پنجشنبه ۳ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۳
گزارشي از طرح فصلي مانتو
فروشندگان مانتو آتش به مال خود زدند
000360.jpg
عكس:گلنازبهشتي
مريم پاپي
امسال مانتوهاي وارداتي نيز سهم مهمي از بازار را به خود اختصاص داده اند. مانتوهاي هندي، سود بسيار زيادي را عايد فروشندگان كردند و به 5 تا 10برابر قيمت خريداري شده در كشور هند فروخته شدند
توليد كنندگان پوشاك كه هر سال با مدل ها، رنگ ها و تعداد بيشتري مانتو بازار را تسخير مي كنند، امسال هم وقتي فصل لباس خنك تمام شد، از بيم ماندن اين توليدات انبوه روي دستشان و از مد افتادن مدل هاي امسال، حراج برگزار كردند.
حراج هاي فصلي در همه كشورهاي دنيا رايج است و در مواقع حراج، گاه مي توان اجناس را تا 20 يا 30 درصد قيمت اوليه كالا خريداري كرد، ولي مغازه داران ايراني به دليل جبر بازار با درصد تخفيف هايي بسيار كمتر دست به حراج اجناس خود مي زنند.
ويترين مانتوفروشي ها امسال رنگا رنگ تر از هميشه بود. اگر سال هاي گذشته رنگ هاي قرمز و آبي فيروزه اي در ميان ساير لباس ها نمود بسيار آشكاري داشت، امسال اين رنگ ها در ميان رنگ هاي صورتي، سرخابي و پارچه هاي راه راه و گلدار گم شده اند؛امسال، ديگر تفاوت چنداني ميان كساني كه مانتوهاي رنگ شاد مي پوشند با بقيه افراد وجود نداشت.
اين همان پديده اي است كه جامعه شناسان به گم شدن مرزهاي طبقاتي و تغيير ويژگي هايي كه طبقه و شخصيت اجتماعي افراد را شكل مي داد، تعبير مي كنند. فرهنگ مصرف، جايگزين فرهنگي كه از شغل يا موقعيت اقتصادي افراد ناشي مي شود شده است. اين تحليلگران اجتماعي در بررسي پوشش افراد در دوران گذشته، زماني را يادآور مي شوند كه پوشش مردم جامعه نشانگر طبقه و جايگاه اجتماعي آنها بود و تنها افراد خاصي (نه همه افراد اجتماع) مي توانستند به اين تفاوت در پوشش پي ببرند.
توليد انبوهي كه پس از انقلاب صنعتي كم كم به همه دنيا تسري  يافت، تحول بزرگي در قيمت اجناس ايجاد كرده است. در ايران نيز، بخصوص طي سال هاي اخير، مردم امكان دسترسي به لباس هاي مد روز با قيمت پايين و البته كيفيت نه چندان مطلوب را يافته اند. ميل ناخودآگاه شبيه سازي با انبوه جامعه، گاهي نسبت هزينه هاي زندگي افراد را به نفع پوشاك تغيير مي دهد و عقيده اي كه شايد امروز بيشتر رايج شده، اين است كه حتي بسياري از افراد ثروتمند بيش از آنكه تمايل به پوشيدن لباس هاي فاخر و گرانقيمت داشته باشند، ترجيح مي دهند همرنگ جماعت لباس بپوشند و سرمايه هاي خود را به صورت مخفيانه تري در عرصه هاي اقتصادي سودآور به كار بگيرند.
تابستان امسال قيمت مانتوها بر اساس جنس، پارچه، ميزان كاري كه براي دوخت آن صورت گرفته و جديد بودن مدل آن از 10 هزار تومان تا 50 هزار تومان متغير بود. مانتوهاي با پارچه راه راه و جنس نخي خنك از 10 تا 20 هزار تومان، مانتوهاي جنس لينه بالاتر از 20 هزار تومان و قيمت برخي مانتوها كه گلدوزي هاي انجام شده با چرخ خياطي يا دست دارند، به 50 هزار تومان هم مي رسيد.
اين قيمت ها مربوط به مانتوهايي است كه به اصطلاح براي محل كار، تحصيل و خيابان مناسب هستند. مانتوهاي مجلسي كه در مانتو فروشي ها در جايگاه جداگانه اي به فروش مي رسند نيز قيمت هاي متفاوتي دارند. نرخ اين مانتوها از
۳۰ 25 هزار تومان تا يكصد و 50 هزار تومان در نوسان است.
مدل هاي گرانقيمت تر مانتوهاي مجلسي داراي شلوار و پيراهني هستند كه زير مانتو پوشيده مي شود. امسال مانتوهاي وارداتي نيز سهم مهمي از بازار را به خود اختصاص داده اند. مانتوهاي هندي، سود بسيار زيادي را عايد فروشندگان كردند و به 5 تا 10 برابر قيمت خريداري شده در كشور هند فروخته شدند. مانتوهاي تركيه اي نيز با سهمي كمتر از گذشته، همچنان جايگاه خود را در بازار پوشاك ايران حفظ كردند و بسياري از توليدكنندگان داخلي نيز مدل هاي خود را با تقليد از اين مانتوها تعيين مي كنند. مانتوهاي مارك هاي معروف اروپايي نيز امسال در سطحي گسترده تر عرضه شد كه مهمترين دليل آن، استفاده از مانتوهاي با پارچه گلدار در تابستان امسال بود.
اين قيمت ها در فروشگاه هاي نقاط مختلف شهر تهران متغيرند. اگر از خيابان جمهوري يا محله هاي مركزي و جنوبي شهر خريد كنيد، مي توانيد برخي از مانتوها را به قيمت نزديك به نصف مغازه هاي بالاي شهر يا بورس مانتو (ميدان هفت تير) خريداري كنيد. حتي بين قيمت هاي ميدان هفت تير با مغازه هايي همچون ميدان ونك و شهرك قدس نيز تفاوت هايي وجود دارد. توجيه اين اختلاف قيمت را مي توان در متفاوت و متنوع بودن مدل ها، يافتن مدل هاي تك و عرضه مانتوهاي مد روز در اسرع وقت در اين مغازه ها يافت. اما حراج مانتوها حكايت ديگري دارد. اين روزها حراج مانتو فروشي هايي كه در مواقع عادي اجناسشان گران  تر از سايرين است، واقعي تر از بورس مانتو به نظر مي رسد. اگر در ميدان هفت تير بيشتر مانتوهايي كه كسي نپسنديده به حراج رسيده اند، در اين مغازه ها به دليل گراني قيمت ها، مانتوهاي بهتري براي حراج باقي مي مانند و درصد تخفيف آنها نيز هر چند متفاوت است، اما از مغازه هاي واقع در بورس مانتو بالاتر است.
مانتوفروشان در حراج نيز منافع خود را حفظ مي كنند و براي انواع مختلف مانتو درصدهاي متفاوتي تخفيف در نظر مي گيرند. مانتوهايي كه ديگر فروش نمي رود به 2 هزار و 500 تومان هم فروخته مي شود، حال آنكه ساير مانتوهاي از مد افتاده 50 درصد تخفيف و مانتوهاي معمولي حدود 30 درصد تخفيف و مانتوهايي كه هنوز امكان فروش آنها وجود دارد از 15 تا 25 درصد تخفيف دارند.
ابوالقاسم شيرازي، رئيس صنف پوشاك با اشاره به اينكه فروشندگان پوشاك به طور كلي حق دارند محصولات خود را با 20 درصد سود به فروش برسانند، مي گويد: فروش فوق العاده با حراج متفاوت است و آئين نامه هاي جداگانه اي براي اين دو وجود دارد. حراج معمولا اواخر فصل ها يا به علت تغيير شغل صورت مي گيرد و در آن محصول حتما بايد به قيمت پايين تر از قيمت تمام شده عرضه شود، ولي فروش فوق العاده مي تواند بنا به صلاحديد فروشنده، براي رفاه مردم اول فصل يا هر زمان ديگري برگزار شود و ميزان سود اجناس در آن حتما بايد زير سود متعارف (20 درصد) باشد.
وي مي افزايد: حراج ها با مجوز برگزار مي شوند و صنف پوشاك، مجمع امور صنفي و سازمان بازرگاني استان تهران بر آنها نظارت دارند. برگزاري حراج بدون مجوز عوامفريبي بيش نيست. رئيس صنف پوشاك با اشاره به برگزاري حراج ها بر اساس قانون نظام صنفي، اظهار مي دارد: براي ارائه مجوز، پيشنهاد فروشندگان بررسي و با نظر كارشناسي، درصد تخفيف ها محاسبه و منظور مي شود.
وي در خصوص مانتوهاي خارجي ادامه مي دهد: اكنون مانند قديم، مانتوهاي خارجي به صورت قاچاق وارد نمي شوند و فروشندگان تعرفه واردات آنها را مي پردازند. ما نيز بر اساس قيمت خريد و گمركي، آنها را قيمت گذاري مي كنيم.
با وجود تنوع بيشتر مانتوها، هنوز اين پوشش زنانه، پاسخگوي همه سليقه ها نيست. افرادي كه مانتوهاي بلند و گشاد را مي پسندند از تنوع رنگ و مدل برخوردار نمي شوند و وضعيت موجود ناشي از اين است كه توليدكنندگان مانتو (كه حوزه پرسود پوشاك زنانه را براي كار انتخاب كرده اند)، ترجيح مي دهند فقط به سليقه اكثريت كه مصرف بيشتري هم دارند جواب دهند!

اسپاگتي در 5 ساعت
000366.jpg
سايه يكتا- وقتي ماركوپولو در سال 1279 از آسياي شرقي بازمي گشت، يكي از ملوانان او ، نودل را از چين به همراه خود آورد و از آنجا بود كه ايتاليايي ها زندگي خود را با پاستا يا همان اسپاگتي پيوند زدند و جاي اصلي آشپزخانه خود را به اين ماده غذايي دادند.
امروزه بيش از 300 نوع پاستا در طرح ها و طعم هاي مختلف در آشپزخانه هاي ايتاليا طبخ مي شود.
ماكاروني و پاستا از سالم ترين و طبيعي ترين غذاها در سبد غذايي است، چون چربي كم، پروتئين كافي و مواد معدني مفيد دارد.
پاستا متشكل از 70 درصد كربوهيدرات، ويتامين هاي A، E، B، فسفر و آهن است، همچنين به دليل دارا بودن كولن هيدرات مي تواند نشاط آور باشد.
پاستا و ماكاروني اگر به اندازه مصرف شود چاق كننده نبوده، سالم و سبك است و به لحاظ قيمت هم تقريبا جزو دسته مواد غذايي ارزانقيمت محسوب مي شود.
اگر شما از طرفداران اين سوغات ايتاليايي هستيد حتما برايتان جالب است اگر بدانيد قرار است بزرگترين ماكاروني دنيا در كشور ما طبخ مي شود.
ساعت 5/3 تا 8 بعد از ظهر روز پنج شنبه، آشپزها مشغول طبخ بزرگترين ماكاروني دنيا در كاخ سعدآباد هستند.
ماكاروني 800 كيلوگرمي كه توسط هفت آشپز و هفت كمك آشپز طبخ مي شود، محتوي 550 كيلوگرم ماكاورني و 200 كيلوگرم سس است.
سس اين ماكاروني شامل سويا، قارچ، گوجه فرنگي خرد شده بدون تخم، پياز خرد شده، روغن زيتون، سير خرد شده، رب  گوجه فرنگي، قرص مرغ، شكر و نمك و فلفل است.
اين برنامه توسط يكي از بزرگترين كارخانه هاي توليد ماكاروني با همكاري شركت رسانه گستر و با حضور شركت سهامي شيلات ايران برگزار مي شود.
دست اندركاران جشنواره (سفره سالم غذاي سالم انسان سالم) در تيرماه سال گذشته نيز در جزيره كيش دست به طبخ بزرگترين املت پنج تكه جهان به وزن يكهزار و 200 كيلوگرم زدند.
هدف اين گروه ترويج فرهنگ استفاده از مواد غذايي سالم و ارزانقيمت در قالب غذاهاي سنتي و خوش طعم است.
خوشحال باشيد كه قرار است غذايي كه توسط ايراني ها طبخ شده، جايي در كتاب ركوردها براي خود باز كند، چون نماينده گينس انگلستان هم قرار است در اين برنامه حضور داشته باشد و اين طبخ در كتاب ركوردهاي سال 2006 ثبت مي شود و از اين پس هم شايد روز سوم شهريور به عنوان روز ملي ماكاروني شناخته شود.
ماكاروني 800 كيلوگرمي در ظرف گالوانيزه طبخ و سرو مي شود و همه حاضران در اين برنامه مي توانند از اين ماكاروني بخورند و از طعمش لذت ببرند.
اگر هر يك كيلوگرم ماكاروني را براي پنج نفر كافي بدانيم، پس اين ظرف ماكاروني مي تواند حداقل پاسخگوي 4 هزار نفر باشد.
ماكاروني منبعي مناسب از ويتامين هاي B6 و B2 ، نياسين و آهن است، همچنين 6 تا 8 درصد اسيد آمينه هاي ضروري را داراست.
سديم و اسيدهاي چرب اشباع شده در ماكاروني سطح بسيار پاييني دارد، اما همين مقدار چربي كم، حاوي 60 درصد اسيد لينولنيك است كه جزو امگا۳ است. ماكاروني از ارزانقيمت ترين مواد غذايي قابل دسترس عموم مردم است. ماكاروني طبخ شده در اين روز به طور رايگان در كاخ سعدآباد كاخ ملت سالن سينما بين عموم مردم توزيع مي شود.
كار تهيه سس ماكاروني حدود 3 ساعت طول كشيده و حدود نيم ساعت هم ماكاروني ها آماده طبخ مي شوند. كار طبخ از ساعت 3 بعدازظهر آغاز شده و حدود ساعت 8 شب بين مردم توزيع مي شود.
برگزاركنندگان اين مراسم بليت ها را به طور رايگان توزيع كرده اند،  اما اگر شما بليت نداريد مي توانيد آن را به طور رايگان از قسمت ورودي كاخ تهيه كنيد.
هدف برگزاركنندگان اين جشنواره، تغيير الگوي مصرف و بهينه سازي استفاده از مواد غذايي است.
ماكاروني كه امروز، پنج شنبه طبخ مي شود از آرد سمولينا تهيه شده است. اين آرد منبعي غني از پروتئين است و همچنين باعث افزايش كيفيت ماكاروني مي شود.
دست اندركاران اين جشنواره سعي دارند فرهنگ استفاده از ماكاروني را در بين مردم جا بيندازد. به اعتقاد آنها مصرف سرانه ماكاروني در ايران كه به ازاي هر نفر 5/4 كيلوگرم است در مقايسه با كشورهايي نظير ايتاليا و آلمان كه مصرف سرانه شان 5/37 و 5/17 كيلوگرم است بسيار پايين است. با توجه به اينكه بافت جمعيتي كشور ما جوان است.
ما مي توانيم اين سرانه را بالا ببريم و در عوض از مصرف نان كه سرانه آن در كشور ما حدود 146 كيلوگرم است كم كنيم؛ ناني كه حدود 35 درصد آن به صورت ضايعات درمي آيد و در مصرف، دورريز زيادي دارد.
ماكاروني از آن دسته غذاهايي است كه مي تواند جاي خود را در سبد غذايي خانوار حفظ كند، زيرا ماده اوليه طبخ غذا كه خود ماكاروني است قيمت نسبتا پاييني دارد. شما بعد از تهيه ماده اوليه با توجه به بودجه اي كه داريد، مي توانيد تصميم بگيريد كه چه نوع سسي را در كنار ماكاروني طبخ كرده و همراه با آن ميل كنيد.
خوشبختانه در اين زمينه، تنوع بسيار بالاست و مي توانيد ماكاروني را با انواع و اقسام سس مخصوص ميل كنيد. يك نوع از اين سس، سس سبزيجات است كه بسيار سالم بوده و ارزان تمام مي شود؛ سسي شامل بادمجان، پياز، فلفل قرمز، فلفل سبز، سير، گوجه فرنگي، جعفري، گشنيز و... . شما مي توانيد به دلخواه هر يك از اين مواد را حذف كنيد يا هر نوع سبزي ديگري را به اين مجموعه اضافه كنيد. دست شما كاملا باز است، چون ماكاروني در كنار انواع سبزيجات طعم و مزه خوبي پيدا مي كند. اگر موافق سبزيجات نيستيد، مي توانيد به سراغ طبخ سس هاي گوشتي برويد، البته مي توانيد سويا را هم جايگزين گوشت كنيد.
سس هاي گوشتي در كنار پياز و قارچ طعم خوبي پيدا مي كنند. حالا كه دانستيد، مي توانيد با خريد يك نوع ماكاروني، حداقل 10 تا 15 مدل ماكاروني با انواع سس ها طبخ كنيد، بد نيست براي آنهايي كه حوصله زيادي براي آشپزي ندارند هم بگوييم كه طبخ ماكاروني بسيار ساده است. اسپاگتي را در ظرف آب جوش بريزيد و حدود 10 دقيقه صبر كنيد تا نرم شود، البته داخل آب آن، يك قاشق روغن و كمي نمك هم بريزيد، پس از گذشت اين مدت،  ماكاروني را آبكش كرده و با آب سرد خوب بشوييد،  اين كار مانع از بهم چسبيدن رشته هاي ماكاروني مي شود.
حالا مي توانيد ماكاروني را با سسي كه از قبل تهيه كرديد، مخلوط كنيد. بعد براي حدود نيم ساعت ماكاروني را روي شعله قرار دهيد، حالا ماكاروني آماده خوردن است.
از قديم گفته اند آشپز كه دوتا شد آش يا شور مي شود يا بي نمك، پس خوردن ماكاروني كه هفت آشپز دارد خالي از لطف نيست، عجله كنيد.

دريچه
000351.jpg
خريد كردن تابع لذت بردن است
مجموعه رفتارهاي فروشندگان، ميزان مطلوبيتي كه كالا نزد مشتري به وجود مي  آورد، خاطره خوش يا ناخوشي كه از خريد كالا در ذهن مشتري نقش مي بندد، فضا و طراحي محيطي همه جزو عواملي است كه خريد را تحت تاثير قرار مي دهد. اين متاثر شدن در واقع بستگي دارد به اينكه شما كالاي مورد نظرتان را صرف مصرف نمي خواهيد و به عبارتي مي خواهيد از خريد آن نيز لذت برده و مطلوبيتي به دست آوريد.
خريد همواره يكي از كارهايي است كه هيچ كس نمي تواند منكر لذت بردن از آن بشود. براي همين اقدام به خريد بسادگي يك رد و بدل شدن اسكناس در مقابل كالا نيست و هر كسي سعي دارد به ازاي اسكناس يا اسكناس هايي كه مي پردازد علاوه بر كالاي مورد نظر خود، بخش قابل توجهي هم انرژي دريافت كند. به همين دليل براي مشتري مهم است هنگام خريد چه برخوردي با او مي شود، وسيله نقليه اش، اگر دارد هنگام خريد چه موقعيتي دارد و خلاصه همه چيز دست به دست هم مي دهد تا كار خريد از حس و حال خاصي برخوردار شود.
اين عادت خريد گاه چنان قوي مي شود كه خريدار براي معامله يك كالاي ناچيز از نظر مالي حتي مسافت بيشتري را پيموده، به مكان و فروشگاهي برسد كه لذت بيشتري در آن از خريد به دست مي آيد.
براي مثال آنها كه خودرو دارند ترجيح مي دهند براي خريد به اماكني بروند كه خيالشان از بابت پارك خودرو يا محل توقف آن راحت باشد.
اين وضع حتي درباره اغذيه  فروشي ها و رستوران ها شكل و رنگ ديگري به خود مي گيرد. مثال ديگر اين قضيه در خريد ميوه و سيفي جات مطرح است.
خريداران بيشتر علاقه دارند تا از ميوه فروشي خريد كنند كه امكان سوا كردن ميوه را به آنها بدهد.
خلاصه آنكه هر فروشنده يا هر فروشگاهي كه بتواند امكان لذت بردن بيشتري را نصيب خريدار كند، در داشتن مشتري هاي بيشتر برنده است.
بنابراين بايد توجه داشت كه جز موارد ضروري كه چاره اي جز خريد يك كالا نيست، اين رد و بدل شدن اسكناس و كالا با روح و انرژي مبادله مي شود كه اگر حجم آن بالا باشد استمرار مي يابد.
000306.jpg
جلب اعتماد و سپرده گذاري
براي ايجاد مشاركت و همبستگي بيشتر در حوزه اقتصادي، نياز به جلب اعتماد مردم و ايجاد اعتماد عمومي بين مردم و مسئولان اقتصادي است.
 چنانچه مــــردم به خط مشي ها و سياست هاي اقتصادي كه از سوي مسئولان اقتصادي اتخاذ مي شود اعتماد نكنند، حس مشاركت و همبستگي در آنها به وجود نخواهد آمد.
با نبودن اين اعتماد، تصميم گيري، تصميم سازي و اجراي برنامه هاي اقتصادي در عمل با مشكل مواجه مي شود.
به دليل عدم اعتماد مردم به سياستگذاري فعالان اقتصادي كشور، بدون توجه به تاكيد سياستگذاران به تثبيت قيمت كالاها و خدمات، از پيش از سال 84 نرخ ها به طور لجام گسيخته رو به افزايش نهاده است.
از آنجا كه دولت از كنترل لازم در اين خصوص برخوردار نبوده، لذا برخي افراد حقيقي و حقوقي نبض عرضه و تقاضا و تعيين قيمت ها را به دست گرفته اند.
در نظام هاي كمونيستي تعيين قيمت با دولت است، در كشورهايي كه به واسطه اقتصاد آزاد اداره مي شوند، تعيين قيمت كالاها و خدمات به وسيله عرضه و تقاضا و با نظارت دولت صورت مي گيرد، ولي در كشور ما دولت در اين روند نظارتگري بيش نيست و در اين خصوص فاقد ابزار كنترلي لازم است.
000372.jpg
كاهش صادرات پوشاك ايران
صادرات پوشاك ايران در چهارماهه سال جاري حدود۲۳ميليون دلار بود كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته۱۶،درصد كاهش داشت.
در چهارماهه اول سال، رقم صادرات پوشاك به جمهوري آذربايجان، 11ميليون و۳۲۵هزار و به افغانستان 7 ميليون و۲۳۰هزار دلار بوده است. بعد از اين دو كشور، قزاقستان با 2ميليون و 541هزار دلار، امارات متحده عربي با يك ميليون و 843هزار دلار و قرقيزستان با يك ميليون و 819 هزار دلار بيشترين پوشاك صادراتي ايران را خريداري كردند.
به گزارش مهر، طي اين مدت در بين اقلام زيرمجموعه محصولات نساجي و پوشاك، صادرات پارچه هاي پنبه اي و پارچه هاي توليد شده با الياف مصنوعي، در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتيب 5/37 و 33 درصد كاهش داشته است.
همچنين در چهارماهه اول امسال 7ميليون و 900هزار دلار پارچه توليد شده از الياف مصنوعي و 277 هزار و۵۶۰دلار پارچه  پنبه اي به خارج از كشور صادر شد.
در مدت ياد شده، صادرات فرش ماشيني با 37درصد رشد، نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 10 ميليون و 682هزار دلار رسيد.
براساس اين گزارش در چهارماهه اول سال جاري 7ميليون و۷۷۷ هزار دلار موكت و۵ ميليون و 750هزار دلار نخ به خارج از كشور صادر شد كه اين ارقام در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، به ترتيب 22 و۳۲درصد كاهش نشان مي دهد.

خبر
۱۰۰ مدير ايراني در همايش جايزه كيفيت اروپا
چهاردهمين همايش بين المللي جايزه كيفيت اروپا (EFQM) مهرماه سال جاري در شهر كارديف، پايتخت كشور ولز برگزار خواهد شد.
در اين همايش جايزه كيفيت اروپا به سازمان هاي پذيرفته شده اهدا شده و برجسته ترين متخصصان كيفيت اروپا نيز به سخنراني مي پردازند. اما نكته جالب توجه در برگزاري اين همايش حضور 100 نفر از مديران كيفيت ايران است. براساس آمار به دست آمده، بيشترين تعداد شركت كننده از يك كشور، متعلق به ايران است و برنامه هاي اصلي اين همايش، همزمان به فارسي ترجمه مي شود، پس حضور 100 مدير ايراني در كنفرانسي كه در آن به ارائه آخرين پژوهش ها و دستاوردهاي علمي مي پردازند را مي توان به فال نيك گرفت.
ذوب قدرت خريد با تورم
ايسنا- تورم دورقمي ساليان گذشته قدرت خريد طبقه آسيب پذير را مثل برف ذوب مي كند.
اگر جمعيت كشور 60 ميليون نفر فرض شود، حدود 10 ميليون نفر نمي توانند معيشت خود را از طريق درآمدي كه دارند تامين كنند.
توزيع درآمد در جامعه اي كه به وسيله بخش دولتي اداره مي شود، تفاوت ميان اقشار جامعه را عجيب نمايش نمي دهد؛ اين امر به اين دليل است كه اقتصاد دولتي نمي تواند از درون به تعادل برسد. هم اكنون حدود 10 درصد از افراد جامعه صاحب 76 درصد از درآمدهاي كشور هستند. در همين حال حدود 51 درصد از افراد جامعه صاحب شش درصد درآمدهاي كشور هستند. اين آمارها نشان دهنده يك فاصله عظيم طبقاتي بين دهك هاي بالا و پايين جامعه است. اصولا قشر متوسط كم كم محو و به پايين هرم جامعه سوق داده مي شود، يعني اقشار آسيب پذير قدرت پيدا مي كنند. دولت به خاطر اينكه توزيع درآمد را ميان اقشار جامعه متعادل كند، بناچار از سياست هاي يارانه اي كه جبراني تورمي غيردستمزدي هستند، استفاده مي كند. اگر ابعاد توسعه اقتصادي به درستي درك شود، مي توان به اين واقف شد كه توسعه تنها رشد اقتصادي نيست، بلكه در تمام ابعاد جامعه بايد موثر واقع شود. به دليل آنكه هنوز توسعه در ايران شناخته شده نيست، بين توسعه اقتصادي و سياسي دعوا وجود دارد.
وقتي چنين حالتي پيش آيد مسئله يارانه ها خود به خود محو خواهد شد، چرا كه وقتي اقتصاد را از طريق رقابت آزاد متحول و از قيود دولتي آزاد كنيم، آن گاه كشور به سمتي حركت مي كند كه رفاه در آن ايجاد مي شود و سطح زندگي نيز به دنبال آن افزايش و فقر تنزل مي يابد و به طور كلي يارانه ها از بين مي رود.
۲۵۳ ميليون دلار سيگار وارداتي
هميشه كه نبايد خبر خوب داد، يك بار هم خبر بد. سازمان جهاني خواربار و كشاورزي طي گزارشي اعلام كرد: ميزان واردات سيگار و تنباكو توسط ايران به عنوان پانزدهمين وارد كننده سيگار جهان در سال 2003، با 116 درصد افزايش نسبت به سال قبل، به 253 ميليون دلار رسيد. اين سازمان در آخرين گزارش منتشره در مورد واردات كشورهاي مختلف اعلام كرد: در سال 2003 حدود 27 هزار و 650 تن سيگار و تنباكو به ارزش 253 ميليون دلار وارد ايران شد كه از نظر ارزش نسبت به سال قبل 116 درصد افزايش داشته است. اين در حالي است كه در سال 2002، 12 هزار و 792 تن سيگار و تنباكو به ارزش 86 ميليون دلار به ايران وارد شد. براساس اين گزارش، سيگار و تنباكو از نظر ارزش چهارمين محصول وارداتي ايران در سال 2003 بوده و اين كشور پانزدهمين واردكننده سيگار و تنباكو در جهان پس از عربستان و سوئد بوده است.
در اين گزارش ژاپن با واردات 84 تن سيگار به ارزش 1/2 ميليارد دلار، فرانسه با واردات 54 هزار تن به ارزش 7/1 ميليارد دلار و ايتاليا با واردات 59 هزار تن به ارزش 3/1 ميليارد دلار به ترتيب سه واردكننده اول سيگار در جهان معرفي شده اند. البته اينطور كه پيش مي رود بعيد نيست تا چند سال ديگر ژاپن، فرانسه و ايتاليا را كنار بزنيم و روي سكو برويم.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |