دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۴
مروري بر انواع و ميزان فعاليت نيروگاههاي هسته اي در جهان
روند رو به گسترش
002334.jpg
002367.jpg
رامتين راوندي
از زماني كه بشر قادر به شكافتن اتم شد و پي به انرژي نهفته درون آن برد،سعي نمود از اين انرژي جهت پيشبرد اهداف اقتصادي و گاه نظامي خود استفاده نمايد. البته بعد از انفجارهاي هيروشيما و ناكازاكي و نتايج اسف بار آن جهان پي به اين مسئله برد كه بايد فوايد اقتصادي انرژي هسته اي در نوك پيكان فعاليت بشري قرار گيرد البته در عمل تخلف هاي بسياري صورت گرفت. در حال حاضر با توجه به محدوديت انرژي فسيلي در كره زمين و فقر منابع زيرزميني بسياري از كشورها در اين زمينه، دولتمردان آنها سعي دارند به هر نحوي كه شده بتوانند وابستگي خود را از سهم انرژي فسيلي كاهش دهند البته اين فقط شامل كشورهاي با منابع كم فسيلي نمي شود بلكه بسياري از كشورهاي دارنده منابع زيرزميني مانند روسيه، آمريكا و... هم در جهت استفاده اقتصادي از اين انرژي پيش رو هستند و علت آن هم به بسياري از مسائل باز مي گردد كه مي توان به بحث تكنولوژي عظيم اين صنعت در رشد اكثر علوم و فنون در سطح بالا (High Technology) اشاره نمود و همچنين حفظ و نگهداري بيشتر از منابع فسيلي كه تجديد ناپذيرند و همچنين جلوگيري بيشتر از آلودگي هوا با توجه به استفاده از نيروگاههاي فسيلي و مشكل گازهاي گلخانه اي اشاره داشت.
در حال حاضر نيروگاههاي هسته اي بسياري در دنيا جهت توليد برق در حال بهره برداري هستند. همچنين حدود ۲۸ نيروگاه اتمي از انواع مختلف در حال ساخت مي باشند. ۳۸ نيروگاه هم برنامه ساخت آنها قطعي شده كه در آينده نزديك شروع به ساخت آنها خواهد شد. علاوه بر نيروگاههاي فوق برنامه ساخت ۲۶ نيروگاه هسته اي در سطح جهان توسط بسياري از كشورها مطرح شده كه در صورت تصويب دولتمردان و تأمين بودجه ساخته خواهد شد.
لازم به ذكر است كه نيروگاه هاي هسته اي توليد برق با توجه به نوع راكتور آنها داراي اسم هاي مختلف مي باشند. كه مشهورترين آنها عبارتند از: PWR، VVER، BWR، PHWR، AGR، Magnox،RBMK ، FBR و ...
لازم به ذكر مي باشد كه نيروگاه ۱۰۰۰ مگاواتي بوشهر از نوع VVER بوده كه تكنولوژي آن مربوط به كشور روسيه مي باشد. در ميان راكتورهاي نام برده شده بالا بيشترين استفاده به ترتيب مربوط به PWR، BWR و سپس VVER مي باشد.
چهارمين نيروگاهي كه بيشترين استفاده جهت توليد برق از آن در سطح جهان مي شود از نوع PHWR بوده كه معروف به راكتورهاي آب سنگين مي باشد كه بيشترين تعداد آنها در كشور كانادا وجود دارد. علاوه بر كانادا كشورهاي آرژانتين، چين، هند، پاكستان، كره جنوبي و روماني نيز از اين نوع نيروگاه استفاده مي كنند. از راكتورهاي RBMK فقط در كشور روسيه به تعداد ۱۱ عدد و همچنين ليتواني به تعداد يك نيروگاه استفاده مي شود. راكتورهاي AGR هم فقط در اوكراين به تعداد ۱۴ عدد وجود دارد كه جهت توليد برق استفاده مي شود. نيروگاه هاي توليد برق با راكتور آب جوشان(BWR) بيشتر در كشورهاي آمريكا و ژاپن و سوئد مورد بهره برداري مي باشد كه تعداد آنها در اين كشورها به ترتيب، ۳۵ ، ۳۱ و ۸ عدد مي باشد. از نيروگاه هايي با راكتور از نوع FBR فقط كشورهاي روسيه، ژاپن و فرانسه استفاده مي كنند. اگر نگاهي به جدول ذيل انداخته شود، مشخص مي شود كه نيروگاه هاي هسته اي سهم قابل توجهي در توليد برق بسياري از كشورهاي توسعه يافته و يا در حال توسعه دارند و در ضمن باعث رشد تكنولوژي در اين كشورها شده اند. در حال حاضر، سه نيروگاه PWR با توان ۳۹۸۸ مگاوات الكتريكي در ژاپن، يازده نيروگاه VVER با توان ۹۶۳۰ مگاوات الكتريكي در كشورهاي چين، هند، ايران،  روسيه و اسلواكي، سه نيروگاه از نوع BWR در ژاپن و تايوان، با توان الكتريكي ۴۰۵۸ مگاوات الكتريكي، هفت نيروگاه PHWR در آرژانتين، هند و روماني با توان ۳۴۳۱ مگاوات الكتريكي و همچنين يك نيروگاه RBMK با توان ۱۰۰۰ مگاوات الكتريكي در حال ساخت مي باشد.
با توجه به آمار فوق مي توان به فعاليت هاي اقتصادي كشورهاي دنيا در زمينه انرژي هسته اي پي برد. در ميان كشورهاي آسيايي ژاپن، كره جنوبي، تايوان، هند و چين پيشرفت هاي خوبي داشته اند كه البته چين سعي بيشتري در سرعت بخشيدن به فعاليت هاي صلح آميز هسته اي خود دارد. ايران هم در حال حاضر سعي دارد كه به كمك روسيه اولين نيروگاه ۱۰۰۰ مگاواتي خود را راه اندازي كرده تا در اين زمينه از قافله دنيا عقب نيفتد و همچنين بتواند از فوايد صلح آميز انرژي هسته اي بهره ببرد. البته لازم به ذكر مي باشد كه فايده اقتصادي انرژي هسته اي فقط مربوط به توليد برق نمي باشد بلكه از اين انرژي براي به حركت درآوردن ناوهاي عظيم جنگي و زيردريايي هاي اتمي و همچنين ايجاد تونل هاي باد عظيم جهت تست هواپيماهاي مسافربري و جنگي و حتي شاتل هاي فضايي استفاده مي شود. از تكنولوژي هسته اي همچنين براي توليد انواع راديو ايزوتوپ ها، چاه پيماي هسته اي، شيرين كردن آب و بسياري از موارد ديگر كه نقش اساسي در جامعه بشري دارند استفاده مي شود. يكي از موارد استفاده اقتصادي از اين تكنولوژي، تهيه سوخته هسته اي براي استفاده در راكتورهاست. بطوريكه كشورهاي دارنده اين تكنولوژي يعني چرخه سوخت هسته اي فوايد اقتصادي زيادي از فروش اين نوع سوخت به كشورهايي كه نياز به سوخت هسته اي دارند به دست مي آورند. البته اين تجارت در دنيا در دست معدود كشورهايي است كه انحصار آن را در دست دارند و به هيچ عنوان مايل نيستند كه كشور ديگري وارد اين تجارت شود. يعني در واقع مثل سرمايه داري جهاني كه به شكل مافيا عمل مي كنند در اين تكنولوژي هم اراده اي پنهان كه مي توان به آن قدرت سايه ها نام نهاد تمايل دارند تمام خط مشي راهبردي استفاده از اين انرژي را (چه در بعد سياسي و چه در بعد اقتصادي) خود تعيين كنند و بالطبع منافع خودشان در نوك پيكان قرار دارد كه در واقع يك آپارتايد هسته اي مي باشد. با توجه به تمام واقعيت هاي موجود، بسياري از كشورهاي در حال توسعه سعي دارند در گسترش نيروگاه هاي هسته اي جهت توليد برق تلاش كنند و به حق خود در اين زمينه دست يابند.
براي اينكه خوانندگان اين سطور تا حدي با گسترش اين صنعت در پهنه گيتي آشنا شوند و بخواهند اطلاعات آماري خود را افزايش دهند، به آخرين آمار منتشر شده توسط آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين زمينه نيم نگاهي انداخته مي شود. البته اين نگاه خلاصه وار فقط مربوط به بهره برداري و ساخت نيروگاه هاي اتمي مي باشد. در حاليكه فعاليت هاي بسياري ديگر در زمينه هاي صنعتي، توليد راديوايزوتوپ و فرآيندهاي غني سازي و توليد سوخت اتمي و ... وجود دارند كه در حوصله اين بحث نمي گنجد. چون هر كدام از موارد فوق بحث هاي فراواني دارد كه بايد در يك مجله اختصاصي به آن پرداخته شود. اميد است كه ايران هم در آينده نزديك افتخار داشتن نيروگاه هسته اي و استفاده از اين انرژي را داشته باشد و بتوان آن را يك كشور مؤثر در باشگاه هسته اي دنيا قلمداد كرد. اگر ايران بتواند به باشگاه هسته اي دنيا بپيوندد با توجه به اينكه يك برنامه ميان مدت جهت ايجاد ۷۰۰۰ مگاوات الكتريكي نيروگاه هسته اي دارد مي تواند نقشي فعال در آژانس بين المللي انرژي اتمي ايفا كند و اين امري مهم است زيرا اين سازمان در بسياري از تصميم گيري هاي اتمي در جهان نقش مهمي برعهده دارد.
پي نوشتها:
۱-راكتور آب سبك تحت فشار سيستم غربي PWR
۲-راكتور آب سبك تحت فشار (مربوط به روسيه) VVER
۳-راكتور آب سبك تحت فشار جوشان BWR
۴-راكتور آب سنگين تحت فشار PHWR
۵-راكتور پيشرفته خنك شونده با گاز AGR
۶-راكتوري با كندكننده گرافيت، خنك شونده با گاز و سوخت اورانيوم طبيعي Magnox
۷-راكتورهاي آب- گرافيت RBMK
۸-راكتور سريع زاينده FBR

گوشه
سهم ايران از صادرات جهاني كمتر از نيم درصد
مهر: صندوق بين المللي پول اعلام كرد، سهم ايران از صادرات جهاني در چهار سال گذشته به طور ميانگين ۴۲/۰درصد بوده است. ايران در ۴ سال گذشته به طور ميانگين ۲۵/۸ ميليارد دلار صادرات داشته است، كه نسبت به ميانگين كل صادرات جهان در همين مدت، برابر با ۴۲/۰ درصد است. در چهار سال گذشته نفت خام كالاي اول صادراتي ايران بوده است و به طور متوسط ۰۹/۸۳ درصد از كل ارزش صادرات ايران را تشكيل مي داده است.
ميوه، دانه هاي روغني، گاز طبيعي، توليدات پتروشيمي، و فولاد نيز ديگر صادرات مهم ايران طي چهار سال اخير بوده اند.
ايران از لحاظ صادرات نفت پس از عربستان دومين صادركننده بزرگ بوده است. همچنين از لحاظ صادرات ميوه و دانه هاي روغني نيز ايران در چهار سال گذشته با صدور ميانگين ۵۰۰ ميليون دلار، ششمين صادر كننده بزرگ در ميان كشورهاي در حال توسعه بوده است. ايران از لحاظ صادرات فولاد نيز با صدور ميانگين ۱۶۶ ميليون دلار در سال، دهمين صادركننده بزرگ در ميان كشورهاي در حال توسعه بوده است.
بانك جهاني اعلام كرد: ايتاليا و رژيم صهيونيستي فاسدترين و ناكارآمدترين دولتهاي دنيا را دارند
فارس: پس از ايتاليا، رژيم صهيونيستي فاسدترين، بي ثبات ترين و ناكارآمدترين كشور در ميان همه كشورهاي غربي است.
برمبناي آمارهاي رسمي بانك جهاني، رژيم صهيونيستي پس از ايتاليا در مقام فاسدترين كشور جهان ايستاده است .
مطابق آخرين گزارش بانك جهاني در اين زمينه، رژيم صهيونيستي يكي از پرريسك ترين كشورهاي دنيا براي سرمايه گذاري محسوب مي شود كه از وضعيتي بي ثبات، دولتي ناكارآمد، ميزان قابليت محاسبه و آينده نگري اندك و ميزان فساد دولتي بسيار بالا برخوردار است . علاوه بر اين مطابق اين گزارش اعمال قانون و حاكميت آن در اين رژيم بسيار اندك است .
شايان ذكر است كه اين گزارش از سوي بسياري از رسانه هاي غربي كه تحت حاكميت و نفوذ صهيونيسم هستند سانسور شده و از پخش آن خودداري مي شود.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |