سه شنبه ۱ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۱ - Aug 23, 2005
رئيس جمهوري در پي ركود بازار سبزيجات به دليل شيوع وبا دستور داد:
خسارت كشاورزان سبزي كار پرداخت شود
000321.jpg
ايسنا: رئيس جمهوري در نامه اي خطاب به وزير جهاد كشاورزي در مورخ ۲۷ مرداد ماه دستور داد تا خسارت وارده به كشاورزان سبزي كار برآورد شده و نسبت به پرداخت اين خسارت اقدام شود.
اين نامه به دنبال ركود بازار خريد سبزيجات ناشي از اعلام احتمال انتقال ميكروب وبا و متضررشدن كشاورزان توليدكننده سبزي از سوي رئيس جمهوري طي حكمي به وزارتخانه ذي ربط اعلام شده است.
رئيس اتحاديه ميوه و سبزي شهرستان تهران در اين زمينه مي گويد: مردم و مسئولان به علت ترس از شيوع وبا به ويژه در روزهاي ابتدايي يكديگر را از هرگونه استفاده سبزيجات منع مي كردند به اين دليل كشاورزان و سبزي كاران با بحران فروش روبه رو شدند.
به گفته حيات علي حيدري مسئولان بهداشتي كشور بايد از همان روزهاي ابتدايي با اطلاع رساني هاي سريع از التهاب رواني مردم مي كاستند و با تأكيد بر استفاده بهداشتي از سبزيجات، مردم را به خريد سبزيجات ترغيب مي كردند.
تجمع سبزيكاران اسلام شهر
در اين ميان به دنبال ممنوعيت كشت و توزيع سبزي به بازار مصرف، سبزيكاران شهرستان اسلام شهر در مقابل فرمانداري تجمع كردند.
آنان مشخص نبودن ادامه كار و به فروش نرفتن سبزي را علت تجمع خود عنوان كردند و گفتند: ۳۰۰ بهره بردار در ۷۰۰ هكتار زمين مشغول سبزي كاري هستند كه همگي دچار ضرر و زيان فراواني شده اند.
در همين راستا سيدموسي هاشمي معاون سياسي و انتظامي فرمانداري شهرستان اسلام شهر عنوان كرد كه راه كارهاي لازم براي جبران خسارت به سبزي كاران در جلسه حوادث غيرمترقبه وزارت كشور مورد پيگيري قرار گرفته است.

به پيش بيني واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست:
رشد واقعي توليد ناخالص داخلي ايران
امسال به ۵/۵ درصد مي رسد
مهر: واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست در تازه ترين گزارش خود در ماه آگوست پيش بيني كرد رشد واقعي توليد ناخالص داخلي ايران تا پايان سال ۲۰۰۵ به ۵/۵ درصد برسد.
رشد واقعي توليد ناخالص داخلي ايران در سال ۲۰۰۵ با يك دهم درصد افزايش نسبت به سال ۲۰۰۴ به ۵/۵ درصد خواهد رسيد.
در حالي كه رشد اقتصادي ايران در طي سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ به ۱/۷ درصد رسيد، به علت افزايش هزينه هاي دولت در نتيجه افزايش يارانه هاي كالا در دو سال اخير، رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۰۵ به ۵/۵ درصد مي رسد.
هزينه هاي دولت ايران در نتيجه درآمدهاي سرشار نفتي در سال جاري، كه ركوردي در سالهاي پس از انقلاب محسوب مي شود، افزايش قابل توجهي يافته است.
از آنجا كه اقتصاد ايران كماكان دولتي است، مصرف بخش خصوصي نيز تحت تاثير مصرف بخش دولتي قرار دارد، و با افزايش هزينه هاي دولت طي دو سال اخير، هزينه هاي بخش خصوصي نيز افزايش يافته است.
اكونوميست مي افزايد، از آنجا كه بخشي از موجودي حساب ذخيره ارزي صرف ارائه اعتبارات مالي به بخش خصوصي مي شود، سرمايه گذاري ناخالص ثابت در سال ۲۰۰۵ رشد قابل توجهي داشته است.رشد اقتصادي ايران در سالهاي آينده نيز وابسته به عوامل بيروني همچون بازار جهاني نفت است و از آنجا كه ايران در طولاني مدت قادر به افزايش ظرفيت توليد نفت خود نيست، در نتيجه درآمد صادراتي ايران مستقيما به بهاي نفت وابسته خواهد بود.
با اين وجود، اكونوميست پيش بيني مي كند باتوجه به تداوم رشد هزينه هاي دولت، افزايش نه چندان بالاي صادرات غير نفتي، افزايش واردات كالاهاي سرمايه اي و افزايش مصرف بخش عمومي، رشد واقعي توليد ناخالص داخلي ايران در سال ۲۰۰۶ به ۴/۴ درصد، در سال ۲۰۰۷ به ۳/۴ درصد، و در سال هاي ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نيز به ۲/۴ درصد خواهد رسيد.

سرمايه گذاري ۱۸۰ هزار ميليارد توماني ايران
در بخش مسكن امارات
گروه اقتصادي: در گزارشي كه در مورد سرمايه گذاري ۲۰۰ ميليارد دلاري ايرانيان در طرح هاي املاك در امارات متحده عربي در شماره ديروز منتشر شد به دليل اشتباه در محاسبه ميزان سرمايه گذاري براساس هر دلار ۹۰۰ تومان معادل هزار و هشتصد ميليارد تومان منتشر شد كه اين ميزان تنها بخش اندكي از سرمايه گذاري مورد اشاره است. بنا بر اين اگرچه هر دلار از سرمايه هاي كشور ارزشمند است و مي تواند در كشور ارزش افزوده و كار براي اتباع كشور فراهم كند بايد توجه كرد كه اين مبلغ سرمايه گذاري اتباع كشور در امارات متحده عربي و به طور عمده در دوبي رقم ۱۸۰ هزار ميليارد تومان است.

فعاليت اورينتال اويل كيش
و هاليبرتون در ايران متوقف مي شود
ايسنا: مدير برنامه ريزي تلفيقي شركت ملي نفت كشور از خلع يد شركت اورينتال اويل كيش از پروژه هاي در دست اجرا يا تعهد شده خود به دليل پرونده هاي قضايي موجود آن خبرداد.
مهندس مقدم اظهار داشت: «ما طبق قانون مي توانيم شركت هايي كه فساد مالي داشته باشند و يا شروع به فساد مالي كنند را از فعاليت بيشتر خلع يدكنيم.»

هر بشكه نفت همچنان بالاتر از ۶۵ دلار معامله مي شود
000318.jpg
گروه اقتصادي: بازار نفت خام همچنان در التهاب است و با رويدادهاي مختلف در هفته هاي اخير دچار نوسانات پياپي شده و قيمت شاخص هر بشكه نفت سبك آمريكا از ۶۵ دلار گذشت.در هفته جاري و با آغاز كار بازارهاي نفت پس از دو روز تعطيلي آخر هفته در غرب قيمت ها همچنان بالاتر از ۶۵ دلار است و هر بشكه نفت خام سبك آمريكا براي تحويل در ماه آ ينده ميلادي تا ۲۳/۶۵ دلار معامله شد.
هفته گذشته ناآرامي ها در اكوادور و توقف توليد نفت اين كشور موجب شد تا تحت تاثير اين رويداد قيمت نفت رو به افزايش گذارد.
اكوادور روزانه ۱۴۷ هزار بشكه نفت توليد مي كرد كه با بحران در اين كشور توليد نفت متوقف شد.ديروز اعلام شد ارتش اين كشور كنترل تاسيسات نفت را برعهده گرفته و توليد اين كشور آغاز شده است. با اعلام اين خبر حدود ۱۲ سنت قيمت نفت كاهش يافت ولي داد و ستد آن بالاتر از ۶۵ دلار همچنان ادامه دارد.

هند همچنان در حال بررسي
طرح صادرات گاز ايران از طريق خط لوله است
گروه اقتصادي: مذاكرات طولاني سه جانبه ايران، هند و پاكستان براي صادرات گاز پس از يك دوره طولاني وارد مرحله جديدي شده است ولي همچنان براي مشاركت كامل در اين طرح تمايل نشان نمي دهد.
به گزارش خبرنگار ما در تازه ترين خبرها درمورد طرح خط لوله صادرات گاز ايران به هند از طريق پاكستان منابع خبري هند اعلام كردند كه مذاكرات سه جانبه كشورهاي ذينفع سه ماه ديگر آغاز مي شود.براساس گزارش اين منبع مذاكرات سه جانبه براي كاهش اتلاف وقت در مذاكرات جداگانه مورد توجه قرار گرفته است و در صورت پيشرفت مذاكرات كار اجرايي طرح از اوايل سال آينده ميلادي آغاز خواهد شد.
هند در حال حاضر هنوز در حال مطالعه طرح از نظر مخاطرات جانبي و اجرايي است و مقامات هند بر اين باورند تا سه ماه ديگر اين مسئله روشن خواهد شد كه اين كشور در اين خط لوله مشاركت خواهد كرد يا خير.
بااعلام موضع هند اين طرح دچار تأخير شده است. در صورت قطعي شدن حجم مورد نياز گاز هند ابعاد طرح تغيير خواهد كرد و ميزان سرمايه گذاري آن افزايش خواهد يافت. هند همچنان تمايل دارد تا عمليات فني طرح در اين كشور از سوي ايران و پاكستان انجام شود و اين كشور در مرزهاي خود گاز را از طرف دوم خريداري كند.
در حال حاضر طرح خط لوله گازرساني منطقه زاهدان و شرق كشور از سوي شركت ملي گاز در دست اجرا است و به طور طبيعي زمينه هاي صادرات گاز ايران از مرزهاي شرقي كشور فراهم مي شود.
طرح خط لوله صادرات گاز ايران، هند حدود ۲ هزار و ۷۰۰ كيلومتر طول دارد و حدود ۵/۷ ميليارد دلار هزينه دارد. هزار و ۱۱۵ كيلومتر اين خط لوله در ايران، ۷۰۵ كيلومتر در پاكستان و حدود ۸۵۰ كيلومتر در خاك هند بايد احداث شود.
در حال حاضر برخي كارشناسان داخلي نسبت به صادرات گاز ايران به خارج ترديدها و سئوالاتي را مطرح كرده اند و خواهان توقف طرح هاي صادرات گاز ايران به ديگر كشورها شده اند.

كارت هوشمند بنزين با بيش از يكسال
تأخير تا ۳ ماه آينده توزيع خواهد شد
گروه اقتصادي: هيأت وزيران لايحه تأمين كسري يارانه واردات بنزين
را در ۴ مردادماه به مجلس فرستاد. با كمال دانشيار رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي پيرامون اين لايحه و روند بررسي آن در كميسيون انرژي مجلس گفت وگو كرده ايم.
***
* در لايحه دولت تأمين كسري يارانه واردات بنزين چگونه پيش بيني شده است؟
- براساس لايحه پيشنهادي دولت درخواست شده تا براي تأمين بنزين وارداتي مورد نياز در مدت ۲ ماه حدود ۸۰۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي برداشت و به منظور تأمين يارانه مورد نياز واردات اين فرآورده استفاده شود همچنين در اين لايحه پيشنهاد شده تا بنزين وارداتي از طريق كارت هوشمند و به نرخ واردات و با آزادسازي قيمت به مردم عرضه شود. گرچه در لايحه بودجه سال ۸۴ كه از سوي دولت ارائه شده بود نيز موضوع استفاده از كارت هوشمند، دونرخي شدن و آزادسازي قيمت بنزين وارداتي ديده شده بود اما مجلس با اين موضوع موافقت نكرد.
* علت فراخوان كميسيون انرژي در زمينه لايحه نحوه تأمين يارانه واردات بنزين و خريد تضميني گندم كدام است؟
- كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با توجه به اهميت و حساسيت بحث تأمين بنزين مورد نياز كشور و پيچيده بودن اين موضوع تصميم گرفت تا طي فراخواني از ديدگاههاي كليه صاحب نظران و نخبگان براي حل اين مشكل جويا شده و راهكاري اصولي براي رفع اين معضل انديشيده شود چرا كه در صورت افزايش قيمت بنزين اين امر باعث تبعات منفي مانند افزايش قيمت ها و تورم در جامعه همراه خواهد بود. از سوي ديگر اگر قيمت بنزين افزايش نيابد با توجه به روند افزايش قيمت و مصرف بنزين دولت ناچار است ساليانه ۴ ميليارد دلار براي واردات بنزين اختصاص دهد. معتقدم براي رفع اين معضل بايد راههاي مختلفي مانند گسترش ناوگان حمل و نقل شهري و عمومي توسعه يافته و با شناسايي اقشار آسيب پذير زيان حاصل از افزايش قيمت بنزين به اين اقشار جبران شده و سپس قيمت بنزين افزايش يافته دونرخي يا آزاد شود.
* با توجه به عدم تأمين يارانه بنزين در ۶ ماهه دوم سال و افزايش قيمت و مصرف اين فرآورده آيا تأمين يارانه براي دو ماه آينده كارساز خواهد بود؟
- در بودجه سال جاري يارانه مورد نياز براي واردات بنزين تا شهريورماه پيش بيني شده بود اما با توجه به افزايش قيمت نفت و بالا رفتن قيمت جهاني اين فرآورده و افزايش مصرف اين فرآورده مبلغ يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار اعتبار يارانه بنزين عملا در مردادماه تمام شده است. شركت نفت اجازه دارد تا از محل منابع در اختيار خود نسبت به واردات بنزين مورد نياز اقدام نموده و با تصويب لايحه دولت در مجلس اجازه برداشت از حساب ذخيره ارزي و جايگزيني اين اعتبار داده شود. دولت در لايحه خود درخواست تأمين يارانه واردات ۲ ماه بنزين را كرده است و فراخواني كه كميسيون انرژي انجام داده براي رفع اين مشكل پس از دو ماه آينده است چرا كه دولت براي ساماندهي وضعيت بنزين چند راهكار كوپني كردن، استفاده از كارت هوشمند و دو نرخي شدن آن و يا برداشت از حساب ذخيره ارزي تا هنگام به نتيجه رسيدن طرح هاي افزايش توليد و كاهش مصرف را پيش رو دارد.
* با توجه به روند مصرف و قيمت بنزين تا پايان سال چه ميزان يارانه براي واردات نياز است؟
- پيش بيني كرده ايم تا پايان سال جاري با توجه به ميانگين قيمت هاي بنزين و در نظر گرفتن افزايش قيمت اين فرآورده  نيازمند ۴ ميليارد دلار يارانه هستيم كه از اين مبلغ ۵/۱ ميليارد دلار آن در قالب بودجه سال جاري تخصيص يافته و نيازمند تأمين ۵/۲ ميليارد دلار ديگر اعتبار هستيم.
* در زمينه استفاده از كارت هوشمند چه اقدامي صورت گرفته است؟
- قرار بود تا در شهريور سال گذشته اين كارت تهيه و توزيع مي شد كه با بيش از يك سال تأخير مقرر شده است اين كارت در ۳ ماه آينده توزيع شود. در زمينه دونرخي شدن بنزين نيز ديدگاههايي مبني بر آثار و تبعات منفي اين كار وجود دارد و انجام فراخوان نيز به منظور بررسي آثار مثبت و منفي لايحه ارائه شده از سوي دولت بوده است.

به دنبال ركود حاكم بر بازار آلومينيوم از اسفند پارسال تاكنون مطرح شد؛
وضعيت بازار آ لومينيوم شش ماهه
دوم امسال عادي مي شود
گروه اقتصادي: افروز پورهاشمي: بانك مركزي از اسفندماه سال گذشته با ابلاغ بخشنامه هايي به بانك ها ميزان وام ارزي پرداختي به صنعتگران براي خريد مواد اوليه آلومينيوم را از ۶ ميليون دلار به ۳ ميليون دلار كاهش داد كه نتيجه آن تضعيف اين بخش از صنعت كشور شد.
اين درحالي بود كه جعفر سرقيني مديرعامل شركت ايراسكو اواخر سال گذشته اعلام كرده بود كه التهاب بازار آلومينيوم اوايل سال آينده فروكش مي كند.
مديركل دفتر صنايع فلزي و الكتريكي وزارت صنايع با صحه گذاشتن بر اين ادعا به خبرنگار ما مي گويد: وضعيت توليد شمش آلومينيوم طي ۴ ماهه نخست امسال ۷۲ هزار و ۹۰۷ تن بوده است كه در قياس با ۶۶ هزار و ۴۷۶ تن سال گذشته، رشد ۶/۹ درصدي دارد.
مظفر اعواني پيش بيني مي كند كه ميزان توليد شمش آلومينيوم تا پايان سال جاري به حدود ۲۳۰ هزار تن برسد كه از ۲۱۰ هزار تن سال گذشته ۲۰ هزار تن بيشتر است.
به گفته وي، ميزان واردات محصول فوق طي ۴ ماهه نخست امسال ۱۳ هزار و ۱۲۹ تن بوده است و ميزان صادرات نيز در همين مدت ۱۷ هزار و ۷۳۳ تن برآورد شده است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه امسال چقدر نياز به واردات آلومينيوم خواهيم داشت، مي افزايد: باتوجه به ثابت بودن نياز كشور و افزايش توليد به نظر مي رسد در سال جاري بيشتر شاهد صدور اين محصول به ازاي تني ۱۸۰۰ دلار باشيم.

قيمت طلا و ارز
نوع ------فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۶۴۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۰۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۶۴۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۲۲
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۰۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۷۶

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |