سه شنبه ۱ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۱ - Aug 23, 2005
شبيه سازي مغز انسان با سوپر كامپيوتر
طراحي مغز مصنوعي براي كامپيوتر
000333.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: در حال حاضر بزرگترين چالش پيش روي دانشمندان، شبيه سازي ساختار مغز انسان در قويترين سوپر كامپيوتر جهان مي باشد. در داخل مغر انسان جنگلي از ميليون ها رشته مغزي به چشم مي خورد كه عملكرد اين رشته هاي عصبي و همكاري آنها با يكديگر باعث مي شود كه تفكرات انسان شكل بگيرد. از ديرباز انسان علاقه مند بود تا اسرار مغز خود را كشف بكند و تا حدودي موفق به انجام چنين كاري شده است.
در حال حاضر دانشمندان يك دانشگاه در لوزان سوئيس پروژه اي را آغاز كرده اند كه هدف از اجراي اين پروژه عظيم، شبيه سازي ساختار و عملكرد مغز انسان است. مدير اين پروژه مي گويد كه در گذشته نرم افزاري وجود نداشت كه با آن بتوان به شبيه سازي ساختار و عملكرد مغز انسان پرداخت. وي در اين رابطه مي  گويد: در گذشته كامپيوترها قادر به تشريح و شناسايي پيچيدگي مغز انسان نبودند. در حال حاضر سوال مي شود كه به چه دليل مغز انسان تا اين حد پيچيده است. براي پاسخ دادن به اين پرسش ابتدا بايد ساختار و عملكرد مغز را شبيه سازي كرد تا بتوان در مورد علت پيچيدگي آن نظر داد.
اما از اين پس به كمك سوپر كامپيوتر بلوجين مي توان به تشريح پيچيدگي مغز انسان پرداخت. يكي از افرادي كه در اجراي اين پروژه مشاركت فعال دارد مي گويد: هدف ما ساخت يك دستگاه هوشمند يا روبات نيست بلكه هدف اصلي ما از اجراي چنين پروژه اي فهم بهتر مغز انسان است كه براي دستيابي به آن ابتدا بايد به شبيه سازي مغز پرداخت و سپس عملكرد آنرا در يك دستگاه مصنوعي امتحان كرد. چنين كاري باعث خواهد شد كه ابهامات موجود در مورد مغز انسان از بين برود و بفهميم كه به چه دليل مغز انسان قابليت فهم و درك برخي از مسائل را دارد و مسائل ديگر را درك نمي كند.
البته شبيه سازي مغز كار بسيار دشواري است چون براي دست يافتن به اين هدف ابتدا بايد سلول به سلول به ارزيابي و تحليل مغز پرداخت. دانشمندان بايد ابتدا عمليات الكترونيكي صورت گرفته در تك تك رشته هاي مغزي را مورد بررسي قرار بدهند و دريابند كه اين رشته ها با چه زباني با يكديگر ارتباط برقرار مي نمايند.
سپس نتايج بدست آمده از اين تحقيقات به كامپيوتر بلوجين داده مي شود تا اينكه خود كامپيوتر نيز به تجزيه و تحليل  اين داده ها بپردازد. پس از آن هر يك از پردازنده هاي بلوجين به گونه اي برنامه ريزي خواهند شد تا اينكه مانند يكي از رشته هاي مغزي عمل كنند.
يكي از كارشناسان شركت آي بي ام كه از سازندگان بلوجين است مي گويد: ما در اين كامپيوتر بيش از هشت هزار پردازشگر داريم كه به صورت موازي با يكديگر فعاليت مي كنند و در هر لحظه با هم در ارتباط هستند. به همين دليل هر پردازشگر در قالب يك رشته مغزي فعاليت كرده و با هم ارتباط برقرار مي نمايند. پس از اينكه با اين روش ساختار مغز انسان شبيه سازي شد آنگاه مي توان در پايان پروژه دريافت كه مغز در برابر برخي از داروها و بيماريها چه واكنشي از خود نشان خواهد داد.
در اينجا اين سوال مطرح مي شود كه آيا روزي فرا خواهد رسيد كه كامپيوترها به تنهايي و به صورت مستقل صاحب مغز بشوند. مدير اين پروژه در اين رابطه مي گويد: با آنكه پيشرفتهاي قابل توجهي در حوزه كامپيوتر صورت گرفته اما بايد توجه داشت كه در حال حاضر تنها ۸ هزار پردازشگر در بلوجين به عنوان رشته هاي مغزي وجود دارد در حاليكه در مغز انسان ميليونها رشته مغزي وجود دارد كه با يكديگر ارتباط دارند. به همين دليل براي اينكه بخواهيم كامپيوتر را مانند انسان داراي مغز كنيم آنگاه به ميليونها پردازشگر كامپيوتر نياز است كه تمام اين پردازشگرها بايد با يكديگر ارتباط داشته باشند.
در همين حال بسياري از كارشناسان معتقدند كه تا سالها نمي توان به اسرار مغز انسان پي برد و به تشريح پيچيدگي هاي آن از لحاظ بيولوژيكي پرداخت. در هريك از رشته هاي مغزي ميليونها مولكول وجود دارد كه دسترسي به بطن اين مولكول ها و عملكرد آنها سالها به طول خواهد انجاميد.
با وجود اينكه كامپيوترها هر روز در حال پيشرفت هستند اما بشر فاصله اي طولاني با اختراع هوش و مغز مصنوعي مانند مغز خودش خواهد داشت. به همين دليل تنها كاري كه دانشمندان مي توانند در شرايط فعلي انجام بدهند، مطالعه و شبيه سازي ساختار مغز انسان است.

تاثير كاهش  وزن  در جلوگيري  از خطرات  سرطان  سينه
زناني  كه  به  سرطان  سينه  مبتلا هستند با كاهش  وزن  مي  توانند از خطر ناشي  از اين  بيماري  بكاهند.به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  بي  بي  سي ، محققان  مي  گويند كاهش  ده  تا هجده  پوند از وزن  خطر سرطان  سينه  را تا شصت  و پنج  درصد كاهش  مي  دهد اما افزايش  ده  پوندي  وزن  خطر اين  بيماري  را افزايش  مي  دهد.
همچنين  به  گفته  محققان  افزايش  وزن  در زمان  يائسگي  خطر گسترش  بيماري  را افزايش  مي  دهد.

كشف  ژن  عامل  نوعي  كم  خوني
محققان  ژن  جديدي  را كشف  كردند كه  عامل  نوعي  كم  خوني  است .
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  انجمن  علوم  آمريكا، به  گفته  محققان  جهش  ژني  جديد موسوم  به  اف  اي  ان  سي  ام  كامل  يكي  از انواع  كم  خوني  فانكني  است  كه  يك  نوع  بي  نظمي  ژنتيكي  به  شمار مي آيد كه  بيشتر در كودكان  اتفاق  مي افتد. محققان  اميدوارند با مطالعه  بيشتر بر اين  نوع  ژن  بتوانند درماني  براي  سرطان  هاي  مختلف  پيدا كنند.

كشف آنزيم  در خون  نشان دهنده  بيماري  قلبي
محققان  آنزيمي  را در خون  كشف  كردند كه مي تواند نشانه  نارسايي  قلبي  باشد.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  نيو كرالا، محققان  آمريكايي  مي  گويند آنزيمي  موسوم  به  جي  آر كي  دو در عملكرد قلب  نقش  مهمي  دارد.
اين  آنزيم  كه  اي  آر كي  يك  هم  ناميده  مي  شود در هنگام  نارسايي  هاي  قلبي  افزايش  مي  يابد.بنابر اين  كاهش  و يا افزايش  اين  آنزيم  مي  تواند نشانه  نارسايي هاي  قلبي  در بيمار باشد.

سرويس هاي جديد گوگل
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: محبوب ترين موتور جست وجوي جهان برنامه جديدي براي جست وجو در رايانه هاي شخصي و همچنين اينترنت منتشر كرده است كه نسخه آزمايشي اين برنامه از روز دوشنبه (ديروز) قابل دسترسي براي عموم است.
به گزارش آسوشيتدپرس، اين برنامه جست وجوگر شركت گوگل نسبت به نسخه پيشين خود داراي قابليت هاي افزوده اي است كه از آن جمله مي توان به نوار ابزارهاي اضافه براي تسريع جست وجو و راحتي كاربر اشاره كرد. اين جست وجوها براساس عادت هاي اينترنتي ثبت شده توسط كاربران صورت مي گيرد.
طبق آخرين اخبار منتشر شده از سوي سايت خبري «سي نت» ، موتور جست وجوي گوگل با كسب بيشترين سهم بازار در مقام نخست و پس از آن موتور جست وجوي ياهو قرار دارد كه شركت ياهو با تلاش گسترده خود در رقابتي سرسختانه توانست به مقدار قابل توجهي تعداد كاربران خود را افزايش دهد.در رقابت تنگاتنگ موتورهاي جست وجو، شركت گوگل با ارائه رايگان سرويس هاي نوين در حال افزايش محبوبيت خود در ميان كاربران اينترنتي است تا بتواند از اين طريق جايگاه خود را در بين ديگر موتورهاي جست وجو حفظ كند.
اخيراً خبري پيرامون اين كه شركت گوگل چهارميليارد دلار از سهام خود را مي فروشد از سوي سايت بي بي سي منتشر شد كه شركت گوگل نيت اصلي خود از اين فروش را كسب سرمايه بيشتر اعلام كرده  بود. اما تحليلگران علت اين اقدام گوگل را ايجاد سرمايه براي خريدهاي آينده آن شركت دانسته اند.
همچنين از سوي تحليلگران اين احتمال مي رود كه گوگل بخواهد با اين سرمايه جاپاي محكم تري در بازار چين كه پرشتاب ترين بازار اينترنت در آسياست به دست آورد.ياهو بزرگ ترين رقيب اين شركت اخيراً چهل درصد از يك سايت تجاري پرطرفدار چيني به نام علي بابا را خريداري كرده است.
در حال حاضر بيشترين درآمد گوگل از محل آگهي هاي متني است كه در كنار نتايج جست وجوهايش نشان داده مي شود. گوگل فضاي تبليغاتي خود را براساس يك سيستم حراج اينترنتي به فروش مي رساند كه برخي از كارشناسان وابستگي درآمد گوگل به اين نوع آگهي ها را يك عامل خطرآفرين ارزيابي كرده اند، از همين رو گوگل آماده مي شود تا در سال جديد ميلادي يك سيستم پرداخت الكترونيكي را به مشتريان ارائه دهد كه كارشناسان اين اقدام گوگل را نه تنها عامل تقويت درآمد آن مي دانند بلكه تهديدي بزرگ براي يكي از بزرگترين آگهي دهندگانش، سايتbay -e ارزيابي كرده اند.احتمال ورود اين شركت اينترنتي به عرصه نقل و انتقال الكترونيكي پول مي تواند رقابت شديد، با سيستم paypal متعلق به حراجي ebay ايجاد كند. منابع مطلع مي گويند گوگل در ماه آوريل شركتي به نام «بنگاه پرداخت گوگل» تأسيس كرد كه عملياتش را به زودي با رمز google wallet (كيف پول گوگل) آغاز خواهد كرد.
كاربران با استفاده از اين سرويس اين امكان را دارند از كيف الكترونيكي خود كه نوعي اعتبار است هزينه ها را به صورت آنلاين بپردازند.

ساخت نخستين سوييچ الكترونيك نانو كربني
لندن- ايرنا: يك گروه از فيزيكدانان دانشگاه كاليفرنيا واقع در سن ديه گو موفق به تهيه نخستين سوييچ الكترونيك شده اند كه تمام آن از لوله هاي نانو از جنس كربن ساخته شده است.
به نوشته نشريه علمي «نيچر» ويژه خواص مواد، «پرابهاكر بندورا» و همكارانش دريافتند جرياني كه در دو مسير يك سيم سه شاخه به شكل واي (Y ) جريان مي يابد با استفاده از ولتاژي كه در شاخه سوم برقرار مي شود قابل كنترل است و مي توان آن را خاموش و روشن كرد.
هرچند محققان هنوز به طور دقيق از نحوه انجام فرايند خاموش و روشن شدن و انتقال و عدم انتقال جريان آگاه نيستند، اما معتقدند مي توان از اين گونه سيمهاي سه شاخه نانو كربني به صورت مدارهاي الكترونيك موسوم به «دروازه هاي منفي كننده» (gates NOT) استفاده به عمل آورد.
اين گونه دروازه ها جريان ورودي را معكوس مي كنند. به اعتقاد اين پژوهشگران امكان ساخت بقيه اجزاي مداري و دروازه هاي منطقي ديگر نيز با اين روش وجود دارد.

شاتل روسي -اروپايي جايگزين شاتل آمريكايي
فارس: اتحاديه اروپا براي ساخت شاتل هاي فضايي جديد با روسيه همكاري خواهد كرد تا اين عرصه را از دست ايالات متحده بگيرد.به گزارش پايگاه اينترنتي اسپكتروم، اتحاديه اروپا و روسيه به  زودي تلاشي مشترك را براي ساخت شاتل هاي فضايي آغاز خواهند كرد.
نسل جديد شاتل هاي فضايي كه روسيه و اروپا به همراه هم به دنبال آن هستند قرار است جايگزين نسل فعلي اين شاتل ها كه ساخت تكنولوژي آمريكاست، شود.
مقامات فضايي روسيه با تأييد گزارش هاي اوليه اي كه از اين فعاليت منتشر شده بود اعلام كردند كه از طرف هاي اروپايي در طرح فضايي خود براي ايجاد نسل آتي شاتل هاي فضايي استفاده خواهند كرد.

حفاري براي كشف راز زمين لرزه ها
لندن _ ايرنا: يك گروه از متخصصان زلزله شناسي با سوراخ كردن زمين با مته هاي قوي حفاري در يكي از گسلهاي فعال زلزله در ناحيه سن آندرياس كاليفرنيا به بخشي از ساختار دروني زمين رسيده اند كه به ادعاي آنها چشم انداز كاملاً جديدي را از نحوه عملكرد زمين لرزه ها پيش چشم دانشمندان گشوده است.
محققان «رصد خانه گسل عميق سن آندرياس» (San) پس از يك سال حفاري در فواصل زماني مختلف به يك ناحيه فعال زمين لرزه در عمق ۴ كيلومتري زمين رسيده اند.
نقطه حفاري در ناحيه پارك فيلد در ميانه راهي است كه سانفرانسيسكو را به لس آنجلس وصل مي كند و بر روي گسلي به طول ۱۳۰۰كيلومتر جاي دارد.
اين گروه قصد دارد پس از تعيين تركيب مواد موجود در خاك اين ناحيه در عمق ۴ كيلومتري زمين حفره اي را كه ايجاد كرده اند با سيمان و فولاد پر كنند و در لابلاي اين مواد نيز لرزه نگارهايي جاي خواهند داد كه اطلاعات مربوط به لرزشهاي بعدي زمين را به مركز اطلاعات رصدخانه انتقال مي دهد.
در مرحله بعد عمليات حفاري براي حفر سوراخهاي ديگر بر روي اين خط گسل و نصب لرزه نگارهاي اضافي ادامه خواهد يافت.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |