دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۴
ديويد ترزه گه
آرژانتيني فرانسوي تبار
002337.jpg
جهانگير كوثري
با وجود ركورد فوق العاده اش خيلي دير در تركيب ثابت تيم ملي قرار گرفت كه آن هم پس از تعويض مربي تيم ملي فرانسه و زماني بود كه سانتيني به جاي لومر سكان هدايت تيم را برعهده گرفت. او و هانري كه زماني در موناكو همبازي بودند به اتفاق يكديگر به يوونتوس ملحق شدند، اما پس از آن هانري از يووه جدا شد و به آرسنال پيوست. اما ترزه گه در يووه باقي ماند. او در تيم ملي به شكستن ركورد چهل و يك گل، ميشل پلاتيني اسطوره فوتبال فرانسه چشم دارد و تا به حال بيشتر راه را طي كرده است. ترزه گه كه پدري آرژانتيني دارد فوتبال را از پلاسنته در دسته دوم آرژانتين شروع كرد كه در سال ۱۹۹۵ به موناكو پيوست و جالب اينكه پس از موناكو به تيمي محلق شد كه پلاتيني در آن بازي مي كرد. او همه مشخصات يك مهاجم توانا را در اختيار دارد و به همراه هانري مي تواند به فرانسه كمك كند تا جام هاي بيشتري را فتح كند. در جام جهاني آينده كه مي تواند نقطه اوج زندگي او و هانري باشد چشمان فرانسويان به ساق هاي آنها دوخته شده است. حرف هاي ترزه گه را از زبان خودش كه گوياي خيلي از مسائل است، بخوانيد.
* پنجمين فصل حضورت در يووه را پشت سرگذاشتي. تا به حال دو اسكودتو را فتح كردي و در يكصد و چهارده حضورت در سري A، شصت و هشت گل به ثمر رساندي. اما خيلي از اوقات نيز گرفتار مصدوميت بودي. هنوز از حضورت در تورين لذت مي بري؟
- از اينكه عضو چنين تيم بزرگي هستم، افتخار مي كنم. من بسيار خوش شانس هستم كه در طول دوران بازيگري ام در باشگاه هاي بزرگي حضور داشتم. بايد از فوتبال كه چنين فرصت هاي خوبي براي من بوجود آورد سپاسگزار باشم. باشگاه يوونتوس باشگاه خاصي است، با رسومات ويژه كه هميشه بازيكنان بزرگي در اختيار داشته است. داشتن جايي در ميان رسم و رسومات اين تيم واقعاً جاي خوشحالي دارد.
من از زندگي در ايتاليا نيز لذت مي برم، درست مانند بازي براي يوونتوس. هرآنچه كه براي زندگي نياز دارم در اينجا مهياست شايد هم بيش از آن.
* با حضور سه باشگاه در جمع هشت تيم برتر اروپا، سري آ باز هم قوي ترين ليگ اروپاست، نظر شما چيست؟
- نمي دانم كه آيا سري آ بهترين ليگ اروپاست يا نه اما مي دانم كه بازي كردن در آن بسيار دشوار است. تمامي ليگ هاي اروپا در نوع خود سخت و طاقت فرسا هستند و من مطمئن نيستم كه در بازي هاي جام قهرمانان بتوان ليگ ها را با يكديگر مقايسه كرد. بعضي تيم ها وقتي در خارج از ليگ خود بازي مي كنند به نحوي متفاوت ظاهر مي شوند كه به همين دليل نمي توان آنها را مقايسه كرد.
* به نظر شما قدرتمندترين تيم هاي اروپا كدام هستند؟
- همه تيم ها قدرتمند هستند. همه تيم هايي كه به مرحله حذفي راه پيدا مي كنند شايستگي حضور در اين مرحله را داشته اند. براي شخص من هر تيمي كه در جام قهرمانان حضور دارد واقعاً توانايي خوبي دارد و همين موضوع است كه اين رقابت ها را بسيار دشوار مي سازد. تمامي تيم ها براي بقاء و يا فتح جام تمامي تلاش خود را به كار مي گيرند.
*قدرت اصلي يوونتوس در چيست؟
- وقتي ما قادر به گشودن دروازه حريف نيستيم صبر مي كنيم تا موقعيت مناسب فراهم شود و اين بدان معناست كه ما اعتقاد داريم، بالاخره راهي براي به ثمررساندن گل پيدا مي شود. ما بازيكنان بزرگي در تيم داريم و اين به ما كمك فراواني مي كند تا اعتماد به نفس بالايي داشته باشيم. كمتر تيمي وجود دارد كه چنين بازيكنان خوب و با تجربه را كنار يكديگر داشته باشد.
* تيمي با بازيكنان مجرب هميشه دليل قدرت نيست، مانند آنچه در رئال شاهد هستيم. چه دلايل ديگري براي قدرت يوونتوس وجود دارد؟
- بيشتر بازيكنان ما، مدت زيادي را با هم گذرانده اند و ديگر اينكه در تيم همه يكديگر را به خوبي مي شناسند و اين مسأله كمك مي كند كه تنها با نگاه كردن به صورت آنان منظورشان را درك كني و اين كمك بزرگي در هنگام بازي به شمار مي رود. من مشكلات ديگر تيم ها را نمي دانم اما بعضي اوقات، مصدوميت، بدشانسي و يا توقع بيش از حد مطبوعات از تيم مي تواند مشكل ساز شود.
* بعد از آن همه موفقيت با يووه و فرانسه، جام قهرمانان تنها رقابتي است كه در كلكسيون تو وجود ندارد. وقتي اين جام را فتح كني چه احساسي خواهي داشت؟
- يقيناً ارزش بالايي دارد واين احساس براي تمام كساني كه در جام قهرمانان حضور دارند يكسان است. فتح ليگ هاي باشگاهي بسيار خوب است اما عناوين اروپايي چيز ديگري هستند. قصد دارم به يووه كمك كنم تا هر جا كه ممكن است پيش برود ولي دوست ندارم خيلي به آينده فكر كنم. بهتر است گام هايم يكي يكي برداشته شوند.
* آيا هنوز هم از آن پنالتي كه در فينال جام قهرمانان در برابر ميلان از دست دادي ناراحت هستي؟
002340.jpg
- انسان در فوتبال تجربه هاي عجيبي به دست مي آورد. من خاطرات خوبي از فوتبال دارم اما تجربه هاي تلخ را بيشتر به ياد مي آورم و بدون شك آن پنالتي يكي از بدترين خاطرات من است. بعد از آن ماجرا به خاطر درد از ناحيه شانه سراغ يك تراپيست رفتم.
* آيا يووه توانايي فتح توأمان سري آ و جام قهرمانان را دارد؟
- ما معتقديم كه بايد براي همه بازي ها آمادگي داشته باشيم، اما برخي مسائل ربطي به بازيكنان ندارد و نمي شود آنها را عوض كرد. فوتبال اين است و نمي توان روي آن حساب كرد. در فوتبال هر اتفاقي ممكن است بيفتد و به همين دليل است كه اين ورزش در جهان  پرطرفدارترين است.
* فابيو كاپلو چه تأثيري در تيم داشته است؟
- كاپلو، ديد بسيار خوبي از نحوه بازي در فوتبال دارد. او مي داند كه از هر بازيكن چه انتظاري داشته باشد. او هميشه پيام خود را به ساده ترين وجه بيان مي كند و شخصيت بسيار صبوري دارد. اين مسأله باعث مي شود تا كل تيم در آرامش باشد. بازيكنان در سخت ترين شرايط نيز خونسردي خود را حفظ مي كنند.
* راجع به تيم ملي صحبت كنيم. در بازي اخير پس از آنكه گلي را به ثمر رساندي، اخراج شدي چه اتفاقي افتاد؟
- ترجيح مي دهم زياد راجع به اين موضوع صحبت نكنم. مي دانم كه مرتكب اشتباه شدم چون باعث شدم تيم ده نفره شود. واقعاً متعجب شدم اما تجربه كسب كردم.
* فرانسه قهرمان جهان و اروپا شده است اما به نظر مي رسد به سختي به جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان راه پيدا كند. چه تغييراتي به وجود آمده است؟
- ما دوره افت را پشت سر مي گذاريم، اما من مطمئن هستم كه ما دوباره همان تيم قدرتمند خواهيم بود. همه ما تمام سعي خود را براي كمك به تيم ملي به كار مي گيريم و من سعي مي كنم كه ديگر هرگز كارت قرمز نگيرم، چون احساس بسيار بدي داشتم ولي بعضي اوقات اتفاق روي مي دهد.
* مانند تيه ري هانري تو هم از موناكو به يوونتوس پيوستي. آيا در آينده ممكن است كه تو هم در ليگ برتر حضور پيدا كني؟
- بازي كردن در انگلستان بسيار عالي است. چرا كه نه؟ اما ليگ هاي خوب ديگري نيز در اروپا وجود دارد. مثل اسپانيا.
* آِيا مايلي دوباره با تيه ري هانري همبازي شوي؟
- ما درك متقابل بالايي از بازي يكديگر داريم، بنابراين جواب من مثبت است. بعضي اوقات كه با همديگر صحبت مي كنيم هر دو بر اين عقيده ايم كه بايد دوباره با هم بازي كنيم. من مطمئن هستم كه روزي اين اتفاق مي افتد اما نمي دانم كي؟
* والدين هر دوي شما آرژانتيني هستند. آيا مي تواني بيشتر راجع به ريشه خانوادگي ات صحبت كني؟
- من در فرانسه متولد شدم اما وقتي كه بسيار جوان بودم به آرژانتين رفتم و در سنين نوجواني به فرانسه برگشتم. من احساسات بسيار خوبي نسبت به آرژانتين دارم. اولياء من هنوز در آنجا زندگي مي كنند و هر وقت كه بتوانم به آنجا مي روم تا خانواده و دوستانم را در آنجا ببينم.
* فوتبالت را از دسته دوم آرژانتين و تيم پلاسنته شروع كردي. آيا هنوز با آنها رابطه داري؟
- بله، آخرين باري كه آنها را ديدم درست مصادف بود با راه اندازي وب سايت خصوصي ام. آنها بسيار گرم به من خوشامد گفتند و در باشگاه نيز مراسم شامي را ترتيب دادند و حتي يك پيراهن تيم با اسم خودم در پشت آن را به من هديه دادند. من زحمات باشگاه و خانواده ام را براي رشد و ترقي فوتبال و بدست آوردن جايگاه كنوني ام هرگز فراموش نخواهم كرد.
* آيا براي بازي به آرژانتين برمي گردي؟
- نمي دانيد كه چقدر جالب است. من دوست دارم در ريور پلاسنته بازي كنم چون يكي از طرفداران اين تيم هستم. شايد زماني در اتمام دوران بازيگري ام به آرژانتين برگردم و براي پلاسنته بازي كنم. اما راه زيادي تا آن زمان در پيش دارم.
002364.jpg


ترزه گه در يك نگاه
نام كامل: ديويد سرجيو ترزه گه
تاريخ تولد: ۱۵ اكتبر ۱۹۷۷
محل تولد: روئن، فرانسه
مليت: فرانسوي، آرژانتيني
قد: ۱۸۷ سانتي متر
وزن: ۸۰ كيلوگرم
باشگاه فعلي: يوونتوس
باشگاه ها: پلاسنته، موناكو، يوونتوس
بازي ملي: ۵۵ بازي و ۲۹ گل
افتخارات: قهرمان جام جهاني ۹۸ فرانسه، قهرمان يورو ،۲۰۰ ليگ فرانسه (۲۰۰۰ و ۱۹۹۷)، سري آ (۲۰۰۵ و ۲۰۰۳ و ۲۰۰۲)، سوپرجام ايتاليا(۲۰۰۳ و ۲۰۰۲)، بهترين بازيكن جوان فرانسه (۱۹۹۸)، گلزن برتر سري آ (۲۰۰۲)،  بازيكن سال فوتبال ايتاليا (۲۰۰۲)

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |