاي اخير خورد از ناحيه افرادي سياسي  است كه عرصه فرهنگ را محل تاخت و تاز نظرات و انديشه هاي خود قرار دادند.
اين تهيه كننده خاطرنشان كرد: با توجه به موضع گيري هاي آقاي احمدي نژاد درباره مديريت جامعه؛ مبني بر خدمتگزاري مديران به مردم فكر مي كنم ايشان در عرصه فرهنگ بايد برنامه مدوني ارايه كنند.
شفق درباره انتخاب كسي كه در مسند وزارت فرهنگ و ارشاد قرار مي گيرد، گفت: آدم ها و اسامي مهم نيستند، بلكه بايد برنامه هاي آنان را مورد توجه قرار داد. وي اضافه كرد: براي انتخاب معاونين بايد جهت گيري ها به سمتي برود كه چه كسي برنامه بهتري براي اداره و تحول فرهنگي در كشور را دارد. اين تهيه كننده سينما با اشاره به اين مطلب كه تحول فرهنگي نياز جدي حال حاضر اجتماع ايران است گفت: البته فرهنگ همواره از دو گروه آسيب ديده است، يك گروه افراد متحجر و گروه ديگر افراد بي دين هستند كه همواره به فرهنگ ضربه زده اند و فكر مي كنم در شرايط حاضر تنها راه حل برطرف كردن اين مشكل در چنين شرايطي روي آوردن به انديشه هاي امام و تبعيت از ولايت است.
وي ادامه داد: سياست هاي فرهنگي كشور هيچ گاه در جهت مقابله با تهاجم فرهنگي غرب طراحي نشده و متاسفانه در اجرا محل تاخت و تاز انديشه هاي بيگانه و دور از انقلاب اسلامي بوده است. احساس مي كنم عرصه فرهنگ احتياج به يك تحول جدي دارد تا به نوعي فرهنگ خودي عليه فرهنگ وارداتي غرب آسيب نبيند.
۲۶ فيلم با عنوان لبخند خدا در مؤسسه شهيد آويني توليد مي شود
مدير توليد سينمايي شهيد آويني گفت: بيست و شش فيلم نيمه بلند و كوتاه سينمايي با عنوان لبخند خدا در مؤسسه شهيد آويني توليد مي شود.
مجيد اسماعيلي مدير توليد سينمايي موسسه شهيد آويني با اعلام اين خبر به خبرگزاري فارس گفت: اين فيلم هاي كوتاه در قالب مجموعه اي به نام «لبخند خدا» با محور ارتباط خداوند و بندگان خود توليد خواهد شد.
وي ادامه داد: در اين مجموعه ما نخواستيم به طور مستقيم به عنايات پروردگار به شكل معجزه نگاه كنيم بلكه در اين مجموعه تلاش كرده ايم به طور غير مستقيم به موضوعات الهي در زندگي انسان ها بپردازيم.
اسماعيلي درباره روند توليد اين پروژه خاطر نشان كرد: سه فيلم از اين پروژه با عنوان سفيد مثل برف، ماه جبين، زائران در سال ۸۳ توليد شد و هم اكنون فيلم هاي غريبه، آخرين نامه، مكالمه، نامه اي به يك دوست، فانوس، در مراحل مختلف توليد به كار خود ادامه مي دهند.
مدير توليد سينمايي مؤسسه آويني درباره غريبه يكي از فيلم هاي اين پروژه اظهار داشت: اين اولين فيلمي است كه با دوربين HD گرفته مي شود، اين دوربين پيشرفته ترين دوربين جهان است، كه فيلم جنگ ستارگان هم با همين دوربين فيلمبرداري شده است، اين دوربين سبك و كيفيت دوربين هاي ۳۵ ميلي متري را دارد.
وي درباره مدت زمان انجام اين پروژه گفت: تا پايان سال ۱۳۸۴ و با رفع مشكلات اين پروژه پايان خواهد يافت.
اسماعيلي با اعلام اين مطلب كه اين فيلم ها به صورت DV تصويربرداري خواهند شد درباره افراد ديگري كه در توليد اين پروژه ها حضور خواهند داشت، افزود: سيد رضا رضوي و شاهد سلطاني ديگر كارگردان هايي هستند كه در اين پروژه كار مي كنند.
وي درباره عوامل دست اندركار اين پروژه گفت: در انتخاب دست اندركاران اين پروژه در درجه اول تلاش كرده ايم از كساني استفاده كنيم كه به جهت فكري با اين مباحث آشنا هستند و سپس سعي كرديم اين امكان را به استعدادهايي بدهيم كه تا به حال فرصت كار به آنها داده نشده است.

هنر
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |