شنبه ۵ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۴ - Aug 27, 2005
انتخاب شهردار جديد
شهردار تهران فردا معرفي مي شود؟
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: بالاخره گمانه زني ها درباره انتخاب شهردار جديد تهران، به پايان رسيد و فردا مشخص مي شود كه چه كسي بر مسند شهرداري كلانشهر تهران مي نشيند.
پس از گذشت يك دوره زماني ۶۰ روزه، اعضاي شوراي شهر كه موظف به انتخاب جانشين براي دكتر احمدي نژاد در شهرداري تهران هستند، فردا پس از اجماع نظر، شهردار جديد را برگزيده و معرفي مي كنند.
در اين دوره بسياري از شخصيت هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي به شورا دعوت و فراخوانده شدند تا با ارائه برنامه ها، اعضاي شوراي شهر به بررسي آنها بپردازند و شهردار تهران را برگزينند.
انتخاب شهردار تهران، پس از كسب اعتماد هيأت وزيران از مجلس شوراي اسلامي وارد مرحله ديگري شده است و عدم كسب رأي اعتماد آقايان سعيدلو و هاشمي تا حدودي معادلات را برهم زده است. اعضاي شورا شهر در روز پنجشنبه جلسه فوق العاده برگزار كردند و به گفته يكي از اعضاي شورا، پيشرفت هايي نيز حاصل شد.
اميررضا واعظي آشتياني _ عضو شوراي شهر تهران با بيان اين مطلب كه انتخاب قاليباف _ فرمانده سابق نيروي انتظامي به سمت شهردار تهران منتفي است و سعيدلو به عنوان كانديداي شهرداري تهران مطرح نيست، اما زريبافان _ عضو هيأت رئيسه شوراي شهر و مسئول ستاد انتخاباتي دكتر احمدي نژاد كه همواره با او ديده مي شود اعلام كرد دكتر سعيدلو از نامزدي شهردار تهران خط نخورده است.
واعظي آشتياني تصريح كرده بود كه عدم كسب رأي اعتماد سعيدلو از سوي مجلس، ربطي به تعيين شهردار جديد براي تهران ندارد و سعيدلو به احتمال قوي در نهاد رياست جمهوري فعاليت خواهد كرد.
سخن واعظي آشتياني مبني بر اينكه سعيدلو به عنوان كانديداي شهرداري تهران مطرح نيست، شايد به اين دليل باشد كه او برنامه اي به شوراي شهر ارائه نداده است، اما بايد اذعان كرد تاكيد دكتر سعيدلو بر اين نكته كه روش و منش دكتر احمدي نژاد به منزله يك سيستم در شهرداري پايه گذاري و دنبال مي شود و از سوي ديگر طرح موضوعات كليدي و راهبردي نظير «شهر انساني و انسان شهري» را مي توان نوعي منش و برنامه مديريتي وي قلمداد كرد.
به رغم اين حدس و احتمال، دكتر سعيدلو براساس قوانين و مقررات، همچنان سرپرست شهرداري تهران است و حتي در زماني كه به عنوان كانديداي وزارت نفت برگزيده شده بود، هر روز در خيابان بهشت حضور يافته است.
گفتني است اعضاي شوراي شهر در اين مدت سه راه براي انتخاب شهردار، فراروي خود داشتند كه يكي انتخاب از ميان خود اعضاي شورا بود و راه دوم انتخاب از ميان مديران فعلي شهرداري و گزينه سوم، انتخاب فردي خارج از مجموعه مديريت فعلي شهرداري و شورا. با توجه به زمان باقي مانده فعاليت دوره دوم شورا، ترجيح بر انتخاب گزينه دوم و منتفي شدن راههاي اول و سوم بود؛ چرا كه اين احتمال وجود داشت تا در صورت اتخاذ راه سوم، شهردار جديد براساس روال متداول براي شناخت و اشراف به سامانه شهرداري، نيازمند زمان بوده و به انتخاب و چيدمان مديران جديد مي پرداخت و همين موضوع موجب از دست رفتن زمان مي شد.
به نظر تحليل گران و حتي بسياري از اعضاي شوراي شهر، انتخاب شهردار جديد از ميان مديران فعلي شهرداري، گزينه اي مناسب بوده و مانع از هدر رفت زمان خدمت رساني مي شود.
به هر روي به نظر مي رسد دوره گذار در انتخاب شهردار تهران با تمام فراز و نشيب ها و رعايت مصلحت ها به پايان رسيده و اعضاي شوراي شهر توانستند يكي ديگر از وظايف سنگين خود را كه همانا انتخاب شهردار است با موفقيت به پايان رسانده و همگان به ويژه شهروندان منتظر هستند تا بدانند كه شهردار جديد شهرشان كيست. فردا روزي است كه گمانه زني ها به پايان مي رسد و مشخص مي شود كه چه كسي به ساختمان شهردا ري در خيابان بهشت مي رود.

طلايه پائيز اين هفته از راه مي رسد
تهران ۶ تا ۹ درجه خنك مي شود
000243.jpg
تابستان امسال ديررس اما پر نفس بود! اگرچه وقوع بيشينه دما تا نيمه تير به طول انجاميد، اما گرماي شديد نيمه اول مرداد در تابستان هاي اين چند سال واقعا بي سابقه بود. تهراني ها كمتر به گرماي ۴۳ درجه آن هم نه براي يك روز و دو روز، بلكه براي چند هفته متوالي عادت دارند. اما به نظر مي رسد كه در هفته اول شهريور تابستان پر نفس دارد از نفس مي افتد. بعد از روزهاي متوالي گرماي ۴۰ درجه و بالاتر در اواخر تير و اوايل مرداد و نوسان دائم دما بين ۳۷ تا ۴۰ درجه در نيمه دوم مرداد پيش بيني شده است كه تا اواخر اين هفته بيشينه دماي تهران به زير ۳۰ درجه برسد.
در شهري همچون تهران، اين يعني هوايي مطبوع و دلپذير. پاييز دارد از راه مي رسد.
گروه شهري: براساس پيش بيني سازمان هواشناسي هم ميهنان ما در نيمه شمالي كشور طي دو روز آينده شاهد افت قابل توجه دما و خنك تر شدن هوا خواهند بود.
به گزارش خبرنگار ما همراه با افت دما، بارش هاي پراكنده ارتفاعات و كوهپايه هاي ايران را نيز دربر خواهد گرفت. همچنين براي اغلب استان هاي نيمه شمالي كشور وزش باد، افزايش مه صبحگاهي و رگبار و رعد و برق پيش بيني شده است.گزارش سازمان هوا شناسي كشور حكايت از آن دارد كه رگبار در برخي كوهپايه هاي كشور بويژه در البرز مركزي ممكن است طغيان رودخانه ها و وقوع سيل را در پي داشته باشد.
از سوي ديگر شبكه خبري بي.بي.سي از احتمال كاهش ۹ درجه اي دماي تهران تا اواسط هفته جاري خبر داد. اين شبكه بيشينه دماي امروز تهران را ۳۳ درجه اعلام كرده و پيش بيني كرده است تا سه شنبه آينده دماي تهران به ۲۴ درجه برسد كه در اين صورت، طلايه آب و هواي پاييزي خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ما البته برخي از ديگر شبكه هاي خبري ميزان افت دماي تهران را تا اواخر هفته جاري به طور متوسط ۶ درجه پيش بيني كرده اند، كه بر اين مبنا انتظار مي رود تا سه شنبه و چهارشنبه آينده بيشينه دماي تهران به ۲۷ درجه برسد كه البته باز هم بيانگر خنك تر شدن قابل ملاحظه هوا و واپس نشيني تابستان در مقابل پاييز است.

مبادله كتاب در ۴۰ مركز فرهنگي
000231.jpg
منطقه شرق سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در ادامه نهضت فرهنگي تابستان ۸۴ و با هدف غني سازي اوقات فراغت شهروندان، طرح مبادله كتاب را اجرا مي كند.
علاقمندان به كتاب و كتابخواني مي توانند علاوه بر مبادله كتابهاي خود با كتاب ، كتابهاي خود را با مراكز فرهنگي و فرهنگسراها نيز مبادله كنند.در اين طرح كه در چهل خانه فرهنگ ، مراكز فرهنگي و فرهنگسراهاي مناطق ۸ ، ۱۲ ، ۱۴و ۱۵ تهران برگزار مي شود، از اول مرداد ماه تا بيستم شهريور ماه، هر روز در چند مركز از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب مبادله كتاب انجام مي شود.

ايمن سازي ايستگاه مترو مصلي
000234.jpg
ايستگاه مترو مصلاي امام خميني (ره) از سوي شهرداري منطقه ۷ با صرف هزينه اي بالغ بر يك ميليارد و ۶۰۰ ميليون ريال ايمن سازي شد. به گزارش روابط عمومي منطقه ۷ شهرداري تهران اين اقدام در راستاي تعريض بزرگراه رسالت و ايستگاه خط يك مترو در مجاورت مصلاي و ضرورت تفكيك عبوري در محل ايستگاه اجرا شده است.بنابر اين گزارش با كاهش عرض رفيوژ بزرگراه ، دو خط عبوري با عرض متوسط ۷ متر به سطح بزرگراه در طول ۸۵۰ متر افزوده شده است.لازم به ذكر است با انجام اين طرح گره ترافيكي در محدوده مذكور مرتفع و امكان بهره مندي از حمل و نقل عمومي مكمل و مترو با ايمني بيشتر فراهم شده است.

دستگاه زباله سوز
000237.jpg
نخستين دستگاه زباله سوز استاندارد كشور كه قابليت سوزاندن زباله هاي خانگي و بيمارستاني را بدون ايجاد آلودگي داراست، در پارك طبيعت پرديسان تهران راه اندازي شد. دكتر معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در مراسم افتتاح اين دستگاه با اشاره به اينكه محيط زيست متولي آلودگي ها خصوصا موضوع زباله است، تاكيد كرد: تمام زباله هاي توليد شده در پارك طبيعت پرديسان مي تواند در اين دستگاه سوزانده شود. وي با اشاره به اين كه اين دستگاه به صورت پايلوت راه اندازي شده است، به ايسنا گفت: دستگاه مذكور با سوزاندن زباله ها مقداري انرژي گرمايي توليد مي كند كه اين انرژي به مصرف آب گرم توليدي در مجموعه پارك طبيعت پرديسان مي رسد.

بزرگراه رسالت تا كرج ادامه مي يابد
ايرنا:معاون  فني وعمراني  شهرداري  تهران  از انجام  مذاكره  با وزارت  راه و ترابري و شهرداري  كرج  براي  ادامه  يافتن  بزرگراه  رسالت  تا شهرستان  كرج  خبر داد.
محمد علي آبادي   گفت : در صورت  توافق  نهايي ، بزرگراه  ۱۴ كيلومتري  رسالت  تهران  تا كرج  ادامه مي يابد كه  سهم  قابل  ملاحضه اي  در كاهش  ترافيك  بزرگراه  تهران  - كرج  دارد.
وي  تصريح كرد: مطالعات  اجراي  اين  طرح  به  زودي  آغازخواهد شد و با اجراي آن ، شهرستان  دماوند در شرق  تهران  به  كرج  در غرب  تهران  متصل  مي شود.
معاون  فني  و عمراني  شهرداري  تهران  درخصوص  متوقف  شدن  احداث  مونوريل  درتهران ، اظهارداشت : اين  طرح  هم  اكنون  براي  انجام  مطالعات  بيشتر متوقف  شده و با پايان  يافتن  اين  مطالعات ، كار احداث  مونوريل  از سر گرفته  مي شود.
علي  آبادي  در پاسخ  به  اين  سئوال كه  سرنوشت  پيش خريدكنندگان  املاك  مسير مونوريل  چه  مي شود؟ افزود: اطلاع  چنداني  از چگونگي  پيش  فروش ها ندارم  چراكه  از سوي  شهرداري  صورت  نگرفته  است .
به  گفته  وي ، سازمان  سرمايه گذاري  و مشاركت هاي  مردمي شهر تهران  به تازگي مسئوليت  اجراي  طرح  مونوريل  را برعهده گرفته  و مسائلي  كه  تاكنون اتفاق  افتاده ربطي  به  اين  سازمان  پيدا نمي كند.

بهره برداري از پل هاي ميدان نور آغاز شد
000240.jpg
گروه شهري: مهندس علي اكبر آقايي به عنوان رييس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي اعلام آمادگي كرد شهرداري تهران را درجهت توسعه سرمايه گذاري هايش در حوزه عمران شهري با هر انگيزه اي حمايت كند.
به گزارش خبرنگار ما، وي روز پنجشنبه گذشته در مراسم بهره برداري از فاز اول ميدان نور كه محل تقاطع غيرهم سطح سه شريان اصلي شمال غرب تهران يعني بزرگراه هاي ستاري، حكيم (رسالت غرب) و آ يت الله كاشاني است، حاضر شده بود ضمن قدرداني از سرعت عمل اجراي اين پروژه كه ۵ ماه زودتر از تاريخ مقرر زمانبندي محقق شده گفت: شهرداري تهران در جريان اجراي پروژه هاي سنگين خود تابه حال از منابع دولتي بهره اي نبرده است. اين درحالي است كه تهران به عنوان پايتخت و پرجمعيت ترين شهر ايران به منظور اجراي پروژه هاي عمراني خود علاوه بر صنايع دولتي نيازمند جذب سرمايه هاي بين المللي، استفاده از وام هاي كم بهره بانك جهاني، فروش اوراق مشاركت و سرمايه گذاري هاي بخش خصوصي است.
خبرنگار ما همچنين گزارش مي دهد مهندس محمدعلي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران در مراسم افتتاح ميدان نور گفت: درصورت تكميل رينگ بزرگ تهران به طول ۸۵ كيلومتر و رينگ داخلي آن، شهر تهران به دهها بلوك تقسيم و از چهار طرف به بزرگراه ها متصل خواهد شد كه به دنبال آن براي عبور از جنوبي ترين نقطه شهر تا شمالي ترين نقطه آن ديگر نيازي به استفاده از معابر داخلي شهر نخواهد بود.
علي آبادي تحقق اين امر را نيازمند ۶۵۰ كيلومتر بزرگراه دانست كه تاكنون ۳۶۰ كيلومتر آن تحقق يافته و حدود ۳۰ كيلومتر هم در دست اقدام است.
معاون فني عمراني شهر تهران هزينه احداث هر كيلومتر بزرگراه را ۳۰ ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: براي احداث سالانه ۱۵ كيلومتر بزرگراه رقمي معادل ۴۵۰ ميليارد تومان اعتبار موردنياز است.
وي ادامه داد: شبكه بزرگراهي تعريف شده براي تهران به همراه شبكه مترو و خطوط ريلي نظير تراموا و مونوريل در صورت تكميل نهايي تا سال ۱۴۰۴ باعث خواهد شد تا هر شهروند در فاصله ۲۵۰ متري از خانه خود از امكان دسترسي به يكي از ايستگاه هاي اتوبوس، مترو و يا خطوط ريلي برخوردار باشد.
وي اظهار داشت: اين درست همان زماني است كه ما خواهيم توانست شهروندان را ملزم به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي كنيم وگرنه هر شهروندي درصورت تمايل به استفاده از وسيله نقليه شخصي ملزم به پرداخت هزينه هاي مرتبط به شهر از اين ناحيه خواهند بود.
در اين مراسم مهندس هادياني مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران نيز ميدان علامه جعفري (ميدان نور) را به عنوان يكي از بزرگترين ميادين تهران نام برد كه هم اكنون به لحاظ توزيع ترافيك، سرعت بخشيدن به عبور و مرور و مبلمان شهري از اهميت زيادي برخوردار است.
وي گفت : هم اكنون از ۱۸ حركت طراحي شده در پروژه ميدان نور، در بزرگراه هاي ستاري، حكيم و كاشاني ۱۴ حركت قابل استفاده است و بقيه طي ۴ ماه آ ينده افتتاح خواهد شد.
وي افزود: ۱۰۶۰ متر از بزرگراه رسالت غرب، ۱۰۰۰ متر از بزرگراه آيت الله كاشاني و ۱۱۲۳ متر از بزرگراه ستاري در اين تقاطع واقع شد، در اين پروژه طول پلي كه در امتداد بزرگراه رسالت اجرا شده ۳۴۳ متر و پلي كه در امتداد بزرگراه كاشاني اجرا شده ۵۱ متر است كه البته بزرگراه ستاري در اين تقاطع به صورت زيرگذر عبور خواهد كرد.
به گفته هادياني با اجراي پروژه بزرگ ميدان نور با ۳۸۰۰ متر رمپ و لوپ و حركت هاي مبدل شاهد روان  شدن كليه حركت ها در اين ميدان خواهيم بود.
وي هزينه اجراي اين پروژه را ۲۷۰ ميليارد ريال اعلام كرد.

تجهيزات آتش نشاني خريداري شده از روسيه
واحد مركزي خبر: تجهيزات  مدرن  آتش نشاني  خريداري  شده از روسيه  بزودي  وارد كشور مي  شود.
محمد محمدي  زاده  معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  گفت: قرارداد خريد تجهيزات  مدرن  آتش  نشاني  از روسيه  به  ارزش  ۲۴ ميليون  يورو يا ۲۶ ميليارد تومان  و به  منظور تقويت  امكانات  و تجهيزات  آتش نشاني  تهران  اخيرا امضا شده  است .
محمدي  زاده  گفت : عمده  اين  تجهيزات  شامل  نردبان  و بالابر ۵۵ متري  هركدام  ۵ دستگاه ، نردبان  و بالابر ۳۵ متري  هر كدام  ۱۵ دستگاه ، دستگاههاي  اطفاي  آتش در جنگل  ها، ده  دستگاه  و دستگاههاي  امداد و نجات  و تجهيزات  انفرادي  است .در حال  حاضر در تهران  فقط  ۵ دستگاه  بالابر ۳۵ متري  وجود دارد كه  فقط  يك  دستگاه  آن  سالم  و قابل  استفاده  است .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |