ايمني تردد و ترافيك در نواحي تفريحي - ورزشي
|
|
حسين سپهري- با توسعه كشورها، اوقات مردم براي انجام فعاليت هاي تفريحي نيز افزايش مي يابد. اين امر باعث پيدايش تقاضا براي مراكز ورزشي، تفريحي، پارك ها و تسهيلات عمده براي تماشاچيان مسابقات ورزشي مي شود.
در مواردي كه فعاليت هاي توريستي يا تفريحي مورد تشويق واقع شده و يك بخش ضروري از اقتصاد را تشكيل مي دهند، دسترسي ايمن به اين اماكن و تسهيلات مناسب پاركينگ، مي تواند بخش مهمي از توفيق اين اماكن را تشكيل دهد.اگرچه ابعاد استاديوم ها يا مراكز منفرد با يكديگر بسيار متفاوت است، ولي اينگونه فعاليت ها معمولا در يك ناحيه محدود متمركزند. البته بسته به ابعاد و نوع فعاليت ها، اين اماكن مي توانند در زماني كه استفاده مي شوند، حجم قابل توجهي از ترافيك را ايجاد كنند. ممكن است لازم باشد كه در روزهايي كه چنين استاديوم هايي مورد استفاده قرار مي گيرند، از روش هاي خاص در معابر اطراف بهره گرفت.
در مورد برگزاري مسابقات در ورزشگاه ها اگرچه اين فعاليت ها در سطح ناحيه گسترده اند، ولي احتمال تمركز ترافيك در نقاط مشخص شروع يا ورودي هاي ناحيه وجود دارد. خودروها مي توانند اغلب باعث ايجاد تراكم هاي حاد و خطرات ايمني جاده شوند و اين امر مخصوصا در مورد اتوبوس ها، پاركينگ دوبله يا پارك خودرو در پياده روهاي نزديك نقاط اصلي ورود به ناحيه صادق است.
در هر حال براي حل مشكلاتي از اين دست مي بايست به دنبال راه حل بود. هنگام طراحي تسهيلات تفريحي كه به صورت دائم مورد استفاده قرار نمي گيرند، مي بايست به تسهيلات مشترك (همانند فضاي پاركينگ) با استفاده هاي كلي تر ديگر (مثلا استفاده از پاركينگ هاي استاديوم هاي بزرگ براي بازارها يا پارك شبانه خودروها در مواقعي كه از استاديوم استفاده نمي شود) توجه كرد. در اينگونه موارد لازم است كه از اين امر اطمينان حاصل شود كه چنين كاربري هاي متعددي با يكديگر تلاقي نداشته باشند و امكان تدارك كافي براي سرويس دهي به تمامي استفاده كنندگان وجود داشته باشد.
نكات اصلي كه مي بايست مورد توجه قرار گيرند، عبارتند از:
- تمامي اماكن تفريحي مي بايست بر مبناي حجم بازديدكننده خود داراي امكان دسترسي به جاده هاي توزيع كننده محلي يا منطقه اي باشند.
- كاربري هاي تفريحي مي بايست از نواحي مسكوني تفكيك شوند، ولي چنانچه ترافيك جذب شده توسعه آنها به دور از مجتمع هاي مسكوني هدايت شود، مي توان آنها را در حاشيه اين نواحي قرار داد.
- تدارك كافي حمل و نقل عمومي امري ضروري است.
- مي بايست براي تمامي شركت كنندگان يا تماشاچيان، تسهيلات مجزاي پاركينگ در محل يا نزديك به آن كه قابليت پذيرش تقاضا در ساعات ازدحام را داشته باشند، فراهم كرد.
- مسيرهاي عابران پياده بين ورودي ها و محل هاي پاركينگ مي بايست عاري از ترافيك سواره بوده و مجهز به تابلوهاي مناسب باشند.
- در جايي كه وقايع مذكور لزوم استفاده از بزرگراه هاي عمومي را ايجاب مي كند، اين امر مي بايست كاملا از ترافيك كلي تفكيك شده باشد.
- نواحي سرويس دهي و تسهيلات مربوطه مي بايست از ترافيك كلي تفكيك شوند و در صورت امكان در اوقات متفاوتي براي استفاده هاي عمومي به كار گرفته شوند.
- برخي تسهيلات همانند پاركينگ ها را مي توان به صورت اشتراكي با موارد استفاده ديگر تقسيم كرد.
خلاصه اينكه، هنگام طراحي تسهيلات تفريحي مي بايست كيفيت و ايمني جاده، دسترسي و امكانات پاركينگ آن مورد بررسي قرار گيرد. بدون در نظر گرفتن نوع و مقياس فعاليت هاي موردنظر ممكن است فقط كساني كه از آن فعاليت ها بهره مي برند، آن را لذتبخش بدانند و شهرونداني كه در نواحي مجاور اين مناطق زندگي مي كنند، ممكن است آن را يك مزاحمت و خطر بدانند. چنانچه پاركينگ خارج از سطح خيابان براي بازديدكنندگان يا تماشاچيان فراهم نشده باشد، خودروها مخصوصا اتوبوس هاي بزرگ مي توانند با توقف دوبله يا توقف در سطح پياده رو كه عابراني پياده را مجبور به استفاده از سطح سواره رو مي كند، باعث تراكم هاي عمده و خطرات ايمني جاده شوند.
|