چهارشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۲
ورود  ممنوعي براي پشه ها
ملاقات پشت پنجره هاي توري
000288.jpg
عكس:پيمان هوشمندزاده
سميرا ربيعي
هر چند دو سوم از تابستان گرم و سوزان امسال را پشت سر گذاشته ايم و تا پايان اين فصل كمتر از يك ماه باقي مانده، اما هنوز هم بازار مشاغل ويژه فصل گرما داغ  داغ است؛ مشاغلي كه تا وقتي گرفتار برخي عوارض خاص نشويد، متوجه اهميت آنها نخواهيد شد.
فرض كنيد خسته و كوفته از يك روز پركار و در حالي كه گرما، ترافيك، آلودگي هوا و سر و صدا خونتان را حسابي به جوش آورده، به منزل رسيده ايد و روي مبل يا زمين ولو شده ايد، اما هنوز چشمانتان گرم نشده كه صداي وزوزي آشنا روي اعصابتان رژه مي رود. محكم روي ناحيه اي كه وجود حشره  را حس كرده ايد مي كوبيد، اما تنها سوزش ضربه اي كه به خودتان زده ايد را به سوزش ناشي از نيش پشه مذكور اضافه كرده ايد. اگر هم طرف حسابتان موجودي غير از پشه، مثلا مگس باشد، خيلي فرق نمي كند، چون هر چند نيش در كار نيست، اما سماجت دومي 10 برابر بدتر از سوزش اولي است.
چاره اي نيست. يا بايد آزار و اذيت حشرات موذي را تحمل كنيد يا گرماي هوا را. البته راه سومي هم هست؛ راهي كه پاي شما را به بساط در و پنجره سازان توري باز مي كند. يكي از همان مشاغلي كه مخصوص فصل گرماست و فلسفه وجودي اش را مديون همين حشرات براي ما موذي و براي آنها دوست داشتني است.
امروزه يافتن مغازه اي كه بر سردرش هنوز عنوان صنف سازندگان توري نقش بسته باشد، راحت نيست. شايد يكي از علل كم شدن اينگونه مغازه ها، كمتر استفاده كردن مردم از در و پنجره هاي توري است. ديگر آلودگي هوا و آلودگي هاي صوتي در شهرهاي بزرگ، اجازه بازبودن پنجره ها را به شهروندان نمي دهد. در چنين شرايطي بيشتر مردم ترجيح مي دهند كه پنجره هاي خود را بسته و گرماي هوا را با استفاده از هواي مصنوعي پنكه و كولر جبران كنند، البته عده اي هم هستند كه حاضرند گرما يا حضور حشرات موذي را تحمل كنند، اما با نصب در و پنجره هاي توري، نماي خانه خود را خراب نكنند. به هر ترتيب، هر كدام از اين دلايل كه علت اصلي كساد شدن بازار توري سازان باشد، فرقي ندارد، مهم اين است كه جوامع مدرن و ماشيني امروزي ديگر تمايلي به استفاده از اينگونه وسايل حفاظتي سنتي ندارند.
توري سازان سيار
به همان اندازه كه احتمال يافتن يك مغازه توري ساز پايين است، شانس رو به رو شدن با موتوري هايي كه بر ترك خود تابلوي قبول سفارشات در و پنجره توري نصب كرده اند، بالاست.
اين پيك هاي دوره گرد دو دسته اند؛ عده اي از آنها در واقع ويزيتورهاي سازندگان در و پنجره توري هستند كه با گرفتن سفارش، تعيين متراژ دقيق كار، تحويل محصول آماده و نصب آن، بخشي از اجرت كار را به عنوان پورسانت يا هزينه حمل و نصب دريافت مي كنند. دسته اي ديگر از اين پيك هاي سيار، عملكرد مستقلي دارند و براي خود كار مي كنند. اين عده معمولا سفارش مشتري را در كارگاه هاي خانگي ساخته و تحويل مي دهند. بر همين اساس است كه قيمت هاي اين پيك ها با همديگر و با مغازه  داران يكسان نيست. در واقع اگر شانس بياوريد و با يكي از موتوري هايي كه خود صاحب كارند رو به رو شويد، احتمال اينكه بتوانيد جنس مورد نظر خود را با قيمت  مناسبي تهيه كنيد، بالاتر است.
بهترين فصل سال
اگر از يك سازنده توري در مورد بهترين فصل سال سئوال كنيد، قطعا جوابي جز تابستان به شما نخواهد داد، البته اين بدين  معنا نيست كه توليد كنندگان در و پنجره توري، فصل هاي ديگر سال را اصلا دوست ندارند. براي آنها بهار هم فصل كار است. بازار سازندگان توري معمولا از نيمه فروردين ماه داغ مي شود و تا پايان تابستان به همين منوال ادامه دارد. به گفته خودشان در اين چند ماه تا روزي 10 هزار تومان درآمد دارند و با همين مقدار بايد سال را به آخر برسانند، البته بيشتر آنها براي نيمه دوم سال، شغل ديگري دست و پا مي كنند. از همان مشاغلي كه بر عكس تابستان، با سرما رابطه مستقيمي دارد و مختص پاييز و زمستان است.
متري چند؟
توري سازي جزو آن دسته از مشاغل است كه با متر سر و كار دارد. از همين رو اولين ديالوگي كه معمولا بين مشتري و فروشنده رد و بدل مي شود، عبارت آشناي متري چند است. سئوالي كه پاسخ آن محدوده مشخصي دارد، بين 6 هزار تا 8 هزار و 500 تومان. البته اين اختلاف قيمت به خاطر نابساماني بازار اين صنف نيست، بلكه علت اصلي آن اختلاف در جنس توري هاي مورد استفاده و كشور سازنده آن است. به عنوان مثال اگر مي خواهيد بهترين جنس موجود در كشور را براي حفاظ در و پنجره خود استفاده كنيد بايد سراغ توري آلومينيومي آمريكايي را بگيريد، هماني كه با فريم آلومينيومي اطراف آن حداقل متري 8 هزار و 500 تومان براي شما آب مي خورد، اما اگر جنس توري، زياد برايتان مهم نيست از توري گالوانيزه چيني سفارش دهيد كه متري 6 هزار تومان تمام مي شود. اگر هم طرفدار كالاي توليد داخل هستيد، در و پنجره هاي خود را با توري آلومينيوم ايراني بپوشانيد كه از مشابه چيني اش متري يكهزار تومان گران تر است. البته اگر در مراجعه به يك مغازه سازنده توري يا هنگام مواجهه با يك توري ساز دوره گرد با رقم هاي بالاتر و پايين تري مواجه شديد، اصلا تعجب نكنيد. بالاخره اين صنف هم مثل همه شغل هاي ديگر كاسب  خوش انصاف و بي انصاف دارد. فقط اين نكته را در نظر داشته باشيد كه رو به اتمام بودن فصل گرما دليلي براي پشت گوش انداختن توري زدن به در و پنجره ها نيست، چون اگر امسال اين كار را به اتمام برسانيد قطعا ارزان تر از سال آينده برايتان تمام خواهد شد.

وعده اي كه محقق شد
هر كامپيوتر يك مانيتور ايراني
000273.jpg
از زماني كه مانيتورهاي رنگي 14اينچ مدل 1462 به عنوان اولين مانيتور توليدي ايران وارد بازار شد، حدود 10سال مي گذرد. آن روزها هنوز حجم سالانه خريد كامپيوتر در ايران به يك ميليون دستگاه نرسيده بود و مانيتورهاي توليد داخل هم رقمي در حدود 3هزار و 300 دستگاه را شامل مي شد. اين در حالي بود كه تكنولوژي توليد محصولات الكترونيك و كامپيوتري همچنان در دست كشورهاي توسعه يافته بود و ايران هنوز تا رسيدن به مرحله اخذ دانش فني اين صنعت راه درازي در پيش داشت. برهمين اساس صنايع ماشين هاي اداري ايران با ايجاد كارخانه ها توليدي و جايگزيني توليدات به جاي واردات، تلاش كرد تا ضمن بهره مندي از دانش فني ، توان تكنولوژيك بومي را نيز توسعه دهد. كاري كه ثمره آن، افزايش توليد داخلي و متعاقب آن، كاهش هزينه هاي گمركي و هزينه هاي تمام شده بود و در نتيجه مشتري را از قيمت مناسب تر و پايين تري بهره مند مي ساخت.
پس از آن بود كه روند توليد مانيتور در ايران شتاب بيشتري به خود گرفت و از 3 هزار و 300 دستگاه در سال،۷۴ به 18 هزار و 800 دستگاه در سال 75، 49 هزار و 500 دستگاه در سال 76، 67 هزار و 200 دستگاه در سال 77، 100هزار و 400 دستگاه در سال،۷۸ 200 هزار و 300 دستگاه در سال 79، 425 هزار و 700 دستگاه در سال 80، 607 هزار دستگاه در سال 81، 720 هزار دستگاه در سال 82 و 760 هزار دستگاه در سال 83 رسيد. اين روند صعودي به گونه اي پيش رفت كه در ابتداي تابستان سال 84، تعداد مانيتورهاي توليد شده از مرز 3 ميليون و 200هزار دستگاه گذشت و پيش بيني مي شود ظرفيت توليد مانيتور در سال 84 به 800 هزار دستگاه برسد. در حال حاضر بيش از 25 مدل مانيتور ساخت داخل در كشور توليد و به بازار عرضه مي شود و اين در حالي است كه مانيتورهاي LCD با 14 مدل، گوي سبقت را از مانيتورهاي CRT كه در 11 مدل توليد مي شوند، ربوده است.
اما تكنولوژي توليد و امكانات مجهز كارخانه هاي صنايع ماشين هاي اداري ايران براي توليد مانيتور باعث شده كه علاوه بر تامين نياز بازار داخلي، مانيتورهاي توليدي ايران، مشتري خارجي هم پيدا كند. هرچند هنوز تا شناخته شدن محصولات ايران در بازارهاي جهاني راه درازي باقي است، اما اينكه شركت ليسانس دهنده به ايران، به عنوان واسطه، مانيتورهاي توليدي در ايران را براي فروش در كشورهاي ديگري مي خرد، خود نشان دهنده كيفيت بالاي مانيتور توليد داخل است. محمود اميري، رئيس هيات مديره صنايع ماشين هاي اداري ايران در اين باره مي گويد: محصولات ايراني بايد در بازارهاي بين المللي شناخته شوند و لازمه اين كار رساندن ميزان توليدات داخلي به سقف 2ميليون دستگاه در سال است.
او با اشاره به اينكه در حال حاضر 84 درصد از بازار داخلي را توليدات ساخت ايران تشكيل مي دهد، مي گويد: در حال حاضر۴ خط توليد در اين كارخانه فعال است كه هر كدام در هر 30 ثانيه يك مانيتور توليد مي كنند كه اين رقم نسبت به مدت زمان توليد در شركت ليسانس دهنده، هشت ثانيه بيشتر است. بدين ترتيب در مرحله اي قرار داريم كه هر كامپيوتر به فروش رسيده در كشور مي تواند با يك مانتيور ساخت داخل همراه شود.
اميري همچنين به مشكلات پيش روي توليد كنندگان محصولات الكترونيك در كشور اشاره مي كند و معتقد است: در حال حاضر توليد كنندگان داخلي با دو مشكل قاچاق و ناآشنايي بازار با قطعات روبه رو هستند. به اين معنا كه ايران از طرفي به عنوان كشور خريدار محصولات بي كيفيت شناخته شده و از سوي ديگر با قاچاقچيان غيرقابل رقابت روبه رو شده است.
قاچاقچياني كه با فرار از پرداخت ماليات و به دور از قانون تجميع عوارض شرايطي را به وجود آورده اند كه رقابت را به امري بسيار مشكل مبدل كرده اند.
در چنين شرايطي به نظرمي رسد تقويت حمايت هاي دولت از اين بخش و مبارزه با قاچاق، بهترين راه حل براي رقابت پذير كردن محصولات الكترونيك ايران در بازار جهاني باشد تا همانگونه كه بازار داخلي رغبت خود را به محصولات توليد داخل نشان داده است، بازارهاي جهاني و در درجه اول منطقه نيز به سمت خريد محصولات ايراني متمايل شوند.

گشتي در بازار طلا، سكه و ارز شهرهاي مختلف كشور
خريد از ساري، فروش در زاهدان
حتما تاكنون بارها و بارها خبر تغييرات قيمت طلا، سكه و ارز را از راديو و تلويزيون شنيده يا در روزنامه ها خوانده ايد. اينگونه اخبار يا از طريق استعلام از بازار تهران به دست آمده يا به استناد گزارش بانك مركزي اعلام مي شود. بر همين اساس است كه معمولا اين قيمت ها با آنچه در سطح كشور در بازار طلا، سكه و ارز مورد معامله قرار مي گيرد، تفاوت دارد. همين اختلاف بها بهانه اي شد تا از اين پس چهارشنبه ها به بررسي اين بازار در شهرهاي مختلف بپردازيم.
تهران
قطعا در طول اين هفته در جريان تغييرات نرخ طلا، سكه و ارز در بازار تهران قرار گرفته ايد. اين تغييرات كه پس از پشت سر گذاشتن روز پدر در اواخر هفته گذشته، سير نزولي به خود گرفته بود تاجايي پيش رفت كه نرخ هر گرم طلاي 18 عيار آب شده را در ابتداي هفته به 9 هزار و 650 تومان رساند. اين در حالي بود كه هر گرم طلاي 17 عيار آب شده در اين بازار 9 هزار و 70 تومان معامله شد.
اما در اين هفته هر قطعه سكه بهار آزادي طرح قديم 116 هزار تومان و طرح جديد 96 هزار تومان به فروش رسيد كه در مقايسه با هفته گذشته با كاهش همراه بود. اين كاهش شامل نيم سكه و ربع سكه بهارآزادي هم شد، چرا كه نيم سكه در بهترين شرايط 50 هزار تومان و ربع سكه 31 هزار و۷۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. اما در معاملات اين هفته در بازار غيررسمي، هر دلار آمريكا 901 تومان خريداري و 902 تومان فروخته شد. همچنين هر يورو يكهزار و۹۰ تومان و هر پوند انگليس يكهزار و 600 تومان عرضه شد.
اصفهان
بازار زرگرهاي اصفهان، اين هفته نوسان چنداني نداشت، به گونه اي كه در ابتداي هفته هر مثقال طلاي 17 عيار آب شده، 41 هزار و 700 تومان و هر مثقال طلاي شمش، 41 هزار و 800 تومان فروخته شد. در همين بازار بهاي هر مثقال طلاي 18عيار بدون اجرت ساخت به 44 هزار و 360 تومان رسيد كه نسبت به هفته گذشته 850 تومان ارزان تر بود. همچنين بهاي هر قطعه سكه جديد تمام بهار آزادي 97 هزار و 800 تومان و نيم سكه، 51 هزار تومان عرضه شد. اين درحالي بود كه سكه طرح قديم 116 هزار و 800 تومان به فروش مي رسيد.
اما ارزش برابري دلار آمريكا در برابر ريال در بازار آزاد مبادلات ارزي اصفهان نسبت به هفته گذشته تغيير چنداني نداشت و 904 تومان معامله شد و يورو يكهزار و۱۰۰تومان و پوند انگليس يكهزار و 600 تومان به فروش رسيد.
شيراز
طلافروشان شيراز در بازار مسكوك اين شهر هر قطعه سكه بهار آزادي طرح قديم و جديد را به ترتيب 117 هزارتومان و يكصد هزار تومان عرضه كردند. به همين ترتيب بهاي نيم سكه و ربع سكه بهار آزادي نيز به ترتيب 52 هزار تومان و 31 هزار تومان اعلام شد. هر گرم طلاي 18 عيار در بازار زرگرهاي شيراز 9هزار و 800 تومان فروخته شد و هر مثقال طلاي 17 عيار، 42 هزار و 500 تومان داد وستد شد. در بازار غيررسمي ارز شيراز نيز هر دلار آمريكا 905 تومان، هر پوند انگليس يكهزار و 630 تومان و هر يورو يكهزار و 15 تومان فروخته شد.
اهواز
اما در اهواز، گرماي هوا نتوانست بازار طلا، سكه و ارز را گرما ببخشد. وقتي بدانيد هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم 117 هزار تومان و طرح جديد 98 هزار تومان معامله شد، به اين موضوع پي خواهيد برد. اگر هم هنوز قانع نشده ايد فقط كافيست قيمت نيم سكه و ربع سكه را هم بدانيد؛ 51 هزار تومان و 31 هزار تومان. در همين بازار، هر گرم طلاي 18 عيار بدون اجرت ساخت در اين هفته 9 هزار و 800 تومان خريداري شد و 11 هزار و 200 تومان به فروش رفت. بر اين اساس، نرخ فروش هر دلار آمريكا در بازار آزاد ارز اهواز 900 تومان، يورو يكهزار و۱۰۰ تومان و پوند انگليس يكهزار و 600تومان گزارش شد.
زاهدان
در طول اين هفته، بازار زاهدان نسبت به هفته گذشته با افت قيمت ها همراه بود. طي معاملات انجام شده در اين شهر، هر قطعه سكه طرح قديم 115 هزار تومان به فروش رفت. اين درحالي بود كه نرخ هر قطعه سكه طرح جديد معامله شده در بازار زاهدان نسبت به ساير شهرها با افزايش همراه بود و به 102 هزار تومان رسيد. نيم سكه 51 هزار و 500 تومان و ربع سكه نيز 32 هزار تومان معامله شد. در همين شهر، نرخ فروش هر گرم طلاي 18 عيار بدون اجرت ساخت، 9 هزار و 650 تومان بود. اما در بازار ارز اين شهر، دلار آمريكا 905 تومان، پوند انگليس يكهزار و 565 تومان و يورو يكهزار و 70 تومان به فروش رسيد.
ساري
اما آخرين شهر مورد بررسي، مركز استان مازندران است؛ جايي كه زرگرهاي آن نخستين روزهاي كاري اين هفته را با طلاي ارزان تر نسبت به هفته قبل آغاز كردند. نرخ هر گرم طلاي 18 عيار آب شده در بازار ساري به 9 هزار و 640 تومان رسيد. اين كاهش قيمت، هر گرم طلاي 17 عيار آب شده را تا سطح 9 هزار و 60 تومان پايين آورد.
در ساري هر قطعه سكه بهار آزادي طرح قديم بدون تغيير نسبت به هفته قبل، 118 هزار تومان معامله شد و سكه طرح جديد نيز به 97 هزار و 500 تومان كاهش پيدا كرد. همچنين نيم سكه، 51 هزار و 300 تومان و ربع سكه 32 هزار و 800 تومان به فروش رفت. اما در معاملات ارز در بازار غيررسمي ساري، هر دلار آمريكا 899 تومان خريداري و 902 تومان فروخته شد. اين نرخ براي يورو، واحد پول اروپايي يكهزار و۹۵ تومان و براي پوند انگليس يكهزار و 610 تومان بود.
گران ترين، ارزان ترين
مقايسه نرخ طلا، سكه و ارز در شهرهاي مختلف كشور، وقتي معنا پيدا مي كند كه بتوانيم گران ترين و ارزان ترين شهرها را در اين بازار معرفي كنيم.
در هفته اي كه به پايان آن نزديك مي شويم، طلا و سكه با افت قيمت همراه بود، اما اين كاهش در ميان شهرهاي ياد شده در ساري، بيشتر از بقيه خود را نشان داد و برعكس در زاهدان كمتر. در بازار آزاد ارز نيز اهواز ارزان ترين شهر در ميان اين چند شهر بود و باز زاهدان عنوان گران ترين شهر را به خود اختصاص داد.
با اين شرايط بايد گفت: بهترين شهر براي خريد سكه و طلا ساري است و بهترين محل براي فروش آنها زاهدان.

زنبيل
000231.jpg
بازار آشفته سيم كارت هاي اعتباري
روند نزولي قيمت سيم كارت هاي اعتباري در بازار وسايل ارتباطي و مخابراتي همچنان ادامه دارد و اين در حالي است كه هر روز بر حجم شكايات مردمي از آنتن دهي بد و محدود اين شبكه افزوده مي شود، تا جايي كه صحبت از لغو امتياز سيم كارت هاي تاليا به ميان آمده است و مشخص نيست در اين صورت چه دستگاهي بايد پاسخگوي خسارت وارده به مردم باشد.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس، وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات را در اين زمينه مقصر مي داند: شركت تاليا صرفا يك بهره بردار است و زيرساخت هاي لازم براي بهره وري مناسب از اين سيم كارت را خود وزارتخانه بايد فراهم كند.
قباد مرتضوي فارساني معتقد است: در حال حاضر شبكه تلفن همراه عادي هم مشكلات فراوني دارد، بنابراين عمده معضلات موجود در اين زمينه به وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات برمي گردد.
 نماينده اردل و فارسان، با اشاره به اينكه قرارداد، تعهدي دو جانبه است و وزارت ارتباطات نمي تواند يك طرفه آن را لغو كند، مي گويد: متولي امتياز تاليا وزارتخانه است كه بايد در عقد اين قرارداد تمامي جوانب را در نظر مي گرفت و در حال حاضر در صورت بروز هر گونه مشكلي بايد پاسخگوي مردم و خسارت وارده به آنها باشد.
از سوي ديگر آگاهان بازار، علت كاهش قيمت سيم كارت اعتباري تاليا را كاهش تقاضا و عرضه زياد آن در بازار مي دانند. پس از ورود سيم كارت هاي اعتباري تاليا به بازار، از چهارم خرداد ماه امسال سيم كارت تاليا بين 65 تا 90 هزار تومان خريد و فروش مي شد، اما با گذشت زمان و آشكار شدن برخي از مشكلات، تقاضا براي اين وسيله ارتباطي كم شد و متعاقب آن قيمت ها نيز در بازار كاهش يافت، به گونه اي كه اكنون قيمت خريد سيم كارت اعتباري تاليا در بازار 50 هزار تومان و فروش آن 60 هزار تومان است.
با اين شرايط به نظر مي رسد نزديك شدن به پايان مرحله نخست واگذاري سيم كارت هاي اعتباري تاليا در 18 شهريور ماه نيز نتواند از روند نزولي قيمت اين سيم كارت ها جلوگيري كند. بايد ديد آينده چه سرنوشتي براي اين شبكه تازه وارد رقم خواهد زد.
000276.jpg
هووي 2 هزار توماني؟
در حالي كه هنوز اسكناس هاي 2 هزار توماني جشن تولد 2سالگي خود را برگزار نكرده اند، منابع آگاه از تولد هووهاي جديد براي آنها خبر مي دهند. به گفته مدير عامل بانك ملي ايران، مراحل انتشار دو قطعه اسكناس درشت تا پايان سال 84 در شوراي پول و اعتبار وزارت امور اقتصادي و دارايي در حال بررسي است. دكتر ولي الله سيف، با اشاره به اينكه تحقق اين امر راهي براي تسهيل مبادلات تجاري است، گفت: با توجه به وضعيت قدرت خريد اسكناس هاي موجود، از نظر مسئولان نظام بانكي و اقتصادي كشور، چاپ اسكناس هاي درشت تر يك ضرورت قطعي به شمار مي آيد.
اما هنوز چند روز از اعلام اين مطلب نگذشته بود كه بانك ملي خبر چاپ اسكناس هاي درشت را تكذيب كرد.
مدير عامل بانك ملي ايران گفت: فرآيند چاپ اسكناس با پيشنهاد بانك مركزي و تاييد وزارت امور اقتصاد و دارايي به مرحله اجرا در مي آيد.
ولي الله سيف  افزود: ضرورت چاپ اسكناس هاي درشت نظير 5 و 10 هزار توماني بايد به تاييد مسئولان نظام بانكي و اقتصادي كشور برسد.
او ضمن تكذيب خبر نقل شده از زبان وي در يكي از خبرگزاري ها مبني بر چاپ اسكناس هاي 5و۱۰هزار توماني تا پايان سال جاري، اظهار داشت: در حال حاضر نيز در صورتي كه بانك مركزي ضرورت چاپ اسكناس هاي درشت تر را تشخيص دهد، پيشنهاد لازم را به وزارت امور اقتصادي و دارايي منعكس و در صورت تاييد نهايي مي تواند در اين زمينه اقدام شود،  البته اين اقدام مي تواند به كاهش نسبي مشكلات مربوط به خدمت رساني خودپرداز هاي نظام بانكي منجر شود. ظاهرا فعلا خطري، 2هزارتوماني هاي نورس را تهديد نمي كند، اما بايد ديد اين رويه تا كجا ادامه خواهد يافت.
مرغ و گوشت بالا ميوه و سبزي پايين
معلوم نيست چرا آخر هفته كه مي شود قيمت همه چيز به يكباره تكان مي خورد. مخصوصا مواد خوراكي كه تا بوي جمعه به مشامشان مي خورد، سر ناسازگاري مي گذارند. چرا راه دور برويم، در همين هفته اي كه گذشت قيمت بيشتر مواد خوراكي در مقايسه با مدت مشابه ماه قبل افزايش يافت.
از لبنيات گرفته تا تخم مرغ و روغن نباتي و از حبوبات گرفته تا برنج و قند و شكر، همه گران شدند. اينها به كنار، گوشت مرغ و گوشت قرمز را بگو كه همين طور سير صعودي به خود گرفته و بالا مي روند. خدا رحم كند به خانواده هايي كه آخر هفته قرار است ميهماني برپا كنند.
البته در اين ميان برخي اقلام خوراكي هم بودند كه از بالانشيني خسته شده و كمي پايين آمدند، مثل ميوه، سبزي و چاي. البته اين كاهش قيمت هم علت دارد كه خودتان بهتر از ما مي دانيد. به هر حال بايد به انتظار نشست و ديد هفته ديگر اين بازار دچار چه نوساني خواهد شد.

دريچه
حفاظي ميان انسان و طبيعت
000291.jpg
تردد در خيابان هاي گرم و پرازدحام تهران كه مويرگ هاي مغز انسان را مختل مي كند، به ما مي فهماند كه فصل تابستان خيال رفتن ندارد. اصلا از گرماي بي حد و اندازه بهار، معلوم بود چه تابستاني در پيش رو خواهيم داشت. به هر حال در اين روزها آنچه اهميت دارد فقط گرماست و گرما.
زماني كه در خيابان، زير نور شديد آفتاب قدم مي زنيم يا توي اتوبوس و ماشين پشت چراغ قرمز هستيم، اين واژه را با تمام وجود حس مي كنيم و از تب و تاب آن آگاه مي شويم.
در اين فصل، از يك طرف گرما و از طرف ديگر حشرات موذي واقعا دردسري تمام نشدني هستند. حالا بازهم جاي شكرش باقي است در تهران به خاطر آلودگي هوا و آب و هواي كويري، حشرات كمتر هستند. هر چه باشد آنها كه مثل ما نيستند، احتياج به آب و هواي پاكيزه دارند.
اما چه كلمات دلنشيني. معني اين واژه ها را زماني درك خواهيد كرد كه خسته از يك سياحت عذاب آور، داخل خيابان هاي پرترافيك و شلوغ، به منزل رسيده ايد و احتياج به كمي استراحت داريد. در حالي كه حشرات آرامش را از شما مي گيرند و استراحت را به آرزويي دست نيافتني تبديل مي كنند.
امروزه بيشتر مردم تهران به دليل آلودگي هوا، پنجره هاي خانه خود را مي بندند و از كولر استفاده مي كنند، عده اي هم به دليل نماي خانه از پنجره هاي توري استفاده نمي كنند.
اين درحالي است كه در زمان قديم، معماران براي منازل به دو دليل از شيشه هاي رنگي استفاده مي كردند. اول اينكه در روز با تابيده شدن نور خورشيد به شيشه ها، زيبايي خاصي از رنگ ها در داخل خانه خودنمايي مي كرد و اتاق ها پرنور مي شدند و دوم اينكه حشراتي مثل پشه با ديدن شيشه ها، مجذوب مي شدند و به آنها مي چسبيدند و اهالي خانه از گزند آنها در امان مي ماندند. البته اين شيشه هاي رنگي امروزه ديگر كاربرد ندارد و به جاي آنها از شيشه هاي رفلكس استفاده مي شود كه شايد خاصيت اول را داشته باشد، اما از ويژگي دوم محروم است.
به هر حال، استفاده از پنجره هاي توري از آن راهكارهاي سنتي است كه هنوز هيچ جايگزيني پيدا نكرده و همچنان به صورت گسترده كاربرد دارد. به بيان ديگر، تابستاني آرام را فقط در كنار پنجره هاي توري مي توان تجربه كرد.

سفر
بليت هاي مشهد 3 سوته تمام مي شود
000225.jpg
تعجبي ندارد. امام رضا(ع) آنقدر شيفته و عاشق دارد كه بليت هاي مشهد ظرف 3 سوت تمام مي شود.
مديركل روابط عمومي رجاء مي گويد: ثانيه اي 45 بليت قطار در۴۰۰ آژانس كشور به فروش مي رسد و هر روزه ظرف سه دقيقه، كل بليت هاي مسير تهران به مشهد و بالعكس تمام مي شود. جالب است، نه؟
رمضان قلي نژاد با اشاره به اينكه بليت قطارهاي مسافربري رجاء براي 30 روز بعد گشوده شده و در آژانس ها به فروش مي رسد، مي گويد: سالانه سه پيك كاري براي قطارهاي مسافربري رجاء وجود دارد كه يكي ايام نوروز، ايام تاسوعا و عاشورا و شهريور ماه است كه امسال همزماني اعياد شعبان با شهريور ماه بر تعداد مسافران و فشار تقاضا افزوده است.
قلي نژاد خاطرنشان مي كند: روزانه به طور معمول 13 قطار در مسير تهران به مشهد تردد مي كنند كه در روزهاي اعياد شعبان، سه قطار به آنها افزوده شده و ظرفيت نقل و انتقال مسافر را به 7 هزار نفر افزايش داده است.
او معتقد است: با تقاضاي شديدي كه در اين ايام براي مسير تهران- مشهد وجود دارد، تنها در طول 160 ثانيه، كل بليت هاي اين مسير به فروش مي رسد.
با اين شرايط به نظر مي رسد براي رزرو بليت مشهد بايد يا شانس داشته باشيد يا پارتي . البته راه سومي هم هست و آن اينكه ضامن آهو شما را طلبيده باشد. دراين صورت وسيله يك جوري فراهم مي شود. همه ما اين تجربه را از سر گذرانده ايم، اينطور نيست؟

دخل و خرج
ايرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |