پنجشنبه ۳ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۳
ريگ جن قلب كوير مركزي ايران
خبري از جن نبود
000369.jpg
معصومه صفائي
البته مسير نزديك تر داخل مرز پارك ملي كوير است و گرفتن مجوز از سازمان هم كه صبر عيوب مي خواهد و عمر نوح ،اگر اين دو را نداريد بهترين مسير براي ورود به ريگ جن جندق است
حتما تاكنون نام ريگ جن به گوشتان خورده است؛ همان كوير ترسناكي كه مردم محلي معتقدند محل زندگي ارواح و اجنه است و هر انساني از آنجا عبور كند گرفتار ارواح مي شود و قطعا جان سالم به در نمي برد. شايد اين باور بومي ها هم نشات گرفته از اتفاقاتي باشد كه پيش از آن به وقوع پيوسته؛ مثلا سواراني كه بي گدار به منطقه رفته اند و ديگر هيچ اثري از آنها پيدا نشده. ريگ جن گستره اي است از شنزارهاي روان. تا چشم كار مي كند نمك است و ماسه و در بعضي مناطق باتلاق؛ باتلاق هايي كه اگر شناختي از محل آنها نداشته باشيد قطعا گرفتار شده و به جرگه همان آدم هايي مي پيونديد كه گرفتار روح و جن شده اند(!) فرو رفتن در گل و لجن در ريگ جن شايد يكي از خطرناك ترين اتفاقاتي باشد كه ممكن است گريبانگير مسافران، البته مسافران ناوارد شود و آنها را به كام مرگ بكشاند.
سالهاي متمادي هيچ كس جرات آنكه به ريگ جن سفر كند و راز اين كوير اسرارآميز را كشف كند،  نداشت، يا اگر حتي جراتش را هم داشت به دليل ناآشنايي با منطقه در راه مي ماند. از آن جمله مي توان به سون هدين، نويسنده كتاب كويرهاي ايران اشاره كرد كه سالهاي زيادي از عمرش را در گوشه و كنار كويرهاي ايران گذراند و كتاب كويرهاي ايران را به رشته تحرير درآورد، اما با تمام تلاش هايش هيچ گاه موفق به ديدن ريگ جن يا بهتر بگويم فتح ريگ جن نشد. سون هدين در سال 1900 ريگ جن را كشف كرد و بعد از آن هم آلفونز گابريل در سال 1930 از نزديكي آن گذر كرد، اما عبور از آن همچنان براي كويرنوردان به صورت يك رويا باقي ماند تا اينكه بالاخره در سال 1997 طلسم ريگ جن توسط علي پارسا، كويرشناس مقيم آمريكا شكسته شد. او به همراه آقاي ميرانزاده، رئيس پارك ملي كوير وقت با هواپيما بر فراز ريگ جن رفتند تا ثابت كنند كه هيچ چيز شگفتي در ريگ جن وجود ندارد. علي پارسا در خاطرات خود درباره آشنايي اوليه اش با ريگ جن مي نويسد: در يكي از سفرهايي كه زمان دانش آموزي به كوير مركزي داشتم، در نقشه اي به ريگ جن برخوردم. نامش اسرارآميز به نظر مي آمد. تصميم گرفتم به آنجا بروم و اين همزمان شد با انقلاب ايران. سالها بعد در 1996 اين رويا با سفر به پارك ملي كوير دوباره به سراغم آمد. من، دوستانم و آقاي ميرانزاده، رئيس پارك ملي كوير تصميم گرفتيم كه از فراز ريگ جن با هواپيما عبور كنيم تا به خودمان ثابت كنيم در مسير، چيز عجيبي نيست. فقط نمك است و ماسه و تپه. نخستين امر شگفتي كه در ريگ جن با آن مواجه شديم، گودالي تازه به وجود آمده بود. داخل گودال يك فضاي آبي ديده مي شد كه آب شور بود. اطراف آن نمك كريستال شده به رنگ سفيد ديده مي شد و اطراف آن به رنگ قهوه اي بود كه مشخص بود در اثر فشار، خاك آن پخش شده است.
اما علي پارسا براي اولين بار در نوامبر 1997 با ماشين وارد ريگ جن شد و بعد از آن بسياري از كويرنوردان از ريگ جن گذشتند. البته با تجهيزات كامل؛ و نه گرفتار روح شدند و نه جن زده.
گسترش ريگ جن از شمال شرق به جنوب غرب است. اين منطقه در شمال شرق به كوه گوگرد و منطقه معلمان،  از جنوب به انارك، از شرق به ناحيه جندق و از سمت غرب به پارك ملي كوير منتهي مي شود.
بهترين مسير دستيابي به ريگ جن بخش شمال شرق پارك ملي كوير است، يعني جاده سنگفرش ملك آبادكه البته داخل مرز پارك است كه زير نظر سازمان حفاظت محيط زيست اداره مي شود و گرفتن مجوز از سازمان هم كه صبر عيوب مي خواهد و عمر نوح، اگر اين دو را نداريد بهترين مسير براي ورود به ريگ جن جندق است كه دقيقا در نقطه مقابل يعني در بخش شرقي پارك قرار دارد.
از تهران تا جندق حدود۱۷۰كيلومتر راه است، البته قبل از حركت چند نكته بسيار جدي و مهم را مدنظر قرار دهيد. مهمترين مسئله اينكه اگر تا به حال كوير نوردي نكرده ايد و به اصطلاح حرفه اي نيستيد، براي اولين تجربه به هيچ عنوان ريگ جن را برنگزينيد كه در اين صورت رفتنتان با خودتان است و برگشتنتان با خدا، حتي اگر هم حرفه اي هستيد حتما گروهي به اين منطقه سفر كنيد. بهترين وسيله براي سفر به كوير، جيپ هاي سبك وزن است، نقشه را فراموش نكنيد. اگر GPS (وسيله ثبت نقاط جغرافيايي و در واقع يك راهنماي الكترونيك ماهواره اي است) داريد كه چه بهتر و از آنجايي كه سفر به ريگ جن حركتي نوين و بسيار مشكل است و در نتيجه نقشه دقيقي از آن در دسترس نيست، مي توانيد با استفاده از GPS و ثبت نقاط، ميزان دقت نقشه هايتان را چك كنيد. نه تنها براي سفر به ريگ جن كه براي سفر به هر نقطه از كوير كاملا مجهز و بدون كوچكترين كاستي و شك حركت كنيد. براي سفر به ريگ جن حداقل بايد به اندازه دو هفته آب ، بنزين، غذا و وسايل فني ماشين را به همراه داشته باشيد. در ضمن بلد محلي را فراموش نكنيد، محلي ها معمولا آدم هاي كار كشته اي هستند و علاوه بر تعيين مسير، حتي در شرايط سخت، خيلي خوب مي توانند راهنماييتان كنند.
اگر از مسير جندق به طرف ريگ جن مي رويد پس از طي مسيري پر پيچ وخم، وارد يك رودخانه خشك و عريض مي شويد، بعد از عبور از رودخانه تا چشم كار مي كند كوه ها و تپه هاي ماسه اي است. بخشي از منطقه نسبتا مسطح تر است و تپه ها كوچكتر، بنابراين عبور از آن نسبتا آسان به نظر مي رسد ولي با كمي پيشروي با كم شدن ارتفاع به اراضي باتلاقي مي رسيد كه اينجا تقريبا جنوب منطقه است. اصرار براي عبور از اين اراضي باتلاقي بي فايده است بنابراين بهتر است از سمت شمال غربي به حركتتان ادامه دهيد. آخرين كوه هايي كه 2300 متر ارتفاع دارند به بخش شمالي ريگ جن مي رسيد از اينجا كوه دماوند را هم مي  توانيد ببينيد. با ادامه اين مسير به پارك ملي كوير مي رسيد، البته بعد از گذر از رودخانه خشك نخجير و پارك ملي كوير ، نقطه پاياني است كه شما را به پاسگاه ملك آباد ورامين و تهران مي رساند و تا اينجا بيش از هزاركيلومتر مسير را در كوير درنورديده ايد.
البته اين مسير يكي از مسيرهاي پيشنهادي است كه تاكنون گروه هاي زيادي از آن عبور كرده اند. اگر شما مسير ديگري را مي پسنديد، مي توانيد با استفاده از نقشه و راهنما، مسير جديدي را تجربه كنيد. اما تمام اين سختي ها و بالا و پايين ها يك طرف و آسمان پرستاره شب هاي ريگ جن هم يك طرف. خوابيدن روي شن هاي روان روي تپه اي بلند و چشم دوختن به آسماني كه حتي يك نقطه سياه ندارد و شهاب سنگ هايي كه هر از گاهي مثل تير فرشتگان حافظ زمين كه شياطين را از نزديك شدن به زمين باز مي دارند، تمام خستگي روزانه و در شن و باتلاق فرورفتن را از تن مي زدايد، بخصوص اگر در كيسه خواب باشي و همانطور كه به آسمان چشم دوخته اي، بخوابي.

بر بلنداي دنا
000309.jpg
مرضيه خسرواني توانا - منطقه حفاظت شده دنا در كوهستاني ترين استان كشور- كهگيلويه و بويراحمد- و در 50كيلومتري ياسوج قرار گرفته و يكي از زيباترين مناطق طبيعي ايران به شمار مي آيد. به طوري كه پديده هاي بارز زمين شناختي، تاريخي و زيست شناختي، آن را به موزه اي طبيعي و زنده از گياهان و جانوران به همراه ساير جلوه هاي طبيعي تبديل كرده است. وجود كوهستان هاي سر به فلك كشيده با قله هاي بلند سرشار و پوشيده از برف، وجود چشمه هاي كوچك و بزرگ كه بسياري از آنها از زير برف مي جوشند و از دامنه پرشيب، كف آلود و پرشتاب، اما با صلابت سرازير مي شوند، از صخره هاي بلند فرو مي ريزند، بهم مي پيوندند و رودخانه هاي سرد و شيرين و زلال را تشكيل مي دهند، به همراه مردان و زناني كه پرتلاش و خستگي ناپذير در مناطق اطراف آن در زير اين قله ها در كنار هم به برنج كاري و كشاورزي مشغول  هستند، نشان از هيبت و شكوه دناست كه سربه بلندي زاگرس گذاشته است.
دنا يك قله تنها نيست، رشته كوهي است مرتفع به طول 50 كيلومتر كه بيش از 40 قله بلندتر از چهارهزار متر در آن ديده مي شود.
رويش گل هاي لاله كه ويژه اين منطقه بوده و در جاهاي ديگر ديده نمي شود نيز يكي از زيبايي هاي دناست به طوري كه وفور و تنوع گل هاي رنگارنگ، دنا را به منطقه اي براي پرورش زنبورعسل تبديل كرده است چنانچه عسل دنا نيز طعم ديگري دارد.
در وراي زيبايي هاي شگفت آور دنا، بام جنوب ايران، وجود مناطق جنگلي نيز بر پيچيدگي  و غناي موجود افزوده است. دنا در جنگل هاي زاگرس به عنوان يكي از گنجينه هاي منحصر به فرد بلوط دنياست كه آن را به يكي از دل انگيزترين جلوه هاي طبيعي كشور تبديل كرده است. در دامنه هاي جنوبي آن تا ارتفاع۲۵۰۰ متر، بلوط همه جا را پوشانده و در ارتفاع بالاتر از آن تا 3500 متر درختچه هاي ارژن، شن، انواع گون و سروكوهي مشاهده شده و از بالاتر از 3500 متر نيز تنها گون و گياهان علفي مي رويند. يكي ديگر از مشخصات منحصر به فرد دنا آن است كه به عنوان تنها رويشگاه طبيعي چنار در زاگرس محسوب مي شود.
در مناطق دشتك، تنگ گنجه اي و چشمه چنار كه در فاصله 5 كيلومتري ياسوج قرار دارند، درختان طبيعي و قديمي چنار در ارتفاع حدود 10-8 متر سر به آسمان دراز كرده اند و زيبايي و جلوه خاصي به دنا بخشيده اند و مي توان آنها را به واسطه پوست هاي لكه لكه شده شان با شاخه هاي قرمز كمرنگ و متمايل به قهوه اي تشخيص داد. دنا به واسطه شرايط خاص زيستي سالهاست كه تحت نظارت سازمان هاي جهانگردي و منابع طبيعي استان كهگيلويه قراردارد و يكي از مناطق با توان تفرجي و گردشگري بالاي استان محسوب مي شود كه همه ساله پذيراي بسياري از گردشگران، توريست ها، پژوهشگران و عموم مردمي است كه آسايش و آرامش را در پناه طبيعت جست وجو كرده و از اقصي نقاط مي آيند تا زيبايي بام زاگرس را نظاره گر باشند. در كنار اين طراوت و شادابي، پرواز با شكوه پرندگاني چون هما، شاهين، بحري، عقاب و كركس بر   آسمان آبي رنگ دنا شگفت انگيز است. سنجاب ايراني تنها گونه سنجاب بومي جنگل هاي بلوط زاگرس است. در دنا آنچنان امنيت و هيبتي حكمفرماست كه اين منطقه را مامني براي خرس، گرگ، گربه هاي وحشي و انواع جانوران تبديل كرده است و مي توان آرامش را با صداي دلنواز بسياري از پرندگان كه بيش از هر موسيقي و آهنگي، روح آدمي را صيقل مي دهند، احساس كرد. دنا آنقدر متنوع و غني است كه نمي توان همه عظمت آن را به قلم كشيد و توصيف كرد. اين ويژگي ها و جلوه ها ما را بر آن مي دارد تا قابليت هاي اين منطقه طبيعي را قدر بنهيم و پديده هاي بارز زمين شناختي، زيستي و تاريخي دنا، ارزش هاي آموزشي علمي، پژوهشي، گنجينه هاي ژنتيك و گردشگري را به عنوان موهبتي الهي بدانيم تا با حمايت و تدابيري مناسب و با همكاري سازمان هاي مسئول و مشاركت مردمي اين سرزمين كوهستاني كه به عنوان حساس ترين و شكننده ترين و در عين حال منحصر به فردترين اكوسيستم هاي جهان به شمار مي رود، براي هميشه بر بلنداي طبيعت ايران و جهان بدرخشد.

در انتظار امضاي شركا
000330.jpg
پاكت هاي مناقصه طرح مكانيابي و احداث 200هزار كمپ گردشگري براي تعيين مشاور، پس از امضاي موافقتنامه ميان سازمان هاي ميراث فرهنگي و گردشگري و مديريت و برنامه ريزي باز مي شود .
پاكت هاي مناقصه طرح مكانيابي و احداث 200 هزار كمپ گردشگري براي تعيين مشاور، پس از امضاي موافقتنامه ميان سازمان هاي ميراث فرهنگي و گردشگري و مديريت و برنامه ريزي باز مي شود.
هم اكنون شناسايي اوليه مكان هاي مناسب براي ايجاد كمپ به پايان رسيده است و استان هاي مختلف، مناطقي را كه براي ايجاد كمپ مناسب مي دانستند به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري معرفي كرده اند.
به گزارش CHN ، مختار باقري ، معاون اداره كل طرح هاي سرمايه گذاري و توسعه گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، مي گويد كه تا كنون استان ها بيش از 300 هزار كمپ معرفي كرده اند كه مشاور طرح، پس از بررسي و انجام مطالعات، با 200 هزار مورد موافقت مي كند.
او كه مديريت پروژه احداث 200 هزار كمپ را نيز به عهده دارد، مي افزايد: ادامه طرح در انتظار امضاي تفاهمنامه ميان مدير سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است كه قرار است تا نيمه شهريور اين تفاهمنامه نيز امضا شود.
به اين ترتيب، پس از امضاي تفاهمنامه، پاكت هاي مناقصه براي تعيين مشاور باز و مشاوران براي مكانيابي و احداث كمپ ها تعيين مي شوند.
در مناقصه اين طرح، 6 شركت ايراني حضور داشتند و مبالغ پيشنهادي خود را براي انجام مطالعات روي طرح ارائه دادند و حال بايد منتظر بمانند تا تفاهمنامه امضا شود.
باقري مي گويد كه پس از تعيين مشاور، اولويت بندي طرح ها هم آغاز و مشخص مي شود كه چه طرح هايي و در چه استان هايي بايد امسال ساخته شوند.
بودجه درنظر گرفته شده براي اين طرح در سال 84 ، در حدود 66 ميليارد تومان است كه 6 ميليارد تومان آن از اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي و بقيه آن از محل سرمايه گذاري هاي خارجي (فاينانس) تامين مي شود.
معاون اداره كل طرح هاي سرمايه گذاري و توسعه گردشگري معتقد است كه همه اين بودجه داده نمي شود و بايد ديد كه چه ميزان از آن در عمل به طرح اختصاص مي يابد تا بر آن اساس مشخص كرد كه چه تعداد كمپ در سال 84 ساخته مي شود.

گشت و گذار
وبا آمد، توريست رفت
000303.jpg
وبا تاكنون جان 10 نفر از هموطنان را گرفته است. 810 نفر هم در اثر آلودگي به اين ويروس در بيمارستان به سر مي برند. بيست روزي هست كه رسانه ها مدام هشدار مي دهند كه توصيه هاي كارشناسان در رابطه با رعايت نكات لازم براي جلوگيري از ابتلا به ويروس وبا را جدي بگيريد. بخصوص در سفر، غذاي بيرون را نخوريم. يخ نخريم، آب نجوشيده ننوشيم و ...؛ خلاصه اينكه براي يك سفر كوتاه، هزار اما و اگر در ذهن  ما به وجود مي آيد، چه رسد به توريست هايي كه مي خواهند بيايند به كشورمان تا خوش بگذرانند، نه اينكه ويروس وبا را براي دوستانشان سوغات ببرند.
برخي كارشناسان معتقدند از آنجايي كه در همه جاي دنيا، بيماري واگيردار شايع است، پس هميشه كشورهاي دنيا سعي مي كنند كه اين مسئله كمتر روي جذب توريست شان تاثير گذار باشد، اما اين يك واقعيت است كه توريست وقتي با سفر به يك كشور جانش را در خطر ببيند، بخصوص با بيماري هايي از قبيل سارس و وبا كه بيشتر نشات گرفته از عدم رعايت موازين بهداشتي است، از اين سفر صرفنظر مي كند.
حميد ضرغام، استاد دانشگاه نظر ديگري دارد. به گزارش فارس او مي گويد: جهانگردان خارجي كه به ايران مي آيند، آن قدر تحت تاثير تبليغات منفي هستند كه آماده هر نوع خطري از جمله بيماري وبا هستند. شيوع بيماري وبا شايد روي گردشگران داخلي تاثير زيادي گذاشته و برخي از استان ها كه اين بيماري در آنها شايع شده، كمتر مقصد گردشگران داخلي قرار گيرند، اما اين بيماري تاثير تعيين كننده اي در ورود توريست خارجي به ايران ندارد.
اما محمد تقي رهنمايي، كارشناس توريسم كه شيوع بيماري وبا در كشورمان را بي تاثير بر انتخاب گردشگران نمي داند، مي گويد: شيوع بيماري در يك كشور بر اثر نارسايي بهداشتي آن كشور است، اما هيچ وقت نمي توان جلو شيوع يك بيماري را گرفت. لذا براي آنكه اين موضوع روي توريست موثر نباشد، بايد پوشش بيمه در كشور فراگير تر باشد تا گردشگران با اطمينان خاطر بيشتري سفر كنند. البته نقش تعيين كننده وزارت بهداشت و درمان و همكاري نيروي انتظامي مرزها را نبايد ناديده گرفت. كنترل دقيق مرزها مي تواند كمكي باشد تا افراد ناقل بيماري هاي مختلف وارد كشور نشوند. بخصوص اقدام در زمينه تهيه شناسنامه بهداشتي براي افراد خارجي مي تواند اين مسئله را كنترل كند.
اين استاد دانشگاه علامه طباطبايي به ضرورت آموزش در صنعت گردشگري اشاره كرد و افزود: در بخش شاغلان حرفه اي، غيراستاندارد بودن مهارت هاي حرفه اي شاغلان بخش گردشگري يكي از آسيب هاست و در بخش مديريت هم عدم شناخت مديران از مقوله گردشگري، باعث تاثير منفي در شيوه هاي هدايت آنها مي شود.
رهنمايي در مورد تاثيرات افزايش سفر در جامعه اظهار داشت: سفر باعث افزايش دانش، آگاهي و فرهنگ مردم مي شود، زيرا آنان ضمن بازديد از مناطق مختلف با فرهنگ، آداب و رسوم يكديگر آشنا مي شوند.
همچنين سفر باعث مي شود تا فشار و تنش رواني در بين مردم جامعه كاهش يابد و با به جريان درآمدن پول در اثر مسافرت، رونق اقتصادي به وجود آيد.
مجسمه هاي شني در بابلسر
هنرمنداني كه تا حالا با حسرت، جشنواره مجسمه هاي شني را در بخش ديدني هاي تلويزيون نگاه كرده اند و از ته دل آه كشيده اند كه چرا نمي توانند هنرشان را به نمايش بگذارند، خوشحال باشند. اگر تا حالا هر از گاهي كه به كنار دريا رفته اند، مجسمه شني ساخته اند و بعد هم با دلخوري آن را به آب سپرده اند، مي توانند منتظر باشند؛ البته انتظاري نه چندان بلند. اولين جشنواره مجسمه هاي شني قرار است دهم شهريور در سواحل بابلسر آغاز شود.
اين جشنواره با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، انجمن هنرهاي تجسمي كشور و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار مي شود. اين جشنواره 5 روز ادامه دارد.
خليل سمايي، دبير جشنواره درباره شركت كنندگان در اين جشنواره مي گويد: تاكنون 50 طرح به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده كه از ميان آنها، 20 طرح انتخاب و به نمايش گذاشته مي شوند. البته ساير طرح ها نيز در قسمت جنبي نمايش در معرض ديد عمومي قرار داده مي شود. بالا بردن خلاقيت هنرمندان، كشف استعدادهاي تجسمي منطقه، آشنا كردن مردم و آشتي دادن آنان با طبيعت و بسترسازي فرهنگ مناسب در منطقه، از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره است.

نگاه
000315.jpg
پرنده ها؛ پيش به سوي گيلان
پـــرنده شناسان و پرنده نگران پيش به سوي گيلان! هنوز پاييز نشده سر و كله نخستين دسته هاي پرندگان مهاجر در استان گيلان پيدا شده است.
تالاب هاي استان گيلان كه هر ساله ميزبان صدها گونه از پرندگان مهاجر هستند، امسال هم پذيراي بسياري از گونه هايي هستند كه به صورت مهاجر عبوري و دائمي وارد آبگيرها و تالاب هاي اين استان مي شوند. به گزارش گروهي از محيط بانان و كارشناسان اداره كل محيط زيست استان گيلان، گروهي خوتكاي پرسفيد كه تعداد آنها حدودا به 3 هزار قطعه مي رسد، وارد تالاب  انزلي شده اند.
خوتكاهاي پرسفيد از پرندگان مهاجر عبوري هستند كه از نواحي سيبري حركت كرده، اواسط مرداد ماه وارد ايران شده و در تالاب هاي حاشيه درياي خزر سكني مي گزينند و از پايان شهريور ماه تا اواسط مهر، پس از تغذيه و استراحت، دوباره به مهاجرت خود ادامه مي دهند. خوتكاي پرسفيد از مرغابي سانان است، حدود 37 سانتيمتر طول دارد و از خوتكاي معمولي كمي بزرگتر است (خوتكا كوچكترين مرغابي در خانواده مرغابي سانان است.) با اين تفاوت كه گردني باريك تر و منقاري راست تر دارد.
اين پرنده در حال استراحت به طور واضح با نوار ابرويي سفيد كه تا پس سر ادامه دارد، به آساني قابل تشخيص بوده و پرهاي شانه اي سياه و سفيد و آويزان دارد.
زيستگاه اين پرنده در ميان علفزارهاي بلند با گياهان انبوه نزديك آب است. پراكندگي آن به صورت عبوري زياد بوده و در همه جاي ايران ديده مي شود، ولي به تعداد كم در ايران زاد و ولد مي كند.
به گزارش ايسنا، شعبانعلي نظامي، مدير كل محيط زيست گيلان درباره نحوه حفاظت از گونه هاي مهاجر به اين استان مي گويد: اين گروه خوتكاها در واقع پيش قراول صدها هزار پرنده مهاجري هستند كه هر ساله وارد تالاب هاي گيلان مي شوند.
با اجراي تدابير زيست محيطي كه با تلاش محيط بانان اداره كل محيط زيست استان كه در مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست انجام مي شود، منطقه امني را همچون سالهاي گذشته براي جانوران اكوسيستم تالاب هاي استان بخصوص پرندگان مهاجر ايجاد خواهد كرد.
نظامي با اشاره به ممنوعيت زمان شكار در تالاب ها و آب بندان ها، از عموم مردم بخصوص حاشيه نشينان تالاب درخواست كرد كه در حفظ ذخاير ژنتيكي تالاب هاي استان خود كوشا باشند.
000345.jpg
طبيعت  گردان سرگردان
متاسفانه با وجود تمام جاذبه  هاي متنوع و زيباي طبيعي كشورمان، هنوز طبيعت  گردي آن طور كه بايد جاي خودش را پيدا نكرده است و به جز عده  معدود طبيعت  دوستاني كه، چه آژانسي براي بردن آنها به جاذبه  هاي مختلف طبيعت ايران اقدام بكند و چه نكند، كم و زياد هر از گاهي به طبيعت مي  روند، اما طبيعت  گردي هنوز به عنوان بخشي از يك صنعت رو به رشد، جايگاهش را پيدا نكرده. حتي آژانس  هاي مسافرتي هم كه حرفه  شان خلاصه شده در سفر است، كمتر اشتياقي به برگزاري تورهاي تخصصي در حوزه طبيعت  گردي دارند كه البته در اين ميان مشكلات ويژه حوزه اكوتوريسم و سختي  هايش را نمي  توان بي  تاثير دانست.
اما اخيرا مديركل دفتر تدوين استانداردهاي فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرده است: كميسيون كارشناسي طبيعت  گردي قصد دارد دفاتر خدمات مسافرتي فعال و متخصص در حوزه طبيعت  گردي را شناسايي كند.
علي رحيم  پور در اين باره مي  گويد: متاسفانه دفاتر خدمات مسافرتي استقبال كمي براي متخصص شدن در حوزه طبيعت  گردي دارند كه اين به دليل مشكلات ويژه حوزه اكوتوريسم و عدم تنوع تورهاي توليدي كشور است.
كميسيون كارشناسي طبيعت  گردي در نظر دارد تا پس از شناسايي دفاتر خدمات مسافرتي فعال و متخصص در حوزه طبيعت  گردي و پس از تدوين استانداردهاي فني گردشگري طبيعت، به تقويت و آموزش كادر متخصص در اين حوزه بپردازد.
معرفي جاذبه  هاي گردشگري طبيعت، حضور در نمايشگاه  ها و جشنواره  هاي اكوتوريسمي و ايجاد سايت ويژه اطلاع  رساني براي حوزه طبيعت  گردي، از ديگر فعاليت  هاي كميسيون كارشناسي كميته طبيعت  گردي است.
همچنين اين كميسيون در نظردارد به استانداردسازي مفاد كتب درسي، مواد درسي حوزه اكوتوريسم و تربيت مربي براي راهنمايان طبيعت  گردي بپردازد.
مديركل دفتر تدوين استانداردهاي فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درخصوص اقدامات اين دفتر در حوزه طبيعت  گردي گفت: دفتر استانداردهاي فني علاوه بر تدوين استانداردها در حوزه اكوتوريسم، بر ارائه خدمات، ساماندهي و چگونگي فعاليت  هاي تورهاي گردشگري نظارت خواهد كرد.
در حال حاضر شمار آژانس هاي مسافرتي كه تورهاي طبيعت گردي برگزار مي كنند به تعداد انگشتان يك دست هم نمي رسند.
ايران به دليل شرايط خاص اقليمي، داراي تنوع اكوسيستمي بي نظيري است .شايد از اين رواست كه ايران را جهاني در يك مرز مي نامند.

سفر و طبيعت
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |