شنبه ۵ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۴ - Aug 27, 2005
بخشي از اجاره بهاي مسكن خانوارهاي كم درآمد
به صورت بن تأمين مي شود
000249.jpg
فارس: وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به اينكه برقراري نظام پرداخت يارانه درون بخشي از جمله برنامه هاي كوتاه مدت وزارت مسكن و شهرسازي است، افزود: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده بخشي از اجاره بهاي خانوارهاي كم درآمد به صورت بن هاي دولتي تأمين خواهد شد.
محمد سعيدي كيا اظهار داشت: برنامه هاي بخش مسكن و شهرسازي به سه دسته كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت تقسيم شده است.
وي به تشريح اقدامات فوري يا كوتاه مدت در بخش مسكن پرداخت و خاطرنشان كرد: نخستين اقدام، تأمين منابع بلندمدت بانكي بدون سپرده و با سپرده در مراحل ساخت و خريد مسكن است كه با نرخ سود حداقل با استفاده از منابع دولتي توديع شده نزد سيستم بانكي به گونه اي كه سهم قابل ملاحظه اي از بهاي مسكن را پوشش دهد، تأمين مي شود.
سعيدي كيا افزود: از ديگر اقدامات فوري بخش مسكن مقاوم سازي ۵۰۰ هزار واحد مسكوني در مقابل حوادث غيرمترقبه است كه اين كار از طريق تشويق مالكين و حرفه مندان صورت مي پذيرد.
سعيدي كيا گفت: لايحه قانوني انبوه سازان به زودي تدوين و تقديم مجلس شوراي اسلامي مي شود.
وي تأكيد كرد: شناسايي شهرهاي اولويت دار براي رفع مشكل مسكن آنها از طريق اعمال سياست هاي مالياتي، تخفيف و تقسيط بهاي مسكن از جمله برنامه هاي كوتاه مدت بخش مسكن و شهرسازي است.
وي يادآور شد: تدوين نظام اطلاعاتي بازار مسكن از طريق ساماندهي بنگاه هاي معاملات ملكي و به كارگيري نظرات كارشناسان و صاحبنظران و دانشگاهيان در ارتقاء و تكميل طرح جامع مسكن از موارد مدنظر وزارت مسكن و شهرسازي است كه در مجموعه اقدامات فوري بخش مسكن جاي گرفته است.
وي اضافه كرد: در نظر است مركزي جهت برنامه ريزي و ساخت ساختمان هاي دولتي و عمومي به منظور ساماندهي استفاده بهينه از امكانات موجود و ارتقاء كيفيت ساخت و ساز را بر عهده گيرد.
سعيدي كيا بخش دوم برنامه هاي كوتاه مدت خود را درخصوص شهرسازي و عمران روستاها دانست و اعلام كرد: در اين راستا توجه ويژه به عمران كالبد و محيط روستاها براي ارتقاي جاذبه زندگي روستايي، مدنظر قرار گرفته است.

تا پايان سال ۳۰، فروند هواپيما به ناوگان
هوايي كشور اضافه مي شود
فارس: در هفت ماه گذشته ۱۵فروند هواپيماي جديد به ناوگان هوايي كشور اضافه شده كه اين رقم تا پايان سال به بيش از ۳۰ فروند خواهد رسيد.
محمد رحمتي وزير راه و ترابري افزود: با توجه به اين كه رشد اقتصادي كشور و افزايش جمعيت و همچنين تحولات منطقه اي، توسعه حمل و نقل داخلي و ترانزيت را لازم مي سازد ضروري است تا زيربناها و وسايط نقليه متناسب با آن در هر چهار وجه دريايي، جاده اي، ريلي و هوايي توسعه يابد.
وي گفت: تجهيز كريدورهاي ترانزيتي به نحوي كه ضمن آسان سازي ترانزيت، رونق اقتصادي، و پايداري امنيت ملي كشور نيز تامين گردد از جمله اولويتهاي وزارت راه  و ترابري است.وي با اشاره به بكارگيري بخشي از هواپيماهاي توليد داخلي در ناوگان هوايي توسعه و توليد ناوگان هوايي را در داخل كشور خواستار شد.
رحمتي با اشاره به اهميت امنيت جاده ها گفت: با همياري و تلاش بيشتر پليس راه تلفات جاده اي به ويژه در نوروز امسال به شدت كاهش يافت، ولي بايد با رفع مناطق حادثه خيز، بهبود جاده ها و افزايش بزرگ راه ها به افزايش امنيت جاده ها همت گماشت.
وي ادامه داد: در اين خصوص ايجاد توازن و تناسب بين وجوه چهارگانه حمل ونقل و استفاده حداكثري از زير بناهاي موجود و ايجاد توازن بين زيربناها و ناوگان در وجوه مختلف حمل ونقل مد نظر قرار گرفته است.
وزير راه وترابري گفت: در حال حاضر سهم راه آهن در تخليه بنادر شهيد رجايي و امام خميني، فقط ده درصد است كه اين سهم بايد حداقل تا ۵۰ درصد افزايش يابد.
وزير راه  و ترابري يادآور شد: توسعه شبكه ريلي به برخي مناطق و يا داير نمودن فرودگاههاي كوچك در مناطق ديگر از نظر اجتماعي ضروري است، براي اشكال چهارگانه حمل و نقل (دريايي، جاده اي، هوايي) در دو بخش بار و مسافر و در دو قسمت زيربنا و ناوگان از نظر سخت افزاري و نرم افزاري از لحاظ سازماندهي، برنامه ريزي، وضع قوانين و مقررات و نحوه نظارت، نقاط قوت و فرصت هاي فراواني وجود دارد كه مي بايست حداكثر بهره برداري از آن صورت گيرد و همزمان نقاط ضعف نيز بر طرف گردد.
وي با اشاره به اينكه وزارت راه و ترابري با استفاده از اهرم هايي كه در اختيار دارد مي تواند در ساماندهي هرچه بهتر زير بناها و ناوگان اقدام نمايد، اضافه كرد: به اين وسيله شاخص هاي چهارگانه سرعت، ايمني، ارزاني و راحتي در كشور ارتقاء خواهد يافت.
وزير راه  و ترابري تصريح كرد: دقت در انتخاب مديران تحول گرا و در عين حال با تجربه و امين و انجام تغييرات لازم در تشكيلات وزارتخانه و شركت هاي تابعه در جهت حذف فعاليت هاي تصدي گري و سپردن كارهاي عملياتي به بخش غير دولتي و سياست عدم تمركز در اجرا سرلوحه اقدامات اين بخش قرار خواهد گرفت.
رحمتي در پايان متذكر شد: علاوه بر موارد فوق ملاحظات اجتماعي و رضايتمندي قشرهاي گوناگون مردم و اهالي مناطق مختلف كشور بطور جدي مد نظر قرار مي گيرد.

جهش صادراتي،ضرورت نه انتخاب
رشد صادرات غيرنفتي كه در برنامه سوم از آن به عنوان «جهش صادراتي» نام برده شده بود اكنون در اقتصاد ايران به آرزويي تبديل شد. و اين در حالي است كه مسئولان نسبت به كاهش رشد صادرات در سال جاري هشدار داده اند.
آنان كه با ساختار اقتصاد ايران، پتانسيلها و چالشهاي پيش روي آن آشنايي دارند به خوبي واقفند كه جهش صادراتي نه يك گزينه اختياري بلكه يك الزام و ضرورت است.
در اثبات اين امر مي توان به شاخصه هاي كلان اقتصادي اشاره كرد. براي مثال رشد اقتصادي ايران در سال ۸۳ به حدود ۸/۴ درصد رسيد و اين در حالي است كه رشد اقتصادي كشور در سال ۸۲ حدود ۱/۷ درصد بوده است.
از سوي ديگر نرخ بيكاري نيز به عقيده مركز آمار در پايان سال ۸۳ به حدود ۱۱ درصد رسيد ولي مراكز اقتصادي ديگر اين ميزان را تا حد ۱۶ درصد نيز اعلام كرده اند.
همين دو متغير مي تواند نشان دهد كه جهش صادراتي الزامي فراروي دولت جديد است چرا كه بدون توجه به بازارهاي بين المللي و تكيه صرف به بازار داخلي نه مي توان به فكر حل ريشه اي مشكل بيكاري بود و نه مي توان رشد اقتصادي را افزايش داد.
جالب است اشاره شود كه رشد اقتصادي كشور براي برنامه پنجساله چهارم بيش از ۸ درصد در نظر گرفته شده است و رسيدن به اين ميزان با توجه به وضعيت موجود تنها يك راهكار اساسي پيش پاي سياستگذاران قرار مي دهد و آن حركت به سمت جهش صادراتي است.

ايكائو از وضعيت موجود باند فرودگاه امام ،
اعلام رضايت كرده است
ايسنا: براساس نظر كارشناسان ايكائو كه از فرودگاه امام بازديد كرده اند، باند اين فرودگاه هيچ مشكلي به لحاظ فني نداشته و امنيت پروازي آن تأييد شده است.
نورالله رضايي نياركي سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري، درمورد بازديد كارشناسان ايكائو از فرودگاه امام افزود: « ايكائو نظرات خود را در قالب يك گزارش ۴۰ صفحه اي به سازمان هواپيمايي كشوري ارائه داده است.»
او گفت: «در اين گزارش از وضعيت موجود فرودگاه امام اعلام رضايت شده و پيشنهاد استفاده از يك دستگاه براي سرور كردن سطح باند (براي بررسي روند تغييرات باند فرودگاه) نيز به ما داده شده است.»
رضايي نياركي با بيان اينكه اين كارشناسان تنها براي بررسي قنات هاي زير فرودگاه امام به ايران آمده بودند، بيان كرد: «براساس نظر ايكائو چون قنات ها در ۱۲ متري پايين تر از سطح آسفالت باند فرودگاه است دخالتي در سلامتي پرواز نخواهد داشت.»

قيمت نفت همچنان بالاي ۶۷ دلار است
000246.jpg
گروه اقتصادي: روند رو به افزايش قيمت نفت كه از دو سال قبل آغاز شده است در هفته هاي اخير شاهد قيمت هاي بي سابقه اي بوده است.
به گزارش خبرنگار ما پنج شنبه گذشته قيمت نفت از ۶۸ دلار گذشت و براي چندمين بار در سال جاري ركورد قيمت را شكست. ولي عوامل مؤثر در فراتر رفتن قيمت نفت از ۶۸ دلار ديروز موجب شد تا قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا در بازار با اندكي كاهش به ۲۱/۶۷ دلار برسد.
اواخر هفته جاري پيش بيني بروز گردباد و عبور آن از خليج مكزيك و مخاطرات احتمالي بازار ملتهب نفت را كه به تازگي بحران اعتصاب در اكوادور را پشت سر گذاشته بود بار ديگر دچار نگراني كرد. بسياري از توليد كنندگان نفت به دليل نگراني از عبور توفان كاترين از خليج مكزيك فعاليت  عادي مراكز توليد نفت را متوقف كردند ولي ديروز اعلام شد كه اين توفان از منطقه اي دورتر از خليج مكزيك عبور مي كند.
اين گزارش موجب كاهش ۲۸ سنتي قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا شد.
نفت برنت درياي شمال نيز براي تحويل در ماه آينده ميلادي با ۵۲ سنت كاهش ۷۵/۶۵ سنت داد و ستد شد.
اغلب كارشناسان نفت كه تا پيش از اين با احتياط در مورد قيمت نفت ابراز نظر مي كردند در ماه هاي اخير بر اين باورند كه شرايط بازار نفت ديگر قيمت ها را بر نمي تابد و در كوتاه مدت انتظار پايين آمدن قيمت نفت دور از انتظار است.
روند جاري با ورود مصرف كنندگان جديد آسيايي به بازار نفت و برهم خوردن تعادل ميان عرضه و تقاضا ايجاد شده و با توجه به عدم توان ذخاير موجود جهان براي توليد نفت متناسب با تقاضاي مصرف هر عامل نگران كننده اي به رشد قيمت هاي نفت منجر مي شود.

طرح ادغام وزارت تعاون و وزارت كار
به مجلس ارائه مي شود
فارس: طرح دوفوريتي ادغام وزارت تعاون با وزارت كار و امور اجتماعي به زودي به مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهد شد.
يك منبع آگاه با اعلام اين مطلب به خبرگزاري فارس گفت: با توجه به برنامه دكتر احمدي نژاد براي كوچك سازي سازمان دولت، طرح دوفوريتي ادغام وزارت تعاون با وزارت كار و امور اجتماعي به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.
وي افزود: دكتر جهرمي وزير كار فعلا با حفظ سمت سرپرستي وزارت تعاون را نيز بر عهده خواهد داشت.

افزايش نقدينگي ناشي از كسري بودجه دولت
با اصلاح نظام مالياتي و انضباط مالي دولت
افزايش نقدينگي ناشي از كسري بودجه دولت با اصلاح نظام مالياتي و انضباط مالي دولت كنترل مي شود
گروه اقتصادي: با اتمام كار بررسي وزراي پيشنهادي دولت در مجلس شوراي اسلامي، ۱۷ وزير موفق به اخذ راي اعتماد مجلس شده و ۴ وزير پيشنهادي رئيس جمهور آراي لازم براي كسب كرسي وزارت را دريافت نكردند. برخي معتقدند وجود هماهنگي لازم بين قواي سه گانه كشور عامل مهمي در اجرا و تحقق اهداف پيش بيني شده دولت خواهد بود. در اين راستا تحقق اهداف اقتصادي با توجه به تيم اقتصادي دولت از اهميت خاصي برخوردار خواهد بود. با جمشيد پژويان، اقتصاددان پيرامون ويژگي ها و عمده ترين چالش هاي پيش روي تيم اقتصادي كابينه دولت گفت و گو كرده ايم.
***
*تيم اقتصادي دولت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
-گرچه شناخت كافي از همه اعضاي تيم اقتصادي دولت ندارم، اما وزير امور اقتصادي و دارايي را در مديريت و دانش اقتصادي فردي مطلع مي دانم. بزرگترين حسن وي اعتقاد داشتن به مشاوره كردن است. موضوع مهمي كه تيم اقتصادي دولت بايد به آن توجه داشته باشد اين است كه در سياست  سازيهاي اقتصادي گروهي از مشاورين ارشد را به كار گرفته تا به طور دائم در مسائل مختلف مشاوره دهند با اين كار مي تواند نسبت به تيم اقتصادي دولت هاي قبل توانمندتر باشند.شواهد نشان مي دهد جهت گيري وزير امور اقتصادي و دارايي در ارائه برنامه ها نيز درست بوده است.
در مورد رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز وي فردي اقتصاددان و با مطالعات اقتصادي خوب است اما به دليل اينكه وي تجربه كار اقتصادي را نداشته با ديدگاه هاي وي چندان آشنا نيستم گرچه رئيس سازمان مديريت نيز داراي ظرفيت هاي بالايي است. معتقدم بهتر است مجموعه تيم اقتصادي دولت از گروه كارشناسي استفاده كند.
* تيم اقتصادي دولت تا چه حد در راستاي اهداف اعلام شده رئيس جمهوري است؟
-آنچه از سوي رئيس جمهور منتخب در زمينه برنامه هاي اقتصادي مطرح شده، شعارهايي است كه بايد راهكار اجرايي آن مشخص شود. هماهنگي و همخواني اعضاي كابينه اقتصادي دولت با اهداف پيش بيني شده، رئيس جمهور زماني مشخص مي گردد كه برنامه هاي اجرايي ارائه شود، آنچه تاكنون مطرح شده اهداف و شعارهاست و در موارد كمي راهكار اجرايي ارائه شده است. بيان ضرورت وجود عدالت اجتماعي امري مطلوب است كه رئيس جمهور منتخب آن را مطرح ساخته اما اينكه چگونه اين هدف محقق خواهد شد نيازمند سياستگذاري و ارائه برنامه هاي اجرايي است.
* با توجه به وضعيت كنوني اقتصاد كشورمان، عمده ترين چالش هاي پيش روي تيم اقتصادي دولت چه خواهد بود؟
- در شرايط فعلي بخش هاي مختلف اقتصاد كشورمان با اشكال مواجه است و بايد مجموعه سياست سازي براي رفع اين مشكلات در نظر گرفته شود. اكنون نظام بانكداري كشور دولتي بوده و محدوديت هاي موجود اين نظام باعث ايجاد اشكالات عمده در تخصيص منابع بانكي مي شود كه بايد به تدريج و با خصوصي سازي بانكها و حذف برخي موانع براي بهبود عملكرد، نسبت به اصلاح آن اقدام شود. همچنين نظام مالياتي كشور با اشكالاتي مواجه است، در سالهاي قبل برخي سياستها و اصلاحات در نظام مالياتي كشور نتايج معكوسي را به دنبال داشته است بايد نظام جامع مالياتي طراحي و اجرا شود. در بخش صنعت به دليل توليد كالا با قيمت بالا و كيفيت پايين بايد راهكارهاي مناسب براي رفع اين معضل طراحي شود. معتقدم مشكل اساسي كه موجب قيمت بالا و كيفيت پايين كالاها مي شود با بهره وري عامل كار و سرمايه مرتبط است. عدم بهره وري عامل كار به دليل اشكالات مطرح در قانون موجود كار كشور و نبود ارتباط بين دستمزد، حقوق و بهره وري عامل كار، ايجاد شده است، يعني عامل ارتباطي بين بهره وري، دستمزد، حقوق و عامل كار وجود ندارد، پس نمي توان انتظار افزايش بهره وري عامل كار را داشت گرچه عامل كار (نيروي انساني) در كشورمان از توان بهره وري بالايي برخوردار است. همچنين بهره وري سرمايه به دليل سياست هاي غلط اتخاذ شده در دهه ۶۰ و ورود سرمايه هاي مستهلك و به دور از تكنولوژي روز به كشور، پايين است. با توجه به منابع ارزي مناسب كنوني بايد سرمايه گذاري مجدد تشويق شده و سياست هايي مانند سياست گذاري مالياتي را در اين مسير به كار گرفت تا ماشين آلات موجود با تكنولوژي جديد تطبيق پيدا كند. اين مشكلات بخش هاي مختلف را درگير مي كند و ضروري است كه راهكار مناسب براي رفع آن در يك جا طراحي شود.
نقدينگي موجود نيز ناشي از كسري بودجه دولت است كه مي توان با اصلاح نظام مالياتي و افزايش صحيح درآمدهاي مالياتي از طريق برداشتن فشار از دوش گروه هاي كم درآمد، دريافت ماليات از گروه هاي با درآمد بالا و حاكم كردن انضباط مالي در دولت از طريق خصوصي سازي  در اين زمينه اقدام كرد و با رفع كسري بودجه رشد نقدينگي و تورم فزاينده كنوني را نيز مهار كرد.
بايد با برنامه ريزي منسجم و استفاده از توان كارشناسي مراكز علمي كشور، راهكارهاي اجرايي براي رفع اين مشكلات ارائه شود.

تعرفه واردات شكر ۱۰۰درصد كاهش يافت
مهر: معاون بازرگاني داخلي گفت: به منظور كاهش قيمت شكر در بازار داخلي، تعرفه واردات شكر از ۱۵۰ درصد به ۵۰ درصد كاهش يافت.
حسن يونس سينكي گفت: پس از مجموعه تصميماتي كه گرفته شد حدود ۳۵ هزار تن شكر از طريق واردات به بازار تزريق شد.
وي افزود: به دنبال تزريق ۳۵ هزار تن شكر درحال حاضرشاهد ثبات قيمت دربازارشكر مي باشيم كه اين امر به دنبال سيرصعوي قيمت اين كالا در بازارصورت گرفت.
وي تصريح كرد: بر اساس مصوبه كميسيون تنظيم بازار براي ايجاد ثبات قيمت شكر دربازار، تعرفه واردات شكر از ۱۵۰ درصد به ۵۰ درصد كاهش يافت.
معاون وزير بازرگاني خاطر نشان كرد: در حال حاضرقيمت شكردر بازار سير نزولي يافته و همچنين قيمت شكركالابرگي نيزمشكلي ندارد.
به گفته وي، در حال حاضرقيمت شكرمورد معامله حدود ۵۲۰ تومان در هر كيلو است كه سياست وزارت بازرگاني بر اين اساس استوار است كه قيمت شكررا به ۴۳۰ تومان در هر كيلو برساند.
سينكي افزود: چنانچه روند كاهشي قيمت شكرادامه نيابد بطور حتم سهميه تكميلي صنايع مواد غذايي به قيمت ۴۳۲ تومان ارايه خواهد شد كه نياز خود را از اين طريق تامين كنند.
وي تصريح كرد: با ادامه اين سياست اميد است كه قيمت شكردر بازار به ۴۳۲ تومان تعميم يابد.

جلسه سه جانبه خط لوله صلح در ايران برگزار مي شود
ايسنا: هنوز روند مذاكرات خط لوله بين ايران، هند و پاكستان به بحث ترانزيت و خط لوله نرسيده و تصميمي هم گرفته نشده است.
دكترهادي نژاد حسينيان، معاون امور بين الملل وزارت نفت با اشاره به اظهارات اخير يكي از مقامات پاكستاني در رابطه با حق ترانزيت دو برابر اين كشور تصريح كرد:حق ترانزيت فرمولي براساس حجم گاز و مسافت خط لوله دارد كه بايد مورد توافق دوجانبه و سه جانبه قرارگيرد، ضمن اين كه تاكنون بحثي در رابطه با يك يا دو خط لوله براي انتقال نداشته ايم و هنوز جلسه سه جانبه تشكيل نشده است.وي در رابطه با خبر انتخاب شركت مطالعاتي خط لوله از سوي هند نيز اظهار داشت: هند در حال مطالعه گزينه خريد گاز از ما در مرز ايران است و به همين دليل قرار است مطالعه اين موضوع را به يك شركت مطالعاتي خارجي بسپارد و اين مسئله ارتباطي به شركت اصلي كنسرسيوم ندارد.
معاون امور بين الملل وزارت نفت همچنين از برگزاري جلسه سه جانبه خط لوله صلح در ايران خبر داد و در رابطه با زمان آن افزود: توافق قبلي ماه دسامبر بود، اما ايران اصرار داشت كه اين امر هرچه سريع تر انجام شود و جلسه درماه نوامبر يا اكتبر برگزار شود.
وي افزود:البته درمورد زمان اين جلسه هنوز اعلام رسمي صورت نگرفته و بستگي به روند مذاكرات خواهد داشت.

واگذاري ۶ اولويت ديگر سيم كارت هاي اعتباري
سيم كارت تلفن همراه اعتباري متقاضيان واجد شرايطي كه نام خانوادگي آنان با يكي از حروف «س» ، «و» ، «ش» ، «ز» ، «غ» و «خ» آغاز مي شود، در چهاردهمين هفته از واگذاري سيم كارت هاي تاليا از شنبه پنجم تا پنجشنبه دهم شهريور ماه در هشت مركز در شهر تهران عرضه مي شود.
به گزارش روابط عمومي شبكه تلفن همراه تاليا، در چهاردهمين هفته از واگذاري سيم كارت تاليا به دليل تقارن يافتن روز جمعه با مبعث پيامبر گرامي اسلام، در اين روز سيم كارت توزيع نخواهد شد.
متقاضيان واجد شرايط براي دريافت سيم كارت خود بايد شخصا طي هفته اعلام شده با در دست داشتن اصل و رونوشت صفحه اول شناسنامه، گذرنامه معتبر و يا كارت ملي عكسدار به همراه رسيد پست سفارشي فرم ثبت نام و فيش بانكي به ايستگاه مربوطه مراجعه كنند.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |