پنجشنبه ۳ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۳
هواي خوش و باغ هاي باصفاي كرج به خاطره ها پيوسته است
نفس تنگي كلانشهر
000324.jpg
عكس:ساجده شريفي
حسنقلي قديمي
با تعيين حريم، تدوين و اجراي طرح جامع بايد طبق قانون نسبت به توقف ساخت و سازهاي لجام گسيخته شهرك هاي جديد و نابودي روزافزون باغ ها، اراضي كشاورزي و محيط زيست كرج اقدام شود
كمتر كسي گمان مي برد كرج، آن شهر كوچك ييلاقي در همسايگي پايتخت، تبديل به يكي از كلانشهرهاي كشور ما شود و تمامي مسائل و مشكلات اين توسعه شتابزده و بي رويه را بر دوش كشد.
وقتي هفته هاي گذشته از قول يكي از مسئولان شهري كرج، در روزنامه ها خواندم كه دفع فاضلاب در كرج تبديل به يك معضل عمده شده، به صورتي كه در بعضي معابر و خيابان ها فاضلاب جريان دارد، متوجه اين نكته شدم كه پيامدهاي ناگوار توسعه ناموزون و زيان آوري كه بر اين شهر تحميل شده، به مرور نمايان مي شود؛ اين در شرايطي است كه متاسفانه ساخت و سازهاي لجام گسيخته، همچنان پيرامون شهر كرج ادامه دارد و هر سال بر دامنه آن افزوده مي شود. كرج هم اكنون از آلودگي هوا، ناهمگوني ساختار جمعيتي، مشكلات دفع بهداشتي فاضلاب و زباله رنج مي برد، اما با ادامه ساخت و سازهاي بي رويه، مهاجران تازه اي در حاشيه اين شهر، حاشيه نشين هاي جديد را به وجود مي آورند.
سواي مردم عادي كه حتي براي ساخت و ساز به حريم رودخانه كرج نيز دست يازيده اند، پيشقدم بودن موسسات دولتي و برخي بنيادها و ارگان ها در تصرف و تبديل سريع باغ ها و اراضي كشاورزي كرج به مناطق مسكوني، راه را براي گرايش همگاني به سوي اين قبيل ساخت  وسازهاي بي رويه گشوده است. كرج با باغ هاي وسيع خود در روزگاري نه چندان دور از ريه هاي تنفسي شهر تهران به حساب مي آمد، زيرا با توجه به وزش باد از غرب به شرق، وجود اين باغ ها براي جابه جايي و پالايش هواي تهران يك موهبت الهي بود، اما حالا از باغ هاي وسيع و افسانه اي كرج كمتر اثري مانده است. شهر، غول آسا به رشد بي رويه خود ادامه مي دهد و تمامي مسائل گريبانگير شهرهاي بزرگ و پرجمعيت جهان موسوم به كلانشهرها، در كرج نيز سر برمي آورند. اينجانب كه بيش از 40 سال است ساكن كرج هستم، از نزديك شاهد بوده ام كه چگونه توسعه ناموزون و زيانبار بر اين شهر تحميل شد و به قول معروف هنوز هم اين قافله را سر بازايستادن نيست. افسوس خوردن براي فرصت ها و امكانات از دست رفته كه مي توانست در چارچوب توسعه موزون و پايدار به فرصت هاي مطلوب تبديل شود و رشد مناسب و مفيدي را براي كرج رقم بزند، فايده اي ندارد، لذا يادآور مي شوم كه درحال حاضر مهمترين و حياتي ترين كار براي شهر كرج ارائه تعريفي جامع در خصوص حريم شهر و تدوين و اجراي طرح جامع شهر كرج است.
بر همين پايه بايد طبق قانون، نسبت به توقف ساخت و سازهاي لجام گسيخته و رشد بي رويه و قارچ گونه شهرك هاي جديد و نابودي روزافزون باغ ها، زمين هاي كشاورزي و محيط زيست اين شهر اقدام شود. اين كار بايد با صراحت و شجاعت لازم توسط شوراي شهر، شهرداري و حمايت مردم صورت بگيرد.
به نظر مي رسد اگر فارغ از بعضي ملاحظات و رانت ها و امتياز دادن ها، به طور قاطع چنين تدبيري به كار گرفته شود،  مردم كرج نيز پشتيبان قاطع مجريان خواهند بود. براي كرج بايد از همين امروز اقدام شود كه فردا بسيار دير خواهد بود و مسائل شهري و خدمات رساني اين كلانشهر، نيازمند صرف وقت هنگفت و سرمايه گذاري هاي بسيار سنگين خواهد شد و چه بسا، برخي مسائل شهري راه حلي نيز نداشته باشند.

با دقت بيشتر مي توان اين اشتباهات را برطرف كرد
جريمه رانندگي در آزمون و خطاي رايانه
000378.jpg
عباس زرعكاني- در ثبت اطلاعات مربوط به جريمه وسايل نقليه، مشكلاتي بروز كرده كه بارها نيز در جرايد منعكس شده است، اما هنوز مراجعان، هنگام دريافت برگ موسوم به عدم خلاف با اين مسائل روبه رو مي شوند. اين مسئله وجود اشتباهات مكرر در مورد تخلف رانندگان است و به احتمال قوي چنين لغزش هاي سهوي و ناشي از كاركردهاي رايانه اي است كه در بسياري از دستگاه هاي دولتي نيز اشتباهات آنها را شاهد بوده ايم. اما مهم آن است كه با انجام تمهيدات لازم توسط مسئولان محترم راهنمايي و رانندگي، از اين قبيل لغزش هاي سهوي جلوگيري شود تا خداي ناكرده به ناحق، فردي به پرداخت جريمه محكوم نشود. بنا به تجربه ، تشابه شماره خودروها، بخصوص پيش از نصب پلاك هاي ليزري و دربرگيرنده اطلاعات دقيق روي خودروها، از عوامل مهم بروز اين اشتباهات است. از آنجا كه بعضي از دفاتر با پي بردن به اشتباه و انطباق دادن شماره ثبت شده با نوع رنگ يا ديگر مشخصات اتومبيل به حذف جريمه اقدام كرده اند، اين اميدواري پيش آمده است كه از اين به بعد به مراجعان فرصت داده شود تا بتوانند چنين انطباق هايي را انجام بدهند. مسئله بعدي در مورد مكان وقوع خلاف رانندگي است. پيش آمدن اشتباه در ثبت اين موارد، غالبا مراجعان را دچار شگفتي مي كند. به عنوان مثال وقتي در سوابق تخلفات يك خودرو، يكي از خيابا ن هاي شهر شيراز ثبت مي شود، اما صاحب خودرو به يقين مي داند كه هرگز گذار او در مدت زمان مورد نظر به شهر شيراز نيفتاده است، حق دارد دچار شگفتي شود.
در مواردي كه نوع تخلف ثبت شده، برگ جريمه تسليمي است، بروز اشتباه در نوع رنگ خودرو يا موارد مشابه، اين سئوال را پيش مي كشد كه يك اشتباه سهوي رخ داده، زيرا برگ جريمه تسليمي الزاما پس از رويت كارت خودرو ميسر است.
وقوع اشتباهاتي از اين دست كه بيشتر ناشي از لغزش هاي رايانه اي است، موجب اتلاف وقت مراجعان و مسئولان و كاركنان زحمتكش راهنمايي و رانندگي مي شود، بنابراين لازم است براي پيشگيري از اين لغزش ها يا حداقل به كاهش رساندن آنها تمهيدات كافي صورت گيرد، بخصوص كه خودروهايي با شماره هاي جعلي ممكن است مسئله آفرين باشند و دقت ثبت تخلفات به روش رايانه اي مي تواند به شناسايي شماره هاي جعلي نيز كمك كند. درج نوع و رنگ اتومبيل در برگ جريمه نيز مانع از بروز بخش قابل توجهي از اين اشتباهات خواهد شد. ثبت دقيق تخلفات و پيشگيري از اشتباهات، بويژه در ثبت مكان جغرافيايي تخلف به برقراري اعتماد بيشتر مردم نسبت به اداره محترم راهنمايي و رانندگي كمك شاياني خواهد كرد و به بسياري از شائبه ها و شايعاتي كه در اين خصوص به وجود آمده، پايان مي بخشد.

رفته بوديم زيارت و ...
يك فاجعه زيست محيطي ديگر در ارتفاعات شمال غرب تهران، بار ديگر دل عاشقان طبيعت و محيط زيست سالم را به درد آورد...
تصميم گرفتيم شب جمعه، مورخ 23/4/84 براي استفاده از طبيعت و فرار از زندگي شهري كه آكنده از آلودگي ها (آلودگي هوا، آلودگي صوتي، آلودگي فكري و ساير آلودگي هاي جامعه شهري) است به منطقه امامزاده داوود برويم كه هم چند ساعتي كوهپيمايي كرده و هم از فضاي معنوي امامزاده داوود لذت برده باشيم. اگر اين اتفاق كه بزودي به آن خواهيم پرداخت نمي افتاد، واقعا به اهداف خود رسيده بوديم، زيرا حدود شش ساعت كوهپيمايي شبانه در زير نور ستارگان و نسيم دل انگيز كوهستان و صداي جريان آب و صداي قورباغه ها و جيرجيرك ها كه باعث مي شد خواب را از سر آدمي بربايد، خالي از لطف نبود.
نزديكي هاي اذان صبح، يعني ساعت 3:30 بامداد به شهر توريستي زيارتي امامزاده داوود رسيديم. پس از صرف غذا و زيارت، گشتي در اطراف امامزاده زديم تا با گرفتن چند عكس از طبيعت زيباي اطراف، شايد جايي هم براي استراحت پيدا كنيم، متاسفانه پس از چند دقيقه قدم زدن، با صحنه هايي مواجه شديم كه نه تنها خستگي راه را تازه احساس كرديم، بلكه تمام لذت هايي كه از آب و هواي سالم كوهستان و مناظر بديع آن برده بوديم و خاطره بسيار دل انگيز ما را تبديل به اندوه كرد.
امامزاده داوود اكنون به شهري بزرگ و توريستي زيارتي تبديل شده است كه در چنين شهري امكان يافتن مكاني به مساحت يك متر مربع براي استراحت كوتاه وجود نداشت. بايستي بين انبوه زباله، زيرپاي خود را جارو مي كرديم و در مركز زباله به استراحت مي پرداختيم. مي توانيد براي تاييد يا تكذيب گزارش بنده، يك سفر كوتاه به آنجا داشته باشيد.
همين مسئله، توان ماندن را از ما گرفت و تنها راه چاره ترك كردن هر چه سريع تر آنجا بود و اين موضوع تا روزها فكر مرا پر كرده بود. آيا محيطي كه ما ديديم قابل پاكسازي هست؟ آيا اين مردم كه تنها تفريحشان در روزهاي تعطيل، پناه بردن به طبيعت است، چاره ديگري ندارند؟ البته ناگفته نماند كه در سالهاي اخير در اثر فعاليت هاي تشكل هاي زيست محيطي در خصوص فرهنگسازي حفظ محيط زيست، خوشبختانه تقريبا اكثر مسيرهاي كوهپيمايي در ارتفاعات شمال تهران نسبت به چند سال قبل بسيار متفاوت است و تميزي كوه ها محسوس. شايد بتوان گفت هم مردم نكات بهداشتي را بيشتر از قبل رعايت مي كنند و هم شركت هايي هستند كه به طور منظم زباله ها را به تهران منتقل مي كنند. ظاهرا تنها مسيري كه از چشم كوهنوردان و طبيعت دوستان دور افتاده، مسير فرحزاد به امامزاده داوود و شهرزيبا به امامزاده داوود است.
اميدواريم كه هم مسئولان و هم مردم با همكاري صميمانه، اين معضل بزرگ اجتماعي شهر تهران را مرتفع سازند كه البته نيازمند افزايش آگاهي ها و فرهنگ عمومي، واداشتن مسئولان هتل ها و مسافرخانه ها به جمع آوري و حمل زباله ها به پايين دست كوهستان و تحويل آن به ماشين هاي حمل زباله است و در مجموع اين كار نياز به يك عزم راسخ دارد.
هادي حفيظ كاشاني

بجنورد، جولانگاه دلالان زمين
000390.jpg
هجوم نقدينگي جامعه به بخش هاي تجاري- دلالي علاوه بر تضعيف بخش مولد اقتصاد كشور و دامن زدن به بحران بيكاري، مشكلات بيشماري در ساختارهاي جمعيتي كشور به وجود مي آورد. از جمله خريدن زمين هاي كشاورزي توسط افرادي كه با هدف سودآوري از ساخت و ساز در اين اراضي به چنين معاملاتي روي مي آورند، موجب مي شود كه كشاورزان در ازاي فروش زمين هايي كه در نسل هاي پي درپي روي آنها كار و فعاليت داشته و براي كشور محصولات كشاورزي توليد مي كردند، در ازاي مبالغي پول نقد، تن به مهاجرت به تهران و شهرهاي ديگر بدهند و بحران مهاجرت هاي غيرضروري از روستاها به پايتخت و شهرهاي بزرگ ايران را تشديد كنند. اين مسئله با گران شدن ناگهاني قيمت زمين در شهر بجنورد كه مركز استان خراسان شمالي است، نمايان شده است. چنان كه در مدت دو سال زمين هاي اين شهر، 300 درصد رشد قيمت داشته است و به متري 100هزار تومان رسيده است. از اين رو بايد شاهد هجوم دلالان زمين به اراضي كشاورزي اين شهر و رواج يافتن قيمت هاي كاذب و مشكلات بعدي باشيم. معمولا اگر يك شهر در روند توسعه در مسير توسعه درست يا همان پايدار قرار بگيرد، رشد و توسعه آن در جهت منافع مردم و كشور خواهد بود.
رحمان نيا

نيم نگاهي به مسائل قراردادهاي كار
000348.jpg
نقش نيروي انساني در توليدات صنعتي كشور هنوز هم بسيار حساس و مهم است و با وجود شبكه هاي وسيع و مجهز متكي به فن آوري هاي جديد، همچنان اين نيروي انساني است كه بايد نحوه فعاليت اين شبكه ها را تنظيم كند و امور بهره برداري صحيح و به صرفه را سامان بخشد. آنچه كه حاكم بر مناسبات نيروي انساني و كارفرمايان است، همان قانون كار است. اگر جمله كارفرمايان طبق قانون كار عمل كنند، مسلما براي كارگران اطمينان خاطر بيشتري فراهم مي شود و روند فعاليت و بازدهي آن واحد نيز بيش از پيش بهبود مي يابد، لذا بايد مشكلات موجود را كه زاييده بي توجهي بعضي از كارفرمايان است، برطرف كرد تا شاهد رشد چشمگيرتري در توليدات كشورمان باشيم. به عنوان نمونه برخي از اين مشكلات را ذكر مي كنم تا با عنايت دستگاه هاي ذي  ربط برطرف شود.گاهي قراردادها صوري بوده و در اختيار كارگران قرار نمي گيرد و در بسياري از قراردادهاي كار، مبلغ حقوق پايه ذكر مي شود نه دريافتي واقعي كارگر و حقوق كاركنان در زمان مقرر پرداخت نمي شود. همچنين اكثر قراردادها بدون تاريخ خاتمه است. بعضي از كارفرمايان از ارائه فيش حقوقي به كاركنان خودداري مي ورزند، علاوه بر اين ميزان حق مسكن، خواربار، بن و ... بسيار كمتر از ميزان واقعي آن در جامعه است و با هزينه هاي زندگي همخواني ندارد.
بهروز جلالي

طنزآباد
حكايت كلاغ و كبك!
الف- كوهيار: اوايل هفته كه هواي تهران بگويي، نگويي كمي خنك شده بود، هوس كردم سري به حياط بزنم و زير سايه درخت خرمالوي كهنسال، نفسي تازه كنم. تازه داشتم زيلو را روي آجرهاي كنار حوض پهن مي كردم كه شيء نه چندان سختي به فرق سرم خورد. لحظاتي بعد پوست هندوانه، كنارم روي زمين افتاد. سربرگرداندم به طرف بالا و ديدم خانم ميانسالي با صداي بلند، معذرت خواهي مي كند.
به روي خودم نياوردم و وقتي همسر و دو فرزندم هم آمدند و بساط چاي و عصرانه روبه راه شد، مسئله از يادم رفت. تازه داشتم از سالهاي نه چندان دور خاطره اي مي گفتم كه ناگهان يك سيني مسي با صداي گوشخراشي وسط حياط سقوط كرد و محتويات سبز رنگش كه احتمالا مقداري نعناع خشك شده بود، در فضا پخش شد. سرم را كه چرخاندم، از آن بالا و يكي از پنجره هاي برجي كه بتازگي كنار حياط ما سبز شده، مرد جواني بنا كرد به عذرخواهي كه ببخشيد، سيني از دستمان رها شد و.... سعي كردم با مطرح ساختن موضوعات فرعي و لطيفه گفتن، آرامش را به خلوت عصرانه كوچك خودمان بازگردانم كه يك توپ پلاستيكي، درست وسط سفره ما افتاد. سربلند كردم، يكي از پنجره هاي برج به سرعت بسته شد و ظاهرا طرف به دليل حجب و حيا يا هر دليل ديگري به جاي عذرخواهي، خودش را پنهان كرد. به ناچار بساط عصرانه را جمع كرديم و به داخل خانه رفتيم. تازه متوجه شدم برج هايي كه ظرف اين چند سال دورتادور خانه قديمي ما كه هنوز حياط و حوض و درخت خرمالو دارد، سربركشيده اند، چه پيامدهايي دارد و چقدر اصرار من براي حفظ اين فضاي دوست داشتني كه چند نسل در آن زيسته اند، عبث مي نمايد!
حكايت ساخت وساز و معماري و تقليد كوركورانه از سبك هاي خارجي در شهر تهران، حكايت آن كلاغي است كه سعي كرد راه رفتن كبك را ياد بگيرد، اما راه رفتن خودش را هم فراموش كرد!

نكته
حكم تخليه، كابوس مدارس دولتي
من يك فرهنگي بازنشسته هستم و افتخارم اين است كه سالها در خدمت فرزندان اين مرز و بوم بوده ام و بنا به تجربه، خوب مي دانم كه خانواده ها براي تامين شهريه و لوازم تحصيل فرزندانشان از سطح ابتدايي تا دبيرستان و دانشگاه با چه مشقاتي روبه رو هستند و به همين دليل وقتي در اخبار مي شنوم كه 162مدرسه دولتي حكم تخليه دريافت كرده و 880 مدرسه كشور به دليل استيجاري بودن و فرسوده بودن ساختمان، در وضعيت بحراني قرار دارند، به معناي واقعي كلمه قلبم به درد مي آيد. مدرسه هاي دولتي محل تحصيل فرزندان خانواده هاي كم درآمد و عموما اقشار فقير جامعه است و بسياري از معلمان و دبيران مدارس دولتي به رغم آنكه مي توانند در مدارس غيرانتفاعي يا خاص از درآمد بيشتري برخوردار باشند، صرفا براي خدمت به اين مردم، داوطلبانه در مدارس دولتي مي مانند و خدمت مي كنند؛ اين كاري است كه از آنها ساخته است، اما وظيفه دولت چيست؟ روا نيست در شرايطي كه درآمدهاي حاصله از صدور نفت در مملكت ما به بالاترين حد خود رسيده است، ما با معضلي به نام تخليه مدارس استيجاري دولتي روبه رو باشيم. مگر مجموع قيمت خريد ملك اين مدارس چقدر مي شود كه دولت توان پرداخت آن را ندارد؟ حتي اختصاص قسمتي از ذخيره ارزي كشور به اين امر مهم عين صواب است و ثواب اخروي هم به همراه دارد. اگر در گذشته غفلت شده، توقع داريم دولت حاضر در اين جهت همت گمارد و اجازه ندهد در آستانه شروع سال تحصيلي، كابوس تخليه مدارس دولتي بر خانواده هاي فقير و كم درآمد و مشتاقان تحصيل سايه افكند.
فرزانه طالقاني
گم شدن وجه نقد يك زائر
با پرواز شماره 1574 شامگاه روز سه شنبه مورخ 4/5/84 وارد فرودگاه اصفهان شدم، در باند فرودگاه جده وقتي كه به همراه مسافران قصد بالا رفتن از پلكان هواپيماي ايران اير را داشتم، يكي از كاركنان مستقر در باند فرودگاه جده مانع از به همراه بردن ساك همراه اينجانب شد و يادآوري كرد كه اين ساك بايد در قسمت  بار هواپيما حمل شود و با تحويل برچسب شماره 979822 ساك را جدا كرد. پس از وصول ساك مربوطه در فرودگاه اصفهان و حمل آن به منزل و بازبيني محتويات، متاسفانه مشاهده كردم كه كيف پولم حاوي 900دلار آمريكا و 200هزارتومان اسكناس  هزارتوماني تا نشده، تهي شده است. لازم به يادآوري است كه ساك همراه اينجانب فاقد هرگونه قفل بود و فقط يك عدد زيپ داشت. اميدوارم اين مسئله مورد رسيدگي قرار بگيرد تا اعتماد مردم نسبت به كاركنان شريف و خدوم هواپيمايي، دچار لطمه نشود.
حميد ناصري
تلفن تماس و نشاني نويسنده نامه در همشهري محفوظ است.

از ميان پيام ها
تلفن تماس:   ۲۲۰۴۷۵۸۸-9 تا 11 صبح
به استثناي روزهاي تعطيل
هماهنگ كنيد
گردشگري از منابع مهم درآمدزا در كشور ما به شمار مي آيد، اما به شرط آنكه به جاده هاي كشور توجه لازم مبذول شود. به عنوان مثال در اين فصل تابستان كه فصل سفر و گردشگري است، در مسير جاجرود، به دليل پاره اي عمليات راهسازي، مسافران ساعت ها در راهبندان مي مانند. بايد به صورتي بين اين فعاليت ها و نيازهاي فصلي هماهنگي برقرار شود.
خانم معصومه جباري
يك راه حل ساده
در جريان پرداخت وام ازدواج توسط بانك ها، كنترل عقدنامه ظاهرا به صورت يك مسئله بغرنج درآمده است، در حالي كه با نصب يك نرم افزار در بانك مركزي مي توان اين مشكل را حل كرد و متقاضيان وام ازدواج را گرفتار چرخه مكاتبات و انتظار بي دليل نكرد.
يك شهروند تهراني
پيشگيري يا همه گيري؟!
رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگوي مطبوعاتي گفته است: منتظر همه گيري وبا در سطح وسيع، در كشور هستيم، انتظار همه گيري وبا در سطح كشور، آن هم از جانب مقام مسئول تعجب آور است. ايشان خوب بود اظهار مي داشتند مشغول جلوگيري از ورود وبا هستيم.
سحر. م تهران
نوبت به ما كه رسيد...
وزارت بهداشت به مناسبت روز زن به بسياري از مناطق بهداشت منطقه شمال ، 30 هزار تومان پاداش داده، ولي در اين ميان بهداشت شرق تهران فراموش شده است، در مقابل پرسش ما مي گويند بودجه تمام شده است؟!
حسيني از بهداشت شرق تهران
نياز به حمايت داريم
از كاركنان شركت تكاب نيرو هستيم كه وابسته به شركت برق منطقه اي تهران است. براي جلوگيري از تضييع حقوق قانوني خود نياز به حمايت دستگاه هاي ذي ربط داريم.
گروهي از كاركنان
كمبود پل عابر پياده
ساكن بلوار فرزانه جنب اتوبان چمران هستم، باتوجه به باز شدن بن بست خيابان فاطمي به اتوبان چمران و با وجود واقع شدن ايستگاه اتوبوس در آنجا و پادگان هاي اطراف و افراد مسن و بچه هاي مدرسه اي جهت عبور از عرض اتوبان، آن منطقه نياز مبرم به پل هوايي دارد. بارها شاهد تصادف در اين اتوبان بوده ايم. از شهرداري خواهشمنديم براي احداث پل هوايي اقدام كند.
صمد شعباني
مشكلات فاز 3 شهرك مارليك
از اهالي شهرك مارليك كرج، فاز 3 هستم. حدود يك سال و نيم است كه فاز 3 را به شهرداري تحويل داده اند، ولي هنوز اقدامي براي فضاي سبز و آسفالت خيابان هاي آن نشده است.
صادقي نژاد
افزايش بي رويه بهاي طرح ترافيك
نسبت به افزايش بي رويه نرخ طرح ترافيك انتقاد دارم. پارسال نرخ طرح ترافيك براي كارمندان دولت 65 هزار تومان بود، امسال اين نرخ به 120 هزار تومان افزايش پيدا كرده است. باتوجه به قانون مصوبه مجلس كه نبايد در سال جاري افزايش قيمتي در كالاها و خدمات ايجاد شود، نبايد نرخ طرح ترافيك تا اين اندازه افزايش پيدا كند.
رحيمي
معماي كارت ملي
از جانبازان هستم. تاكنون چهار سري مدرك به ثبت احوال فرستاده ام براي دريافت كارت ملي، ولي هر دفعه مدارك مرا گم مي كنند و مجدد از من عكس و مدرك جديد مي خواهند، هنوز هم كارت ملي مرا نداده اند!
محمود رضوي مرام از تهران
ضرورت نصب پل
از شهرداري منطقه 13 خواهشمنديم مقابل پارك سرخه حصار در سه راه تهرانپارس، پل عابر پياده نصب كند. بارها شاهد تصادف در اين منطقه بوده ايم.
سيدمرتضي ميرزايي

پاسخ
شيوه نامه ابلاغ شده است
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه همشهري مورخ 8/5/84 تحت عنوان ساختمان هاي تهران بيمه مي شوند و در پاسخ به سخنان دكتر شكيب رئيس كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران مبني بر ضرورت پاسخگويي وزارت مسكن و شهرسازي درخصوص تاخير در ابلاغ شناسنامه فني و ملكي ساختمان، توضيحاتي به شرح زير از سوي مديركل دفتر روابط عمومي وزارت مسكن و شهرسازي ارسال شده است:وزارت مسكن و شهرسازي، به منظور اجرايي نمودن صدور شناسنامه فني و ملكي ساختمان،  مجموع شيوه نامه هاي مربوط به آئين نامه اجرايي ماده 33 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان (مصوب تير ماه 1383) كه دربرگيرنده دفترچه اطلاعات ساختمان و شناسنامه فني و ملكي ساختمان نيز مي باشد، در تاريخ 18/2/84 تصويب و براي اجرا به وزارت كشور، سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور، بنياد مسكن انقلاب اسلامي و سازمان مسكن و شهرسازي استان ها و ساير مراجع مربوط ابلاغ كرده تا با اجراي مفاد آن توسط همه دست اندركاران ساختمان و ايجاد هماهنگي لازم بين شهرداري ها يا ساير مراجع صدور پروانه ساختمان و سازمان هاي نظام مهندسي ساختمان استان هاي كشور يك نظام كارآمد ملي براي اعمال مقررات ملي ساختمان و ارتقاي كيفيت اجراي ساختمان به وجود آيد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |