شنبه ۵ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۴ - Aug 27, 2005
سياسي
Front Page

تأسيس صندوق مهر رضا(ع) براي تأمين هزينه هاي مسكن، ازدواج و اشتغال جوانان تصويب شد
نخستين جلسه هيأت دولت در مشهد تشكيل شد
000300.jpg
000303.jpg
ايسنا: نخستين جلسه هيات دولت جديد بعد از ظهر پنج شنبه پس از اخذ راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به رياست دكتر احمدي نژاد در كنار بارگاه ملكوتي حضرت امام رضا (ع) تشكيل شد.
در اين جلسه رئيس جمهور راهبردهاي اساسي دولت نهم را تبيين و بر ميثاق دولت نهم با مردم در جوار امام رئوف تأكيد كرد.
در ادامه اين جلسه نحوه ساماندهي ارتباط دولت و مسئولان با مردم مطرح و مقرر شد كليه وزيران ترتيبي اتخاذ كنند تا به طور منظم و مستمر با مردم ديدار عمومي داشته باشند و يكي از معاونان يا مسئولان ارشد دستگاه متبوعشان را مسئول پيگيري مسائل مردم كنند تا نتايج اين ملاقات ها رفع مشكلات مردم باشد.
همچنين براي تشكيل جلسه هيات دولت به صورت نوبتي در استان هاي كشور نيز در نشست هيات وزيران برنامه ريزي شد.مطابق اين برنامه تا پايان دولت هر استان چند بار مورد بازديد هيات دولت قرار خواهد گرفت.اولين مصوبه جلسه پنجشنبه هيات دولت لايحه تاسيس صندوق مهر رضا (ع) براي تامين هزينه هاي مسكن، ازدواج و اشتغال جوانان بود.
بر اساس اين لايحه در كليه استان هاي كشور صندوق يادشده به منظور تامين هزينه هاي مسكن، ازدواج و اشتغال جوانان به صورت مستقل تشكيل خواهد شد. منابع مالي اين صندوق از محل مجموعه اضافات و صرفه جويي هاي دولت تأمين خواهد شد.همچنين روز پنجشنبه هيأت دولت با انتشار اطلاعيه اي از سازمان ها و اشخاص تقاضا كرد كه از هرگونه درج آگهي تبريك در مطبوعات و ارسال دسته گل و نظاير آن خودداري كنند.
جلسه  مشترك نمايندگان خراسان با دولت
جلسه مشترك مجمع نمايندگان و استانداران استان هاي خراسان با هيات دولت هم عصر روز پنج شنبه در تالار اماكن متبركه آستان قدس رضوي برگزار شد و استاندار خراسان رضوي گزارشي از مشكلات استان ارايه داد.
سيد حسن رسولي در اين گزارش به بافت فرسوده اطراف حرم رضوي اشاره كرد و گفت: در اطراف حرم امام رضا (ع) در زميني به مساحت ۲۶۰ هكتار وضعيت نابساماني را داريم كه براي ساماندهي آن به كمك هاي ملي نياز داريم.وي به مشكل آب شهر مشهد نيز اشاره كرد و گفت: به رغم اين كه سرمايه گذاري خوبي در خط انتقال آب از سد دوستي انجام شد اما اين طرح كفاف نياز آب شهر مشهد را نمي دهد.رسولي اعتبارات محدود استان خراسان را به دليل عدم تناسب با جمعيت و وسعت استان از ديگر مشكلات خواند.
در ادامه اين جلسه تعدادي از نمايندگان استان نيز به ارايه ديدگاه هاي خود راجع به مسائل استان پرداختند.در اين جلسه رئيس جمهور نيز درخصوص برخي مشكلات استان همچون راه هاي روستايي، وضعيت آب روستاهاي استان، حل مشكل بدهي كشاورزان به بانك ها قول مساعد داد.عفت شريعتي نماينده مردم مشهد در مجلس درباره اين جلسه گفت: نمايندگان استان در اين جلسه مشكل خشكسالي را طرح كردند و گفتند كه كشاورزي خراسان عملا ورشكسته شده است.شريعتي از قول مساعد رئيس جمهور براي بخشودگي بدهي كشاورزان استان به بانك ها خبر داد.
دكتر محمود احمدي نژاد همچنين در حرم رضوي، در جمع مردم حضور يافت و به ابراز احساسات آنان پاسخ داد.
رئيس جمهور در جمع زائران و مجاوران بارگاه رضوي گفت: ملت ايران ملتي آگاه، پاك، مومن و محب اهل بيت است و بنده و همكارانم در هيأت دولت افتخار مي كنيم كه خادم شما هستيم. خادمي ملت ايران به پادشاهي عالم برتري دارد.رئيس دولت، با اشاره به فيوضات و بركات ماه رجب گفت: خدا را شاكرم كه توفيق داد در اين ماه مبارك و در محضر امام رضا(ع)، شما عزيزان و زائران محترم را زيارت كنم.احمدي نژاد ادامه داد: ما هرچه داريم از امام رضا(ع) است و خدا را شكر مي كنيم كه مسلمان و دوستدار اهل بيت هستيم.
رئيس جمهور از همه ملت ايران به ويژه جوانان درخواست كرد كه براي رفع مشكلات و توفيق خدمتگزاري براي خدمت به ملت دعا كنند.
حضور هيأت دولت در بهشت زهرا(س)
محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور و اعضاي هيات دولت جديد، كه حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني ايشان را همراهي مي كرد، صبح روز پنج شنبه و در روز پس از بررسي صلاحيت وزيران پيشنهادي با حضور در مرقد مطهر امام خميني(ره) نسبت به مقام شامخ ايشان اداي احترام كردند.رئيس جمهور و اعضاي كابينه  جديد، در سومين روز از هفته دولت ضمن حضور در مرقد مطهر حضرت امام(ره) و قرائت فاتحه، بر مزار شهيدان بهشتي، رجايي و باهنر و چمران و نيز آيت الله طالقاني حضور يافته و نسبت به مقام ايشان نيز اداي احترام كردند و ياد شهداي دولت و هفتم تير را گرامي داشتند.

لاريجاني با البرادعي ديدار كرد
پيشنهاد افزايش طرف هاي مذاكره ايران
در پرونده هسته اي به اروپا ارائه مي شود
گروه سياسي: علي لاريجاني كمتر از يك هفته پس از معرفي به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان فعاليت هاي خود را براي تغيير در وضعيت مذاكرات هسته اي ايران آغاز كرد. لاريجاني اقدامات خود را روز گذشته با سفر به وين و گفت وگوي رودررو با محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي شروع نمود.
لاريجاني پيش از سفر از طرح جديد ايران براي پيگيري مذاكرات هسته اي خبر داده بود كه براساس اين طرح ايران خواستار افزايش طرف هاي مذاكره ايران در پرونده هسته اي است.
او علت اين امر را انتقاد نخبگان ايراني و بين المللي به محدود بودن طرف هاي گفت وگوي ايران به سه كشور آلمان، انگليس و فرانسه دانست. لاريجاني اعلام كرد طرح پيشنهادي ايران طي يك ماه آينده آماده و به اروپا ارائه خواهد شد.
وي پس از ديدار با محمد البرادعي در جمع خبرنگاران همچنين تأكيد كرد جمهوري اسلامي ايران از ارجاع پرونده اش به شوراي امنيت سازمان ملل نگراني ندارد. لاريجاني در بيان علت اين موضوع به قدرت ايران در منطقه اشاره كرد.
بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه لاريجاني همچنين احتمال انجام مذاكرات بيشتر ميان ايران و اتحاديه اروپا را رد نكرد.
وي گفت كه احساس مي كند ساير كشورها نيز بايد در اين مذاكرات وارد شوند و در اين راستا به ويژه به آفريقاي جنوبي اشاره كرد كه پيشنهاد كرده ايران تحت شرايطي به خصوص بتواند به فعاليت بر روي سوخت هسته اي بپردازد.
وي گفت كه مذاكرات بر سر مساله هسته اي ايران نبايد انحصاري باشد.
لاريجاني گفت كه مذاكرات خوبي با محمد البرادعي داشته است و ادامه داد كه همتاي اصلي ايران آژانس است و با اشاره به البرداعي گفت: ضروري است كه مذاكرات اوليه با آژانس و با او خواهد بود. وي همچنين اظهار داشت كه او با البرادعي در اين باره كه ايران چگونه مي تواند تلاش هايش را براي حل سئوالات باقي مانده درخصوص برنامه هسته اي اش ارتقا دهد، مذاكره كرده است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين تصريح كرد كه ايران به فعاليت هاي فرآوري اورانيوم ادامه خواهد داد و آن را به حال تعليق درنخواهد آورد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت كه برخي كشورهاي توليد كننده سوخت هسته اي در پس زمينه هاي ذهن شان دنبال ايجاد كارتلي مانند اوپك هستند. وي گفت ايران مخالف آپارتايد هسته اي است.
واكنش غربي ها به پيشنهاد ايران
آمريكا از پيشنهاد اخير ايران براي حضور كشورهاي بيشتر در مذاكرات بر سر برنامه هسته اي اين كشور انتقاد كرد و آن را تاكتيكي براي انحراف اذهان نسبت به مساله واقعي خواند.
شان مك كورمك، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: ما طي روزهاي اخير درخصوص سه كشور اتحاديه اروپا و مذاكرات ايران با اين سه كشور صحبت كرده ايم و ايران را به پذيرفتن معامله اي كه بر روي ميز است ترغيب مي كنيم، اين معامله خوبي است.
وي با ابراز اين ادعا كه اين پيشنهاد تاكتيكي خاص براي دولت ايران است، افزود: آنها پيشنهاداتي اين چنيني را مطرح مي سازند تا سعي كنند موضوع را از مساله واقعي بازگردانند كه آن دنبال كردن برنامه سلاح هاي هسته اي شان است.
وزارت امور خارجه انگليس اعلام كرد تا زماني كه ايران به قطعنامه اخير مصوبه آژانس بين المللي انرژي اتمي كه از اين كشور مي خواهد فرآوري اورانيوم در اصفهان را تعليق كند، پاسخ ندهد هيچ مبنايي براي مذاكرات با تهران وجود ندارد.
ژان پاپتسيت ماتي، سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه نيز درباره افزايش طرف هاي مذاكره گفت: آلمان، فرانسه و انگليس در مذاكرات با تهران تنها نبودند، زيرا در واقع به نمايندگي از ۲۵ كشور اتحاديه اروپا عمل مي كردند.
وي گفت: سه كشور اروپايي تحت نام ساير اروپايي ها با ايران مذاكره كردند و ما در برابر ديگر شركاي مان در جامعه بين المللي بسيار شفاف عمل كرده ايم.
سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه گفت: مذاكراتي در ارتباط نزديك با آژانس بين المللي انرژي اتمي در حال انجام است.
آسوشيتدپرس در تحليلي نوشت: آوردن ديگر كشورها بر سر ميز مذاكرات احتمالا آن چه را كه يك جبهه متحد غيرمعمول آمريكا و اروپا براي اعمال فشار عليه ايران جهت پذيرش محدوديت ها بوده، ضعيف خواهد كرد.
به نوشته اين گزارش ديگر اعضاي شوراي حكام كه داراي برنامه هاي هسته اي هستند، ممكن است با بحث هاي ايران مبني بر آن كه حق دارد به توليد اورانيوم بپردازد، احساس مشتركي داشته باشند.
برزيل و آرژانتين نسبت به اعمال محدوديت عليه برنامه هسته اي ايران ترديد دارند و نگران هستند اين امر روزي عليه خودشان اعمال شود.
ايران همچنين اخيرا حمايت كشورهاي عربي از جمله يمن كه عضو شوراي حكام و جنبش عدم تعهد است را نيز به دست آورده است.

خطيب جمعه تهران :
عملكرد مجلس در بررسي كابينه يكي از نمادهاي
مردم سالاري ديني بود
000306.jpg
ايسنا: دبير شوراي نگهبان با اشاره به فرارسيدن هفته دولت و شهادت شهيدان رجايي و باهنر اظهار داشت: اين دو عزيز الگويي خودساخته و قابل عرضه در دنيا هستند و اميد است كه حركت آنها در دولت جديد ادامه پيدا كند.
آيت الله جنتي خطيب اين هفته نماز جمعه تهران افزود: هفته دولت فرصت گران بهايي است كه مي توان از آن به نحو احسن استفاده كرد و به ارزيابي عملكرد دولت هاي مختلف در اين يك ربع قرن كه از پيروزي انقلاب اسلامي مي گذرد پرداخت و عملكرد دولت را مورد ارزيابي قرار داد.
البته اين نقد و ارزيابي بايد منصفانه باشد و اگر جايي ضعفي وجود داشته، اين ضعف را به صورت منصفانه گوشزد كرد.
وي با اشاره به معرفي كابينه از سوي دولت جديد اظهار داشت: آقاي احمدي نژاد سعي كرد كه بهترين ها را معرفي كند. در ابتدا نيز با وزراي معرفي شده ميثاق نامه اي امضا كرد. من به صدا و سيما توصيه مي كنم اين ميثاق نامه را بار ديگر پخش كند. اين يكي از ابتكارات رئيس جمهور بود و وزرا بايد پاي اين ميثاق نامه بايستند.
وي ادامه داد:البته در هنگام معرفي وزرا توصيه هايي به رئيس جمهور شد و ايشان در تلاطم بود كه افرادي را معرفي كند و مجلس نيز خوشبختانه كابينه را به نحو خوبي مورد ارزيابي قرار داد و صحبت هاي خوبي مطرح شد. همه به دنبال پيدا كردن حقيقت بودند. البته افرادي كه معرفي شده بودند داراي تخصص هاي بالايي بودند و مجلس نيز به تمام ابعاد دقت كرد.
هرچند ما دلمان مي خواست كه تمام كابينه راي اعتماد بگيرد ولي اين يك آرزو و آرمان بود و خود آقاي احمدي نژاد نيز چنين خواسته اي را داشت ولي مجلس آزاد است و با توجه به نقش نظارتي كه دارد به ايفاي وظيفه خود پرداخت و عملكرد مجلس در چند روز اخير يكي از نمادهاي مردم سالاري ديني بود و ما مي توانيم اين امر را به رخ دنيا بكشيم كه با چه صلابتي افراد كابينه معرفي شدند، مجلس بررسي كرد و آنها راي اعتماد گرفتند. انشاءالله اين كابينه مبارك باشد.
وي با اشاره به برگزاري اولين جلسه هيات دولت در جوار حرم رضوي اظهار داشت: اميدواريم كه دولت و كابينه جديد مورد عنايت امام رضا (ع) واقع شود و بايد كمك ها را از آن جا گرفت و اگر از آن جا كمك گيرند بسياري از مشكلات حل خواهد شد.
آيت الله جنتي با اشاره به ميثاق نامه اي كه وزرا امضا كردند، اظهار داشت: كساني كه اين ميثاق نامه را امضا كردند بايد به آن عمل كنند و خدمتگزار باشند. وزرا نبايد به فكر آينده خود باشند، بلكه بايد به فكر خدمت به مردم باشند. به فكر جمع آوري دارايي نباشند. بايد به نحوي عمل كنيم كه اگر بعد از چهار سال خواستند دارايي و كارنامه تان را مورد بررسي قرار دهند، بتوانيم با خيال راحت اين كار را انجام دهيم.
خطيب نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به اين كه چهار وزير نتوانستند راي اعتماد كسب كنند، گفت: اين راي اعتماد هيچ وهني ندارد و فقط مساله، مساله انتخاب اصلح است و مسايل اخلاقي و مالي و مديريتي مطرح نبوده بلكه نمايندگان معتقد بودند كه افراد بهتري مي توان براي اين پست ها معرفي كرد.
وي با اشاره به روز كارمند اظهار داشت: كارمندان در حال حاضر مشكلات زيادي دارند كه دولت جديد بايد يكي از دغدغه هاي اصلي خود را حل مشكلات كارمندان قرار دهد و مساله نظام هماهنگ پرداخت را هم مجلس و هم دولت پي گيري كنند. در حال حاضر در بعضي از مواقع ما شاهد هستيم كه تفاوت پرداخت ها بسيار زياد است.
خطيب نماز جمعه تهران، در خطبه اول نماز جمعه با بيان اين كه در حال حاضر ما در سطح جهان شاهد ناامني هايي هستيم، اظهار داشت: يكي از گمشده هاي جهان كنوني، اخلاق است و تنها اخلاق انساني و اسلامي مي تواند جايگزين اين گمشده شود و اگر ما به فكر جامعه بشري هستيم بايد اخلاق پيامبر را ياد بگيريم و آن را در سطح جهان گسترش دهيم. امروز دنيا براي عرضه اسلام ناب محمدي(ص) آماده است. خوشبختانه در حال حاضر نيز در كشور ما مساله عدالت خواهي مطرح شده و اين يكي از اصول انبياست و اگر ما دنبال تحول طلبي هستيم بايد از وضعيت موجود بيرون بياييم.
وي با ابراز خوشحالي و خرسندي از تشكيل دولت اسلامي در عراق و اين كه قانون اساسي عراق بر اساس مباني اسلام تدوين شده، اظهار داشت: من در اين جا بر خود لازم مي دانم كه به مسئولان و مردم عراق تبريك بگويم.
سخنراني پيش از خطبه
نايب رئيس مجلس
محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس سخنران پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران كه مصادف با هفته دولت برگزار مي شد، با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي، باهنر و وحيد دستجردي تصريح كرد: اقدام پسنديده اي بود كه دولت مهندس موسوي هفته منتهي به ۸ شهريور را هفته دولت معرفي كرد و اين هفته فرصت خوبي براي ارائه كار دولت به مردم است.
برادر شهيد باهنر اضافه كرد كه هفته دولت امسال را در حالي گرامي مي داريم كه تفاوت بسياري با سالهاي گذشته دارد و با آغاز به كار دولت آقاي احمدي نژاد مصادف است.
باهنر رفتار انتخاباتي مردم را هم از لحاظ ميزان شركت و هم نوع انتخاب شگفت آفرين برشمرد و ادامه داد: اين انتخابات از حماسه هاي بي نظير تاريخ انقلاب است.
وي افزود: شگفتي اين انتخابات نوع انتخاب بود؛ برادري خدوم، انقلابي، اصول گرا، خستگي ناپذير از خدمت و تحول گرا انتخاب شد. مردم نشان دادند تحت تاثير جنجال هاي تبليغاتي و هزينه هاي سنگين انتخاباتي قرار نمي گيرند و اين بار فردي را از جنس خود انتخاب كردند.
نايب رئيس مجلس گفت: در بحبوحه فعاليت هاي تبليغاتي از آقاي احمدي نژاد پرسيده شد برخي مي گويند قيافه شما به رياست جمهوري نمي آيد. ايشان زيركانه گفتند به خدمتگزاري چطور؟ من قصد خدمتگزاري دارم نه رياست.
وي معتقد است مردم دراين انتخابات مطالبات خود را بيان كردند و تحولي را خواستار شدند كه كارگزاران نظام به خدمتگزاران به مردم تبديل شوند.
باهنر انتظار مردم را مبارزه جدي و علمي با فقر، فساد و تبعيض دانست و ادامه داد: مقام معظم رهبري سالهاست فرياد آن را سرداده اند و اين توقع را به صورت شفاف و صريح از كارگزاران نظام طلب كردند كه مشكل امروز مردم و مطالبه آنها نيز هست.
باهنر در ادامه، قيمت بالاي نفت را نعمتي الهي دانست كه نصيب مردم و كارگزاران حكومت شده است و تصريح كرد: امروز ما قدرتمندترين وضعيت را بعد از انقلاب در نظام بين الملل داريم كه امكان خوبي براي رشد و جهش به سمت قله بلند چشم انداز ۲۰ ساله است.
وي با بيان اين كه مردم همه آمال و آرزوهايشان را در آقاي احمدي نژاد متبلور يافتند، گفت: وظيفه رئيس جمهور و همكارانشان است كه به مطالبات مردم پاسخ دهند. البته اين مطالبات يك شبه پاسخ داده نمي شود. مردم حركت به سمت پاسخگويي را توقع دارند نه اينكه همه اين مطالبات در يك ماه، يك سال ويا حتي يك دوره رياست جمهوري محقق شود.
وي تركيب معرفي شده اعضاي كابينه را شگفتي ديگر انتخابات عنوان كرد و گفت:تحول گرايي را در اين كابينه شاهد هستيم. يكي از همكاران ما در مجلس مقايسه كرد كه متوسط دولت هاي گذشته ۸ نفر از وزرا تخصصشان متناسب با كار مورد نظر بود اما در دولت احمدي نژاد اين ميزان به ۱۶ نفر رسيد.
وي با اشاره به عدم راي اعتماد مجلس به ۴ وزير پيشنهادي رئيس جمهور تصريح كرد:هيچ بخشي درباره عدم صلاحيت فردي و اخلاقي و مالي نبود و عمدتاً بحث در عدم تناسب افراد با پست هاي پيشنهاد شده بود. ۲ يا ۳ نفر از اين وزرا اگر براي وزارتخانه ديگري مطرح مي شدند مي توانستند راي اعتماد را كسب كنند.
باهنر اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي منتظر است هرچه زودتر براي اين ۴ وزارتخانه فكري شود.
باهنر از دولت هاشمي و خاتمي تشكر كرد و گفت: اين عزيزان ليست كارهاي انجام شده بسياري دارند اما به تعبير مقام معظم رهبري ليست كارهاي انجام شده زياد است و ليست كارهاي زمين مانده هم بلند است و اميدواريم كارهاي زمين مانده انجام شود.

با حكم فرمانده كل قوا
فرمانده جديد نيروي هوايي سپاه منصوب شد
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي فرمانده كل قوا طي حكمي سردار سرتيپ پاسدار عليرضا زاهدي را به فرماندهي نيروي هوايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب كردند.
متن حكم رهبر معظم انقلاب اسلامي به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
سردار سرتيپ پاسدار عليرضا زاهدي
بنا به پيشنهاد فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نظر به حسن سوابق و مجاهدت هاي پيشين و تجاربي كه كسب نموده ايد، شما را به فرماندهي نيروي هوايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب مي كنم.
انتظار مي رود كارآيي ايجاد شده در نيرو را با بهره گيري از همه استعدادهاي موجود در چارچوب ماموريت هاي تعيين شده به حد شايسته آن برسانيد.
از تلاش ها و خدمات ارزنده سردار سرتيپ پاسدار احمد كاظمي در زمان تصدي اين مسئوليت صميمانه قدرداني و تشكر مي كنم. توفيقات همگان را از خداوند متعال مسئلت دارم.
سيدعلي خامنه اي ۳ / ۶ / ۸۴

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    يادداشت    |
|   صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |