شنبه ۵ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۴ - Aug 27, 2005
با ورود به فصل نيايش
برنامه هاي جذب جوانان به مساجد اعلام شد
000255.jpg
گروه اجتماعي- عباس اسدي: برنامه هاي بهينه سازي جذب جوانان براي حضور در مساجد و نحوه مشاركت آن  ها در فعاليت هاي اجتماعي و مشاركتي اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ما با وجود آنكه مساجد از ديرباز پايگاه فعاليت هاي اجتماعي و ديني بوده و محور حركت هاي آزاديخواهانه و شكل گيري نهضت هاي مردمي براي مبارزه با ظلم و ستم جباران بوده است اما طي چند سال گذشته و با وجود پيوند مساجد با مدارس و مراكز فرهنگي، استقبال شهروندان به ويژه گروه هاي سني جوان از اين مكان مذهبي در حد و اندازه انتظار مبلغان ديني نبوده است.
به تازگي پژوهشي در جامعه آماري يك هزار و ۲۴۳ دانش آموز دختر و پسر صورت گرفته كه نحوه و محتواي صحبت واعظان به ويژه در توصيف جهنم، رفتار نمايشي و بي محتواي اولياي مدرسه با دانش آموزان، برپايي نماز جماعت مدارس به صورت تكليف مدرسه و نه يك وظيفه شرعي، حضور كمرنگ افراد تحصيلكرده در مسجد، تحمل ناپذيربودن سالمندان در قبال سر و صداي نوجوانان و جوانان از جمله دلايل عدم حضور بر تعداد دانش آموزان در گروه هاي سني جوان در مساجد ذكر شده است.
براساس اين گزارش در آخرين روز هفته جهاني مساجد و در آستانه دهه آخر ماه رجب و پيشوازي ماه هاي نيايش شعبان و رمضان حجت الاسلام مطهري از مسئولان سازمان تبليغات اسلامي پاكيزگي و نظافت مساجد و انجام برنامه هاي مورد علاقه  جوانان را از عوامل مهم جذب آن ها دانست و گفت: با ارايه امكانات فرهنگي و هنري، اجتماعي، علمي و پژوهشي در مساجد اين مكان را مي توان با كاركردهاي چندگانه تبديل به يك مجموعه فرهنگي كرد تا بستر جذب جوانان به اين مكان ها فراهم شود.
وي برخورداري ائمه جماعات و ملزم شدن آن ها به نظم و انضباط يكي ديگر از اولويت ها در اين زمينه است كه با جديت بايد دنبال شود.
حجت الاسلام ناصر صانعي كارشناس امور مساجد سازمان تبليغات اسلامي نيز درباره مسجد و كاركرد آن در جذب جوانان گفت: روحانيون با داشتن ارتباط خوب با جوانان بايد آن ها را به اين مكان ها دعوت كنند چرا كه مساجد از ديرباز بهترين پايگاه براي وحدت و هماهنگي ميان مسلمانان و بهترين پايگاه براي مبارزه با هواي نفس و مبارزه با استبداد بوده است.
وي همچنين افزود: امروز مساجد بايد نقش آموزشي و تربيتي داشته باشند و جايگاه گذشته خود را بازيابند.
مهندس كاظم كمالي نسب مديركل مراكز فرهنگي و هنري شرق تهران نيز از ويژه برنامه هاي تعامل اين مراكز با ائمه جماعات و هيات امناي مساجد خبر داد و گفت: با آغاز فصل نيايش و همكاري و تعاملي كه از سوي اين مراكز با ائمه جماعات صورت گرفته است پيش بيني مي شود شمار مراجعه گره هاي سني جوان و نوجوان به اين پايگاه هاي ديني افزايش يابد.
وي با اشاره به اينكه اغلب مساجد شرق تهران به تازگي كاركردهاي چندگانه يافته اند و از اين پس با همكاري و هماهنگي ستاد رسيدگي به امور مساجد اين كاركردها تقويت خواهد شد گفت: با بهره گيري از كارشناسان ديني راه هاي جذب و جلب جوانان براي حضور در مدارس بررسي و مطالعه شده و پيش بيني مي شود روند حضور جوانان در مساجد افزايش يابد.
مهندس كمالي نسب با ذكر اينكه بخش عمده اي از برنامه هاي اوقات فراغت تابستاني دانش اموزان تهراني در مساجد سپري شده است گفت: اين روند در آينده نيز تقويت خواهد شد و با بهره گيري از كارشناسان ديني و فراهم كردن بسترهاي مناسب براي حضور پرتعداد جوانان كاركردهاي متنوع مساجد به عنوان پايگاه هاي عظيم ديني و مذهبي تقويت خواهد شد.

دادستانهاي سراسر كشور پرونده گلدكوئيست را رسيدگي مي كنند
فارس: در پي ارجاع شكايات شهروندان شهرستاني از شركت گلدكوئيست به تهران معاون اول دادستان كل كشور گفت: تمامي دادستان هاي سراسر كشور ملزم به اخذ و رسيدگي استاني به شكايات افراد از شركت گلدكوئيست هستند.
محمد جعفر منتظري افزود: شاكي حق دارد تا در شهرستان مورد سكونت خود طرح شكايت كند و بنابراين دادستانها نيز مجاز به اخذ و رسيدگي هستند و نبايد اين گونه پرونده ها را جهت رسيدگي به تهران ارسال كنند.
وي ادامه داد: در صورتيكه كه پرونده هاي فوق به تهران ارسال شود حتما برگشت مي شود.
معاون اول دادستان كل كشور افزود: مراجع قضايي سراسر كشور در خصوص پرونده گلدكوئيست فقط شكاياتي را كه تا شهريور سال گذشته به دستگاه قضائي وارد شده باشد مورد رسيدگي قرار مي دهند و شكايت جديدي در اين خصوص اخذ نخواهد شد.
منتظري افزود: در صورتيكه ابلاغ ويژه اي از سوي رئيس قوه قضائيه براي بازپرس شعبه سوم دادسراي كاركنان دولت جهت رسيدگي به پرونده هاي شركت گلدكوئيست در سراسر كشور صادر شود پرونده هاي اين شركت بصورت متمركز رسيدگي خواهد شد ولي تا زماني كه اين كار انجام نشود تمامي دادستانها بايد درحوزه قضائي خود شكايت را اخذ و مورد رسيدگي قرار دهند.

سبزيجات سالم با نظر كارشناسان به بازار مي آيد
ايسنا: گروه كارشناسي مشترك وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و بهداشت طي نشست هاي مشترك در خصوص چگونگي مصرف سبزيجات، صيفي جات و ميوه جات اطلاعيه اي منتشر كرده اند.
در اين اطلاعيه آمده است: استفاده از فاضلاب خام براي آبياري كشتزارهاي سبزي و صيفي جات مطلقا ممنوع است. مصرف انواع ميوه جات (سردرختي) مانند گذشته با رعايت نكات بهداشتي (سالم سازي) بلامانع است.
مصرف انواع محصولات جاليزي توليدات و گلخانه اي همانند هندوانه، خربزه، خيار، گوجه فرنگي، طالبي با رعايت نكات بهداشتي (سالم سازي) بلامانع است.
مصرف هرگونه سبزيجات كه با آب سالم آبياري شده باشد پس از اجراي مراحل سالم سازي بلامانع است. با عنايت موارد فوق ،كشاورزاني كه محصولات خود را با آب سالم آبياري مي كنند نگراني براي تداوم كشت نداشته و ضمن ترغيب و تشويق آنان به ادامه استفاده از آب سالم نسبت به كشت محصولات خود متناسب با فصل اقدام نمايند.
جهت تفكيك سبزيجات آبياري شده با آب سالم و فاضلاب خام،  گروه هاي تخصصي تشكيل و نسبت به امر فوق اقدام خواهند كرد و محصولات قابل عرضه با مجوز اين گروه ها به ميادين عرضه خواهند شد.

امام جمعه اردبيل:
اعتماد اجتماعي نسبت به پزشكان كاهش يافته است
مهر: بر اساس نتايج يك نظر سنجي بيشترين اعتماد اجتماعي از آن قشر معلم است و بعد از آن اساتيد دانشگاه ، ورزشكاران ، نظاميان و پزشكان در رتبه چهارم اين نظرسنجي قرار دارند كه با توجه به ارزش و جايگاه پزشك در جذب و جلب اعتماد و نگه داشتن اسرار مردم ، قرار گرفتن آنها در رديف نظاميان و رتبه چهارم جاي تامل و بررسي دارد.
حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن عاملي نماينده ولي فقيه و امام جمعه اردبيل، در مراسم گراميداشت روز پزشك افزود : بر اساس يك آمار نگران كننده ، متاسفانه درصد افزايش تخلفات پزشكان بسيار زياد است و اين جاي نگراني دارد و بايد پزشكان در رفتار، تفكر و تصميم شان حكمت و عقلانيت را اصل قرار دهند و از همه مهمتر بتواند اخلاق نيكو و پسنديده را در جامعه و در قبال بيماران حفظ كنند.
وي با اشاره به حاذق بودن پزشك گفت : پزشكان بايد حذاقت را با اطلاعات به روز تضمين بكنند و با دستيابي به آخرين اطلاعات ، تحقيقات و پژوهش در كارها و طبابت خود آنها را بكار گيرند و موضوعي كه بسيار ضروري بنظر مي رسد ارجاع است كه بزرگترين افتخار پزشك اين است كه وقتي نمي داند و اعتماد به تشخيص ندارد به پزشك ديگر بيمار را ارجاع دهد و در اين عصر پرهياهو پزشك علاوه بر مجهز شدن به علوم نوين ، بايد به سرمايه عظيم خود كه مورد اطمينان و وثوق بودن است توجه بكند.

آخرين خبرها از بيماري وبا
* تعداد مبتلايان به وبا به ۹۱۵ نفر رسيد. اين موضوع از طرفي نشان دهنده كاهش روند شيوع وبا است ولي به معناي از بين رفتن آن نيست.
* تهران با ۱۹۶ مورد همچنان در صدر جدول مبتلايان به اين بيماري قرار دارد قم، گلستان، همدان و كرج در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
* در حال حاضر بيماري وبا در كشور كنترل شده است اما با كوچكترين بي توجهي دوباره بيماري شيوع مي يابد.
* رئيس اداره بيماريهاي منتقله از آب و موادغذايي گفت: برنامه جامعي براي كنترل وبا داريم، زيرا موج دوم شيوع بيماري با آغاز مدارس شروع مي شود.

اولين اقدام رئيس جمهوري براي حل مشكل جوانان
ايسنا: رئيس جمهوري در اولين اقدام خود در حوزه جوانان، در نخستين جلسه هيات دولت لايحه تاسيس صندوق مهر رضا(ع) را براي تامين هزينه هاي مسكن، ازدواج و اشتغال جوانان به تصويب رساند. اين صندوق در كليه استانهاي كشور تشكيل مي شود تا مشكلات مالي جوانان را در زمينه فوق رفع كند.

سرپرست وزارتخانه هاي تعاون
و رفاه و تامين اجتماعي مشخص شدند
ايلنا: با توجه به عدم راي اعتماد مجلس به چهار وزير پيشنهادي، سرپرست وزارتخانه هاي تعاون و رفاه و تامين اجتماعي مشخص شدند.
يك منبع مطلع گفت: با توجه به اينكه در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي وزارت كار با وزارت تعاون ادغام خواهد شد، آقاي جهرمي با حفظ سمت وزير كار به عنوان سرپرست وزارت تعاون فعاليت خواهد كرد. تا انتخاب وزير جديد وزارت رفاه و تامين اجتماعي نيز مهندس مددي به عنوان سرپرست اين وزارتخانه فعاليت مي كند. سرپرست دو وزارتخانه ديگر فعلا مشخص نشده است.

ميل افراطي به خريد نوعي بيماري رواني است
000258.jpg
فارس: به گفته كارشناسان خريدهاي بي بند و بار و عدم رعايت توازن ميان نيازها و قدرت مالي نشانه نوعي بيماري رواني ناشي از افسردگي است.
ميدل ايست آنلاين، گزارش داد: محققان اعتقاد دارند خريد و بازار رفتن نوعي تفريح محسوب مي شود اما زياده روي در اين مسئله بويژه در ميان خانمها نوعي بيماري رواني است كه فرد براي مداواي آن نيازمند مشاوره هاي روانشناسي است.

دفترچه بيمه معلولان تمديد نشد
ايلنا: مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان، اعلام كرد: سازمان هاي بيمه، از تمديد دفترچه هاي بيمه معلولان خودداري مي كنند.
علي همت محمودنژاد گفت: با وجود اعلام سازمان بهزيستي مبني بر اين كه دفترچه بيمه معلولان تمديدشده، اين اتفاق نيفتاده است.

درخواست كمك از علماي افغاني
ايسنا: شبكه اطلاع رساني افغان پي پر گزارش داد: وزارت زنان افغانستان در حالي كه ازدواج هاي قبل از سن بلوغ را يك عمل قبيح خوانده است، از علماي ديني افغان براي جلوگيري از گسترش اين ازدواج ها كمك خواست. دكتر مسعوده جلال، وزير امور زنان افغانستان در همايش منع ازدواج هاي اجباري در طفوليت گفت: نقش علماي ديني در جلوگيري از چنين ازدواج هايي مهم است و آنان بايد مردم را راهنمايي كنند.

۹۰درصد پرونده هاي قصور پزشكي به برائت مي انجامد
گروه اجتماعي: ميزان بالاي ديه يكي از انگيزه هاي شكايت عليه پزشكان است؛ اين در حالي است كه بيش از ۹۰درصد پرونده هاي قصور پزشكي به برائت پزشكان مي انجامد.
آريا حجازي مديركل سازمان پزشكي قانوني خراسان علت شكايات عليه پزشكان را ناشي از برخورد نادرست پزشك با بيماري دانست و گفت: در بيشتر موارد شكايت، ايرادي در درمان وجود ندارد و اين برخوردهاي عاطفي است كه باعث بروز شكايت مي شود.
وي به ايسنا گفت: متاسفانه از همان ابتداي ورود به بيمارستان چنانچه هر برخورد نادرستي از سوي نگهبان، پرستار و يا هر مسئول ديگري با بيمار و همراهان وي شود، مراجعه كنندگان همه مشكلات را متوجه پزشك مي دانند.
حجازي در ادامه اظهار داشت: در پرونده هاي قصور پزشكي كه مجموعه بيمارستان هم در به وجود آمدن آن دخيل است، سعي شده است تا همه اتهامات متوجه پزشك نباشد و سيستم بيمارستان هم پاسخگو و مسئول باشد.
وي با انتقاد از اين مساله كه افراد با دلايل واهي و بي اعتبار مي توانند بدون هيچ مشكلي عليه پزشكان شكايت كنند، اظهار داشت: هر فردي كه عليه يك پزشك شكايت كند به راحتي مي تواند وي را دو تا سه بار براي اخذ توضيح به پزشكي قانوني بكشاند. اين در حالي است كه نه تنها وقت پزشك بدون دليل گرفته مي شود بلكه باعث بروز استرس كاري در پزشك نيز مي شود. پزشكي قانوني خراسان رضوي، مواد قانوني مجازات اسلامي در خصوص جرايم پزشكي را داراي ابهاماتي دانست و افزود: از آن جايي كه اين جرايم از جمله جرايم شبه عمد محسوب مي شود، در برخي اوقات قضات بر اساس ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامي پزشكان را محكوم به حبس كرده اند كه اين مساله بر خلاف نظر رياست قوه قضاييه و مراجع عظام است. حجازي طرح واگذاري كامل رسيدگي به پرونده هاي قصور پزشكي به سازمان نظام پزشكي را مثبت ارزيابي كرد و افزود: اين مساله در راستاي سياست هاي قضازدايي قوه قضاييه است و بايد به مرحله اجرا درآيد تا اشكالات و تبعات آن مشخص شود.
اما يك وكيل دادگستري نيزدر مورد مجازات پزشكان مقصر گفت: در صورتي كه كوتاهي پزشك باعث واردآمدن خسارت به بيمار شود، پزشك ضامن است حتي اگر رضايت بيمار را گرفته باشد.اين وكيل دادگستري افزود: در رسيدگي به پرونده هاي پزشكي، امكانات در اختيار پزشك، مد نظر قرار مي گيرد و با توجه به اين امكانات نسبت به پرونده پزشك تصميم گرفته مي شود.
جلاير درباره مرجع صلاحيت دار براي رسيدگي به پرونده هاي تخلف پزشكي گفت: در مورد جرايمي كه مربوط به امور صنفي و حرفه اي پزشك مي شود و پزشك به علت تخلف از قوانين پزشكي مرتكب اشتباه شده است، سازمان نظام پزشكي صلاحيت رسيدگي به اين تخلفات را دارد. در صورتي كه پزشك مرتكب يكي از جرايم عمومي مانند مرگ يك نفر شده باشد، دستگاه قضايي به آن رسيدگي مي كند كه در اين مورد هم، نظر مشورتي نظام پزشكي در خصوص موارد خاص پرسيده مي شود.
جلاير درباره علت حذف حبس از مجازات هاي پزشكي گفت: دستگاه قضايي به دنبال اين است كه افراد كمتر به زندان بروند و براي همين موضوع مجازات جايگزين براي حبس در نظر گرفته اند. اين تصميم بر طبق ماده ۲۲ قانون مجازات گرفته شده و بر مبناي اين ماده اتخاذ شده است.
وي با بيان اين مطلب كه جرمي تحت عنوان جرم پزشكي در قانون وجود ندارد گفت: جرم پزشك از دو جنبه عمومي و انتظامي پزشكي قابل بررسي است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |