چهارشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۲
بحران كيفيت آب، تنها سه سال به حيات سالم پايتخت مهلت داده است
نشسته برشاخه و بن مي بريم
000240.jpg
كيميا عبدالله پور
جاهايي وجود دارد كه آبهاي زيرزميني آن با كيفيتي معادل آبهاي معدني است ولي متاسفانه با اسكان حدود 10ميليون نفر روي سفره غني آب، به گونه اي كه تمام فاضلاب به پايين نفوذ مي كند، آلوده اش كرده ايم
در كشوري خشك زندگي مي كنيم كه ميانگين بارندگي آن 250ميليمتر در سال است و به همان نسبت در تهران 251 ميليمتر، ولي متاسفانه چه در بخش شرب و چه كشاورزي، الگوي صحيح مصرف نداريم.
به اعتقاد كارشناسان، ما دو برابر يكي از پرباران ترين نقاط جهان يعني اروپا آب مصرف مي كنيم و با مقوله آب برخورد علمي و كارشناسي نمي شود.
كارشناسان معتقدند كه براي حفاظت و بهره برداري از اين كالاي با ارزش و بدون جايگزين كه حيات ما وابسته به آن است، دچار مشكل و غفلت شده ايم و دليلش بخشي نگري به موضوع آب و عدم وجود مديريت جامع در اين زمينه است، به گونه اي كه بهره وري در صنعت آب را بسيار پايين  آورده است.
به اعتقاد آنان، حتي در بخش فاضلاب كه بازچرخاني آب با جمع آوري، تصفيه و استفاده مجدد از پساب مي تواند يك فرصت مناسب باشد، متاسفانه به دليل عقب ماندگي، اين بخش هم تبديل به تهديد شده است.
اين كارشناسان، عدم تناسب منابع مالي با نيازهاي سرمايه گذاري، نداشتن الگوي مناسب مصرف، عدم جامعيت قوانين و مقررات حمايتي، فرسودگي تاسيسات،تعرفه هاي تكليفي و عدم دريافت قيمت تمام شده و مشكلات اجرايي را از جمله دلايل اين مشكلات در بخش آب و فاضلاب مي دانند.
به اعتقاد آنان، عقب ماندگي فن آوري در اجراي پروژ ه ها، فقدان يك راهبرد واحد در خدمات شهري، حساسيت هاي محلي و سياسي شدن مقوله آب، مشكلات نيروي انساني و عدم امكان توسعه نيروي انساني به دليل تورم نيروي غيرماهر و متخصص در سيستم ها، از ديگر دلايل اين تهديد در بخش آب و فاضلاب است.
آنان معتقدند كه در تهران هم متاسفانه به همين دلايل ذكر شده و فقدان برنامه ريزي مناسب و اجراي همزمان پروژه ها در گذشته، امروز با مشكل كمبود آب مواجه شده ايم.
كارشناسان در خصوص كيفيت آب تهران معتقدند كه مسئولان ذي ربط تعهد دارند آب را با كميت و كيفيت مطلوب و استاندارد در اختيار مردم قرار دهند تا از بروز هرگونه بيماري و بحران جلوگيري كنند.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب تهران در اين خصوص گفت: براي ارائه آب مطلوب به شهروندان، سيستم آبرساني، مجهز به يكي از بزرگترين آزمايشگاه هاي پيشرفته و متناسب در تعيين كيفيت آب تهران است كه به صورت روزانه، هفتگي، ماهانه و سالانه كار كنترل كيفيت آب تهران را انجام مي دهد.
اصغر قرباني افزود: در تهران به لحاظ كيفيت، خط قرمزها را رعايت مي كنيم و اعتقاد داريم كه منابع آب زيرزميني در معرض تهديد است و اگرهرچه زودتر نسبت به جايگزيني منابع آبي كه به دليل كيفيت پايين و آلودگي از مدار بهره برداري خارج مي شود اقدامي صورت نگيرد، با مشكل روبه رو مي شويم.
وي اظهارداشت: اگر نتوانيم ظرف مدت دو تا سه سال آينده جايگزين مناسبي براي برخي منابع آبي زيرزميني در برخي از نقاط تهران پيدا كنيم و در اجراي پروژه ها تسريع نكنيم، دچار بحران كيفيت آب خواهيم شد.
وي اجراي پروژه جامع آبرساني تهران را نجات دهنده پايتخت دانست و تاكيد كرد: رسالت وزارت نيرو، دولت و شركت آب و فاضلاب، بايد اجراي سريع اين پروژه باشد، زيرا اگر دير يا دچار ترديد يا عقب ماندگي شود، عواقبش بسيار وخيم خواهد بود.
قرباني با بيان اينكه فقط اجراي اين پروژه جامع است كه مي تواند نگراني ها را در بحث كيفيت آب خاتمه دهد، اضافه كرد: با اجراي اين طرح منابع آبي اطراف تهران به پايتخت منتقل مي شوند و به صورت كمربندي آبي، اطراف تهران را احاطه مي كنند، در حالي كه وضعيت پمپاژ آب مورد نياز به منابع ذخيره به صورت ثقلي انجام مي شود.
در روش ثقلي، براي انتقال آب به منبع ذخيره، نيازي به دستگاه هاي پمپاژ نيست و آب با استفاده از شيب و به صورت طبيعي منتقل مي شود.
وي اظهار داشت:اين طرح براساس مقاوم سازي ساخته شده و پمپاژ آن به صورت ثقلي انجام مي شود، بنابراين در برابر حوادثي همچون زلزله و قطعي برق، آبرساني به شهروندان و شهر ادامه دارد و در هيچ شرايطي آب قطع نمي شود.
وي همچنين در خصوص كنترل شهر و ميزان گنجايش آن تاكيد كرد: دولت بايد در سياست توسعه شهر تهران بازنگري داشته باشد. رشد شهر بايد متناسب با منابع  آبي باشد و بخصوص اينكه آب بايد تامين كننده رشد يك شهر باشد.
قرباني با اشاره به اينكه براي اجراي طرح جامع آبرساني، 200 ميلياردتومان بودجه نياز است گفت: مطالعه آن از سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد و در برخي از مسيرها آب از طريق تونل به تهران منتقل خواهد شد.
وي با بيان اينكه در زمان حاضر تمام منابع  آبي اطراف تهران به اين شهر تزريق مي شود، گفت: ديگر به دليل مشكلات اجتماعي و محلي قادر نيستيم آب را از حوزه اي به حوزه ديگر منتقل كنيم.
وي گفت: رشد پايدار را بايد براساس پتانسيل هاي آبي سنجيد. مزيت توسعه نسبي هر شهري پتانسيل هاي آبي آن است و بنابراين مسئولان نبايد بگذارند كه تهران بيش از اين رشد كند، زيرا قابليت رشد بيش از اين را ندارد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب تهران اضافه كرد: اگر بحث پايش كيفي منابع آب مطرح باشد، بهترين آب در دنيا منابع زيرزميني است، اين منابع، آبهاي بسيار خوبي هستند و كيفيت بسيار بالايي دارند.
وي گفت: آبهاي زيرزميني، بيشتر آبهاي چشمه است و جاهايي وجود دارد كه آبهاي زيرزميني آن با كيفيتي معادل آبهاي معدني است، ولي متاسفانه با اسكان حدود 10 ميليون نفر روي سفره غني آب، به گونه اي كه تمام فاضلاب به پايين نفوذ مي كند، آلوده اش كرده ايم و بعد انتظار داريم هميشه كيفيت آب حفظ شود.
وي اظهار داشت: شبكه هاي موجود براساس رشدي كه شهر داشته، طراحي نشده و ما با هزينه هاي گزافي به فكر جبران اين كمبود هستيم تا بتوانيم مشكل را تا حدي پوشش دهيم، ولي اگر ادامه پيدا كند ديگر نمي توان كاري كرد، چون منابع تامين آبي ديگري نخواهد داشت.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب تهران گفت: در صورت تداوم روند فعلي مصرف آب، تاسيسات آبرساني تهران جوابگوي تامين آب مورد نياز شهر و شهروندان تهراني نخواهد بود. وي با اشاره به گرماي بي سابقه چند روز اخير تهران اضافه كرد: از ابتداي سال تا كنون، نسبت به سال گذشته در همين مدت، با 5/7 درصد افزايش مصرف آب مواجه بوده ايم.
وي اظهار داشت: شركت آبفاي تهران 5/8 ميليون نفر در روز و 5/7 ميليون نفر در شب را خدمات رساني مي كند كه يك ميليون نفر اين جمعيت شناور هستند.
وي گفت: ميزان مصرف روزانه، 2 ميليون و 700هزار مترمكعب در نظر گرفته شده و اگر مصرف از اين ميزان بالاتر رود در تامين آب مشكلاتي به بار مي آيد.
قرباني در خصوص منابع تامين آب گفت: 70درصد آب شهر تهران از منابع سطحي، همچون سد كرج، لتيان و لار و 30 درصد ديگر از سفره هاي زيرزميني تامين مي شود.
وي با اشاره به وجود پنج تصفيه خانه با ظرفيت حدود 30 مترمكعب در ثانيه افزود: منابع آبي اين تصفيه خانه ها از آبهاي سطحي و 400 حلقه چاه موجود تامين شد و در زمان حاضر از 24مترمكعب ظرفيت تصفيه خانه ها استفاده مي شود.
قرباني گفت: به لحاظ تامين آب در پشت سدها، هيچ گونه مشكلي نداريم، بلكه مشكل تصفيه، انتقال و توزيع آب است.
وي پيش بيني كرد: مصرف آب ما تا سال 1400 به حدود يك ميليارد و 450 ميليون مترمكعب مي رسد، به گونه اي كه در حال حاضر ميزان آبي كه در اختيار داريم حدود يك ميليارد متر مكعب است كه بايد پيش بيني تامين 400 تا 500 ميليون مترمكعب آن نيز بشود.
وي ادامه داد: به دنبال اين پيش بيني، بحث استفاده از سد طالقان، ماملو و استفاده بيشتر از ظرفيت سد لار پيش آمده است كه طرح هايي در اين خصوص در دست اقدام است.
قرباني گفت: بحث كلان آب تهران نياز به جامع نگري و كلان نگري دارد كه بايد از حالت حاشيه اي خارج شود.
وي با اشاره به افزايش زياد مصرف آب در چند سال آينده گفت: بايد الگوي مصرف آب را تغيير دهيم و بگوييم كه شهروندان از آبهاي بسته بندي استفاده كنند، زيرا در آينده نمي توانيم حجم يك تا 2 ميليارد مترمكعب را با همين مكانيزم به صورت استاندارد و اطمينان بالاي قابل شرب بودن در اختيار شهروندان قرار دهيم. با اين افزايش جمعيت به صورت روزانه در تهران، اطميناني كه تا هر زماني شير را باز كنيم و با اطمينان از سلامت آن آب بنوشيم، تقريبا غيرممكن است.
همچنين يك متخصص بيماري هاي عفوني درخصوص آلوده بودن آب و عوارض بعد از آن گفت: مصرف آب و غذاي آلوده عوارض بسياري دربر دارد و يكي از علل اصلي ابتلا به بيماري وبا است كه بخصوص در فصل تابستان شايع مي شود.
پيمان ضيايي افزود: وبا يك بيماري عفوني است كه عامل آن نوعي ميكروب است كه بيشتر در آب بوده و براحتي مي تواند حالت اپيدمي پيدا كند.
وي ادامه داد: دوران اين بيماري پنج روز است، ولي در صورت درمان نشدن، مي تواند به دليل كم شدن آب بدن، منجر به مرگ فرد شود.
ضيايي به راه هاي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري اشاره كرده و اضافه كرد: رعايت اصول بهداشتي، مصرف آب آشاميدني سالم و استفاده از آب جوشيده سرد، در پيشگيري از ابتلا به اين بيماري موثر است.

آغاز جشنواره گياهان دارويي در شرق تهران
فرهنگسراي طبيعت، متولي مشاركت شهروندان در ايجاد فضاي سبز شهري است
000237.jpg
امير موسي كاظمي - از قديم گفته اند ميهمان بي دعوت خرجش با خودش است. حكايت حضور ما در نشست خبري پنجمين جشنواره فرهنگي علمي گياهان دارويي نيز همين گونه بود. دليلش را ما كه نمي دانيم، ولي شايد مريم عمراني، مسئول روابط عمومي فرهنگسراي طبيعت بداند. در هر صورت فكر كرديم برگزاري جشنواره اي كه قرار است با هدف بستر سازي فرهنگي در زمينه استفاده شهروندان تهراني از گياهان دارويي يا حضور بزرگان طب سنتي برپا شود، آنقدر براي خوانندگان ايرانشهر جذابيت دارد كه ارزش ميهمان ناخوانده بودن را داشته باشد.
مجيد يزداني، رئيس فرهنگسراي طبيعت، نشست خبري را اينگونه آغاز مي كند: طبق تعاريف جديد سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، هر فرهنگسرا يك وظيفه هويتي يافت كه بر همين اساس فرهنگسراي اشراق با عنوان فرهنگسراي طبيعت، وظيفه فرهنگسازي در بحث محيط زيست و طبيعت را به عهده گرفت. اين فرهنگسرا متولي بحث طبيعت در حوزه شهرداري و سازمان فرهنگي هنري است و بايد سياستگذاري واحدي را با هماهنگي ساير نهادها به اجرا گذارد.
او برگزاري پنجمين جشنواره فرهنگي علمي گياهان دارويي از اول تا سيزدهم شهريور ماه در فرهنگسراي طبيعت را در راستاي همين وظيفه هويتي مي داند: اين جشنواره با همكاري و مشاركت معاونت امور باغباني وزارت جهاد كشاورزي، مراكز تحقيقات گياهان دارويي توسعه جنگل ها و مراتع، سنديكاي گياهان دارويي و اتحاديه صنف عطاران ايران برگزار مي شود.
يزداني هدف اين جشنواره را بررسي و پيشينه طب گياهي در فرهنگ عامه و احياي مصرف گياهان دارويي عنوان مي كند و از برگزاري سه سمينار بزرگ فرهنگي علمي در ايام جشنواره خبر مي دهد: همزمان با افتتاحيه جشنواره در روز پزشك، سمينار بزرگ فرهنگي علمي ابن سينا برگزار مي شود. همچنين سمينارهاي زكرياي رازي در پنجم شهريور و ابوريحان بيروني در سيزدهم شهريور همراه با ارائه مقالات با محورهاي طب طبيعي،  طب سنتي و طب مكمل، بسته بندي و فرآوري، جايگاه گياهان دارويي در صنايع غذايي، آرايشي و بهداشتي از ديگر برنامه هاي جنبي جشنواره خواهد بود. همچنين محمد  ثابت ايمان، كارشناس هويتي فرهنگسراي طبيعت از برپايي تور بازديد از باغ بوتانيكي و باغ ملي گياه شناسي ايران در محل دائمي نمايشگاه خبر مي دهد و راه اندازي غرفه هاي حكيم باشي و طب سنتي، غرفه گياهخواري و آموزش آشپزي، غرفه طب اسلامي، غرفه سرو نوشيدني هاي گياهي، غرفه يوگا و تكنيك هاي آرامش و غرفه محصولات داروهاي گياهي با حضور شركت هاي معتبر گياهان دارويي را به عنوان ساير برنامه هاي جشنواره ياد مي كند.
البته برنامه هاي اين فرهنگسرا به برگزاري همين جشنواره خلاصه نمي شود. آنها برنامه هاي ديگري هم دارند كه مجيد يزداني درباره شان چنين مي گويد: فرهنگسراي طبيعت يكسري برنامه هاي زيست محيطي براي جلب كمك هاي مردمي در ايجاد پارك ها و فضاهاي سبز دارد، البته جلب كمك هاي مردمي به معناي پول گرفتن از مردم نيست، بلكه نقش آنها ايجاد و نگهداري فضاي سبز با يك نگرش اعتقادي است. او همچنين از توافقات به عمل آمده با وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش هاي زيست محيطي و طبيعي به دانش آموزان و علاقه مند كردن آنها به اين مباحث خبر مي دهد و مي گويد: اين فرهنگسرا داعيه اين را دارد كه به متن زندگي شهروندان تهراني رفته و آموزش هاي لازم را در اين زمينه به آنها بدهد، ضمن اينكه به اين نكته اعتقاد راسخ داريم كه بايد با حقيقت مسئله به سراغ مردم رفت تا اطمينان ايجاد شود.
يزداني هر چند برگزاري اين جشنواره را تنها يك بهانه براي فرهنگسازي استفاده از طب سنتي و گياهان دارويي در ميان شهروندان تهراني مي داند، اما معتقد است كه بدون مشاركت مردم نمي توان به رمز بقاي يك تمدن كه درك زبان طبيعت است، دست يافت؛ اعتقادي كه نويد بخش تفكري صحيح در حفظ و نگهداري فضاهاي سبز شهري است.

راپورت خبرنگار
اين صداي لعنتي...!
مي گفت: اصلا انگار ساديسم دارند. من هم مسافر سوار و پياده مي كنم. من هم پشت سر ديگران، زمان ايست چراغ قرمز را تحمل مي كنم. مطمئن هستم كه راننده جلويي در اسرع وقت حركت خواهد كرد، مگر اينكه مشكلي وجود داشته باشد كه در اين صورت هم بايد صبر كرد تا مشكل برطرف شود. اصلا به خدا ماشين من بوق ندارد. ببين...! و چندبار دستش را روي بوق خودرواش فشار داد تا صداي بي رمقي به زحمت شنيده شود.
همه اينها حرف ها و درددل هاي يك راننده تاكسي بود؛ راننده اي كه خيلي هم پركار و حرفه اي به نظر مي رسيد و آثار خستگي جسمي و فكري كاملا در چهره اش نمايان بود. نكته جالب در اين بين اين بود كه همه اين حرف ها را كسي به زبان مي آورد كه هم صنفي هايش يكي از عمده ترين گروه  هاي مورد اعتراض همين گفته ها هستند.
راستي يادمان هست كه تا چند سال پيش وقتي يك راننده تاكسي (يا مسافركش شخصي) مي خواست يك مسافر سوار كند، چه كار مي كرد؟ البته شايد نسل جوانتر به ياد نياورند، ولي بزرگترها خوب يادشان هست كه راننده، جلو پاي مسافر ترمز مي زد تا مسافر مقصدش را بگويد و اگر مسيرشان يكي بود، مسافر را سوار مي كرد. نه خبري از بوق بود و نه برف  پاك كن(!) اما ناگهان اين رسم غلط و سرسام آور همه گير شد، به گونه اي كه حالا ديگر اگر خودرو يا تاكسي متوقف هم باشد، راننده اش براي تك تك آدم هايي كه از آن حوالي عبور مي كنند، بوق  مي زند تا به زعم خودش، توجه آنها را جلب كرده و مسيرشان را بپرسد. همين رفتار باعث شده كه بعضي از مسافران هم شرطي شده و تا صداي بوق را نشوند، مسيرشان را اعلام نكنند. حكايت بوق هاي مكرر گوشخراش، نمودهاي بارز ديگري هم دارد. حتما براي شما هم اتفاق افتاده كه به محض اينكه رنگ چراغ چهارراه از قرمز به زرد تغيير مي كند، با هجمه بوق هاي اتومبيل هاي پشت سر مواجه شده باشيد، به گونه اي كه براي رفتن، نه راه پس داشته باشيد و نه راه پيش، تنها كاري كه در اين موارد از دست آدم برمي آيد اين است كه دست هايش را روي گوش و سرخودش فشار بدهد تا بار رواني كمتري را تحمل كند. بوق در فرهنگ شهروندي ما نقش هاي فراوان ديگري را نيز به خود اختصاص داده است. اين صداي نه چندان دوست داشتني، حالا ديگر معناي سلام ، عليك ، خداحافظ و خيلي واژه هاي ديگر را نيز به ذهن متبادر مي كند. فقط كافي است كه بتواني عناصر فضا را خوب تحليل كني. در جاي ديگري كه تاكسي تلفني به دنبال شما مي آيد بوق نقش زنگ اخبار را هم به عهده مي گيرد و اينجا معني آن مي شود: زود بيا بيرون! حالا خواه اينكه ساعت از 12شب گذشته باشد و خواه اينكه هنوز آفتاب نزده باشد. آيفون و زنگ منزل شما هم باشد براي خودتان. ماجرا وقتي رنگين تر مي شود كه بوق مزبور ديگر صداي معمول خودش را هم فراموش كرده باشد. چنين بوقي ممكن است هر صدايي را تقليد كند، از صداي پرندگان و حيوانات گرفته تا صداي سوت و زنگ و...
به نظر شما چنين صداهاي ناخوشايندي در هر بار منتشر شدن، به گوش چندنفر مي رسند؟ هر شهروند از صبح تا شب چند بوق غيرلازم مي شنود و چقدر مي تواند اين فرياد غيرضروري را تحمل كند؟
آيا واقعا سازمان هاي مسئولي مثل تاكسيراني يا اتوبوسراني يا پليس راهنمايي و رانندگي نظارتي بر نحوه و نوع استفاده از بوق هاي گوناگون دارند؟ تا حالاچند بار شنيده ايد كه يك راننده به خاطر عدم كاربرد درست بوق جريمه شده باشد؟ آيا ميزان چنين جريمه اي اساسا تعيين شده  يا نه؟ و اگر اعمال مي شود بسامد آن چقدر است؟
اگر برخورد قابل توجهي در اين موارد صورت بگيرد، آيا بازهم مجبور هستيم كه صداهايي كه غير از مزاحمت چيزي براي ما ندارند را تحمل كنيم؟
متاسفانه ما اصلا متوجه نيستم كه از صبح تا شب چقدر به ديگران تعدي مي كنيم و ديگران چقدر به ما تعدي مي كنند. مهمترين دليل هم اين است كه در اين قبيل موارد، دست تعدي از جنس صدا و دود و... است و شايد گيرنده هاي شرطي شده ما از كار افتاده باشند. اي كاش مسئولان مربوطه در اين زمينه هم دست به كار مي شدند و به هر وسيله اي كه بود، اين عادت غلط را از رفتارهاي اجتماعي حذف مي كردند. تنها نتيجه اين عادت غلط، مشكلات عديده رواني و فكري براي ما خواهد بود؛ هم براي كسي كه از بوق به عنوان وسيله اي دم  دست استفاده مي كند تا تنش هاي خودش را خالي كند و هم براي كسي كه مخاطب واقع مي شود و نمي داند كه چرا بايد اينگونه مورد عتاب قرار گيرد. صبر و حوصله و انصاف مي تواند همه مشكلات روزانه ما را كم و بيش حل كند، به شرطي كه از بوق به عنوان اولين حربه استفاده نكنيم. بوق هاي بلندتر و كشيده تر نشانه چشم ها و گوش هاي بسته تر است؛ درست مثل كساني كه چون گوش هاي خودشان سنگين است، وقتي با ديگران حرف مي زنند هم فرياد مي كشند. اينطور نيست؟

از شهر
000252.jpg
چند نكته ترافيكي قبل از بازگشايي مدارس
باز شدن مدارس هميشه بهانه خوبي است براي انجام بسياري از كارها، هر چند اين اتفاق در طول روز و در برخي ساعات، بار ترافيكي ويژه ا ي به همراه دارد، اما با تدابير راهنمايي و رانندگي و به بهانه اين اتفاق مي توان از افزايش ترافيك در زمان تردد بچه ها به مدرسه و خانه جلوگيري كرد.
از همين رو مدير بخش نصب و نگهداري شركت كنترل ترافيك شهر تهران از بهسازي و بازسازي تمام چراغ هاي راهنمايي، تقاطع هاي هوشمند، دوربين هاي نظارتي و تابلوهاي متغير خبري به خاطر بازگشايي مدارس در اول مهر ماه خبر داده است.
مسعود نعمت اللهي فعاليت هاي اين شركت در رابطه با بازگشايي مدارس را به دو بخش كوتاه مدت و بلند مدت تقسيم كرده و گفت: تعمير، بازسازي و نگهداري چراغ ها، دوربين ها، تابلوها، بازنگري برنامه زمانبندي چراغ ها و مسائل پيرامون سيستم مركزي كنترل هوشمند، تعدادي از اين برنامه هاست. به اعتقاد او و به خاطر بازگشايي مدارس، مدت زمان تعمير و رفع عيب چراغ ها از دو ساعت به 30 دقيقه كاهش داده شد.
محسن جليلوند معاون آموزشي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران با اشاره به برنامه هاي اين سازمان به مناسبت بازگشايي مدارس، گفت: به منظور هدايت و اجراي طرح گذر زمان يا پليس مدارس در سال جاري از تمام رابطان اين طرح دعوت شده تا روز 23 شهريور ماه جهت انجام هماهنگي هاي لازم در جلسه توجيهي پارك آموزشي پونك حضور يابند. به گفته وي تعداد وانت هاي ستاد امدادرساني بزرگراه ها نيز از 58 دستگاه به 65 دستگاه افزايش مي يابد و همچنين يكصد هزار خط كش منقش به علايم راهنمايي و رانندگي به همراه دفترچه هاي تحصيلي مشابه در بين دانش آموزان پايه اول ابتدايي توزيع مي شود.
جليلوند در ادامه با اشاره به نصب و پخش پلاكاردهاي آموزش ترافيك در سطح شهر و مدارس افزود: به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد مسابقه اي با مضمون ترافيك در مدارس برگزار خواهد شد و به يكصد نفر از پاسخ دهندگان جوايزي اهدا مي شود.
جلسه فوريتي رابطان سلامت شهر تهران
شايد زماني كه ستاد شهر سالم تهران فعاليت خود را به عنوان مركزي براي بالا بردن سطح بهداشت فردي و رواني شهروندان با كمك خود آنها آغاز كرد، حتي خود مسئولان اين ستاد هم روزي را نمي ديدند كه
سر و كارشان به خطرناك ترين بيماري سالهاي اخير بيفتد، اما از آنجايي كه هدف نهايي اين ستاد ارتقاي سطح سلامت ملي و افزايش دانش و جلب مشاركت مردم در حفظ سلامت جسمي تعيين شده است، جلسه فوريتي رابطان سلامت فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ مناطق 22گانه شهرداري تهران براي مقابله با وبا هم با مديريت اين ستاد برگزار شد.
دكتر عباس استاد تقي زاده مدير ستاد شهر سالم با اشاره به جايگاه ويژه رابطان سلامت جهت حضور پررنگ در برنامه هاي آگاه سازي عمومي شهروندان گفت: به عقيده ما رابطان سلامت مستقر در فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ ديدبانان سلامت شهروندان بوده و مسئوليت حفاظت از سلامت عمومي شهروندان را به عهده دارند.ما نياز داريم افرادي در هر محله به عنوان ديد بان سلامت محله مشكلات بهداشتي و اجتماعي آن محل را به ما گزارش دهند.
۱۰۰ ميدان تره بار در تهران
هرچند با شيوع وبا در تهران به نظر مي رسد بازار ميوه و تره بار كمي كساد باشد، اما با اين وجود، معاون خدمات شهري شهرداري از افتتاح 100 بازارچه تره بار تا پايان امسال خبر داده است.
محمدجواد محمدي زاده گفت: در اين بازارها تمامي اقلام مورد نياز شهروندان همانند صيفي، سبزي، كالاهاي كوپني، مواد لبني، مواد شوينده و بهداشتي - آرايشي با قيمت مناسب و كيفيت قابل قبول ارائه مي شود.
وي با اشاره به افتتاح اولين كانكسي كه تمام سرمايه گذاري اش توسط بخش خصوصي انجام شده است، گفت: قرار است اين كانكس ها در 200 نقطه از شهر تهران داير شود كه تا به حال در 100 نقطه اين كانكس ها فعال شده اند. در سال جاري نسبت به سال 83 معدل كيفيت ميوه و تره بار و كالاها ارتقاء پيدا كرده است.
محمدي زاده به تخصيص 300 ميليارد ريال اعتبار براي ذخيره سازي ميوه در سال جاري از سوي سازمان تعاون روستايي و سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران اشاره كرد و گفت: اميدواريم در دولت جديد مشكلي از لحاظ تامين ميوه وجود نداشته باشد.
زائران سالمند مشهد مقدس انتخاب شدند
پنجمين دوره طرح تكريم سالمندان در شب ولادت حضرت علي (ع) همزمان در 110 مسجد شهر تهران برگزار شد .
در اين برنامه جامع كه با حضور حدود 20 هزار نفر از جهانديدگان شهر تهران در مساجد برگزار  كننده طرح تكريم سالمندان برگزار شد، ضمن پذيرايي و توزيع گل و شيريني، فرم  هاي مخصوص قرعه كشي مشهد مقدس بين آنان توزيع شد و پس از جمع آوري و قرعه كشي در مساجد مورد نظر، تعداد 110 نفر آقا و 110 نفر خانم براي زيارت ثامن الحجج حضرت امام رضا (ع) انتخاب شدند.
ليست اين افراد نيز بعد از تنظيم صورتجلسه به فرهنگسراي سالمند ارسال شدتا مقدمات سفر زيارتي آنها به مشهد مقدس در پاييز امسال تدارك ديده شود.

شهر آرا
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
علمي
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |