پنجشنبه ۳ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۳
آغاز مذاكرات صلح ميان شورشيان و دولت سريلانكا
ببرهاي تاميل منقرض مي  شوند؟
000384.jpg
سينا خاكياني
در ميان تمام گروه  هايي كه در طول سالها براي جدايي از دولت سريلانكا مبارزه كرده  اند، ببرهاي تاميل از همه معروف  ترند اين گروه از سوي بسياري از كشورها به عنوان يك گروه تروريستي شناخته شده  اند
تاميل يكي از ايالت  هاي كشور سريلانكاست كه در شمال و شرق اين جزيره واقع شده است. اگرچه كنترل اين نواحي كاملا در دست نيروهاي شبه نظامي معروف به ببرهاي تاميل است، اما هنوز هيچ  يك از نهادهاي بين  المللي و همين طور دولت سريلانكا آنها را به رسميت نشناخته است.
انگيزه ايجاد دولت مستقل تاميل، در سال 1976 و توسط گروهي موسوم به جبهه متحد آزادي تاميل مطرح شد. اعضاي اين گروه در سال 1977 به عنوان نماينده ايالات شمالي و شرقي سريلانكا در پارلمان آن كشور انتخاب شدند، اما دولت سريلانكا، به خاطر حمايت آنها از طرح جدايي تاميل، مانع از حضورشان در مجلس شد. از آن زمان به بعد درگيري  ها ميان گروه  هاي مختلف نظامي و دولت سريلانكا آغاز شد. اين درگيري  ها تا به حال نزديك به 60 هزار كشته برجاي گذاشته است.
در ميان تمام گروه  هايي كه در طول اين سالها براي جدايي از دولت سريلانكا مبارزه كرده  اند، ببرهاي تاميل از همه معروف  تر و تا حدودي موفق  تر بوده  اند. رهبر ببرهاي تاميل، ولوپيلاي پرابهاكاران است و اعضاي آن مبارزاني هستند كه در دو دهه گذشته، در قالب گروه  هاي مختلف جنگيده  اند. ببرهاي تاميل از سوي بسياري از كشورها مثل آمريكا، كانادا و انگلستان به عنوان يك گروه تروريستي شناخته شده  اند.
در حال حاضر ببرهاي تاميل كنترل مناطقي در شمال و شرق سريلانكا را به دست دارند. در سال 2001 ميلادي ميان اين گروه و دولت، آتش  بس برقرار و مذاكرات صلح با ميانجيگري دولت نروژ آغاز شد، اما بنا به دلايل مختلف، اين مذاكرات هنوز به نتيجه نرسيده است.
شكست در مذاكرات صلح
بعد از برقراري آتش  بس، بتدريج دولتمردان سريلانكا، نروژي  ها را به حمايت از شورشيان متهم كردند. اين اتهامات از زماني آغاز شد كه مقامات دولتي يكي از ناظران دولت نروژ را به خاطر ابراز بي  طرفي در مورد درگيري كه در سواحل شرقي پيش آمده بود، از سريلانكا بيرون كردند. از ديگر دلايل توقف مذاكرات، بروز اختلاف ميان كومارا تونگا ، رئيس جمهور و رانيل ويكراماسينگ ، نخست  وزير سريلانكا بود. اين اختلافات بعد از ارائه طرح پيشنهادي ببرهاي تاميل در اول نوامبر 2003، براي سهيم شدن در قدرت، شدت گرفت. پيشنهاد ببرهاي تاميل به اين صورت بود كه يك دولت موقت در مناطق تحت كنترل  شان تشكيل شود و اعضاي آن، رهبران گروه و ديگر نمايندگان مردم آن نواحي باشند.
بعد از انتشار اين طرح پيشنهادي كوماراتونگا ، نخست  وزيرش را به دادن امتيازهاي بيش از اندازه به شورشيان و به خطر انداختن تماميت ارضي كشور متهم كرد. قبل از اين اقدام، او در چهارم نوامبر 2003، مجلس كشور را به مدت دو هفته به حالت تعليق درآورده و سه نفر از وزراي مهم كابينه  اش را نيز بركنار كرده بود. وزراي بركنار شده، وزراي دفاع، كشور و اطلاعات بودند.
او در يك مصاحبه تلويزيوني گفته بود: افزايش تعداد شورشيان ببرهاي تاميل، رونق گرفتن تجارت اسلحه و شدت يافتن خشونت در كشور، عوامل اصلي بركناري اين سه وزير بوده اند.
از ديگر موانع برقراري صلح در سريلانكا، رقابت مالي ميان دولت و ببرهاي تاميل است كه باعث بي  نتيجه ماندن مذاكرات و عدم برقراري يك صلح پايدار شده است.
بعد از توقف مذاكرات صلح، دولت سريلانكا همواره مشغول گسترش نيروهاي نظامي  اش بوده،اما با اين حال ببرهاي تاميل را به سوء استفاده از آتش  بس براي تقويت نيروهايشان متهم كرده است. از طرف ديگر آنها هم دولت سريلانكا را به علت رعايت نكردن حقوق شهروندان و قتل روزنامه  نگاران توسط نيروهاي شبه نظامي وابسته به دولت، متهم مي  كنند. رهبر ببرهاي تاميل گفته است كه همچنان به روند صلح و آتش  بس پايبند خواهد بود، اما با اين حال آنها هنوز از طرف بسياري از مجامع بين  المللي به علت رعايت نكردن قوانين حقوق بشر و اقدامات تروريستي مورد اتهام قرار دارند.
سونامي و ببرهاي تاميل
زلزله سال 2004 در اقيانوس هند (سونامي) هم باعث دامن زدن به تنش  هاي ميان دولت و شورشيان شد. هركدام از آنها طرف ديگر را به سهل  انگاري در انجام فوريت  هاي لازم بعد از زلزله متهم كردند. دولت سريلانكا بعد از وقوع سونامي، از فرستادن كمك  هاي لازم به نقاط تحت كنترل شورشيان خودداري كرد و حتي مانع از دسترسي آنان به كمك  هاي فرستاده شده از سوي ديگر كشورها شد.
نواحي تحت كنترل ببرهاي تاميل، جزو مناطقي بودند كه در ميان تمام كشورهاي منطقه، بيشترين خسارات را ديده بودند. اقدامات دولت سريلانكا تا جايي ادامه پيدا كرد كه وقتي كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد، قصد بازديد از اين مناطق زلزله  زده را داشت، آنها اجازه ورود به مناطق تحت كنترل شورشيان را به او ندادند.
بعد از زلزله سونامي، ببرهاي تاميل باز هم از سوي نهادهاي بين  المللي و اين بار به خاطر به خدمت گرفتن كودكان بازمانده از زلزله به عنوان سرباز، مورد اتهام قرار گرفتند. اما مهمترين اتفاقي كه ظرف چند روز گذشته در سريلانكا رخ داد، ترور وزير امور خارجه اين كشور لاكشان كادير گامار است. وزير 73 ساله سريلانكا در نزديكي منزلش كه بشدت تحت مراقبت بود، مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و به ضرب گلوله كشته شد. او در رشته حقوق تحصيل كرده و چندين سال به عنوان وزير امور خارجه سريلانكا فعاليت كرده بود. او از مخالفان سرسخت ببرهاي تاميل به شمار مي  رفت و نقش بسيار مهمي در قانع كردن كشورهاي مختلف از جمله آمريكا و انگلستان به قرار دادن نام ببرهاي تاميل در ميان فهرست گروه  هاي تروريستي داشت.
چند روز قبل از ترور كادير گامار نيروهاي پليس و محافظان او دو نفر از اعضاي ببرهاي تاميل را در نزديكي محل سكونتش و در حالي كه به طرز مشكوكي مشغول بررسي آن حوالي بودند، دستگير كرده بودند. مقامات پليس سريلانكا بعد از اين ترور، ببرهاي تاميل را مسئول حمله به وزير و قتل او اعلام كرده  اند، اما رهبران گروه ببرهاي تاميل هرگونه دخالتي را در اين ترور بشدت رد كرده  اند.
آنها در حال حاضر بشدت تحت فشار قرار دارند تا بتوانند پايبندي شان به حفظ صلح را اثبات كنند.
بعد از كشته شدن كادير گامار دولت اين كشور، وضعيت فوق  العاده اعلام كرد و در حالي كه كمتر كسي تصورش را مي  كرد، بعد از گذشت تنها يك هفته از اين ترور، ببرهاي تاميل، با از سرگيري مجدد مذاكرات صلح موافقت كردند.
اين در حالي است كه تا قبل از ترور كاديرگامار، ببرهاي تاميل اعلام كرده بودند كه تا وقتي كه دولت گروه هاي شبه نظامي اش را خلع سلاح نكند، حاضر به مذاكره نيستند.
اگرچه ترور وزير امور خارجه سريلانكا يك عقبگرد در برقراري صلح در اين كشور محسوب مي شود، اما پذيرش مذاكره از سوي شورشيان تاميل مي تواند اثرات آن را خنثي كند. اين مذاكرات اولين دور گفت  وگوها، بعد از توقف مذاكرات صلح در سال 2003 خواهد بود.تاريخ و محل اين مذاكرات هنوز مشخص نشده است، اما بدون شك مهمترين مقامات سياسي سريلانكا، رهبران اصلي ببرهاي تاميل و ناظران نروژي اعضاي اصلي اين مذاكرات هستند.

المپيك آتن، تراژدي بزرگ يونان
000336.jpg
وقتي به ورودي مجموعه المپيك آتن برسيد، به اين راحتي ها نمي توانيد داخل شويد. مجبور هستيد كه آنقدر صبر كنيد تا مامور مخصوص بازديدكننده ها از راه برسد و مدارك شما را با دقت بررسي كند، سپس شما را از راهروي مخصوص كه با لامپ هاي مخصوص آبي رنگي مجهز شده است، عبور بدهد و آن وقت است كه مي توانيد به اين مجموعه وارد شويد. چيزي كه بيش از همه جلب توجه مي كند، نرده ها و حفاظ هاي امنيتي غير عادي است كه در همه جاي اين مجموعه كار گذاشته شده است .
اشتباه نكنيد. در مورد مناطق ممنوعه بغداد صحبت نمي كنيم. اينجا مجموعه ورزشي المپيك آتن است. مجموعه بسيار بزرگي كه در كنار آبهاي گرم خليج سارونيك ساخته شده و در ماه آگوست سال گذشته، شاهد رقابت ورزشكاران براي كسب مدال ها و ازدحام تماشاگرها و خبرنگاران بوده است.
بعد از گذشت يك سال، تمام درها قفل شده اند و سكوت همه جا را فرا گرفته است.
در همان اولين نگاه به اين مجموعه، به سادگي به التهاب قبل از مسابقات كه در حين ساخت ساختمان ها و تشكيلات اين مجموعه وجود داشته، پي خواهيد برد. در ساخت اين مجموعه عظيم، تمام تلاش ها صورت گرفته بود تا از نگاه دوربين ها همه چيز بي عيب و نقص جلوه كند و به همين خاطر، توجه كمتري به تماشاگران اصلي مسابقات شده بود كه وارد اين مجموعه پهناور و نيمه ساخته مي شدند.
هزينه ساخت استاديوم هاي اين مجموعه سرسام آور است. به عنوان نمونه فقط ساخت شش نمونه از آنها براي دولت يونان 330 ميليون دلار هزينه دربرداشته، اما بعد از پايان بازي هاي المپيك، يوناني ها به جز در چند كنسرت يا مسابقه ورزشي استفاده چنداني از اين مجموعه نكرده اند.
صرف هزينه هاي بسيار زياد از سوي دولت يونان براي ساخت اين ورزشگاه هاي بلااستفاده، از اشتباهات بزرگ دولتمردان يونان در طول چندين سال گذشته بوده است. در حالي كه بسياري از ميزبانان دوره هاي قبل بازي هاي المپيك، استاديوم هاي موقتي ساخته بودند كه هزينه هاي كمتري را بر دوششان گذاشته بود.
نكته تامل برانگيز ديگر اين است كه يونانيان عصرحاضر، نسبت به ساير ملت ها علاقه كمتري به ورزش نشان مي دهند. شايد اگر ورزش يونان در سطح بالاتري قرار داشت، استاديوم هاي ورزشي اش تا اين حد بلااستفاده نمي ماندند.
مسئولان ساخت مجموعه ورزشي المپيك آتن از بهترين و گران ترين مصالح براي ساخت ساختمان ها، استاديوم ها و سالن هاي مسابقات استفاده كرده اند و بدون شك حاصل كار آنها از كيفيت بالايي برخوردار است.
اما صرف هزينه ها براي اين استاديوم ها تمام نشده است و مخارج نگهداري از آنها بر دوش مسئولان يوناني سنگيني مي كند. كمترين نمونه اين مخارج هزاران ليتر آب است كه هر روز براي تازه نگه داشتن چمن ورزشگاه ها مصرف مي شود، ولي صندلي هاي آبي اين ورزشگاه ها خالي مي ماند و هيچ كس نمي داند كه كي و برحسب چه اتفاقي اين صندلي ها دوباره پر خواهند شد.
دولت يونان سالانه 121 ميليون دلار از مالياتي را كه مردم اين كشور مي پردازند، بابت نگهداري از اين مجموعه صرف مي كند و اين در حالي است كه تقريبا هيچ كدام از مردم يونان نه به عنوان ورزشكار و نه به عنوان تماشاچي از آنها استفاده نمي كنند. در ماه ژوئن، پارلمان يونان قانوني را تصويب كرد كه به موجب آن ، به دولت اجازه داده شد كه از تشكيلات اين مجموعه براي مقاصد ديگري استفاده كند. زمين هاي چمن به باشگاه هاي فوتبال تعلق گرفت. بسياري از سالن ها و ساختمان هاي اين مجموعه قرار است به سالن هاي كنفرانس و موزه هاي هنري تبديل شوند و فضاهاي سبز گسترده اين مجموعه بزودي تبديل به پارك هاي عمومي خواهند شد.
در ادامه اين روند، سه سالن ورزشي اين مجموعه براي اجاره به بخش خصوصي به مزايده گذاشته شده و قرار است تا پايان سال جاري ميلادي هفت سالن ديگر نيز به آنها اضافه شود، اما با همه اين تدابير هنوز هم بسياري از امكانات و تسهيلات اين مجموعه بلااستفاده باقي خواهد ماند.
ليانا كانلي ، نماينده پارلمان يونان مي گويد: برگزاري مسابقات المپيك براي ما نزديك به 13 ميليارد دلار هزينه دربرداشت. البته بدون شك اين مسابقات به بهترين نحو انجام گرفتند، ما تصوير خوبي از خود به جاي گذاشتيم و خاطرات خوبي از آن روزها داريم، اما خاطراتي بسيار گران كه فرزندانمان بايد بهاي آن را بپردازند و اين تراژدي بزرگ يونان است.
شهروندان آتن در حال حاضر احتياج زيادي به تعويض و بازسازي ساختارهاي حمل و نقل دارند و هزينه اين كار نزديك به 15 ميليارد دلار برآورد شده است؛ رقمي بسيار نزديك به هزينه برگزاري مسابقات المپيك.
اقتصاد يونان درحال حاضر وضعيت مناسبي ندارد و دولت اين كشور با كسري بودجه بسيار زيادي مواجه است. اين ميزان دو برابر مقدار مجاز براي كشورهايي است كه از پول واحد اروپا يورو استفاده مي كنند. اگر روند افزايش كسري بودجه در يونان ادامه پيدا كند، كنترل آن تا يك سال آينده از دست دولت اين كشور خارج خواهد شد و عواقب بسيار وخيمي را براي آن به همراه خواهد داشت. با وجود تمام اين مشكلات، بعضي از مسئولان يوناني معتقدند كه برگزاري اين مسابقات ارزش اين همه هزينه را داشته است.
اسپايروس كلاواس ، دبير كميته المپيك يونان مي گويد: اين مسابقات اعتبار يونان را در ميان ديگر كشورها افزايش داد. اين موضوع واقعيتي است كه بسياري از كشورها مطمئن نبودند كه ما بتوانيم اين مسابقات را به شايستگي برگزار كنيم. اگر هزينه برگزاري اين مسابقات دو برابر اين مقدار هم بود، باز هم ارزشش را داشت!

پيشخوان
000318.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر و عكس اول خود را به افزايش دستمزد كاركنان دولت عربستان سعودي اختصاص داده است.ملك عبدالله، پادشاه جديد عربستان سعودي، طي نامه اي، فرمان افزايش
۱۵ درصدي دستمزد سالانه تمامي كاركنان شاغل در ادارات دولتي عربستان سعودي را صادر كرد. طبق اين فرمان، همچنين ميزان بيمه خدمات اجتماعي از 16 هزار و 200 ريال سعودي به 28 هزار ريال سعودي در سال افزايش يافت.
000381.jpg
سان
روزنامه سان موضوع عقب نشيني رژيم صهيونيستي و شادي فلسطيني ها را براي عكس خود برگزيده است.در اين عكس بسيار زيبا، نهايت شادي فلسطينيان به تصوير كشيده شده است.تصوير فوق، زماني گرفته شده است كه فلسطينيان شادمان از خروج يهودي تباران از شهرك موراك، در كنار پرچم هاي فرو رفته شان در خاك، نماز شكر به جا آوردند.
000342.jpg
ال موندو
روزنامه ال موندو چاپ اسپانيا كه به مدت يك هفته خبر اول خود را به سقوط هلي كوپتر ناتو در افغانستان اختصاص داده بود، در شماره اخير خود نيز اين موضوع دردناك را براي عكس اول خود برگزيد.اين روزنامه همچنين به نقل از سرهنگ مورنو، فرمانده نيروهاي اسپانيايي مستقر در افغانستان نوشته است: شايد هيچ گاه علت اصلي سقوط يا خرابي هلي كوپتر مشخص نشود.هفته گذشته 17 سرباز اسپانيايي كه در قالب نيروهاي ناتو به انجام وظيفه مي پرداختند بر اثر سقوط يك فروند هلي كوپتر در افغانستان كشته شدند.
000357.jpg
لاخورنادا
روزنامه اسپانيايي زبان لاخورنادا، خبر اول خود را به گزارش تكان دهنده اي از فقر عمومي در مكزيك اختصاص داده است.براساس گزارش اين روزنامه، مكزيك يكي از اضلاع مثلث فقر در آمريكاي لاتين را تشكيل مي دهد. مكزيك در كنار برزيل و كلمبيا داراي نيمي از جمعيت 96 ميليوني حاشيه نشينان آمريكاي لاتين است.در همين چارچوب، وينسنته فوكس، رئيس جمهور مكزيك نيز با پذيرش وضعيت موجود اعلام كرده است، مكزيك بايد راه زيادي را تا فقرزدايي كامل از جامعه بپيمايد.

شهرهاي جهان
آلمان، كلن
كلن از لحاظ جمعيت، چهارمين شهر بزرگ آلمان محسوب مي شود و يكي از مهمترين بنادر داخلي اين كشور است و از لحاظ اقتصادي، فرهنگي و تاريخي به پايتخت راين شهرت دارد. كلن شانزدهمين شهر بزرگ اتحاديه اروپا است. مساحت اين شهر 405 كيلومتر مربع و جمعيت آن بر اساس آخرين آمارگيري كه در سال 2004 ميلادي صورت گرفته، نزديك به يك ميليون نفر است.
كلن در محل تقاطع رود راين و يكي از مهمترين مسيرهاي ارتباطي اروپاي شرقي و غربي بنا شده و به همين دليل از لحاظ تجاري و اقتصادي از اهميت زيادي برخوردار است. كلن در قرون وسطي از مراكز مهم وابسته به كليسا و همچنين از مراكز مهم علمي و هنري اروپا به شمار مي رفت. در طول جنگ جهاني دوم كلن نيز مانند بسياري ديگر از شهرهاي آلمان تقريبا با خاك يكسان شد.
دانشگاه كلن جزو مهمترين دانشگاه هاي آلمان است و در سال 2005 نزديك به 49 هزار نفر دانشجو در آن مشغول به تحصيل هستند. اين دانشگاه به خاطر استادان برجسته دانشكده علوم اقتصادي اش در سطح جهان مشهور است. كلن سه موسسه آموزش عالي نيز دارد كه مجموعا در آنها 70 هزار نفر مشغول به تحصيل هستند.
كليساي جامع شهر كلن كه در سال 1996 ميلادي در فهرست ميراث جهاني ثبت شد، نماد غيررسمي اين شهر به شمار مي رود. 43 درصد اهالي كلن را كاتوليك ها و 18 درصد را نيز پروتستان ها تشكيل مي دهند. 39 درصد باقيمانده را مجموع پيروان ساير اديان تشكيل مي دهند. تا قبل از جنگ جهاني دوم و شروع مهاجرت پناهندگان از آلمان شرقي، كاتوليك ها اكثريت مطلق را در اختيار داشتند.
بسياري از كانال هاي تلويزيوني آلمان برنامه هايشان را از كلن پخش مي كنند. به عنوان مثال شبكه RTL كه از مهمترين شبكه هاي آلمان است در اين شهر قرار دارد.
تا قبل از اتحاد مجدد برلين غربي و شرقي، كلن مركز اصلي رسانه هاي تلويزيوني آلمان محسوب مي شد، اما بعد از اتحاد مجدد،  بسياري از اين شبكه ها به سمت پايتخت كشيده شدند.
تاريخچه شهر
كلن در سال 50 بعد از ميلاد بنا نهاده شده است و از سال 785 بعد از ميلاد، تحت سلطه اسقف ها درآمد. اسقف كلن يكي از هفت انتخاب كننده امپراتور رم بود، اما در سال 1288 ميلادي مردم شهر شورش مي كنند و اسقف اعظم مجبور به ترك شهر مي شود.
در طول قرن نوزدهم و بيستم ميلادي، كلن به سمت شهرهاي كوچك اطرافش گسترش پيدا كرد و آنها را در بر گرفت، به طوري كه جمعيت كلن در زمان جنگ جهاني اول به 600 هزار نفر رسيده بود، اما در طول جنگ جهاني دوم، شهر به كلي نابود شد و مدت ها طول كشيد تا توانست به جايگاه قبلي اش دست پيدا كند.
آب و هواي كلن
كلن زمستان هايي سرد و تابستان هايي باراني و شرجي دارد. بارش باران در تابستان كمي عجيب به نظر مي رسد،  اما كلن در ماه هاي تير و شهريور بيشترين ميزان بارندگي در طول سال را دارد، ولي جداي از ريزش باران، هوا در ماه هاي مرداد وشهريور براي گردش در شهر بسيار مناسب است و دماي هوا در گرمترين روزها نهايتا به 24 درجه بالاي صفر خواهد رسيد.
ديدني ها
۱ پل راين
۲ كليساي جامع كلن
۳ موزه لودويگ
۴ موزه آلمان و انگلستان
۵ اركستر فيلارمونيك كلن
۶ برج كلن: اين برج 150 متر ارتفاع دارد و بعد از كليساي جامع، بلندترين بناي شهر است.
۷ قطار هوايي كه از روي رودخانه راين عبور مي كند، از جذابيت هاي مهم كلن براي گردشگران است.
۸ بلوارهاي كنار رودخانه راين با دروازه هاي تاريخي شان كه به قرون وسطي برمي گردند، از ديگر جاهاي ديدني شهر بودند و معمولا شب ها مملو از جمعيت  هستند.
سفر به كلن
از طريق فرودگاه كلن مي توانيد با بيش از 30 شهر اروپا در ارتباط باشيد. علاوه بر هواپيما مي توانيد از اتوبوس هاي راحت يورولاينز هم براي دسترسي به شهر استفاده كنيد. با اين اتوبوس هاي ويژه از پاريس 8 ساعته، از پراگ
۱۲ ساعته و از ورشو۲۱ ساعته به كلن خواهيد رسيد.
كلن از مراكز مهم راه آهن منطقه به شمار مي رود. با استفاده از قطارهاي سريع والسير براحتي به بسياري از شهرهاي آلمان و اروپا دسترسي داريد. قطارهاي سريع ICE ، هر يك ساعت يك بار از كلن به مقصد بن، دوسلدورف و آخن حركت مي كنند.
اگر براي سفر به كلن تصميم به استفاده از اتومبيل شخصي تان گرفتيد، يادتان باشد كه اگرچه از تمام شهرهاي آلمان و از طريق كمربندي گسترده كلن مي توانيد به اين شهر دسترسي داشته باشيد، اما ترافيك اتوبان هاي ورودي شهر واقعا كلافه كننده است.
علاوه بر اين، رانندگي در كلن فاجعه است! مخصوصا براي گردشگراني كه براي اولين بار به اين شهر سفر كرده اند، چرا كه براحتي مسير را گم خواهيد كرد و سر از يك تونل طولاني يا پلي بلند در خواهيد آورد كه براي بازگشت به جاي اولتان مجبور خواهيد شد وقت زيادي را در ترافيك سنگين شهر سپري كنيد. پيدا كردن جاي پارك در شهر واقعا مشكل است و اگر بخواهيد لذت پياده شدن از اتومبيلتان را بچشيد، مجبور هستيد مبلغ زيادي را بابت پول پاركينگ بپردازيد.
بهترين راه براي گردش در كلن استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي است كه تاكسي ها، اتوبوس ها و قطارهاي داخل شهري را شامل مي شوند. در ميان اين انتخاب ها، تاكسي  از همه گران تر است و اگر به فكر جيبتان هستيد بهتر است از دستگاه هاي نارنجي رنگ ايستگاه هاي اتوبوس بليت تهيه كنيد. يادتان باشد كه حتما بليت تان را چك كنيد تا مهر خورده باشد. در غير اين صورت مجبور خواهيد شد پياده روي را انتخاب كنيد!

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |