سينماي معناگرا بخشي از سينماي جهان را به خود اختصاص داده است
سينمايي كه به رموز باطني و اصرارهاي پنهان واقعيت توجه دارد و سعي دارد علاوه بر ظاهر به باطن امور و اعمال هم توجه كند، سينماي معناگرا است.
عبدالله اسفندياري مدير گروه معناگراي بنياد سينمايي فارابي در گفت و گو با ايسنا ضمن بيان اين مطلب سينماي معناگرا را يك نگاه و رويكرد معنوي دانست و گفت: اين سينما درهمه نوع ها و ژانرهاي سينمايي مي تواند حضور داشته باشد و منحصر به يك ژانر نيست.
عبداله اسفندياري با انتقاد از افرادي كه معناگرا بودن را به معني دار بودن ترجمه مي كنند اظهار داشت: بعضي از آدم ها به سطحي ترين شكل اين برداشت را مي كنند و مي گويند مگر بقيه فيلم ها بي معني هستند؟
وي معناگرا را بهترين نام براي اين نوع سينما دانست و خاطر نشان كرد: نام هاي ايراني و خارجي زيادي براي اين سينما پيشنهاد شد. اسامي چون سينماي انديشه، ماوراء، شهودي، ديني و عرفاني كه هيچكدام آنها كامل نبودند البته يك لفظ سينمايي فرانگر هم پيشنهاد شد كه نزديك ترين كلمه بود كه آن هم به دليل اينكه وجه تكاملي در آن ديده نمي شد مورد تائيد قرار نگرفت.
اسفندياري افزود: موج جديدي در دنيا راه افتاده است ، كه به اين سينما توجه مي كند وبه دنبال كشف راز و رمز عالم است و حتي نگاه دوباره اي به قصه هاي ديني قديمي، اسطوره هاي ملل و اندوخته هاي قديمي همه اقوام انداخته اند تا به مفاهيم جديدي دست پيدا كنند.
مدير گروه معناگراي فارابي با بيان اينكه سينماي معناگرا بخشي از سينماي جهان را به خودش اختصاص داده است و به تعبير وي با حرف هاي بچه گانه نمي شود جلوي آنرا گرفت تصريح كرد: چه بخواهيم و چه نخواهيم اين سينما وجود دارد و از پايه هاي نظري قوي هم بهره ها برد. نياز قديمي بشر اكنون با ابزار تكنولوژي جديدي بيشتر قابل بيان است و تكنولوژي اين فرصت را ايجاد كرده كه آن تشنگي قديمي بيشتر در سينما بروز كند و امكان بياني بيشتري پيدا كرده و گسترده تر و متنوع تر بيان شود.
جشنواره زدگي عمده ترين چالش سينماي ايران است
يك كارگردان سينما گفت : عمده ترين چالش سينماي ايران در جشنواره زدگي و دور بودن از استانداردها است .
سيدرضا ميركريمي در گفتگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي در مشهد مدعي شد: بخشي از سينماگران ما تنها براي حضور در جشنواره به توليد مي پردازند.
به اعتقاد وي اين نوع سينما ساختاري ابتدايي و معمولي دارد كه بيشتر درون مايه هاي سياسي و محتوايي را بزرگ مي كند لذا اين نوع فيلمها به تكرار انجاميده و حالت پسرفت دارند.وي چالش دوم سينماي ايران را دور بودن از استانداردهاي بين المللي دانست و افزود: پايين بودن كيفيت اين نوع فيلمها باعث شده سينما به ابتذال و قشري نگري كشانده شود.
اين كارگردان سينما گفت : اين نوع سينماگري بدليل ساده انگاري مخاطب باعث شده مخاطبان زيادي از آن رانده شوند.وي افزود: آنچه نياز داريم آن است كه بين افكار مترقي ، پيشرو و سينماي متفكر و همچنين مخاطبان عام يك پل بزنيم و اين پل زماني برقرار مي شود كه استانداردهاي معمول و متداول دنيا را رعايت كنيم .
ميركريمي گفت : هم به لحاظ قصه گويي و هم به لحاظ اجرايي بايد در سينما تحول بوجود آورد تا مخاطب زماني كه در سالن مي نشيند احساس نكند به شعورش توهين شده است .با اين حال وي چشم انداز سينما را خوب توصيف كرد و افزود: سينماي ايران در حال ارتقاي بضاعت فني و اجرايي خود است اما هنوز تا رسيدن به آن استانداردهاي بين المللي خيلي فاصله دارد.
وي در خصوص سينماي ديني نيز گفت : دو ديدگاه در اين زمينه وجود دارد كه ديدگاه نخست درصدد ارتقا نيست ، اين ديدگاه مي خواهد يك واقعه ديني را به شكل تاريخي روايت كند كه در آثار غربي نيز چنين ديدگاهي بچشم مي خورد.او افزود: ديدگاه دوم با نگرشي فرهنگي درصدد ارتقاي فكري مردم است .
سياست هاي فرهنگي براي مقابله با تهاجم فرهنگ غرب طراحي نشده است
خبرگزاري فارس: ناصر شفق تهيه كننده سينما گفت: سياست هاي فرهنگي كشور هيچگاه براي مقابله با تهاجم فرهنگ غرب طراحي نشده و متاسفانه در اجرا محل تاخت وتاز انديشه هاي بيگانه و دور از انقلاب اسلامي بوده است.
ناصر شفق تهيه كننده سينما درباره توقعات اهالي فرهنگ از دولت آينده با بيان اين مطلب گفت: معضلات و ناهنجاري هاي موجود در جامعه ناشي از بي توجهي جدي دولت ها به عرصه فرهنگي است.وي ادامه داد: بزرگترين آسيبي كه فرهنگ كشورمان در طي سال هاي اخير خورد از ناحيه افرادي سياسي است كه عرصه فرهنگ را محل تاخت و تاز نظرات و انديشه هاي خود قرار دادند.
اين تهيه كننده خاطرنشان كرد: با توجه به موضع گيري هاي آقاي احمدي نژاد درباره مديريت جامعه؛ مبني بر خدمتگزاري مديران به مردم فكر مي كنم ايشان در عرصه فرهنگ بايد برنامه مدوني ارايه كنند.
شفق درباره انتخاب كسي كه در مسند وزارت فرهنگ و ارشاد قرار مي گيرد، گفت: آدم ها و اسامي مهم نيستند، بلكه بايد برنامه هاي آنان را مورد توجه قرار داد. وي اضافه كرد: براي انتخاب معاونين بايد جهت گيري ها به سمتي برود كه چه كسي برنامه بهتري براي اداره و تحول فرهنگي در كشور را دارد. اين تهيه كننده سينما با اشاره به اين مطلب كه تحول فرهنگي نياز جدي حال حاضر اجتماع ايران است گفت: البته فرهنگ همواره از دو گروه آسيب ديده است، يك گروه افراد متحجر و گروه ديگر افراد بي دين هستند كه همواره به فرهنگ ضربه زده اند و فكر مي كنم در شرايط حاضر تنها راه حل برطرف كردن اين مشكل در چنين شرايطي روي آوردن به انديشه هاي امام و تبعيت از ولايت است.
وي ادامه داد: سياست هاي فرهنگي كشور هيچ گاه در جهت مقابله با تهاجم فرهنگي غرب طراحي نشده و متاسفانه در اجرا محل تاخت و تاز انديشه هاي بيگانه و دور از انقلاب اسلامي بوده است. احساس مي كنم عرصه فرهنگ احتياج به يك تحول جدي دارد تا به نوعي فرهنگ خودي عليه فرهنگ وارداتي غرب آسيب نبيند.
۲۶ فيلم با عنوان لبخند خدا در مؤسسه شهيد آويني توليد مي شود
مدير توليد سينمايي شهيد آويني گفت: بيست و شش فيلم نيمه بلند و كوتاه سينمايي با عنوان لبخند خدا در مؤسسه شهيد آويني توليد مي شود.
مجيد اسماعيلي مدير توليد سينمايي موسسه شهيد آويني با اعلام اين خبر به خبرگزاري فارس گفت: اين فيلم هاي كوتاه در قالب مجموعه اي به نام «لبخند خدا» با محور ارتباط خداوند و بندگان خود توليد خواهد شد.
وي ادامه داد: در اين مجموعه ما نخواستيم به طور مستقيم به عنايات پروردگار به شكل معجزه نگاه كنيم بلكه در اين مجموعه تلاش كرده ايم به طور غير مستقيم به موضوعات الهي در زندگي انسان ها بپردازيم.
اسماعيلي درباره روند توليد اين پروژه خاطر نشان كرد: سه فيلم از اين پروژه با عنوان سفيد مثل برف، ماه جبين، زائران در سال ۸۳ توليد شد و هم اكنون فيلم هاي غريبه، آخرين نامه، مكالمه، نامه اي به يك دوست، فانوس، در مراحل مختلف توليد به كار خود ادامه مي دهند.
مدير توليد سينمايي مؤسسه آويني درباره غريبه يكي از فيلم هاي اين پروژه اظهار داشت: اين اولين فيلمي است كه با دوربين HD گرفته مي شود، اين دوربين پيشرفته ترين دوربين جهان است، كه فيلم جنگ ستارگان هم با همين دوربين فيلمبرداري شده است، اين دوربين سبك و كيفيت دوربين هاي ۳۵ ميلي متري را دارد.
وي درباره مدت زمان انجام اين پروژه گفت: تا پايان سال ۱۳۸۴ و با رفع مشكلات اين پروژه پايان خواهد يافت.
اسماعيلي با اعلام اين مطلب كه اين فيلم ها به صورت DV تصويربرداري خواهند شد درباره افراد ديگري كه در توليد اين پروژه ها حضور خواهند داشت، افزود: سيد رضا رضوي و شاهد سلطاني ديگر كارگردان هايي هستند كه در اين پروژه كار مي كنند.
وي درباره عوامل دست اندركار اين پروژه گفت: در انتخاب دست اندركاران اين پروژه در درجه اول تلاش كرده ايم از كساني استفاده كنيم كه به جهت فكري با اين مباحث آشنا هستند و سپس سعي كرديم اين امكان را به استعدادهايي بدهيم كه تا به حال فرصت كار به آنها داده نشده است.