شنبه ۵ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۴ - Aug 27, 2005
ابزار امنيتي جديد مايكروسافت در راه است
تحول در ساخت تراشه هاي چند هسته اي
000252.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: شركت اينتل سه ريزتراشه جديد را به بازار معرفي كرده كه طراحي اين ريزتراشه ها مطابق با تكنولوژي نسل بعدي تراشه ها صورت گرفته است. در اين تكنولوژي سعي شده كه كارايي تراشه ها به حداكثر و مصرف برق به حداقل برسد. اين تراشه ها كه قرار است در نيمه دوم سال ۲۰۰۶ به توليد انبوه برسد تقريبا بر اساس طراحي Pentium M ساخته شده است. همچنين اين تراشه تا حدودي داراي قابليت هاي زيربنايي Pentium4 است.
رئيس شركت اينتل در اين رابطه مي گويد: ما براي طراحي تراشه هاي جديد قابليت هاي مثبت هر دو تكنولوژي را استخراج و تركيب كرده ايم.
در جريان معرفي اين تراشه ها، رئيس شركت اينتل اقدام به نمايش نوت بوك، كامپيوترهاي شخصي و سرورهايي كرد كه در آنها از تراشه هاي جديد استفاده شده بود. نام اين تراشه هاي جديد merom،Conroe و woodcrest مي باشد. اين تراشه ها مانند تراشه هاي فعلي Pentium D از دو هسته و يا موتور برخوردار مي باشند.
در چند ماه اخير شركت هاي توليد كننده تراشه، قدرت خود را روي توليد تراشه هايي متمركز كرده اند كه در عين برخوردار بودن از سرعت بالا، راندمان كارايي بالايي نيز داشته باشند. در گذشته از تراشه هاي تك هسته اي استفاده مي شد اما هم اكنون از تراشه هاي دو هسته اي استفاده مي شود كه بار عمليات روي دو هسته موجود تقسيم مي شود اما سرعت آنها چندان بالا نيست. در نتيجه راندمان و كارايي تراشه ها افزايش يافته و مصرف انرژي نيز تا حدود زيادي كنترل شده است. البته شركت AMD نيز همزمان با شركت اينتل اقدام به عرضه تراشه هاي دو هسته اي نمود اما گفته مي شود كه كارايي تراشه  هاي AMD بسيار بهتر از تراشه هاي اينتل است. در همين حال شركت هاي ديگر، تراشه هاي چند هسته اي را عرضه كرده اند كه استفاده از اين تراشه ها منجر به توليد دستگاههاي كوچكتر با قابليت هاي بالاتر مي گردد. اخيرا يك شركت توليد كننده كامپيوتر با استفاده از اين نوع تراشه ها يك كامپيوتر دستي و قابل حمل ساخته كه مانيتور آن ۵ اينچ مي باشد و كمتر از نيم كيلوگرم وزن دارد و جالب اينكه مي توان به مدت يك روز بدون شارژ كردن از باتري آن استفاده كرد.
در حال حاضر شركت اينتل ساخت ۱۰ تراشه جديد را در دستور كار خود دارد كه اين تراشه هاي چند هسته اي بسيار كمتر نسبت به تراشه هاي موجود برق مصرف مي كنند.
ابزار امنيتي جديد
شركت مايكروسافت در آينده اي نزديك اقدام به عرضه ابزاري در سيستم عامل خود خواهد كرد تا اينكه به كاربران در مورد به سرقت رفتن اطلاعات محرمانه شان هشدار بدهد.
در حال حاضر چنين ابزاري در نرم افزار اينترنت اكسپلورر ۷ ،آن هم به صورت آزمايشي نصب شده كه تنها برخي از مشتريان مي توانند از اين خدمت ويژه برخوردار باشند. اما گفته مي شود كه تا چند هفته آينده در نسخه  هاي قديم اينترنت اكسپلورر نيز چنين ابزاري ارائه خواهد شد. به عبارتي ديگر كاربراني كه صاحب نرم افزار ويندوز xp باشند مي توانند از اين ابزار استفاده كنند. البته براي استفاده از آن بايد به به روز كردن Service pack2 پرداخت. قرار است در تمام نرم افزارهاي ويندوز از اين سرويس بهره مند شوند. در حال حاضر بسياري از هكرها خود را كارمندان بانكهايي كه كاربران در آنها حساب بانكي دارند معرفي مي كنند و از آنها مي خواهند كه رمز عبور و ساير اطلاعات محرمانه حسابهاي بانكي خود را با پست الكترونيكي براي بانك مورد نظر ارسال كنند. به اين ترتيب كاربران به راحتي فريب مي خورند و اطلاعات خود را در اختيار هكرها قرار مي دهند. با اين ابزار جديد، كاربر مي تواند بلافاصله پس از مواجهه با موارد مشابه، آدرس مورد نظر را بلافاصله در اختيار مايكروسافت قرار بدهد تا آنكه مايكروسافت پس از بررسي سايت مورد نظر، صحت آن را تاييد و يا رد كند. در صورتي كه سايت مورد نظر مشكوك باشد آنگاه يك صفحه قرمز رنگ روي مانيتور ظاهر خواهد شد. همچنين اگر سايت به راحتي قابل شناسايي نباشد يك نوار زرد رنگ روي صفحه ظاهر مي شود و آنگاه كاربر مي تواند در مورد ارسال اطلاعات محرمانه خود به سايت مورد نظر شخصا تصميم گيري نمايد.
اين نوع سرقت اطلاعات محرمانه phishing  نام دارد كه هكرها با فريب كاربر اطلاعات محرمانه وي به ويژه اطلاعات حساب بانكي را به سرقت مي برند و با استفاده از اين اطلاعات، حساب كاربر را خالي مي كنند. در حال حاضر در شبكه جهاني عمليات phishing بسيار پرطرفدار و رايج مي باشد كه بانكداري الكترونيك را به چالش كشانده است.

پروتئين مهاركننده، هدفي براي توسعه داروهاي جديد
كامبيز گيلاني: محققين پروتئيني را كشف كرده اند كه به عنوان مهاركننده اساسي حركت و مهاجرت سلول ها عمل مي كند. اين پروتئين مي تواند به عنوان هدفي براي توسعه داروهاي جديد براي كاهش متاستاز يا گسترش سلول هاي سرطاني به كار رود.
افزايش مهاجرت سلول هاي تومور يكي از مشكلاتي است كه باعث گسترش سريع سرطان در بدن مي گردد و اين كشف مي تواند مبنايي براي توسعه درمان هدفمند سرطان باشد.
پروتئين CIB1 يا پروتئين متصل شونده به كلسيم و اينتگرين در ابتدا به عنوان يك پروتئين پلاكت خون كشف شد كه قادر به ايفاي نقش در فرايند انعقاد است. اما مطالعات اخير نشان داد كه اين پروتئين با اتصال به پروتئيني به نام PAK1، يا p21-activated kinase ، در سلول هاي سرطاني مي تواند مهاجرت سلول ها را مهار كند.
به گفته محققين دانشگاه كاروليناي شمالي در سلول هايي كه CIB1 كمتر است فعال سازي PAK1 نيز كمتر بوده و مهاجرت آنها سريع  است. اين محققين همچنان نشان داده اند كه هرچه ميزان پروتئين CIB1 در سلول بيشتر باشد احتمال حركت آنها كمتر خواهد بود.
Tina Leisner دانشيار فارماكولوژي دانشگاه كاروليناي شمالي و مدير گروه تحقيقاتي فوق مي گويد: «CIB1 نقش مهمي در فعال كردن PAK1 داشته و پتانسيل بالايي در تنظيم فعاليت آن دارد.»
CIB1 شباهت زيادي به پروتئين كالمودولين دارد كه به ميزبان ساير پروتئين ها متصل شده، فعاليت هاي متعدد سلولي را تنظيم مي كند اين شباهت زياد نشان دهنده نقش هاي متعددي است كه CIB1 مي تواند در سلول هاي مختلف ايفا كند. كالمودولين يك پروتئين متصل شونده به كلسيم است كه با اتصال به اهداف پروتئين  هاي مختلف فعاليت هاي آنها را تنظيم مي كند و به اين ترتيب بر عملكرد مختلف سلولي تأثير مي گذارد. اين پروتئين فرآيند متعددي همچون التهاب، سوخت و ساز سلولي، مرگ سلولي، انقباض عضلات، حركت درون سلولي، حافظه كوتاه مدت و طولاني مدت، رشد سلول عصبي و پاسخ ايمني را تنظيم مي كند. نتايج اين مطالعه در شماره آگوست مجله بيولوژي سلولي به چاپ رسيده است.

نرم افزار جديد اوراكل
شركت اوراكل، يكي از بزرگترين شركتهاي نرم افزاري كه در زمينه Database فعاليت دارد، نهايتاً روز گذشته نسخه جديدي از نرم افزار oracle collabration suite را ارائه كرد.
اين شركت همچنين update جهت ارتقاء نسخه هاي قديمي را نيز ارائه كرده است. اوراكل اين كار را دو سال پس از ارائه اين نرم افزار به بازار انجام داده است. در سال ۲۰۰۲ اوراكل نرم افزار خود را براي رقابت با نرم افزار Exchange شركت مايكروسافت و نرم افزار Notes/Domino شركت IBM ارائه كرد، كه بعد قيمت ارزان تري نيز نسبت به آنها داشت.
نرم افزار oracle collabration suite براي مديريت e-mail و تقويم شخصي طراحي شده است. نسخه جديد اين نرم افزار با نام oracle collabration suite log علاوه بر انجام وظايف قبلي، سيستم ارسال پيام نيز دارد.

المپيك برنامه نويسان
گروه انفورماتيك- مرتضي اسلام زاده: اخيراً  در ژاپن المپيكي در ميان جوانان برگزار شد كه مختص بهترين برنامه نويسان رايانه اي فيلمسازي و سازندگان برنامه هاي رايانه اي بود.
در اين المپيك حدود ۱۷ هزار دانش آموز و دانشجو از بين بيش از ۹۰ كشور صاحب نام جهان براي كسب عنوان قهرماني در يوكوهاماي ژاپن با يكديگر به رقابت پرداختند. در پايان مرحله اول تنها دويست داوطلب ۱۴ تا ۳۵ ساله با كسب امتيازات لازم موفق شدند در دور نهايي المپيك يوكوهاما با يكديگر رقابت كنند.
بسياري از شركت كنندگان در اين المپيك قرار است شركت هاي رايانه اي و يا فيلمسازي خود را بنيانگذاري كنند و برنده شدن در اين دوره از رقابتها به منزله دروازه طلايي و سكوي پرتابي براي رسيدن به رده هاي بالاتر اين مسابقات كه به جام فرضي شهرت دارد، است.
جام فرضي ساخته ذهن آقاي موريسيم است كه اين جام المپيك گونه را سه سال پيش و با همكاري شركت نرم افزاري مايكروسافت برپا كرد.در آن زمان شركت  كنندگاني از ۲۵ كشور دنيا با يكديگر به رقابت پرداختند. داوطلبان در ۹ قسمت مختلف مي توانند در اين مسابقات شركت كنند كه برنامه ريزي رايانه اي، الگوريتم، بازي هاي مجازي و فيلم  كوتاه از آن جمله است. براي نخستين بار در اين دوره مسابقات به دانش آموزان دبيرستاني هم اجازه داده شد تا با ديگران به رقابت بپردازند.شركت كنندگان در قسمت برنامه ريزي رايانه اي بايد در مدت ۲۴ ساعت برنامه اي رايانه اي طراحي كه گروهي از آدم هاي آهني مجازي بسيار كوچك را در دنيايي سه بعدي و البته مجازي كنترل كنند.
نولان بوشنل، بنيانگذار شركت پرطرفدار آتاري مي گويد اين مسابقات مانند بازار واقعي است كه اين جوانان به زودي وارد آن خواهند شد و به جاي آن كه يك عده خاص در مورد اين بازار نظر بدهند اين مصرف كنندگان واقعي و سرمايه گذاران خواهند بود كه نظر مي دهند. آنها تصميم مي گيرند كدام كالا ارزش خريدن يا سرمايه گذاري دارد. قهرمان اين دوره از رقابتها تيمي از كشور روسيه بود كه توانست در مجموع جام قهرماني يوكوهاما را از آن خود كند. اين تيم برنامه اي را طراحي كرده بود كه در آن نوازندگان موسيقي از سراسر نقاط مختلف دنيا مي توانند در يك اتاق مشترك و مجازي با هم به اجراي سمفونيك و يا هرگونه موسيقي ديگر بپردازند.
اين تيم برنده، قول داده است با ارائه ايده هاي بسيار تازه تر در المپيك سال آينده شركت كند. المپيك سال آينده در كشور هند برگزار خواهد شد، كشوري كه به تازگي در زمينه فناوري IT رشد چشمگيري را از خود بروز داده است.

گسترش  اينترنت  در چين  و تدابير دولت  اين  كشور
استفاده  از فن  آوري  اينترنت  و خدمات  در چين  به  شدت  روبه  گسترش  است .
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  سي  ان  ان  ، گفته  مي شود اكنون  يكصد ميليون  كاربر اينترنت  و سيصد ميليون  مشترك  تلفن  همراه  و ارسال  پيام  متني  در چين  وجود دارد.
صنعت  اطلاع  رساني  الكترونيكي  به  واقع  اكنون  صنعتي  بسيار روبه  رشد در چين  محسوب  مي شود.
با افزايش  كاربران  اينترنت  و همچنين  وبلاگ  نويس ها درچين  ، دولت  چين  تدابير نظارتي  خود را بر خدمات  اينترنت  افزايش  داده  است .تدابير نظارتي  دولت  چين  شامل  اعمال  برخي  مقررات  و محدوديت ها در خدمات  اينترنت  است  و كاربران  اينترنت  و شركت هاي  خارجي  نيز بايد از آن  قوانين  پيروي  كنند.دولت  چين  براي  نظارت  بر تبادلات  اينترنتي  كاربران  يك  واحد پليس  ويژه  تشكيل  داده  است  كه  فعاليت  مخفي  دارد.به  رغم  اعمال  اين  مقررات ، شمار كاربران  و به  طور دقيق تر شمار افراد معتاد به  اينترنت  در چين  همچنان  روبه  افزايش  است .

ساخت  دستگاه  جوشكاري  آهن  بدون  استفاده  از ترانس
گروه دانش:دو جوان  مبتكر در شهرستان  بافت  دستگاه  جوشكاري آهن  بدون  استفاده  از ترانس  سيم  پيچ  افزاينده  ساخته اند.
به گزارش  واحد مركزي  خبر از كرمان  محمد و ميثم محمدي  مبتكران  عضو پژوهش سراي  ابوريحان  بافت  در اين  باره  گفتند: با استفاده  از اين  دستگاه  كه  با مقداري  آب  و نمك  كار مي كند مي توان  ساختمان هاي  اسكلت  فلزي  را ساعت هاي  طولاني  جوشكاري  كرد.
اين  دستگاه  ساده  كه  با برق  معمولي  ساختمان  كار مي كند از دو ظرف  براي  نگهداري  آب  نمك  و قراردادن  آب  و قطب  منفي  سيم  برق  در آن  تشكيل  شده  است .ميله هاي  فلزي  هم كه  با فاصله  در اين  دستگاه  تعبيه  شده  وظيفه  انتقال  برق  را بر عهده  دارد.براي  ساخت  اين  دستگاه  حدود پانصد هزار ريال  و سه  ماه  وقت  صرف  شده  است .

با كسب چهار مدال نقره و برنز دانش آموزان ايراني
در المپياد جهاني كامپيوتر سيزدهم
با كسب چهار مدال نقره و برنز دانش آموزان ايراني در المپياد جهاني كامپيوتر سيزدهم شدند
گروه علمي فرهنگي: تيم دانش آموزي المپياد كامپيوتر جمهوري اسلامي ايران با كسب دو مدال نقره و دو مدال برنز در بين ۸۰ كشور جهان مقام سيزدهم هفدهمين المپياد جهاني كامپيوتر را به دست آورد.
در اين دوره از مسابقات، مهدي صفرنژاد بروجني و محمد مهيني به مدال نقره و محمد امين صادقي و علي ملك زاده به مدال برنز دست يافتند.
كشورهاي چين،  آمريكا و اسلواكي نيز به ترتيب مقام هاي اول تا سوم هفدهمين المپياد جهاني كامپيوتر را كسب كردند. تيم دانش آموزي المپياد كامپيوتر جمهوري اسلامي ايران سال گذشته در شانزدهمين المپياد جهاني كامپيوتر كه در كشور يونان برگزار شد با كسب يك مدال طلا و سه مدال نقره به مقام ششم جهان دست يافت.
براساس اين گزارش، اعضا و سرپرستان تيم المپياد كامپيوتر جمهوري اسلامي ايران ساعت ۳ و ۳۵ دقيقه بامداد روز شنبه، پنجم شهريور ماه از طريق استانبول وارد فرودگاه مهر آباد تهران شده و مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

ايجاد پايگاه  اينترنتي  داده هاي  دامپزشكي  خراسان  رضوي
پايگاه  اينترنتي  داده هاي  دامپزشكي  استان  خراسان  رضوي  با هدف  دسترسي  آسان  به  اطلاعات  دامپزشكي  ايجاد شد. مديركل  دامپزشكي  خراسان  رضوي  در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر مشهد گفت : صدور پروانه هاي  بهداشتي، اعلام  عمر ماندگاري  فراورده هاي  خام  دامي ، نظرسنجي  قوانين  مرتبط  با صادرات  و واردات  فراورده هاي  خام  دامي،آخرين  وضع  بيماري  هاي  واگير دامي  و مشترك  ميان  انسان  و حيوان  از اطلاعات  موجود در اين  پايگاه  است .
نويدمهر افزود: براي  راه اندازي  اين  پايگاه  اينترنتي  ۳۰ ميليون  ريال  هزينه  شده  است.

تهيه پروتئين ضد سرطان
پكن- ايرنا: دانشمندان كره جنوبي موفق شدند پروتئيني از برخي حيوانات شبيه سازي شده به دست آورند كه به گفته آنان مكملي براي درمان بيماري سرطان است.
دانشمندان كره اي ابتدا ژن انساني «جي ام-سي اس اف» را به سلول هاي طبيعي يك حيوان تزريق كرده و۱۶هزار جنين را به وسيله قراردادن اين سلول ها در تخمك هاي غيربارور، همانندسازي كرده و شش نوع ديگر از آن حيوان خلق كردند.

احساس  درد در جنين  انسان
محققان  مي گويند جنين  انسان  تا پيش  از سه  ماهه  سوم  بارداري  درد را احساس  نمي كند.محققان  دانشگاه  كاليفرنيا معتقدند احساس  درد در جنين  انسان  درست  با آغاز شكل  گيري  خودآگاهي  در جنين  آغاز مي شود، زيرا درد يك  تجربه  عيني  وابسته  به  اعصاب  و احساس  و عيني  است  و مستلزم  وجود خود آگاهي  است .محققان  دانشگاه  كاليفرنيا كه  نتايج  آن  در نشريه  انجمن  پزشكي  آمريكا منتشر شده است  ، مي گويند درك  و احساس  آگاهانه  در جنين  انسان  پيش  از سه  ماهه  دوره  بارداري  آغاز نمي شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |