سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۷ - Aug 30, 2005
اميد به زندگي ايرانيان به۷۳‎/۵سال افزايش  مي يابد
فارس: وزارت بهداشت اعلام كرد: در زمان حاضر سن اميد به زندگي ايرانيان ۱/۷۰ سال است كه با توجه به بهبود شاخصهاي اقتصادي، اجتماعي و بهداشتي در كشور به زودي اين شاخص به حدود ۵/۷۳ سال افزايش مي يابد.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت سن اميد به زندگي نشانه اين است كه هر فرد ايراني از زماني كه به دنيا مي آيد احتمال زندگي كردن وي مثلا ۱/۷۰سال است كه به عوامل مختلفي از جمله سطح سواد، درآمد سرانه، سطح بهداشت و درمان جامعه و عوامل ديگر اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي بستگي دارد كه هر چهار سال يك بار ارزيابي و اعلام مي شود.
اين شاخص بر اساس ارزيابي چهار سال پيش براي ايران ۱/۷۰ سال بود كه با پيشرفتهايي كه طي سالهاي اخير در همه زمينه ها داشته ايم انتظار داريم اين شاخص در ارزيابي مجدد سازمان ملل در سال جاري به حدود ۵/۷۳ سال برسد و به اين ترتيب رتبه و جايگاه بهتري از اين نظر در جهان كسب كنيم.
در زمان حاضر ژاپن با شاخص اميد به زندگي ۱/۸۱ سال رتبه اول را در جهان دارد و پس از آن سوئد با ۵/۸۰ و
هنگ كنگ با ۹/۷۹سال در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
بر اساس رتبه بندي اعلام شده از سوي سازمان ملل، ايران با شاخص اميد به زندگي ۱/۷۰ در رتبه هشتاد و ششم اميد به زندگي قرار دارد.
وزارت بهداشت اين رتبه بندي را درست نمي داند و معتقد است ايران از جايگاه بالاتري از نظر شاخص اميد به زندگي در جهان برخوردار است.

نمايش گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران
000570.jpg
گروه هنري: نمايشگاه مجموعه آثار خارجي موزه هنرهاي معاصر تهران تحت عنوان جنبش هنر مدرن براي نخستين بار از ديروز ۷ شهريور به مدت پنجاه روز در محل موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار همشهري در نشست خبري كه به همين منظور برگزار شد، عليرضا سميع  آذر سرپرست موزه هنرهاي معاصر و آرش ضيائي دبير بخش همايشهاي هنري اين نمايشگاه در خصوص نحوه برگزاري اين نمايشگاه به صحبت پرداختند.
سميع آذر زمان برگزاري اين نمايشگاه را منوط به انتشار كاتولوگ اين آثار اعلام كرد و افزود: زمان مشخصي را از قبل براي افتتاح اين نمايشگاه در نظر نداشتيم و اكنون كه موفق به برپايي آن شديم در حدود ۲ سال براي جمع آوري اطلاعات مناسب و صحيح آثار موجود زمان صرف كرديم و اكنون كه اطلاعات دقيقي از هنرمندان و سبك و تاريخ آثار در دست داريم تعداد ۱۷۰ اثر نقاشي، ۱۵ اثر حجمي مجسمه و ۳ اثر كانسپتچوال را به نمايش عمومي خواهيم گذاشت.
وي افزود: كليه آثار موجود در موزه در اين نمايشگاه به معرض ديد عموم گذاشته شده و در اين ميان تنها سه تابلوي نقاشي ديده نمي شود كه يكي تابلوي پرتره فرانسيس بيكن است كه هم اكنون به صورت امانت در موزه پرتره هنرهاي ملي ادينبورو در انگليس است كه پس از آن در ماه نوامبر و دسامبر به موزه هامبورگ براي نمايش امانت داده مي شود و پس از آن به ايران بازمي گردد و دو تابلوي ديگر كه از آثار آگوست رنوار و گابريل است كه به دليل مغاير بودن طرحها با شئونات اسلامي از نمايش عمومي آن صرفه نظر كرديم.
ترتيب نمايش اين آثار براساس تاريخ اجراي اثر ظهور و سبك هاست چنانچه از امپرسيونيسم و پست امپرسيونيسم شروع شده و به اكسپرسيونيسم، فوتوريسم، فوسيسم، سوررئاليسم و تا سبكهاي مدرن اخير خاتمه مي يابد.
سرپرست موزه هنرهاي معاصر هدف از برگزاري اين نمايشگاه را در دو عنوان عمده خلاصه كرد: جنبه آموزشي كارها كه تحولات هنر مدرن را كه از اواخر قرن ۱۶ تا دهه ۷۰ ادامه داشته، نشان مي دهد.
توجه ديگر ما آگاهي دادن مردم ايران از وجود اين مجموعه هنري گرانبهاست كه با نمايش عمومي آن مردم پي به ثروت ملي كه در اختيار دارند مي برند و بايد سعي در حفظ و نگهداري آن در هر شرايطي داشته باشند. وي افزود: مجموعه هنري كه در اين موزه است جزء چهار مجموعه هنري با ارزش دنيا است كه از حيث فراگيربودن آن از كليه سبكها و هنرمندان مختلف جهان اهميت بسزايي را داراست.
در حاشيه برگزاري اين نمايشگاه از ۱۰ روز آينده  شاهد برپايي  همايش ها و سخنراني هاي يك روزه در خصوص اين سبكهاي هنري در محل موزه و دركنار آثار خواهيم بود كه جنبه آموزشي اين نمايشگاه را دربرمي گيرد و براي توضيح و بررسي در مورد هر سبكي به اثر متعلق به آن استناد مي شود و آن اثر ماخذ و منبع صحبت ها قرار داده خواهد شد.

ابراز نگراني مسئولان قضايي
از افزايش جرايم سازمان يافته در كشور
گروه اجتماعي: ترور نافرجام قاضي آقازاده كه به دنبال ترور قاضي مقدس و نيز حمله با اسيد به قاضي نصر به وقوع پيوسته موجبات افزايش نگراني مقامات قضايي كشور را فراهم كرده است.
در همين زمينه ديروز رئيس ديوان عالي كشور در جلسه مسئولان عالي قضايي از افزايش جرايم سازمان يافته در كشور ابراز نگراني كرد.
بنابراين گزارش آيت الله مفيد با اعلام اين مطلب گفت: متأسفانه از مرزهاي غربي كشور سلاح وارد كشور شده و در دست افراد ناباب قرار مي گيرد كه بايد با آن برخورد شود.
همچنين در ادامه جلسه، حجت الاسلام و المسلمين رئيسي معاون اول قوه قضائيه در سخناني بر تقويت ستادهاي رسيدگي به جرائم خاص تأكيد كرد و گفت: براي جلوگيري از شرارت ها، جرائم باندي و سازمان يافته ستادهاي رسيدگي به جرائم خاص بايد تقويت شود.
از سوي ديگر سعيد مرتضوي دادستان عمومي و انقلاب تهران نيز ديروزدر حاشيه ملاقات عمومي مسئولان قضايي استان تهران با مردم، در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: «بايد ضريب امنيتي قضات را بالا ببريم» وي افزود: ما از رئيس  قوه  قضاييه  درخواست  داريم  كه  براي  قضات  پرونده هاي  حساس  و مديران  حوزه  قضايي  تدابير امنيتي بيشتري  در نظر بگيرند.
از يك  ماه  گذشته  تاكنون ، سه  تن  از قضات  استان  تهران ، هدف  سوء قصد تروريستي  گرفتند كه  منجر به  شهادت  يك  تن  و مصدوميت  دو نفر ديگر شده  است .
مرتضوي  در پاسخ  به  سئوال  خبرنگاري  درباره  احتمال  مسلح  شدن  قضات  براي  پيشگيري  از اينگونه  حوادث ، اظهار داشت : اكثر قضات  مسلح  هستند و مديران قضايي  نيز سلاح  گرم  به  همراه  دارند، اما مسلح  بودن  در مقابل  گروههاي  تروريستي  كفايت  نمي كند.
دادستان  تهران ، تأكيد كرد كه  بايد با افزايش  ضريب  امنيت  ساختمان ها، محل  كار و محل  سكونت  افراد، اين  مشكل  را مرتفع  كنيم .
مرتضوي  با تشريح  شرايط جسمي  قاضي  آقازاده  كه  روز گذشته  توسط يك  تروريست  مقابل  منزلش  در خيابان  اشرفي  اصفهاني  ترور شد، گفت : ايشان  چشم  خود را از دست  داده  اما خوشبختانه  علائم  حياتي  دارد و خطر مرگ  درباره  وي  منتفي  است .
وي ، افزود: با وجود ورود فوري  وزارت  اطلاعات  و اداره  آگاهي  در اين حادثه ، تحقيقات  همه  جانبه  و دريافت  اطلاعات  از همسايه ها كه  چهره  ضارب  را مشاهده  كرده اند، هنوز به  نتيجه اي  در اين  زمينه  نرسيده ايم .
دادستان  تهران ، درباره  ارتباط اين  ترور با اقدام هاي  تروريستي  مشابه در هفته هاي  اخير گفت : ارتباط ترور شهيد مقدس  و ترور قاضي  آقازاده  در صورتي  مشخص  مي شود كه  ما گروه  خاصي  را دستگير كرده  و از آنها اطلاعات  گرفته  باشيم  و به  همين  دليل  پاسخ  به  اين  سئوال  هم اكنون  مقدور نيست .
مرتضوي ، گفت : در بسياري  از كشورهاي  جهان  پرونده هاي  مربوط به  گروههاي  مافيايي  و حساس  توسط يك  قاضي  كه  اصطلاحا قاضي  ايكس  نام  دارد، رسيدگي  مي شود و با تمهيدات  دستگاه  قضايي  اين  كشورها ماهيت  و مشخصات  قاضي  اعلام  نشده  و مجهول  مي ماند، اما چنين  اقدامي  براساس  قوانين ، در كشور ما امكان پذير نيست .
وي ، با اشاره  به  تشكيل  جلسات  ستاد پيشگيري  و مبارزه  با جرايم  خاص متشكل  از نمايندگان  نيروي  انتظامي ، سپاه ، بسيج ، وزارت  اطلاعات  و ستاد احيا گفت : براي  مبارزه  قاطع  و ضربتي  با اراذل  و اوباش  محلات  مختلف ، در نظر داريم  از نيمه  دوم  شهريور به  منظور پيشگيري  از مزاحمت  براي  نواميس  مردم  با توجه  به  نزديكي  بازگشايي  مدارس ، طرح  منسجمي  به  اجرا درآوريم . مرتضوي ، خاطرنشان  كرد: جلسه  آينده  اين  ستاد صبح  چهارشنبه  با توجه  به شروع  به  كار سردار مقدم  فرمانده  ناجا در دفتر ايشان  برگزار مي شود و طرح  ياد شده  در اين  جلسه  مورد بررسي  قرار مي گيرد.
وي ، در پاسخ  به  سئوالي  درباره  چگونگي  تعيين  چارچوب  رفتار ضابطان  با اينگونه  جرايم ، گفت : بخشنامه اي  تهيه  كرده ايم  كه  جرايم  مربوط به  اوباشگري  در شش  محور تعريف  و مصاديق  ذكر شده  تا ضابطان  براساس  آن اقدام  و برخورد كنند.
رئيس دادگستري استان تهران نيز در خصوص ترور نافرجام قاضي آقازاده گفت: عاملان ترور رئيس حوزه قضايي ملارد چهره نگاري شده اند.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، عليزاده در حاشيه  مراسم توديع و معارفه وزير دادگستري، با محكوم كردن ترور قاضي آقازاده، حال عمومي وي را خوب توصيف كرد و گفت: خوشبختانه افرادي كه در صحنه  اين حادثه حاضر بودند مشخصات عامل ترور را تشريح كرده اند.
به گفته وي، ضارب اين قاضي دادگستري يك نفر بوده و يك نفر ديگر هم او را همراهي مي كرده است.عليزاده اضافه كرد: مسئول رسيدگي به اين پرونده، سرپرست دادسراي جنايي است و تحقيقات در اين زمينه آغاز شده است.
رئيس كل دادگستري استان تهران همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگاري در خصوص فيلم سفارت ژاپن از صحنه ترور قاضي مقدس، گفت: اين مسأله را وزارت اطلاعات پيگيري مي كند اما گويا دوربين هاي اين سفارتخانه هنگام وقوع حادثه خراب بوده است.

ژن تحمل درد شناسايي شد
گروه علمي فرهنگي: محققان نشان داده اند كه تغيير در يك ژن خاص سبب مي شود برخي افراد تحملشان نسبت به درد بيشتر باشد.به گزارش ايسنا، محققان دانشگاه ميشيگان دريافته اند ژني كه توليد آنزيمي به نامه COMT را كنترل مي كند، همان ژني است كه در هنگام بروز درد هم نشان دهنده واكنش افراد است.
اين ژن سبب مي شود كه واكنش افراد نسبت به درد يكسان نباشد، تفاوت در ساختار يك اسيد آمينه در اين ژن مقاومت بدن را در مقابل درد كم كرده و يا سبب افزايش مقاومت مي شود.

با اختصاص ۵/۹ هزار ميليارد ريال
۱۵۰۰نقطه حادثه خيز كشور اصلاح مي شود
ايسنا: دبير شوراي عالي ترافيك كشور از اختصاص ۹ هزار و ۵۴۳ ميليارد و ۵۴۶ ميليون ريال اعتبار براي شناسايي، اولويت بندي و اصلاح سريع يكهزار و ۵۳۶ نقطه حادثه خيز در راههاي درون و برون شهري كشور تا پايان برنامه چهارم كشور خبر داد.
مهندس رئوفي در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: همچنين براي بازنگري و اصلاح مقررات و محدوديتهاي بازدارنده براي متخلفان و مرتكبين تخلفات حادثه ساز نيز ۳ ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به اينكه براي آموزش رفتارهاي صحيح در رانندگي و عبور و مرور عابران پياده، آموزش كودكان، والدين، مربيان، مديران و ساير عوامل اجرايي آموزش و پرورش و آموزش به رانندگان حرفه اي بار و مسافر نيز ۱۸۷ ميليارد و ۹۹ ميليون ريال اعتبار در نظر گرفته شده است، گفت: همچنين براي اصلاح روش هاي آموزش و آزمون رانندگي اعطا و ابطال گواهينامه و آموزشهاي قبل از صدور گواهينامه نيز ۴۰ ميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال، تقويت و بهبود نظام كنترل و نظارت بر حمل و نقل و تجهيز پليس به نيروي انساني مجرب و تكنولوژي مدرن كنترل ترافيك ۲۰۰ ميليارد ريال، بهبود وضعيت سلامت جسمي و رواني رانندگان ۵۰۰ ميليارد ريال و تحقيقات و پژوهش در زمينه بررسي رفتار كليه استفاده كنندگان از راه ها ۶۹ ميليارد و ۶۰۰ ميليون ريال اعتبار تخصيص يافته است.
دبير شوراي عالي ترافيك كشور به ايسنا گفت: همچنين براي بازبيني شبكه راهها و تهيه چك ليست معضلات و مشكلات معابر شامل طرح بازرسي ايمني براي راههاي در حال احداث طي ۱۸ ماه و براي راههاي موجود ۱۵ هزار كيلومتر به مدت يك سال ۳۲ ميليارد و ۱۹۰ ميليون ريال، ايمن سازي راههاي دسترسي به تاسيسات در حاشيه راهها ۱۵ ميليارد و ۴۵۵ ميليون ريال، ايجاد تسهيلات لازم و بسترهاي ايمن براي عبور و مرور استفاده كنندگان آسيب پذير نظير عابرين پياده ۱۰۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال و مديريت و نظارت مستمر بر امور مربوط به تعمير و نگهداري روسازي، علايم و تجهيزات ايمني ۴۸ ميليارد و ۱۶۷ ميليون ريال در نظر گرفته شده است.
دبير شوراي عالي ترافيك كشور تصريح كرد: براي توسعه و تقويت فعاليت هاي راهداري در طول ۱۵ هزار كيلومتر شبكه جاده اي كشور كه متحمل ۷۵ درصد از ترافيك عبوري هستند نيز تا پايان برنامه چهارم ۵۷۴ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال و ايمن سازي محوطه مقابل پاسگاه هاي پليس راه و انتظامي ۱۱۰ ميليارد و ۵۴۸ ميليون ريال اعتبار تخصيص يافته است.

دهياريها، كارگزار بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير شدند
ايسنا: مديرعامل صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير با اعلام اين كه تا پايان سال ۳۰۰ هزار خانوار روستايي معادل ۵/۱ ميليون روستايي بيمه اجتماعي مي شوند، تصريح كرد: دهياري ها به عنوان كارگزار به نمايندگي از صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير متولي اقدامات اجرايي اعم از ثبت نام، تكميل مدارك و ارسال اطلاعات به مركز و بعضا نماينده انجام تعهدات صندوق شدند.
سيد مجيد موسويان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا، با اشاره به برگزاري دوره هاي آموزشي براي دهياري ها گفت: تاكنون دهياري هاي ۱۰ استان كشور شامل خراسان رضوي، مركزي، گيلان، فارس، كرمان ،سمنان، قم، مازندران و يزد در جريان ماموريت خود به عنوان كارگزار صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير قرار گرفته اند.
وي افزود: از آنجايي كه مبناي برخورداري از بيمه اجتماعي روستاييان، سكونت در مناطق روستايي و عشايري است و نه اشتغال، براي محاسبه مبناي دريافت حق بيمه، دستمزد روستاييان براي سال جاري از ۹۰ تا ۱۵۰ هزار تومان يعني در ۷ سطح تعيين شده است.
موسويان خاطرنشان كرد: هر روستايي و عشاير با انتخاب يكي از اين سطوح درآمدي مي تواند به عضويت صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير درآمده و تنها با پرداخت ماهانه ۵ درصد از دستمزد انتخابي، خود و خانواده خود را تحت پوشش بيمه اجتماعي قرار و سالانه حداكثر يك پايه سطح درآمدي خود را ارتقاء دهد.
به گفته وي در صورت انتخاب ۹۰ هزار تومان به عنوان دستمزد ماهانه، ۴ هزار و ۵۰۰ تومان حق بيمه سهم بيمه شده مي شود كه به صورت يكجا سالانه دريافت مي شود.
مديرعامل صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير يادآور شد: معادل دو برابر سهم بيمه شده يعني ۱۰ درصد درآمد انتخابي را دولت به صندوق مي پردازد و بيمه شدگان مي توانند از مزاياي مستمري پيري، ازكار افتادگي كلي و بازماندگان بسته به سنوات پرداخت حق بيمه و سقف دستمزد انتخابي برخوردار شوند.

بيمه درماني شش هزار دانش آموز استثنايي
گروه علمي فرهنگي: معاون  فرهنگي  و اجتماعي  سازمان  آموزش  وپرورش  استثنايي  كشور گفت : در سال تحصيلي  جديد، شش  هزار دانش آموز استثنايي  ورودي  پايه اول  ابتدايي ، تحت  پوشش صندوق  بيمه  درمان  قرار مي گيرند.
دكتر اعلا طلوعي  روزدوشنبه  در گفت  وگو با ايرنا، افزود: به  موجب  قراردادي  بين  شركت  بيمه  دانا (بيمه گر) و سازمان  آموزش  وپرورش  استثنايي  كشور(بيمه گذار)، همه  هزينه هاي  بستري ، درمان ، جراحي  ناشي از بيماري  و همچنين  هزينه هاي  توان بخشي  مربوط به  معلوليت  دانش آموزي  به  اين دسته  از دانش آموزان  پرداخت  مي شود.
همه  دانش آموزان  مدارس  استثنايي ، كلاس هاي  ضميمه  يا مدارس  عادي  (تلفيقي )در دوره ها و گروه هاي  مختلف  تحصيلي  تحت  پوشش  اين  بيمه  قرار مي گيرند. دانش آموز استثنايي  شامل  نابينا و نيمه  بينا، ناشنوا و نيمه  شنوا، كم توان  ذهني ، معلولان  جسمي و حركتي  و چند معلوليتي  مي شوند.
طلوعي  گفت : هم اكنون  حدود ۶۵ درصد دانش آموزان  استثنايي  كشور زير پوشش بيمه  پايه  هستند و بقيه  دانش آموزان  تحت  پوشش  بيمه  خويش  فرما قرار خواهندگرفت . وي  توضيح  داد: هم اكنون  همه  ۸۰ هزار دانش آموز استثنايي  و مدارس  تلفيقي (عادي ) اين  سازمان ، تحت  پوشش  صندوق  بيمه  درمان  هستند.
طلوعي  گفت : امسال  با طراحي  يك  سيستم  نرم افزاري ، دانش آموز استثنايي  براي دريافت  گواهي ، نياز به  مراجعه  حضوري  به  مدرسه  و مديريت  استثنايي  ندارد بلكه  با دريافت  كارت  مخصوص ، مستقيم  براي  دريافت  هزينه هاي  درماني  و پزشكي پرداختي  به  بيمه  مراجعه  مي كند.

كارنامه استخدام ادواري عكسدار مي شود
گروه علمي فرهنگي: مسؤول گروه آزمونهاي شغلي سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اينكه ارسال كارنامه آزمون استخدامي ادواري از ششم شهريور ماه آغاز شده است، علت تاخير در پست كارنامه  آزمون استخدامي ادواري را ايجاد تغيير در فرم كارنامه آزمون و بررسي مجدد كليه سوالات بيان كرد.
به گزارش ايسنا، دكتر سليمي زاده با اشاره به تغييرات ايجاد شده در كارنامه هاي امسال آزمون استخدام ادواري، گفت:   سازمان در سال گذشته به ارائه اطلاعات مختصري در كارنامه اكتفا كرد، اما در آزمون سال جاري اطلاعات بيشتري در كارنامه  ذكر شده است. وي از حذف دو جدول آزمون علائق و تيپ شخصي از كارنامه امسال خبر داد و افزود: در سال آينده آزمون علايق و شخصيت، در محاسبه نمره كل اثري نخواهد داشت، اما جداولي از اين آزمون در كارنامه براي آگاهي كارفرمايان از وضعيت داوطلب منظور مي شود.
دكتر سليمي زاده حدنصاب را نقطه برشي براي توانايي فرد ندانست و گفت: با توجه به نياز دولت حدنصاب ها اعلام مي شود، يعني مجاز نبودن داوطلبان به دليل عدم توانايي ها و مهارت هاي آنها نيست، بلكه به دليل محدوديت پذيرش در بخش دولتي است.
وي با اشاره به امتيازاتي كه براي سهميه ها در نظر گرفته شده است، گفت: اين امتيازات به طور مجزا در پايان كارنامه با علامت سه ستاره مشخص مي شود.
دكتر سليمي همچنين از عكسدار شدن كارنامه هاي استخدامي ادواري در سال آينده خبر داد و گفت:   امسال به دليل كمبود وقت اين طرح اجرا نشد.
دكتر سليمي زاده علت درج تعداد كل داوطلبان حاضر در جلسه در كارنامه را معنادار كردن رتبه ذكر و تصريح كرد: علاوه بر اين در كارنامه آزمون استخدامي ادواري سال جاري وضعيت متقاضي در آزمون نيز درج شده است، يعني با توجه به گروه شغلي و مقطع آزمون و نمره و رتبه اي كه فرد در هر يك از خرده آزمون ها كسب كرده است،  در رده بندي هاي ۱۰ درصد به بالاي شركت كنندگان بين ۱۰ تا ۲۵ درصد و بين ۳۵ تا ۵۰ درصد قرار مي گيرد.
مسؤول گروه آزمونهاي شغلي سازمان سنجش در پايان خاطرنشان كرد: كارنامه داوطلباني كه نشاني واضحي ارائه نكرده اند به سازمان سنجش عودت داده مي شود كه اين دسته از داوطلبان براي دريافت كارنامه خود بايد به اين سازمان مراجعه كنند.

مجاهدين نيازي به حضور در جبهه
دموكراسي خواهي نمي بينند
ايسكا :سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در جمع بندي به اين نتيجه رسيد كه دموكراسي خواهي و حقوق بشر و كمك به آزادي و دفاع از آن را از شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات پيگيري كند.
محمد سلامتي، ضمن اعلام اين مطلب گفت: اصلاحات و اصلاح طلبي براي پيگيري همين مطالبات بوجود آمد و اكنون نيازي به پيوستن به جبهه اي جديد در اين زمينه نيست، لذا مي توان از همان مدير قبلي و از جبهه اصلاحات براي رسيدن به اهداف استفاده كرد و نياز به حضور در جبهه اي جديد احساس نمي شود.وي با اشاره به حمايت تاج زاده از پيوستن به جبهه دموكراسي خواهي و حقوق بشر گفت: ايشان نظرات شخصي خود را مطرح كرده اند و اين قضيه در ارتباط با سازمان نيست.دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي افزود: پس از انتخابات اصلاح طلبان بصورت طبيعي براي تجديد سازمان و بررسي مشكلات پيش آمده مقداري از فعاليت هاي خود كاسته اند كه اين طبيعي است اما نبايد اين احساس بوجود آيد كه اصلاح طلبان از صحنه خارج شده اند و سكوت آنها ناشي از شكست و از دست دادن پايگاه اجتماعي است.

محمد عطريانفر: نيازمند تجديد ساختار كارگزاران هستيم
ايسنا: عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي گفت: فعاليت سياسي آينده  هاشمي رفسنجاني مثل گذشته ادامه خواهد داشت و در خدمت نظام و كشور خواهند بود.
محمد عطريانفر كه در حاشيه مراسم يادبود مرحوم سيدرضا زواره اي در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، ادامه داد: با توجه به گذشته كارگزاران و توقف هشت ساله آن، نيازمند تجديد ساختار حزب هستيم تا در شرايط جديد فعاليت حزبي خود را شروع كنيم.
وي در ارزيابي از فعاليت جديد سياسي حجت الاسلام والمسلمين  هاشمي رفسنجاني، گفت: ايشان شخصيت نامدار و ملي كشور ماست و فعاليت سياسي ايشان هيچ وقت متوقف نمي شود.

رضايت ناطق نوري از نتيجه انتخابات رياست جمهوري
فارس: رئيس شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب گفت: از نتيجه انتخابات رياست جمهوري راضي هستيم چرا كه آنچه مردم انتخاب مي كنند، حتما انتخاب درستي است.
علي اكبر ناطق نوري ديروز در حاشيه مراسم ترحيم سيدرضا زواره اي در جمع خبرنگاران در خصوص دولت جديد اظهار داشت: اميدواريم وعده هاي آقاي احمدي نژاد محقق شود.
ناطق نوري همچنين در خصوص انتظارش از دولت جديد خاطرنشان كرد: انتظار داريم به قول هايي كه داده اند، عمل كنند.

توكلي قصد سكوت دارد
مهر: احمد توكلي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس گفت كه يك عنصر اصولگرا بايد گاهي عملكرد دولت را تاييد و گاهي نيز به آن انتقاد كند. احمد توكلي در حاشيه مراسم بزرگداشت زواره اي قائم مقام سابق شوراي نگهبان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي در خصوص زمان شكست سكوت خود و حضور دوباره در محافل خبري اظهار داشت: هنوز هم قصد دارم سكوت كنم.
توكلي افزود: حرف زدن اهميت ندارد، آنچه كه مهم است خدمت كردن به مردم است كه ان شاءالله بتوانيم در اين مسير گام برداريم.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي ابراز اميدواري كرد با معرفي چهار شخصيت قوي و كارآمد براي تصدي وزارتخانه هاي بدون وزير، نقص كابينه رفع شود.
توكلي در پاسخ به اين سئوال كه آيا تاكنون با شما مشورتي صورت گرفته گفت: تاكنون مشورتي در اين ارتباط انجام نشده است. وي تصريح كرد: مجلس شوراي اسلامي رئيس جمهوري را در تحقق اهداف و برنامه ها و شعارهاي ايشان ياري خواهد كرد.

فعلا دكتر عارف معاون اول رئيس جمهور است
مهر: غلامحسين الهام در پاسخ به سئوال خبرنگاري در خصوص سخنگوي آينده شوراي نگهبان گفت: سخنگوي شورا به زودي معرفي مي شود، اما آن شخص من نخواهم بود.
رئيس دفتر رئيس جمهوري همچنين در خصوص معاون اول رئيس جمهوري نيز گفت كه فعلا آقاي عارف در اين مقام است.
خبرنگاري از الهام سئوال كرد، با توجه به استعفاي آقاي عارف از معاون اولي رئيس جمهور،چه كسي جانشين ايشان مي شود و او پاسخ داد: فعلا اين استعفا پذيرفته نشده و آقاي عارف معاون اول رئيس جمهور است. وي در خاتمه در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه سئوال كرد:  آيا انتخاب معاون اول رئيس جمهور بعد از تشكيل كابينه خلاف روند گذشته نيست؟ پاسخ داد: اين هم يك تحول است.

سردار رويانيان خبر داد
طرح هاي ويژه پليس راه براي كنترل جاده ها در شهريور
000513.jpg
گروه اجتماعي: به دنبال وقوع چندين سانحه رانندگي جاده اي كه منجر به كشته و زخمي شدن دهها تن از هموطنان شد، پليس راه كشور تدابير ويژه اي را براي تشديد مبارزه با رانندگان و شركت هاي مسافربري متخلف تدارك ديده است كه مرحله اول آن از شهريورماه اجرا مي شود.
افزايش مجازات سرعت غيرمجاز در جاده ها تا ۵ برابر و تعطيلي يكساله شركت هاي مسافربري از جمله موارد جديد تشديد مجازات متخلفين است. مشروح اين خبر را در صفحه ۶ بخوانيد.
تعداد كشته  هاي جاده  اي در شهريورماه، ۲۰ درصد بيشتر از كشته  ها در ايام نوروز است، زيرا در ايام نوروز تمام دستگاه  هاي ذيربط براي كنترل تصادفات وارد صحنه مي  شوند
گروه اجتماعي: فرمانده پليس راه نيروي انتظامي ضمن اعلام تشديد مبارزه با رانندگان و شركت هاي مسافربري متخلف در شهريورماه جاري، از تعطيل شدن شركت مسافربري «عصر ايران» در پي تصادف جاده ميانه- تبريز خبر داد.
سردار رويانيان همچنين از احتمال افزايش مجازات براي سرعت غيرمجاز در جاده ها تا ۵ برابر مجازات اعمال شده در شهرها سخن به ميان آورد.
وي كه در سومين نشست تخصصي فرماندهان پليس راه سراسر كشور سخن مي گفت، افزود: اگر با سرعت غيرمجاز در جاده  ها به شدت برخورد نشود؛ شاهد حوادث ناگوارتري خواهيم بود و ما درصدد هستيم نسبت به توقيف خودروهاي متخلف اقدام كنيم.
وي، با تاكيد بر اينكه مجازات در نظر گرفته شده براي تخلفات حادثه  ساز در جاده  ها بسيار ناموثر است، تأكيد كرد: نامناسب بودن اصل مجازات موجب شده است كه رانندگان به بروز برخي تخلفات از جمله سرعت و سبقت غيرمجاز اقدام كنند، در حالي   كه بايد با اين گونه تخلفات به شديدترين شكل ممكن برخورد كرد.
به گزارش ايلنا فرمانده پليس راه گفت: اگر در سطح شهر، سرعت غيرمجاز خسارت ۱۰۰ هزار توماني به دنبال دارد، اين تخلف در سطح جاده موجب كشته شدن بيش از ۲۰ نفر از هموطنان مي  شود.
وي خاطرنشان كرد: پليس در آزادراه  ها و جاده  ها به امكانات و تجهيزات پيشرفته نياز دارد كه از اين طريق بتواند وسيله نقليه را كنترل كرده و از بروز تخلف جلوگيري كند.
رويانيان، با اشاره به خطرساز بودن برخي خودروهاي ساخت داخل، گفت: به زودي به مردم اعلام خواهيم كرد كه كدام خودرو چه خطراتي را براي مردم به دنبال دارد و اينكه خودروهاي ساخت داخل از نظر كمربند ايمني، استحكام بدنه و ... تا چه اندازه خطرساز هستند. فرمانده پليس راه ناجا، تصريح كرد: ۳۴ درصد از كشته  هاي ما در تصادفات ناشي از تصادف موتورسيكلت  هاست؛ با توجه به اينكه بسياري از موتورهاي توليد داخل از نظر فني استانداردها و ايمني مناسب را ندارند.
وي، از تهيه طرح جامع كاهش تلفات خبر داد و گفت: به دستور رئيس  جمهور و دستور فرمانده نيروي انتظامي، طرح جامع كاهش تلفات با توجه به ايفاي نقش سازمان  هاي ذيربط در حال تهيه است كه به زودي به مرحله نهايي مي  رسد.
رويانيان، با تاكيد بر اينكه بسياري از تصادفات ناشي از تخلف وسايل نقليه عمومي است، گفت: به دنبال تصادف دلخراش محور تبريز- ميانه، شركت مسافربري «عصر ايران» كه ۱۸۰ اتوبوس در آن فعاليت مي  كردند و سفرهايي نيز به خارج از كشور داشتند؛ به مدت يك سال به دليل مديريت ضعيف و عدم رعايت مقررات تعطيل شد.
فرمانده پليس راه ناجا گفت: از روز گذشته، عمليات نصب دوربين  هاي جديد كنترل سرعت در آزادراه  هاي تهران- قم- كاشان- اصفهان، تهران - كرج- قزوين، زنجان- ميانه آغاز شده و تا پايان هفته به پايان مي  رسد و رانندگان در اين مسيرها نمي  توانند با سرعت غيرمجاز تردد كنند.
سردار رويانيان با تاكيد بر اينكه در شهريورماه به دليل حجم بالاي سفر با بيشترين ميزان تصادف و تلفات جاده  اي مواجه هستيم، افزود: در شهريورماه سال گذشته، ۲ هزار و ۹۲۵ نفر در سطح جاده  ها كشته شدند كه اين رقم ۱۲ درصد كل كشته  هاي كشور را تشكيل مي  دهد.
وي خاطرنشان كرد: وضعيت ما در شهريورماه از نظر بروز تصادفات از نوروز نيز بحراني  تر است و بايد اعلام كرد كه امروز در كشور از نظر تصادف و مرگ و مير جاده  اي، در وضعيت بسيار نامطلوب و ناگواري قرار داريم.
فرمانده پليس راه ناجا، گفت: ميزان كشته  هاي جاده  اي در شهريورماه، ۲۰ درصد بيشتر از كشته  ها در ايام نوروز است، زيرا در ايام نوروز تمام دستگاه  هاي ذيربط براي كنترل تصادفات وارد صحنه مي  شوند؛ اما به نظر مي  رسد كه پليس در فصل تابستان براي ارائه اين خدمات تنها نيروي موجود در صحنه است.
وي، نابساماني تابلوهاي راهنمايي در سطح جاده  ها را يكي از عوامل بروز تصادفات دانست و گفت: متأسفانه اين تابلوها از هيچ ساماندهي برخوردار نيستند و علاوه بر عدم تطابق با كنوانسيون «وين»، در بسياري از موارد، رانندگان را به اشتباه و خطر مي  اندازند.
سردار رويانيان، خواستار رفع ناامني  هاي موجود در سطح جاده  هاي كشور شد و گفت: بسياري از تقاطع  ها، معابر جاده  اي و پيچ  ها از عوامل بروز تصادف هستند كه بايد نسبت به اصلاح آن، اقدام كرد. وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر در كشور ما هيچ تناسبي بين تعداد خودرو و زيرساخت  هاي لازم براي آن وجود ندارد؛ به نحوي كه ورود خودرو ۷/۱۷ درصد و توليد زيرساخت ۱/۱ درصد است.
سردار رويانيان، با اشاره به اينكه در مردادماه ميزان تصادفات و كشته  ها مهار شده است، افزود: با توجه به افزايش تعداد رانندگان و افزايش سفر و عدم تغيير در معابر و توسعه راه  ها، بايد با افزايش ۱۱ درصدي رشد كشته  ها مواجه مي  شديم؛ اما به دليل فعاليت  هاي صورت گرفته و توجه مردم اين رشد در مردادماه متوقف شد.
وي گفت: ما به ويژه در شهريورماه به شديدترين شكل ممكن با رانندگان متخلف وسايل نقليه عمومي و كاميون  ها برخورد خواهيم كرد و تنها به جريمه مادي اكتفا نمي  كنيم؛ بلكه معتقد هستيم علاوه بر بايگاني كردن دفترچه  هاي آنها بايد بر ايشان پرونده قضايي تشكيل داد.
فرمانده پليس راه ناجا افزود: در كشور بيش از ۲۰۰ هزار كاميون وجود دارد كه تنها ۱۰ درصد آنها داراي «تاپوگراف» هستند و در ۹۰ درصد آنها امكان كنترل ساعت و سرعت وجود ندارد.
وي گفت: حتماً رانندگان در هنگام سفر با احتياط كامل رانندگي كنند و از سلامت كامل خودروي خود مطمئن شوند و هر ۲ ساعت زماني را براي استراحت در نظر بگيرند. وي در پايان خاطرنشان كرد: مردم براي همكاري با پليس رفتارهاي ناشايست رانندگان وسايل نقليه عمومي را به همراه شماره خودرو و نام راننده به پليس ۱۱۰ اعلام كنند.

آزمون دانشنامه تخصصي و فوق تخصصي
وزارت بهداشت برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: آزمون دانشنامه تخصصي و فوق تخصصي پنج شنبه دهم شهريور جاري در تهران برگزار مي شود.
دكتر غفاري، مدير روابط عمومي دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي وزارت بهداشت در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر گفت: كارت داوطلبان طي روزهاي هشتم و نهم شهريور در دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي توزيع مي شود. وي اظهار داشت: در آزمون دانشنامه تخصصي يك هزار و ۶۶۳ نفر شركت مي كنند كه از اين ميزان يك هزار و ۱۳۲ نفر داوطلب مرد و ۵۳۱ نفر داوطلب زن هستند. وي با بيان اين كه ۱۶۶ نفر در آزمون دانشنامه فوق تخصصي شركت مي كنند، تصريح كرد:  از اين ميزان ۱۲۵ داوطلب مرد و ۴۱ داوطلب زن هستند.
دكتر غفاري در پايان گفت: نتايج امتحان كتبي در آخر وقت روز جمعه اعلام و امتحان شفاهي نيز روز شنبه برگزار مي شود كه نتيجه كلي آزمون دانشنامه تخصصي و فوق تخصصي آخر وقت روز دوشنبه اعلام مي شود.

نتايج آزمون كارشناسي ارشد اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: اسامي پذيرفته شدگان آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور امروز اعلام شد.
دكتر محمدحسين پوركاظمي، معاون آموزشي سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با خبرنگار صنفي و آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران با اعلام اين خبر، اظهار كرد: اسامي حدود ۲۲ هزار پذيرفته شده آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور از طريق سايت اينترنتي سازمان به نشاني www.sanjesh.org اعلام شد.
دكتر پوركاظمي در خاتمه تصريح كرد: اسامي پذيرفته شدگان به صورت ويژه نامه پيك سنجش تا آخر هفته در اختيار داوطلبان قرار خواهد گرفت.

وعده الزامي شدن وكيل در محاكم محقق نشد
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: با وجود گذشت سه ماه از صدور بخشنامه الزامي شدن حضور وكيل در دعاوي هنوز اين طرح اجرا نرسيده و وكلا به مانند سابق به ارائه مشاوره حقوقي مشغولند.
سه ماه پيش بخشنامه اي به رؤساي كل دادگستري هاي استان ها و شهرستان ها و هيأت مديره كانون هاي وكلاي استان ها و همچنين هيات «ماده ۲ اجرايي ماده ۱۸۷ برنامه ۵ ساله سوم توسعه» ازسوي رئيس قوه قضائيه ابلاغ شد. براساس اين بخشنامه حضور وكيل در دعاوي الزامي شد.
پس از ابلاغ اين بخشنامه كانون وكلاي مركز اصلاحيه اي به ماده هاي ۳۲ و ۳۳ «قانون اصلاح پاره اي از قوانين دادگستري مصوب خرداد ۱۳۵۶» افزود: از آن زمان تاكنون، كانون وكلاي مركز و مشاوران حقوقي قوه قضائيه به ارائه خدمات معاضدتي به صورت جدي تر پرداخته، اما اين به معناي اجرا شدن طرح الزامي شدن حضور وكيل در دعاوي نيست.
فريده غيرت نايب رئيس كانون وكلا در گفت وگو با همشهري گفت: به زودي تعداد نيروهاي مستقر در دفتر معاضدت قضايي كانون وكلا و مجتمع هاي قضايي افزايش خواهد يافت. هم اكنون وكلاي معاضدتي كانون وكلا در دو مجتمع قضايي بهشتي و باهنر در تهران حضور دارند. به گفته فريده غيرت كساني كه به تشخيص دادگاه از استطاعت مالي برخوردار نيستند مي توانند به «اتاق وكلا» مراجعه كرده و خدمات مشاوره اي دريافت كنند.
با وجود گذشت بيش از سه ماه از ابلاغ بخشنامه الزامي شدن حضور وكيل در دعاوي، مردم تنها در چند استان و شهرستان هاي استان تهران مي توانند از خدمات وكيل معاضدتي استفاده كنند. فريده غيرت علت اين امر را بزرگ بودن كار اعلام كرد و گفت: با وجود اين كه تعداد پرونده هايي كه هر وكيل (از نظر كانون وكلا) بايستي در سال به صورت معاضدتي پيگيري كند از سه پرونده به ما پرونده افزايش يافته است اما در انجام اين بخشنامه احتياج به نيروي انساني بيشتري است. مشاوران حقوقي قوه قضاييه نيز بايستي در اين كار به قوه قضاييه و مردم كمك كنند. به عبارت ديگر تقسيم بندي امور به گونه اي باشد كه مشمولان ماده ۱۸۷ برنامه سوم توسعه نيز بخشي از كار را برعهده بگيرند.
محمدعلي حجازي رئيس مركز امور مشاوران، وكلا و كارشناسان قوه قضائيه در مورد بخشنامه «الزامي شدن وكيل در دعاوي» گفت: روزانه بيش از ۳ هزار نفر از مشاوران قوه قضاييه در سراسر كشور در دادگستري ها خدمات معاضدتي ارائه مي كنند.
وي علت تأخير آغاز به كار اين مشاوره حقوقي در دادگستري ها را وجود ابهامات قانوني اعلام كرد و گفت: مشاوران حقوقي قوه قضاييه در تمام دادسراهاي استان تهران حضور دارند به طور مثال در مجتمع قضايي باهنر روزانه ۲۰ وكيل براي ارائه مشاوره حضور دارند.
با وجود اقدامات صورت گرفته براي اجرايي شدن طرح «الزامي شدن حضور وكيل در دعاوي» هنوز حضور وكيل در همه پرونده ها عملي نشده است و به نظر مي رسد راه طولاني براي تحقق آن در پيش باشد.
به گفته يكي از وكلاي دادگستري، معاضدت قضايي- كه كانون وكلاي دادگستري وعده افزايش سالانه ۱۰ پرونده به صورت رايگان را داده و يا مشاوران ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه انجام مي دهند- به معناي حضور واقعي وكيل در دعاوي نيست، بلكه به مشاوره حقوقي به طرفين دعوا منتهي مي شود. با وجود اين كه هفته پيش طي يك بخشنامه حضور وكيل در دعاوي حقوقي حتمي و الزامي شد اما هنوز در تهران با وجود حداكثري امكانات اين بخشنامه به اجرا در نيامده است. در واقع هنوز افراد مي توانند بدون حضور وكيل دادخواست خود را ارائه دهند.

آخرين خبرها از وبا
* تعداد مبتلايان به وبا طي روز گذشته تنها ۱۱ مورد افزايش يافته است. اين نشان از كنترل بيماري دارد اما با توجه به هشدارهاي پزشكان، توجه به نكات بهداشتي را فراموش نكنيد.
* مسئولان وزارت بهداشت از تمام مسئولان پمپ بنزين هاي بين راهي درخواست كرده اند كه سرويس هاي بهداشتي را در اختيار مردم قرار دهند.
* بيش از دو تن سبزي و ميوه در كرج معدوم شد. اين كار به دنبال اجراي طرح جمع آوري دستفروشان و دوره گردان غيربهداشتي انجام شد.
* در آستانه بازگشايي مدارس طرح ويژه اي براي جلوگيري از فعاليت دوره گردها در نزديكي مدارس شهرستان كرج اجرا خواهد شد.
* رئيس اداره بيماري هاي منتقله از آب  و غذاي وزارت بهداشت از مردم خواست درخصوص استفاده از آب و غذاي سالم و مطمئن و عدم خريد و استفاده از خوراكي هاي دستفروشان توجه نشان  دهند.

ثبت نام ۱۲۳هزار داوطلب آموزش از راه دور
گروه علمي فرهنگي: رييس مؤسسه آموزش از راه دور با اعلام آغاز زمان ثبت نام ۵۷۶ مركز مجري اين آموزشها گفت: ۱۲۳ هزار داوطلب در مراكز آموزش از راه دور داخل و خارج كشور ثبت نام مي شوند.
دكتر الحسيني در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه زمان ثبت نام در مراكز آموزش از راه دور داخل و خارج از كشور نامحدود است، تصريح كرد: داوطلبان ۱۵ روز تا يك ماه قبل از امتحانات خود يعني داوطلبان ترمي تا قبل از خرداد و سالي- واحدي تا قبل از مهرماه فرصت ثبت نام خواهند داشت.
وي با بيان اين كه ۳ هزار داوطلب ايراني مقيم خارج كشور مي توانند از طريق اينترنت و مدارس خارج از كشور ثبت نام كنند، افزود: مراكز مجري آموزش از راه دور در سال تحصيلي جديد از دانش آموزان پايه هاي اول و دوم راهنمايي و دبيرستان و پيش دانشگاهي ثبت نام مي كنند.
الحسيني اظهار كرد: بر اين اساس كليه متقاضيان تحصيل نيمه حضوري و غيرحضوري كه داراي شرايط و ضوابط مراكز آموزش از راه دور هستند، مي توانند براي ثبت نام مراجعه كنند. وي با اشاره به اين كه ثبت نام واجب التعليمان در مراكز خصوصي و دولتي آموزش از راه دور كاملاً رايگان بوده و به ميزان ۱۶۰ هزار تومان به ازاي هر دانش آموز همانند سال گذشته به مراكز مجري دولتي و غيردولتي پرداخت مي شود، به ايسنا گفت: با توجه به افزايش خدمات پشتيباني و آموزشي بزرگسالان، شهريه فراگيران بزرگسال در سال تحصيلي جديد از مبلغ ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان به تناسب پايه تحصيلي، واحدها و منطقه جغرافيايي حداكثر تا ۱۰ درصد افزايش يافت.

۱۲هزار كلاس درس با صندلي تك نفره
گروه علمي فرهنگي: معاون عمراني وزير آموزش و پرورش خبر داد:۱۰ تا ۱۲ هزار كلاس درس مجهز به صندلي هاي تك نفره در مهرماه سال جاري تحويل مي شود.
مهندس افشاني در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه از مهرماه سال گذشته عملاً نيمكت هاي سه نفره جمع آوري و كلاسهاي تحويلي به صندلي هاي تك نفره مجهز شده اند، خاطرنشان كرد: ۵ هزار و ۶۸۲ پروژه با ۲۶ هزار و ۱۳۹ كلاس درس و ۴ ميليون و ۲۳۰ هزار مترمربع فضا، سال جاري در دست ساخت است. وي ادامه داد: از اين تعداد ۳ هزار و ۵۸۵ پروژه با ۱۶ هزار و ۴۰۲ كلاس درس و ۲ ميليون و ۹۴۰ هزار مترمربع دولتي و يك هزار و ۴۰۵ پروژه با ۵ هزار و ۸۷۸ كلاس درس مشاركتي و ۶۹۲ پروژه با ۳ هزار و ۹۵۰ كلاس درس مشاركتي است.
معاون عمراني وزير آموزش و پرورش با اعلام اين كه در مجموع سال جاري ۲ هزار و ۹۷ پروژه با ۹ هزار و ۷۳۷ كلاس درس مردمي و مشاركتي در حال ساخت است، به ايسنا گفت: ۳۸ درصد كلاسهاي در دست ساخت مردمي و مشاركتي است.
وي با پيش بيني اين كه در نيمه دوم سال جاري تعداد كلاس بيشتري تحويل شود، تاكيد كرد: تا پايان سال تعداد كلاسهاي در دست ساخت به حدود ۴۰ هزار كلاس درس افزايش مي يابد.

چالش هاي اساسي در بخش سلامت كشور اعلام شد
گروه اجتماعي: براساس ارزيابي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، نظام ارجاع آزمايش شده در كشور، نسبت هزينه خدمات سرپايي به بستري و يا دارو و پاراكلينيك به خدمات پزشكي مورد بررسي قرار گرفته و به نسبت هاي نظام ارائه خدمات در معتبرترين كشورهاي پيشرفته جهان نزديك شده است كه همين امر بيانگر اعتبار اجتماعي و اقتصادي نظام ارجاع است.
براساس اين بررسي هزينه ها براساس تعرفه ها و سرانه هاي موجود و همراه با پيشنهادهاي اصلاحي محاسبه شده است كه در اين روش سرانه سلامت ۴۲۰۰ تومان فرض شده كه نسبت به سال ۱۳۸۳ حدود ۱۵۰ درصد رشد نشان مي دهد در اين فرضيه هزينه ها نيز براساس پيشنهادهاي اصلاحي محاسبه شده اند.
اين گزارش مي افزايد: اگر ساختار سلامت كشور متحول شود به طوري كه مديريت اجرايي خدمات سلامت با مشاركت مردم سامان يابد و حيف و ميل منابع در توليد و مصرف خدمات سلامت به حداقل برسد يقيناً با اعتبارات فعلي، دولت مشكل چنداني در اداره سلامت جامعه نخواهد داشت.
مركز پژوهش ها بودجه فصل سلامت در سال ۱۳۸۴ را بالغ بر ۴۷۰۰ ميليارد تومان ذكر كرد و افزود: در قانون بودجه سال جاري از مجموع اعتبارات بخش سلامت، ۲۵۳۴۳۷۳۳ ميليون ريال اعتبارات هزينه اي، ۴۷۰۸۹۵۰ ميليون ريال اعتبارات عمراني و ۱۷۶۲۹۷۴۵ ميليون ريال درآمد اختصاصي لحاظ شده است كه مجموعاً معادل ۴۷۶۸۲۴۲۸ ميليون ريال است.

اختصاص يك هزار و ۷۳۰ ميليارد ريال
مستمري به سالمندان روستايي
000516.jpg
مهر: در سال جاري بيش از يك هزار و ۷۳۰ ميليارد ريال به عنوان مستمري نقدي و غير نقدي و همچنين عيدي سالمندان روستايي مشمول طرح شهيد رجايي به مددجويان اين طرح پرداخت مي شود. در حال حاضر بيش از ۶۳۷ هزار خانوار با جمعيتي نزديك به يك ميليون و ۴۸۰ هزار نفر تحت پوشش طرح شهيد رجايي قرار دارند كه از مجموع مددجويان طرح شهيد رجايي قريب به ۲۷۰ هزار خانوار داراي سرپرست زن هستند.

امدادرساني هلال احمر در پايان تعطيلات
مهر: جمعيت هلال احمر شهرستان كرج با اكيپ هاي ويژه در روزهاي پاياني تعطيلات تابستاني در جاده هاي درون و برون شهري كرج به حالت آماده باش هستند.
محمود باغبان در اين باره گفت: از دهم شهريور به بعد افزايش آمبولانس ، قراردادن خودروي نجات ، افزايش تعداد امدادگران و آماده باش جمعيت هلال احمر كرج در دستور كار اين نهاد است كه در همين راستا با برگزاري دوره هاي آموزشي تخصصي امداد و نجات براي هشت تيم امدادي خانم ها و آقايان ،جمعيت هلال احمر كرج تمام تلاش خود را براي امداد رساني در پايان تعطيلات تابستاني خواهد كرد.

خطر مصرف همزمان قرص هاي ضدبارداري با داروهاي ديگر
ايسنا:  براساس يافته هاي يك پژوهش، استفاده همزمان مصرف كنندگان قرص هاي پيشگيري از بارداري از داروهاي ديگر مي تواند سبب حاملگي ناخواسته در آنها شود. حاملگي ناخواسته يكي از مهمترين مسائل بهداشتي و اجتماعي مربوط به برنامه هاي تنظيم خانواده است كه مشكلات جدي جسمي و رواني براي مادر و كل خانواده در بر دارد. محققان اين پژوهش پيشنهاد كردند اقدامات لازم جهت افزايش آگاهي اين افراد در عملكردشان در مصرف قرص هاي پيشگيري از بارداري بسيار مؤثر و ضروري به نظر مي رسد.

اجراي تحقيقات مشترك منطقه اي در زمينه اعتياد
ايسنا: رئيس مركز ملي مطالعات اعتياد ايران با اعلام اينكه كارهاي تحقيقاتي مشتركي با كشورهاي منطقه و اولويت هاي فراملي و منطقه اي در زمينه اعتياد صورت گرفته است، گفت: اين مركز توان ارائه آموزش براساس تجربيات و فعاليت هاي خود را در منطقه دارد. دكتر عمران محمد رزاقي گفت: انجام اقدامات پيشگيرانه صرفاً در يك كشور از منطقه، نتايج رضايت بخشي را به دنبال ندارد، اگر چه ايران يكي از موفق ترين الگوهاي دنيا در زمينه اعتياد شناخته شده ولي وجود آموزش، تحقيقات مشترك و مشاركت در سياست گذاري در اين بخش در منطقه الزامي است.وي با اشاره به وجود تعارضي بين سياست هاي موجود در سطح بين المللي، گفت: تا كنون سهميه بندي خوبي در زمينه تخصيص بودجه هاي منطقه اي از سوي سازمان جهاني بهداشت در زمينه اعتياد صورت نگرفته است كه از آن جمله بودجه تخصيصي در ارتباط با سلامت روان است كه از مشكلات اعتياد محسوب مي شود.دكتر رزاقي با بيان اين كه سياست ها از جنبه كنترل توليد و ورود مواد به درمان و پيشگيري تغيير كرده است، افزود: ارائه شرايط اعتياد در كشور بر مبناي نتايج تحقيقات براي افراد و بررسي تأثيرات مداخلات داخلي و خارجي بر روي قيمت مواد موجود در بازار و روند تغييرات آن و يا پاسخ به سؤالاتي چون اين كه آيا شرايط اجتماعي كشور سبب بروز تغييري در گرايش مردم به مصرف مواد شده است يا خير، از وظايف مركز ملي مطالعات اعتياد است.

افزايش پوسيدگي دندان در كودكان سزاريني
ايلنا: آثار پوسيدگي دندان ۱۷ ماه پس از تولد كودكان سزاريني آشكار مي  شود.
محققان دانشگاه نيويورك آمريكا بر اين باورند؛ كودكاني كه با روش سزارين متولد شده  اند بيشتر در معرض ابتلا به پوسيدگي دندان هستند و يك سال زودتر از ديگر كودكان به باكتري پوسيدگي دندان مبتلا مي  شوند. يك  سري از عوامل اجتماعي نيز در اين امر دخيل هستند. محققان دريافتند باكتري «استرپتوكوكوس» كه عامل پوسيدگي دندان است در كودكان سزاريني ۱۷ ماه پس از تولد ظاهر مي  شود. اين در حالي است كه باكتري فوق در كودكاني كه طبيعي متولد شده  اند در ۲۹ ماهگي ظاهر مي  شود.

راه اندازي كانون «خانواده  هاي بيكار»
ايلنا:به منظور ايجاد اشتغال و رسيدگي به معضل خانواده  هاي كم  بضاعت و بيكار، عزم ملي و بسيج عمومي همه دستگاه  ها و نهادها ضروري است.
رئيس فرهنگسراي كار گفت: متأسفانه براي دستيابي به يك شغل، ضرورت داشتن رابطه يا معرف معيار شده و افرادي هستند كه به جهت نداشتن رابطه مدت  هاست كه بيكار هستند؛ هرچند كه از توانايي و تخصص  هاي لازم هم برخوردارند. از سوي ديگر فرد يا افراد خانواده  اي هم به جاي داشتن يك شغل صاحب چندين شغل هستند و علاوه بر عدم بهره  وري و كارايي فرصت  ها را از ديگران گرفته  اند كه اين موضوع هم سبب تشديد بيكاري و همچنين تضاد طبقاتي و يا فاصله افراد و اجتماع شده است. لذا با يك حركت فرهنگي نسبت به تشكيل كانون خانواده هاي بيكار اقدام خواهيم كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |