سه شنبه ۱ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۱ - Aug 23, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي (ع): دل ها را (در مورد هر كار) كششي و اقبالي است و ناخواهي و ادباري. شما در وقتي به هر كار بپردازيد كه دل طالب است و مقبل، زيرا كه چون قلب با اكراه به كاري كشانده شود كور مي گردد.
نهج البلاغه /۱۱۷۵
امروز با حافظ
بكش به غمزه كه اينش سزاي خويشتن است
به دام زلف تو دل مبتلاي خويشتن است
به دست باش كه خيري به جاي خويشتن است
گرت ز دست برآيد مراد خاطر ما
در نشست اعضاي شوراي جشن خانه سينما با استاد شجريان مطرح شد
مشاركت اهالي سينما در ساخت باغ هنر بم
گروه ادب و هنر: اعضاي شوراي جشن خانه سينما در نشستي با حضور استاد محمدرضا شجريان به بررسي راه هايي براي اجرا و تكميل طرح «باغ هنر بم» پرداختند.
اين نشست با حضور دكتر محمد سرير عضو هيأت رئيسه كانون موسيقي دانان و آكادمي سينما، سيدضياء هاشمي مديرعامل خانه سينما، فرهاد توحيدي رئيس كانون فيلم نامه نويسان خانه سينما، منوچهر محمدي عضو ستاد برگزاري جشن خانه سينما، رسول صدرعاملي رئيس اتحاديه تهيه كنندگان سينما، محمدمهدي عسگرپور دبير جشن خانه سينما، دكتر سيدابوالحسن رياضي مشاور عالي خانه سينما و استاد محمدرضا شجريان در محل خانه سينما برگزار شد.
در اين جلسه اعضاي هيأت مديره خانه سينما ضمن اعلام آمادگي براي همكاري با استاد شجريان در تكميل و ساخت باغ هنر بم، برنامه هاي مختلفي را براي پيشبرد ساخت اين پروژه عظيم پيشنهاد كردند.
در ابتداي اين جلسه استاد شجريان در توضيح پروژه باغ هنر بم گفت: باغ هنر بم قرار است در زميني به مساحت ۱۴ هكتار و با ۷ هزارمترمربع زيربنا ساخته شود.وي با اشاره به اين كه باغ هنر بم ضدزلزله ساخته خواهد شد اظهار داشت: باغ هنر بم داراي سينما، تئاتر، آمفي تئاتر، سالن موسيقي، نمايشگاه هنرهاي دستي خواهد بود.
سپس سيدضياء هاشمي مديرعامل خانه سينما طي سخناني پيشنهاد ساخت يك كليپ كوتاه در رابطه با بم و باغ هنر بم و نمايش آن در همه سالن هاي سينما پيش از نمايش فيلم اصلي را مطرح كرد.
مديرعامل خانه سينما تصريح كرد: باتوجه به وجوه مشترك سينما و موسيقي و اهميت ساخت باغ هنر در شهر بم، حتما در روز ملي سينما كاري انجام خواهيم داد.
در ادامه اين جلسه منوچهر محمدي عضو ستاد برگزاري جشن خانه سينما و عضو هيأت مديره تهيه كنندگان سينما نيز طي سخناني گفت: سينماي ايران از ظرفيت هاي بالايي برخوردار است چراكه هنرمندان سينما به شدت نزد مردم محبوب هستند. به همين خاطر مي توانيم از ظرفيت مطلوب سينما و محبوبيت هنرمندان در اجراي پروژه باغ هنر بم استفاده كنيم. منوچهر محمدي همچنين پيشنهاد ساخت يك فيلم مشترك از سوي تعدادي از كارگردانان كشور در سالروز وقوع زلزله بم و معرفي باغ هنر بم را مطرح كرد.
رسول صدرعاملي رئيس اتحاديه تهيه كنندگان سينما نيز گفت: در بيست وهفت سال گذشته نديده ام كه اصحاب هنر در دو حوزه اين چنين همدلي نزديكي با يكديگر داشته باشند.

فراخوان ششمين جشنواره دوسالانه
ادبي دانشجويان سراسر كشور
ايلنا: ششمين جشنواره دوسالانه ادبي دانشجويان سراسر كشور اسفند ۱۳۸۴ با موضوع آزاد در تهران برگزار خواهد شد.
تمامي دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور اعم از دولتي و آزاد در بخش هاي مختلف اين جشنواره كه شامل مسابقات   شعر (كلاسيك و آزاد ) ، داستان كوتاه  ، طنز ، نقد و پژوهش ادبي است ، مجاز به شركت بوده و بخش ويژه اين جشنواره مربوط به زبانهاي بومي ايران زمين ( كردي ، تركي آذري، عربي ، تركمني، گيلكي ، بلوچي و ...) تنها در بخش شعر برگزار خواهد شد.
بخش  هاي جشنواره: بخش اصلي شعر (كلاسيك و آزاد)، داستان كوتاه  ، طنز، نقد و پژوهش ادبي.
بخش ويژه: زبان هاي بومي ايران زمين شامل كردي، تركي آذري، عربي ، گيلكي ، تركمني، بلوچي و ...
مدارك مورد نياز براي شركت در ششمين جشنواره دو سالانه ادبي دانشجويان سراسر كشور:
- تكميل و ارسال فرم شركت در مسابقات (به صورت ضميمه و قابل دريافت از طريق سايت جشنواره )
- ارسال ۳ نسخه از اصل آثار به همراه فايل كامپيوتري (فونت ۱۲ ميترا word )
- ارسال اصل گواهي اشتغال به تحصيل و يا فتوكپي كارت دانشجويي داراي تاريخ اعتبار
- دو قطعه عكس اداري ۴*۳
نكات مهم :
- تكميل فرم شركت در مسابقه به منزله پذيرش قوانين جشنواره است.
- از هر شركت كننده حداكثر ۵ اثر در هر بخش پذيرفته مي شود.
- موضوع كليه سخنراني  هاي اصلي و ويژه به صورت آزاد است.
- تنها آثار تايپ شده با اصل فايل از طريق ارسال پستي (پيشتاز) پذيرفته مي شود.
- شركت كنندگان مي  توانند هر مرحله از طريق سايت امور فرهنگي دانشگاه محل تحصيل خود و يا دبيرخانه جشنواره در جريان امور جشنواره قرار گيرند.
آدرس دبيرخانه تهران: ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، خيابان ۱۶ آذر ، نبش خيابان ادوارد براون ، شماره ۳۰ ، اداره كل امور فرهنگي و فوق برنامه دانشگاه تهران ، دبيرخانه جشنواره.

آدرس سايت : www.6omin.com
شماره تماس : ۶۶۳۹۵۳۴۱-۰۲۱ ؛ ۶۱۱۱۳۲۲-۰۲۱ ؛ ۶۶۴۹۱۶۲۵-۰۲۱


برگزاري مراسم يادروز حافظ در كاخ ورساي
ايسنا: يادروز حافظ ۱۹ مهرماه در تالار حافظ شيراز برگزار مي شود. برنامه اصلي امسال، بر ترجمه متمركز شده است كه از برنامه هاي علمي اين برنامه، دعوت از ۱۰ مترجم از كشورهاي فرانسه، انگليس، آلمان، اسپانيا، كشورهاي داراي مردمان عرب زبان، ترك زبان و كرد زبان، روسيه، چين و ژاپن، است كه مقاله هايي به اين زبان ها در مراسم، ارايه مي شود. همچنين ميزگرد بررسي ترجمه شعرهاي حافظ به زبانهاي ديگر و ترجمه پذيري و ترجمه ناپذيري شعرهاي حافظ نيز از جمله برنامه هاي در نظر گرفته شده است. از ديگر برنامه هاي اين مراسم، بزرگداشت انجوي شيرازي از حافظ پژوهان درگذشته است. همزمان با برگزاري يادروز حافظ در ايران، در كاخ ورساي فرانسه نيز برنامه اي برگزار خواهد شد كه از ايران نيز كساني در آن حضور خواهند داشت.

انيميشن در اينترنت
انجمن فيلمسازان انيميشن ايران نشست تخصصي كاربرد انيميشن در اينترنت و موبايل را در خانه هنرمندان ايران برگزار خواهد كرد.
روانبخش صادقي، استاد دانشگاه و از انيماتورهاي ايراني در اين جلسه ضمن مروري بر تاريخچه شكل گيري انيميشن اينترنتي و ظهور انيميشن هاي روي موبايل به معرفي برخي نرم افزارهاي انيميشن اينترنتي از جمله flash خواهد پرداخت.
چگونگي توليد و عرضه، نمايش و تقسيم بندي اين نوع انيميشن به همراه نمايش نمونه هايي از انيميشن اينترنتي از ديگر مباحث مطرح شده در اين جلسه خواهد بود.
در اين جلسه كه ششم شهريورماه ساعت۱۷‎/۳۰ در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار خواهد شد انيماتورهاي عضو آسيفاي ايران حضور خواهند داشت و حضور دانشجويان و عموم علاقمندان انيميشن نيز آزاد است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
تاريخ احتياط كردن را ياد مي دهد
برخي از رسانه هاي آمريكا به مناسبت دومين سال درگذشت دكتر دانيل بورستين تاريخدان و مدير سابق كتابخانه كنگره آمريكا (بزرگ ترين كتابخانه جهان) مطالبي درباره او و نظراتش نوشته اند. دكتر بورستين كه در ۸۹ سالگي درگذشت معتقد بود كه «تاريخ» احتياط كردن را ياد مي دهد. وي گفته است از آنجا كه بسياري از رويدادها با هم مشابهت دارند اطلاع دولتمردان و سياستمداراني كه سكان كشتي ملت خود را به دست دارند از تجربه گذشتگان (تاريخ) الزامي است تا اشتباهات تكرار نشود و از شكست ها جلوگيري شود. به نظر بورستين، اگر تاريخدانان يك ملت به موقع به دولتمردان و سياستمداران خود اخطار ندهند مرتكب يك خيانت ملي شده اند. بورستين ۲۵ كتاب از خود به يادگار گذارده كه معروف ترين آنها «تجربه دموكراتيك» است.
افشاي برنامه استقرار آمريكا در عراق تا پس از حكومت بوش
رسانه هاي آمريكا يكشنبه (پريروز) اظهارات غير منتظره ژنرال «پيتر شوميكر» رئيس ستاد نيروي زميني آمريكا را بزرگ كرده بودند كه گفته است: ما برنامه استقرار نيروهاي آمريكا در عراق را تا پايان سال ۲۰۰۹ (يك سال پس از حكومت جورج بوش) كه در هيچ زماني نبايد از يكصد هزار كمتر باشند تهيه كرده ايم. جا به جايي اين نيرو دليل كاهش آن از ميزان يكصد هزار نيست. شمار اين نيروها اينك ۱۳۸ هزار تن از جمله ۲۵ هزار تفنگدار (سپاه نيروهاي ويژه) است كه بر حسب نياز افزايش خواهد يافت. ما نظاميان به سياست كار نداريم و راه خود را مي رويم و برنامه هايمان را طبق نيازها، از پيش تهيه مي كنيم. هدف از لشكركشي به عراق هنوز تأمين نشده است.
اين ژنرال اين مطلب را در هواپيما و در بازگشت از يك ديدار نظامي به آسوشيتدپرس گفته بود.
ناشران بزرگ در انتظار داستان نگاران بزرگ
يك ماه مانده به پاييز، ناشران بين المللي هنوز در انتظار داستان نگاران بزرگ هستند كه دستنويس هاي خود را ارسال دارند. امسال براي ناشران، دريافت دستنويس ها كمي دير شده است. ناشران با توجه به موفقيت ماجراي «خبرهايي از پاراگوئه» كه سال گذشته در قالب داستان انتشار يافت، از نويسندگان خواسته بودند كه بكوشند نوشته هايشان بوي حقيقي بدهد و يا آن را برپايه يك ماجراي واقعي به رشته تحرير درآورده باشند تا همگان به آن توجه كنند و تأخير امسال به همين سبب بوده است. ناشران در اطلاعيه ديروز خود كه به رسانه ها ارسال شده گفته اند كه مردم اين عصر و زمانه داستان هايي را مي پسندند كه مطمئن باشند زمينه واقعي دارد و درس مي آموزد و ديگر مانند گذشته در پي داستان هاي خيالي و عشقي نيستند. اين اطلاعيه را جان استرلينگ امضاء كرده است.
ناشران بين المللي دستنويس ها را پيش خريد مي كنند. سال گذشته دستنويس «بيوه اي از جنوب» يك ميليون دلار پيش خريد شده بود و دو سال پيش كتاب خاطرات كلينتون بالاترين رقم را از آن خود كرده بود.

سنندج ميزبان نشست تخصصي طبيعت در هنر شرق
در استقبال از همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق، نشستي تخصصي، پنج شنبه دهم شهريورماه در تالار فروردين مجتمع فرهنگي فجر سنندج برگزار خواهد شد.
در اين نشست كه با همكاري اداره كل ارشاد كردستان و به همت فرهنگستان هنر برگزار مي شود حبيب الله درخشاني و مهرداد احمديان از اعضاي كميته علمي همايش پيرامون «نسبت انسان و طبيعت: بررسي دو نگرش هنري» و «طبيعت از منظر نقاشان معاصر» سخنراني خواهند كرد.
برپايي كارگاه نقاشي و اجراي موسيقي از ديگر برنامه هاي اين سمينار است.

عبدالجبار كاكايي:
هنرمندان از پرداختن به زيبايي دين غفلت كرده اند
ايسنا: امروزه فرهنگ شيعه به شدت نيازمند آن است كه زيبايي هاي خود را متجلي سازد.
عبدالجبار كاكايي در گفت و گو با ستاد خبري همايش«زيبايي شناسي دين» با بيان اين مطلب گفت: از آن جا كه شيعيان از گذشته دور، تحت فشارحكومت ها بوده اند،  نقشي مبارزاتي را ايفا كرده اند؛ به همين دليل  اكنون فرصت مناسبي است كه ادبيات و هنر، جنبه هاي زيباي دين اسلام را به تصوير بكشند.
اين شاعرافزود: هنرمندان مسلمان شيعه به دلايل تاريخي در پرداختن به زيبايي هاي دين غفلت كرده اند، ولي در حال حاضر مي توانند به اين بحث بپردازند، خصوصا كه فرهنگ عرفاني شيعه به خودي خود جذاب و زيباست و اهالي هنر و ادبيات مي توانند به خوبي اين زيبايي را به نمايش بگذارند.
كاكايي با بيان اين كه هر كسي به فراخور دانش خود از جمال و زيبايي قرآن بهره مي برد، گفت: تاكنون پژوهشگران زيادي درباره  قرآن مجيد به تحقيق پرداخته اند. مفسران و مترجمان برجسته اي هم در روزگار ما وجود دارند كه تفسيرها و شرح هاي خوبي از قرآن عرضه كرده اند.
همچنين درباره  زبان شناسي قرآن، كارهاي ارزشمندي صورت گرفته است، با اين حال، راه براي استخراج مفاهيم زيبايي شناسانه  قرآن باز است و مي توان تحقيقات گسترده تر و عميق تري در اين زمينه انجام داد.
اين شاعر درباره برگزاري همايش «زيبايي شناسي دين»گفت: آنچه از همايش به يادگار مي ماند، ميراث آن است. به همين دليل اگر نتايج و دستاوردهاي همايش زيبايي شناسي دين به شكل كتاب منتشر شود، مي تواند سودمندتر و ماندگارتر باشد.
همچنين اين همايش مي تواند هزينه اي را براي همياري مولفان و پژوهشگران جوان در نظر بگيرد تا آنها درباره قصص قرآن به بررسي و تحقيق بپردازند.
همايش زيبايي شناسي دين، پنجم و ششم دي ماه با حضور پژوهشگران و انديشمندان ايران و جهان در تهران برگزار خواهد شد و مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ مهرماه تعيين شده است.

بزرگداشت مجيد مجيدي در جشنواره فيلم كودك
در بيستمين  جشنواره  بين  المللي  فيلم  هاي  كودكان  و نوجوانان  ازكوشش  هاي  ارزشمند مجيد مجيدي  در عرصه  سينماي  كودك  تجليل  مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي جشنواره  بين  المللي  فيلم  هاي  كودكان  و نوجوانان ، مجيدي  فعاليت  هنري  خود را با بازيگري  آغاز كرد و پس  ازساختن  چند فيلم  كوتاه ، نخستين  فيلم  بلند خود را در سال۱۳۷۰باعنوان بدوك  ساخت.  مجيدي  تاكنون  جوايز بسياري  را از جشنواره هاي  داخلي  و بين المللي  دريافت  كرده  و با فيلم  بچه هاي  آسمان  تنها نامزدي  جايزه  اسكار براي سينماي  كشورمان  را به  ارمغان  آورده  است.
تلاش  براي  نمايش  تصويري  عميق  از ارزشها و مفاهيم  ناب  انساني  با تأكيدبر عواطف  و احساسات  دنياي  پاك  و بي  آلايش  كودكان  از جمله  ويژگيهاي آثار مجيدي  به  شمار مي رود.

اولين DVD آثار نگارگري ايران توليد شد
اولين DVD آثار نگارگري ايران به همت موزه هنرهاي معاصر تهران، فرهنگستان هنر و مؤسسه رسانه هاي تصويري توليد و در دسترس عموم قرار گرفت.
DVD آثار نگارگري ايراني در سه بخش: تاريخچه نگارگري در ايران، مفهوم باغ در نگارگري و فرشته در نگارگري ايراني به دو زبان فارسي و انگليسي منتشر شد.
اين مجموعه كه به كارگرداني عليرضا قاسم خان و با تحقيقات توكا ملكي توليد شده، داراي گالري از بهترين عكس هاي نگارگري ايراني است و امكان ويژه اي دارد.
علاقمندان براي دسترسي به اين مجموعه مي توانند به موزه هنرهاي معاصر تهران واقع در خيابان كارگر شمالي مراجعه كنند.

پاسخ به پرسش پزشكي
داروهاي قلب
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي درباره «بي تا بلاكر»  ها كه از داروهاي درمان بيماري هاي قلب هستند چنين گفته است: كار «بي تا بلاكر»  ها كه هر كارخانه داروسازي نامي بر آنها نهاده است، كاستن از كار قلب و در نتيجه فشار وارده به آن است. اين نوع دارو مانع مؤثر واقع شدن آدرنالين مي شود كه تپش قلب را تشديد مي كند و نياز آن را به اكسيژن افزايش مي دهد. اين دارو در عين حال فشار خون را پايين مي آورد، آنژين (انجينا) را تخفيف مي دهد و تا حدي مانع حملات ثانوي قلب مي شود. ولي از آنجا كه اين نتايج با تأثيرگذاري بر روي عصب هاي مربوط به دست مي دهد، دفعتاً قطع آن پس از شروع مصرف خطرناك است.

برگي از تاريخ
رحلت فقيه جليل القدر آيت الله «علي شاهرودي» (۱۳۱۱ ش)
آيت الله شيخ علي شاهرودي در حدود سال ۱۲۵۰ ش (۱۲۸۸ ق) در شاهرود به دنيا آمد. وي در ابتدا براي فراگيري علوم اسلامي راهي تهران شد و در آنجا به مدت پنج سال به كسب علم مشغول بود. آيت الله شاهرودي سپس براي ادامه تحصيلات خود عازم نجف اشرف گرديد و در حلقه درس آخوند ملامحمد كاظم خراساني جاي گرفت. ايشان در طي ساليان حضور در محفل درس آخوند خراساني، در زمره شاگردان برجسته آن بزرگوار به شمار مي آمد و در اين سال ها به مدارج والاي علمي دست يافت. با رحلت آخوند، آيت الله شاهرودي عازم كربلاي معلي گرديد و يكسره به درس و بحث پرداخت و در مدت اقامت پانزده ساله اش در آن شهر، شاگردان فراواني تربيت نمود. ايشان همچنين بر عروه الوثقي حاشيه اي نگاشت و رساله عمليه فارسي خود را به رشته تحرير درآورد. اين عالم جليل و فقيه زاهد در اواخر عمر بر اثر بيماري و براي معالجه راهي كاظمين گرديد تا اينكه در اول شهريور ۱۳۱۱ ش برابر با بيستم ربيع الثاني ۱۳۵۱ ق در شصت و يك سالگي بدرود حيات گفت و در نجف اشرف به خاك سپرده شد.
درگذشت دكتر «پرويز ناتل خانلري»
استاد دانشگاه و روزنامه نگار (۱۳۶۹ ش)
پرويز ناتل خانلري، يكي از چهره هاي برجسته ادب فارسي، در سال ۱۲۹۲ ش ديده به جهان گشود و در سال ۱۳۲۲ پس از اخذ درجه دكترا در رشته ادبيات فارسي، به سمت استادي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران منصوب گرديد. استاد خانلري علاوه بر تحقيق و تاليف و انتشار مجله علمي و ادبي «سخن» كه خود راهگشاي فرهنگ و ادب اين مرز و بوم بود، اشعار نغز و دلنشيني سروده كه قسمتي از آن اشعار در كتاب «ماه من در مرداب» جمع آوري و منتشر گرديده است. تاسيس بنياد فرهنگ، فرهنگستان ادب و هنر، فرهنگستان زبان، بنياد شاهنامه، انجمن فلسفه و حكمت و اسناد فرهنگي آسيا ازجمله اقدامات خانلري بود كه همه اين موسسات پس از پيروزي انقلاب اسلامي در هم ادغام شدند و به نام موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي درآمد. علاوه بر اين، تاريخ زبان فارسي در ۳ جلد، وزن شعر فارسي، زبان و زبان شناسي و دستور زبان فارسي ازجمله آثار ناتل خانلري مي باشند. پرويز ناتل خانلري سرانجام در ۷۷ سالگي در تهران درگذشت و در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

دردسرهاي كچلي در تالار هنر
نمايش كودكانه «كچل كچل كلاچه» كه توسط چهار كودك دبستاني اجرا مي شود، در تالار هنر به صحنه رفته است.اين نمايش، ماجراي پسركي ده ساله را روايت مي كند كه به دليلي موهاي خود را از دست داده و در روابط خود دچار مشكل شده است.
«كچل كچل كلاچه» را امير مشهدي عباس كارگرداني مي كند و عرفان فاتحي، فراز ترابي، حسن احمدي، فرزام ميرمعين، مهدي فرشيدي سپهر و مريم اكبري در آن به ايفاي نقش مي پردازند.تالار هنر در خيابان ورزنده جنب ورزشگاه شيرودي واقع است.

نخستين نمايشگاه تخصصي هنرهاي قرآني
گروه علمي فرهنگي: نخستين نمايشگاه تخصصي هنرهاي قرآني به منظور كشف استعدادهاي پنهان در عرصه هنرهاي قرآني ۲۳ تا ۲۸ شهريور در تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري اين نمايشگاه توسط مركز طبع و نشر قرآن جمهوري اسلامي ايران با همكاري سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود.
نمايشگاه تخصصي هنرهاي قرآني در دوشاخه كتابت و كتاب آرايي قرآن كريم برگزار خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
قول
اصرار نكن! هرگز زير قولم نمي زنم. به جان خودت _ كه خيلي برايم عزيزي- قسم خورده ام.
* * *
وقتي نگاه گرم و خسته ات را ديدم، خرد شدم. هنوز هم داشتم سرت غر مي زدم. چقدر اذيتت كرده بودم! چقدر بهانه گرفته بودم! چقدر بلندبلند برايت گريه كرده بودم! و تو چقدر صبوري كرده بودي! نمي دانستم دارم چه كار مي كنم. مراببخش. نمي دانستم... چون دوستت دارم.
* * *
تو تنها كسي هستي كه حرفهايم را خوب مي فهمي، حتي همين الان هم كه اصرار مي كني اين روزه سكوت سه ماهه را بشكنم، از نگاه خيسم خوب مي خواني:
اصرار نكن! هرگز زير قولم نمي زنم. از همان روزي كه متوجه نگاه خسته ات شدم. به جان خودت - كه برايم خيلي عزيزي _ قسم خورده ام كه حرف نزنم.
پرستو عوض زاده

گشتي در دنياي خبرها
خانم دردسرساز
سيدني: يك خانم ۵۷ ساله در استراليا به جرم حمله به كارگران شهرداري توسط پليس دستگير شد. هنگامي كه كارگران شهرداري با اره برقراري مشغول بريدن شاخه هاي خشك درختان مقابل خانه اين زن بودند وي از خانه خارج شد و به سوي كارگران سنگ پرتاب كرد. وي سپس اره برقي را از دست يك كارگر گرفت و با روشن كردن آن به تعقيب آنان پرداخت. به هر حال كارگران پا به فرار گذاشتند و از پليس كمك خواستند. اما جالب اينكه خانم خشن، انگشت مأموري را كه قصد دستگير كردن وي را داشت شكست و پس از آن تسليم شد.
مدير دندانپزشك
استانبول: چند روز پيش و در جريان دور تمريني رقابت هاي اتومبيلراني فرمول يك در كشور تركيه ناگهان يكي از اتومبيل رانان با دندان درد شديد مواجه شد، اما مدير تيم به وي اجازه نداد براي رسيدگي به دندان خود به دندانپزشكي برود. مدير كه خود يك دندانپزشك ماهر بود، بلافاصله عمل روت كانال را روي دندان راننده انجام داد و او توانست در مسابقه شركت كند.
كروكديل فراري
پكن: يك كروكديل فراري باعث هراس مردم در يكي از سواحل كشور چين شد. اين كروكديل پس از فرار از محل نگهداري خود در ساحلي واقع در جنوب چين نمايان شد و به همين دليل تعداد زيادي از شهروندان كه براي شناكردن به كنار ساحل آمده بودند پا به فرار گذاشتند. البته مأموران گارد ساحلي بلافاصله مردم را متفرق كردند و پس از سه ساعت جستجو سرانجام موفق شدند اين حيوان فراري را به دام اندازند.
علاقه كوركورانه
دالاس: يكي از تاجران سرشناس شهر دالاس در آمريكا كه در محل اقامت خود نيز يك پست بسيار كليدي در شهرداري داشت به خاطر ازدواج با يك خانم چيني شغل خود را از دست داد. اين مرد كه قصد ازدواج با اين مهاجر چيني را داشت همسر خود را پس از ۳۰ سال زندگي مشترك طلاق داد. البته اين پايان ماجرا نبود چون زن چيني به صورت غير قانوني وارد آمريكا شده بود و مي بايست خاك اين كشور را ترك مي كرد. به همين دليل اين تاجر براي جلوگيري از اخراج زن چيني مجبور شد به نيويورك سفر كند تا اقدامات قانوني لازم را براي حفظ وي در كشور انجام بدهد. بر همين اساس از سمت خود در شهرداري كناره گيري كرد.
مصاحبه در بالاي كوه
توكيو: يك فروشگاه زنجيره اي در ژاپن براي استخدام نيروهاي جديد شرايط جالبي را در نظر گرفته است. افرادي كه مايل به استخدام در اين شركت هستند بايد مصاحبه حضوري خود را درارتفاع ۳۷۷۶ متري انجام بدهند. در حال حاضر ۵۰ نفر براي شركت در مصاحبه حضوري شركت مورد نظر ثبت نام كرده اند كه بايد با صعود به يك رشته كوه ۳۷۷۶ متري به پرسش هاي مسئولان بخش استخدام اين فروشگاه پاسخ دهند.
آموزش  مقابله  با حملات  سگ ها به  پستچي  ها
نيويورك: پستچي  ها در آمريكا براي  مقابله  با حملات  سگ هاي  خشن  آموزش  مي بينند. در يك  فيلم  آموزشي  يك  سگ  تربيت شده  به  همراه  يك  فرد كه  لباس  پستچي  ها را پوشيده  است  حضور دارندكه  در آن  چگونگي  جلوگيري  از حمله  سگ ها عملاً به  نمايش  گذاشته  شده  است . اين  دي.وي.دي  در ايالت هاي  مختلف و در دويست  و هجده  دفتر پستي  توزيع  شده  است  .

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۰ دقيقه

گل و گياه
واريگاتوس
000414.jpg
نام علمي: Oplismenus hirtellus Variegatus
خانواده: GRAMINAE
گياه علفي دائمي، هميشه سبز و خزنده، برگها باريك و سرنيزه اي تا بيضوي شكل، در حاشيه موج دار، سبزرنگ با خطوط سفيد و صورتي، داراي ساقه هاي خزنده ريشه دهنده، حداكثر بلندي آن به ۲۰ سانتي متر مي رسد. جهت كاشت در سبدهاي آويزان مناسب است.
نيازها: مكان سايه _ آفتاب، خاك حاصلخيز و مرطوب كه داراي زهكش خوب باشد. در مناطق سردسير بايد در آپارتمان يا گلخانه نگهداري شود. در فصل رشد ماهي يك بار كود مايع به خاك اضافه نماييد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۲ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم ساقه هاي ريشه دهنده در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |